Eigenlijk kun je net zo goed je oude leventje voortzetten Diakonessen in Den Haag Studentenpastores maken zich zorgen over West-Duitsland Vandaag Acties vragen aandacht voor discriminatie van psychiatrische patiënt Nieuwe regeling voor herexamens Akkoord over concept-wetsontwerp integratie onderwijs „Te gek om vast te zitten" Jaarboek geref. kerken verschenen Onze adressen: Barth lijdt niet onder de schimmel Veenendaal 38 mille voor Nes Ammim Nieuwe Russische bijbelvertaling MAANDAG 17 MEI 1976 TROUW/KWAfc zuilen 3llein$| cje koekriem wat nuwer ifln rnoeten k^leo.... door Johan van Workum DEN HAAG Heeft een nieu we levensstijl voor je persoon lijk leven wel zin? Dit soort persoonlijke initiatieven moet immers wel doodbloeden op de starheid van de structuren van de maatschappij. Je be reikt er weinig mee. Eigenlijk kan je net zo goed je oude leventje voortzetten. Aldus knaagt twijfel aan de goede bedoelingen van hen die al langer tot de overtuiging waren gekomen dat we met z'n allen niet kunner verder leven op de manier zoals we nu bezig zijn te doen. Wat maakt het uit wanneer je in je eentje of in verspreide, veel te kleine groepjes probeert je Ideeën over een ver antwoorde lij ker stijl van leven zo goed en zo kwaad als het gaat in praktijk te brengen? Juist op deze groep mensen vol twijfel en onmacht richt zich het nieuwste pamflet „Injektie 3" van de werkgroep nieuwe levensstijl van de raad van kerken in Neder land. Eigenlijk is het geen pamflet meer. maar een gedegen brochure (veertig pagina's) vol informatie over hoe de economie werkt, wat daarin moet veranderen, en wat daarvan dan voor ons de consequ enties zijn. De teneur in de uiteenlo pende artikelen is dezelfde: econo mische structuren zijn uit mense lijk handelen voortgekomen, en kunnen dus worden veranderd als ze niet meer voldoende deugen. De werkgroep nieuwe levensstijl bracht al tweemaal eerder brochu res uit met discussiemateriaal. Ze zijn met name bedoeld voor werkgroepen, actiegroepen, ge spreksgroepen en organisaties in kerkelijk verband. De vorige ,Jn- jektie" ging over bestedingsge woonten. Ze bevatte veel tips voor een soberder, verantwoorder wijze van consumeren. Economie De derde „Injektie" met als titel: solidariteit en economie, gaat over de economische verbanden in de samenleving, in ons land maar vooral ook mondiaal. Er staan arti kelen in over verschillende econo mische zienswijzen en economische orders (kapitalisme, socialisme). De mogelijkheden, maar ook de geva ren. van internationale arbeidsver deling komen aan de orde. ..De hele derde wereld, met zeventig procent van de wereldbevolking, beschikt over slechts zeven procent van de industriële produktie van de wereld. Een ander artikel plaatst de club- van-Rome-problematiek tegen de achtergrond van de recente econo mische teruggang. Eerst praatten we druk over „nulgroei" en versobe ring. en dan komen nu de economen ons bezweren dat we meer moeten besteden. Hoe zit dat? De econo mische teruggang lost de milieupro blemen niet op. is het antwoord in dit artikel De dieperliggende pro blemen dreigen er alleen maar door in de vergetelheid te raken. Eerlijker verdeling Onder de kop ..Betere werkverdele- ling minder inkomen" worden de mogelijkheden, maar ook de gevol gen besproken van een eerlijker verdeling van de werkgelegenheid over werkenden en werklozen. Er is ook een artikel waarin oorzaken van inkomstenverschillen worden beschouwd. Verklaring van die ver schillen is echter nog geen rechtvaardiging ervan. Waar ligt de grens tussen bevrediging'van we zenlijke behoeften en overvloed? „Niemand moet zijn overvloed ver groten zolang nog niet iedereen heeft wat hij wezenlijk behoeft Zo wel enkelingen als landen kunnen deze regel op zichzelf toepassen. We kunnen afzien van een wel vaartsverhoging voor onszelf. Voor bestemming van het meer ontvan gen salaris zijn mogelijkheden te over." aldus een niet gemakkelijke maar wel wezenlijke suggestie.Met deze ..Injektie 3" is de werkgroep nieuwe levensstijl volop verzeild ge raakt in politiek vaarwater, dat is duidelijk. Dat wordt ook allerminst ontkend. „Sleutelen aan de produk tie. aan meer of minder werk. aan gebruik van grondstoffen, aan techniek, wil zeggen rommelen aan de grondslagen van de economie. En dat is politiek bedrijven". Geen stemadvies Wie zou verwachten dat de werkgroep vervolgens oproept om massaal PPR of PvdA te gaan stemmen, zit er lelijk naast. Daar gaat het namelijk helemaal niet om. (Ook al kun je de neiging krij gen bij sommige bijdragen vast te stellen dat de schrijver ervan voor zichzelf wel tot die conclusie over dat stemmen is gekomen). Eenieder zal zijn eigen conclusie moeten trekken. Wat dat betreft wordt bin nen de werkgroep nieuwe le vensstijl trouwens niet eensluidend gedacht. En ook dat is aan de ver schillende bijdragen in ..Injektie 3" duidelijk te proeven. Dat maakt deze brochure juist extra geschikt voor haar doel: stimulering van de gedachtevorming en van de dis cussie. Met nieuwe levensstijl immers „wordt geen volledig bepaalde situ atie bedoeld, maar het zoeken van een samenleving waarin het recht der armen voorop staat, waarin recht wordt gedaan aan de aarde, de natuur, de grondstoffen, de mens, dus aan heel de schepping", zo staat ergens in „Injektie 3". De grondslag voor de werkgroep is het begrip „verantwoordelijke samen leving". zoals dat indertijd door de wereldraad van kerken werd gelan ceerd. Verantwoordelijk tegenover jezelf, tegenover elkaar, hier en nu, maar ook elders (derde wereld) en straks (komende generaties), ver antwoordelijk tegenover de schep ping. en tegenover God. We zullen ons moeten gaan gedragen als min der slechte rentmeesters van die schepping dan nu het geval is. Kritiek In „Injektie 3" gaat de werkgroep nieuwe levensstijl ook in op de kri tiek, ondermeer van „christenen voor het socialisme", dat oproepen tot sobere levensstijl en matiging van inkomens, zonder daarbij tege lijk de machtsstructuren aan te pakken, de huidige machthebbers in de westerse kapitalistische we reld keurig in de kaart speelt in hun streven naar lage lonen en hogere winsten. De werkgroep antwoordt hierop dat het ook bij een nieuwe levensstijl gaat om verandering van machtsposities, en dat ook de neo- marxisten het juiste antwoord niet weten te geven op de wereldwijde vraagstukken waarop nieuwe le vensstijl is gericht De brochure van de werkgroep be vat naast artikelen ook tal van knipsels, uitspraken, alsmede adressen, literatuuroverzichten en andere nuttige gegevens voor werkgroepen en lezers die zich ver der in het onderwerp willen ver diepen. „Injektie 3" is verkrijgbaar bij De Horstink, Kon. Wilhelminalaan 17. Amersfoort De prijs is 3,50 (met verzendkosten wordt dat 5,20). De hierbij afgedrukte cartoon van Arend van DAM staat op het omslag. Van een verslaggever DEN HAAG De ministerraad is akkoord gegaan met een nieuwe re geling voor de herexamens aan gym nasia. atheneums, havo's en mavo's. Met ingang van het eindexamen 1976-1977 zal het herexamen niet meer bestaan uit een schoolonder zoek en een schriftelijk examen, maar alleen uit een schriftelijk exa men. Zolang voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en staatsinrichting nog geen centraal schriftelijk herexamen is ontwik keld. zal het herexamen in die vak ken een nieuw schoolonderzoek om vatten. Dit onderzoek zal worden afgenomen gedurende de periode van de schriftelijke herexamens. Van onze Haagse redactie DEN HAAG De ministerraad Is vrijdag akkoord gegaan met een concept-wetsontwerp voor volledige integratie van het kleuter- en lager onderwijs. Volgens dit wetsontwerp zullen afzonderlijke kleuter- en lage re scltolen vervangen moeten wor den door een schooltype voor het gehele basisonderwijs. Het concept- wetsontwerp zal voor advies worden gestuurd naar de Onderwijsraad. Daarna kan het wetsontwerp naar de Tweede Kamer. Vijftien diakonessen uit tien ver schillende landen komen deze week naar Den Haag om daar de jaarlijkse bestuursvergadering van „DIAKO- NIA" bij te wonen. De vergaderin gen vinden voor een deel plaats in Bronovo en voor een deel in het Utrechtse diakonessenhuis. Diakonia is de naam voor de interna tionale organisatie van diakonessen- gemeenschappen die in 1948 op Ne derlands initiatief werd opgericht. Er zijn vijftig verenigingen bij aange sloten. In verscheidene landen zijn diako nessen reeds lang geen verpleegster meer, maar kerkelijke arbeidsters, die een officiële kerkelijke aanstel ling hebben. In Amerika valt een herleving van het diakonale ambt te constateren, bij lutheranen, metho disten en baptisten. Jonge vrouwen doen daar als diakones sociaal werk, evangeliseren en staan de kerken ten dienste. Presidente van het Diakonia-bestuur is Betsy K. Ewlng, een van de leiden de figuren van de diakonessen van de Methodist Church in Amerika. Op woensdagavond wordt de confe rentie besloten met een samenzijn in Bronovo waar bestuursleden van hun werk zullen vertellen aan allen die daarvoor belangstelling hebben. Op de foto: diakones uit In dia in gesprek met een paar Duitse diakonessen. AMSTERDAM Onder het motto: „Te gek om vast te zitten" zullen van 19 tot en met 25 mei In het hele land acties op touw worden gezet om er de aandacht op te vestigen, dat er nog steeds wettelijke discriminatie plaatsvindt van de psychiatrische pa tiënt. Het initiatief hiertoe is genomen door de werkgroep Krankzinnigenwet, die juni 1974 door Release Haarlem werd opgericht en waarin inmiddels vertegenwoordigers zitten van zo n twintig groepen. De actie is gericht tegen de verouder de krankzinnigen-wetgeving, die nog uit 1884 stamt. In de loop der tijden is er wel iets aan die wet verandert, maar ten aanzien van de rechtsbescherming voor psychia trische patiënten is er nog veel mis. In april 1971 werd door de regering een ontwerp voor een nieuwe wet (Bijzondere Opneming In Psychia trische Ziekenhuizen) ingediend. AMSTERDAM: Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT; Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE 'GRONINGEN- Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Te:. 05200-17030 maar na een voorlopig verslag In mei 1972. uitgebracht door een bijzondere Kamercommissie, is ex verder nauwe lijks iets gebeurd De werkgroep Krankzinnigenwet vindt, dat het tijd wordt dat bet stilzwijgen wordt verbroken. Al bijna anderhalf jaar dringt zij aan op een hoorzitting over dit wetsontwerp bij de bijzondere Kamercommissie. Dit verzoek ls echter afgewezen met de mededeling dat het beter is te wach ten tot na het verschijnen van de memorie van antwoord. Staatssecre taris Hendriks (volksgezondheid) kon hierover echter nog geen datum noe men De werkgroep heeft nu dan ook het wachten moe besloten zelf een alternatieve hoorzitting te hou den. Dit ter afsluiting van de actie week Hiervoor zullen de Kamerleden worden uitgenodigd. Op die dag zal eerst het Gekkenthea- ter optreden in de kantine van het ministerie van volksgezondheid tij dens de lunchpauze daarna zal Ka mervoorzitter Vondeling op het Bin nenhof een verklaring in ontvangst nemen, bestemd voor staatssecreta ris Hendriks, 's Middags om drie uur vertrekt een stille optocht vanaf het Malieveld naar het perscentrum Nieuwspoort, waarna de hoorzitting zal plaatsvinden De voorafgaande dagen zullen op verscheidene plaat sen in Nederland, zoals in Den Haag. Groningen, Utrecht en Amsterdam, manifestaties worden gehouden, waarbij de rechteloosheid van de psychiatrische patiënt centraal zal staan Van een onzer verslaggevers LEUSDEN - De vragen waarvoor de gereformeerde kerken zich gesteld zien. nemen toe, zo constateert ds K.J. Schaafsma in het jaaroverzicht in het zojuist verschenen Jaarboek 1976 van de gereformeerde kerken in Nederland. Voor het eerst is dit jaaroverzicht geschreven door de onlangs afge treden actuarius van de generale sy node. Ds Schaafsma: „Er worden vrij sterke tegenstellingen in de verschil lende gemeenten gevonden. Men denkt en handelt soms zeer verschil lend. De waardering voor besluiten die kerkelijke vergaderingen nemen wordt nlet-groter. Er zijn tendensen te constateren dat men zijn eigen gang gaat zonder zich te storen aan de besluiten die meerdere vergade ringen nemen en waaraan men krachtens het kerkverband gebon den is. De vragen waarvoor onze ker ken gesteld worden nemen toe. De secularisatie grijpt al meer om zich heen. De nieuwere theologie stelt ons voor talrijke problemen. Het moder ne levensgevoel brengt veranderin gen in de levensstijl teweeg. De jon gere generatie denkt dikwijls heel anders dan de oudere". Het Jaarboek, op de gebruikelijke wijze uitgevoerd, is een uitgave van Oosterbaan en Le Cointre te Goes en kost 11.75. HENGRAVE HALL (Engeland) Studentenpastores uit West en Oost-Europa zijn verontrust over de toenemende repressie in West-Duitsland. In een resolutie, aangenomen op hun jaarlijkse studieconferentie, wijzen zij erop, dat de Bondsrepubliek zowel militair als economisch en politiek een steeds groter gewicht in West- Europa krijgt. De repressieve poli tiek van West-Duitsland vormt vol gens de studentenpastores dan ook een groeiend gevaar voor de demo cratische ontwikkeling van de Wes- teuropese landen. De resolutie, die door de tachtig pas tores met slechts één stem tegen en vier onthoudingen werd aangeno men. noemt een reeks voorbeelden, zoals het „beroepsverbod", waardoor personen, die van radicale ideeën ver dacht worden, uitgesloten worden van overheidsfuncties. Als andere voorbeelden worden genoemd de be- drijfswetgeving, die het politieke werk in de bedrijven inperkt, de dis criminatie van toegelaten communis tische en socialistische groepen, als mede de wetten ter beveiliging van de binnenlandse veiligheid. Vakbonden, bedrijven en partijen ne men volgens de resolutie het „be roepsverbod" over. In de lijn van deze ontwikkeling noemen de stu dentenpastores ook de kerken. Zij hebben (op enkele uitzonderingen na) niet alleen nagelaten tegen deze ontwikkeling krachtig stelling te ne men. maarzij zijn ook zelf begonnen, het beroepsverbod in eigen kring in te voeren. Als voorbeeld noemt de resolutie het optreden van de evange lische kerk tegen de studentenge meente in Hamburg. „Materialistisch" De studieconferentie van de Oost- en Westeuropese studentenpastores in Hengrave Hall stond in het teken van een „materialistische bijbelexegese". Inleidingen hierover hielden de Fran se theoloog Clevenot en de Portugees Dello De laatste is een van de be langrijkste theoretici achter de bewe- Alle Hoekema. doopsgezind zen dingspredikant in PaU op Java. maakte na zes regenseizoenen de ba lans op van zijn boekenkast, in het Algemeen Doopsgezind Weekblad: Er zou een uitgebreid deskundig on derzoek vereist zijn om duidelijk te maken, waarom sommige boeken zéér. andere een beetje, weer ande ren helemaal niet te lijden hebben van schimmel in Indonesië. Zo heeft de Kirchliche Dogmatik van Barth geheel niet onder schimmel te lijden. Zeer verheugend, het bewijst mede de grote waarde van dit werk. Moge lijk ook zijn de schimmels afge schrikt door het feit. dat de delen veelvuldig door mijn handen gaan. Maar hoe moet ik dan verklaren, dat ook Bultmann's werken, die in de Indoneslche theologische situatie volstrekt onbruikbaar zijn. onaan tastbaar zijn voor schimmel Of zou het toch waar zijn, wat onze hoogle raar voor NT ons vroeger leerde, dat zijn werken in een serie „die Ewi- gen" werden uitgegeven? Meer te lij den heeft van Ruler - diens banden halen zo de 21ste eeuw niet meer. Thomas van Aquinas staat er nog mooi bij goud-opsneemaar met de Apostolic Fathers is het niet best. Miskotte's banden houden zich best. een hele opluchting: zijn tijd zal nog wel komen. Minder gunstig staat Prof. Oosterbaan's dissertatie er voor: witte schimmels ontsieren dc zwarte prachtband. Mogelijk is het werk aan een tweede druk toe? Weekend In het Gereformeerd Weekblad (van de gereformeerde bond) schrijft de kroniekschrijver: Dezer dBgen was ik in een kring van mensen die behoren tot de „gerefor meerde gezindte". In de koffiepauze hoorde ik dat twee bezoekers van deze vergadering met elkaar aan het spreken waren over het „weekend", dat ze samen ergens wilden doorbrengen. Ik vroeg hen toen of de zondag inderdaad het einde van de week was of de eerste dag van de week waarop we gedenken de opstan ding van de Heere Jezus Christus. Ze keken me verbaasd aan en vroegen mij deze vraag nog eens te herhalen, omdat ze haar niet begrepen had den. Uit dit voorval blijkt weer duidelijk hoe gemakkelijk wij het spraakgebruik van de wereld overne men. Daar spreekt men immers over het „weekend", nog niet eens een Nederlands woord, in elk geval geen christelijk woord, een woord uit het „post-christelijke tijdvak". Wachten Nog even Indonesië. Ds.P.O. van Ber ge haalt een herinnering op in het Gereformeerd Kerkblad voor Drente en Overijssel:Jaren geleden zat ik op de voorgalerij bij het huis van een vooraanstaande Sumbanees. In het gesprek viel de naam van Jezus. Mijn gesprekspartner, deze naam horend, reageerde aldus: „Vorig jaar zat op uw plaats een pastoor, en een paar maanden geleden zat er een blanke die zich zendeling noemde. Ook zij spraken over Jezus. Nu moet u mij eens vertellen of jullie drieën het over dezelfde Jezus hebben. Zo ja. wordt het dan eerst samen eens. en probeer ineer één te worden, en kom dèn nog eens bij mij langs". De goede man wacht nog op ons! Jood In het gereformeerde maandblad Credo besluit de Israël-predikant J.Dijk een artikel over de invloed van het Joodse denken op de christe lijke theologie ais volgt: Hebt u er. wel eens over nagedacht, dat wij de uitdrukking: „de kool en de geit willen sparen" bijna altijd in afkeurende zin gebruiken? De enige keer, dat dat niet gebeurt is in het oorspronkelijke verhaaltje zelf. Wij vinden die veerman, die eerst de geit naar de overkant bracht; vervolgens de wolf ging halen, en de geit mee terugnam; toen de kool overzette; en ten slotte leeg terugvoer, om voor de tweede maal de geit te gaan halen, altijd een wijze vent. Maar om echt wijs te handelen, moest hij wel wat extra werk verzetten. Alhoewelals je het nauwkeurig uitrekent, heeft hij toch maar één keer extra geva ren. En dat was de moeite waard, om zowel de kool als de geit te sparen Ik denk haast, dat die veerman een jood was. Als hij (ongeduldig) gere formeerd was geweest, had vermoe delijk eerst de geit de kool. en vervol gens de wolf de geit opgegeten «Et. c '•das jen Ide Hoe lang? Hoe lang. domoren. in| zullen jullie domheid aanhaï, I hoe lang, betweters, zullen jullie het beter wetenjan hoe lang, dwazen, zullen jullie inzicht haten? I (Spreuken 1,22) P )t e< Het hebreeuwse woord vode .fc lang" luidt heel vaak een zg) aanse klacht in. Misschien is een te groot woord, maar d; tegenover dat ook de wijzen Oude Testament onderweg wat God op het oog heeft volk waarin deze wijsheid kt. Zij hebben daar hun plaaj is wijsheid in Gods plannei doelingen. Het is de grote van het komende heil. Het maar geen gestalte kan krijg* volk. Daarom moet er ook roepen worden. Want de gest van het gehoor past niet op den van deze wijsheid. Die heid komt in aanmerking vj aantal niet bijzonder benijde^ dige typeringen. Mensen di wijsheid het oor weigeren zijirorz ren, betweters, dwazen, onwej onervarenen, overmoedigen. zen hoog van de toren. Ze zu en dat, maar er komt niets uitPt j toekomst, voor de vrede en Mon' Hoe lang klinkt de stem al. spreken we nu al preken uit. djhe1 we dagboeken en getuigeniss^— den we kringen en gespreksgi maar wat komt er uit? Geen fctl dat we graag een straatje onj als we die stem in de gaten K/ Hij is lastig. De wijsheid drii£\ op. ging van christenen voor het socia lisme. De studieconferentie wordt elk Jaar georganiseerd door de wereldfedera tie van christenstudenten. De r.k. te genhanger. de Pax Romana. doet sinds twee Jaar niet meer mee. zulks op aanwijzing van het Vatlcaan. dat de wereldfederatie van christenstu denten (in Nederland de NCSV) te links vtndt. Roomskatholieke stu dentenpastores nemen wel aan de conferenties deel. Uit Nederland maakten vier pastores de conferentie mee: A van de Klaauw (hervormd), H. 8teendam (gereformeerd) en B. Vredebregt (r.k.), allem uit Rotterdam, alsmede S. de Lange (gereformeerd) uit Amsterdam. VEENENDAAL De actie in Vee nendaal voor Nes Ammim, de chris telijke nederzetting in Israël, heeft 38.000 gulden opgebracht Daarmee heeft Veenendaal, als enige plaats in Nederland, gezorgd voor de bouw van een groot vijf-kamerpaviljoen in Nes Ammim. Het resultaat van de actie was het gevolg van een voor Veenendaal unieke samenwerking van zes kerken, van vrijgemaakt- gereformeerd tot de hervormde Sola- Fide-Wijkgemeente. In het hele land heeft de huizenbouwactie van Nes Ammim ruim twee ton opgebracht. LENINGRAD (EPD) Een groep bijbelgeleerden aan de orthodoxe theologische academie in Leningrad ls bezig met een nieuwe vertaling van het nieuwe testament in het Russisch. De laatste revisie van het in veel opzichten verouderde Rus sische nieuwe testament stamt uit de jaren zestig. Dat was het werk van Russische theologen in Parijs. Paus Paulus heeft zijn pronui t Nederland mgr Angelo Felici, plaatst naar Portugal. Hij volf» h; mgr Giuseppe Sensi (69) op. ijH gen jaar nuntius in Lissabon is. Mgr Felici is eveneens neg0 in Nederland werkzaam gewef"- zodanig heeft hij een belangrf f gespeeld bij de benoemingen3"11 bisschoppen Simonis en Gijl^.e aartsbisschop Willebrands. ;^1J Ds. C.F.Brüsewitz 'der De voorzitter van de algens doopsgezinde sociëteit, ds.C. in sewitz. zal deze zomer. In hetfafc van een presidiumvergaderinp G marang voor het komende do bi zinde wereldcongres, een ,lhe' brengen aan de doopsgezinten meenten in Indonesië. de knieën Baptisten-evangelist Hans K gi (37) van Marshall in de Ameiime staat Texas is op weg naafiet ingtpn - een reis van meer daPlin duizend kilometer - op zijn eler Uitgerust met kniekussens eireni tempo van twee en een halve bij ter per uur, hoopt hij op onaien lijksheidsdag (4 Juli) in Lyngeri Virginia te zijn, waar de plaatroo baptistenkerk een grootse ich. king van Amerika's tweehorf—— rig bestaan organiseert MC-/» uitzonderlijke manier om ziel te bewegen heeft tot doel. zo b-»-. gezegd, om de Amerikanen tjy1: gen op hun knieën te gaan enl Op God te bekeren. Katrhryn Kuhlman£3 De Amerikaanse evaif./^ Kathryn Kuhlman, die in leb? overleden, heeft 650.000 guld' gelaten aan drie familieled twintig medewerkers. De re\. haar bezit (geschat op tweA^' half miljoen) zal worden or bracht in de Kuhlman-stichtiLX' de voortzetting van haar. Kathryn Kuhlman's stem is nC7 week te horen in radioprogra^ van de stichting, maar I programma's zijn gestaakt. P— dagse samenkomsten in Y town, Ohio worden nu gelelgm heaar voornaamste mede sinds 22 jaar. David Vereelli. ken elke week nog steeds m< tweeduizend mensen. Beroeplngswerk Bedankt voor Amsterd^ i c m. Amsterdam-West. J kind to Krommenie Préparatoir geëxamineerd roepbaar gesteld door de j Amsterdam: R Brands, kJ Amsterdam. Lomanstraat 7 j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2