Nel Benschop: „Als mens moet je kwetsbaar durven zijn" r Ja ja en ach ach alles voor ballet en theater Uw probleem ook het onze r „Le Papillon": ti Boeken over opvoeding en onderwijs MAANDAG 17 MEI 1976 117 BINNENLAND TROUW/KÏ" Steun en troost geven ir begrijpelijke taal door Fred Lammers ARNHEM Vier bundels met gedichten zijn er van haar ver schenen, de vijfde komt deze zomer uit en daar zal het niet bij blijven als het aan het pu bliek ligt. De bundels vliegen de winkels uit. „Mijn eerste bundel is aan de 36e druk toe en de twee die daarop volgden zijn ruim twintig keer her drukt. Ik heb juist van mijn uitgever gehoord dat er nu meer dan 240.000 exemplaren van gedichtenbundels van mij in omloop zijn. Dat is wat ge dichten betreft voor Neder land een record," vertelt Nel Benschop als ik op een mooie middag in mei met haar zit te praten in haar vooroorlogse woning aan een lommerrijke laan in een buitenwijk van de Gelderse hoofdstad. We installeren ons in de „stille ka mer", die Nel Benschop zo aanduidt omdat het er zo rustig is, vandaar dat ze er haar telefoon heeft staan en er bij voorkeur zit. Er is ook nog de „paarse kamer" die zijn naam dankt aan de kleur van de vloerbe dekking. Nel Benschop laat aan mij de keus. Ik houd het bij het vertrek waar we het eerst binnen zijn ge stapt en waar een groot veldboeket op een tafeltje, onder het met goudkleurig behang beplankte pla fond, meteen de aandacht trekt. „Die bloemen heb ik gisteravond gekregen van mensen voor wie ik heb gedeclameerd." zegt ze. Lerares Declameren doet Nel Benschop re- gelmaUg: voor vrouwenverenigin gen. bejaarden en zieken en in kof fiebars van Youth for Christ, tegen woordig ook uit eigen werk omdat daar veel vraag naar is. Al zou zij van het dichten kunnen bestaan wat weinig collega's haar kunnnen nazeggen toch staat dit voor de 58-jarlge Nel Benschop op de twee de plaats. „Allereerst ben ik lerares. Ik geef Nederlands aan het christe lijk lyceum in Veenendaal.. Ik vind het heerlijk met jonge mensen om te gaan en ik geloof dat het me de laatste tijd zelfs beter afgaat dan vroeger. Als jong lerares ben je nog te veel met jezelf bezig. Die grote jongens, die zo stoer doen, maar toch een klein hart hebben, daar geniet ik van. Vanmorgen op school kwam er nog een van hen naar me toe. „Ik heb gewonnen." zei hij. „O. heb je weer gegokt?" was mijn reac tie. Hij lachte een beetje en vroeg of hij mocht trakteren. Nu. daar was niets op tegen. Er werden rumbo nen gehaald; we kregen er allemaal een. Bij het naar huis gaan legde hij quasl^onverschillig het zakje waarin nog eén rumboon zat op mijn bu reau. Zoiets doet me wat. Ik begrijp die jongens, die midden in de pu berteit zitten, zo goed. Dat komt denk ik omdat ik zelf een pleegzoon heb gehad. Hij is als jongen van achttien jaar bij me in huis geko men en er ruim vijf jaar gebleven. Hij is nu getrouwd maar ik heb nog bijna dagelijks contact met hem." Liefdesgedichten Het gemis zelf geen kinderen te hebben is er geweest. „Toch was het vooral het gevoel als vrouw niet volledig tot ontplooiing te komen, nadat ik in een heel verdrietige peri ode in mijn leven had moeten erva ren dat de liefde voor de man van mijn keuze niet kon. De we tenschap alleen door het leven te moeten, je niet te kunnen uiten tegen iemand die je na staat op momenten dat je dat wilt. heeft mij veel strijd gekost." In die tijd ging zij intensief dichten. „Ik deed dat om mijn problemen van me af te schrijven. Vandaar dat mijn eerste gedichten hoofdzake lijk liefdesgedichten zijn. Daarvoor had ik wel eens een gedicht geschre ven als een vriendinnetje belijdenis deed en ook eens naar aanleiding van een preek die mij had getroffen. Ik was goed in het maken van Sin terklaasverzen hele lange maak te ik, vellen vol. Het is een vriendin geweest die ervoor heeft gezorgd dat in december 1967 mijn eerste gedichtenbundel op de markt kwam. Zelf voelde ik er niets voor met gedichten bij uitgevers te leu ren. vooral niet omdat ik al eens mijn neus had gestoten. Ik publiceerde vrij regelmatig ge dichten in de gereformeerde kerkbode van Arnhem. Ik kreeg daar veel poisitieve reacties op. Tal van mensen knipten ze uit en plak te ze in schriften. Van verpleegsters hoorde ik dat ze mijn gedichten aan zieken te lezen gaven. Nu ook wor den mijn bundels vaak in zieken huizen gelezen. Uit brieven die ik krijg, met name van buitenkerkelij ken, blijkt dat verschillende men sen tijdens een ziekenhuisverblijf met mijn gedichten in aanraking komen en na het lezen ervan gaan nadenken over het geloof. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor." Persoonlijk Die belangstelling voor haar werk vindt Nel Benschop zelf „wonder baarlijk", al heeft zij wel een verkla ring voor het feit dat haar gedich ten velen kennelijk iets te zeggen hebben. „De mensen voelen er zich persoonlijk door aangesproken en dat is ook de bedoeling. Als ik ge dichten publiceer, ga ik als het ware een gesprek aan met de mensen die ze lezen. Ik wil ze een beetje steun en troost geven in begrijpelijk^, taal. Bewust "zoek ik er naar het niet ingewikkeld te zeggen. Ik zou dat best kunnen, maar wat hebben de mensen daaraan? Vele dichters doen aan literaire zelfbevrediging. Daaraan heb ik geen behoefte." Critici zeggen wel eens laatdun kend over de produkten van Nel Benschop dat het „vroom gerijmel" /is. „Toen ik dat voor het eerst las. ben ik er verdrietig door geworden, omdat ik voelde dat ze me niet begrepen. Het is mij er niet om te doen een hoog literair produkt te leveren. De laatste jaren is die kri tiek minder geworden, omdat mijn tegenstanders merken dat het toch niets uithaalt als ze op mijn werk afgeven." Nel Benschop publiceert niet alles." Ik heb zeker 150 ongepu bliceerde gedichten liggen, die ik te persoonlijk vind. Misschien dat ze na mijn dood worden uitgegeven. Ik publiceer wel persoonlijke gedich ten maar dan moet er eerst een tijd over heengegaan zijn sinds ze ont stonden en dan nog die ik het alleen als ik er van overtuigd ben er ande ren. die in dezelfde omstandighe den verkeren, mee te kunnen helpen." Open boek Als je de gedichten van Nel Benschop leest kom je veel over haar aan de weet. Als ik haar vraag of het geen nadeel ls. vooral als lerares, wanneer je een open boek bent zegt zij: „Als mens moet je kwetsbaar durven zijn. Pas dan kun je iets voor een ander gaan beteke nen. Dat heb ik ook op school ge zegd. Ik vind dat mijn leerlingen er recht op hebben dat ik me geef zoals ik ben. Dat verwacht ik op mijn beurt ook van hen. Je geeft als je dicht iets van jezelf prijs. Je laat ook je zwakke kanten zien. Het is met dichten als met alle intieme dingen in het leven die met liefde te maken hebben. Door het uiten ervan kun je mensen iets ge ven wat je ze nooit op een andere manier kunt geven. Het is een offer dat je moet brengen, al vind ik dat een groot woord. Laat ik zeggen, dat het een concessie is die je moet doen. omdat je iets wilt doorgeven aan een ander dat uit het diepst van je hart komt. Als ik gedichten open baar maak. zie ik dat echt als een stukje van mijn hart geven aan de ander. Daar word je niet armer van, alleen maar rijker, omdat je iets van wat je zelf aan liefde van God hebt gekregen, doorgeeft." Nel Benschop is geen degelijke ou de tante, maar een tot in de puntjes verzorgde vrouw met een onberis pelijk zittend kapsel, dat zo ver telden mensen die het kunnen we ten af en toe van kleur verandert. Nel Benschop heeft er duidelijk ple zier in als ik daarover een opmer king maak. „Ik merk dikwijls dat mensen die me niet kennen een onjuiste voorstelling van me heb ben. Soms kunnen ze dat als ze me ontmoeten niet voor zich houden. Als ik dan vraag of het tegenvalt zeggen ze: o nee. helemaal niet! Ik vind het belangrijk dat een christen er leuk en verzorgd uitziet." Corsettenbrigade Nel Benschop is lid van het Schrij verscontact. een club van auteurs van christelijken huize, die onlangs door de schrijfster Jo van Dorp- Ypma, zelf een van de leden, pla gend werd omschreven als „de cor settenbrigade van Hunkemöller Lexis". Deze uitspraak is haar door sommige leden niet in dank afgeno men al heeft, zo vertelde ze mij. de oude Van de Hulst deze benaming lang geleden bedacht en pleegde Jo van Dorp dus eigenlijk plagiaat. Nel Benschop is er niet door beledigd. „Ik vind het heel grappig. Die Jo kan het soms zo mooi zeggen. Ik hoef me die typering trouwens niet aan te trekken, want ik draag niet eens een corset." Nel Benschop maakt geen geheim van haar ge dachten. „Als je met iemand praat, zoals nu in ons gesprek, moet je er niet omheen draaien. Dan blijf je aan de oppervlakte en wat heeft dat voor nut. Ik vind het nuttig dat mensen open tegenover elkaar zijn. Als je wat van elkaar weet, vooral van de diepere dingen die de ander bezig houden, begrijp je elkaar be ter en kun je meer voor elkaar bete kenen. En dat maakt het leven pas waardevol! Het is belangrijk dat mensen die met elkaar omgaan voe len dat de ander wezenlijk met je meeleeft en belang in je stellen." Die interesse voor de ander leeft Nel Benschop ook uit in de grafologie, haar grote hobby. „Ik ben er Jaren geleden mee begonnen, eerst door het handschrift van bekenden te ontleden. Langzamerhand ben ik verder gegaan. Op school heb ik er' nu veel gemak van. Mijn leerlingen weten ervan en vinden het grappig. Ik heb er nooit boeken over gelezen. Dat is ook niet nodig. Er komt bij grafologie veel intuïtie kijken. Je moet er een soort zesde zintuig voor hebben. Ik voel direct aan of ie mand mij sympathiek is of niet. Dat is helemaal niet griezelig. De prak tijk bewijst dat ik gelijk heb, al ontmoet ik gelukkig maar weinig mensen die ik niet mag." door Mink van Rijsdijk Anthony van Kampen, de schrijver die zoveel spannende en droeve avonturen in zijn leven meemaakte, zei eens tegen me: „Het gebeurt me zo dikwijls dat ik dingen beleef waarover ik niet kan schrijven omdat ze te zot lijken. Het leven is vaak zoveel gekker dan welke fantasie ook." Aan deze wijze en ware woorden moest ik denken toen ik zon dagmorgen naar de kerk ging. Mijn heilbegeerte had mij de week daar voor elders heengelokt, waardoor ik de afkondiging dat de dienst op die bewuste morgen een half uur vroeger dan nor maal zou beginnen, had gemist. Zo kwam loontje om zijn boontje en ik te laat. Geen haar op mijn hoofd zou er over gepiekerd hebben de dienst te versto ren. maar omdat het een warme dag was, stonden de kerkdeuren wijd open. Een weg terug was er niet. Bedremmeld in het voorportaal staande, constateerde ik dat. Even overwoog ik nog hard weg te rennen, maar de dominee had mij al in het snotje en zei vriendelijk: „Komt u maar binnen, mevrouw, hartelijk wel kom." Een aardige man. De kerk was vol, achteraan was nergens meer plaats. Ik moest dus wel naar voren, wetende dat de gedachten van de gemeente me niet al te vriendelijk in de nek zouden prikken. Veelbetekenend zou er naar elkaar gekeken worden. Ja ja en ach ach. Maar had het „hartelijk welkom" van de kansel niet oprecht geklonken? Mijn besluit stond vast: ik zou door zetten. De dominee nam de draad van zijn betoog weer op. „Er zijn, broeders en zusters, in ons geloofsleven veel drem pels. We zullen die drempels moeten nemen, er overheen moeten kunnen. Op dat moment nam ik de sprint de kerk in. Edoch, niet alleen ons geloofsleven heeft drempels, er lag er ook een van vurenhout vlak voor mijn voet. Ik viel nog net niet plat op mijn neus. maar bolderde wel mooi lawaaierig naar bin nen. Ja ja en ach ach er prikte iets in mijn nek precies zoals ik dat al ver wachtte. Het merkwaardigste van dit voorval was echter vooral dat ik me plotseling herinnerde iets dergelijks al eens eerder meegemaakt te hebben. Toen ik een jaar of tien was, woonde er een oom bij ons. die graag een graantje pikte uit andermans voerbak, zoals hij dat noemde. Dat wil zeggen dat hij her en der kerkte. Op een zondagmorgen zouden we naar een vreemde sekte gaan. waarvan wel het wonderlijkste voor mij was dat men kerkte in het gymnastieklokaal van mijn school. On derweg vroeg ik: „Hoe komen we daar eigenlijk binnen?" Mijn oom antwoor dde bloedernstig: „Niet door de school deur, o nee. Op zondag klimt men daar via het dak naar binnen." We kwamen te laat, maar we mochten wel gewoon door de deur. De voorgan ger staakte het bijbellezen t^ en ging toen galmend verderf te geloven, maar hij las het de verlamde jongeling, die do naar binnen werd gelaten. keek me grijnzend aan en. „We hebben geboft, het dicht, fijn dat de deur nog a Van de preek herinner ik r Alleen hoor ik de man achtefar der nog zeggen: „Deze wecfarl broeders en zusters, las ik ed^n lees niet veel, want veel lei© duivels oorkussen. 11 tij< Toen zei mijn oom, naar njat( keihard: „Die man is ongev^ fc Je moet veel lezen, jij. den^ s Het is natuurlijk vreselijk om m te hebben. Vreselijk en heem t op dat moment schaamde ik*1" voor hem. In de kerk, zern; gymlokaal moest je eerbiedigt— tijdens de preek. Die ochte keeg ik voor het eerst van mija# enge prikgevoel in mijn nek. de mensen achter ons denket ach ach. Tussen die paar wodP zit een wereld van kritiek c^|_ wen, van afkeuring en exclusio Overal op de wereld kan mei en hoorbaar stuiten op die i van ja ja en ach ach. Maar I hoort dit denken typisch nie^_ wordt er koud van en ongastv voor laatkomers. F ei ei ict^ Welk meisje heeft er niet van gedroomd ooit nog eens rond te dansen als een echte ballerina, in een tutu, met leren balletschoentjes en een kroontje op het strak opgestoken haar? Bij de ballet afdeling van „Le Papillon", Nieuwe Prinsengracht 7 in Amsterdam, kosten de korte tutu in kleine maten vijfenvijftig gulden, de slappe leren balletschoentjes zijn er vanaf 18.50 en het kroontje is er voor 9.50. Le Papillon voorziet beroepsmensen, maar ook amateurs van het ballet, theater, cabaret en het jazzballct van alle schoeisel, pakken, maillots, kleding en schmink. Van spitzen alleen al (waarmee ze op hun tenen dansen) bestaan er zeven verschillende soorten. Vorige winter ontdekte de modewereld de beenwarmers van het ballet als een vrolijke winterse versiering over lange broeken. Ze roepen klassieke beelden op van de ballerina's die altijd en eeuwig tussen de coulissen zitten te breien aan zacht roze of licht blauwe zuiver wollen been (spieren) warmers, omdat de aanschaf van nieuwe een kostbare zaak is. Deze en nog vele andere artikelen zijn te vinden in de theatershop van Le Papillon. in de Vijzelstraat 71 in Amsterdam. Bij de theaterschmink zijn alle mogelijke kleuren voor gezicht en lichaam (ook goud en zilver) in crème, in stiften, in verfdozen of in kleine potjes te krijgen. Blikken dozen afschmink (4.95) staan naast potten toneelbloed en er zijn haarkleur spuitbussen voor 10.75 waarmee het mogelijk is een dag met een groen of een zwart kapsel rond te lopen. Net-kousen zijn er op het ogenblik in een aanbieding voor 4.50, bodystockings (ideaal onder Vragen (één per brief) zenden naar: Uw probleem ook het onze, Postbus 507, Voorburg. Naam en adres vermel den. Eén gulden aan postzegels bijs luiten. Geheimhouding is verzekerd. VRAAG: De uit Frankrijk afkomsti ge Hugenoten waren in ons land lid maat van de Waalse Kerk. Wat is de reden, dat de oorspronkelijke naam van deze kerk omstreeks 1687 niet Eglise Reformeé Francaise doch Eg- lise Wallonne was? ANTWOORD: In Vlaanderen en Wal lonië had de Reformatie zeer veel aanhangers, maar na de komst van Alva in 1567 weken zeer velen uit naar het Noorden De Zeeuwse eilan den lagen vrij geïsoleerd en daardoor zeer gunstig voor hen die wilden uit wijken naar Engeland. (Dit noemt men de eerste Refuge). In 1574 werd in het vrije Middelburg officieel een Waalsche gemeente opgericht, met als predikant. Louis d'Outreleau. een van de eerste ondertekenaars van de Nederlandsche geloofsbelij denis (Confessio Belgica. opgesteld door Guldo de Bres (Guy de Bray). Het is een lang en Interessant ver haal. de geschiedenis te lezen van de vijftien Waalse gemeenten die in Zeeland bestonden, een verhaal, dat nog uit te breiden zou zijn met die van de Waalse gemeenten in de an dere gewesten. Deze Waalse gemeen ten waren zeer sterk betrokken bij de verdrukking van de Waldenzer gemeenten in Noord-Italië. Het nu nog bestaande Comité Vaudois is terug te voeren op deze hulpverle ning. De uittocht van de Hugenoten na de herroeping van het edict van Nantes (1685». dezg Tweede Refuge bracht een nieuwe stroom protestan ten in de Noordelijke gewesten. Voor zover ze niet naar Engeland of naar Emden gingen, werden ze opgeno men en geïntegreerd in de bestaande Frans sprekende kerkelijke groepe ringen. in de zomer van 1974 werd ter gelegenheid van het 400-Jarig be staan van de Middelburgse Waalse gemeente een zeer interessante ten toonstelling gewijd aan de Hugeno ten in Zeeland VRAAG: Wilt u nog eens de juiste titel, schrijver en uitgever noemen van het enige maanden geleden in Trouw besproken Denkboek voor kleine kinderen? ANTWOORD: Denkverhaaltjes, oor spronkelijk in het Amerikaans ge schreven door Carl Bereiter en Vale rie Anderson. Vertaald en uitgebreid door Carole Vos. Plaatjes van Mick Kamper-Valkenburg, Uitgeverij Zwijsen BV te Tilburg, 23.75 gulden. AANVULLING door lezers: Van ver schillende kanten ontvingen wij brieven naar aanleiding van het pseudoniem van de schrijver Job Sytsen Aangezien een In memcriam van Job Sytzen enige jaren geleden gepubliceerd werd. blijkt het vasthouden aan het pseudoniem door de uitgevers een onnodige zaak te zijn. Ds. Jac. Jonker <2/11 04) was na zijn legerpredikantschap in Indo nesië. evangelisatiepredikant te Amsterdam Zuid. In het Austra lische Fairy Meadow, waar de emeri tus predikant verbonden was als do minee bij de Reformed Church, is ds. Jonker in 1972 overleden. Hij had in ons land bekendheid als auteur van een aantal romans, handelend over onze militairen in Indonesië tijdens de politiële acties. VRAAG: Wij hebben het boek: Onge loof en revolutie van Groen v Prinsterer Voor in het boek staat: van ae Schrijver. Betekent dit dat de schrijver dit boek zelf wilde houden of Juist dat hij het weg wilde geven? ANTWOORD: Als men een boek ont vangt waarin staat: v.d. S. of van de schrijver, betekent dat. dat dat dc schrijver het boek aan iemand heeft gegeven, die hij er kennelijk een ple zier mee wilde doen Vaak wordt deze mededeling ondertekend of voorzien van een persoonlijke mede deling. Heeft men echter in zijn boekenkast een paar boeken waarin een min of meer geslaagd prentje is geplakt met de mededeling Ex-Libris de naam van een goede vriend of familielid, dan betekent dit dat het bewuste boek thuis hoort in de boekenkast van die vriend en dat hij erg blij zal zijn als hij zijn eigendom weer terug krijgt. Holier than Thou: We hebben het onze lezers en onszelf moeilijker ge maakt dan nodig was: In het bureau van de American Protestant Church of The Hague zocht men het zonder veel moeite voor ons op in een Con cordance In de King James version vindt men de uitdrukking in Jesaja 65 vers 5. Volgens mijn zegsman is de In En gels sprekende landen algemeen be kende uitdrukking (waarmee men beslist niet iets prettigs bedoelt te zeggeni terug te brengen op deze tekst. VRAAG: Bestaan er in Nederland ook medische tijdschrijften? Waar kan ik die vinden? ANTWOORD: U schreef helaas niet op welk niveau de bedoelde me dische tijdschrijften gezocht moeten worden. Er zijn er nl. te kust en te keur. In de universiteitsbibliotheken en leeszalen liggen de vakbladen. In de openbare bibliotheken en studie zalen vindt u medische encyclopedi eën en populalr-wetenschappelijke werken. De assistenten in de,open- bare bibliotheken zullen u. als u daarnaar vraagt, de plaats wijzen, waar u kan vinden wat u zoekt. VRAAG: Een paar jaar geleden heet te elke koffie- of broodjestent me teen cafetaria. Tegenwoordig heet alles Bistro of boetiek. Wat beteke nen die woorden en waar komen ze vandaan? ANTWOORD: Uit Frankrijk overge komen tegelijk met goedkope wijn (ook wel eens dure") in schenkkan netjes. kaas en stokbrood. Het woord is oorspronkelijk Bustro. een Rus sisch woord dat „vlug" betekent. De Kozakken die tegelijk met de Oos tenrijkers en de Pruisen Parijs bin nengedrongen waren in 1814, ge bruikten dit woord als ze heel vlug eten of drinken wilden hebben. Het woord boetiek komt van het Franse Boutique, dat werkplaats, kraam en winkel betekent VRAAG: Wie kan ons helpen aan het verhaal. Schoenlapper Martijn? Het is een verhaal dat vaak op Kerst lees ten wordt verteld, hoewel het hele maal geen specifiek kerstverhaal is. VRAAG: Waar is de vereniging van lijders aan spierdystrofie gevestigd? ANTWOORD: Het secretariaat van de Vereniging Spierdystrofie Neder land is gevestigd te Baarn, postbus 65 telefoon 02154-84100. VRAAG: Weet u me een organisatie te noemen, die vrijwilligers uitzen den naar het buitenland voor projec ten van lange termijn? Ik bedoel ongeschoold werk in de vorm van opbouwwerk, sociaal werk, enz. ANTWOORD: Wij kregen niet de in druk dat men er erg happig is op ongeschoolde arbeiders naar het bui tenland uit te zenden. Onlogisch is dat ook niet: hoe zou men leiding kunnen geven, zonder de daartoe noodzakelijke kennis te bezitten. Voorlopig zouden wij u aanraden contact op te nemen met groepen die internationale werkkampen organi seren en andere plannen te schorten tot het tijdstip, dat u uw opleiding heeft voltooid. ADVERTFNT1F Verhuist u? of heeft u ander transport nodig? opslag en verpakking HOLWERDA ZONEN Dokkum Tel 05190-2292-2580 Lelystad. Tel 03200-21600-21400 doorzichtige kleren) vanaf 12.75. Wilt u een avondje uit met een fraaie kleurige boa om u hals, om het eeuwige zwarte jurkje eens op te peppen, dan kunt u terecht vanaf 12.50 per meter voor een marabou, 35 voor kalkoen- en 42.50 voor struisvogelveren. De veren worden met de hand opgenaaid, wat een immens werk is. Er is rekbaar paillettenband vanaf 5.50 per meter, maar ook rè^s paillettenstof (40 breed, reït1 cm) voor 55 per meter. Prge strass in zilver of zwart gevfai vanaf 7.95 tot 39.95 per met) I lange franje schijnt moeilijid vinden te zijn. Le Papillon I"1 tot een breedte van 80 cm. Ks prijzen variëren van 1.95 to*p per meter. in 5( AARDIG ZIJN „Altijd, altijd moet je aardig zijn" heet het door psychotherapeute Anneliese Ude- Pestel geschreven verslag over de angsten van een zesjarig meisje dat via een langdurige therapie bevrijd werd. Het (vertaalde) boek is uitgege ven door Elsevier, prijs 19,50. VRIJHEID Voor zes gulden (giro 237339) kan men het themanummer over de vrijheid van onderwijs van Politiek Perspectief bestellen. Bij dragen van o.a. prof. D. B. P. Kallen en Kamerlid A. J. Hermes. LAGER BEROEPSONDERWIJS Via Sjaloom, Odijk, is een brochu re te krijgen over de vernieuwing in het lager beroepsonderwijs. Daarin wordt een samenvatting gegeven van een onderzoek van de Groningse on- derwijswinkel. Uit dat onderzoek zou blijken dat l.b.o.-leraren de mid denschool niet veel soeps vinden. MILLIONAIR WORDEN Interes sant voor schoolverlaters die werk zoeken. Een handig boekje over mini mumloon. arbeidsovereenkomsten, sociale premies, enzovoorts van de stichting Burgerschapskunde, postbus 349, Leiden BEROEPSVOORLICHTING In termediair (Keizersgracht 391. Amsterdam) publiceert zowel voor schoolverlaters als voor afgestudeer den van de universiteit informatie- gidsen. in .N or SURINAAMSE K> Stanley Wassenaar (zei 0 name afkomstig) schreef di s „Leerlingen uit Surinami achtergronden". Verkrijgbj21 ministerie van CRM (tel. 01W PROEFCRÊCHE In Als begon in 1970 een proefc|k subsidie van CRM en wetekj. lijke begeleiding. Uitgeverfp verzorgde samen met Oudtej een drietal boekjes over s[es kleur, spelen met geluid L spelletjes. De boekjes kc|0"( twaalf gulden per stuk. LEERPLAN Niet ieder, 0j maar het leerplan voor defeJ len voor vwo, havo en rrfU( grote invloed op de leerpl^ de gemeentelijke en bijzonC, len. Geïnteresseerden kil^' leerplan bestellen bij da.0( tingsdienst van het minify, onderwijs. Nieuwe UitleL! Haag ,u, ACADEMICI OnderzoeL, varingen van en met acadeLe bedrijfsleven, uitgevoerd ii van commissie van Lr economische raad. uitgeg'e, Samson, prijs 28.75. ,r STUDENT EN POLITIEK' en rechts in empirisch pcCjj Proefschrift van R. A. Ro(je ven door Swets en J Amsterdam, prijs 29,65.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 6