Aan echte dialoog met Israël zijn we nauwelijks toe DTP CD I De zieke is niet gezond geworden! Vandaag Zwarte NG kerk wacht op antwoord Ontwikkelingshulp niet meer vanzelfsprekend Europese oecumenici bezig met eenheid Prof. Oosterhoff op Nes Ammim-dag: NES AMMIM Onze adressen: Eeuwfeest kerk in Kortrijk Geen besluit over brief inzake de- seksuele ethiek Geheelonthouding blijft belangrijk De nieuwe hervormde kerkorde: VOORBUGANGEF DINSDAG 11 MEI 1976 KERK-BINNENLAND Van een medewerker UTRECHT „Hoeveel chris tenen zijn er al bekeerd?" Deze onthullende vraag stelde de christelijke gereformeerde hoogleraar dr. B. J. Oosterhoff op de Nes Ammim-dag, in het hervormd-gereformeerde Jo- hannes-centrum te Utrecht ge houden. Met deze opsomming van kerkelijke denominaties is tegelijkertijd het interkerkelijk karakter van de christelijke ne derzetting in Israël, Nes Am- mim, gekarakteriseerd. Zoals ook de kerkelijke commissie, die deze dag voortreffelijk had georganiseerd, is samengesteld uit vertegenwoordigers van de drie genoemde kerken. Als vooreitter van deze commissie opende mevrouw H. L. van Stegeren- Keizer de bijeenkomst, die ondanks (of dank zij?) het stralende zomer weer een volle kerk te zien gaf. Prof. Oosterhoff stelde de bovenge noemde vraag niet zó maar. Hij constateerde, dat voor tal van chris tenen in de ontmoeting met Israël, de alles-beheersende vraag is. hoeveel Joden er al tot het geloof in Jezus Christus bekeerd zijn. Maar, zo be toogde de hoogleraar, de eerste vraag, die wij onszelf moeten stellen is. hoeveel christenen er Intussen al bekeerd zijn. Wij hebben tweedui- Embleem van Nes Ammim zend jaar verzuimd, naar Israël te luisteren. Dat is weliswaar niet in mindering gekomen van onze histo rische verbondenheid met het Joodse volk, maar wèl van onze theolo gische solidariteit met Israël. Pas na 1948 zijn we kerkelijk en theologisch op een nieuwe wijze ons met de vra gen rondom Israël gaan bezighouden. Daaruit is ook Nes Ammim voortge komen. een naam met een sterk Messiaanse notie, omdat ze (Jesaja 11..Banier der volken" betekent. Al leen wanneer wij onszelf zonder re serve onder deze banier scharen, zul len de Joden aan ons kunnen zien. wat het betekent, om Jezus als Messi as te belijden. Aan een echte dialoog met Israël zijn we nog nauwelijks toe: God werkt veelal op de lange baan. Maar op grond van Gods belofte mo gen wij een droom hebben, een droom, die geen bedrog is. omdat ze een Messiaanse inhoud heeft. Dienend Ook de tweede spreker, prof. dr. G. N. Lammens van de Vrije Universiteit, constateerde, dat de Joden wellicht méér geïnteresseerd zijn in de vraag, wie Jezus was. dan in de vraag, wie Hij IS. Maar dit mag ons niet blind maken voor de solidariteit, waarvan Nes Ammim een teken is. De vraag, of de arbeid van Nes Ammim missio nair zou moeten zijn. achtte de hoog leraar van geen belang: het is in elk geval dienend-diaconaal. En dat is veel belangrijker, omdat het mee werkt aan een betere verstandhou ding. In aansluiting aan de spreuk in de synagoge van Jad Wasjem: ..Vergeet achtigheid leidt tot ballingschap; ge denken is het geheim van de verlos sing" stelde prof. Lammens, dat wij drie dingen SAMEN kunnen doen: het GEDENKEN van Gods verlossing; het najagen van GE RECHTIGHEID; en het VERWACH TEN van de Messias. Juist in Israël, waar de christenen een minder heidspositie innemen, zullen ze altijd bereid moeten zijn, rekenschap te geven van de hoop, die in hen is. Die hoop is, dat Jezus evenals Jozef in Egypte tot Israël zeggen zal: „Ik ben Jezus, uw broeder!" Overigens was daar indertijd geen Egyptenaar bij aanwezig. Rozen Uit allerlei symptomen bleek de ster ke gemotiveerdheid van de aanwezi gen: uit de bijval, die de Israëlische volksdansgroep „Mezaray" oogstte, zowel bij haar optreden als in de pauze; uit het applaus, dat de voor zitter van het district Gaèton in Noord-Galilea ten deel viel. toen hij (in het Ivriet, vertaald door mevrouw Roos-van der Kooy) de groeten van Israël overbracht, en de wens uit sprak. dat het woord van Nes Am mim wijde verbreiding mocht vin den. Maar niet minder bleek die moti vering uit de materiële opbrengst, zowel van de collecte, als van de verkoop van boeken, brochures, handdoeken en.rozen! Over die rozen, en over de uitersten, waartussen het leven in Nes Ammim zich beweegt, vertelde Kees van Eg- mond. Als voorbeeld noemde hij het heengaan van John Pilon, tegenover het hoogtepunt: de opening van het dorpscentrum. In aansluiting daar aan gaf de heer Van der Pols een overzicht van het huizenplan en de financiering daarvan. Met een korte maar inhoudrijke dienst besloot ds. Simon Schoon van Nes Ammim de geslaagde bijeen komst. Van een onzer redacteuren ALBERTON (Zuid-Afrika) Een duidelijk geïrriteerde synode van de zwarte Nederduitse gereformeerde kerk in Zuid-Transvaal heeft de blanke „moederkerk" laten weten, dat zij nu eindelijk wel eens antwoord wil hebben op vragen, die al in 1973 gesteld zijn. De synode van Zuid-Transvaal is op twee na de grootste van de zes regio nale synoden van de zwarte NG kerk in Zuid-Afrika. Het was in Zuid- Transvaal, dat in 1973 voor het eerst zwarte gereformeerden openlijk de apartheid veroordeelden. Honderd dominees van de zwarte NG kerk publiceerden een verklaring, waarin zij de blanke moederkerk uitdaag den. haar steun aan de apartheid theologisch te rechtvaardigen. De blanke kerk heeft op deze vragen nog nooit geantwoord. Wel versche nen er enkele artikelen van leiders van de blanke kerk. waarin dezen het Christelijk Instituut ervan beschul digden. de zwarte dominees te beïnvloeden. ..Typisch de mentaliteit van de moederkerk, om steeds weer onze vragen te ontwijken en bui tenstaanders verantwoordelijk te stellen voor ons denken. Alsof wij nog niet zelfstandig kunnen denken," zo werd in de synode gezegd. ..Laat de blanke kerk ons leugenaars noe men of onze stellingname onder steunen." De Zuidtransvaalse synode besloot een beroep te doen op de hoogste beleidsinstanties van de NG kerk om een antwoord te krijgen. Zendelingen UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst an één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartel, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Hoedenveren Mijn oog werd in Trouw getroffen door de afbeelding van het symbool, waaronder de bond van christelijke gereformeerde vrouwenverenigingen haar werk verricht: een paar prachti ge hoedenveren „geplant" op de bij bel. Ik had het voorrecht ruim 60 jaar geleden liefde op te vatten voor een meisje, dat later meer dan een halve eeuw lang mijn helaas nu overleden echtgenote ls geweest. Zij was voor haar huwelijk „hoeden- modiste" Daardoor weet ik dat het soort veren dat bovengenoemde ver eniging nu als symbool op de bijbel plaatst toen „pleureuses" (afgeleid van het Franse woord „pleurëur" - wenen) werden genoemd. Bedoelt genoemde vereniging het als een sa- tyre, wanneer zij in haar symbool haar bijbel opsiert met deze „huil- symbolen"? Amstelveen F. F. C. Ballcr Namibië Twee tegenstrijdige berichten in één week: „De Zuidafrikaanse regering heeft besloten Namibië binnen twee jaar volledige onafhankelijkheid te geven" en „Zuid-Afrika verscherpt veiligheidswetten". Voor de Afrika nen zelf staat het vast dat deze „constitutionele besprekingen" nooit tot bevrijding zullen en kun nen leiden. De ware, gekozen verte genwoordigers van het Namlblsche volk worden daar namelijk niet toe gelaten. slechts de door Vorster aan- AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948, Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 gestelde en betaalde etnische ban- tustanlelders. En van deze stroman nen valt vanzelfsprekend geen juiste belangenvertegenwoordiging te ver wachten. Alleen een eensgezinde strijd tegen het imperialistisch, kolo nialistisch en racistisch bewind van de blanke Zuidafrikaanse minder heidsregering kan tot werkelijke be vrijding leiden. Rotterdam De Namibië-Werkgroep Sytske Sötemann Prinselijk bezoek Opmerkelijk vond ik de reis van ons kroonprinselijk paar naar Israël. Het deed me genoegen dat de uitnodi ging van de universiteit van Tel Aviv werd aangenomen. Daar was onze prinses bij de opening van een ver dieping van de medische faculteit die haar naam gaat dragen. De reis die het kroonprinselijk paar onder nam kan niet genoeg gewaardeerd worden. Maar waarom ging daarbij alles zo pietepeuterig? Waarom mocht men niet de Knesset bezoe ken terwijl men toch in het gebouw was en er juist een spoedvergadering werd gehouden? Waarom werden al le journalisten en persfotografen ge weerd zodat er een minimum aan publiciteit werd gegeven? Ons volk behoeft zich toch niet te schamen omdat onze kroonprinses en haar echtgenoot in Israël waren? Rotterdam J. Schiereck Anti-kraakwet In de CDA-brochure „Grond eigendom en grondbeheer" staat de fraaie zin. die ik geheel onderschrijf: „In de christendemocratische visie is zowel plaats voor gemeenschaps eigendom. wanneer deze in het alge meen noodzakelijk is. als voor indivi duele eigendom, wanneer deze dient tot ontplooiing van de menselijke persoonlijkheid zonder schade voor de gemeenschap. Centraal staat bij beide het rentmeesterschap." Hier aan moest ik denken toen ik las dat minister Van Agt een anti-kraakwet ingediend heeft. Huiseigenaren die hun huizen te lang leeg laten staan, doen dat namelijk tot schade van de gemeenschap. Met andere woorden: er dient een kraakbeschermerswet te komen voor die krakers die huizen kraken die bijvoorbeeld meer dan drie maanden leegstaan. Zoals vaker lijken de uitgangspunten van het CDA goed. de praktische uitwerking soms strijdig met haar uitgangspun ten. Voor de goede orde: ook andere partijen maken zich aan deze zonde schuldig. Borne B. H. Kraaijenbrink LEUSDEN „Wij hebben uw hulp hard nodig, inclusief de conflicten die deze hulp kan oproepen." Met deze woorden heette dr. A.H. van der Heuvel de delegatie van de Christian Conference of Asia (CCDA) te Leusden in het gereformeerde dienstencentrum welkom. De delegatie is hier op uitnodiging van ICCO, het orgaan van de geza menlijke protestantse kerken voor medefinanciering van particuliere ontwikkelingsprojecten met midde len van de Nederlandse overheid. Het doel van de conferentie, die tot woensdag duurt, is om met vertegen woordigers van Azië zelf de strategie voor het ontwikkelingsbeleid van de kerken in Azië te bespreken. Dr. Van der Heuvel zei verder: ont wikkelingshulp is niet langer vanzelf sprekend. Dat is het nooit geweest voor de ontvanger, maar thans even min voor de gever. Ook de situatie in ons eigen land komt in geding, met alle conflicten die dat kan opleveren. De eerlijke vertaling van deze conflicten kan de energie leveren voor een werkelijke verandering. Dr. Yap Kim Hao, de secretaris generaal van CCCA zei in zijn antwoord dat Azië een complex ge bied is. groter en anders dan Indone sië alleen, waar Nederland vanouds banden mee heeft. CCCA vertegen woordigt 78 kerken in zestien landen in Azië. Zondag zijn leden van de delegatie voorgegaan in kerkdiensten in Zeist en Bunnik. Dezer dagen zal discussie gevoerd worden over mensenrechten, menselijke ontwikkeling en structu rele verandering in stads- en platte landsgebieden met vertegenwoordi gers van ICCO en andere organen op het gebied van de ontwikkelingshulp in Nederland. KORTRIJK De protestantse kerk van Kortrijk-Roeselare in West- Vlaanderen, België, viert zaterdag haar eeuwfeest met een postzegel- tentoonstelling, gewijd aan het pro testantisme. Er zal op die dag in de kerk een speciaal postkantoor wor den ingericht, waar verzamelaars een speciale afstempeling voor dit honderdjarig bestaan kunnen krijgen. Op de synode in Alberton werd ook uitvoerig gesproken over de positie van de blanke zendingspredikanten in de zwarte kerk. De generale syno de van de zwarte NG kerk, verleden jaar juni in Worcester, besloot, dat er een einde moet komen aan het zoge naamde dubbele lidmaatschap. De blanke dominees, die in de zwarte ZEIST Op verzoek van kardinaal Willebrands heeft de diocesane pas torale raad van het aartsbisdom Utrecht nog geen besluit genomen over een brief inzake seksuele ethiek. De tekst van die brief bevat een scherpe kritiek op de vatikaanse ver klaring hierover en betekent tevens een afkeuring van de verklaring van de Nederlandse bisschoppen naar aanleiding van dit vatikaanse stuk. Kardinaal Willebrands, voorzitter van de raad, vroeg de raad de beslis sing over haar brief uit te stellen, zodat zij in staat zou zijn de tekst van de verklaring en de verklaring van de Nederlandse bisschoppen be ter te bestuderen. Hij zegde toe op de vergadering van juni van de pastora le raad zijn inzichten betreffende de vatikaanse verklaring over de seksu ele ethiek weer te geven en eventueel met amendementen op de verklaring van de raad te komen. De raad ging hiermee akkoord. Besloten werd om op de volgende vergadering te bezien of de leden van de raad zich voldoen de kunnen herkennen in de visie van de kardinaal, zodat de raad tot een eenstemmige verklaring kan komen. Zo niet, dan zal zeker een grote groep van de raad met een eigen, van haar voorzitter afwijkende verklaring komen. kerk werken, moeten daar ook volle dig lid worden en hun lidmaatschap van de blanke kerk opgeven, zo werd met overweldigende meerderheid in Worcester besloten. In Alberton werd nu gesproken over de materiële kant van de zaak. De zwarte kerk zal nu ook de traktemen ten en pensioenen van de blanke do minees voor haar rekening moeten nemen. Daarmee staat zij nu voor het dilemma: het traktement van de zwarte predikanten optrekken tot het niveau van hun blanke collega's (wat praktisch niet mogelijk is), of omgekeerd de blanke traktementen verlagen. Een besluit werd nog niet genomen, omdat de generale synode deze kant van de zaak al verwezen had naar de „brede moderatuur", waarin beide kerken zijn vertegen woordigd. Veel aandacht was er in de synode voor het voorspoedige zendingswerk van de zwarte NG kerk onder de Bosjesmannen in de Kalahari- woestijn, in het westen van Botswa na. Dit zendingswerk begon in 1973, toen de zwarte gereformeerden hun eerste eigen zendeling, dominee J.L.R. Rammala, naar Botswana zond. Inmiddels is men ook al elders begonnen, zoals in Lesotho. APELDOORN i Het gebruik van al cohol is geaccepteerd in onze tegen woordige samenleving, op overeen- komsige wijze als ook de prostitutie is geaccepteerd. Beide hebben ge meen dat ze niet meer bestreden worden, maar dat er een zekere functionele betekenis aan wordt toe gekend. Bovendien hebben beide ge meen dat uit winstoogmerk gelegen heid wordt gegeven. Dit zei ds. P.N. Kruyswijk, gerefor meerd emeritus-predikant op een ge combineerde vergadering van de na tionale christen geheelonthouders vereniging en de gereformeerde ver eniging voor drankbestrijding. Ds. Kruyswijk sprak over de inbreng van de geheelonthouder in de huidi ge bestrijding van het alcoholis- ma.in de vorige eeuw waren het de geheelonthouders die als ersten de strijd aanbonden tegn het drankmisbruik. Later kwamen daar de matigheidsbewegingen bij, zoals de volksbond tehen drankmisbruik, die wel het misbruik bestreden, maar niet de persoonlijke onthou ding propageerdem. In onze tijd vindt de bestrijding hoofdzakelijk beroepsmatig plaats (klinieken, con sultatiebureaus). Is er nog steeds een taak voor de geheelonthouders? Ds. Kruyswijk vond van wel. Gehee lonthouders zijn mensen met een vast levenspatroon, zo stelde hij. Ze hebben nagedacht over hun houding en die in de praktijk beproefd. Over al waar ze komen is de kracht van hun voorbeeld sterk. Dat geldt zeker in onze tijd, nu het alcoholgebruik voor een groot deel verplaatst is van de kroeg naar de huiskamer. De gereformeerde vereniging koos de heer J. Wartena te Amersfoort tot voorzitter. Hij volgt in deze funcite de vorig jaar overleden heer W.C.F. Scheps op. DRIEBERGEN Vertegenwoordigers uit 21 reformatorische kerken en groeperingen uit veertien Europese landen hebben vier dagen op Kerk en Wereld in Driebergen overlegd rond het thema „concillariteit weg naar gemeenschap (koinoonia)". De bijeenkomst was de dertiende jaarlijkse werkvergadering van de evangelische internationale werkgroep voor confessiewe tenschap. Het thema van dit jaar werd Ingeleid door prof. dr. J. Veen- hof. hoogleraar in de dogmatiek aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Uit het beraad kwam een aantal aan bevelingen voor de oecumenische ge meenschap der kerken, vooral op plaatselijk vlak. Situatieschetsen uit de verschillende landen lieten zien. dat ondanks te rughoudendheid in de kerken vooral op plaatselijk vlalc veel in beweging ls. In verscheidene landen groeit sa menwerking tussen de protestantse kerken. Gemeenschappelijke ere diensten en andere vormen van sa menwerking tussen de protestanten en roomskatholieken vinden in vele gevallen eerder in ..basisgroepen" plaats dan op het niveau van het geïnstitutionaliseerde kerkelijk le ven. Tijdens een excursie naar Flevo land kregen de deelnemers een in druk van de uitdagingen, die vanuit nieuwe woongebieden op de kerken afkomen De vergadering koos dr C P. van Andel uit Driebergen tot lid van het bestuur. door ds. A.A. Spijkerboer Het zou ondankbaar zijn om te doen alsof de nieuwe kerkorde van 1951 in de Nederlandse Hervormde Kerk niet veel ten goede heeft gekeerd. Terecht heeft ds F.H. Landsman daar op 6 mei jl. in dit blad aan herinnerd. Maar het lijkt mij wel nodig om op te merken, dat wij er wat de belijdenis van de Reformatie betreft met de nieuwe kerkorde op achteruit zijn gegaan. Laat toch niemand denken, dat het in de belijdenis van de Reformatie gaat over kwesties, die niets met het leven te maken hebben, en waa rover theologen elkaar in hun vrije tijd in de haren vliegen. Want het gaat daarin om niet minder dan de vraag of een mens krachtens Gods vrije genade als een kind van God mag leven, zonder dat hij een contra-prestatie hoeft te leveren. Die vraag is in de belijdenis van de Reformatie, en dan met name in de Heidelbergse Catechismus, met gloed en in zeer scherpe formulerin gen positief beantwoord. M.a.w.: het gaat in de belijdenis van de Reformatie om de vraag of de kerk werkelijk gemeente van Jezus Christus is. dan wel of ze zich door allerlei menselijke, al te menselijke instellingen wil laten overwoe keren. Museum De hele negentiende eeuw. en tot diep in onze eeuw is er in de Neder landse Hervormde Kerk gestreden over de gelding van de belijdenis van de Reformatie Dat er in die strijd verschrikkelijke dingen zijn gebeurd, en dat velen daar diep onder hebben geleden, is niet te ontkennen. Het is al evenmin te ontkennen dat ten gevolge van deze strijd de kerx van de Reformatie in ons land in honderd stukken uiteen is gevallen Maar één ding blijft waar: die mensen hadden het er gens over! En wij. Hervormden van na de nieuwe kerkorde? Wij hebben het eigenlijk nérgens meer over. Ja, wij praten wel veel. en onze synode laat wel eens min of meer geslaagde rapporten verschijnen, maar de vraag of wij eigenlijk wel gemeente van Jezus Christus zijn zit ons niet meer dwars. Wat is er immers ge beurd? In het beroemde artikel X van de nieuwe kerkorde wordt uit gesproken. dat wij belijden „in ge meenschap met de belijdenis" van de Reformatie. Daarmee is de zaak zuiver gesteld, want het gaat na tuurlijk niet om het herkauwen van die belijdenis, maar om de geestelij ke verbondenheid ermee. Maar hoe zuiver artikel tien de zaak ook heeft gesteld, het resultaat is geweest, dat de belijdenis van de Reformatie in het museum is bijgezet, en dat de vraag naar het rechte belijden is verstomd. Bonhoeffer Toch heeft het ons waarachtig niet ontbroken aan wegwijzers. Van de velen, die ik zou kunnen noemen, noem ik alleen Bonhoeffer in zijn eerste, grote en m.i. altijd nog beste boek over de navolging. Met zijn twee harde, onverbiddelij ke naast elkaar geplaatste, en met gelijke kracht gehandhaafde zin netjes: „Alleen de gelovige is ge hoorzaam" en „Alleen de gehoorza me gelooft" heeft Bonhoeffer ons weggeroepen uit een Christendom, waarin de genade gebruikt wordt om er de zonde mee te rechtvaardi gen. en waarin de navolging van Christus dan ook niet meer is dan Ja, we praten wel veel een eigenmachtige onderneming van onszelf. Bonhoeffer heeft dui delijk gemaakt, dat de navolging de enige manier is om bij de genade te blijven. Ik haal maar één zin uitzijn boek aan: „Een christendom zonder de levende Jezus Christus blijft noodzakelijkerwijs een christen dom zonder navolging, en een chris tendom zonder Jezus Christus." Bonhoeffer, dat is Luther in de twintigste eeuw. en wat nog iets meer is. dat behoort tot dé uitleg van de Bijbel in de twintigste eeuw. De vraag wat de navolging voor ons inhoudt is de vraag naar het rechte belijden, ls de vraag hoe wij met de belijdenis van de Reformatie om gaan. en al die vragen komen neer op de vraag of wij eigenlijk wel Christenen zijn. Maar ik vrees dat wij in de Nederlandse Hervormde Kerk op het ogenblik andere zorgen aan ons hoofd hebben. Hoedemaker De verscheurde en lijdende Neder landse Hervormde Kerk van de ne gentiende en de eerste helft van de twintigste eeuw is mij soms liever dan de kerk van na de nieuwe kerk orde: we waren toen waarachtiger. Hoedemaker heeft in de donkerste dagen van onze vaderlandse kerkgeschiedenis eens gezegd: „We •zijn samen ziek geworden, en we moeten samen gezond worden." Na de nieuwe kerkorde doen we dan maar alsof we gezond zijn, maar de poeder zit te dik op onze wangen en de lipstick is te hard aangezet om het allemaal te kunnen geloven. Misschien ligt het ook niet zozeer aan de nieuwe kerkorde alswel aan het misbruik dat er van gemaakt is. Op dat misbruik is niemand in het bijzonder maar wel ieder belijdend lid van de kerk aan te spreken. „EENHEID" Hei Het rumoer om het wel of niet ti me stand komen van een Christelijke vee mocratisch Appèl heeft natuurlijk! ver maken met wat men onder eenhei ind verstaat. En dan in 't bijzonder oi ziel der een eenheid van christenen. Ee; hie heid op zichzelf zegt nog niet vee mi! Daar hebben al degenen die afgeve De op het streven naar kerkelijke ee ste heid gelijk in. Met hun tegenwerkt Mo hebben ze intussen wel bereikt di Zei het zoeken naar een werkelijk oec; hei menische eenheid tussen de kerke ge( afebt. Dat zal wel van tijdelijke aar, me zijn, maar intussen! In de politic ma ligt het wat anders. Daar hebben^ ovt van 't begin af aan vrede gehad nv gei de gedachte dat christenen niet alk Ka maal hetzelfde dachten over de vr. gen van de staat en van de samenk ving. Er was dan ook een aanti christelijke partijen. Er zijn oo christenen we spreken dan n tuurlijk altijd tegen de achtergron, van onze eigen vaderlandse toestar den meenden zelfs aan hun ge dachten over wat politiek handele en beslissen vanuit het evangeli moest zijn beter gestalte te kunne: geven door zich te verbinden me partijen die ten opzichte van geloo en evangelie neutraal stonden. D- keus tussen de christelijke politieki partijen was voor hen eenvoudig nie groot genoeg. Nu gaat een aanti christelijke partijen zich verenigen Dat kan een goede zaak zijn. wai neer die vereniging niet een uiteriiv ke, op macht uit zijnde verenigingis (in de geest van: eenheid maab macht) maar wanneer die voortkom uit een oprechte wil bij alle deelm mende partijen om zich Integra door het evangelie te laten gezegget Men kan zelfs verder gaan. Gezien6 praktijk moge men op ondergescf te stellingen verschillen, op grondgedachte, zoals die b.v. in< tijd door de heer Aantjes met vt instemming verwoord is, zal men reid moeten zijn zich vast te legj d w z. elkaar daaraan te houden, leen op die manier wordt de zozt nagestreefde duidelijkheid gediei en anders is elke eenheid op dit vl niet geloofwaardig. Men spiegi zich aan wat in Europa allem: C.D.A. heet. hel Beroepingswerk NED. IIERV. KERK Beroepen te Veenendaal en te Nij kerk: J. E. de Groot te Neerlans broek. Aangenomen naar Leiderdorp: A. W J. A. Knorth te Diepenveen; naar Oost-Vlieland (toez.): J. G. Bouwman te Velsen Noord; naar Nieuw- Helvoet (toezj: B. J. S. Jonkers te Gennep-Cuyk. GEREF. KERKEN Beroepen te Amsterdam, Sloter- meer/Geuzenveld: W. E. Hoekstra te Steenwijk. Aangenomen naar Culemborg: B. J W. Schelhaas te Enter, die bedankte voor Schoonenbeek. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Damwoude: J. Weste rink te Nunspeet. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Klaaswaal: A. Hooger- land te Krabbendijke. Bedankt voor Almelo en voor Ances tor (Can.): drs A. Vergunst te Veen. OUDGEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Utrecht: A. v.d. Meer te Oosterland. T. L. Osborn De bekende Amerikaanse evangelist en genezingsprediker Tommy Lee Osborn komt voor enkele dagen naar ons land. Als gast van evange list Johan Maasbach spreekt hij za terdagavond 15 mei (om acht uur) en zondagmiddag 16 mei (om drie uur) in het Capitol evangeliecentrum Loosduinsekade 222 in Den Haag. Osborn werd in Nederland bekend door de campagne, die hij in augus tus 1958 hield op het Malieveld in Den Haag en op het Bodenterrein in Groningen. Ds. C. van der Zaal Ds. C. van der Zaal, predikant en kamerlid, over wiens overlijden wij gisteren hebben bericht, heeft ook als gijzelaar in St. Michielsgestel ge zeten, waar in de bezettingstijd meer vooraanstaande anti-revolutionai ren moesten verblijven. Dit in aan sluiting op ons bericht van maandag. Duchesne Mevrouw Duchesne-Guillemin, een archeologe uit Luik. gelooft erin ge slaagd te zijn een 3400 jaar oude partituur te ontcijferer Het muzie kwerk staat op een kleitafel uit de veertiende eeuw voor Christus, die gevonden is bij opgravingen in Ras Sjamra (het voormalige Oegarit) aan de Syrische kust. uit de tijd van de Richteren in Israël.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2