li IM (J qD Nieuwe muziek voor onder en boven water gie 1\ E SPOSTÉ» drie maal rijf veiruldEelijke creaties in die handige doorkijkdoos! lcH/iDiaconessenhuis 'voorburg DOCENTEN frTlF -p Pro Musica Nova in Bremen Koningin reikte.. subsidies voor^yy schilderkunst ugg(X Little Feat Outlaws korfatty1 naar Pinkpq Man slaat ageitc ziekenhuis in EERSTE HOLLANDSCHE Betonmortelcentrale Groot- Groningen b.v. BEDRIJFSLEIDER hoofd nachtdienst Plaats een ^pijltje Bel 020-913456 R&PqÈms 5?€®Ti WOENSDAG 19 MEI 1976 TROUW/KWA Om de twee jaar wordt sinds 1961 door Radio Bremen een muziekfestival onder de titel Pro Musi ca Nova georganiseerd. Composities van onder meer Berlo, Stockhausen, Kagel, Ligeti en Penderecki werden, al dan niet in opdracht van Radio Bremen geschreven, voor het eerst tijdens de Pro Musica Nova-festivals uitge voerd. Onze muziekredacteur R. N. Degens bezocht het vijfdaagse Pro Musica Nova van dit jaar dat van 12 tot 16 mei in Bremen werd gehouden. Hierbij zijn eerste artikel over dit muziekfeest. door R. N. Degens BREMEN Nooit eerder was het noodzakelijk dat je naar een serieus muziekfestival een zwempak meenam om een van de concerten bij te kunnen wonen. Een enkele keer komt het nog wel voor dat „avondkleding verplicht" gesteld wordt. Maar het Pro Musica Nova-festival in Bremen had dit jaar de primeur van „badkleding verplicht". Dat was voor „Underwater Music" van de Amerikaan Max Neuhaus die op de laatste dag van het festival 's morgens in de Sportschwimmhalle Zentralbad ten gehore \verd gebracht. Die onderwatennuziek was een van de opdrachtwerken waarmee Radio Bremen, die om de twee jaar sinds 1961 deze „Pro Musica Nova" organi seert. het programma aantrekkelijk had gemaakt. Neuhaus was er met een ingewikkelde installatie, groten deels van de U.S. Navy afkomstig vanwege de eis tot waterdichtheid, voor overgekomen. Het resultaat was bedroevend; voor de organisatie die er veel geld in had gestoken, en voor de bezoekers die niets anders ten gehore kregen dan een zoemtoon boven water en een andere zoemtoon onder water. Voor die laatste moesten ze duiken, of op de rug drijven met oren onder water. Als je het lang genoeg deed, hoorde je volgens Neuhaus er nog een paar andere tonen bij komen. En dat was het dan. Neuhaus (36) was eens een bewonderd slagwerker die o.a. met Boulez en Stockhausen samen werkte. Hij specialiseert zich nu op het maken van geluidsprojecten en environments. Was hij maar alleen slagwerker gebleven. Interessant Deze watermuziek was niet de enige teleurstellende gebeurtenis tijdens dit vijf dagen durende festival, dat overigens door de originaliteit en de durf waarmee de programma's wor den samengesteld, ook in de minder geslaagde onderdelen altijd interes sant blijft. Sinds 1961 hebben ruim tachtig werken van 67 verschillende componisten hun eerste uitvoering in dit tweejaarlijkse festival beleefd. Vele daarvan werden geschreven in opdracht van Radio Bremen, en een groot aantal ervan heeft een vaste plaats in het hedendaagse repertoire gekregen. De meeste hadden vooral experimentele waarde, wat ook de bedoeling is van de geestelijke vader van Pro Musica Nova, de componist Hans Otte. Hij heeft daarbij bewust alle vormen van actuele kunst, ook die buiten het strikt muzikale vlak, in zijn programmering betrokken. IJs-happening Ditmaal was dat de happening die de 49-jarige Amerikaanse beeldende kunstenaar Allan Kaprow ergens buiten Bremen aan de Werdersee zou doen plaatsvinden onder de titel „Ice". Om technische reden werd zo wel datum als plaats veranderd, en bij nader inzien moest de naam ook anders zij, nl. ..Durations" (tijdsver loop). De happeningsdatum viel nu een week na afloop van het festival. Pech voor het publiek en Kaprow. die in 1968 en 1972 al vergeefs had geprobeerd Durations tot uitvoering te brengen. Uit de zeer gedetailleerde beschrij ving van deze happening hier alleen dit: door de deelnemers (iedereen mag meedoen) aan deze happening wordt op een weiland de vorm van een groot rechthoekig kruis aange geven; 45 rechthoeken van verschil lende afmetingen worden uit de grond langs de armen van het kruis uitgestoken, in de rechthoeken wor den ijsblokken tot zuilen opgesta peld; het uitgestoken gras wordt op de ijsblokken gelegd. Daama volgt waarneming van het smelten van het ijs, het verlopen van de tijd en het weer op de oorspronkelijke plaats terugzakken van de graszoden. Zin en betekenis (of de ontkenning daar van) van deze happening zijn onder werp van de dicsussie tussen de deel nemers en Allan Kaprow. Ik vermeld deze happening alleen ter illustratie van de brede opzet van zo'n Pro Musica Nova Festival, waar in ook een voor het publiek toegan kelijk forum werd gehouden waar gerenommeerde muziekcritici de moeilijkheden van het schrijven over muziek bespraken. Conclusie (maar niet met zo weinig woorden); over moderne muziek valt in een dagblad niet zinvol te schrijven. Hoogstens in een soort reportage- vorm. zonder verdergaande analy tische beschouwingen, die voor de vakbladen gereserveerd moeten blijven. Ontstemde piano Ik ben tijdens dit festival bovendien weer tot de conclusie gekomen, dat ook het luisteren naar muziek soms een heel zware en weinig zinvolle bezigheid kan zijn. Dat was het zeker bij de uitvoering van The well-tuned Piano door de 40-jarige Amerikaan La Monte Young. Een paar uur ach tereen luisteren naar iemand die op zijn zachtst gezegd geen groot pia nist is, vergt al veel uithoudingsver mogen. Op je kousevoeten (schoenen moes ten bij de ingang uitgedaan worden) in het donker op de harde grond zittend (er waren maar acht stoelen voor ongeveer honderd liefhebbers) onderga je zoiets als een bezoeking. Bovendien bleek de vleugel waarop Young speelde uitermate vals te klinken. Hij verstemt nl. vooraf de vleugelpiano voor dit stuk op een bepaalde manier, en beïnvloedt de boventoonvorming nog met op de snaren aangebrachte ..kammen". i DRACHTEN Koningin heeft gistermiddag in De - Drachten de koninklijke s'M #7| voor de vrije schilderkunf-' groot elk 5000 gulden uitgei kroond werden de inzendin Hans Boer, Hedy Gubbels Konijnendijk (voor de derdt eenvolgende maal). Fret' Bernhard Stuurman, allen U dam, Peter Thijs te Tilburg de Wit te Maastricht. De stond uit Peter Blokhuis, Je ren, Jan Dijkers, Cees Franf Frenken, Aad Verhoog en F de Wind. kurtf v Ted*__ ïnhT De if Max Neuhaus, componist van de Onderwatermuziek, wordt geïnterviewd in het zwembad waar zijn compositie te ho ren was. Op deze „well-tuned" piano speelt La Monte Young precies drie uren achtereen een aantal intervallen, meest kwinten en secunden, met kleine variaties van hard en zacht in een strikt tempo, steeds binnen een octaaf in het middenregister. In het begin denk je dat er door modulatie of tempowijziging of wat dan ook, wat variatie in zal komen, maar na een uur laat je alle hoop daarop varen. De enige zinrijke maar ver moeiende bezigheid lijkt nog, voor jezelf de ontstemde klanken te corri geren, maar ook dat bleek onbegon nen werk. Derhalve zochten enkelen het in een stil wegsluipen, waardoor voor de overblijvenden wat ruimte om plat te gaan liggen vrij kwam. Wie zijn schoenen weer ging aantrek ken kon (bleek achteraf) in een be lendende zaal via luidsprekers het gebeuren met het oor verder volgen. Daar maakten twee of drie van de afvalligen gebruik van. De anderen verdwenen in de frisse zomeravond. Zij allen misten daardoor wel het mystieke beleven dat La Monte Young beoogde, en dat nog moest worden gestimuleerd door de vaag op de wanden geprojecteerde traag bewegende spiralen in rood en blauw licht. Mystiek Een en ander wil niet de indruk wekken dat La Monte Young een dwepende pianoprutser is. Zijn uni versitaire opleiding in muziektheo rie, compositie en ethnomusicologie liegt er niet om. Bovendien studeer de hij contrapunt en saxofoon en elektronische muziek, kreeg diverse compositieprijzen en is een belang rijk vertegenwoordiger van de huidi ge oosters-mystieke stroming in het componeren in Amerika. De inter vallen die hij op de verstemde piano in een streng geordende systematiek ten gehore brengt kunnen zo ver telt hij zelf bij de toehoorders gevoelens oproepen die al sinds de jongste tijden bij de mens aanwezig zijn maar die nu pas op deze wijze bewust gemaakt kunnen worden. Wat mij betreft waren het voorname lijk onlustgevoelens. Ondanks de ernst en de geconcentreerdheid waarmee hij, gehuld in een wit ge waad met goudkleurig overkleed, onvermoeibaar de toetsen bleef be werken. Met naast zich een assisten te, niet om blaadjes om te slaan, want dat was er niet bij; alles zat in het kleine kopje met de welige baardgroei. Gedurende de drie uren die de séance duurde kwam zij twee maal in actie: om een lange lat aan te Christina Kubisch in actie reiken, die Young zonder enig hoor baar effect op de toetsen drukte, en eenmaal om iets onduidelijks in het inwendige van de vleugel te frutse len. Toen het na drie uur ophield was het ineens onwezenlijk stil. De vol houders die rondom de vleugel lagen kwamen overeind, er werd niet ge applaudisseerd, er werd alleen fluis terend gesproken en nieuwsgierig gekeken wat Young zou gaan doen. Die bracht zijn vermoeide handen weer wat in conditie en ging later als een gewoon mens naar het toilet. Onmacht Geen „succes" in de westerse zin dus voor La Monte Young die dat, mogen we aannemen niet begeerde Christi na Kubisch daarentegen was er tuk op, lokte het uit en kreeg het in de vorm van een daverend applaus. Dat was de dag daarop in de studio van Radio Bremen, waar zij haar muzi kale en theatrale onmacht met veel uiterlijke charme vergeefs trachtte te verbergen. Niet vergeefs kennelijk voor de in groten getale opgekomen vrienden en verwanten. Zij is in 1948 in Bremen geboren en niemand in dit festival had zoveel belangstelling en zoveel bijval. Wat ook niet pleitte voor het publiek, dat zij bezighield met goedkope en onsmakelijke ge luidsgrapjes (o.a. het opblazen van een condoom), en met een composi tie voor vijf pianisten aan één piano waarin zij een simpele vorm van po- lymetriek liet horen. Het werd gepre senteerd als een stukje maatschap pijkritiek, te weten op „de conditio nering van de klassiek geschoolde muzikant in het orkest- en con- certbedrijf". Een pretentieuze uit spraak, waarvan waarschijnlijk al leen mej. Kubisch begreep wat die met deze pianomuziek te maken had. Van onze correspondent GELEEN De Outlaws i Feat zullen ongetwijfeld de£ punten zijn op het zevende F festival. Tweede Pinksterdai leen. In het sportpark aldaaj dan ook op Uriah Heep, Roden Band, The Streetwal de Ierse groep The Chieftainjover C welhaast traditie vermeldt 1 gramma van Pinkpop maar derlandse naam: Sido Marti verw°01 gitarist van Fungus, zal 's drie kwartier het publiek wasche len alvorens om twaalf uur B- Roden Band begint. De VAiee, zowel radio- als h r uitzendingen van Pinkpop ven^,orilet ok de fan de lurft te club kan. zegt h maar DEN BOSCH De 36-jarige (fezien 1 uit Eindhoven heeft zich i niet Bosch zo ernstig verzet toen hjjelgië aangehouden dat een van dy Verb betrokken politie-agenten ra Coacl hersenschudding en buikklacht vo een ziekenhuis moest worden darter nomen. Luik Jos V De Eindhovenaar had met eeinsievt heid van 140 kilometer links q weg gereden en daarbij bov keuzi een tweetonige hoorn gebruik ,n Ba hij werd aangehouden, bleek tusse geen kenteken deel drie te hjagavo De politieagenten vroegen he lectee mee te gaan naar het politiel zodat ook zijn wagen kon %tijns: gecontroleerd. n tots Ik h De man weigerde dat, waahe cor agenten hem sommeerden in d blij! tiewagen te stappen. Een agenten zou dan zijn auto na bureau rijden. Er ontstondY* vechtpartij, waarbij het de agenten niet gelukte de man controle te krijgen. Pas toe If marechaussee die toevallig pa de meehielp, lukte het de Eindy, naar in de politiewagen te kr|I De EERSTE HOLLANDSCHE LEVENSVERZEKERINGS-BANK N.V. zoekt voor een bestaande afdeling in AMSTERDAM een vertegenwoordiger in voste dienst In verband met de aard van de funktie gaan onze gedachten uit naar een dynamisch per soon in de leeftijd van 25-40 jaar, met goede verkoopeigenschappen, takt en zelfstandig heid. Naast inkasso-werkzaamheden, uitkeringen en schaderegelingen ligt vooral het aksent op het onderhouden van kontakten met onze relatie-kring. Vanzelfsprekend staat hier tegenover een aanvangsinkomen van voldoende omvang met onkostenvergoeding. De inspekteur blijft voor permanente steun zorgen. Meent u dat u de man bent die aan onze aktivi- teiten een flinke steen kan bijdragen, dan verzoe ken wij u uw brieven te richten aan de afdeling Buitendienst van de Eerste Hollandsche Le- vensverzekerings-Bank N.V. te Amsterdam, Kei zersgracht 174-182. LEVENSVERZEK1 RINGS-BANK NV vraagt. in bezit van C.B.1 Schriftelijke sollicitaties te richten aan directie Groot-Groningen b.v. Sontweg 12 in Groningen In ons ziekenhuis bestaat de mogelijk heid voor verpleegkundigen met enige leidinggevende ervaring als te functioneren. Dit kan zowel als fulltime-betrekking geschieden, dan wel voor een of meer weken nachtdienst per maand. Rang is afhankelijk van ervaring. Informaties worden gaarne verstrekt door het hoofd Verpleging, telefoon 070-906700, toestel 212. Sollicitaties richten aan de afdeling Personeelszaken, Diaconessenhuis, Fonteynenburghlaan 5 te Voorburg. ICHTHUS COLLEGE DRACHTEN Christelijke Scholengemeenschap van ly ceum, havo en pedagogische academie. Gevraagd per 1 augustus 1976 Engels 29 uur muziek 7 uur handenarbeid 20 uur (vervanging wegens ziekte) Voor Engels kan ook voor een geringer aantal uren worden gesolliciteerd. Zij. die het christelijk onderwijs uit overtuiging willen dienen, kunnen hun sollicitaties onder vermelding van persoonlijke gegevens en referenties richten aan de rector. Drs. T. Heennga. Raai 200 in Drachten Telefoon: 05120-15725. Voor het verkrijgen van een passende woning wordt, zowel door de officiële instanties als door de school, alle mogelijke medewerking ver leend. Anthony Trollope TroMope's zes Patliser romans, in een bewerking van Michael Harrlwick. in een grore omn.buS In ,.0e Paliisers" vmdi u bgcen grandeur, romantiek, ininge. chantage en dramjtick m de boeiende wereld van de parlementaire aristocratie in het Vicioriaanse Engeland 448 biz Geb 1 23.50, paperback I 17.50 In de boekhandel IJ VEEN WAGENiNüEN rda: Droste Sjoe sgt. keurselectiei Een vulling van heerlijke pure marsepein, op smaak gebracht met Jamaica rum. Een smeltend zachte roomcaramel. De smaak van eerlijke koffie, afgemaakt met een snufje vanille. Een onversneden apricot likeur met zorg gevat in edele Droste chocolade. Een chocoladetruffel met de verrukkelijk gecombineerde smaak van advocaat en marasquin. Een luchtige room caramel mou. afgerond met een vleugje marasquin en amandel. -6 1 vooi vier |k n en s kw: egt zei Vai Pete chte e af de Vol! d( org jn t' Maar liefst vijf ver schillende soorten fijne bonbons, met zorg gekozen uit he Droste assortiment. Nu kunt u altijd iets bijzonders presen teren en er ook zelf van genieten bij uw dagelijkse kopje thee of koffie gezellig! Om de prijs hoeft u het niet te laten. tijdelijk ter kennismaking (consumentenadviesprijs) I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 10