„Oberkirchenrat" had zich vergist
Armen gaan vragen:
waarom bent u rijk?
Remonstrantse kernen
worden niet kleiner
Slowaakse priesters
verdacht van verraad
Helft protestanten
uit Laos gevlucht
Vandaag
0]
ffl
Groot nieuws'
bij renovatie
cadeau
Actie Israëlische
oorlogsweduwen
nadert twee ton
Onze adressen:
Proces tegen 18
christenen in Seoel
VRIJDAG 14 MEI 1976
KERK-BINNENLAND
TROUW/KWAI
HRIJDA'
door dr. H. J. Kouwenhoven
Onverwachts vroeg de Oos
tenrijkse „Oberkirchenrat"
zeg maar: kerkelijke ge
zagsdrager het woord. Een
r.k. Nederlander was uitge
sproken. had zeer openhartig
allerhand informatie ver
schaft over de ontwikkelings
gang van de Nederlandse
kerkprovincie. Zonder er op
uit te zijn had hij kennelijk de
harten veroverd van zijn pro
testantse toehoorders en ge
sprekspartners afkomstig uit
practisch geheel Europa. Aan
het dankwood van de ge
spreksleider wenste de Oos
tenrijker nog iets toe te voe
gen. Hij herinnerde eraan, dat
hij vorig jaar zich sterk verzet
had tegen het verlangen van
de Nederlanders om niet lan
ger óver Rome te spreken zon
der Rome. Nu begreep hij, dat
hij zich met die weerstand had
vergist.
Een moment om niet gauw te
vergeten. Mogelijk was het te
kenend voor wat er aan open
heid groeit ten opzichte van
Rome. ook hier en daar bij
typische leidersfiguren in de
kerk.
De Oostenrijkse Oberkirchenrat
was één van de deelnemers aan de
dertiende conferentie van de inter
nationale werkgemeenschap voor
confessionele vragen. Dit jaar was
Nederland aan de beurt om als
gastvrouw op te treden. Zo her
bergde „Kerk en Wereld" te Drie
bergen deze maand een kleine der
tig conferentiegangers: bisschop
pen. dominees, hoogleraren in de
theologie. Ze waren gekomen uit
Polen. Hongarije. Belgietf, Spanje.
Italië, Tsjecho-Slowakije. Luxem
burg. Oostenrijk. Zwitserland.
Oost- en West-Duitsland. Neder
land. Helaas hadden de kerken uit
de Scandinavische landen dit jaar
verstek laten gaan.
Het gespreksonderwerp betreft
doorgaans de oecumene. Nader toe
gespitst de verhouding Rome re
formatie Uitvoerig informeren de
afgevaardigden uit de verschillende
landen elkaar over de situatie, zoals
die in hun eigen land bestaat. Of er
al dan niet toenadering te bespeu
ren valt tussen de kerken, dat heeft
in de regel de meeste interesse.
Diepe kloof
Wij hier in het Westen hebben er
nauwelijks enige notie van
waarschijnlijk hoe diep de kloof
tussen r.k. en reformatorische ker
ken is in de landen van laten we
zeggen Oost-Europa, te beginnen
bij Oostenrijk. Voornaamste reden,
dat de protestanten daar een min
derheidsgroepering vormen? Met
evenveel angst als argwaan lijken
ze tegen de veel machtiger r.k. kerk
aan te kijken.
Een afgevaardigde uit Polen ver
telt, dat in de pers soms tegen het
protestantisme gewaarschuwd
wordt. Een ander herinnert zich.
dat de r.k. kerk na de oorlog ge
bruik gemaakt heeft van de verwar
ring om de protestanten hun
kerkgebouw te ontnemen. Op z'n
best lijkt er de laatste jaren zoiets
als een godsvrede te heersen. Maar
wie zal zeggen, wanneer de wapens
opnieuw gesmeed zullen worden?
Geen wonder, dat deze buitenlan
ders verbaasd kijken, wanneer ze
ontdekken, dat er tussen r.k. en
protestantse Nederlanders allesbe
halve een isegrim-sfeer hangt. Het
drietal r.k. informanten op de con
ferentie prof. dr H. Wegman, dr
W. Boelens en dr A. Houtepen
verstond uitstekend de kunst om te
laten uitkomen, dat Rome in Neder
land niet uit is op verovering. En
omgekeerd wekten de protestantse
afgevaardigden hervormden en
gereformeerden niet in 't minst
de indruk, dat ze zo graag de sym
pathie van hun r.k. gasten wilden
winnen.
Conciliariteit
Als-ie er al ooit geweest is. de tijd is
voorbij, dat de kleine protestantse
kerkjes achter de forse moederkerk
behoren aan te sjokken zoals de
donzige eendjes-van-een-paar-
dagen op de gazonnen van „Kerk en
Wereld" achter de waggelende moe
dereend. Zulke persoonlijke ont
moetingen en open(hartige) ge
sprekken dragen er toe bij. dat pro
testantse christenen hun bang ver
moeden kwijt kunnen raken, als
zou een Rome-met-een-menselijk
gezicht een uitzondering moeten
vormen, het bijzondere voorrecht
met name voor het kerkelijk eldora
do. dat Nederland heet.
Zoals het gaat op en conferentie: in
de wandelgangen, aan tafel worden
soms de meeste zoden aan de dijk
gezet. De doelstelling wordt in elk
geval gediend met de persoonlijke
ontmoetingen. Toch was het bonte
gezelschap speciaal bijeen om zich
in plenaire vergaderingen te bezin
nen op het thema van de conferen
tie: Conciliariteit weg naar de
koinonia (gemeenschap). In oecu
menische kringen de laatste jaren
een veelbesproken, haast een gelief
koosd onderwerp. Sinds de verga
dering van Faith en Order de
sectie voor geloof en kerkorde van
de wereldraad van kerken in Leu
ven dat was in 1971 vormt het be
grip „conciliariteit" het sleutel
woord in de discussies over de ge
meenschap van de kerken.
Men kwam toen met en vrij uitge
breide definitie op de proppen, ver
moedelijk het resultaat van uren en
uren zoeken naar de juiste bewoor
dingen. „Onder conciliariteit". zei
men „verstaan wij het samenko
men van christenen plaatselijk.
regionaal, mondiaal voor
meenschappelijk gebed, voor be
raad en beslissing in het geloof, dat
de Heilige Geest zulk samenkomen
voor zijn eigen doel, te weten: de
verzoening, vernieuwing en omvor
ming van de kerk kan gebruiken,
doordat Hij haar leidt tot de vol
heid der waarheid en der liefde".
Prof. Veenhof
Prof. dr J. Veenhof, hoogleraar in de
dogmatiek aan de Vrije Universi-
teit, heeft in en breed opgezet en
boeiend betoog over dit begrip
„conciliariteit,, gerefereerd. Op hel
dere wijze liet hij zien, hoe de oecu
menische paradox in dit begrip aan
de oppervlakte komt. Kan een kerk
in het besef van haar vebondenheid
met andere kerken, met geloofsge-
menschappen voortgekomen uit
een andere traditie, ooit haar eigen
heid. haar identiteit prijsgeven?
Overvraag je elkaar dan niet? In
tussen dient zich dan ook de
pijnlijke ervaring aan, dat de
beleving van de eenheid in Christus
het raadsel van de verdeeldheid
niet kleiner maakt. En je voelt je
gauw verlegen met vermeende op
lossingen als „eenheid in verschei
denheid", pluriformiteit enz. Het
ligt dan ook voor de hand, dat de
verwijten niet zijn uitgebleven aan
het adres van hen. die bij de wieg
van het conciliariteits-begrip heb
ben gestaan. Hebben zij de gelegen
heid geschapen om te ontvluchten
aan de oproep, de eis tot bevorde
ren van de enheid?
Veenhof veegde deze kritiek niet
opzij. Wel zag hij grote voordelen in
het spreken over conciliariteit, wan
neer dat bedoelt te onderstrepen,
dat de eenheid slechts bereikt mag
worden via vernieuwing. Vernieu
wing van de geest.
Over en weer kun je niet dezelfde
blijven die je was, als je de moed
hebt gehad de ander te ontmoeten.
Hoezeer de christen de kerk „lief
heeft", in het eschaton.fs de kerk er
niet meer. Dan is (alleen) het Ko
ninkrijk er. Daarom kun je de kerk
niet verabsoluteren. Zul je er hele
maal niet zoveel moeite mee heb
ben om in rekening te brengen, dat
alle denominationele kerkvormen
voorlopig zijn.
De eigenlijke kern van de conciliari
teit is de werkzame tegenwoordig
heid van de Heilige Geest. Door
Hem is de kerk in strijd gewikkeld
om de waarheid in, de ge
meenschappelijke hoop. 'Zo'n kerk
behoeft geen monolithisch blok te
vormen. God beware ons! Maar een
hechte gemeenschap is dat te
veel gevraagd?
Dr H. J. Kouwenhoven is
gereformeerd predikant te Vlaardin-
gen en voorzitter van de taakgroep
„Reformatie-Rome" van de
gereformeerde kerken.
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Afgestudeerden VU (2)
In Trouw/Kwartet van 7 mei stond
een lijst met als ik het goed geteld
heb! 229 namen van mensen die
het voorrecht hadden aan de Vrije
Universiteit te studeren.
Thans, nu zij „van school af zijn",
menen zij het bestuur te moeten
aanvallen (of afvallen) inzake zijn
beleid ten opzichte van communis
ten in bestuursfuncties.
Hierover zou veel zijn te zeggen. Wij
zijn bedroefd, omdat geconstateerd
moet worden dat kinderen, van wie
-het merendeel door hun ouders zijn
grootgebracht bij het geloof in God.
-nu een instelling, eens voortgeko
men uit datzelfde geloof, willen doen
mééregelen door haters van God en
zijn dienst. De leden van het bestuur
van de Vrije Universiteit, die ervoor
waken willen deze instelling haar
christelijk karakter zoveel mogelijk
in deze tijd te doen behouden, mo
gen zich gesterkt weten dat véle. véle
gewone christenen, die alle dagen
vanuit de genade en de verzoening
leven moeten, achter hun be-
stuurswerk en hun waakzaamheid
staan.
Paterswoldr. C. Groeneveld
M.H. Groenevcld-Horlings.
Abortus
Met dankbaarheid kennis genomen
van uw niet onduidelijk standpunt.
Inderdaad: Déhumanisering. Te
recht brengt u o.a. de juridische kant
naar voren. Maar is er niet veel meer
aan de hand? Déhumanisering is he
laas vaak een consequentie van ont
kerstening. hoe vaak. ook helaas,
„christelijk" verpakt. Die ont
kerstening is een proces en dus als
zodanig niet aanwezig waar het pro
ces voltooid is. Ontkerstening als
proces kan uitsluitend plaatsvinden
binnen de levenskring van het chris
tendom. en dus daar waar de belijde
nis van Christus Koningsschap tot
een papieren formule werd. Ik denk
hier o.a. aan de Ned. Chr. Vrouwen
bond. die daadwerkelijk zijn eigen
grondslag verloochent door ondanks
herhaald en dringend appèl zich lie
ver oostindisch doof te houden. Hoe
veel vrouwen zullen onder de vlag
van Christus Naam zich nog schul
dig blijven maken aan het dodelijk
kwaad van passieve medeplichtig
heid?
Doorwerth ds J. C. Jonkers
NCVB
Tol dusverre heeft de NCVB niet offi
cieel zijn standpunt inzake abortus
bepaald. Op de algemene vergadering
op 18 mei a.s. kan hierin ongetwijfeld
worden voorzien, bijvoorbeeld via het
stellen van een punt van orde. Ook de
NCVB kan zijn gezicht laten zien.
Ede ir E. Lagerwei j
RHENEN In Rhenen wordt
de buurt Vreewijk geheel gere
noveerd. De hervormde ge
meente heeft besloten, alle ge
zinnen in deze buurt een
exemplaar van het nieuwe tes
tament „Groot Nieuws voor u"
aan te bieden, als zij hun ver
nieuwde woning weer betrek
ken. De eerste gezinnen heb
ben hun geschenk inmiddels
ontvangen.
Campus Crusade for Christ. Za
terdag 15 mei van tien tot vier uur
informatiedag over de mogelijkhe
den van fulltime evangelisatiewerk.
Het Koetshuis. Hoofdstraat 53. Drie
bergen. Inf. tel. 03438-7491.
UTRECHT De armen vra
gen niet langer: waarom zijn
wij zo arm? Steeds duidelijker
stellen zij de elites in hun eigen
wereld en de rijke landen de
vraag: waarom bent u zo rijk?
Pas door een eerlijke be
antwoording van deze vraag is
het mogelijk een goed relatie
patroon met de derde wereld op
te bouwen.
Dit zei dr. Oh Jae Shik uit Japan aan
het eind van het bezoek, dat verte
genwoordigers van Aziatische kerken
aan Nederland hebben gebracht.
De delegatie heeft vijf dagen ge
sprekken gevoerd met vertegenwoor
digers van zending en werelddiako-
naat, met plaatselijke gemeenten en
met de staf van het ICCO, het orgaan
voor mede-financiering van de Ne
derlandse protestantse kerken voor
particuliere ontwikkelingsprojecten
met middelen van de Nederlandse
overheid.
Het doel van het bezoek was niet het
bespreken van projecten, maar van
basisvragen van ontwikkelingsbe
leid. Bij het afscheid maakte dr. Yap
Kim Hao, methodistenbisschop in
Singapore en algemeen secretaris
van de Aziatische kerkenconferentie,
duidelijk, dat. hoezeer er ook geld
voor ontwikkelingswerk nodig zal
zijn. de kwaliteit van de relaties tus
sen de arme en de rijke landen
doorslaggevend is.
In de derde wereld zijn allerlei bewe
gingen aan de basis bezig, verander
ingen teweeg te brengen. Deze bewe
gingen worden steeds meer onder
drukt door regeringen en machten,
die belang hebben bij het handhaven
van hun privileges, aldus Hao. Deze
onderdrukkende machten in de der
de wereld worden veelal gesteund
vanuit de rijke landen. Werkelijk ont
wikkelingswerk zal daarom altijd ge
kenmerkt zijn door de keuze, die deze
ontwikkelingsgroepen ook in hun ei
gen land maken. Eerst binnen deze
gemeenschappelijke keuze is volgens
hem sprake van ontwikkelingssa
menwerking.
Van een onzer verslaggevers
VLAARDINGEN De werkgroep
„Steun aan oorlogsweduwen en -
wezen in Israël" heeft in de ander
half jaar van haar bestaan al 180.000
gulden kunnen overmaken naar Is
raël. De werkgroep, die onder leiding
staat van ds. A.A. Spijkerboer te
Amsterdam, wil haar actie nu in juli
afsluiten. In een circulaire spreekt
de werkgroep de hoop uit. om dan de
kwart miljoen te bereiken. Het giro
nummer is 32.45.400 t.n.v. pen
ningmeester steun oorlogsweduwen
te Wijk bij Duurstede.
Nederlands bijbelgenootschap.
Regionale bijeenkomsten, zaterdag
15 mei om tien uur in De Open Hof te
Assen en De Baai te Etten-Leur.
Opg. tel. 023-259501.
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Te:. 05200-17030
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De kernen van de
remonstrantse gemeenten wor
den niet kleiner. Eerder lijkt
het. dat er aan de periferie van
afkaveling sprake is.
Dit is een van de conclusies van een
onderzoek, dat de sociografische
werkgroep binnen de remonstrantse
broederschap heeft ingesteld naar de
redenen waarom men bedankt als lid.
De aanleiding voor dit onderzoek was
de zorg over de constante daling van
het ledental. Veertig jaar geleden, in
1936. telde de remonstrantse broe
derschap 31.000 leden. Nu zijn het er
nog maar 14.000. Deze daling blijft
constant doorgaan (sinds 1969 elk
jaar met gemiddeld vier procent).
Daarmee gaat een sterke vergrijzing
gepaard. Een derde deel van de leden
is ouder dan 65 jaar. Acht procent is
jonger dan dertig jaar.
Motieven
Waarom bedankt men als lid? Bij een
onderzoek onder degenen, die in het
jaar 1973 bedankt hebben, kwam in
de meeste gevallen als reden naar
voren „gegroeide distantie, zonder
aanwijsbare reden." Daarnaast wer
den ook vaak genoemd „onvrede met
innerlijk godsdienstig leven binnen
de gemeente." „te weinig persoonlij
ke aandacht" en „onvrede met han
delwijze kerk in de samenleving."
Dat laatste antwoord werd vooral
door mannen gegeven, maar er blijkt
op zichzelf nog niet uit. of zij de
remonstrantse broederschap nu te
radicaal of juist te weinig radikaal
vinden.
Tegenover de 379 leden, die in 1973
bedankten, stonden er maar 133 die
toetraden. Onuer ae iaatsten zijn ook
de kinderen uit remonstrantse gezin
nen. In de motieven, waarom men
toetreedt, bood de enquête onvol
doende inzicht. De ervaring van een
predikantlid van de werkgroep was,
dat een plotselinge en vrij concrete
confrontatie met een gemeente (b.v.
door katechisatie van kinderen of
ziekenbezoek) mensen ertoe beweegt,
lid te worden.
Jongeren
Minstens zo belangrijk is. hoe het
komt. dat veel jongeren uit remon
strantse gezinnen niet willen toetre
den als lid. hoewel zij wel katechisa
tie volgen en zich ook bij de kerk
betrokken willen voelen. Dit was niet
in de enquête betrokken, maar de
werkgroep noemt als vermoedelijke
redenen voor niet-toetreden: drem
pelvrees voor een kerk met een eti
ket. de te verplichtende drempel van
de belijdenis, het te gebonden en
permanente karakter van het lid
maatschap en de afnemende binding
aan één kerkgenootschap.
De kerkorde kent voor meelevende
niet-leden de figuur „vrienden der
gemeente." De werkgroep pleit voor
een activering van dit begrip.
Verder zegt de werkgroep in haar
beleidsadviezen aan de gemeenten,
dat pastoraat, organisatie en admini
stratie noodzakelijke voorwaarden
zijn voor het goed functioneren van
een gemeente. Nu veel gemeenten de
laatste jaren over minder predikan
ten of over minder tijd van hun predi
kant kunnen beschikken, is training
van gemeenteleden noodzakelijk.
De werkgroep dringt vooral aan op
een goede ledenadministratie, berus
tend op geregelde informatie door de
burgerlijke gemeente, juist om de
randleden niet uit het oog te verlie
zen. Ook verhuizen blijkt in de broe
derschap een grote bron van leden
verlies te zijn. Er moet groter aan
dacht aan de opvang van nieuwe
leden worden geschonken.
De twee rapporten van de sociogra
fische werkgroep komen in bespre
king op de algemene vergadering van
bestuur der remonstrantse broe
derschap. 12 juni in Waddinxveen.
VIENTIANE (EPD) Van de 46.000 protestanten die er vorig jaar nog in Laos
waren, bevindt zich thans de helft in vluchtelingenkampen in Thailand. Dit
werd vastgesteld tijdens een vergadering van de commissie van de wereldraad
van kerken voor wederopbouw en verzoening in lndo-China in Vientiane, de
hoofdstad van Laos.
De commissie uitte haar bezorgdheid over de gebeurtenissen in Cambodja na de
machtsovername daar. De kerken zullen blijven protesteren bij de regering van
Cambodja en aandringen op respect voor de rechten van de mens.
BRATISLAVA (Kathpress) Onder
de rooms-katholieken van Slowakije
circuleert momenteel een open brief,
waarin de priesters van de Pacem in
terris-beweging worden beschuldigd
van verraad van de katholieken en
van ontrouw jegens de kerk. „Pacem
in terris" is een vereniging van r -
k.priesters in Tsjechoslowakije, die
de regering steunt en omgekeerd. Zij
is de opvolgster van de priestervre
desbeweging. die in de periode van de
Praagse lente werd opgeheven.
De open brief beschuldigt de leden
van de vereniging er verder van, dat
zij optreden als informanten van de
regering en dat zij met name pries
ters die anders denken, bij de politie
aanbrengen. De open brief noemt de
priesters van „Pacem in terris"
handlangers van een regeringspoli-
tiek, welke gericht is op de liquidatie
van de kerk.
De schrijvers van de open brief, die in
de anonimiteit blijven, knopen aan
bij de recente plenaire vergadering
van „Pacem in terris" in Olomouc.
Daar sprak de waarnemend voorzit
ter van het nationale front van Tsje
choslowakije, prof. dr. Tomas Travni-
cek. Deze zei tegenover de priesters,
dat „alles in het marxisme-leninisme
moet worden voltooid", dat „de
godsdienst geliquideerd moet wor
den" en dat er „geen God meer zal
bestaan". De open brief verwijt de
priesters, dat zij niet alleen niet tegen
die toespraak protesteerden, maar
Van
„OORLOGSROMANS" P®N
Eigenlijk was ik gisteren nogpjdsc
klaar met M'n stukje toen ik «niet
punt achter zette. Het kopij-vetyoorz
vol een dan mag ik niet verde
begon met de opmerking dat heten aï
te juichen is dat mensen zich ^ngei
tijd tot tijd ook met het ver! ^ge]
bezighouden. Vroeger spraken ^aCht
dat verband van historisch bes |e We«
het werd ons al vroeg bijgebt e jaa
dat je heden en toekomst nocril 5e
begrijpen als je't verleden nietl ermjj
Bij dat verleden behoren ook di ferkn
de oorlogen die ons volk in
eeuw, zij het op verschillende a )rijzei
heeft meegemaakt. De belanj {ijgir
ling voor de eerste wereldoorli rr
uiteraard niet zo sterk als die vo< jet z
tweede. Die tweede hebben we 10ndt
meer aan den lijve ondervonde f00r 1
ligt bovendien dichter bij ons
interesse voor de historie vai
tweede wereldoorlog is met D.r
van belang om de ideologische T1
tergrond die dit conflict kenmei
Het ging niet alleen om de vraa
in de toekomst de macht zou he A
maar op welke wijze die macht
worden gebruikt. De totaal ver
pelijke fascistische en nation
socialistische ketterijen dienen iOI
duidelijk voor ogen te blijven s V,
als een voortdurende waarschui
tegen hen die soms de schijn op
laden deze toestanden te willen 1
herleven en tegen allerlei evenei
ten die aan de perfide gezind)
achter deze bewegingen lijkte
ontspringen. Vandaar dat ook j)EN
alle belangstelling voor met nan _ieu(
tweede wereldoorlog van heta
gehalte is. Een enorme vraag naa^P
oorlogsromans in de boekwi tiënl
moet in veel gevallen als zeer bi
kelijk geduid worden. Heeft me ~e
zo'n behoefte aan het lezen va
weid? Het is vaak een ontmoed
gezicht om ergens te komen e
de hele boekenplank vol te af
staan met dit soort lectuur. Da Mn
nergens goed voor zijn. Het ge j °i*r
dan ook niet van een gedenken l"6n
het verleden maar van een kwa
nieuwsgierigheid. 'ar
VOORBI
har
De
dat zij zelfs applaudisseerden.
De open brief verwijt de priesters van
de vereniging, dat zij niet opkomen
voor de rechten van de kerk, van de
ouders, van de studenten en dat zij
zelfs „in eigen land en in het buiten
land" de chicanes tegen de katholie
ken verheimelijken of goedpraten. In
Tsjechoslowakije weet „het hele
volk, van de studenten tot de groot
vaders en grootmoeders", wat het
van deze priesters denken moet, al-
dus de brief.
SEOEL (EPD) In Seoel staan deze
dagen achttien christenen terecht.
Zij worden verantwoordelijk gesteld
voor een gezamenlijke kerkdienst
van protestanten en rooms-
katholieken op 1 maart, waarin een
„verklaring voor de democratische
bevrijding van het vaderland" werd
voorgelezen. In deze verklaring werd
onder andere het aftreden van de
regering-Park geëist.
Een van de aangeklaagden, profes
sor Ahn Byung-Mu. is in West-
Duitsland bekend, omdat hij in Hei
delberg gestudeerd heeft. Mede
daardoor heeft de evangelische kerk
in Duitsland president Park in een
telegram gevraagd om een „open en
fair" proces en om de vrijlating van
de gevangenen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Wezep J. E. de Groo
Neerlangbroek.
Bedankt voor Kamerik S. P. van
senbergh te Nijkerk; voor Zeist
den Hoed te Sliedrecht.
Afscheid op 16 mei van Middelhal
J. Maasland ber. te Barneveld; 1
Pijnaker W. de Greef ber. te D
kum; van Apeldoorn J. Folkerts
ber. te Huizum.
Intrede Wezep A. Boertje uit Kil
pen aan de Lek; te Ermelo J. H.
Louwerse uit Sneek; te Voorburg
van Bodengraven, voorheen
dingspred. in Indonesië.
GEREF. KERKEN
Intrede te Zeist D. N. Verschoor)
Dieren; te Beilen A. Hekman
Vriezeveen; te Ede A. E. N. de Bi
uit Paesens; te Ottoland kand B
G. Roolvink uit Kollum; te Bedui
de Vries uit Lollum.
Bevestiging te Barendrecht (pi
raat uit het Dijkzigtziekenhuis
Rotterdam) P. R. Everaars
Helpman.
GEREF. KERKEN (VRIIJGEM.)
Beroepen te Zutphen en te Rouve
P. Groenenberg te Uithuizen.
Intrede te Bergentheim W. Pouwel
uit Ureterp.
GEREF. KERKEN (VRIJGE
B.V.)
Intrede te Zwolle D. K. Smit
Vlaardingen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Goudswaard J.
Kleppe te Woerden.
EV. LUTH. KERK
Beroepen te Bergen op Zoom (pa
time) A. K. v. d. Mey a.s. em. pred-
Haarlem, die dit beroep heeft aanj
nomen.
BAPT. GEMEENTEN
Beroepen te Delfzijl H. v. d. Werf
Doetinchem die dit beroep h«
aangenomen.
Afscheid van Arnhem J. Bouriti
ber. te Musselkanaal.
Geloofszendelingen
Zes echtparen en vier vrijgezel^
zullen binnenkort voor diverse „F
loofszendingen" vertrekken naarbf
zendingsveld. Op de komende W
reldwijde Zendingsdag. die op H
melvaartsdag in de Amsterdam!
Jaap Edenhal wordt gehouden. 1
min of meer officieel afscheid vi
hen worden genomen. Onder h(
zijn de gezinnen Bakker en Te Hei
nepe, die voor de Wycliffe bijbelve
talers werken. De arts Elly JonF
breur gaat voor de Parousia-zendir
naar Thailand en Marijke Zonde
van voor dezelfde organisatie nai
West-Irian.
Helmut Frenz
Helmut Frenz, die vorig jaar a
bisschop van de lutherse kerk u
Chili werd gezet, heeft een nieu»
functie aanvaard in West-Duitslani
Hij wordt predikant van de Sim*
onsgemeente in Hamburg-Bramfel'
Frenz heeft twaalf jaar in Chili F
werkt. Als voorzitter van het inter
kerkelijk vredescomité, dat zich i
zette voor het lot van de politie)
gevangenen in Chili, kwam hij i
conflict met het bewind van Pint
chet. Ook scheidde een deel vand
lutherse kerk van Chili zich af
protest tegen Frenz' optreden.