De eenzaamheid van Groen van Prinsterer 1 Vrijgemaakten groeien door grote gezinnen Vandaag? Moon-sekte geeft VS nieuwe ideologie Chr.geref.kerken blijven achter Onze adressen: Vijftigmiljoenste voor aartsbisschop Nieuwe vertaling NT in Arabisch VOORB1 Buitenverbanders blijven zo heten Wereldcongres van fundamentalisten WOENSDAG 19 MEI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWA£D^G 1{ door dr P. N. Holtrop „Het is de indruk van het tragische dat zijne loopbaan heeft gekenmerkt Door zijne vrienden menigmaal niet begrepen; alleen gelaten in het laatste van den strijd; bij wie hem liefhadden en volgden niet populair Deze woorden komen voor in het hoofdartikel dat De Standaard op 20 mei 1876 wijdde aan de nage dachtenis van Groen van Prinsterer die de dag tevoren was overleden. Had de schrijver van dit artikel daarbij vooral het oog op Groens politieke loopbaan, van diens ker kelijke streven zou hij hetzelfde hebben kunnen zeggen. Zelfs na honderd Jaren komt men bij de overdenking van Groens le ven onder de indruk van de sfeer van eenzaamheid die Groen in zijn strijd voor het herstel der kerk in toenemende mate omgaf. Teke nend lijkt mij wat de Wassenaarse predikant Van Rhijn aan het graf van Groen meedeelde dat deze in zijn laatste ogenblikken een beves tigend Amen schreef bij de woorden uit Openbaring 7: vers 13 en volgen de. waar gesproken wordt van hen die uit de grote verdrukking komen. Wat is eigenlijk de reden geweest van Groens eenzaamheid? Onge twijfeld hebben zij gelijk die erop wijzen dat zelfs Groens intiemste vrienden en volgelingen hem op be slissende momenten in zijn strijd voor het recht der belijdenis in de kerk niet gesteund hebben. Die de oorzaak van Groens eenzaamheid daarin zoeken kunnen zich beroe pen op talloze uitlatingen van Groen zelf, waarin dit besef doorklinkt. Daarmee is echter niet alles gezegd. Groens eenzaamheid vond haar oorzaak tevens hierin, dat hij in bepaalde opzichten geen oog had voor wat zijn vrienden bewoog. Da Costa De eerste die hierop attendeerde, was Allard Pierson. In zijn studies over het Réveil, later gebundeld in Oudere Tijdgenoten, wees hij op Groens „vrijwillige blindheid" voor wat hem van Da Costa scheidde. Groens briefwisseling laat ons zien dat er aanvankelijk tussen Groen en Da Costa een diep verschil van inzicht bestaat over de vraag langs welke weg de hervormde kerk. die naar beider inzicht in een crisissitu atie verkeerde, opnieuw een leven de, belijdende kerk zou kunnen worden. Meende Groen dat ondubbelzinnige handhaving van wezen en hoofd zaak der gereformeerde belijdenis, neergelegd in de Formulieren van Enigheid, zou leiden tot kerkher- stel, Da Costa verwachtte de herle ving en genezing der kerk niet van een hernieuwde binding aan de ou de belijdenisgeschriften, maar van een hernieuwde bezinning op Gods Woord zelf. Hoe immers zou een oude belijdenis als wapen dienst kunnen doen in een strijd tegen nieuwe dwalingen? Vol vertrouwen was Da Cósta over de afloop van de strijd. De waarheid Gods zou nog voller, nog heerlijker openbaar wor den. Ook de kerk zou een nieuwe, nooit tevoren gekende, gestalte ont vangen. Anders dan Groen zocht Da Costa de volmaaktheid van de kerk niet in het verleden, maar in de toekomst. „De ware kerk is in deze bedeeling een embryo; hare volkomenheid ligt in de toekomst, naar het prophetisch woord". Overeenstemming Uit de briefwisseling blijkt voorts dat er tussen Groen en Da Costa in de vragen rondom kerkherstel een zekere overeenstemming werd be reikt. Zij laat zien dat Da Costa zich liet overhalen niet afzijdig te blij ven toen Groen in de zomer van 1848 een representatief deel der orthodoxie binnen de hervormde kerk wist te bewegen tot een ge meenschappelijke verklaring aan de synode en de koning. Da Costa^ Mr. G. Groen van Prinsterer verenigde zich toen, om des lieven vredes wil, met degenen die vroegen om de handhaving van de kenmer kende waarheden die geformuleerd waren in de belijdenisgeschriften der hervormde kerk. Nooit heeft Groen echter begrepen dat het verschil tussen zijn kerkop vatting en die van Da Costa méér was dan een verschil van nuance. Gelézen heeft hij in Da Costa's brie ven dat deze liever de overeenstem ming van 1848 zou prijsgeven dan zijn eigen visie op de te volgen weg tot kerkherstel. maar bcgrépen heeft Groen het niet. Nooit heeft Da Costa's eschatologische spreken over de kerk bij Groen weerklank gevonden. Hoe zou Groen anders ooit zo verbitterd hebben kunnen spreken over de illusie van hen die bewogen waren over de ..kerk der toekomst", als hij deed na Da Cos- la's dood in een discussie met Gunning? Groens eenzaamheid. Zij werd ver oorzaakt niet alleen doordat zijn vrienden hem niet begrepen, maar evenzeer omdat hij hén niet be greep. Zulk wederzijds gebrek aan begrip valt niet alleen te constate ren in Groens relatie met Da Costa en diegenen die in diens spoor een dynamisch kerkbegrip huldigden (de ethischen), maar evenzeer in zijn verhouding tot de confessione len: diegenen die mét Groen het herstel der kerk verwachtten in de weg van handhaving der geformu leerde belijdenis. Ook over Groens contacten met hen viel de schaduw van het isolement. Wezen en hoofdzaak Het was voor Groen op de reeds genoemde bijeenkomst in de zomer van 1848 voldoende, wanneer de aanwezigen zich zouden kunnen verenigen in een verklaring, waarin aangedrongen werd op handhaving van wezen en hoofdzaak der her vormde belijdenis. Maar: welke leerstukken hoorden daartoe? Aan vankelijk was Groen, uit bezorgd heid de gewonnen eenheid te zien verkeren in nieuwe verdeeldheid, niet bereid een nadere precisering te geven van wat al dan niet tot de kenmerkende waarheden gerekend behoorde te worden. Op aandrang van enkele aanwezi gen kwam Groen tenslotte toch tot een nadere omschrijving. Hij noem de toen een aantal leerstukken, waarvan hij kon aannemen dat alle aanwezigen deze gehandhaafd zou den willen zien. De predestinatie leer (de leer der voorbeschikking), zoals die in de Dordtse Leerregels was ontvouwd, noemde hij uit tac tische overwegingen niet. Hij wist dat over de vraag of dit leerstuk, in deze vorm. bindende kracht zou moeten hebben in de kerk. niet eenstemmig gedacht werd. En om die eenstemmigheid ging het hem. Meende Groen na afloop van de vergadering dat de basis gelegd was voor een gemeenschappelijke strijd voor het herstel der kerk, het ver loop der gebeurtenissen na 1848 heeft duidelijk gemaakt dat Groen zich vergiste. Typerend is het ver haal dat de bekende Amsterdamse predikant Hasebroek jaren later aan Groen deed over de afloop van die naar Groens mening glorieuze dag in 1848: „Het was in den namiddag van den onvergetelijken 18 Aug. 1848, dat een deel der opgekomen broe ders 2amen dineerde bij Pierson. Onder de gasten was ook een (ik meenFriesch predikant, Sypkens geheeten. Deze nam aan 't dessert te midden der uitboezemingen en toasten, vol van vreugde en dank over den afloop, het woord, om zij ne overtuiging uit te spreken, dat wij thans in plaats van een dank en vreugde-, veeleer een lijkfeest hadden te vieren. Heden toch, sprak hij, is de Nederlandsche Ge reformeerde Kerk feitelijk begra ven. Den dag, waarop de leider van de getrouwe leden dier Kerk toe laat dat de praedestinatie achter wege blijve op het register der leerstukken, die volgens onzen eisch aan koning en volk te richten, moeten worden gehandhaafd, heeft onze nationale Gereformeerde Kerk qua talis (als zodanig) opge houden te bestaan." Men kan zeggen en met recht dat Sypkens en al degenen na hem die aandrongen op de handhaving van de gehele belijdenis, zoals de Haagse jurist Van der Kemp. de Utrechtse predikant Barger en de Utrechtse hoogleraar De Geer van Jutfaas, niet begrepen hebben waarom Groen niet verder wilde gaan dan een vragen om handha ving van wezen en hoofdzaak der belijdenis. Men kan zeggen dat zij geen oog hadden voor Groens bezorgdheid dat een strikte handhaving van de gehele belijdenis ertoe zou leiden dat niet „enkel de vijanden van het kruis, maar ook de vrienden des Heeren" zouden geweerd worden. Maar opnieuw, heeft Groen be grepen waarom de anderen aan drongen op de handhaving van de gehele belijdenis? Heeft hij begre pen dat Barger gelijk had toen deze hem schreef: „Men moet in de Gereformeerde Kerk bijaldien (wanneer) men zich op hare Belijdenis beroept, of die confessie in haar geheel aanvaar den. of verzaakt men daarvan zelf een deel b.u. de praedestinatie, het cor Ecclesiae (het hart der kerk) dan is men op Kerkregte- lijk terrein magteloos tegen ieder, die daarvan een ander deel ver zaakt". Het antwoord op de vraag of Groen Bargers gelijk zag, zal ontkennend moeten zijn. Want steeds, ook wan neer hij door de ethischen op deze door Barger onder woorden ge brachte consequentie gewezen werd, heeft Groen daarop bitter en afwijzend gereageerd. Groens eenzaamneia: niet aneen ten opzichte van Da Costa en de ethischen, maar ook in de kring der confessionelen. Maar de schrijver van het herden kingsartikel in De Standaard ver giste zich toen hij schreef over het tragische dat Groens loopbaan ken merkte. Het was niet de tragiek, die Groen ertoe bracht. Amen te schrij ven onder de tekst uit Openbarin gen 7. Dr. P. N. Holtrop. kerkhistoricus, is verbonden aan de theologische facul teit van de Vrije Universiteit te Amsterdam. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Afgestudeerden VU (3) Dienstweigering Nooit zal ik die joodse zakenman vergeten, die ik in de vooroorlogse jaren met de opkomst van het natio naal socialisme uit hoofde van mijn werk nogal eens bezocht. Bij één van die gelegenheden bood hij me een luciferdoosje aan met daarop aange bracht een reclame voor de NSB. Stomverbaasd vroeg ik hem hoe hij als jood zo iets doen kon. waarop hij me antwoordde onder verwijzing naar de bij mij veronderstelde demo cratische tolerantie dat het nationaal socialisme hier in Nederland heel iets anders zou worden dan het Duitse. Het verdere verloop is ons bekend. Hem ook. maar hij heeft het niet overleefd. L'histoire se repète. Een advertentie met de namen van velen die aan de VU. afstudeerden, roept om vrij baan in alle sectoren voor het atheïs tisch communisme Het is In en ln droevig, maar we mogen ons gelukkig prijzen, dat we in tegenstellinig met honderden mil joenen. juist vanwege ons democra tisch bestel, hier nog iets van mogen zeggen en er iets tegen kunnen doen. Daarom, hulde aan het V.U.-bestuur! St. Michielsgestel Jac. van de Wal. Laat de Jehova getuigen a.u.b. uit dienst, zodat ze de jongeren, christen of niet-chnsten. niet kunnen infiltre ren. Bidt dat de christenen in dienst mogen getuigen van het geloof in Jezus Christus, als Verlosser en enigste Zaligmaker. Ermclo Peter Kits Duurder Waar blijft de dankbaarheid over het vele goede dat God ons schenkt? Wel dat de levensmiddelen duurder worden. Maar niet over de dure patat en chips, en het brood in de vuilnis bak. Een dure vakantie met dure caravan, dat is heel gewoon. Moppe ren bij de vleespotten. God straft ons naar onze zonden niet. Laten we daarvoor bidden. Berkel mevrouw Monster Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De gereformeerde kerken (vrijgemaakt) zijn in 1975 met 1481 zielen gegroeid, de christelijke gereformeerde kerken met' 320 zielen. Israël (slot) Vrijgezellenleger In de krant van afgelopen zaterdag stond een nieuwe maatregel van de heer Vredeling om op defensie te bezuinigen: gehuwden hoeven niet in dienst. De kloof tussen (mijn) rechtsgevoel en de „rechts"-praktijk wordt hierdoor nog groter. Het huidi ge vrijstellingsbeleid is al zeer twij felachtig. Zo kan bijvoorbeeld een afgestudeerde op grond van ver meende onmisbaarheid voor de we tenschap of het onderwijs, vrijstel ling verkrijgen. Naar mijn overtui ging wordt door dit vrijstellingsbe leid de diepste intentie van het recht d.i. de gelijke bejegening van iede reen miskend, zo niet ontkend. Ik acht mij dan ook gerechtigd om al leen al op grond van dit vrijstellings beleid dienst te weigeren. Utrecht R. K. Henstra AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. ParKStraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE'GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Te:. 05200-17030 De hr. Wirtz (TR/kw 8/5) vergist zich. De VN vormen een politiek lichaam, niet een rechtsprekend. Resoluties van de Alg. Verg. zijn aanbevelingen, niet meer dan dat. Het verdelen van een stuk land onder zijn bewoners en een groep kolonisten (res. 181) be hoort niet tot de bevoegdheden van enig orgaan van de VN. De UNSCOP (VN-kommissie in 1946-'47) vond de volgende feiten: de joodse bevol kingsgroep vormde nog niet deel van de totale bevolking (grotendeels waren dezen geïmmigreerd tijdens het koloniale bewind, onder protest van de zich terecht bedreigd voelen de autochtone bevolking». Zij hadden 15% van het bebouwde land in eigen dom verworven. Palestina zou nu als volgt worden verdeeld: een joods deel met 55% van het land met een bijna even grote arabische als joodse be volking. beide c.a. 500.000: en een Palestijns deel. 45%. met c.a. 700.000 arabieren en slechts 25.000 joden. In het te internationaliseren Jeruzalem beide groepen c.a. 100.000. De door de UNSCOP voorgestelde grenzen wa ren zeer grillig getrokken, zodanig uitgekiend dat het Joodse deel zo groot mogelijk werd. en er toch in dat deel net een joodse meerderheid bleef. Geknoei dus. en geen neutrali- teit.Amsterdam D.J. Mulder Dat blijkt uit de zojuist verschenen jaarboeken van deze beide kerken. De ledenaanwas van de gereformeer de kerken (vrijgemaakt) is iets min der dan in 1974, toen deze 1809 be droeg. Maar de vrijgemaakten blij ven met een groeipercentage van 1.6 sneller groeien, dan de Nederlandse bevolking in haar geheel (1,0 pro cent). De christelijke gereformeerden groei den iets meer dan in 1974 (53). maar blijven met hun 0.4 procent achter bij de bevolkingstoename. Volgens de nieuwste statistieken tel len de gereformeerde kerken (vrijge maakt) nu 92.065 zielen in 262 kerken met 172 dienstdoende predikanten. Hierbij zijn uiteraard de circa 29.000 „buitenverbanders" niet begrepen. De christelijke gereformeerde kerken tellen 71.702 zielen in 174 kerken met 125 dienstdoende predikanten. kerken verschillen nauwelijks meer van die van de bevolking als geheel. De vrijgemaakt-gereformeerden ver tonen duidelijk een eigen levensstijl. Werfkracht De christelijke gereformeerden bewe gen zich daartussenin. Doop Wie de nadere specificatie van de ledenstatistieken van beide kerken vergelijkt, ontdekt enkele markante verschillen. In de gereformeerde ker ken (vrijgemaakt) worden kennelijk veel meer kinderen geboren. Vorig jaar werd daar namelijk 2270 maal het sacrament van de doop bediend aan kinderen'van de gemeente. Dat betekent een geboortenpercentage van 2.5. Bij de christelijke gereformeerden ging het doopvont 1254 maal open, een geboortenpercentage van 1.8. Ter vergelijking: in de gereformeerde kerken is dit 1.5 procent, terwijl het geboortenpercentage van de Neder landse bevolking als geheel in 1975 1.3 bedroeg. De conclusie lijkt voor de hand te liggen: de opvattingen over geboor- tenregeling binnen de gereformeerde LONDEN Aartsbisschop Coggan van Canterbury heeft in zijn functie van voorzitter van de wereldbond van bijbelgenootschappen het vijf tigmiljoenste exemplaar van het nieuwe testament in Engelse om gangstaal ..Good News voor modern man" ontvangen. Volgens het blad van het Nederlands bijbelge nootschap ..Met de bijbel de wereld in" heeft dit nieuwe testament in paperback alle boekenrecords in de wereld gebroken. Binnen een jaar na verschijning waren er al acht mil joen van verspreid. Het heeft het tot nu toe meest verkochte boek (van dokter Spock) met vele miljoenen overtroffen en is nu het eerste boek. waarvan er binnen de tien jaar vijf tig miljoen zijn verkocht. Nog dit jaar zal de complete bijbel in de Engelse omgangstaal verschijnen. Ook aan een complete bijbel in de Nederlandse versie „Groot Nieuws") wordt gewerkt. NEW YORK Binnenkort ver schijnt een nieuwe vertaling van het nieuwe testament in het Arabisch, zo heeft het Amerikaans bijbelge nootschap meegedeeld. Aan het ou de testament wordt nog gewerkt. In 1969 is men aan deze nieuwe Ara bische bijbelvertaling begonnen. De nu nog algemeen gebruikte bijbel vertaling is van de Amerikaanse zen deling Cornelius van Dijck uit de vorige eeuw. Ook op een ander punt illustreren de cijfers duidelijk, dat de christelijke gereformeerden minder geïsoleerd staan, dan de vrijgemaakten. Het „kerkelijk grensverkeer" is aan de christelijke gereformeerde grenzen namelijk beduidend intensiever. In de christelijke gereformeerde ker ken werden in 1975 1205 personen tot de gemeenschap der kerk toegelaten, terwijl in totaal 1466 buiten de kerk raakten. In de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) waren deze getallen respectievelijk 557 en 871 In dat laatste cijfer is dan nog het bijzonde re feit begrepen, dat in Maassluis de gemeente van ds. H. van Tongeren (265 zielen) buiten het kerkverband werd geplaatst. De vrijgemaakt-gereformeerden heb ben dus minder werfkracht, maar zijn aan de andere kant duidelijk honkvaster dan de christelijke gere formeerden. Van beide kerken geldt, dat er meer lid worden door geboorte, dan krach tens toetreding van buiten. Van bei de kerken geldt ook. dat meer men sen hun kerklidmaatschap beëindi gen doordat zij zich onttrekken, dan door overlijden. Het aantal verontruste gereformeer den. dat naar een van deze beide kerken overstapt, wordt minder. In 1974 noteerden deze beide kerken samen 917 gereformeerden, die over kwamen, in 1975 695. Het Handboek 1976 ten dienste van de gereformeerde kerken (vrijge maakt; red.) in Nederland is een uit gave van Oosterbaan en Le Colntre te Goes en kost 8.90. Het Jaarboek 1976 van de christelijke gereformeer de kerken verscheen voor 6,75 bij Van Brummen te Dordrecht. BRIEVEN bri^oui Altijd interessant zijn de de preken van de heilige past Ars, Jean-Marie Vianney. gen zijn was hij er één van, di wel vast uit wat van deze ra kend geworden is. Alleen al ofot van de volgende totaal vroomheid gespeende brief a dame die haar man wegei wangedrag verlaten had. >nze soci ICHT - ter Boer an de je jenaai in. dat één ba •geling an de W it en zij 5 Als beving dat zij mon werk werkl< ister nade v eer I9i en. Vei jonge gev jon „Mevrouw, Ik heb uw man gezien; hij is retraite. Ik verzoek u dringenn' opnieuw met hem te verenig gij uw plicht wilt doen, zult gij kig zijn, denk ik. Ik groet u eeAtwerpe J.-B-M. VIA pastoor v Korter ken het m.i. niet. De was in die tijd doorslaggevi daar gaat deze heilige van ui was mevrouw ook mee vert Wie zijn plicht doet wordt gel Denk ik, voegt hij eraan toe. kleine marge die hij onderhol opzichte van absolute standp Zelf deed hij zijn plicht, wat neerkomt dat hij zoiets als eei complete nieuwe levensstijl gaf. Tijdens zijn leven verkoi reeds zijn huisraad, waarvan zien was dat het antiquarisc waard zou worden, om dai me kinderen te helpen. Eer mejuffrouw Ricotier kocht manier zijn gehele inboedel vi tig frank waar Vianney toei gend om verlegen zat. Een als je 't mij vraagt. KAMPEN De gereformeerde ker ken (vrijgemaakt buiten verband) hebben besloten, erin te berusten dat zij voorlopig met deze naam aan geduid worden. Een commissie heeft opdracht gekregen, op het volgende convent met een voorstel te komen voor een definitieve naam. Dat volgende convent (landelijke vergadering) zal in 1978 in Wezep bij Zwolle gehouden worden. De kwestie van de naam werd acuut op de laatste dag. dat het convent- 1976 vergaderde. Daar kwam name lijk het contact met de overheid (on der meer voor het aanvragen van radio- en tv-zendtijd) ter sprake. Het moderamen van het convent stelde voor. de kerken te presenteren onder de voorlopige naam „Nederlandse gereformeerde kerken", zonder lid woord. omdat dit te pretentieus zou zijn. Het Informatieboekje van deze kerken gebruikt ook deze naam. NED. HERV. KERK Beroepen te Gameren: L. Qil Molenaarsgraaf; te Sliedrecht.-i Oostinga te Lisse; te Renkum: J S. W. Verploeg te Oucfel| Ridderveld. erve NEW YORK „Unified Family", de omstreden sekte van de Koreaan Sun Myung Moon, gaat het tweehonderdjarig bestaan van de Verenigde Staten op grootse wijze herdenken. Op 1 juni wordt in het speciaal daar voor verbouwde Yankee-stadion te New York een bijeenkomst gehouden onder de naam „God zegene Amerika festival". Volgens Unified Family zal de toespraak van Moon een zeer bij zondere inhoud hebben. Ook eind vorig jaar heeft Moon een gekregen om de wereld te redden, nadat Israël, de Romeinen, de r.k. kerk en Engeland er niet in geslaagd waren deze roeping te vervullen. Tegen Gods wil God gaf Amerika de overwinning bij twee wereldoorlogen. Ook inspireer de Hij Amerika om de Verenigde Na- speech gehouden over tweehonderd ties te organiseren, bedoeld als een jaar Verenigde Staten. Amerika, zo wereldregering, gegrond op de chris- zei hij toen, heeft van God de roeping telijke leer. Het was echter absoluut tegen Gods wil, dat ook de communistische lan den lid konden worden. Verder had God verwacht, dat Amerika haar lei derschap over de wereld zou hebben uitgebreid en niet dat de VS toe zou den geven aan de Sovjet-Unie, de ..leider van de satanische wereld". Amerika heeft echter toegestaan, dat het communisme de overhand kreeg in Oost-Europa en Azië. Van de ker ken. die ook tekort zijn geschoten in hun strijd tegen het communisme, valt volgens Moon nauwelijks meer iets te verwachten. Daarom is de „Unification Church" het nieuwe ide aal. dat Gods plan openbaart. Ameri ka kan door haar de ideale wereld bewerken. Door een nieuwe samen werking tussen godsdienst en staat moet Amerika de uitdaging aanvaar den om met God te werken aan zijn koninkrijk op aarde. Amerika moet vooruitstormen als Gods vlaggedra- ger, aldus Moon. In de Verenigde Staten en in vele Europese landen is geprotesteerd en gewaarschuwd tegen de ronselme- thoden van Moons volgelingen en te gen de indoctrinatie, vooral van jon geren. Geen zin Anderen hadden hiertegen als be zwaar. dat „Nederlandse gerefor meerde kerken" geen eigennaam, maar een soortnaam is. Ds. O. Mooi- weer uit Enschede vond. dat de gangbare aanduiding „buiten ver band" geen zin meer had. omdat deze groep nu weer een kerkverband heeft gevormd. Hij stelde dan ook de naam „gereformeerde kerken vrijge maakt in vernieuwd verband" voor. Maar de meerderheid was ervoor, de naam voorlopig nog maar te laten wat hij is. waarbij d^. H. J. van der Kwast uit Amstelveen de huidige naam (vrijgemaakt buiten verband) positief waardeerde. Hij zag er iets appellerends in. WASHINGTON Dit najaar zal in Edinburgh. Schotland een we reldcongres van fundamentalisten worden gehouden. Het initiatief daartoe is genomen door leiders van de Bob Jones-universiteit in de Ver enigde Staten. Dr. Carl Mclntire meent, dat een dergelijk congres ge organiseerd zou moeten worden door zijn internationale raad van christe lijke kerken (ICCC). Wat er tot nu toe bekend is. is hem niet militant ge noeg. Onder degenen, die bij de voor bereiding zijn betrokken, zijn vrien den van Billy Graham. Mclntire noemt het daarom allemaal „neo- fundamentalisme". Conferenties Ds. Richard Wurmbrand spreekt over „de ondergrondse kerk" in Doornspijk (25 mei), Sneek (27 mei), Middelburg (28 mei), Nijkerk (31 mei) en Rijssen (1 juni), mevrouw Wurmbrand in IJmuiden (24 mei). Katwijk aan Zee (25 mei) en Gene- müiden (26 mei). Inf. tel. 030-764344. Is goede wil voldoende? Zomer- conferentie van de hervormde gene rale diakonale raad. van vrijdagmid dag 28 mei twee uur tot zaterdag middag 29 mei half een in het Evert Kupersoord in Amersfoort. Inl. en aanm. tel. 030-332426 Spiritueel reveil?! Kontaktdagen voor iedereen die betrokken is bij jongerenpastoraat en jeugdwel- zijnswerk over spiritualiteitsver- Aangenomen naar Hardel (toez.): G. J. v.d. Stouw te Kiel Ter Apel (buiteng. wijkgem.)j Oosterhessele: J. ter Haar f neker. GEREF. KERKEN Beroepen te Soest en te Eeltf Land te Ruinerwold-Koekangé /ine Benoemd tot godsdienstleraaifarrev de MTS te Ede: J. F. van Sevenbpt z Harskamp die deze benoeming aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Utrecht-N.W. en t kenburg-Zuid: P. Groenenberg thuizen: te Bedum: H. J. Boit4ai Zuidwolde. hrist nan laai* K. b vdA Ire h ndet de Op 75-jarige leeftijd is overledesact J. Douwes te De Bilt. Vanaf her diende hij de hervormde gemei me van achtereenvolgens Haulei [get Minnertsga, Oostermeer, misc Hertogenbosch en. van 1946 to ,eiai emeritaat in 1965, Rossum. Hij en. een der oprichters en enkele j penningmeester van de lande ^ti stichting protestantse ziekenve |eaj ging het Wit-Blauwe Kruis en n enkele jaren scriba van de provii ÏVI le kerkvergadering van Gelderlfynt gi rop ome rde iist< CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Naarden: Vuuren te Zaamslag Ds. J. Douwes D. J VOO mik Bisschop Bluyssen ke toi Bisschop Bluyssen van Den B em heeft het voormalig kerkbestuu: de Lambertuskerk in Eindhovi ten weten, dat hij nog steeds bi is tot een gesprek. De bisschop innert echter aan het feit. da lerl voor dit gesprek twee voorwaa kei heeft gesteld, waarvan hij er sle e één vervuld acht. Het kerkbes heeft wel voldaan aan de wens de bisschop, de eucharistievierii i. in de Lambertuskerk te beëindi t is maar laat volgens de bisschop ni oei veel in het onzekere, of het ber tot volledige integratie van de bertus in de parochie Gestel- De bisschop heeft het kerkbes gevraagd, eerst de onduidelijk Dï hierover weg te nemen. Ider ter oni iif8 Drs. H. Geurs Drs. H. Geurs. hervormd predilj te Broek op Langedijk, promo] vrijdagmiddag aan de univers van Amsterdam tot doctor in de geleerdheid. Zijn proefschrift is i teld „Te bevrijden vrijheid. Eeni menhistorische beschouwing i het vrijheidsbegrip bij Augusti Bernard van Clairvaux en Lutl) Drs. Geurs (45) was aanvankelijk derwijzer in Amsterdam. Na vijf jaar ging hij theologie stude xr Sinds 1972 staat hij ln Broekpv Langedijk. schijnselen bij jongeren, maar 31 mei half elf tot dinsdag 1 juni vijf in meditatiecentrum De F mos. Prins Hendrikkade Amsterdam. Inl. en opg. bij de tholieke jeugdraad, tel. 030-3163

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2