Bijbeluitleg verdeelt Missouri-lutheranen De falende mens Lutheranen boos op raad van kerken Kinderdoop verplicht Onze adressen: moe Brief bisschoppen over onderwijs VOORBIJGANG? 3CNDERDAG 13 MEI 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KW Al Van een onzer redacteuren SAINT LOUIS (VS) Het conflict om de Bijbel in de lutherse Missouri-kerk lijkt nu toch nog op een kerkscheuring uit te lopen. De leiding van de kerk heeft vier districtspresidenten uit hun ambt ontheven. Deze vier hebben met anderen nu een „coördine- ringsraad" opgericht, die tegenleiding gaat geven in de kerk. uiteengezet, hoe ze uitgelegd moes ten worden. De ruim drie miljoen leden tellende Missouri-kerk Is een van de drie grote lutherse kerken in de Verenigde Sta ten. De twee andere (de lutherse kerk in Amerika en de Amerikaanse lu therse kerk), die ongeveer even groot zijn. doen volop mee in de oecumene. Maar de Missouri-kerk. die 125 jaar geleden door Duitse immigranten ge sticht werd. heeft zich steeds zeer conservatief opgesteld. Zij is niet aangesloten bij de wereldraad van kerken en ook niet bij de lutherse wereldfederatie. Vele Missouri-lutheranen be schouwen hun kerk als de draagster Vei*Z6t bij uitstek van de zuivere lutherse traditie en door hun zendingswerk in vele landen, ook in Europa, dragen zij dat uit. Maar anderen vinden het steeds strenger doorgevoerde funda mentalisme in deze kerk allerminst luthers. De meeste docenten van Concordia wilden deze verklaring niet onderte kenen en werden ontslagen. Zij richtten vervolgens met een groot aantal studenten, dat hen trouw bleef. „Seminex" (seminarie in bal lingschap) op. Vorig jaar sprak de Missouri-kerk op haar convent in Anaheim uit. dat afgestudeerden van Seminex in geen geval toegelaten mochten worden tot het predi kantschap in de Missouri-kerk. Vraagteken Het conflict brak uit rond het Con- cordia-seminarie in Saint Louis. En kele docenten daar bleken vraagte kens te zetten bij de historiciteit van sommige bijbelverhalen, zoals van Jona en het scheppingsverhaal. In 1973 aanvaardde het convent (de sy nodale vergadering) van de kerk een door synodepresident dr. Jacob Preus persoonlijk opgestelde „ver klaring over Schrift- en belijdenisvra gen". Daarin werd uitdrukkelijk ge steld dat alleen een letterlijke bij beluitleg volgens de lutherse traditie is. Van een reeks bijbelverhalen werd Maar binnen de Missouri-kerk groeit het verzet tegen de kerkleiding. Vier districtspresidenten; Frincke. Hecht. Ressmeyer en Riedel, verklaarden openlijk, dat zij zich niet zouden hou den aan het besluit om geen Semi- nex-theologen toe te laten. Het be stuur van de Missouri-kerk heeft dit viertal vorige maand uit hun ambt ontheven, en anderen in hun plaats benoemd. Maar de besturen van deze vier districten hebben al laten weten, dat zij alleen de oude vier als presi dent erkennen. Het afgezette viertal heeft nu samen met vier andere dis trictspresidenten, wie ook een afzet ting boven het hoofd hangt, een „coördineringsraad" opgericht, die de rond zesduizend gemeenten wil informeren over de mogelijkheden tot ..reorganisatie" van het kerkver band. In een brief aan de predikanten en ambtsdragers, waarin hij de synode- UIT Kort?, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Onderwijshervorming In Tr/Kw van 9 mei schrijft Piet Hagen een artikel over de contouren nota. Deels ben ik het met hem eens. maar daarnaast beweert hij dingen die mij enigszins doen twijfelen aan zijn deskundigheid. Inderdaad kent men in enkele landen een soort mid denschool. Het doet wel erg simpel aan te spreken over het buitenland. Bovendien wordt verzwegen dat de ervaringen daar bepaald niet onver deeld gunstig zijn. Pertinent onjuist is de bewering, dat in ons land de ADVERTENTIE Deze week in Hervormd Nederland o.a.: Interview met Henk Vonhoff Blijft Unctad een woor denspel? Teleurgesteld in het Chris tendom Dorothée Sölle over Amerika Groen en de revolutie Een miljard mensen moet nog leren lezen. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES PLAATS TEL.NR ab.prijs 28.50 per halfjaar Zonder postzegel verzenden aan. Antw.nummrr 1776. Den Haag. Bel len mag ook 070-512111 Ook in d« losse verkoop. middenschool door een meerderheid van onderwijsmensen als wenselijk wordt gezien. Die uitspraak is ge woon een slag in de lucht. Niet ter sprake wordt gebracht het belangrij ke verschil tussen de smalle en de algemene middenschool. Als het laatste bedoeld wordt dan is de ..meerderheid" van de heer Hagen al helemaal nonsens. Maar zelfs als dc smalle middenschool bedoeld wordt dan nog is zijn gefantaseerde, want niet op cijfers berustende, meerder heid vrijwel zeker niet aanwezig. De heer Hagen gaat in zijn artikel zelfs nog verder dan minister Van Keme- nade. Zonder discussie met de direct betrokkenen moet de middenschool maar gedecreteerd worden. Ik werk zelf bij het MAVO en weet dat daar de middenschool voorlopig „slecht ligt". Ook persoonlijk, als vader, ben Ik tegen de middenschool. Mijn vrouw en ik hopen dat onze jongste van 5 de middenschool nog bespaard blijft. Om tot gelijke kansen te ko men moeten de mensen veranderd worden, maar niet de schoolsoorten. Middelburg P. Lodder Puzzelrit (2) maatregel tegen de vier districtspre sidenten verdedigt, somt Preus de zaken nog eens op: „Willen wij onze predikanten laten leren, dat er in de bijbel fouten staan, dat sommige bij belse verhalen legende zijn. dat de mens met zijn wijsheid uit kan ma ken. wat in de bijbel waar of niet waar is? Willen wij werkelijk een af gescheiden seminarie steunen, waar van de docenten hardnekkig weige ren ons iets over hun geloofsovertui ging mee te delen of zich met de synode te verzoenen?" Neef De leiders van de andere lutherse kerken in Amerika hebben al meer malen hun zorg erover uitgesproken, dat de Missouri-kerk meer en meer geïsoleerd komt te staan. Dezer dagen ontving Jacob Preus nog weer eens een brief van zijn neef en collega David Preus. die president is van de Amerikaanse lutherse kerk. Daarin verzekerde David hem, dat de „verenging van de belijdenis", die zich thans in de Missouri-kerk voltrekt, niet evangelisch en niet lu thers is. Deense minister: KOPENHAGEN (LWI) „Ouders, die tot de Deense volkskerk behoren, zijn verplicht hun kinderen te laten dopen en daarmee te laten opnemen in de volkskerk." Dit heeft de Deen se minister van kerkzaken, Jörgen Peder Hansen, geantwoord op vra gen van een lid van de christelijke volkspartij, dominee Bent Honoré. die zijn zorgen had uitgesproken over het dalend aantal doopbedie- ningen. Vroeger kon deze verplichting afge dwongen worden. Nu zijn de enige middelen, die de kerk ter beschik king staan, verkondiging, zielszorg en onderwijs, zo vervolgde de minis ter. Het is nu taak van de predikan ten en de gemeenten, met gebruik making van alle geboden mogelijk heden de kerkleden van hun ver plichting te doordringen, dat zij hun kinderen moeten laten dopen. Dat een minister zo diep op deze zaken ingaat, hangt samen met de bijzondere positie van de lutherse kerk in Denemarken als „volkskerk." De predikanten zijn staatsambtenaars en als zodanig wel verplicht om alle kinderen van kerkleden te dopen. Overigens toon de Bent Honoré zich teleurgesteld over het antwoord van de minister, dat volgens hem de verantwoorde lijkheid afschuift op de dominees. Hij had een actiever doopbeleid van de minister verwacht. AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT; Postbus 948. Westblaak 9. Rotlerdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22 Den Haaq Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Vogelmoord om flje, WerklooiM te j*Strijpen -X— A C I 1 I A A loc|gt wij n^eer kannen bfo^cereA.... Dit is een van de cartoons, die Arend van Dam tekende voor „Injectie-3", de nieuwe informatiemap van de werkgroep nieuwe levensstijl van de raad van kerken in ons land. Het geschrift heeft als onderwerp: solidariteit en economie en kan besteld worden bij De Horstink, Koningin Wilhelminalaan 17, Amersfoort. Failliet New York krijgt hulp kerk NEW YORK (EPD) Om een steentje bij te dragen aan de oplossing van de geweldige fi nanciële problemen van de stad New York heeft de univer- salisten-kerk haar kerken en andere zaalruimte gratis ter be schikking gesteld aan het stadsbestuur. „Als kerk genie ten wij bepaalde belastingfaci liteiten. Dat verplicht ons te meer, de stad te helpen." zegt dominee Richard A. Kellaway. In de kerkelijke ruimten zullen nu door de week bepaalde so ciaal-educatieve activiteiten van de stad plaatsvinden. BREDA Er is een brief van de r.k. bisschoppen van Nederland over de katholiciteit van het onderwijs in de maak. De brief is vooral bedoeld voor ouders, pastores en onder wijskrachten. Overleg over het schrijven wordt gepleegd met onder meer de Nederlandse katholieke schoolraad. Op hun maandelijkse vergadering hebben de bisschoppen een schema voor de brief besproken. Een datum voor publikatie is nog niet vastgesteld. DEN HAAG De lutherse synode heeft haar ernstige afkeuring uitge sproken over de procedure, die de raad van kerken heeft gevolgd bij de verklaring over de vrijlating van de drie van Breda. Daarbij werd er in de synode uitdruk kelijk verklaard, dat men zich niet uitspreekt over de vraag of deze oor logsmisdadigers al of niet moeten worden vrijgelaten De vice-president ds. A. Burghoorn zei. dat hij in de raad van kerken zijn bezwaren tegen de procedure duide lijk naar voren had gebracht. Als je weet. dat elke keer dat deze zaak ter sprake komt. onnoemelijk leed bij velen wordt veroorzaakt, zoals er in de verklaring staat, dan moet je een redelijke kans hebben, dat het nu ook de laatste keer is, dat de zaak ter sprake komt. Daarom had hij het nodig gevonden, voordat deze kwes tie in de openbaarheid werd ge bracht, een marktonderzoek uit te voeren, dat wil zeggen een overleg met de verzetsorganisaties, de joodse instanties en de kerken zelf. Ds. Burghoorn was in deze opvatting slechts gesteund door de afgevaar digden van de gereformeerde kerken en door ds. C.F. Brüsewitz, voorzitter van de algemene doopsgezinde socië teit. Hij verklaarde later zeer ge schokt te zijn geweest, toen werd meegedeeld, dat de raad van kerken zijn verklaring unaniem had opge steld. Er was geen sprake van unifor miteit. De president van de lutherse synode, ds. W. Bleij, merkte op, dat deze gang van zaken er een voorbeeld van is hoe de raad van kerken opereert. De lu therse kerk komt. zoals de andere kleine kerken, bij de beleidsvorming in de raad altijd in de verdrukking. Ds. Gronloh De synode besloot, dat ds. J. Gronloh te Arnhem in ieder geval dit jaar eerste secretaris van de synode blijft, ondanks het feit, dat hij onlangs met emeritaat is gegaan. Uit de staat der kerk noteren we. dat het aantal belijdende leden in 1975 met vier procent is teruggelopen en het aantal doopleden met zes pro cent. Eind 1975 waren er nog 18.706 belijdende leden en 19.477 doop leden. De raad van kerken zal niet rageren op de kritiek van de lutherse synode, zolang de raad niet officieel op de hoogte gebracht is van het lutherse standpunt. Aldus deelde een woordvoerder van de raad gisteren mee. Hij onderstreepte, dat de ver klaring over de drie van Breda una niem door de leden van de raad is aangenomen. Alleen over de proce dure was er geen volledige eensge zindheid. Vandaag vergadert de raad van kerken. De lutherse afgevaardig de is verhinderd. Met stomme verbazing heb ik de kritiek van de heer Gmelig Meijling gelezen op puzzelritten. Ik vraag mij af. of hij wel weet wat een puzzelrit voor auto's inhoudt. Weet hij wel. dat er geen enkel snelheidselement in zit. omdat er met een gemiddelde snelheid wordt gereden van 25 tot 30 km per uur? Dat er vrijwel uitslui tend wegen worden gebruikt waar van bijna geen ander verkeer ge bruik maakt? Dat de deelnemers door de organisatie nauwlettend in de gaten worden gehouden, en dat verkeersovertredingen zonder par don worden gestraft? In dat stukje voert deze meneer ook een onnodig verbruik van grondstoffen aan. Be seft hij wel dat zo'n puzzelrit ont spanning betekent voor alle deelne mers terwijl zij als het mooi weer is. toch ook niet thuis blijven zitten en dat kost toch ook energie? Hoofddorp T. Bogaard Betaald voetbal Met genoegen las ik dat premier Den Uyl heeft geweigerd subsidie te ver lenen aan het betaalde voetbal. Zijn argument dat het geld wel voor be langrijker zaken kan worden aange wend lijkt me volkomen terecht. In navolging hierop is het misschien beter dat de gemeentelijke overhe den hun geldelijke steun eveneens intrekken Sterker nog, het beste kunnen we alle getalenteerde spelers en trainers maar aan het buitenland verkopen en het betaalde voetbal in Nederland liquideren. Tezamen met de uitgespaarde subsidie zou dit een zeer groot bedrag opleveren (mini maal 100 miljoen gulden) dat ter beschikking zou kunnen komen te staan aan heel ons volk. Er zouden bijvoorbeeld heel wat sportvereni gingen voor amateurs geholpen kun nen worden. Utrecht Steven ten Cate Naar aanleiding van het artikel „Eendenkooi middelpunt van een fa miliereünie wil ik mijn diepe veront waardiging kenbaar maken Vol af schuw vernam ik hoe Nico Stokman die vogels in het nauw wil drijven en eigenhandig vermoorden. Welk recht heeft de mens om een dier. een gave Gods. te misleiden te vermoorden en op te (vueten?!' Assen M. Vinken door dr. C. Rijnsdorp Op een conferentie van letter kundigen. enkele tientallen ja ren geleden, werd een spelletje gedaan. Schrijvers en dichters rondom het tijdschrift Op- waartsche Wegen moesten worden gekarakteriseerd met een boektitel. Nu had Jan H. de Groot een fraai baardje, maar een kaal hoofd. Iemand van de aanwezigen kenschetste hem met de titel van een toen bekende roman of novelle: Het schuldeloos tekort. Inderdaad, grapjes terzijde: als de mens tekort schiet, faalt, moet men onderscheid maken tussen een schuldig tekort en een toebeschikt tekort. Men kan het niet helpen, dat men geboren wordt met bepaalde lichamelijke of geestelijke tekorten of gebreken, die toch ons leven me de aanzienlijk bepalen. Ik denk nu natuurlijk al lang niet meer aan Jan de Groot met zijn geestig-vriendelijke blik en zijn fel rechtvaardigheidsgevoel. We spre ken nu in het algemeen. Er is ook een schuldig tekrot. waaraan nie mand ontkomt. Martinus Nijhoff. in zijn bundel Vormen van 1924, dichtte: „In alles tekort gescho ten/Staar ik bij het raam op de stad En vraag: was Ik gToter gewor den/Wanneer ik had liefgehad?" Wie 'mens' zegt, zegt: de falende mens. Van de mogelijkheden die in ons schuilen, kan maar een fractie worden gerealiseerd. „Duizend din gen. nooit gezegd en nooit vermoed, zijn in mij doodgezwegen" zegt de dichter J. H Leopold ergens. Voor sommigen is een briljante carrière weggelegd. Zo zei Abraham Kuyper op het einde van zijn leven, ik meen ter gelegenheid van zijn 80e verjaar dag: ..Ik ben een veelszins gelukkig man geweest „Maar bekijk het le ven van de geslaagden eens op de keper' De schrijfster Anna Blaman (van de 'vergeten generatie', zie het interes sante interview met Henriëtte van Eyk onlangs in onze krant) noemde zich eens in een persoonlek gesprek 'fundamenteel ongelukkig'. Toch zit er in die notie van het onvermij delijke falen ook een stuk troost Uit de prentbijbel van Pieter H. Schut (1659). Mijn falen is slechts een persoonlij ke variëteit van het zo oneindig rijk geschakeerde, algemeen-menselijke falen. Theologisch duikt hier het dogma van de erfzonde op. In dit leerstuk vallen toebeschikt en schuldig tekort te zamen. Wy menen wel individuen te zijn, maar we maken deel uit van de grote collectiviteit die mensheid heet en die tegenover God collectief schuldig staat. Het internationaal r.k. tijdschrift voor theologie Concili um heeft no. 3 van zijn I2e jaargang gewijd aan het onderwerp De falen de mens. Het Ten geleide, van Schil- lebeeckx en Van lersel, wyst erop dat de termen 'erfzonde' en 'de falende mens' niet identiek zijn. De samenstellers willen juist het on derscheid nader uitwerken tusseii erfzonde en de geseculariseerde term falende mens aan de ene kant, en die zaak van het falen zelf ter andere zijde. Daartoe hebben zich opge maakt vier N'ederlandstaligen. vier Duitsers, twee Amerikanen en een Franstalige auteur (Levinas). Het nummer van 104 blz. kost 12.90 (giro 1607458 t.n.v. DIC-De Horstink. Amersfoort, onder vermelding van 1976 no. 3). De opzet is keurig syste matisch. Voorwaarden Hoe ervaren wy in het algemeen, d w z. aan welke voorwaarden is dit ervaren gebonden? We ervaren bin nen een historische traditie, en voor ons is dit de westerse. Nu kunnen we maar niet simpelweg spreken over „de" falende mens. En wat is precies falen? Is dit schuld, waarvoor wij verantwoordelijk zijn, of zijn we verkeerd geprogram meerd? Zijn we voor alles ver antwoordelijk, of voor niets ver antwoordelijk? Er zijn bedreigingen waaraan de mensen als Individuen en sociale groepen niet onontkoombaar over geleverd zijn, maar die zij moeten overmeesteren, als zij hun voortle ven en hun menswaardig leven niet in gevaar willen brengen (7). Maar steeds minder mensen zijn in staat zonder troost het lijden van verle den en heden, een lijden dat zij niet kunnen verklaren en begrijpen, te verdragen (21). Wat is een mislukt leven? Welke dimensie heeft het begrip geslaagd leven? (27). Iedereen staat bloot aan twee te gengestelde gevaren: de bekoring (verleiding» te denken dat wij ons leven niet maken, dat er niets is dan lot en de bekoring te denken dat er niets is dan vrijheid (30). Wij lijken om mens te worden een aantal noodsituaties nodig te heb ben (32). Wij zijn allen geboren met een ongeneeslijke ziekte, „leven" genaamd, waartegen de medische wetenschap nog steeds geen reme die heeft gevonden. Ongetwijfeld zijn er machtsstructu ren in de wereld, maar ieder die werkelijk macht bezit. weet. hoe beperkt deze macht in werkelijk heid is en hoe moeilijk het is om iets gedaan te krijgen (36). Wie aan het hoofd staat van een machtsstruc tuur. beheerst deze structuur daar om nog niet. Het enthousiasme van sommige theologen en geestelijken voor „re volutie" verraadt slechts hun ge brek aan historische kennis. De ou de onderdrukkende klasse wordt bijna altijd vervangen door een nieuwe onderdrukkende klasse; de oude gevestigde orde maakt plaats voor een nieuwe gevestigde orde (37). Het weer en misoogsten zijn nog steeds variabelen waar we slechts met de grootste moeite vat op krijgen (41). Soms moeten we handelen zonder illusies te hebben. De Heer Jezus viel drie keer. toen Hij zijn kruis droeg. Iedere keer stond Hij opnieuw op. Ook de chris ten die faalt, moet zo doen (43). Er is ook een falen door communi catiestoornissen, en toch kunnen juist die stoornissen communicatie- bevorderend zijn (44). Dat het men selijk falen geen volstrekt falen is. bewijst dat God de wereld nog in Zijn hand houdt. Zondeval Een apart hoofdstuk wordt gewijd aan de zondeval: een sterk ingekort en vereenvoudigd uittreksel uit een driedelig werk van Eugen Drewer- mann dat dit jaar te Paderborn verschijnt. Levinas wijst erop dat het menselijk tekort schieten in on ze tijd een nieuwe betekenis krijgt door het bewustzijn dat wij van dit te kort schieten hebben. En Franz PÖg- geler wijst erop, hoe belangrijk het is zich voortdurend te veranderen en op nieuwe levenssituaties in te stellen (éducation permanente). Gelukkig wordt de falende mens omgeven door Gods liefde, zegt Piet Schoonenberg (85). Schillebeeckx schrijft over Jezus en de menselijke levensmislukking (11 blz.i. Roland E. Murphy over spiritualiteit en Cornelis Verhoeven over humor als veiligheidsklep. De belangrijkheid van het onder werp en de kwaliteit van de bijdra gen noopten mij opnieuw over Con cilium te schrijven. itige NIET ALLEEN hel Het moet toegejuicht wordeLtgri mensen die voor het overige zir een zekere drift op de toekom^ds n< pen en althans zeer geïntere(iet g ziin in de problemen van hetD.000 ook het verleden niet vergetf in deze week werden we weèari oi confronteerd met dat verledenen t* dat de dag van de tiende m De eenmaal onlosmakelijk verbowaal met die afschuwelijke morgeifldeld wij wreed door oorlogsgewel®0. den opgeschrikt. Velen zullen op ve lereerste momenten met dietn g rompelende berichten van botden, dementen en parachutisten t in het hart van ons land niet g kelijk vergeten. Ik was de vori uit Den Haag teruggekeerd^ provincieplaats die toen woonplaats was. Een paar wek*. D( voren had ik een weekend d®l ht bracht op een dorp en daar, geerd naast een smid die mij if™ dagmorgen al vroeg wakker niL^ met de geluiden van zijn bedrOp* die merkwaardige toestand tr slapen en waken dacht ik datil nog lag, op dat dorp, om gauw gerucht in huis te horen <J andere dingen wees. Onmidd stond ik naast m'n bed en hoorè woord oorlog ergens vallen. HetI viel me. hoewel ik de vorige avo Den Haag de extra bewakingsc regelen bij de bruggen had merkt. Ik realiseerde me ploti dat er met dit geweld een ingrt de periode in mijn leven aanbri had behoefte om dit met iemaj- bespreken. Hoewel ik opgewy was en uiterst nieuwsgierig wat feite aan de hand was kon ik e toe komen mijn kamer te 1 voordat ik een ogenblik gespf" had tot Hem. die mijn leven k® Het heeft mij later nooit losga dat dat begin zo was. Wat ik gei heb weet ik niet precies meer, g het betekende een kracht in der verende en teleurstellende dagi toen volgden. Ik stond er niet d in. En zo zal het velen vergaan! jta »eei ima Beroepingswerk NED. HERV. KERK on Beroepen te Angeren (toez. parure mevr. M. W. v. d. Berg-Wajyen kand. te Zetten; te Waarder. Op| de den en te Schoonrewoerd L. Quisto Molenaarsgraaf; te Elburg J. r Groot te Neerlangbroek; te l^ger Lekkerland A. Muilwijk te Ofcini kerk a. d. IJssel. Aangenomen naar Westbroek ^ma Riphagen, kand. te Reeuwijk dl dankte voor Driessen, Eethei— Drongelen; Haaften. Staveil Stellendam en Tiendeveen. Bedankt voor Gameren J. Vroeg! weij te Katwijk aan Zee. GEREF. KERKEN Beroepen te Dieren J. M. G. Sijl te Avereest-Balkbrug; te St. Parochie A. J. P. DondorJ Grijpskerk. GEREF. KERKEN Beroepen te Leerdam T. S. Hut! kand. te Groningen. BAPT. GEMEENTEN Bedankt voor Rotterdam-Cenl A. A. Boeschoten te Apeldoorn Ds. H. D. Doorenbo: Ds. H. D. Doorenbos te IJsselmu heeft zich aan de gereformeerde1 ken onttrokken en is overge naar de gereformeerde kerken i( gemaakt; buiten verband). Ds. renbos. die vijftig jaar is. heef gereformeerde kerken nooit a gediend. In 1967 kwam hij als eu tus-predikant over uit de geij meerde kerken (vrijgemaakt) aanleiding van de kerkstrijd.*— toen in die kerken was. )r Ds. P. op den Op 54-jarige leeftijd is overledejrtfc P. op den Velde te Zierikzee, die tui] christelijke gereformeerde kefc een belangrijke plaats heeft in& men. Ds. op den Velde was machinebankwerker. Later gini' theologie studeren in Apeldoorj 1949 werd hij predikant te Mur) woude. Daarna stond hij achtet volgens in Hilversum. Mijdreclj sinds 1965 in Zierikzee. Hij wa sessor van de laatste generale i de. curator van de theologisch# geschool te Apeldoorn, voort van het deputaatschap „contacO de kerkjeugd", redacteur van d« kelijkse prekenserie „Uit de> vensbron". Daar de kerk van Zit zee een predikant heeft uitgezol naar Israël, was hij ook intei bezig met de vragen in de ven ding kerk en Israël. Ds. op den V- had een beroep naar Apeldd Centrum aangenomen. Hij zou I begin april intrede hebben gei als zich niet plotseling een ernl ziekte geooenbaard had.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2