Kerk tussen 2 eeuwen
I
Oud-gereformeerde Rijssenaar
op z'n honderdste nog diaken
Ontwikkelingsbank
wil snel beginnen
Vandaag
1 mei 1951: nieuwe kerkorde voor hervormde kerk
Kardinaal Alfrink
25 jaar bisschop
Onze adressen:
Leidse hervormde
diakonie breekt
met AMRO-bank
Bijbelschool Doorn
is nu erkend
In 1906 was hij nog stakingsleider
VOORBIJGANG»
Conferenties
Zendingswerkers in
Paraguay in arrest
DONDERDAG 6 MEI 1976
KERK-BINNENLAND
TROUW/KWART?
door ds. F. H. Landsman
Vooral als wij in aanmerking nemen dat de hervormde kerk beslist niet erg feestvierderig van
aanleg is, was die samenkomst op die eerste mei, nu vijfentwintig jaar geleden, een geweldig en
indrukwekkend gebeuren.
Er is de vijfentwintig jaar daarna dan ook niets meer van die aard voorgevallen, dat er maar
enigszins mee is te vergelijken.
Alleen reeds in oecumenisch opzicht
Niet alleen waren er vertegenwoordi
gers van de Nederlandse kerken die
bij de oecumenische raad van kerken
waren aangesloten en van de gerefor
meerde kerken, die zich toen nog
afzijdig hielden. Er waren ook kerke
lijke leiders, die het woord voerden
namens de kerk van Engeland, de
evangelische kerk van Duitsland, de
bond van Belgische kerken, de pres
byteriaanse kerk van Engeland, de
evangelisch-gereformeerde kerk van
Noord-west Duitsland, de Chinese
kerken en de batak-kerk van Indone
sië enz.
UTRECHT - Vrijdag 28 mei zal kar
dinaal Alfrink zijn 25-jarig
bisschopsjubileum vieren. Bij dit ju
bileum zal tevens afscheid van hem
worden genomen als aartsbisschop
van Utrecht.
De feestelijkheden zullen om half elf
beginnen met een eucharistieviering
in de Slnt-Catharina-kathedraal in
Utrecht De jubilaris zal de preek
houden, 's Middags vanaf half vijf is
er een receptie in de foyer van het
J aarbeurscongrescentrum.
Op deze dag zal aan kardinaal
Alfrink het eerste exemplaar van het
boek „Alfrink en de kerk. 1951-1976"
worden overhandigd. In dit 340 blad
zijden tellende werk belichten twaalf
auteurs de activiteiten van kardi
naal Alfrink onder meer de hoogle
raars E. Schillebeeckx, F. Haarsma.
J. Lescrauwaet en W. Goddijn. Ook
krijgt hij een door Sierk Schröder
geschilderd portret.
Men heeft sterk het besef van een
historisch moment: een afscheid van
de hervormde kerk van de 19de eeuw
met haar strak bestuurlijk organisa
tiepatroon; een teruggrijpen, wat het
belijdend karakter van de kerk be
treft, op de oorsprongen in de 16de
eeuw en een zich opmaken om de
oude en toch altijd weer nieuwe
opdracht in een nieuwe situatie te
gaan realiseren.
Hartverwarmend
Ondanks de vochgige koude, die het
verblijf van een aantal uren in het
koor van de Nieuwe Kerk in Amster
dam fysiek nu niet bepaald tot een
genoegen maakte, was het voor men
sen die de kerkhistorische en geeste
lijke betekenis ervan konden peilen
en die bovendien uit de verwachting
leefden dat de herboren „Christus-
belijdende volkskerk" door haar
apostolaire arbeid de oude associa
ties. die aan het begrip volkskerk zijn
verbonden, spoedig zou doen verge
ten. een hartverwarmende vergade
ring. die eerste zitting van een voluit
„generale" synode.
Daartoe droegen de indrukwekkende
rede van de praeses van de over
gangssynode. Ds. H. J. F. Wesseldijk
en daarna het werkelijk magistrale,
geestelijk geladen, betoog van de
eerste praeses van de nieuwe synode
Ds. J. R. Wolfensberger in niet gerin
ge mate bij. Laatstgenoemde had
zijn gedachten gerangschikt rondom
een aantal thema's, die het hem mo
gelijk maakten over de kerkmuren
heen te kijken en. wat nog belangrij
ker was, vooral het instrumenteel ka
rakter van zoiets als een „kerkorde"
sterk te beklemtonen en terug te
grijpen op het werk van Woord en
Geest, waar de Kerk het in eerste en
laatste instantie van moet hebben:
Het zou z.i. moeten gaan om: de strijd
om de waarheid, het uitgaan in de
wereld, het ingaan in het heiligdom,
de eenheid van de oecumene en
de functie van het ambt!
Beschamend
Reeds in het eerste jaar dat op de
plechtige invoering van de nieuwe
kerkorde volgde, bleek al spoedig dat
men na de viering van een „hoogte
punt" al blij moet zijn om op een
lager niveau toch iets vast te kunnen
houden van het visioen, dat op de
berg gezien is. Alleen was de ont
nuchtering wel héél groot en werd de
situatie voor de synode naar bulten
toe toch ook wel wat beschamend,
toen zij zich al spoedig voor het
Haagse Hof. met de rechtskundige
hulp van de advocaat der kerk. partij
moest stellen tegenover een groep,
hoofdzakelijk uit de kringen van de
gereformeerde Bond afkomstige, ver
ontruste gemeenteleden.
Zij stelden dat de kerkorde op een
onwettige wijze tot stand gekomen
en ingevoerd zou zijn en mitsdien,
alsof er niets gebeurd was. de regle
menten opnieuw van kracht moesten
worden verklaard. Men kon dit ab
surd noemen, maar intussen moest
het recht dan toch maar zijn loop
hebben, met alles wat daar aan vast
zat. Dat het proces door de her
vormde kerk werd gewonnen, nam de
bittere smaak niet weg en evenmin
de argwaan tegen de synode, die ge
wekt of versterkt was.
Daartegenover werd in het orgaan
van de hervormde kerk dat haar
naam droeg, gesteld: „Het zal mense
lijkerwijs gesproken voor de her
vormde kerk in de komende jaren er
op of er onder gaan. Als wij niet meer
zien waartoe wij in het midden van
ons volk zijn geroepen, als wij de
„hervormde visie" op de Christus-
belijdende volkskerk blijken te heb
ben verloren, heeft de hervormde
kerk in wezen haar bestaansrecht on
der de kerkgemeenschappen in Ne
derland verloren. Dan is het het beste
om, al naar ieders persoonlijk inzicht,
gereformeerd, luthers of oud
katholiek te worden of wat dan ook.
Daardoor behoeft men waarachtig
nog niet verloren te gaan voor Chris
tus' wereldwijde Kerk. Wij zijn gere
formeerd-katholiek genoeg om dat
nederig en dankbaar te kunnen er
kennen."
Dankbaar
Ik dacht dat wij nu. vijfentwintig
jaar later, als leden van de her
vormde kerk, maar eigenlijk evenzo
wel als wij ons tot een andere kerkge
meenschap rekenen, dankbaar mo
gen zijn. dat destijds de hervormde
kerk haar identiteit heeft hervonden
en ondanks alles wat de ontplooïng
sVtondham«dig «SJSAM dr. S. F. H J. Berkelbach van der Sprenkel (links) overhan-
slag is gegaan om de haar nu gebo- een exemplaar van de ontwerp-kerkorde aan de toenmalige
den mogelijkheden te benutten. On- praeses van de hervormde synode, ds. W. A. Zeydner. Dit gebeurde
danks het feit dat het „model" van op 24 november 1947. Na drie jaar van breed beraad aanvaardde de
gemeente- en kerk-zijn, althans voor- verdubbelde generale synode op 7 december 1950 de definitieve tekst
ove^ tot ontwikkeling van njeuwe kerkorde, welke op 1 mei 1951 werd ingevoerd,
kon komen op de manier waarop de
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS -
CDA (33)
Aantjes en Goudzwaard zijn bang
dat de politiek van het CDA straks
niet geloofwaardig is. ZIJ vinden ook
dat CHU en ARP te veel verschil
vertonen in de praktische politiek
van dit moment, om straks geloof
waardig als eenheid te kunnen optre
den. Ik kan die angst wel delen en
vind dat er een dringend appèl ge
daan moet worden op de drie partij
en CHU, ARP en KVP om de eenheid
van uitgangspunt ook samen waar te
maken. Het kiezen nu, voor de ene
CDA-lijst houdt dus een zeker risico
in ten aanzien van de geloofwaardig
heid van de christen-democratische
politiek. Het afwijzen van de ene lijst
nu. is echter volledig ongeloofwaar
dig voor alle drie de partijen die
zeggen zich te laten inspireren door
het Evangelie. Ik hoop. bid en ver
wacht, dat Aantjes en alle andere
geïnspireerde anti-revolutionairen
de moed en de kracht zullen vinden
om met grote inzet te werken aan- en
in het CDA, dan zal de angst minder
worden en een echt christen
democratisch appèl steeds duidelij
ker klinken.
Hengelo H. Pellekaan
(Herplaatsing wegens misstelling).
CDA (36)
Zijn mensen, die appeleren tegen
constructiefouten in de opbouw der
CDA. dwarsliggers? Kom nou. Een
beetje meer bescheiden opstelling en
vertrouwen in de door ons zelf geko
zen mensen, zou het CDA imago
zeker ten goede komen. Appeleren
moet kunnen, ook na de éénwording,
maar laten we ons zelf wel een beetje
in bedwang houden en ons onthou
den van vuilspuiterij; daarmee be
smeuren we onszelf en boren er an
deren mee de grond in.
Bedum H. Mars
CDA (37)
Moeten wij een gemeenschappelijke
lijst voor de komende verkiezing
1977 ja of neen? Als wij na de verkie
zing een CDA-kablnet willen. m.a.w.
als de grootste partij uit de bus wil
len komen, dan is ons antwoord Ja.
Het ontwerp-program van de CDA is
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
in feite een CDA-
regeringsverklaring. De bedreiging
is niet enkel van buitenaf, maar is
ook van binnenuit. Werkprogram
van de CDA is vanuit een beginsel,
niet het beginsel. Ons leven is God.
God is het Leven, wij zijn levens.
God Leeft en uit dat Leven is ons
leven. Ons leven is een Raadsplan
Gods. Voorgaande is een beginsel
verklaring, eigentijds, aanspreek
baar en met vele andere verklarin
gen aan te vullen.
Rotterdam P. C. van Wijk
CDA (38)
Waarom de totstandkoming van het
C.DA. niet zo maar een verbintenis
is van christelijk denkende partijen,
komt, omdat we elkaar moeten vin
den en niet zoeken. Waaraan is een
christen te herkennen? Een christen
is iemand, voor wie bestaande situa
ties geen recht in zichzelf hoeven te
betekenen; voor wie nieuwe situaties
altijd mogelijkheden betekenen tot
een plaatsbepaling. En Gods woord
dan? En de onderworpenheid van
christenen daaraan? Is met die twee
zinnen de herkenbaarheid duidelijk?
Nee. want een plaats wordt alleen
gevonden, als het daar licht is. En
dat licht zien we. als de weg volgen,
die Jezus heet, als we de waarheid
niet ontwijken en ook zelf betrach
ten en geloven, dat christcn-zijn le
ven is en beweging, hier en nu en
daar en overaL
En als we elkaar dan ontmoeten op
die weg van waarheid en leven, dan
kunnen we zeggen: „Hé. jij daar.
laten we samen gaan; niet om samen
een macht te vormen tegenover an
deren of omdat het eigenlijk moet,
maar om samen een licht te vormen,
oals Jezus nog altijd het licht der
wereld is. waaraan de armen, de ver
kleumden, de ijskouden zich kunnen
warmen."
Dan vallen sociaal-, privé- èn poli
tiek handelen samen, van die ene
christen en mogelijk van de velen
samen.
Amstelveen Lies Dekker
Mannentaal (slot)
Volgens A. Smit mag de heer Tipker.
tegenover de mening van Auke
Jelsma niet de uitspraak van Paulus
(1 Tim. 2:12) stellen. Omdat ook Pau
lus „maar een mens" is, net als Auke
Jelsma. alleen „ziet deze het wat
anders". Volgens A. Smit is Jezus het
óók niet met Pauluseens. „Jezus zou
het met Auke Jelsma eens zijn", be
weert hij (zonder Schrifttekst). Dus
met A. Smit en met Auke Jelsma,
niet met de, op zo'n bijzondere wijze
geroepen door Hem tot het brengen
van Zijn evangelie en wil. en be
kwaam gemaakte apostel Paulus.
Het antwoord dat deze in 1 Tim. 2:13,
14 geeft op de vraag: „Waarom moet
een vrouw onder het gezag van een
man staan?" legt hij zonder meer
naast zich neer. A. Smit ziet blijk
baar over 't hoofd dat alle gezonden
profeten en apostelen nog wel iets
meer waren dan enkel „maar een
mens". n.L: Gods mond. Vermoede
lijk zal men het oordeel van Petrus
betreffende de geschriften van Pau
lus (2 Petr. 3:15, 16) ook beoordelen
als: dat van ook „maar een mens."
Omdat deze het. voor wat de verhou
ding man-vrouw betreft, met Paulus
eens is (1 Petr. 3:1.5.6)
Rijswijk J. Kroon
LEIDEN Het college van diakenen
van de hervormde gemeente te Lei
den heeft aangekondigd, dat het zijn
relatie met de AMRO-bank zal ver
breken. In een brief aan de directie
van de AMRO-bank te Leiden
schrijft de hervormde diakonie. tot
haar besluit gekomen te zijn „aange
zien wij instemmen met de aanbeve
ling van de Wereldraad van kerken
en van onze synode, die het contact
afwijzen met instanties en instellin
gen, die op enige wijze de Zuidafri-
kaanse regering steunen en daarmee
het apartheidsregime versterken."
opstellers van de kerkorde zich dat
hadden voorgesteld en de overgangs
bepalingen" voor de nodige aanpas
singen moesten zorgen (b.v. inzake
het „vraagstuk van de minderheden,
de regeling van het beheer).
Mede dank zij de nieuwe kerkorde
kwam er ruimte voor de ontwikke
ling van wijkgemeenten als kernen
van christelijk gemeenschapsleven;
kwam er in de meeste plaatsen een
pacificatie van de verschillende mo
daliteiten tot stand of kwam er door
ingrijpen „van bovenaf" ruimte voor
afwijkende patronen van prediking
en catechese; ontwikkelde zich een
varieerde diaconale activiteit, sterk
op de maatschappelijke dienstverle
ning gericht enz.
Maar wat vooral belangrijk was: de
generale synode en haar organen
van bijstand grepen de gegeven kan
sen aan om leiding te geven in de
bezinning op de verhouding tot de
R.K. kerk. in die op de betekenis van
de Heilige Schrift, in het gesprek van
de richtingen, in de vragen omtrent
het christen-zijn in de samenleving,
de vragen van oorlog en vrede en
zovele problemen meer. Te veel om
op te sommen.
Kentering
onderstelling waagde dat de nieuwe
kerkorde het de eerste vijftig jaar
wel zou houden? Ondanks de
dankbaarheid voor het vele goede
dat over de hervormde kerkorde nog
altijd is te zeggen; ondanks het feit
ook dat de principiële kernartikelen
over de Kerk, over het belijden, over
het apostolaat enz. nog altijd over
eind staan; ondanks het feit ook dat
de kerkorde in sommige opzichten
aangepast is aan nieuwere inzichten
en situaties, vraag ik mij tóch wel
eens af of het niet goed zou zijn dat
de hervormde kerk. zo mogelijk te
zamen met andere kerken waarmede
zij zich geestelijk nauw verwant
weet, zich nog eens opnieuw op de
„beginselen van kerkorde" ging be
zinnen.
In sommige opzichten was '51 im
mers een noodzakelijk compromis
tussen de ideeën die zich in de 19e
eeuw in het verzet tegen de „libera
le" tijdgeest hadden ontwikkeld
over hoe een „belijdende kerk" er
zou moeten uitzien en inzichten die
gegroeid waren in de wereld van zen
ding en oecumene en in de confron
tatie met de. alle oude verhoudingen
loswrikkende en transformerende,
politieke en maatschappelijke van
de 20ste eeuw.
Er liggen niet alleen enkele 19de
eeuwse zwerfblokken in de kerkorde
verborgen, waar overigens niemand
DOORN De evangelische bij
belschool heeft -van het ministerie
van onderwijs en wetenschappen er
kenning gekregen als opleiding voor
godsdienstonderwijs. Het diploma
van deze bijbelschool is de bevoegd
heid 3b (MAVO-niveau) toegekend.
Deze ontwikkeling in opgaande lijn
is doorgegaan tot ongeveer midden
in de jaren zestig. We zouden niet
willen zeggen dat er toen een neer
gaande lijn is begonnen al is het
ontegenzeggelijk waar dat de juist
de „open gemeenschap", die de her
vormde kerk hoe langer hoe meer
was geworden, zowel op kerkelijk
terrein (open en oecumenisch
avondmaal) als naar de wereld toe,
ook het eerst en het hevigst de kwa-
UJfce gevolge" moest «ryaren vy het AMERSFOORT Gezien de gunstige ontwikkeling van de
zic^kMtirend^et? voorbereidingen heeft de raad van bestuur van de oecumenische
Toch mogen wtl!dacht ik. wel zeg- ontwikkelingsbank besloten, het centraal comité van de we
gen dat die gevolgen nog'heel wat reldraad van kerken toestemming te vragen om met zijn
catastrofaier zouden zijn geweest als werkzaamheden te beginnen,
niet méde door de orde die de her
vormde kerk op haar leven en wer- De ontwikkelingsbank is een nieuwe startkapitaal van vijf miljoen dollar
ken had gesteld, een zekere garantie oecumenische coöperatie, die als nog niet aanwezig is, zijn de vooruitr
was geschapen voor een voortgang bank zal optreden en leningen op zichten dusdanig, dat de raad van
van het bezig zijn met de grote vra- gemakkelijke voorwaarden zal ver- bestuur het verantwoord vindt om te
schaffen aan ontwikkelingsprojecten beginnen,
in de derde wereld. De ontwikkelings
bank zal in Amsterdam worden ge
vestigd.
Minister Pronk van ontwikkelings
hulp heeft een kwart miljoen gulden
toegezegd voor de opzet van 't bank-
apparaat, zodra de coöperatie daar
mee begint. Hoewel het vereiste
gen van het christen en het kerk
zijn. Al wil dat niet zeggen dat de
Geest, die eerst recht lévend maakt,
daarmede óók gegarandeerd was!
Herbezinning
Heeft Wesseldijk dan toch goed ge
taxeerd toen hij op 1 mei 1951 de
ADVERTENTIE
Zes soorten drop, Engelse drop en nog zeven
andere lekkernijen
van Red Band.
In royale familiezak.
Open
Daarom heeft de bankcoöperatie
haar rekening nu opengesteld voor
stortingen in het aandelenkapitaal
door kerken en kerkelijke instellin
gen, die reeds verklaard hebben lid
van de coöperatie te zullen worden.
Een dergelijke intentieverklaring is
onder meer ingediend door de her
vormde kerk, de gereformeerde ker
ken, de oud-katholieke kerk, de
IKON, de bond van Nederlandse pre
dikanten en de federatie christelijk
jeugdwerk in Friesland.
Het ECLOF (oecumenisch fonds voor
leningen aan kerken), dat in verschil
lende ontwikkelingslanden nationale
commissies heeft, heeft aan de ont
wikkelingsbank in Amsterdam zijn
volledige steun toegezegd. Daardoor
kan de bank in verschillende landen
op reeds bestaande organen terug
vallen.
Binnenkort gaat de ontwikkelings
bank in Duitsland en in de Verenigde
Staten praten over deelneming van
de kerken daar. Uit tal van ontwikke
lingslanden zijn reeds aanvragen bin
nengekomen voor kapitaalverschaf
fing ten behoeve van projecten.
Van een onzer verslaggevers
RIJSSEN Met de vermel
ding grootste, langste, dikste
en ook oudste is het altijd
oppassen. Maar met een grote
mate van zekerheid kan toch
wel gezegd worden dat de heer
G. A. Janssen in Rijssen met
zijn 100 jaren de oudste dia
ken van Nederland is.
Diakan van de oud-gereformeerde
gemeente werd hij 34 Jaar geleden,
en welgerekend had hij toch dus al
de pensioengerechtigde leeftijd
bereikt.
Verplicht aftreden is er niet bij.
Daarom oefent hij het ambt van
diaken nog altijd uit. te meer omdat
hij nog een goede gezondheid ge
niet. Wel wordt er rekening mee
gehouden, dat men nu ook weer
niet met een man te maken heeft,
die nog piepjong is. Daarom draait
hij niet meer voor honderd procent
mee.
In het grijze verleden het was in
1906 is de heer Janssen nog eens
stakingsleider geweest Hij werkte
toen op de jutefabriek Ter Horst en
Co n.v. Hij kwam op straat te staan
en moest met een uitkerinkje van
Unitas zien rond te komen. Hij is
toen In turf gaan handelen.
De heer Janssen, hield, als zovelen.
tegelijkertijd wat vee Nog als 84-
jarige liep hij met een koe aan een
touw naar de markt in het zeven
kilometer verderop gelegen Wier
den. Het dier trok hem omver en
daardoor werden enkele van zijn
ribben beschadigd. Daar heeft hij
overigens niet veel drukte om ge
maakt. Op zijn 99ste, toen hij ook
eens moelij kheden met de gezond
heid had, liet hij de dokter weten:
„Ik kom wel naar jou toe, want ik
wil niet de hele dag op je zitten
wachten."
De goedlachse Rijssenaar is twee
keer getrouwd geweest, heeft twaalf
kinderen gekregen en mag zich bet
overgrootvader noemen.
In Rijssen is de honderdste verjaar
dag van de heer Janssen een dezer
dagen gevierd met een receptie,
waar enkele honderden mensen
kwamen, 's Morgens waren de bur
gemeester en zijn vrouw er al ge
weest. die respecievelijk een kistje
sigaren en een bos bloemen aanbo
den. Een van de hoogtepunten van
de dag was een telefoontje uit Ame
rika van een 88-jarige zuster van
hem. die hij al tientallen jaren niet
heeft gezien.
Zondags kan men de heer Janssen
een hoogst enkele uitzondering
daargelaten twee maal in de kerk
van de oud-gereformeerde gemeen
te vinden. Zijn gehoor is wat slech
ter geworden. Daarom maakt hij in
de dienst gebruik van een hoorntje.
Overigens zegt hij: „Wat ik horen
wil, dat hoor ik wel." In oud-
gereformeerde kring zet men een
ambtsdrager niet snel aan de kant.
En zodoende fungeert de heer
Janssen op zijn honderdste nog
steeds als zodanig. Er zijn dingen
waarvoor hij dispensatie heef.t
maar daar staat tegenover dat hij
van tijd tot tijd samen met een
ouderling nog op huisbezoek gaat.
En op kerkeraadsvergaderingen
wordt naar een bejaard man nog
gaarne geluisterd.
last van heeft omdat ze nog ternau
wernood gekend worden, maar het is
öók de vraag of een kerk die haar
opdracht in een eeuw van ont
kerstening en saecularisatie goed wil
vervullen haar bindingen aan het
belijden en haar vrijheden wat be
treft haar levensvormen, toch niet
nog weer anders moet formuleren
dan vijfentwintig jaar geleden voor
de hand lag.
Als wij goed zijn ingelicht ligt het
niet in het voornemen van de leiding
van de hervormde kerk aan het feit
dat de kerkorde vijentwintig jaar
geleden ingevoerd werd bijzondere
herdenkingen of „plechtigheden" te
verbinden. In dat opzicht is de 19de
eeuw in elk geval wel grondig afge
zworen. Maar het kon wel eens zin
hebben om op z'n twintigste eeuw
een „evaluatie" op gang te brengen
van de nu niet meer zo gloednieuwe
kerkorde, in confrontatie met de si
tuatie in kerk en wereld, teneinde na
te gaan of de orde van een gerefor
meerd of, zo men wil, „evangelisch"/
katholieke kerk er toch misschien
toch iets anders uit moet zien dan de
orde die de „vaderen" ons hebben
geschonken en waar wij ze nog altijd
dankbaar voor moeten zijn.
Ds. F. H. Landsman is oud-secretaris
generaal van de Nederlandse Her
vormde Kerk.
t1
DE OUDE KAR cj
De vorige week waren we weer
paar dagen in het dorp. Het is id
moeilijk wennen zonder Jan aanfc e
overkant. Z'n huis is al enige ma
den verkocht en wordt nu bewoMg,
door jojige mensen die wij even r
welkomd hebben maar die het ven
en heel begrijpelijk te druk heb#11
met hun jonge leven, dat nog mPU
pas begint. De twee schoondoch^cU
van Jan die pal tegenover ons wofcw
doen hun best om het gemis te *5,
goeden door iedere keer dat wij a
komen een wedstrijd te organist
van wie ons het eerst op een
koffie genodigd heeft. We probt
dat rechtvaardig te verdelen. H;
zit nu even verderop in haar beji
denhuisje. Spiksplinternieuw
drie soorten behang in de kamei
een knots van een kleurentele1
want moeder moet het goed hebl
Ze beschikt zelfs over zo'n app;
je om het toestel van ver af in
kleine kamertje te kunnen
nen. Ze glimlacht er maar eens
De vorige week was het heksei
bat. Nog nooit was onze oude kar,
krikkemikkig in de tuin staat en
een kostelijk stuk speelgoed is vj
de kleintjes, ln de nacht van 31 a|
op 1 mei weggereden, zodat we
moesten halen op het pleintje vooiM'
kerk, vlak voor Den Bels.
zorgde Jan altijd voor. Ieder jaar
hij een nieuwe list die het jonge
van ons erf af hield. Dit jaar was
zo ver. We hoorden zelfs de hond
blaffen, maar bleven liggen en zag
de volgende dag hoe de „her
huis gehouden hadden,
boompjes beschadigd en de heg
nield. Niet erg fijn. Allemaal
schuld van Karl Marx. Hadden
ikt
arï
e
asfj
onö
zag
eksyi
ieg^
1 td
maar tegen de duivels in moeten a f
den, zoals ene heer Smit onlangs]
christenheid in „Getrouw" voorhig
Maar de kar is weer terug en l e
hadden fijne stille dagen. Daar k
niemand een vinger achter.
t
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK R.i
Beroepen te Sneek: J. de Giert r
Oosterend; te Bleiswijk: R. P. Ytskin
te Middelburg. rlei
Emeritaat: Wegens het bereiken yd
de pensioengerechtigde leeftijdï»ss
met ingang van 1 mei jl. emerities
verleend aan onderstaande pro,
kanten: P. van den Berg te li
Gravenhage, L. D. van Dijl te Grol,
beek; C. Eggeraat te 01delamer;j«
A. Evelein te Rozenburg; M.
Germs te Gendt(streekgemeente fl
ven-Betuwe); H. J. Kater te Amstjj
dam; mr. J. W. Koelman te Driel,!
S. Kloosterman te Vlissingen, A.E
Kolman te Dieren, A. van der Kei
te Noorden; J. Langstraat kjt
Arnhem; Jac. van Leusden [ht
Leidschendam; G. J. J. Lieftingltj..
Oudehaske; S. Postma te Losser;iaa
N. de Ruiter te Beekbergen; J.ien
Snijder te Noordwolde (Fr.); H. e
Strating te Goes, directeur diaf'
naai maatschappelijk werk in Zu
land; W. van Tuyl te Rijssen (gaat)*'
Ouderkerk aan den IJssel bijstaLan
in het pastoraat verlenen); A. M. vl zi
der Vlugt te Steenwijk (blijft dasi<
bijstand in het pastoraat verlenelinj
B. G. A. van der Wiel te Elburg en ba:
H. van de Woord te 's-Gravenhaj
(blijft tot omstreeks september da
scholenpredikant).
Om gezondheidsredenen is vl m
vroegd emeritaat verleend aan E.
van Offeren te Ens (NOP). 1
Eervolle ontheffing uit het ambt vi
predikant is verleend aan C. F.
van Tuyll van Serooskerken te BI
gekerke.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Heemse: D. D. Soepbd I
te Drachten; te Bunschote
Spakenburg: drs. J. Végh
Aalsmeer; te Wieringerwerf: W. 1 i
van Wieren kand. te Alkmaar. I
Bedankt voor Ulrum: B. J. W. Sch)
haas te Enter.
Kom mee naar buiten allemaal.
Jaarlijkse evangelisatieconferenl
van de gereformeerde kerken, vt
donderdagavond 20 mei zeven u
tot zaterdagmiddag 22 mei een ui j
over de vraag „hoe kan de gemeen*
in haar plaatselijke situatie
evangeliserende gemeente ziji^
Opg. Evangelisatiecentrum, postl
203, Leusden.
Geloof: eens en voor altijd l
ven? Voorjaarsconferenj
werkgroep voor moderne theoloi
maandag 17 mei. half elf, *-■
terskerk, Pieterskerkhof 5. Utree!
m.m.v. prof. dr. P. A. H. de Boer.
De middenschool in discussie. Ct
sus met ouders en leerkrachten ov|
onderwijsvernieuwing, 21-22 ml
Den Alerdinck, Laag Zuthem (0
.05290-541).
ASUNCION De politie van Par
guay heeft een groot aantal med
werkers van de protestantse zendil
„Mission de Amistad" op verdenki»
van communisme aangehouden. I
zending heeft al enkele jaren, ond
meer met steun van Nederland
kerken, een project lopen onder kl
ne boeren in Paraguay. Het proje
is erop gericht, het coöperatiewez
onder de boeren te bevorderen
hen het lezen en schrijven bij
brengen.