2ousin-cousine" te 'ijblijvend Time is méér dan een Van Oosterse mystiek tot pianolo-muziek LM PREMIERES VAN DEZE WEEK „In de kaart gekeken": vijf eeuwen speelkaarten 20 voor Dé 120 mm filtersigaret Slecht slot aan „De nacht van de rode lansiers ilongaties reprises Veronica wil betere verdeling van de zendtijd Pro Musica Nova Bremen (2) 10 -j?1 MEI 1976 FILM-KUNST TROUW/KWARTET PS 11 - RH 13 door R. N. Degens De dingen zijn niet zoals ze schijnen in een beroemd Engels regiment, ge stationeerd in India in 1878. Daar komen twee jongelieden van goede familie, die nog moeten bewijzen dat ze het rode lansiers-uniform waardig zijn, in de film „Conduct Unbeco ming" oftewel „De nacht van de rode lansiers" spoedig achter. De een is de verdachte in een onoffi cieel proces van lagere officieren, omdat hij de weduwe van de regi- mentsheld walgelijk heeft toegeta keld, de ander moet hem verdedigen. Tijdens de verhandelingen worden heel wat sluiers opgelicht en gordij nen weggeschoven, maar daarachter verschuilt zich, naar goede thriller traditie. steeds een nieuw geheim. Nu eens krijgt men de indruk dat het met de veelbezongen eer maar scha- meltjes is gesteld, dat uitsluitend botteriken, sadisten en hypocrieten zich tot de militaire dienst voelen aangetrokken, dan weer komt er een andere aap uit de mouw en blijkt het hart toch meestentijds op de rechte plaats te worden gedragen. Éinaux en Marie-Christine Barrault in „Cousin Cousine" v Michael Anderson blijft in zijn verfil ming van ..Conduct Unbecoming" stevig staan op het fundament van het gelijknamige toneelstuk en hij heeft een keur van (deels bedaagde) ster-acteurs aangetrokken om de fi guren zoveel mogelijk reliëf te ge ven: Michael York, Richard Atten- borough, Trevor Howard, Stacey Keach, Christopher Plummer, Su sannah York en James Faulkner, om de belangrijkste te noemen, 't Is best een spannend drama dat zich daar langzaam doch zeker ontvouwt, het is alleen jammer dat met name Su sannah York zich te buiten gaat aan gênante over-acting en dat het einde zo tegenvalt. Dat had in het geheel niet gehoeven, dunkt me: zelfs een leek kan uit de losse hand een stuk of drie boeiender varianten ver zinnen. aar geleden trok het de an de Franse regisseur larles Tacchella, de -fictionachtige film e en grande Tartarie" Cinemanifestatie te t veel belangstelling, rsteling was, alhoewel al- st van humor ontbloot, 'el erg grimmig van con- het verbaast dan ook ns dat hij zijn carrière )t met een vrij zachtzin- kousine" begint met de brui- I twee mensen die de eerste Jlang achter de rug hebben: loeder en grootmoeder, is vijf- r bruidegom over de zestig, t mag niet hinderen: er wordt Ig feestgevierd. \ichten worden gedoofd blij- rthe (Marie-Christine Bar- Ludovic (Victor Lanoux) 'lij is de dochter van de bruid, teef van de bruidegom en hun Dten zijn er voor een paar uur »ar vandoor. Deels uit wraak, ïdat ze zich tot elkaar voelen >kken, blijven Marthe en Lu saar ontmoeten en dat is ook moeilijk, want in de grote, ite familie zijn feesten en be- sen aan de orde van de dag. zo nu en dan eens fijn samen je uit en hebben enorm veel Thuis wordt ze dat natuurlijk ïpeperd, maar ze zijn vrien- tn minnaars, dus hun zuivere geeft een enorme steun. Tot het er natuurlijk toch van komt: de liefde doet zijn intrede, er ontstaat een hartstochtelijke verhouding en liever dan die door achterbaksigheid te laten voortwoekeren gaan ze er samen voorgoed vandoor. Heel eer lijk, heel openlijk, met een handdruk en een kus voor de beduusde huwe lijkspartners. „Cousin-cousine" heeft aardige mo menten en vooral de familiebijeen komsten (waarbij tal van typen let terlijk en figuurlijk in het zonnetje worden gezet) lijken met moeiteloos realisme te zijn gemaakt, maar men kan zich niet aan de indruk onttrek ken, dat Tachella zich in deze fjlm wel erg vrijblijvend opstelt. Zo ge makkelijk kan het toch niet gaan: weliswaar zijn de echtgenoten van de geliefden geenszins van feilen vrij te pleiten, maar of men ze zo gemakke lijk voor oud vuil kan achterlaten als hier wordt gesuggereerd valt toch te betwijfelen. Temeer omdat de psyche van Marthe en Ludovic deze wreed heid eigenlijk niet toestaat: het zijn zachtaardige mensen, eerder voorbe stemd om getrapt te worden dan om trappen uit te delen. Als hetTacchel- la's bedoeling is geweest via een tra- gi-comedie aan te tonen dat echte liefde egoïstisch behoort te zijn, had hij zijn visie onbarmhartiger moeten uitwerken. Nu lijkt alles teveel op een sprookje. Amstcrdam-Lcidscplcinthcater, 14 jr. AMSTERDAM Naast de tentoonstelling van speelkaarten „Fisc-Aas" in het Belastingmuseum te Rotterdam die vooral gespecialiseerd is op de belastingheffing op het kaartspel is er nu ook de expositie „In de kaart gekeken" in het Museum Willet-Holthuysen te Amsterdam waar tot 5 juli Europese speel kaarten van de 15e eeuw tot nu te zien zijn. 3tes rouges. Harde film van Chabrol over bourgeois- tielen die tot moord voeren, hele week in Studio G., hort. Ie. Meesterlijk mozaïek van jrn a, gesitueerd in de stad van LlA ntry and Western-music, ge- adoor Robert Altman. De ge- week in Alhambra 2. dam. nedianten. Meesterlijk Grieks ,n Theo Angelopoulos over rogen periode van de geschie- toals die zich weerspiegelt in ^vallen van een groep reizen- eelspelers. 25 mei Arnoldus- jHoofddorp; 26 mei Filmhuis 27 mei Filmhuis Zaandam, {erkat. Prachtige film van de t overleden Italiaanse regis- (cino Visconti, over het verval a Siciliaanse familie in de vo uw. Met Burt Lancaster in de >1. De gehele week in Roxy, tn. puberflöte. Bergman's char- verfilming van Mozart's be- j opera. De gehele week in Eindhoven, rrntyjom los te lopen. Ontroerende 1 onfntaire over maatschappelij- van geesteszieken door lliaans collectief. 23, 25 en 26 iïjkhuis Den Haag; 22 mei Ier, Tegelen. eeiïnes. Trieste documentaire bbert Kramer over een verlo- Ineratie in Amerika 26 mei ïloorn; 27 mei De Bakkerij, 'um. cr is dood. Meesterwerk van Ferreri over een man die uit ng zijn vrouw doodt. 21 mei 16/70, Dordrecht. Deout der Aarde. Sympathieke )8.3(f>et veel sociaal engagement c door McCarthy vervolgde rt Biberman. De gehele week hhuis Amersfoort. nar/»s Roma ode aan de stad van ma<Js hart. Rome. De gehele week Cineac Reguliersbreestr. rdam. Hoe veel gebruikt ook, als „ge- bruiksdingen" kregen kaarten in het verleden weinig aandacht: incomple te spellen werden weggegooid of ge bruikt voor het maken van notities. Van de vroegste spellen bleef dan ook vrijwel niets bewaard. Toch zijn er op deze tentoonstelling nog spellen uit de 15e eeuw; het „Ambraser Hof- jagdspiel" en het „Hofambterspeil", (1440) beiden uit de Oostenrijkse kei zerlijke verzamelingen. Ook uit de 16e en 17e eeuw zijn enkele zeldzame en unieke stukken geëxposeerd. Er zijn in totaal 278 spellen, waarvan 77 van Nederlandse makelij. In de beginzaal wordt een overzicht gege ven van kaarten met Franse, Duitse Italiaanse en afwijkende symbolen Eén zaal is gewijd aan de Neder landse kaarten; met bijzondere aan dacht voor de Amsterdamse speel kaarten en hun makers van de 17e to de 20e eeuw, een onderwerp dat tol op heden noch in de literatuur noch op tentoonstellingen voldoende aan bod is gekomen. van 9.30 tot 17.00 uur en op zon- en feestdagen van 13.00 tot 17.00 uur. Amsterdam-Cinerama, 14 jr. Van een verslaggever HILVERSUM Veronica heeft in een brief aan de Raad van Beheer van de NOS gevraagd om gunstiger uren voor haar radioprogramma's. Directeur Rob Out van de VOO noemt vooral de uren op Hilversum 3 voor de VOO op vrijdagavond van zeven tot acht uur en op Hilversum 4 zondagmorgen van acht tot negen uur onrechtvaardig verdeeld. Haar derde zenduur heeft de VOO maandagsavonds op Hilversum 1 tussen elf en twaalf uur. Out zegt dat het verzoek om gunsti ger radio-uren in'de commissie pro grammaleiders radio geen gehoor heeft gekregen. Vervolgens deelt de VOO echter mee, dat al haar radio programma's hoge luisterdichtheid scoren. Bij eén weekonderzoek werd voor de aspirant-omroep zelfs met 160.000 luisteraars het hoogste week- gemiddelde op Hilversum 4 geno teerd. (ADVERTENTIE) Bewijzen Een van de eerste bewijzen van han del in speelkaarten te Amsterdam is het bericht dat twee tonnen met speelkaarten, in 1584. werden ver scheept naar Lissabon. En het is nog maar een paar jaar geleden, in 1969, dat de laatste Amsterdamse, en Ne derlandse speelkaartenfabriek ver- dween.De expositie is „aangekleed" door een aantal schilderijen met kaartspelers, kaarten en door objec ten die betrekking hebben op het kaartspel: houtblokken voor het drukken, sjablonen voor het inkleu ren, kaartenhuizen e.d. Een curieuze inzending van het British Museum is Rembrandt's ets van de Amstel bij de Oval uit 1645: op de gesleten koperplaat werd later in minder bekwame hand drie speelkaarten toegevoegd. Laatste troef van deze tentoonstel ling: iedere 500ste bezoeker ontvangt een oud kaartspelletje. De openingstijden zijn op werkdagen Van onze radio- en tv-redactie AMSTERDAM Op 3 september zal in het RAI-Congresgebouw in het kader van de Firato een symposium worden gehouden over de regionale omroep. Dit symposium wordt geor ganiseerd door de Amsterdamse Draadloze Omroep (Stad), de Stich ting regionale omroep Brabant (SROB) en de NOS als verantwoor delijke voor RONO en ROZ. Time is langer dan een gewone filtersi^iet Time is slanker en Time is bruin. Time trekt aangenaam licht Time heelt méér milde smaak Proef het grote Time-verschil. BREMEN „Alles is nog steeds zoals het altijd was, maar dan anders."Deze uit het Zen- Boeddhisme overgenomen wijsheid was als motto afgedrukt in het programma van het Pro Musica Nova-festival van dit jaar in Bremen. Wat de organisatoren daarmee ook precies bedoelden, het sloeg in elk geval wel op de als altijd betrekkelijk geringe publieke belangstelling voor festivals als deze en ook op de ditmaal sterk vertegenwoordigde ooster-mystieke stroming in de programmering. iN. Wielek-Berg Terry Riley achter zijn elektronisch orgel in de studio van Radio Bremen Het begon al de eerste avond in de Martinikerk, met het optreden van „Prima Materia", een groep van vijf vocalisten uit Rome (leeftijden van 27 tot 40) die in witte gewaden in lotushouding (zoiets als onze kleer makerszit, met de handen op de kni eën) met ieder een micorfoon voor zich een meditatief zingen demon streerden dat erg veel op muzikaal snurken leek. Een van de daarbij toegepaste technieken is het hoor baar trillend laten ontsnappen van adem, zonder dat het zingen wordt. Vandaar. En door het „uitfilteren" van bepaalde boventonen ontstaan merkwaardige, fluitachtige klanken. De meeste van de toegepaste zangtechnieken zijn ontleend aan Mongoolse en Tibetaanse muziektra dities. Volgens de beoefenaren en tevens propagandisten van deze zangtechniek die in Amerika veel opgang maakt moeten we tot een muziek komen die ontdaan is van al het oneigenlijke, en die ons in staat stelt de oorspronkelijke oertrilling (wat dat ook wezen moge) te ontdek ken. Jammer dat een dergelijk rein begeren zich nog niet heeft meester gemaakt van allen die in ons land iets met het muziekleven te maken heb ben. We zouden dan mooi van dat geduvel over herstructurering van het orkestwezen en het behoud van de opera Forum en zo. af zijn. Overi gens laat ook Prima Materia zich wèl een goed honorarium betalen. Goeroe Evenals de in bepaalde kringen be faamde Terry Riley, leeftijdgenoot van La Monte Young (met zijn reeds vermelde dpe-uren pianospel duurre- cordhouder van dit festival) en ook leerling van Pandit Pran Nath voor klassieke Indiase muziek. Riley gaf in Bremen op zijn elektronisch orgel tje de allereerste uitvoering van „The Shri Camel Trinity", vrij vertaald: de drieëenheid van de kameel van god heid Shri. Riley die ook tijdens de festivaldagen letterlijk en figuurlijk in het voetspoor liep van zijn goeroe Pandit Pran Nath (die met Young en Riley op het slotconcert avondraga's uitvoerde) had in de nuchtere studio de lichten uit laten draaien en zat in het rose en wit gekleed met gekruiste benen achter zijn twee- klaviersinstrument op de grond. Zon der bladmuziek, maar wel met een klein fotootje van hemzelf samen met de goeroe voor zich op het instru ment. Riley komt voort uit de wereld van de pop-muziek en hij heeft jaren geleden, ook hier in Nederland ge kende en gewaardeerd, plaatopna men van plezierig speelse eigen mu ziek gemaakt. Gebaserd op herhalin gen van korte motiefjes die geleide lijk en bijna ongemerkt veranderen, met melodische en ritmische ele menten die ontleend zijn de Balinese en Indiase muziek. Zijn „The Shri Camel Trinity" verschilt hoofdzake lijk in titel en in tijdsduur van zijn vorige muziekjes. Want bijna twee uur achter elkaar (met een korte pauze) goochelt hij weer op de van hem bekend fantastisch knappe ma nier en met een ongeëvenaarde onaf hankelijke vingertechniek, de be kende geraffineerde klankjes en kleurtjes uit zijn intrument. dat van alle mogelijke technische hulpmid delen is voorzien om de zaak nog betoverender te kunnen maken. Ri ley weet daar wel raad mee; het werd weer een kundig opgebouwde stroom van esthetische, ditmaal pas toraal aandoende klanken, waarmee hij moeiteloos de show op dit festival stal. Charlemagne Palestine had dat ook Charlemagne Palstine (links) met de organisator van Pro Musica Nova, Hans Otte. wel gewild; ik kreeg de indruk dat hij er afschuwelijk hard zijn best voor deed; zonder succes. Hij hield zijn „The golden mean" een pianowerk, ten doop. Van de piano- en or gelstukken die hij de laatste jaren componeerde zegt hij zelf dat ze steeds uit dezelfde elementen zijn opgebouwd (net als bij Riley en La Monte Young) en dat hij vóór de uitvoering meestal nog niet weet wat het gaat worden. Dat was aan „De gulden middenweg" dan ook wel te horen. Hij heeft er twee concertvleu gels tegelijk bij nodig, die in de ook weer geheel verduisterd zaal met de klavieren naar elkaar toe staan. Pa lestine zit in het midden er tussen en bewerkt ze gelijktijdig ieder met één hand. Hij begint met het ontelbare malen herhalen van een en dezelfde toon die langzaamaan naar boven en naar beneden wordt aangevuld met ande re tonen tot octaafomvang. Rit mische en dynamische nuancerin gen zijn gering, hoewel hij soms aan vallen van hevige vervoering lijkt te krijgen, en dan gaat het er fortissimo van langs. Dank zij (of ondanks) het kettingroken van zeer kwalijk rie kend sigaretten, die hem door een assistent regelmatig tussen de lip pen worden gestoken, hield hij deze vermoeiende „act" een uur onafge broken vol. Hij heeft trouwens een goed getraind stel spieren want hij is ook zes jaar beiaardier geweest; en hij heeft maar vijf minuten pauze nodig om daarna weer energiek ver der te kunnen gaan. Dat deed hij, en dat duurde nog ongeveer veertig minuten. Het publiek onderging het allemaal lijdzaam en begreep waarschijnlijk evenmin als ik waarom en wat Pales tien de vorige avond tot diep in de nacht had zitten repeteren voor deze uitgesproken impulsieve vorm van muziekmaken. die nog het meest be vredigend en bevrijdend voor de uit voerder zelf lijkt te zijn. Pianola's Met al zijn fysieke krachtpatserij zou zelfs Palestien niet in staat zijn de pianomuziek te vertolken die de 64jarige Conlon Nancarrow schrijft. Die muziek is dan ook niet bestemd voor een levende pianist. Nancarrow Schrijft voor pianola's, de in de Jaren twintig nog vrij populaire hulsin strumenten die men door middel van geperforeerde papieren rollen (zo on geveer als bij een draaiorgel) kon laten spelen. Door grammofoon en radio is dit instrument verdrongen. Nancarrow heeft het een nieuwe functie weten te geven door er speci ale composities voor te schrijven. Hij noteert ze eerst in gewoon noten schrift en brengt dat dan in „gaten schrift" noot voor noot op de rol over. Het bijzondere ervan is, dat Nancarrow begrepen heeft hoe je de ongelimiteerde technische mogelijk heden van deze mechanische speel manier maximaal kunt uitbuiten. Hij schrijft in zijn stifkken ra zendsnelle glissandi (die als zweepslagen klinken) en accoorden van bijvoorbeeld twintig tonen, snel le staccatopassages en polyfone structuren met toontrossen. Kort om. Superman als pianist. Scherpe klank De „Studies for player pianos" (Etu des voor pianola's) die tijdens Pro Musica Nova ten gehore werden ge bracht zijn geschreven voor twee pi anola's. waarvan de ene door verhar ding van de hamertjes een scherpe metaalachtige klank voortbrengt. Deze etudes, waarin Nancarrow (ge lijk Chopin in zijn piano-etudes) steeds van een bepaald technisch gegeven uitgaat (staccato, oktaven, gebroken accoorden enz.) fascineren niet alleen door de effecten die je tot dan niet voor mogelijk hield, maar ook door de sterke muzikale fantasie waaraan Nancarrow ze heeft dienstbaar gemaakt. Deze verbluffende „pianolistiek" werd via bandopnamen ten gehore gebracht. Nancarrow die niet om pu bliciteit geeft en er ook geen tijd voor heeft (hij werkt ongeveer dag en nacht aan twee composities per jaar en steekt de rollen zelf met de hand uit) was niet aanwezig. Het was wat presentatie betreft dus wel wat on persoonlijk. maar de indruk die het maakte was er niet minder om. Ik dacht dat naast Terry Riley, deze Conlon Nancarrow, de sterkste en in elk geval de meest originele muzika le persoonlijkheid van dit festival genoemd kan worden. Ook al door dat het principe waarvan hij met zijn pianolamuzlek uitgaat zo voorde- handliggend is dat iedereen zich af vraagt waarom niemand daar eerder op is gekomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 13