Bent u de moeder van
Hans Z.?
Diakonessen
naar andere
kijken
culturen
Gereformeerde synode
debatteert over steun
bevrijdingsbewegingen
Paus waarschuwt
extreme vleugels
Vandaal
I
Onze adressen:
Basisgroepen
partij
van de armen"
VOORBI
WOENSDAG 26 MEI 1976
KERK-BINNENLAND
TROUW/KWA
1SC
Van een onzer redacteuren
LEUSDEN De gereformeerde synode heeft gisteren inzake de betrekkingen met
het programma tot bestrijding van het racisme (PCR) van de wereldraad van
kerken nog geen besluit genomen. Die moeten vandaag vallen, zo is de bedoeling.
Het PCR is een bureau van de we
reldraad. dat gevormd is om daarmee
steun te geven aan de slachtoffers
van racisme en solidariteit te tonen
met de bestrijders van rassenwaan.
Het PCR heeft een speciaal fonds
waaraan kerken bijdragen en dat re
gelmatig financiële uitkeringen doet
aan bevrijdingsbewegingen.
In de gereformeerde synode heeft gis
teren een lange reeks sprekers een
bijdrage geleverd in een debat dat
zich voornamelijk concentreerde op
de vraag of de gereformeerden moe
ten doorgaan met hun contact met
het PCR.
Nieuwe situatie
In een minderheidsrapport dat tot
stand gekomen was in een deel van
de commissie van rapport onder oud-
generaal T. de Ruig werd gesteld dat
er sinds een vorige synode besloot
mee te doen aan het PCR een nieuwe
situatie is ontstaan. Toen werd steun
gegeven aan de bevrijdingsbewegin
gen in Angola en Mozambique.
Die landen zijn sindsdien echter be
vrijd en nu richt het PCR zich mede
vooral op Zuid-Afrika. Destijds toen
de gereformeerde synode tot steun
aan het PCR overging was het boven
dien niet mogelijk hulp langs kerke
lijke kanalen te geven
Talrijke sprekers tilden zwaar aan
het ultimatum dat de blanke Neder
duitse gereformeerde kerk in Zuid-
Afrika heeft gesteld aan de Neder
landse gereformeerden, een ultima
tum dat inhoudt dat de Zuid-
Afrikanen zullen breken met de Ne
derlanders als dezen foorgaan met
hun steun aan het PCR
blanke NO-kerk in Zuid-Afrika heb
ben. Andere sprekers menen echter
dat een voortgezette dialoog met de
Zuid-Afrikanen weinig hoop op een
nieuw inzicht bij de NO-kerk biedt
Er werd op gewezen dat andere oude
re besluiten van de gereformeerde
oecumenische synode inzake b.v. de
toelating van gemengde huwelijken
De enigen
Dr H. Weijland. de scriba van de
synode, wees er bij voorbeeld op dat
de Nederlandse gereformeerden de
enigen zijn die nog contact met de
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet Postbus SS9. Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Kerncentrales (1)
Investeringen en handel met Zuid-
Afrika, zowel naar de centrale econo
mie als naar de z.g. thuislanden, kun
nen maar aan een norm beoordeeld
worden namelijk of zij de democrati
sering van de schandelijke verhou
dingen daar bevorderen en dus o.a.
de grote en kleine apartheid tegen
gaan. Willen wij werkelijk nog altijd
meewerken aan de onderdrukking
en de uitbuiting van anderen? Is dat
christen democratisch. Is dat evan-
Selische politiek? Waarom konden
legenen die zo zeer de mond vol
hebben over de problemen van leven
en dood als abortus en euthanasie,
nu eens niet ook voorop gaan in het
bestrijden van deze oorzaak van
dood en verwoesting namelijk de of
ficiële rassendiscriminatie, om over
de diepere oorzaken van militarisme,
oorlog en burgeroorlog, moord en
zelfmoord in termijnen door hard
drugs enz. maar te zwijgen. Hoe is
het toch mogelijk datzo veel christe
nen wel de splinter in het oog van
anderen zien, maar de balk in hun
eigen oog niet voelen? Zuid-Afrika
heeft deelgenomen aan de burger
oorlog in Angola. En hoe men nu
over deze burgeroorlog als zodanig
denkt, een feit is dat het Zuidafri-
kaanse in terven tionisme dit land
van zijn slechtste kant heeft doen
zien Premier Vorster heeft zeer pro
vocerende taal uitgeslagen met be
trekking tot het bezit van atoomwa
pens en atoomenergie door Zuid-
Afrika Daardoor mede is van zijn
politiek van verzoening met zwarte
Afrikaanse staten praktisch niets NCVB (3)
overgebleven Mede daardoor is
van een snel voortgaande verhar
ding van de standpunten sprake van
hen die in Zuid-Afrika en daarbuiten
nog trachten in te spelen op de meer
redelijke elementen in de politiek
van Vorster. Dne nieuwe politieke
feiten die het extra noodzakelijk ma
ken onverschrokken vast te houden
aan ethische en politieke normen en
niet het Nederlandse eerstgeboorte
recht te vergooien voor een schotel
linzemoes.
Amsterdam J. W. E. Riemen*
Kerncentrales (2)
Levering van kerninstallaties houdt
de weg vrij voor nader overleg in de
toekomst. Men heeft nu toch wel
geleerd, dat boycot-acties alleen
maar leiden tot steeds grotere span
ningen. Deze acties (men denke aan
olie-, sinaasappelboycots enz.) kos
ten alleen maar veel tijd en geld en
brengen grote schade toe aan de
wereld-economie. Bovendien lossen
ze mets op en zaaien verdeeldheid.
Poeldijk J. C. Kohier
Bloemenhove
In de nog hangende zaak tegen
Frans H. heeft de justitie voor de
door haar bewezen geachte moorden
levenslang geëist. In Bloemenhove
wordt een drie maanden oude zwan
gerschap gewelddadig afgebroken.
Het ingrijpen van de justitie wordt
mede onder leiding, of op z'n minst
met krachtige medewerking, van lei
dende figuren onmogelijk gemaakt
Wat is. ethisch, het verschil? Heeft
ooit iemand aannemelijk kunnen
maken dat de levende vrucht geen
menselijk wezen is?
De mogelijkheid om. met alle waar
borgen omgeven, in zeer bijzondere
gevallen abortus toe te passen, zal
niet zonder meer kunnen worden af
gewezen. maar dat wat dreigt te wor
den doorgedreven is een kwaad dat
zich op vele wijzen wreken zal. een
verloochening van goddelijke en
menselijke wetten
Bloemendaal J. C. van der Leek
AMSTERDAM:
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Oen Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
De opmerking gedaan op de jaarver
gadering van de NCVB n a v. twee
brieven van lezers over het abor
tusvraagstuk en waarvan gewag ge
maakt is in een verslag in Trouw in
de trant van: ..mogen wij vrouwen
daar zelf over beslissen", is zonder
enig Godsbesef Deze ..ik vrouw be
slis". deze vérdoorgevoerde emanci
patiegedachte. theologisch verpakt
in de zogenaamde christelijke theo
logie van de medemenselijkheid en
uiterst radicaal doorklinkend in de
gevaarlijke feministische theologie,
staat lijnrecht tegenover de leer die
Jezus brengt: „Ik in u en gij in Mij".
Jk in u". d.wz. „Geef uzelf wèg aan
Mij, open uw hart radicaal en geheel
voor Mij. zodat Ik alléén het voor het
zeggen krijg in uw leven op èlle ge
bied en God. de Vader en Ik en de
Heilige Geest een diepe, blijde reali
teit worden.
Schiedam M. v. d. Brink-v. d. Loos
Huwelijk
Met Instemming heb ik het voorstel
gelezen van prof Hoefnagels te Rot
terdam. om de bevoorrechte positie
van het huwelijk af te schaffen Juist
de overheid behoort geen onder
scheid te maken tussen het huwelijk
en andere relaties, als: homofiele pa
ren. concubinaat of samenwonende
broers en zusters. Het moet toch
mogelijk zijn om al deze vormen van
samen-leven onder éen regeling, bij
voorbeeld een contract, te laten
vallen
en interraciale kerkdiensten door de
NG-kerk grotendeels naast zich neer
gelegd zijn.
..Het minste dat wij doen moeten is
doorgaan met het PCR", zo zei prof.
dr J. Verkuyl (Vrije Universiteit.
Amsterdam) en zijn collega dr J. T
Bakker van de theologische ho
geschool in Kampen zei: „Als wij nu
kappen met het PCR zouden de zwar
ten dat opvatten als verraad."
Prof. dr J. Plomp, ook uit Kampen,
die pas in Zuid-Afrika was. meldde
dat onder de zwarten veel haat is
tegen de blanken, waarvan de blanke
Zuid-Afrikanen geen weet hebben.
Hij had dat gemerkt in gesprekken
met de zwarten. „In Zuid-Afrika
heerst onder de blanken dezelfde ko
loniale sfeer die ik mij uit Indië her
inner".
Prof. dr D. C. Mulder van de Vrije
Universiteit te Amsterdam, de sa-
menroeper van de deputaten, die zich
met deze kwestie bezighielden, zei
dat het doel van het PCR is een
rondetafel-gesprek tussen blank en
zwart tot stand te brengen over gelij
ke rechten. Daaraan moeten de lei
ders van blank en zwart deelnemen.
Onder de laatsten hoort dan ook een
afgevaardigde van het Afrikaanse
Nationale congres, dat nu door het
PCR wordt gesteund.
De zitting duurt voort.
CADIER EN KEER Basisgroepen
zullen in de kerk altijd verdacht zijn
en beschuldigd worden van isole
ment. Toch kunnen juist deze groe
pen plaatsen zijn. waar de bevrijding
gestalte krijgt Aldus Fred Keesen.
contactpersoon voor basisgroepen
en kritische gemeenen in Nederland,
tijdens een ontmoetingsdag van
Open Kerk Limburg.
Met een basisgemeenschap begin
nen betekent volgens Keesen. dat
men je elitair noemt. Natuurlijk
schep je ook afstand, maar dit kan
een vitale, vruchtbarespanning wor
den. Het starten van een basisge
meenschap betekent altijd, dat je
gaat leren, dat in de stem van de
machteloze Gods stem doorklinkt.
„Je wordt zo vanzelf partij van de
armen." En dit betekent, aldus Kee
sen. bevrijding, niet alleen uit de
kerkelijke harnassen, maar werkelij
ke bevrijding voor alle mensen.
Tijdens de ontmoetingsdag vertel
den vijf Limburgse basisge
meenschappen. waaronder City-
kerk Maastricht en Jongerenkerk
Venlo over hun ontstaan en hun acti
viteiten.
door A. J. Klei
Kort geleden richtte ik me op deze
plaats tot dominee M. Vreugdenhil
van Waarheid en Eenheid, het blad
van de verontruste gereformeerden.
Hij had zich erover beklaagd dat
veel mensen, zijn collega's incluis,
menen dat uit een verontruste pen
nimmer een vriendelijk woord kan
vloeien. Ik zei toen dat ik me best
kon voorstellen dat de verontrusten
zwaar tillen aan de vrijzinnigheid
die ln de gereformeerde kerken we
lig tiert (om met wijlen professor
Van Niftrik te spreken), maar dat zij
aan hun misnoegen vaak lucht ge
ven op een wijze, die ver uit de
buurt is van het bevorderen van
's naasten eer en goed gerucht (om
met een der door de verontrusten zo
hooggeroemde belijdenisgeschrif
ten te spreken)
In het nieuwe nummer van Waar
heid en Eenheid gaat dominee
(to, hul diker) ,,Jongema ik da, je eens
pluimpje van hem. omdat ik zijn °pn»eld met over de gemeente te praten als de oppositie!"
(Uit The Reverend Mr. Punch).
blad niet doodzwijg. Nee. allicht
doe ik dat niet. Waarheid en Een
heid is een van de meest le
zenswaardige kerkbladen, er staat
nooit slaapverwekkend proza in,
dat is dan weer het voordeel van
scribenten die zich niet aan allerlei
nuanceringen te buiten gaan. De
dingen worden bij hun moers naam
genoemd en dan heb je geen enge
woorden zoals evalueren, conflictsi
tuatie, en weet ik veel, van node. Ik
heb de jongste bijdrage van domi
nee Vreugdenhil dan ook weer zeer
geboeid gelezen en er kennis van
genomen dat hij in de politiek „wel
wat aan de linkse kant" staat, om
dat hij als 't er op aankomt, liever
met de PvdA dan met de WD in zee
gaat.
Dominee Vreugdenhil nu heeft het
erover dat verontrusten ook in
plaatsen waar je nog een orthodoxe
preek kunt horen, „onderdrukt"
worden Dat is niet mis natuurlijk.
Ik vroeg me benieuwd af in welke
mate en in welke vorm Worden ze
opgesloten in de consistorie? Hangt
er bij het plaatselijk café een bord
met: Geen toegang voor verontrus
ten? Staat er op de bankjes in 't
plantsoen: Niet voor verontrusten?
Gelukkig voor mijn nieuwsgierig
heid geeft dominee Vreugdenhil
concrete voorbeelden.
Hier zijn ze:
Een verontruste broeder wil met
zijn ..oecumenische" predikant een
gesprek hebben. Die predikant
houdt van de dialoog, van het ge
sprek. Zijn vrouw laat de veront
ruste broeder binnen en zegt haar
man. dat hij. br. X met hem spreken
wit. De predikant weigert ten enen
male. Broeders en zusiers hebben
een gesprek met hun kerkeraad. De
vergadering begint. De praeses
heeft een openingswoord. ..Hoewel
het duidelijk is. dat u het spoor
bijster bent. willen we u ontvan
gen. Die broeders hebben niets ge
daan. wat tegen de Bijbel en tegen
de kerkorde strijdt. Terecht merkt
de woordvoerder van hen op: „Wat
eigenlijk onze misdaad? Dat wij
beroept zich op 1 Johannes 2 vers
14. waar staat, dat de jongelingen
sterk zijn en het Woord Gods in hun
blijft, waarop de ouderlingen,
antwoorden: ..we hebben onze
boodschap overgebracht en we ko
men niet om te debatteren".
Tot zover dominee Vreugdenhil in
trouw willen blijven aan Gops Waarheid en Eenheid. Ik ben bereid
Woord, ook in onze tijd". J~* *-*"
Ds. Lindeboom heeft mij eens aan
geraden de brieven, die ik ontvang
te bewaren. Maar ik ben niet zo
groot behuisd, dat ik dat doen kan:
zoveel krijg ik er. Een moeder in
een grote stad schrijft mij, dat haar
zoon van zestien jaar van de cate
chisatie gestuurd is. Ze vertrouwt
het verhaal van haar zoon niet he
lemaal. Ze belt de predikant op.
..Bent u de moeder van Hans Z.
Dan spreek ik niet met u. Die jon
gen maakte er aanmerkingen op.
dat ik niet geloofde, dat alles, wat
in de Evangeliën staat, echt ge
beurd is. Hij heeft dat natuurlijk
thuis gehoord. Daarom spreek ik
niet met u". Hans Z. stond alleen
maar op het standpunt, dat alle
aan te nemen dat de hier ten tonele
gevoerde predikanten vervelende
klieren zijn, die wanneer een jeug
dig gemeentelid begint over het om
ver schoppen van structuren,
terstond in de houding springen uit
vrees van de boot te zullen missen,
maar die rood aanlopen als een an
der uit dezelfde leeftijdsklasse met
de oude belijdenisgeschriften voor
de dag korpt. Of die avonden lang
vol begrip zitten te zwetsen met
iemand die het zoekt in een uit-
heems soort mystiek, doch knorrig
piet thuis gèvep als iemand aanbelt
met bezwaren tegen de preek van
afgelopen zondag. Zulke dingen ko
men voor en dat is niet leuk. Maar
het spijt me voor dominee Vreug
denhil dat ik me bij onderdrukking
toch iets méér ongerief voorstel. Hij
Gereformeerden nog 20 jaar gele- zegt zelf dat in de gereformeerde
den verdedigden. Zijn dominee kerken de kool en de geit gespéérd
stuurt hem van catechisatie en met worden. Daargelaten wie kool is en
zijn moeder wil hij niet spreken. wie geit. vervolgd wordt er dus
niemand
Prof. Kuitert komt ergens preken.
Een jonge man wil hem niet hóren Wat wel gebeurd is dat de partijen
en blijft thuis. Hij wordt door de soms uiterst lelijk over en tegen
kerkeraad ernstig vermaand. Zijn elkaar doen. Dominee Vreugdenhil
verweer: ..Maar er zijn heel wat houdt zijn lezers deze tekst voor:
gemeenteleden, die nooit in de kerk „Wie zijn geest beheerst, overtreft
komen en u doet er niets aan", hem die een stad inneemt" (Spreu-
Antwoord van de kerkeraadsleden: ken 16 vers 32). Vandaag houd ik
..Je bent veel te jong om over zulke deze woorden mijn afnemers voor.
zaken te oordelen". De jonge man Misschien helpt het.
Goede raad
Wordt het niet de hoogste tijd. dat
de zwijgende meerderheid ?ich nu
eens laat horen. Regering en volk ROME (CIC) 'in zijn toespraak tijdens het consistorie van
van Nederland luistert naar de kardinalen heeft paus Paulus waarschuwende woorden gericht
tot dd rechts, in de r.K.kerk.
Enerzijds richtte hij zieh tegen de
éen geslacht en tijd voor ons al ver- f.?v Va''L?. 'v, 7 a'J 'ftUr'
geten en achten dat als niets? Heb- „onder het voorwendsel van
ben onze ouders en wij daarom ge- fen f°tere_t,r°uw aan d,c k£rken,het
streden voor betere toestanden en !?,ff systematisch de leer
welvaart om ons daar door te laten n^mide'ïv.6.'
verslinden, zodat ieder die alles ga- hand noemde hij met name de Fran-
deslaat er twijtelmoedig van wordt? M h'sschop Marce Lefebye en zijn
Wij smeken christenen wordt wak- aan!,a"eers' d'e T'?"1? "f/^nieu-
weingen van het tweede Vaticaans
ker. Godsdienst is „het goede te rlt
doen" en „het kwade te haten". Re- d°"cd* H"™"
gering en volk. luistert naar de goede
raad van dr. Zijlstra. Toont dat wij
ons niet laten verzwelgen door over
daad en dreunt het in U zelf en in Uw
nageslacht. Godsdienst is het kwade
haten en het goede doen. Daagt God
niet uit. zodat er opnieuw laarzen
door onze straten klinken, en ons
nageslacht op ons gaat spuwen.
Wordt wakker, stelt nu een daad en
laat Uw stem horen
Deventer H. van Sleen
hen op de eenheid te herstellen.
Anderzijds keerde de paus zich ook
tegen degenen, „die menen het recht
te hebben hun eigen liturgie te ma
ken" en daarbij het misoffer en de
sacramenten inkrimpen tot een
uitdrukkingsvorm van hun eigen le
ven en strijden, of die de intercom
munie praktizeren, ook wanneer dat
niet is toegestaan. Ook hekelde hij
degenen, die het geloofsleven herlei-
F. van Sleen-Visser den POÜtieke actie
De beweging „christenen voor het
socialisme" en de theologie van de
bevrijding vermengen de bovenna
tuurlijke boodschap van Christus en
zijn liefdewet met ideologieën, die
deze boodschap wezenlijk ontken
nen. aldus de paus. Op deze wijze
wordt „een tegennatuurlijke band
tussen twee werelden gepropageerd,
die onverenigbaar met elkaar zijn",
zoals volgens de paus ook de theore
tici van het marxisme toegeven.
De paus toonde zich verheugd over
de vele tekenen van vitaliteit en jeug
dige kracht van de kerk. die hem
tijdens het heilig jaar zijn opgeval
len. In vele landen gaat men opnieuw
van het geloof getuigen en wordt het
gebedsleven opnieuw ontdekt. De so
lidariteit met armen en uitgestote
nen neemt toe. Ook groeit het aantal
roepingen tot het priesterschap en
het religieuze leven
Naarmate de dag van
vaartsdag voor velen
wordt, kan misschien
den. dat datgene wat ermeeknj
is dichterbij komt. Wij der
Christus Jezus „gezet in
len", zoals Paulus schrijft
Wij weten niet wat de hei
Niemand heeft er ooit iets]
zien, maar we horen er in di
ding van een andere wereldiist
tweede betere wereld, maar K;
werkelijkheid die deze werkset
waarin we leven, pas echt
zo ls het ook met ons. Pauli
in Efeze 2 van ons „medegi
hemelen in Christus Jezi
kent zijn Hemelvaart dat
heerlijkt is en dat Hij nu
Messfas Jezus op zijn plaai
„mede" houdt in dat wij in
terecht zijn gekomen. In
bevat nog een spanning. Oi
niet meer denkbaar zond(
maar het is hier nog wel
aarde, die nog verre van he
We zijn dan ook in Christü®0
terecht. Omdat Hij terechtr?ni
dat in Hem Gods bedoeling
reikt zijn. Maar wij leven nr?"
den in de strijd. In de worsti j
deze naam. in het moelzaaij^?
denken en meeleven met erdt
onderweg op een lange toci
alleen, en niet verlaten, niel
licht en niet zonder diep vertof™
maar wel onderweg en in jror
zijn ontferming. Medegezet
melen. Dat is het vaste pu?ga
laat Hij Die is ons niet m,ya
vallen.
iek
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oosterwolde s s
(toez.): L. Quist te Molenaars$ü n
Elim: C. A. Helms te Delft; V aj
J. Adolfsen te Ellecom; titv(
(wijkgem. Ens): A. Jonkertn c
onth. pred. wonende te Ede,van
dankte voor Giessen-RijsvDe
Edam (toez.); mej. I. Kupertn
aldaar. lu 1
'an
Aangenomen naar Bleiswijlfel{
Ytsma te Middelburg. ff°;
kli
Bedankt voor Veenendaal: I
maat te Vlaardingen |e
GEREF. KERKEN {Pi
Beroepen te Tilburg (tevens L.
evangellsatie): W. R. van
kand., te Alkmaar.
h
tieg
.on
Conferenties
Schooldag Nederlands bijbelinsti
tuut. Zaterdag 29 mei te Zeist (chr.
techn. school). Sprekers dr. J. Rinze-
ma en prof. dr. J. Veenhof.
Presentatie van het muzikaal ge
beuren „Kom te zamen in Jezus'
naam", zaterdagavond 29 mei. acht
uur. in de Veluwehal te Barneveld,
door Continental Sound. Een prak
tische eredienst, samenspel tussen
koor, orkest, lector en publiek.
Christival '76. Congres van Euro
pese jonge christenen. 3-8 juni in de
jaarbeurshallen Gruga te Essen
(Duitsland). Inl.: Haus der Evange-
lischen Kirche, 43 Essen I. II Hagen
7.
Dr. G. Habets
Op verzoek van de theologische fa
culteit Dormition Abbey te Jeruza
lem heeft bisschop Gljsen van Roer
mond dr. G. Habets. kanselier van
het bisdom en docent aan het groot
seminarie Rolduc. beschikbaar ge
steld om docent oude testament in
Jeruzalem te worden.
Aangenomen naar Heemse;
Soepboer te Drachten; nat^
sum: J. H. Alderse B£id
Amsterdam.
ft z
vei
et
itol
Bedankt voor BunJ
Spakenburg; drs. J. V<
Aalsmeer.
GEREF. KERKEN (VRIJG^
Beroepen te Harlingcn:
berg te Uithuizen. r
Bedankt voor Capelle a. d. IvgJ
voor Lelden: M. Nap te EinT. j
ndi
GEREF. KERKEN (VRUG.
Beroepen te Harf
Giessendam: R. Brands
Amsterdam.
Bet
ior
e r
af
tw
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Ermelo en Scht'
se: A. Hofman te Schevern!^
Mevrouw H.M. Mu|o
Tijdens de viering van het lfble
jubileum van de NederlandY2
dagsschoolvereniging te Dnr18
het miljoenste boekje „WifeM
mee" aan de auteur, mevrou
Mulder, uitgereikt. Ook kreei"""
eremedaille verbonden aan
van Oranje-NasSau in gout^
zingt mee" is in de oorlogsjs
schreven en werd in 1948
eerst uitgegeven.
jui
sjs "I
IV J
door A.H. van der Mersch
De vorig jaar in Bethel bij Bielefeld
gehouden wereldconferentie noemde
zij in dit verband een keerpunt in de
geschiedenis van Diakonia. Toen ac-
cepteerde deze wereldorganisatie
Diakonessen roepen bij ons herinnering op aan het verleden. In van diakonessengemeenschappen de
ons land kennen we de diakonessenhuizen. In Duitsland zien we uitnodiging om de volgende keer. in
nog diakonessen ln de traditionele klederdrachten. Maar Betsy I®7?.; SiSïïï"
Ewing uit New York. voorzitster van het bestuur van Diakonia. de Ken Dat wmdtk™ dat
internationale organisatie van diakonessengemeenschappen dat Diakonia in dat deel van de wereld
enkele dagen in Den Haag vergaderde, vertelde hoe we dat in deze bij elkaar komt. Behalve in de Filip-
tijd moeten Zien. pijnen werken daar ook diakonessen
in Australië en Nieuw-Zeeland, in In-
We moeten grote waardering hebben voor wat in het verleden is K'ia'nden Indonesle en op de FIJ|"
gebeurd. Ds. Theodor Fliedner, die in het midden van de vorige Het zal er om gaan dat dan de cultuur
eeuw de stoot gaf tot het ontstaan van het diakonessenwerk. was van dat deel van de wereld in die
een man die zich niet bij de bestaande situatie neerlegde. Hij wist conferentie tot uitdrukking komt. in
te bereiken, dat ongehuwde vrouwen, tegen de gebruiken van die p,aals van dat wy onze cultuur naar
tijd in, hulp gingen verlenen aan mensen in nood.
Miss
Pak
Elisabeth
Paul,
vice-
I J
voorzitster
Diakonia
voor
Azië/Pacific
-- ■?-- - -
Delft
Sindsdien heeft het vrouwelijk dia-
konaat zich sterk uitgebreid. Nu nog
zijn er in Duitsland en in andere
Europese landen duizenden diako
nessen werkzaam in ziekenhuizen,
huiswerk, sociaal werk en in kerkelij-
C d Berg ke gemeenten Maar in een vorige
week in Utreci.' gehouden bijeen
komst wees Betsy Ewing er op. dat
Europa maar een klein deel van de
wereld is. Diakonessen zijn uitge
zwermd over de hele wereld Ze wer
ken nu ook in Azie. Afrika en
Amerika
hen toe brengen. Dat wordteen avon
tuur in het geloof. Maar het bestuur
van Diakonia heeft gemeend deze
stap toch te moeten nemen. Het is
een stap in het belang van het oecu
menische en internationale karakter
van deze beweging
Zij vroeg de voorbede en de steun
voor dit werk Want in de loop van de
tijd verandert ook de aard van de
dienstverlening. Diakonia wil in dit
opzicht ondersteunend werken tèn
behoeve van vrouwen die dienend
werkzaam zijn. Het is erg belangrijk
dat de. overwegend vrouwelijke, le
den van Diakonia met elkaar contact
houden en elkaar steunen. Zij kun
nen onderling veel leren. Ze voelen
hun verbondenheid in Christus en in
het dienend karakter van hun werk.
Dit geldt zowel voor de vrouwen in
Europa en in de VS als voor vrouwen
in andere delen van de wereld, met
name de ontwikkelingslanden, waar
de situatie geheel anders is.
Aansluitend aan deze laatste opmer
king van Betsy Ewing vergeleek de
diakones Elisabeth Paul uit India de
positie van de vrouwen die in haar
land men;?n in nood willen helpen
met de situatie van de vrouwen in
Duitsland in de tijd van ds Theodor
Fliedner In haar land wordt de onge
huwde werkende vrouw nog
accepteerfl zoals hier.
Dienstbaarheid
In de Avondmaalsdienst aan
van de bestuursvergaderingei
te Pastor Hermann Flake uii
ney over Johannes 13 (de 1
sing) als voorbeeld van vc
dienstbaarheid. Wij zoeki
steeds naar andere vormen i
betere instrumenten om die»
verlenen. Maar we vragen on
welke waarden wij eigenliji
behouden, die werkelijk var
zijn voor de mensen waara
verleend wordt.
In Nederland zijn er, anders
in ZWeden. de laatste tijd g(
we diakonessen meer toeg
Maar door het verslag van d
nia wereldconferentie 1975
vorige Jaar ook buiten de k
diakonessen belangstelling
Wanneer we bedenken dat
tijd niet alleen ouderen maar
veel jongeren vanuit hun cht
geloofsovertuiging dienstvaa
len zijn voor mensen die hu
hebben, dan is het goed dat
land een groep mensen is dit
ken blijft bij wat er in deze
ganisatie omgaat. Christen
hier en in verre landen he
kaars steun nodig, zeker in d
waarin wij leven.
A.H. van der Mersch is penm
ter van Diakonia en secretari
Ver. van Ziekenhuizen en
senhuizen. Utrecht.