Theologie heeft wel wat beters te doen 1 Nog eens: hele noten in Delft Avondmaal op Goede Vrijdag? W f Vandaag D Genesis 1 vers 29 en het roken van hasj Echtscheidingen in VS bereiken record Bazelse academie wèl erkend Onze adressen: TÜÏPIU ferj VOORBIJGANGERS Lutheranen bezig met Noord-Ierland Denen en Noren zijn geen kerkgangers DINSDAG 4 MEI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET; insd/ Van een onzer verslaggevers LEUVEN Theologie heeft wel wat beters te doen dan te herhalen wat maatschappij-critici al zoveel beter hebben gezegd. Het heil dat de gondsdienst als uitzicht geeft, heeft natuurlijk ook een maatschappelijke kant. Maar er is toch veel meer dan dat alleen, aldus prof. dr E. Schillebeeckx, in een rede te Leuven. Ter gelegenheid van het 550-jarig be staan van de katholieke universiteit, werd daar een internationaal theolo gisch congres gehouden onder de ti tel „Geloof en Maatschappij". Op het congres spraken onder anderen prof. Schillebeeckx van de universiteit van Nijmegen en Gustavo Gutierrez van de universiteit van Lima in Peru. Er waren ongeveer vierhonderd deel nemers uit West-Europa, de Verenig de Staten, Hongarije en Polen. Prof. Schillebeeckx sprak over „God, maatschappij en heil". Hij zei, dat de theologie niet is het bedrijven van politiek, maar dat het wezen van de godsdienst is de band met het heilige. De theologie moet de mensen ook niet de zedelijke wet voorschrijven, maar de wereld een dienst bewijzen door godsdienst te zijn, dat wil zeg gen: getuigen van God en Zijn uitein delijke heil. „Dit betekent." aldus prof. Schille beeckx. „dat geen enkel model voor verbetering van de wereld absoluut kan worden gesteld. Hoe de wereld ook is. er is altijd toekomst. Gods aanwezigheid verschijnt als heil in de inzet voor de lijdende en misdeelde mens. Maar dat betekent niet dat de theologie een vaste band moet aan gaan met allerlei maatschappij theorieën," aldus prof. Schille beeckx. Prof. dr. E. Schillebeeckx Van een medewerker AMSTERDAM Het Oude Testa ment wordt op de scholen in Israël meer dan alleen als bijbel onderwe zen. Het is ook het boek van de vaderlandse geschiedenis. De lessen zijn dan ook uitgebreid. De kennis van het Oude Testament van dege nen die in Israël op school gaan is als gevolg daarvan groot. Somtijds kun nen de rechters daarvan meespre ken. Zij worden met teksten om de oren geslagen. Rechter Benjamin Kohelet uit de zuidelijke havenplaats Elat werd er wel op merkwaardige manier mee geconfronteerd. Maar hij had zijn weerwoord klaar. Voor hem ver scheen David Stulberg, beschuldigd van het roken van hasj. De rechter haalde fel uit, maar David Stulberg bepleitte zijn onschuld door Genesis 1 vers 29 aan te voeren: „En God sprak. Ik heb u gras gegeven op het aardoppervlak en elke boom die vruchten draagt opdat gij die zoudt kunnen eten." De rechter aan vaardde het niet. „Dat is een ander soort gras," betoogde hij, „en boven dien staat er dat men net mag eten. Er staat niets over roken." Rechter Benjamin Kohelet is zich in Israël toch een befaamde naam aan het opbouwen. Voor hem werd Samir Jab gebracht verdacht van het ver valsen van een cheque. Bij het innen daarvan werd hij gegrepen. Maar voordat men zijn cheque kon afpak ken, had Samir Jab de cheque in de mond gestopt en doorgeslikt. Zijn advocaat pleitte dan ook triomfante lijk vrijspraak wegens gebrek aan bewijs. Goed, zei rechter Kohelet. Het bewijs is weg en liet Samir Jab vervolgen wegens het vernietigen van bewijsstukken. Bevrijding Over de bevrijdingstheologie sprak Gustavo Gutierrez, een van de voor mannen van de Zuid-Amerikaanse bevrijdingstheologie. Theologie staat volgens hem steeds in een bepaalde tijd. De huidige theologie staat in een tijd. die wordt gekenmerkt door kri tiek op religie en nadruk op vrijheid en individu. De theologie van West- Europa heeft als uitgangspunt vooral de niet-gelovige genomen. Vanuit zijn ervaringen in Zuid- Amerika heeft Gutierrez de arme mens als uitgangspunt genomea De vragen van de arme mens liggen niet op religieus gebied, maar op het eco nomische en het politieke vlak en zij maken een theologie die van de niet- gelovige uitgaat, overbodig. Als de arme mens maatstaf is van theologie, dan zullen we. aldus Gutierrez, het evangelie lezen met andere ogen. Na melijk als het proces naar de uitein delijke bevrijding uit alle onderdruk king. De vrouw Op het programma was ook plaats ingeruimd voor het thema „Man en vrouw in de maatschappij en in de kerk". Wat heeft het geloof te zeggen over de plaats van de vrouw in de kerk? Over dit onderwerp sprak de journaliste mevrouw M. van Lunen- Chenu. „In het verleden." zo zei zij, „heeft de kerk veel gedaan voor de bevrijding van de vrouw. Maar in deze tijd zou het niet vreemd zijn als de kerk door de Verenigde Naties veroordeeld zou worden voor discri minatie van de vrouw." Jongeren die voorbij gaan. Studie dag over apostolaat onder jongeren, zaterdag 8 mei van tien uur tot half vijf, Stania-state te Oenkerk. m.m.v. ds. J. Boneschansker. drs. W. Wi thaar en ds. F.N.M. Nijssen. Opgave prov. herv. jeugdraad Friesland, tel. 05100-29347. 0 Evaluatie-weekend voor leiders van clubs, 15 en 16 mei. De Drieburg. Driebergen (tel. 03438—3193 0 Arbeid. Conferentie reünisten chr. geref. studentenbond. zaterdag 8 mei. kwart over tien. Kerk en Wereld te Driebergen, m.m.v. ds. T. Harder en H.J. van der Meiden. NEW YORK (EPD) Het aantal echtscheidingen in de Verenigde Staten heeft in het jaar 1974 een recordhoogte bereikt. Bijna een op de vijftig huwelijken werd dat jaar door een rechterlijke uitspraak ont bonden: 1,9 procent. Dat betekende voor 1.090.000 kinderen de scheiding van hun ouders. Tot nu toe was voor de Verenigde Staten 1946 (vlak na de Tweede Wereldoorlog) het topjaar, met 1,8 procent. door ds. A. M. Lindeboom Voor de kritiek van ds. Tromp op mijn artikel over avondmaal op Goede Vrijdag ben ik dankbaar, omdat deze mij de gelegenheid geeft mijn gevoelens nader toe te lichten. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS CDA (32) Naar aanleiding van de ontwikkeling van het CDA in Drente: Waarom zijn we zo druk bezig die schijnéénheid op een hoop te vegen? Waarom loopt men in Drente op deze wijze de lan delijke besluitvorming voor de voe ten? Wordt het zoetjesaan geen tijd dat men zich gaat afvragen waar alle princlpléle medestanders van de lijn Aantjes. Boersma en anderen straks op moeten stemmen, Indien men wil lens en wetens de ene lijst doorzet? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Op die manier brengen we duidelijkheid in de politiek. Waar kunnen vele politieke daklozen met mij terecht, die vandaag gekweekt worden als men de ogen gesloten houdt voor de werkelijkheid? Emmcn W. M. Wesseling CDA (33) Aantjes en Goudzwaard zijn bang dat de politiek van het CDA straks niet geloofwaardig is. Zij vinden ook dat CHU en ARP te veel verschil vertonen in de praktische politiek van dit moment Ik kan die angst wel delen en vind dat er een dringend appel gedaan moet worden op de drie partijen CHU. ARP en KVP om de eenheid van uitgangpunt ook samen waar te maken in de prak tische politiek van nu. Ongeloof waardig voor alle drie de partijen die zeggen zich te laten inspireren door het Evangelie Ik hoop. bid en ver wacht dat Aantjes en alle andere geïnspireerde anti-revolutionairen de moed en de kracht zullen vinden om met grote inzet te werken aan en in het CDA: dan zal de angst, minder worden en een echt christen demo cratisch appel steeds duidelijker klinken Hengelo H. Pellekaan CDA (34) Een hecht CDA oprichten op een verdeelde kerk zal moeilijk gaan. zal zeker geen stevig bolwerk worden. Een muur met zand en loze kalk. waaraan het cement ontbreekt. Bij elke stortbui vallen er zoveel stenen weg. Laten we christelijk historisch denken en een uniforme unie oprich ten. IJveren mét elkaar, niet tegen elkaar. Het eerste is de drang van het Heilige Geest. Het tweede van de boze geest. Vroomhoop J. Boessenkool CDA (35) Wat het CDA betreft moeten mi. twee dingen niet over het hoofd wor den gezien: 1. de sterke binding tus sen grondslag en praktische politiek, zoals die bij de ARP bestaat, is en was er niet bij de andere partijen (met name de KVP). en die krijg je er vóór de vorming van het CDA ook niet meer in. m.a.w. het CDA zal geen super-AR worden (maar dat zijn de samenwerkingsverbonden van nu ook niet!); 2. De opzet van het CDA is statutair niet in de eerste plaats een fusie, maar een federatie, waarbij elke partij zijn eigen identi teit houdt. Met de fusie- mogelijkheid alvast opgenomen, maar wel zonder termijn (óf denkt u dat de partijbesturen staan te liegen als ze het „automatisme" van de fusie ontkennen?). Wassenaar B. M. Doeland Mannentaal (2) De heer Tipker schrijft dat Auke Jelsma een opvatting huldigt die niet schiftuurlijk is. 1 Tim. 2 12. Paulus was m i. ook maar een mens, net als Auke Jelsma. alleen laatsge- noemde ziet het wat anders. Jezus zou het met Auke Jelsma eens zijn. Waarom moet een vrouw onder het gezag van een man staan? Mannen en vrouwen moeten naast elkaar staan. Vollenhove A. Smit Toerisme Ik ben wat verwonderd te lezen, dat men op de Nederlandse Antillen een vergelijkbaar prijspeil met Neder land ontdekt en zelfs voor een kopje koffie een prijs van 1,75 noteert. Nu ben ik dd&r nooit geweest, maar ik weet van bezoeken aan derde we reldlanden dat de luxehotels qua ovemachtingsprijzen en con sumpties op Nederlands peil zitten. De kunst Is in eenvoudige hotels, waar de mensen van het land óók overnachten en in inheemse restau rantjes dót te consumeren wat de mensen van het land eten. Dat kost een fractie van de luxehotels. Men komt dan iets van het land te weten, omdat je met de inwoners intensie ver omgaat. Een paar jaar geleden ben ik van Sumatra's Zuidpunt over land naar Atjeh gereisd, dat is eens wat anders dan hetTobameer bezoe ken en naar huis gaan. Haarlem A. P. Brandes (leraar geschiedenis) Bombardementen De opmerking van Van Zweden in zijn artikel„Bombardementen op Duitsland een tragische vergissing" nl. „Het blijft een raadsel hoe het komt dat de geallieerden in dezelfde kuil trappen als Hitier en Goering" komt een beetje naïef over. Dit lijkt mij nauwelijks raadselachtig net zo min als de ongelooflijke verwoestin gen van de Amerikaanse oorlog in Vietnam. Het klinkt allemaal afge zaagd en het is door wereldvreemde pacifisten in alle toonaarden bezon gen of liever gekqrmd, ook al tijdens de Eerste Wereldoorlog: Geef een minder cynisch alternatief aan de internationale wapenindustrie om van haar wapens af te komen, zo niet dan moet zij haar arsenaal wel lozen op een zo min mogelijke efficiënte manier, teneinde haar enorme inves teringen te bekostigen en de winsten aan de aandeelhouders veilig te stellen. Wormerveer L. Bakker Ik ben het nl. met ds. Tromp eens dat niet elke nieuwe traditie, omdat zij niet teruggaat tot op de oude christe lijke kerk, alleen daarom zou moeten worden afgewezen. Zo ben ik ervoor dat we bij het bidden onze ogen slui ten en onze handen vouwen. Zoals ik er ook voor ben dat, wanneer volwas senen worden gedoopt, zij hoe dan ook gekleed zijn en niet ongekleed zoals dat in de oude christelijke kerk het geval was. Als ik dan ook op Goede Vrijdag ergens zou preken, waar mij verzocht werd na afloop van de preek het avondmaal te bedienen zou ik dat verzoek zeker inwilligen, zij het dan ook dat ik na afloop van de dienst de kerkeraad van mijn gevoelens op de hoogte zou stellen. Ik ben nl. van mening dat, als het vieren van het avondmaal op Goede Vrijdag een geoorloofde zaak is, dit toch nog meer zal gelden van het avondmaal op Pasen. De vorige keer werd gewezen op Romeinen 8 vers 34, waar staat dat Christus gestorven is, ja wat meer zegt. dat Hij ook opge wekt is. Hieraan kan nu nog worden toegevoegd een verwijzing naar Ro meinen 5 vers 10: Indien wij met God verzoend zijn door de dood van zijn Zoon, hoeveel te meer zullen wij be houden worden doordat Hij leeft. Wie kan hieruit iets anders afleiden dan dat het avondmaal op Pasen toch wel een zeer schone zaak moet zijn? De stukken zouden dan ook anders liggen wanneer ervoor gepleit was om ADVERTENTIE Wie belang stelt In Kerk en Israël en de plaats van Nes Ammim daarin, is a s zaterdag 8 mei. welkom op de inlormatie- en bezinningsdag in de Johannes- kerk. Marg van Parmadreef. Utrecht- Overvecht. Sprekers o m Prof. dr B. J Oostertioff en prol. dr G. N. Lammens en uit Nes Ammim ds Simon Schoon en Cees van Egmond. Tevens groepsdiscussies en allerlei activi teiten. Aanvang 10.15 uur. toegang (incl. lunch) 5.— I.v.m. beperkt aantal plaatsen s.v.p. telef. aanmelden overdag 030-716773. s avonds 070-555961. behalve op de Paaszondag het avondmaal ook op Goede Vrijdag te vieren. Ik zou daar niet voor zijn omdat het orthodoxe vroomheidsty pe in ons vaderland op dergelijke dadelijk op elkaar volgende avondmaalsvieringen niet is inge steld. Maar principieel gezien zou het toch mogelijk zijn. Wat echter niet mogelijk of. liever nog, afkeu renswaardig is, is dat men ervan af ziet het avondmaal op Pasen te vie ren om het vervolgens op Goede Vrij dag een plaats te geven. Want in feite is dat het wat op het ogenblik aan de gang is. Welnu, dan verklaar ik van mijn kant zonder enig voorbehoud dat dit een stap achteruit is, die al leen maar narigheid kan brengen. En als iemand nu nog niet overtuigd is, verzoek ik hem zondag 17 van de catechismus op te slaan. Als daar gevraagd wordt welk nut de opstan ding van Christus voor" ons heeft, luidt het antwoord: Ten eerste heeft Hij door zijn opstanding de dood overwonnen, opdat Hij ons de ge rechtigheid. die Hij door zijn dood ons verworven had. kon deelachtig maken. Ik dacht dat hiermee het pleit voor het avondmaal op Pasen definitief was beslecht. Hiermee besluiten wij de discussie. Red. Van een onzer verslaggevers BAZEL Door een misverstand bij het Westduitse persbureau EPD be richtten wij, dat de synode van de evangelische kerk van Oostenrijk nog geen beslissing genomen heeft inzake de erkenning van de vrije evangelisch-theologische academie te Bazel. Van de zijde van de academie deelt men ons mede, dat de Oostenrijkse synode met grote meerderheid be sloot, ook in de toekomst afgestu deerden van de academie als predi kanten in dienst te nemen. Het mis verstand is ontstaan, doordat men onderscheid moet maken tussen er kenning van de opleiding van de academie (hiertoe besloot de synode definitief) en erkenning van de aca demie als instituut. AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT; Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 door A. J. Klei Mijn artikeltje „Hele noten in Delft" heeft me een paar brieven opgeleverd, welke be straffend van toon waren. Als ik goed begrijp leven er in de genoemde stad hervormden, die zoal niet boos. dan toch op z'n minst verdrietig zijn van wege de onbekommerde wijze waarop ik de kwestie van het psalmgezang in hun gemeente aanpakte. Als gevolg van die correspondentie ben ik nu zo goed op de hoogte van alle vijven en zessen, dat ik wel een avondvullende lezing zou kunnen houden over de kerkzang in Delft. Dit laatste zal ik niet doen. maar ik wil het wel proberen mijn kijk op de zaak te verduidelijken. In Delft is de onenigheid over het willen (doen) zingen en niet willen spelen van de psalmen op hele noten zó hoog op gelopen. dat de generale commissie voor de behandeling van bezwaren en geschillen in de hervormde kerk eraan te pas moest komen. Ik gaf te kennen dat bij wat meer openheid over en weer een dergelijk punt niet zulke onverkwikkelijke afmetingen had behoeven te krijgen. Na de mij zo royaal verstrekte infor matie ben ik nóg die mening toege daan. Neem om te beginnen de do minee. wiens aanhang de psalmen op hele noten wenst te zingen. Deze pastor weet natuurlijk drommels goed dat deze manier van psalmzin gen later ingeslopen en ver verwij derd is van de kloeke en krachtige oorspronkelijke zangwijze. Maar goed. zijn gemeenteleden voelen er zich vertrouwd mee. het past bij hun geloofsbeleving. Daarom over legt de dominee met de organist Ik gebruik met opzet het woord „over leggen". ik ga er namelijk van uit dat de predikant beseft dat de orga nist geen muzikaal manusje van alles ts. die je maar hebt te gebieden of hij speelt het. maar iemand met een gedegen vakopleiding, net als hijzelf. Oo2A orc^aoisf* olie mocJelj'Uccico vexn 2*^0 in^lromeof ■V<r then 1 J wm//^/1* ,.iMUUIULLiiJli/i/&' Welnu, de dominee laat uit pastora le overwegingen de psalmen op hele noten zingen. De organist fronst z'n wenkbrauwen hele noten dat is toch eigenlijk beneden de maat. maar zegt hij, kunnen we samen de mensen dan niet duide lijk maken dat we op den duur terug moeten naar de oude. refor matorische zangwijze? We zullen niet te hard van stapel lopen, eerst één psalm per dienst in het oude ritme en dan De dominee knikt goedkeurend. Nu wordt me uit Delft gemeld dat deze voorstelling van zaken veel te rooskleurig is. De dominees zouden star aan de hele noten vasthouden uit vrees kerkgangers te verliezen en de kerkvoogden zouden aan hun kant staan omdat minder kerkgan gers ook minder geld in de collecte- zak betekent. Maar ik kan toch niet aannemen dat deze Delftse broe ders een kerkdienst beschouwen als een voorstelling, die je met het oog op de toeloop zo aantrekkelijk mo gelijk maakt aangezien de kassa moet rinkelen. Ik zou zeggen dat je. zo gauw Je merkt dat mensen uit de kerk wegblijven omdat er anders gezongen wordt dan hun behaagt, bij hen op huisbezoek gaat om ze te vertellen dat ze aan afgoderij doen door een bepaalde zangwijze tot kenmerk van het ware te verheffen. Voorts verneem ik uit Delft, dat de organisten de handen van de toet sen lichten als je een versje opgege ven wordt dat niet in het officiële liedboek staat. Dit begrijp ik niet. Wat is dat voor overdreven preuts heid? In mijn wijkkerk zingen we nogal eens liederen die het goed doen in de studentenekklesia van Huub Oosterhuis. en we zingen ze als lijsters, ook al zijn we buiten het synodaal goedgekeurde liedboek aan de gang Ja maar, werpt ie mand uit Delft me tegen, bij ons gaat het de kant uit van oude zon dagsschoolversjes zoals Veilig in Je zus' armen. Wat ik daarvan vind? Ik dacht dat ook hier sprake is van een vorm van geloofsbeleving, waarvoor toch ruimte kan zijn. Ik wil er wel bij zeggen dat het mijn vorm niet is en ik wil ook wel kwijt dat de begeerte om zulke versjes aan te heffen eerder ingegeven wordt door sentiment dan door een ferme overtuiging. Ik geloof dat je als organist de dominee, die hier mee aankomt, erop wijzen moet dat het bijbels gehalte van versjes, die tot de rand toe gevuld zijn met hemelverlangen, niet bar groot is en dat de melodieën niet erg bij de waardigheid van de eredienst pas sen. Maar om nou te zeggen: ik speel dat niet. néé. dan gaat me de rechtlijnigheid te ver. Zo heb ik ook altijd moeite met organisten die het vertikken om het Ere zij God te spelen. Het is een heel ge- drens, toegegeven, maar als de ge meente het nu graag wil.De bij belse tekst staat in elk geval nog overeind. Voorts wordt, naar mijn zegslieden berichten. Delft onveilig gemaakt door predikheren die tuk zijn op zingen op de wijs van Rule Brit- tania en Land of hope and glory- Alweer: ik vind dat geen kerkmuzi- kale halszaak, maar ik zou als orga nist de betrokken liefhebber er wel op attenderen dat de kerk voldoen de gemakkelijke meezingers in huis heeft (jaja, in het liedboek) en dat je geen leentjebuur bij de romantisch- nationalistische wereld hoeft te spelen. Bovendien is het effect meer komisch dan stichtelijk. Kortom, mijn hele verhaal komt er weer op neer, dat over deze dingen toch met elkaar te praten moet zijn zonder dat je met kerkordelijke be palingen of instructies hoeft te zwaaien of naar een generale com missie moet lopen. De standpunten hebben zich verhard, schrijft ie mand. Kan dat harde laagje er dan nooit af gekrabd worden? P.S. Om een eventueel misverstand te voorkomen, bijgaand plaatje dient louter ter verlevendiging van het geheel en slaat volstrekt niet op Delft GEDENKEN Jqqi Het is zo langzamerhand gemeej. goed onder hele en halve theologe) geworden dat het bijbelse gedenk® meer is dan alleen maar zich herii neren of terugdenken aan. Er zit ie] in van een betrokkenheid van e gehele mens terwijl ook het tot hat delen komen erbij hoort. Zo denkejinsuli we op deze vierde mei terug aan hqdie zi die vielen in een ons opgedronge strijd tegen een vijand voor wie etOndar en recht loze begrippen waren. Le| woorden die zich gemakkelijk liet* gebruiken en aanwenden om eigi machtsdrift ten koste van anderi door te zetten. Wij gedenken strijd van hen die vielen. Hun inz«uitvoe voor wat goed en recht was meer dajhebbe hun heldenmoed, want om he laatste zouden ze geglimlacht het Pi ij ben. Zij gaven in die strijd iets tRj. zien van wat mensen kunnen zijn alPN werkelijk recht en goedheid op hé"® spel staan. Wij kunnen daar nié":" f vrijblijvend aan terugdenken. 2V; doen in de gestalte waarin ze onde^-.P; ons voortleven een appèl op onz^P solidariteit, maar dan wel een echlj? solidariteit van de geest en van he recht. Niet een verbondenheid di0®" alleen in leuzen bestaat. Het zal on^era juist zijn hen als nationale helden tj-jlam zien. Zij vochten meer tegen ovei0®12® heersing van geweld dan dat zij ge aI6el' dreven werden door vaderlandsliel 6en de. Zij wierpen zich pas in de strijl weet toen zij zagen dat mensen de dup hii n dreigden te worden van dit geweld leven Elk beeld generaliseert een appèl ei vertr reikt daarmee verder dan deze dag korte Als h lH.ve uitoe beke voort geleg ISchö leed Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Veenendaal: P. Vermaal te Vlaardingen. Aangenomen naar Huizen: J. vai Rossem te Meeuwen, die bedankt* voor Sommelsdijk en IJsselmuiden GEREF. KERKEN Beroepen te Werkendam: C. Zeema te Birdaard. Beroepbaar kand. W. van Wierer Stetwaard 118, Alkmaar. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Onstwedde: J. van Dij ken te Dedemsvaart. Bedankt voor Aalsmeer: B. van Sme den te Amersfoort. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hoofddorp: J. Karens t* Opheusden. Bedankt voor Zeist en Clifton (USAlj D. Hakkenberg te Lisse; voor Trichtl R. Boogaard te Leiden, voor Oosten land: C. Molenaar te Kapellel Biezelinge. OUD. GEREF. GEM. IN NED. Aangenomen naar Rhenen: J. vaj Prooijen te Stavenisse. VRIJE EV. GEM. Beroepen te Velp (parttime i.c.m. alg secr. van de bond van vrije ev. gem.) A. C. Louwerse te Veendam. L. Moerkerken Op 61-jarige leeftijd is overleden d heer L. Moerkerken, lerend oudei ling van de oud-gereformeerde ge meente te Vlaardingen. AMSTERDAM De generale kerke lijke vergadering van de evange lisch-lutherse kerk heeft zich bezi| gehouden met de situatie in Noord Ierland. De kerkeraad van de luther se gemeente van Weesp had aan d< synodale commissie van de evange lisch-lutherse kerk geschreven da het naar zijn mening noodzakelijk ij dat er aan de partijen in Ierland wordt gevraagd op te houden met d( strijd en op grond van het geloof ii Jezus Christus om de tafel te gaai zitten en een eind te maken aan d< vijandelijkheden. De kerkeraad van Amstelveen wal het daarmee eens en zou willen dal er vanuit de raad van kerken initia tieven zouden worden genomen er dat een gebedsactie zou worden ge organiseerd. De generale kerkelijk! vergadering verzocht de synodal! commissie daar positief tegenover t< staan en daarom ook deel te nemen aan de actie van de stichting huif aan Noord-Ierland in september. De ze stichting zal de kerken en de ban ken steun vragen om gastvrijheid U bewijzen aan volwassenen en kinde ren uit Noord-Ierland. De generale kerkelijke vergadering heeft zich ook bezonnen op de conse quenties van het oude testamenl voor het leven van vandaag. Ds J Blase wees erop dat het oude testa ment ruimte vraagt voor de armen de vreemdelingen, de invaliden, de dieren, de vijand, het land enzo voorts. OSLO (KIPA) Acht procent vart de Noren en vier procent van de Denen gaat geregeld naar de kerk. Alleen bij speciale gelegenheden gaat 27 procent van de Noren en lij procent van de Denen. Blijven ovei 64 procent in Noorwegen en 77 pra cent in Denemarken, die de kerk zelden of nooit van binnen zien. Al dus een enquête van het Noorse Galj lup-instituut. Volgens de bevolkingsj statistieken is 96 procent van de Noren lid van de lutherse kerk en in Denemarken zelfs 98 procent. Aa Van offic digt. orde derd Bij laste eerd had. afge vooi zijn ..Ze Dcnl ongi Oenl .-ekc hygi en c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2