Woutertje Pieterse's fantasie gesmoord Operafragmenten van Schat twintig kijkjes op F het kindeke Jezus] De gemeente Den Haag heeft twee nota's voor mensen die willen meedenken. Waarom zijn die nota's gemaakt? Wat gaat er met de nota's gebeuren? Publikatie van de gemeente Gravenhage Multatuli bewerkt Knopen in Butleys bestaan doorgehakt West-Duitse PEN- Centrum tegen dreigende censuur Allereerst de nota inspraak En nu de nota decentralisatie MAANDAG 3 MEI 1976 Trouw/Kwartet h 1 CT3 door Andre Rutten DEN HAAG Ellis van den Brink en Anne-Marie Heyllgers van de Haagse Comedie hebben, samen met Chris de Jong en Albert Maurits, het ver haal „Woutertje Pieterse" van Multa tuli voor het toneel bewerkt. Dat is een hele reeks grotere en kleinere speelscènes geworden, die door een verteller en Kees Coolen neemt die taak onderhoudend waar met el kaar verbonden worden én van Mul- tatuli's eigen commentaren voorzien. De scènes zijn niet allemaal even sterk of tekenend, maar toch is er een geheel ontstaan, dat een intrigerend beeld geeft van een brokje Hollands- burgerlijke samenleving, dat Multa tuli ironisch tekende, met als onbe vangen. maar geleidelijk aan meer bevangen middelpunt het jongetje Woutertje Pieterse. zuiver gespeeld door Reinier Heideman. die natuur lijk al lang geen jongetje meer is. maar de wisselende gevoelservarin gen. plastisch zuiver weergeeft. Woutertje begint, vroeg in de negen tiende eeuw. als een aardig jongetje met veel fantasie, aangestoken door roversverhalen. droomt zichzelf prins, heeft een geliefde Fancy, maakt daar een vers over in plaats van over „de dèugd zoals meester Pennewip hem opgedragen had. Die spoedt zich naar Wouters moe der. een eerbare weduwe, die „het fatsoen" als hoogste norm heeft, de wat betor gesitueerde burgers met een huis op de gracht en een eigen rijtuig naar de ogen ziet en haar kinderen in hoofdzaak leert zich bij hun fatsoen aan te passen. Een ont stellend kortzichtige vrouw, die An- ne-Marie Heyligers zo onsympathiek maakt als zij is. Haar kinderen wor den een soort bangelijke onderkrui pers. al voelen zij zich daar klaarblij kelijk zelfvoldaan bij. Woutertje ontsnapt daar een tijdje lang aan. maar wordt toch geleidelijk ingekapseld, zeker als hij zijn eerste baan krijgt bij een textielfirma, waar nog zelfvoldaner afschuwelijke bur gers zij hebben het toch maar gemaakt met een huis buiten de stad hem vernederen en met laatdun kende vriendelijkheid zijn onderge schikte afkomst inpeperen. De laatste scène geeft daar een indru kwekkend beeld van: de burgerfami lie maakt een rijtoertje met Wouter tje in de achterbak en als hij opdracht krijgt het parasolletje te ontplooien maakt hij dat kapot. Al de figuren uit het stuk omringen hem dan en nog eens klinken al de verwij ten. die hij in de loop van zijn jeugd te horen heeft dekregen. en die zijn fantasie geleidelijk aan gesmoord hebben. En er zijn nogal wat figuren, die door gaans goed. met veel humor, waarin de ironie veelal op de voorgrond treedt, gedaan zijn. De grote speel ruimte. waarin alleen eenvoudige houten meubels, die voor verschillen de doeleinden gebruikt worden, ken de vier afzonderlijke speelvakken. waarover Wim van den Heuvel als regisseur de snènes snel in elkaar kon doen overgaan, ondersteund door een goede belichting. De voorstelling gaat alleen in Hot. Den Haag. DEN HAAG De Haagse Comedie introduceert een hier nog onbekende Engelse schrijver Simon Gray (40) met zijn vijfde (van de zes) to neelstuk: „Butley". Het is een dag uit het leven van een docent moderne literatuur aan de Londense universiteit, die Ben But ley heet. Een dag. die zich afspeelt in zijn kamer aan die universiteit, die hij deelt met een jongere docent, zijn pupil en vriend. Geen doorsnee-dag. in tegendeel, een dag waarin enkele knopen beslissend worden doorge hakt. Misschien dat dit zuiverend zal wer ken voor zijn docentencarrière, waa rin hij vastgelopen lijkt. Wat er op deze dag doorgehakt wordt is eerst zijn huwelijk, dat maar een jaar ge duurd heeft, maar wel een dochtertje heeft opgeleverd, en zijn vriendschap met zijn pupil, die een wat oudere en rustiger vriend boven hem verkozen heeft. Het knappe van het stuk is de na tuurlijk lijkende en tegelijk onthul lende manier waarop zich dit alles niet zonder humor ontwikkelt. But ley. overtuigend gespeeld door Gui- do de Moor. is in principe een aardi ge kerel, maar hij gedraagt zich vol strekt onmogelijk, tegen de paarstu- De docent Butley (Guido de Moor) in een heftig gesprek met zijn vrouw Anne (Anne Oostveen). denten die zich aandienen, tegen zijn vriend, tegen zijn vrouw, tegen de oudere vriend van zijn vriend, tegen een vrouwelijke collega. Maar in dat hondse gedrag is hij duidelijk ie mand. die /.zijn verzenen tegen de prikkels slaat", iemand die in al zijn relaties klem is geraakt en als een dolleman in de weer is om uit de klem te komen. Het tragische is dat het alleen maar erger wordt en dat de anderen, als zij het misschien al door zouden hebben, er machteloos tegenover staan. Het is. in de vertaling van Albert Maurits. onder regie van Jules Roy- aards. met sterk tegenspel van Eddy Brugman. Guusje Westerman. Nan- ni Vermeer, Ton van der Velden. Anne Oostveen. Wim de Haas en Hugo Maarten, een goede voorstel ling geworden van een stuk. dat wel typisch-Engelse elementen heeft, maar toch gemakkelijk herkenbaar is. De première was zaterdag j.l. in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. André Rutten door R. N. Degens AMSTERDAM Op 28 september 1977 zal in Amsterdams Carré de p-e- mière plaatsvinden van de opera „HoudinT van Peter Schat. Zondag middag werden tijdens het laatste concert in de serie „Ongehoord op zondag" van het Concertgebouwor kest in de grote zaal twee fragmenten van dit werk uitgevoerd ..Song of love" en „Song of Liberation" Toen Schat dit laatste (Lied van de bevrijding) in 1975 had voltooid, schreef hij in zijn dagboek: „Vandaag nog wil ik hem het Concertgebouwor kest aanbieden voor een spoedige, vóórspoedige première, als een soort historisch compromis van de No tenkraker. het compromis dat de Ita liaanse communisten de christen democraten aanboden zo van: OK. het verleden was oorlog, maar samen zouden wij nu de vrede kunnen winnen." Je zou hier. met een variatie op een bekend gezegde, uit kunnen conclu deren dat. de noten niet zo hard gege ten worden als ze worden ge kraakt Een mooi „vredelievend" gebaar van Schat, waar het Con certgebouworkest. ook niet kinder achtig. vredelievend op in is gegaan. En zo klonk dan zondagmiddag ..Lo ve Song" (Engelse tekst van Adrian Mitchell die het libretto van de opera schreef) met weinig revolutionaire klanken en met de bijna Puccini- achtige meiismen waarmee de in be paalde kringen als reactionair ge doodverfde Benjamin Britten in zijn vroegere opera's zoveel succes had Het „Lied van de bevrijding" laat in zijn dramatische massaliteit van groot orkest, koor en vocale solisten vermoeden dat Schat met zijn „Hou- dini" een pakkende volksopera heeft geschreven, waarvan men in elk ge val de première met veel belangstel ling tegemoet kan zien Het Neder lands Operakoor zang zijn belangrijk aandeel knap en overtuigend, de vo cale solisten Jennie Veemnga. Jan Blinkhof en John Brocheier gaven opmerkelijk goede vertolkingen van hun partijen, en Otto Ketting din geerde het geheel met veel begrip voor de sterk aangezette drama tische effecten. Ketting had daarvóór een eerste uit voering met het Concertgebouwor kest van zijn ..For moonlight nights" (1973) gedirigeerd; een stuk voor fluit en 26 spelers, waarin afwisselend, naast de gewone dwarsfluit, de altfluit en de piccolo solistisch wor den gebruikt. De met de fluitsoli opgeroepen poëtische maan nachtsfeer wordt af en toe verstoord door „luidruchtige voorbijgangers", in casu vier trompetten en vier trom bones Een niet erg boeiende muzikale dis sertatie die Ketting zelf duidelijk typeert met „Een onderzoek naar het democratisch functioneren van een solospeler temidden van 26 me despelers Ketting had het verloop van dit functioneren helemaal zelf in de hand en hij liet de solospelers enkele malen met meerderheid van stemmen verliezen. Dat was het dan. Van Rudolf Escher (1912) ging de wereldpremière van „Sinfonia per dieci strumenti" oftewel klankstuk voor tien instrumenten, gecompo neerd in de jaren 1973-1976. Escher is altijd een klank-estheticus geweest met een grote verering voor Ravel die hij in klank en geschrift meerma len bewonderenswaardig tot uiting bracht Zijn Sinfonia is wat klanksfeer be treft een vooroorlogs avant- gardewerk waarin hij in zoverre zichzelf blijft, dat men in instrumen tatie. coloriet en thematiek het kli maat herkent waarin Ravel. Pijper en ook Badings zich thuisvoelden. Wat instrumentatie betreft doet Escher met de vijf blazers en vijf strijkers frappante dingen. Met name het lange, langzame deel. waarvan de inzet inderdaad volgens de bedoelingen van de componist „een melodisch dwalen in afgelegen, zeer afgelegen gebieden van muzika le stilte" suggereert, getuigt van een persoonlijke zeggingskracht, die zich niets laat „gezeggen" door mo dieuze stromingen. Het geheel .is dacht ik echter te uitgesponnen en in het laatste deel wat te gemak kelijk opgesierd door voordehandlig- gende „oriëntalismen" om de hele duur van 32 speelminuten te kunnen boeien. Dit stuk werd gedirigeerd door Rein- bert de Leeuw. Evenals de première van Schats operafragmenten werd het hartelijk door het publiek ont vangen. en naar goede burgerlijke concert-traditie kwamen de compo nisten (Peter Schat vergezeld door tekstschrijver Mitchell) voor die har telijkheid op het podium danken. Van een medewerker DUSSELDORF Het Westduitse PEN-Centrum. een vereniging met bijna 400 schrijvers, kwam vorige week voor zijn jaarvergadering bij een. Begroeting, vriendelijke woor den. lekkere hapjes, ontvangst door de burgemeesters van Dtlsseldorf. waar het driedaagse feest plaatsvond. De agenda zag er ook niet dreigend uit. Maar later kwam het verschil in in zicht tussen de auteurs tot uiting. De bom barstte bij de behandeling van enkele „ingekomen stukken", vooral bij een motie die zich tegen de Be- rufsverbote en de censuurparagraaf 88 a richtte. De discussie rond deze decreten be heerste de conferentie. Tegen die Westduitse „noodwetjes" keerden zich de Zweedse. Deense en Neder landse PEN-Centra. die in resoluties van hun standpunt blijk gaven en er op aan drongen dat eindelijk ook het »>cauiuiu>e PEN-Centrum kleur zou bekennen. De motie van het Nederlandse PEN- Centrum waarin staat dat de Be rufsverbote „de grondwet uithollen, rechtsradicalen bevoorrechten en de democratie in gevaar brengen", werd door H Wielek. bestuurslid van het Nederlandse PEN-Centrum. uitvoe rig toegelicht. Hierop werd. tot veler verrassing, door heel de vergadering positief ge reageerd met het gevolg dat zij ibij twee stemonthoudingeni unaniem haar afkeuring uitsprak over para graaf 88 a die zo interpretabel is dat hij als een wapen tegen alle litera tuur en kunst kan worden gebruikt. Voorts werd in plaats van het oude bestuur met Thilo Koch als secreta ris een nieuw bestuur gekozen in de plaats van de oude voorzitter Her mann Kesten. kwam de romancier en essayist Walter Jens. Thilo Koch moest plaats maken voor roman schrijver en criticus Gregor-Dellin Woutertje Pieterse (Reinier Heideman) heeft de parasol kapot gemaakt. door R. N. Degens AMSTERDAM Voor het eerst stond in ons land de integrale uitvoe ring van Olivier Messiaen's piano- werk „Vingt Regards sur i'Enfant- Jésus" als enig werk van een pianore cital op het programma. Dat was vrijdagavond in de kleine zaal van het Concertgebouw waar de in Oos tenrijk in 1947 geboren pianist Jean- Rodolphe Kars deze veeleisende taak op zich had genomen. Het waagstuk is al eerder vertoond. Kars deed het in Londen, Jeanne Loriod in Frank rijk en van de jonge pianist Béroff is er een integrale vertolking op gram mofoonplaten. De totale spcelduur van de veertig kijkjes op het kindeke Jesus bedraagt ruim twee uur. Kars maakte een pauze na de eerste tien. en toen was wel duidelijk dat hij een gezaghebbend Messiaen-vertolker en een technisch voor niets terugdein zend pianist is. Ik heb het bij die eerste tien maar voor gehoord gehou den. ook al komen er in de volgende tien nog gedeelten die nóg meer van de slagvaardigheid en het nuance ringsvermogen van de uitvoerder ver gen. Muzikaal zijn de twintig kijkjes precies even interessant of irrita<(Jo als de meeste religieus ge-nspireer£-— muziek van Messiaen; die een groé. theoreticus is en die op de jonge componistengeneratie (hij is zelf vfihf 1908) een grote invloed heeft gehainn Banale geëxalteerdheid en devote i gekeerdheid wisselen elkaar met ,np regelmaat van de klok in deze ..Rfcrji gards" af. Dezelfde accoordfo^mativ;1, en melodische motieven worden tf>ec in den treure herhaald, en wanneer ;or, even in vervoering raakt bij een ma £e nifieke vondst, kun je er op reken< dat je het volgende ogenblik een m zikale klap in je gezicht krijgt mf. een stuk smartlap. Wat dat betrc neemt Messiaen in geen enkel o|cr€ zicht muzikale „égards" in acht. Maar terecht was het vrij talrijk. publiek vrijdagavond laaiend er thousiast over de manier waarqj",, Kars met verbijsterende trefzekc heid alle banaliteiten en verhevenh den ten gehore bracht. Misschii gold de bewondering ook wel de m ziek zelf. Want Messiaen is nog steei een componist waarover zeer uitee lopend wordt geoordeeld. fADVERTENTIE Het gemeentebestuur wil burgers laten meedenken in het beleid. Daartoe worden allerlei maatregelen voorbereid, zoals subsidie aan buurt- en wijkorganisaties, overleg met bewoners over hun wijk. Zo werd begin april jl. het rapport 'Verbetering leefsituatie per wijk' gepubliceerd. En nu door inspraak en spreiding van bestuur. Wat is inspraak Inspraak is voor de burger een middel om meer invloed te hebben op over- heidsbeslissingen. En voor de overheid om te komen tot verbetering van het bestuur. Wie maakte de nota De Commissie Open heid. een studiecommissie uit de Haagse Gemeente raad, heeft in 1974 een 'Advies over Inspraak' aan het gemeentebestuur uitgebracht. Na discussie heeft de gemeenteraad aan Burgemeester en Wethouders gevraagd met een nota te komen. In die nota zou dan moeten staan hoe het inspraakbeleid voor Den Haag er uit zou kunnen zien. Wat staat er in de nota Uitgangspunt is dat inspraak mogelijk moet zijn over alle beslissingen. Bovendien mag niemand ervan uitgesloten worden. Als onderwerpen, waarover in ieder geval inspraak zal worden gevraagd, worden o.m. genoemd bestem mingsplannen, rehabilita tieplannen (renovatie e.d.), sportaccomodaties, groen voorzieningen. wijk- en dienstencentra, wijk- en buurtvoorzieningen en verkeersplannen. Dit betekent overigens niet, dat over andere onder werpen geen inspraak mogelijk is. wel dat inspraak bij de genoemde zaken zeker het geval zal zijn. Bovendien geeft de nota een aantal schema's voor de inspraakprocedures. Voluit heet de nota 'Schaalverkleining en decentralisatie van het gemeentelijk bestuur'. Schaalverkleining en decen tralisatie is het invoeren van kleinere eenheden (wijken, buurten) binnen een groter geheel, de gemeente. En het aan deze eenheden overdragen van bevoegdheden op bestuur lijk gebied. Wat staat er in deze nota In de nota staat hoe burgers meer invloed kun nen hebben op beslissingen over hun woon- en leefom geving. Vooral door sprei ding van het gemeentelijk bestuur naar de wijken. Gedacht wordt aan een spreidingsbeleid dat aan sluit op wat door de bevol king zélf al is georganiseerd op buurt- en wijkniveau. Voorgesteld wordt een commissie van gemeente raadsleden, ambtenaren en niet ambtelijke deskundi gen te benoemen. Deze commissie moet het ge meentebestuur adviseren over een bredere spreiding van het gemeentelijk be stuur naar groepen van de bevolking en over delen van de stad. In dit advies zullen ook de resultaten worden verwerkt van een proef met een gekozen wijkraad in een of meer wijken. De twee nota's zijn overhandigd aan de Haagse gemeenteraad. Verstuurd aan pers en aan een groot aantal organisaties en instellingen ter bestudering en beoordeling, ter bespreking en discussie. En voor het leveren van inspraak. Daarna gaan de nota's via verschillende raads commissies, naar de gemeenteraad, die mede op basis van de inspraakresultaten besluiten zal nemen. En wat kunt doen De beide nota's gaan over uw mogelijkheden om mee te denken in Den Haag. Uw stad. Daarom zijn de nota's vanaf vandaag ook voor verkrijgbaar. Kunt ook meedenken, op de inhoud reageren. Dat kunt u doen tot 1 juli aanstaande. Uw schriftelijke reacties kunt u stu ren naar Burgemeester en Wethouders van Den Haag, Burg. De Monchyplein 14, Den Haag. Hoe u aan de nota's komt De nota's liggen voor u klaar in het Gemeentelijk Informatiecentrum aan de Groenmarkt. Dit centrum is er op werkdagen geopend van 9-17 uur en op zaterdagen van 10-16 uur. En op het stadhuis. Burg. De Monchyplein, Verkoop gedrukte stukken, kamer 2023. De nota's zijn gratis. Telefonisch bestellen is niet mogelijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 8