Drieërlei kinderen van Abraham
Uit de kerkbladen
„Top hervormde kerk
onduidelijk labyrint"
Benelli voor dialoog
met communisten
Oud-Kamerlid
ds C. van der Zaal
(83) overleden
„Evangelischen" in
VS blijven groeien
Gesprek Europese
kerken in Zweden
Er is maar
één trein:
de goede
Onze adressen:
VOORBIJGANG*
Wereldraad
Joden
Moslims
Christenen
Allemaal
door prof. dr. D. C. Mulder
In Vogelenzang is een conferentie gehouden van het Europese comité van joden, christenen en
moslims, kort gezegd J.C.M. Drie jaar geleden is een dergelijke conferentie in Vogelenzang belegd
en dat was toen aanleiding tot de oprichting van een Nederlandse afdeling van J.C.M. De
Nederlanders hadden het Europese comité uitgenodigd dit jaar zijn jaarlijkse vergadering weer hier
te houden en daarop is het graag ingegaan. Ruim zestig mensen waren bijeen voornamelijk uit
Engeland, Duitsland en Nederland. Alle drie godsdiensten waren goed vertegenwoordigd.
De bedoeling van J.C.M. is om de
aanhangers van de drie religies met
elkaar in contact te brengen en tot
beter wedereijds begrip. Joden, chris
tenen èn moslims beschouwen zich
als kinderen van Abraham en vereer
ders van de God van Abraham. Er
zijn fundamentele verschillen tussen
de drie religies, de geschiedenis van
elk van de drie vertoont geheel eigen
ontwikkelingen, maar niettemin heb
ben de drieërlei kinderen van Abra
ham veel gemeen. Onderlinge ver
standhouding is bitter nodig in het
Nabije Oosten maar toch ook in
WestEuropa waar joden en moslims
als minderheden leven te midden van
christenen.
Van de interreligieuze dialogen die ik
heb meegemaakt was deze naar mijn
indruk één van de meest geslaagde,
omdat er diep wer3 ingegaan op el-
kaars meningen en eikaars zorgen.
Van zorgen moet worden gesproken
want het onderwerp van de conferen
tie was: de geloofscrisis in de drie
godsdiensten. Op de eerste avond
spraken een jood, een moslim en een
christen elk over de geloofscrisis in
eigen religie. Opmerkelijk was het
verschil in inhoud en toon. Rabbijn
Lionel Blue uit Engeland stelde dat
de joden 1800 jaar in een getto
situatie geleefd hebben, vasthou
dend aan hun oude tradities maar
door de Verlichting in een open maat
schappij terecht zijn gekomen en dat
dót hun diepste crisis vormt. Dr.
Boerwinkel vertelde over ontwikke
lingen in de kerken van Europa na de
tweede wereldoorlog, het afnemend
kerkbezoek en het afnemend geloof
in hemel, hel en een persoonlijke
God. maar hij zag de crisis bepaald
niet als een louter negatieve zaak.
Interessant was de opstelling van de
moslim dr. Khurshid Ahmad uit En
geland. Hij meende enigerlei crisis in
de islam te moeten ontkennen. De
islam, aldus dr. Ahmad, is een door
God gegeven allesomvattend le
venssysteem en kan als zodanig niet
in een crisis geraken. Onder de mos
lims is wel sprake van creatieve span
ningen. maar hun weg is duidelijk: ze
moeten de werkelijkheid aanpassen
aan het goddelijk systeem.
De volgende morgen hoorden we een
ander geluid van moslimse zijde. Dr.
Arkoun, afkomstig uit Algerije en
hoogleraar aan de Sorbonne, sprak
over de uitdaging die de moderne
wetenschap vormt voor hen die in
Gods openbaring geloven. Hij wees
op mocjeme methoden van taalwe
tenschap en geschiedenis om oude
boeken, ook heilige boeken, te bestu
deren. Het is duidelijk dat hier vooral
voor moslims een probleem ligt. Zij
zeggen met kracht dat de islam de
moderne wetenschap bevordert,
maar houden stil wanneer die we
tenschap zich kritisch zou willen
richten op de Koran of het leven van
de profeet Mohammed.
Na een discussie in feroepen volgden
er zaterdagavond en zondagmorgen
weer plenaire besprekingen. Ik no
teer een discussie over de actualiteit
van de openbaring. Spraken de profe
ten van vroeger woorden Gods die
ook vandaag nog een oplossing bie
den voor alle vragen of zijn er dingen
die wij beter weten dan de profeten
van toen? Het ging in dit verband
over de positie van de vrouw. Moeten
we ons houden aan de visie van toen
op de vrouw of zien we dit probleem
nu beter? De moslim zal dan geneigd
zijn te zeggen: zoals het toen geregeld
is in de Koran en door het voorbeeld
van de profeet, zo geldt het vandaag
nog en zo is ook het beste de positie
van de vrouw gegarandeerd.
Ik noteer nog een fijnzinnige opmer
king van moslimse zijde: de joden
beschouwen zich als het uitverkoren
volk, de christenen noemen zich kin
deren van God en de moslims heten
in de Koran het beste volk ter aarde.
Alle drie, joden, cnnstenen en mos
lims, zijn verplicht om die hoge pre
tenties waar te maken.
Na afloop van de conferentie is door
het uitvoerend comité van J.C.M. be
sloten om zo mogelijk een full-time
secretaris aan te stellen en om in 1977
in Wenen samen te komen. Er, zijn
mogelijkheden om ook buiten Enge
land, Duitsland en Nederland deze
zaak op gang te krijgen. Er is geen
reden om het belang van J.C.M. te
overschatten: het is maar een kleine
beweging en lang niet alle joden,
christenen en moslims zijn geïnteres
seerd. Toch is het niet onbelangrijk
dat steeds meer aanhangers van de
drie religies elkaar beter gaan begrij
pen en waarderen. We moeten im
mers leren samenleven.
Prof. dr. D. C. Mulder doceert ge
schiedenis en fenomenologie van de
niet-christelijke godsdieiisten aan
de Vrije Universiteit te Amsterdam.
De boven dit artikel geplaatste teke
ningen zij uit: Jerusalemholy busi
ness as usual" van Skatz (uitg. Spot
light Publications Ltd., Tel Aviv).
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Op de zaterdag in Utrecht gehouden jaarvergade
ring van de vereniging van (hervormde) kerkvoogdijen heeft de
voorzitter, dr W. J. Diepeveen, kritiek geleverd op de structuren in
de hervormde kerk. Zijns inziens zijn zij zo ingewikkeld en
onduidelijk, dat zij een bedreiging betekenen voor een goed
functioneren van de plaatselijke gemeente.
Van een verslaggever
DEN HAAG Op 83-jarige leeftijd
is in 's-Gravenmoer (Noord-Brabant)
overleden ds C. van der Zaal. die van
1933 tot 1958 voor de Anti-
Revolutionaire Partij lid van de
Tweede Kamer geweest is.
Ds Van der Zaal was nog steeds
christelljk-gereformeerd predikant
in actieve dienst, hij was een van de
oudste dienstdoende predikanten in
ons land.
Hij werd op 11 april 1893 in Sassen-
heim geboren, werd op 30 oktober
1921 predikant in Deventer, waar hij
in 1932 emeritaat ontving in verband
met zijn benoeming tot lid van de
Tweede Kamer. In de Kamer behan
delde hij vooral visserijkwesties.
Ds Van der Zaal heeft in de oorlog
enkele jaren doorgebracht in Bu-
chenwald als gijzelaar. Toen hij te
rugkwam werd hij in 1944 hulppredi
ker te UI rum. Vandaar vertrok hij in
1951 naar Harlingen, waar hij tot
1959 heelt gestaan. Daar is hij ook
lid van de gemeenteraad en wethou
der geweest. Sinds 19 juni 1960 stond
hij te 's-Gravenmoer. Ds Van der
Zaal heeft veel functies vervuld: zo
was hij voorzitter van de bond van
christelijke gereformeerde mannen-
verenigingen en lid van het dagelijks
bestuur van de N.C.R(adio)V.
„Onze financieel-economische top zit
bijzonder gecompliceerd in elkaar.
Langzamerhand zijn er nog maar
weinig experts, die in dit labyrint de
weg weten De eenvoudige
kerkvoogd ervaart de complicatie in
deze organisatie als een verwijdering
tussen het grondvlak en de top, die
over onze hoofden toch alles regelt",
aldus dr Diepeveen.
Het zal volgens hem niet gemakke
lijk zijn, de organisatie snel te veran
deren. Men is al bezig de zaak wat te
stroomlijnen, waar dat mogelijk is.
Een bijkomende moeilijkheid is, dat
er op plaatselijk niveau veel
weerstanden zijn tegen de centrale
organen in de kerk. Dat staat het
goede functioneren van de kerk be
slist in de weg.
Overigens moest dr Diepeveen hier
aan toevoegén. dat de kerkvoogden
er op plaatselijk niveau evenmin
blijk van geven, duidelijke structu
ren zo belangrijk te vinden. De huidi
ge kerkorde bestaat al 25 jaar en nog
altijd kent de hervormde kerk drie
soorten van kerkvoogdijen: colleges
met een reglement dat is aangepast
aan de kerkorde, onderworpen aan
toezicht nieuwe stijl: colleges met
een nog niet aangepast reglement,
onderworpen aan toezicht oude stijl
en colleges met vrij beheer en dus
geen enkel toezicht.
Deze merkwaardige structuur brengt
bovendien met zich. dat een behoor
lijk aantal kerkvoogdijen in wezen
niet zlln vertegenwoordigd in de lan
delijke organen, zoals de generale
synode en de algemene kerkvoogdij-
raad. De band tussen het grondvlak
en de toporganen in de kerk is daar
dan helemaal zoek.
Predikanten
Dr Diepeveen sprak zijn zorg uit over
de snelle vermindering van het aan
tal predikantsplaatsen in de her
vormde kerk. Het lijkt een oplossing
voor de financiële problemen, maar
het gevolg is. dat de overblijvende
plaatsen dan een steeds zwaardere
last als omslag te dragen krijgen. De
financiële basis wordt immers steeds
smaller. Dat is volgens hem de voor
naamste reden, waarom de kosten
van de predikantsplaats de laatste
jaren zeer snel stijgen. Hij pleitte
daarom voor stabilisatie van het aan
tal predikantsplaatsen, waar dit
haalbaar is.
Dr Diepeveen was blij met het syno
debesluit om alle hervormde kerkle
den centraal te gaan registreren met
behulp van de SMRA. Ook toonde hij
zich ingenomen met de resultaten
van de-actie Kerkbalans.
Hoe neem je jezelf mee overzee?
Voorjaarsconferentie van Kerk Oer-
zee, bestemd voor hen die binnen
kort overzee gaan werken, 21-23 mei
in het Hendrik Kraemer-instituut,
Oegstgeest. Inf. en opg. tel. 020-
717654.
Gezag in discussie. Thema jaar
lijkse hogeschooldag theologische
hogeschool gereformeerde kerken,
zaterdag 22 mei in Kampen.
Burgwalkerk, aanvang half elf. Spre
ker 's morgens dr E. de Vries, 's Mid
dags wordt het onderwerp uitge
werkt in colleges van verschillende
docenten van de hogeschool. Inl. tel.
05202-7811.
Egyptezending, jaarvergadering
donderdagavond 13 mei half acht.
t.h.v. mevr. Bosshardt-Pennings, Ka-
rel Doormanlaan 208, UTRECHT.
WENEN (Kathpress) Aartsbisscop Benelli, na kardinaal Villot
de belangrijkste man van het Vaticaanse staatssecretariaat,
heeft in Wenen een opvallend pleidooi gehouden voor een dialoog
met het communisme.
NEW YORK De conservatieve en
evangelische kerken in de Verenigde
Staten groeien nog steeds in ledental
ten koste van de minder traditie
gebonden kerken. Maar deze groei is
toch minder sterk dan in vorige ja
ren. Dat blijkt uit het kerkelijk jaar
boek 1976. dat dezer dagen in New
York verschenen is. Het boek bevat
cijfers van 223 christelijke en joodse
geloofsgemenschappen. Samen om
vatten zij 62 procent van de Ameri
kaanse bevolking, 132 miljoen men
sen. De grootste kerk in de Verenig
de Staten is de r.k.kerk met 49 mil
joen gelovigen.
Op uitnodiging van het Oostenrijks
genootschap voor buitenlandse poli
tiek en internationale betrekkingen
sprak hij over de dialoog van de kerk.
De uitnodiging tot gesprek richt zich.
aldus Benelli, tot alle mensen: tot
gelovigen en atheïsten, en in het bij
zonder tot marxisten. Hij zei. dat het
het marxisme om mensen gaat. Het
marxisme daagt de kerk uit stelling
te nemen over onderwerpen als de
mens, de natuur, de geschiedenis,
werk, vrijheid en toekomst.
Volgens Benelli is deze dialoog moei
lijk. Zij veronderstelt bij de christe
nen een duidelijke geloofs
overtuiging. De christelijke ge
sprekspartners mogen zich niet laten
verleiden tot compromissen, die kun
nen voeren tot het prijsgeven van
wezenlijke waarheden over de mens.
zijn wezen en zijn bestemming.
Dit sluit echter niet uit. dat christe
nen in communistische landen loyaal
staan tegenover hun regeringen.
Maar ook daar. zo voegde hij eraan
toe. kan de kerk haar eigenheid en
haar zending niet prijsgeven. Nie
mand kan van haar eisen, „het offer
van de waarheid te brengen en
zichzelf, haar oorsprong, haar zen
ding en haar doel te verloochenen."
Waarnemers vinden Benelli's uitno
diging tot dialoog met de communis
ten, noe voorzichtig ook gesteld, zeer
opvallend. Volgens hen is het onmo
gelijk. dat de diplomaat bij zijn
speech in Wenen, de poort naar Oost-
Europa, ook niet gedacht heeft aan
Italië, waar de communistische in
vloed toeneemt en waar 20 en 21 juni
verkiezingen worden gehouden.
HANNOVER (LWI) Van 10 tot 16
juni vindt in Sigtuna (Zweden) een
leergesprek plaats tussen vertegen
woordigers van lutherse en her
vormde (gereformeerde) kerken in
Europa. Het is het eerste grote ge
sprek na de totstandkoming van de
„concordia van Leuenberg" in 1973.
Tot nu toe hebben 71 lutherse, calvi
nistische of verenigde kerken in Eu
ropa deze leerovereenkomst onder
tekend.
De in de leerovereenkomst voorziene
gesprekken tot verheldering van de
nog overgebleven theologische vra
gen tussen de nazaten van Luther en
Calvijn zullen nu in Sigtuna be
ginnen.
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAIM LEZERS
En de evangelist hoeft niet in de
kramp te staan om „zielen te redden
voor de eeuwigheid".
Grootmoeder
CDA (39)
Het is een goede zaak dat thans zo
velen in de ARP inzien dat het CDA
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTE R DAM /DORDRECHT:
Postbus 948,
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN.
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
een vage constructie is. zowel wat de
grondslag als wat het politiek pro
gram betreft. De CDA-leiders willen
bijeenbrengen wat niet bijeen kan
blijven als de toets van het Evange
lie wordt aangelegd. Vele leden en
kiezers van de ARP hebben geen
behoefte aan het doorgaan met het
vage CDA-bouwsel, maar aan een
werkelijk op het Evanglie gebaseer
de reformatorische politiek. Daarom
dient ieder AR-lid die van de ernst
van de situatie doordrongen is. naar
de vergadering van zijn kiesvereni
ging te gaan en zo met zijn stem
eraan mee te werken dat de resolutie
over één CDA-lijst niet aanvaard
wordt. Eén CDA-lijst is onaan
vaardbaar. omdat de CDA-leiders
ook overtuigde hunanisten op de
CDA-lijst willen hebben. Het jaren
lange geharrewar rond het CDA
heeft de christelijke politiek al te
veel schade gedaan. Het is nu de
laatste kans voor een terugkeer tot
een bijbels-reformatorische politie
ke koers door ARP en CHU.
GRONINGEN
DRS. J. G. VAN DER LAND
In voorjaar 1977 zal in Sneek een
evangelisatiecampagne worden ge
houden onder de naam „Licht over
Sneek". Praktisch alle kerken en ge
loofsgemeenschappen doen mee.
Maar in het hevormd kerkblad
Kerkvenster waarschuwt ds. J. A.
Vaandrager wel voor een misver
stand:
Het is dus duidelijk dat mensen niet
„licht over Sneek" kunnen brengen.
Wat een overschatting zou dat zijn
en wat een kramp! We kunnen alleen
getuigen van het licht. Op duizend
manieren kan de christen zichzelf
naar voren schuiven. Ter linkerzijde
hoort men: ik heb altijd fatsoenlijk
geleefd, zo zal God me wel accepte
ren. Ter rechterzijde blijft men kla
gend steken in schuldbesef. Er tusse
nin kan de evangeliserende mens z'n
bekering, z'n boodschap naar voren
schuiven als een plus. Voor je het
weet heeft een mens het niet meer
over de goede God. maar over het
fatsoen, het zondebesef, de vroom
heid van zichzelf, over de goede
mens. Soms. als ik mensen over
evangelisatie hoor. denk ik aan een
station, waar twee treinen staan: één
naar de hemel en één naar de hel.
Dominee loopt zenuwachtig heen en
weer en roept: „stapt toch in de
goede trein". Dat is onzin. Er is maar
één trein: de goede. Alleen veel men
sen in de trein beseffen dat niet.
Evangelisatie is: hen helpen bij de
bewustwording dat ze goed zitten.
Bij hen blijven, opdat ze er niet
uitrollen. Sinds God de mensen „al
zo lief heeft gehad", zitten ze goed.
Dr. A. H. van den Heuvel in Open
deur:
Toen ik vorig jaar in Moskou was
met een Nederlandse delegatie, liep
ik 's avonds vaak wat rond in de
parken waar veel studenten sa
menkwamen. Een vraag „om een
vuurtje" was meestal voldoende om
met hen aan de praat te komen.
Binnen de kortste keren werd je dan
het hemd van je lijf gevraagd. Wan
neer ze merkten met een dominee te
doen te hebben, lieten ze me óf direct
helemaal vallen óf werden juist ui
terst nieuwsgierig en mededeelzaam.
Meer dan de helit van hen met wie ik
aan de praat kwam, zei religieus te
zijn (wat dat dan ook mag beteke
nen). Op een avond werd ik door drie
jongens en een meisje meegenomen
naar de kamer van één van hen. Het
meisje was diep gelntreresseerd in
alles wat met geloof te maken had.
„Dat komt door m'n grootmoeder",
zei ze. „Ik sliep bij haar op de kamer.
Vader en moeder hadden vaak ruzie,
maar grootmoeder was degene, die
altijd aardig bleef, zowel voor m'n
ouders als voor ons. 's Nacht kwam
ze vaak uit bed en lag lang in gebed
verzonken voor een namaakikoon
(geschilderde afbeelding) van de dri-
eëenheid. Daar kwam haar kracht
vandaan. Toen ze stierf had ik het
gevoel alsof er een engel van ons
wegwiekte. Van haar weet ik dat
God niet dood is."
Op proef
grootmoeder
In het hervormd ambtsdragersblad
„Woord en Dienst" vertelt mevrouw
mr. A. M. de Loor-Everts over een
nieuwe methode om kerkeraadsle-
den te werven:
Op bovengenoemde vergadering van
de raad van de herderlijke zorg werd
de opmerking gemaakt dat er erva
ringen zijn met mensen die in een
kerkeraad als ambtsdrager zijn gaan
deelnemen, nadat ze eerst ongeveer
een half jaar vrijblijvend hadden
meegedraaid, wetend dat ze op de
nominatie voor benoeming stonden.
Echter zonder de verplichting die
benoeming te aanvaarden. Ze wilden
graag eerst eens meemaken, met een
zekere regelmaat, hoe het werk zich
aandient, hoe de ervaringen uitge
wisseld worden en hoe de onderlinge
samenhang van de betreffende ker
keraad is. In verscheidene ker
keraden zijn door deze mogelijkheid
van een periode ambtsloos meewer
ken mensen ertoe overgegaan ouder-
Ontsporing
Beste jongen.
Als boosdoeners je willen verleideij
ga er niet op in.
Als ze zeggen:
Kom mee,
we gaan op „vromen" loeren,
mensen die op niets bedacht zijn T
gaan we pesten;
laten we ze levend verslinden E
als het graf en het dodenrijk;
wie weet wat we allemaal
aan kostbaarheden vinden,
om er onze huizen mee vol
stoppen;
eerlijk zullen we alles delen,
we houden één pot!
Beste jongen.
ga dan niet mee op die weg.
weer je voet van hun pad.
want hun voeten rennen nas
boosheid
en haasten zich tot moord...
(Spreuken 1,10—16)
En dat op tien mei! We hebben zi
zien binnenkomen. Een harde lej|
Hebben we die geleerd, of zitten zi
wier voeten zich haasten tot moord'
toch weer in de calèches en aar'
noenmalen? Allemaal vanwege
handel en de winst? Dan moet je jj,
ogen immers wel eens dicht doen.if
je oren. om niet te horen het geschrei
van hen die gemarteld worden. Gi|
niet op die weg! Geen stap. Eerbied]
voor Jahwe is het begin van werkelij;
ke kennis en wijsheid en inzicht er
mensenleven naar de bedoeling:
Ds. H. P. Brandsma
Ds. H. P. Brandsma. missionair pre- a's
dikant van de christelijke gerefor-inv
meerde kerken, is voorgoed naar Ne-jwo
derlanö teruggekeerd. Bijna negen;jci
jaar heeft ds. Brandsma (44) gewerkt
ten dienste van de Mamasakerk on-f
der de Toraja's op Midden-CelebesJvai
Daar vorig jaar drs. W. van Heest i
terugkeerde, is er nu geen christelijk VJ
gereformeerd predikant meer op Ce-
lebes. Wel werken er mevrouw E. va;
Riessen als arts en mevrouw drs. V
A. van der Klis voor de kadervoi
ming. Op het andere christelijke ge
reformeerde zendingsterrein, Vend»
land in Zuid-Afrika. werken onder
meer twee Nederlandse predikanten
en drie artsen.
ling of diaken te worden, die anders
beslist nee gezegd zouden hebben.
Stekelvarkens
Hoe verbroken de gereformeerde
gzindte ook is, er is nog een podium,
waarop men elkaar eens in het jaar
ontmoet: het contactorgaan voor de
gereformeerde gezindte (COGG).
Een van de regelmatige deelnemers
daaraan, drs. K. Dijk, schrijft erover
in de Groninger Kerkbode (van de
gereformeerde kerken):
We hebben met elkaar iets van ste
kelvarkens (met excuus voor het
beeld), die elkaar pijn doen als ze te
dicht op elkaar gaan zitten, maar die
met inachtneming van een zekere
distantie, van een zekere vrijblij
vendheid, het erg goed met elkaar
kunnen vinden. Onze gesprekken lij
ken wel wat op die eindeloze ontwa
peningsconferenties in Genève. Men
vergadert maar door. maar komt
niet veel verder. En toch is het goed
dat er vergadert wordt.
Ds F. E. Huizinga in een artikel over
evangeliseren in het baptisten
weekblad De Christen:
Een enkeling ontspoort in zijn drift
om te getuigen. Dat konstateerde ik
onlangs in de trein. Ik moest even
naar de w.c. en keek toevallig een
beetje omhoog. Iemand had op een
mooi wit en nog ongeschonden vlak
met een ballpoint geschreven: Mara-
natha. en een paar centimeter daar
onder: God redt. en dan nog eens:
God redt. Ik schaamde mij. Hoe kan
een christenmens tot zoiets komen,
ergernis verwekkend bij een gelovige
en boosheid bij een ongelovige. Dat
mag hij thuis doen op het behang
maar toch niet op de wand van een
openbaar middel van vervoer.
Noel Burke
De baptistengemeente in Den Haag
krijgt er vanaf augustus een voor
ganger bij. speciaal voor het leggen
van contacten r.iet Surinaamse stad
genoten. Het is de Jamaicaan Noel
Burke, die veertien jaar gewerkt
heeft in Suriname. Burke wordt uit
gezonden door het Amerikaanse zen
dingsgenootschap International
Missons.
Kruse/Krusche
Op twee letters na is de naam van de
nieuwe bisschop van de evange
lische kerk van West-Berlijn al be
kend. Het tweetal, waaruit de syno
de op Hemelvaartsdag moet kiezen
bestaat uit de 51-jarige prof. dr. Pe
ter Krusche uit München en de 47-
jarige dr. Martin Kruse uit Stade
(Nedersaksen). Krusche doceert
praktische theologie aan de universi
teit van München. Kruse is superin
tendent van een gebied in Nedersak
sen dat 180 gemeenten met 690.000
leden omvat. De verkiezing is nodig,
omdat de huidige bisschop van
West-Berlijn, de bekende Kurt
Scharf, heeft aangekondigd eind van
dit jaar met emeritaat te gaan. Hij
wordt in oktober 74 jaar.
Ds. J. Vonkeman
Ds. J. Vonkeman, zendeling van de
gereformeerde kerken (vrijgemaakt:
buiten verband) in Natal, Zuid-
Afrika, zal namens zijn kerken als
waarnemer de gereformeerde oecu
menische synode (GOS) bijwonen,
die in augustus in Kaapstad gehou
den wordt. Het zal voor het eerst in
de geschiedenis zijn, dat een vrijge
maakte afgevaardigd wordt naar een
gereformeerde oecumenische syno
de. De binnen-verbanders zullen niet
op de GOS vertegenwoordigd zijn.
Ramon Calvan
Guerrillo's van het „nieuwe volksle
ger" op Mindanao, het zuidelijke ei
land van de Filippijnen, hebben in
Kilagding de baptistenvoorganger
Ramon Calvon neergeschoten, toen
hij met zijn vrouw en twee van zijn
zeven kinderen op weg was naar de
kerk. Volgens de opstandelingen zou
hij een spion van de regering zijn.
Zijn vrienden en medewerkers hou
den dat voor onmogelijk.
GENEVE De wereldraad van ker
ken heeft de aangesloten kerken ge
vraagd, honderdduizend dollar bij
een te brengen voor hulp aan vluch
telingen uit de westelijke Sahara
Volgens de wereldraad zijn ruim vijf
tigduizend vluchtelingen samenge-f
bracht in zestien kampen in Algerije-
Een delegatie van de Algerijnse ker
ken heeft onlangs een bezoek ge
bracht aan -deze kampen en schat
dat alleen al in 1976 minstens voof
twintig miljoen gulden hulp nodig is-