van goedkope utomaten zet door erreri zet rood mes in et gezin autobiografie Datsun Cherry, F II een complete auto Mini 1100 Special met veel extra's Fassbinder haalt uit naar links ''////////////////to. Ministers willen beperking van werk door gastarbeiders Drink 't Is natuur k ote merken azen op Dafs klandizie ADAC: Autobanen zijn relatief veiliger IMPREMIERES VAN DEZE WEEK Yj otorduivels" een circuit onveilig Prolongaties en reprises OAG 14 MEI 1976 FILM - AUTO TROUW/KWARTET 13 wel de Daf 66 uit produktie is en de Daf 46 zelfs op dit moment ln de fabriek te Born niet meer aakt wordt, zet de opkomst van de goedkope automatische transmissie door. In het bijzonder imatische versnellingsbakken, die met Fordlicenties in Frankrijk en Japan vervaardigd len, zijn in de prijsklasse juist boven tienduizend gulden aantrekkelijke aanbiedingen. ;ndien is de keuze boven vijftien mille verruimd dank zij vooral Ford, GM, Renault en VW, waar de Volvo 343 als traploze automaat bijkomt. door Sicco de Jong oedkoopste aanbieding onder de tnatische auto's blijft de Daf 46 ixe met een prijs van 9.990 gul- inclusief BTW. Van de 46-serie de Limburgse Volvo-fabriek {rote voorraad geproduceerd en altijd mogelijk de produktie te itten als deze voorraden te klein en. Uiteindelijk komt het model Ie opzichten overeen met de Vol- I, die vanaf 13.480 gulden lever- is. Maar voor de Daf 46 moeten afzonderlijk tweecllindermoto- jebouwd worden, welke moto- oduktie voor de Volvo's 66 en iet bestaat: daarvoor betrekt de rlandse fabriek motoren van uit uit Frankrijk. Of dus de 46 in produktie komt, is de vraag, en tien en elf mille kan wie een naat wil kopen nu al kiezen tus- |e Mazda 1300 LS-2 10.835 gul- in de Daf 46 Super Luxe van 0 gulden. Daarna komen als leding tot eind juni de Ford Es- Bordeaux 1300 L van 11.722 gul den (afgezien van de Daf 46 station cars) en vervolgens de Opel Kadett 1200 S a 12.157 gulden, de Mazda 818 S a 12.240 gulden en de Datsun 120 Y de luxe a 13.250 gulden. Deze auto maten kosten steeds tussen de dui zend gulden en 1.400 gulden extra, al is het bij Ford dan tijdelijk gratis. Normaal rekent dit merk een extra bedrag van 1.177 gulden bij de Escort. Ford is met een brief „Beste DAF- rijder, er is voor u 'n Ford Escort die tenminste het overwegen waard is" Lux contra Dreft in de vergelijkende reclame gevolgd. Zij het met een meer indirecte formulering en een meer directe benadering van de mo gelijke klanten: de DAF-rijders. Ford zal dit niet herhalen, omdat het tegen de „ereregelen" van de RAI indruist, maar de actie met de Escort Bor deaux tekent wel een nieuwe situatie. Vroeger was de Daf 600, Daffodil of Daf 33/44 de goedkope automatische euzehandel van de Volvo 343 heeft niet "1" en "2" van andere naten, maar alleen de standen P (parkeer), R (retour of achteruit), butraal) en D (drive of rij). auto. Nu zit de concurrentie van an dere merken op het vinketouw. Fabrieken Speciaal voor automatische transmissies zijn in Frankrijk door GM en Ford fabrieken gebouwd te Straatsburg en Bordeaux, terwijl in de Japanse stad Fuji drie autocon cerns gezamenlijk een fabriek voor Ford-automaten bezitten: Ford voor de helft, Nissan-Datsun voor een kwart en Toyo Kogyo-Mazda voor een kwart. Van de produktie is hier drie kwart bestemd voor Datsun en één kwart voor Mazda. Zo komen drie merken waarvan twee Japanse feitelijk met Ford automaten bij de consument, doch vier merken voeren een automaat van General Motors: GM's eigen Opel en Vauxhall, alsmede de Itali aanse Fiat en Franse Peugeot. De goedkoopste hiervan, de Opel Ka dett, heeft als prijs voor de automaat 1.363 gulden staan, bij de Ascona is het 1.554 gulden en bij de Rekord 1.618 gulden. De goedkoopste auto maat bij Fiat is de 131-1600 Special, waar het prijsverschil 1.717 gulden bedraagt, en de Peugeot 504 heeft een meerprijs van 2.225 gulden. Nu wordt wel, naarmate auto en mo tor groter worden, de automatische transmissie ook duurder. Bij Renault is het bijvoorbeeld voor de 12 TA ongeveer 1.500 gulden extra, voor de 16 TL Automatic 2.00 gulden en voor de nieuwe 20 en 30 2.200 gulden. In de klasse rond vijftienduizend gul den is evenwel een zeer ruime keus van automatische auto's ontstaan. VW's kleine Golf heeft een goedkope automatische versnellingsbak van 969 gulden en komt op een prijs van 13.845 gulden, de Ford Taunus 1600 volgt met 14.042 gulden, de Opel As cona met 14.587 gulden, de Renault 12 met 15.450 gulden, de Fiat 131 met 16.219 gulden en de Volvo 343 met 16.900 gulden, alles incl. BTW. Een kostenprobleem blijft echter het doorgaans wat hogere benzine verbruik bij automatische versnel lingsbakken. Het Japanse merk Datsun heeft zijn kleinste model, de voorwiel- aangedreven „Cherry", verlengd en verbeterd. Zo is de Cherry FII ontstaan, een auto die met een uiterst complete uitrusting nog geen elfduizend gulden kost. Bovendien is daarvan nu tevens een vierdeurs versie leverbaar. De Mini 1100 Special met licht dak en donkere carrosserie of omgekeerd. British Leyland heeft de moderne trend naar complete modellen ook met de Mini gevolgd. Van deze compacte wagen is een 110 Special verschenen, die een grotere motor, radiaalbanden en talrijke accessoires kreeg. De nieuwe Mini 1100 Special kost 8.490,- vijfhonderd gulden meer dan de 1000 Special. Hiervoor biedt British Leyland een 1100 cc-motor van 45 DIN-pk in plaats van een 40 pk-motor van één liter, een benzinetank van 34 in plaats van 25 liter en veel uiterlijkheden, zoals een dak in contrasterende kleur. De voornaamste standaard accessoires, die er bijkomen, zijn: achteruitrijlam- pen, achterruitverwarming, alarmknipperlichten, dubbele buitenspiegels, gekleurd glas en verfraaiingen van het interieur. De Mini 1100 Special heeft dezelfde bumpers als de Clubman-variant op de Mini 1100 Clubman, die 8.350,- incl. BTW kost. De Datsun Cherry F n vervangt de oude serie 100 A- 120 A niet, zodat deze modellen vanaf 9.500 gulden le verbaar blijven. Maar voor een extra bedrag van anderhalf mille krijgt de koper aanzienlijk meer binnenruimte plus de luxe uitvoering. Standaard hebben de Cherry's F n al achteruitrijlampen, hoofdsteunen en radiaalbanden. Maar bij de luxe ver sie, die met een prijs van 10.995 gul den totaal 345 gulden meer kost dan de tweedeurs F Il-standaard, zijn achterruitverwarming, karpet op de vloer, chroomstrips en zonwerend glas rondom in de koop begrepen. Twee achterportieren met klnderslo- ten extra kosten dan nog 505 gulden. Verder zijn behalve de sedans ook een stationwagon en bestelauto le verbaar met de éénlitermotor. In de 1200 cc-uitvoering, die als sedan rond achthonderd gulden duurder komt, is als top van het F Il-programma een coupé verschenen 13.450 gulden. Deze zeer smaakvolle wagen heeft een neerklapbare achterbank en een radio standaard. De Japanse merken hebben in Neder land de stoot gegeven tot een complete uitrusting, waarvan Dat sun met de nieuwe F II een fraai staaltje ten beste geeft. Bovendien heeft de Cherry-serie met de steeds populairder voorwielaandrijving bij de vele metingen ten tijde van de autocrisis de zuinigste verb* aiksclj- fers voor benzine bereikt, wat met de bijna maandelijks stijgende pompprijzen steeds aantrekkelijker wordt. Een ander pluspunt is de veili ge constructie van de Datsuns met de kooi- en kreukelzonebouw, de benzi netank tussen de achterwielen ge plaatst. de verzonken portiergrepen met versterkte sloten en scharnieren, een stuurkolom met twee kruiskop- pelingen, een altijd volledige remkracht op het gescheiden remsys- teem, rembekrachtiging en nog een paar kleinere voorzieningen. Juist het geslaagde compromis tussen ver bruik en veiligheid, ook nog tegen zo laag mogelijke kosten, vormt het voordeel van deze wagens. Nadeel Een nadeel van de eerste Cherry is daarentegen goeddeels ondervangen: de geringe ruimte, met name achter in. De wagen heeft een lengte van 3,83 meter als FII: 21 cm. meer dan in de oude vertrouwde versie. Dat scheelt opmerkelijk en het maakte 't de fabriek ook mogelijk tot een vier deurs uitvoering te komen. Het inte rieur is bovendien nog verfraaid. Ook aan de buitenkant is er wel wat veranderd bij de F n. Met name het front ziet er wat 'forser uit met een zwarte grille en natuurlijk is de grote re lengte uit oogpunt van vormge ving een aanwinst. De vorm schijnt het trouwens uit oogpunt van aëro dynamica nogal goed te doen, want bij een door het Japanse ministerie van Verkeer gehouden test met ver- bruiksmetingen bleek de nieuwe Cherry de meest economische resul taten te behalen. De éénliter motor van Datsun levert 45 DIN-pk vermogen; de 1200 cc komt op 52 pk, waarbij de tweetraps carburateur van Hitachi tot de gunstige verbrulkcijfers bijdraagt, mits men rustig rijdt. Volgens de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de ADAC, zijn de autobanen in de Bondsrepubliek aanzienlijk veiliger om op te rijden dan andere wegen buiten de be bouwde kom. Per afgelegde kilome ter is het aantal doden op de snelwe gen nog geen derde van andere we gen. aldus heeft de Duitse automobi- listenbond berekend. De ADAC heeft zich gebaseerd op cijfers uit 1975, toen op de autoba nen geen snelheidsbeperking gold en daarbuiten een limiet van 100 km per uur. Op de autobanen was het aantal verkeersdoden per miljard af gelegde voertuigkilometer 16,7 tegen 56 op de wegen buiten de bebouwde kom en 75 binnen de bebouwde kom. De ongevallencijfers voor onge lukken met lichamelijk letsel wa ren voor autobanen, wegen en stra ten in de bebouwde kom resp. per miljard km 244, 686 en 2.696. De Datsun Cherry F II is er nu ook in vierdeurs uitvoering. )R W. Wielek-Berg taliaanse regisseur Marco Fer- die in het eind van de jaren uitgerekend naar Spanje ging aar zijn eerste films te maken Visite" en „Het Wagentje") wek- :ijn begintijd vooral belangstel oor zijn zwarte, bizarre humor, e pijler rustten ook nog„L'Ape a" („De Bijenkoningin'' en „La a Scimmia" („De Aapvrouw") Italië werden gemaakt en waar- ook een andere tendentie afte- Ferreri's pre-occupatie met de met het paar, met het gezin lij als een sta-in-de-weg be- wt voor alle vooruitgang, ja, als rtel van alle kwaad, jn films, hoe belangwekkend vas altijd wel het een en ander merken: ze balanceerden op de tussen maatschappij-satire en te. dubbelzinnige klucht en gle- naar al te vaak uit in modder- sterwerk lij in 1970 een meesterwerk „Dillinger is dood", een su- e film over een man die. op een avond scharrelend doorzijn van plastic-gemakken voorziene tot het besef komt van de spiri- verwijdering tussen de mensen en verslaggever N Trainende motorrijders >oral Nederland en Duitsland het TT-circuit in Assen on- Deze motorduivels, die vaak den bereiken van boven de onderd kilometer per uur, r jen de veiligheid van het overi- ^»keer op het circuit in ernstig Het gemeentebestuur van ^1 heeft dan ook besloten vanaf r lag een gedeelte van het circuit bordelijke en zuidelijke lus) te voor het motorverkeer. Het Dobiel- en rijwielverkeer kan Wtijd (en nu een stuk rustiger) Uk maken van het TT-circuit in in hun met objecten volgestouwde kamers en tenslotte niet zichzelf doodschiet met de oude in een la gevonden revolver doch zijn vrouw. Geen latere film kon daaraan tippen. Ook niet het spectaculaire spel van schransen en sterven, „La grande Bouffe" (1972). Nu komt hij met zijn nieuwe film „De laatste vrouw", die in Frankrijk werd gemaakt. Hij ver toont een zekere verwantschap met „Dillinger is dood" zonder het niveau te bereiken. De laatse vrouw Een jonge ingenieur, verlaten door zijn vrouw die zich bij de feministen heeft gevoegd, is door zijn fabriek tijdelijk op non-actief gesteld en mist de vanzelfsprekende verbondenheid met de kameraden op het werk. Hij woont in een van die vreemde moder ne Parijse „cité's", enorme futuris tische woonblokken als bijenkorven, hij zorgt voor zijn zoontje van een jaar, heeft een los-vaste verhouding met een vriendin van zijn vrouw en neemt zo nu en dan ook wel eens een ander. Uit een avontuur met een kleuterleidster van de fabrieks- crèche, waarin zijn zoontje overdag wordt ondergebracht, ontstaat zoiets als een huwelijk. De vrouw trekt bij hem in, maar tot een echte communi catie komt het niet (daartoe kan het in een huwelijk nooit komen, volgens Van onze Haagse redactie DEN HAAG De ministers Boersma (sociale zaken) en Van Agt (justitie) willen af van de ontwikkeling die er de laatste jaren toe geleid heeft dat de Nederlandse economische structuur deels afhankelijk is geworden van het werk van buitenlandse werknemers. Gerard Depardieu en Ornella Muti in „De laatste Vrouw" Ferreri.) Zij neemt hem, voor zijn gevoel althans, het kind af, de ver houding beperkt zich teveel tot het seksuele en daarmee gaat het ook niet altijd zo best. de man wordt min of meer radeloos. En dan grijpt hij naar een van die extreme middelen waarnaar Ferreri zijn figuren (met meer of minder succes) meestal laat grijpen: hij castreert zichzelf met een elektrisch broodmes. Schokkend einde Nu wil Ferreri niet graag dat dit einde van te voren verklapt wordt („het publiek heeft er recht op de shock onverwachts te ondergaan en er zijn eigen conclusies uit te trek ken") maar dat is flauw, hij wil ken nelijk van twee walletjes eten. Als hij pretendeert een film te maken die diep graaft in de verhouding tussen man en vrouw en de mensen de ogen wil openen voor de ondermijnende functie van het gezin, dan kan hij geen rechten doen gelden op de privi leges van de thriller. Een leegte is het waarin „De laatste vrouw" zich afspeelt. Niet alleen de leegte van de verlaten, verregende binnenplaatsen en de moderne, koele flats waarin eenzame mensen wonen (alleen het kind. een bol. blond, goed lachs jongetje leeft er lustig op los) maar ook de leegte van berstensvolle discotheken en supermarkten. Die sfeer wordt voortreffelijk opgeroepen en dat is niet niks, maar ook niet alles. Want telkens verslapt de span ning, die in „Dillinger is dood" zo onophoudelijk aanwezig was. Het ge scharrel van een voornamelijk naak te en veel te dikke Gerard Depardieu door het huis. zijn gespeel met voor werpen en met zijn kind. gaat op den duur niet intrigeren maar generen en vervelen en men begint steeds meer te vrezen dat de supermooie, vol strekt inerte Ornella Muti een sfinx is zonder geheim. Het bloederige einde (even de ogen sluiten, alstublieft) komt dan ook niet onafwendbaar, maar lijkt meer op een bizarre kunstgreep. Op persconferenties tijdens zijn reis door Europa, ondernomen om de film (die voortdurend de indruk wekt een science-fiction-film te zijn) te „pro moten", heeft Ferreri alle mogelijke duidingen gegeven, ook van het ein de (al wil hij niet dat de critici erover spreken, hijzelf doet dat well. De mijns inziens meest voor de hand liggende gaf hij niet: dat de man zijn seksuele afhankelijkheid van de vrouw zo haat, dat hij daarom het instrument van die afhankelijkheid verwijdert. Maar ja, volgens de informatie heb ben psychologen, psychiaters, filoso fen en sociologen zich op hun jaar lijkse dispuut in Rome over „De laatste vrouw" gebogen en er veel breinvoedsel uit gepuurd. Zij komen tot geheel andere conclusies, onder andere dat het kind geen aange naam speeltuig is en een ogenlokker- tje. maar de hoofdpersoon van de film. Wie ben ik dat ik hen durf tegenspreken? Amsterdam- Rembrandtpleintheater; Rotterdam-Calypso I; Den Haag-Asta, 18 jr. In „Mutter Küsters fahrt zum Himmel", de film van Rainer Werner Fassbinder. waarover we reeds uit Rotterdam berichtten, worden ferme trappen uitgedeeld, voornamelijk naar links. Dat dit gebeurt in een tijd, waarin in West-Duitsland de „ruk naar rechts" voor ieder duidelijk is (door middel van de „Berufsverbote" en de zogenaamde terroristenwetten worden honderdduizenden die wel eens aan een Vietnam-demonstratie hebben meegedaan of tegen politie optreden hebben geprotesteerd, per soonlijk en politiek doorgelicht en maar al te vaak uitgesloten van alle ambten in openbare dienst) is hem door menigeen kwalijk genomen. Hij heeft zich tegen het verwijt verweert door te zeggen dat „Mutter Küsters" geen politieke film was, maar een film over mensen in Duitsland anno 1975. Alles goed en wel, maar als zijn film niets met politiek te maken heeft, waarom heeft hij dan een titel geko zen die duidelijk een parodie is op de bekende arbeidersfilm „Mutter Krausens Fahrt ins Glück" van Piel Jutzi uit 1929? En als het gewoon een film is over mensen, dan had hij zijn figuren psychologisch wel eens wat meer mogen uitdiepen. Hij houdt ze duidelijk twee dimensionaal, het zijn geen individu en. maar typen die zich gedragen zoals van hen verwacht kan worden: de lastige, hysterische schoondoch ter; de zoon die onder de plak van zijn vrouw zit; de naar publiciteit jagende dochter, de sensatiejourna list; de saloncommunist; de actie voerder. Tezamen en in vereniging doen ze voortdurend hun best om moeder Küsters. wier man in een vlaag van razernij zijn baas op de fabriek doodde en daarna zelfmoord pleegde, uit te buiten en voor hun vuile karretje te spannen. Fassbinder dient mijns inziens vooral te worden gelaakt om het feit, dat hij de hek senjacht, die de laatste jaren in de Bondsrepubliek op echte of vermeen de anarchisten wordt gehouden, eer der stimuleert dan afremt, door een jongen van een actiegroep meteen maar een stengun in de hand te druk ken en hem mensen te laten afma ken. Weliswaar zwakt hij het einde af door het te laten verlopen als een Amerikaans stripverhaal, hij maakt er een grapje van, maar dat is dan wel een grove grap. Het is eigenlijk jammer dat Fassbin der. die tot dusver door het filmbe drijf werd gemeden, nu net met deze film doorbreekt in de „officiële" bios copen (zijn „Faustrecht der Frei- heit", waarover we enige tijd geleden schreven, is door diverse omstandig heden nog steeds niet vertoond.) Hij heeft er wel betere gemaakt. Amsterdam- Kriterion, 14 jr. „De inschakeling van buitenlandse werknemers dient zoveel mogelijk te worden beperkt", aldus de ministers in hun memorie van antwoord. De hoofdpunten van het wetsontwerp zijn: een verbod voor werkgevers om buitenlanders zonder een vergunning in hun dienst te laten werken, het aanmerken als economisch delict van overtreden van dat verbod, en een vergunningenlimiet voor onder- Nashville. Meesterlijk mozaïek van Amerika, gesitueerd in de stad van de country and western-music, gemaakt door regisseur Robert Altman. De gehele week in Al- hambra 2, Amsterdam. La dolce vita. Fellini's pessimistische sfeertekening van het leven in de vroege jaren zestig. De gehele week in Studio, Maastricht. Die Zauberflöte Bergman's char mante verfilming van Mozart's be roemde opera. De gehele week in Studio-Zwolle; Jeroen Boschuis-Den Bosch. Belle de Jour. Luis' Bunuel's mees terhand verweeft werkelijkheid met (wens)dromen rond de figuur van Catherine Deneuve. De gehele week in Roxy-Haarlem; Studio-Enschede Pas si méchant que ja. Bedroefde comedie over een aardige bankrover, van de Zwitserse regisseur Claude Goretta. De gehele week in De Uit kijk, Den Haag. Violence et Passion. Lucino Viscon- ti's film over een oude man die af scheid neemt van het leven zonder de liefde gekend te hebben. De gehe le week in Calypsoclub. Rotterdam. Les Enfants du Paradis. Roman tische „evergreen" van Marcel Carné uit 1944. met Jean-Louis Barrault, Arletty en Pierre Brasseur in de hoofdrollen. Fellini's Roma. Fellini's ode aan de stad die hij liefheeft. Amsterdam- Cineac Damrak. l'Histoire d'Adèle H. Tedere film van Francois Truffaut over de wrede lief de van Victor Hugo's dochter. De gehele week in Tuschinskl 4. Amsterdam. Dog day afternoon. Voortreffelijke film van Sidney Pollack over een mislukte bankroof door zielige un derdogs. De gehele week in Studio- Haarlem; Mabi-Maastricht; Apollo- Assen; Royal-Schagen; Kennemer- Beverwijk. nemingen met meer dan twintig bui tenlandse werknemers. Maatregelen die werkgevers gaan ne men op grond van de nieuwe wet mogen volgens de ministers niet lei den tot gedwongen ontslag van reeds in Nederland werkende buitenlan ders. De maatregelen die de werkge vers op grond van de nieuwe wet zouden nemen zijn volgens de minis ters het aantrekkelijker maken van arbeidsplaatsen door verbetering van arbeidsvoorwaarden en -om standigheden, het verminderen van de behoefte aan ongeschoold werk en het afstoten van bepaalde werkzaam heden naar het buitenland. De controle op illegale arbeid zal worden verricht door de loon- technische dienst van het departe ment van sociale zaken. ADVERTENTIE-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 13