Een relatie kun je niet vastleggen iWfv r Brood-kijkers Uw probleem ook het onze Nieuw keramiek volgens oud procédé Het huwelijk als een schijn-zekerheid ^JINSDAG 20 APRIL 1976 BINNENLAND TROUW/KWARTET 7 Een serie over verschillende vormen van (samen)ieven door Cisca Dressei- huys en Kees de Leeuw ^Over kinderen krijgen wordt te '>i lichtvaardig gedacht ,Het huwelijk is voor mij een contract, waarin twee mensen in een stelsel van rechten en plichten iets vastleggen, wat zich niet vast laat leggen. Menselijke relaties kunnen al leen maar in volstrekte vrij- 1 heid en vrijwilligheid tot hun volle recht komen." Aldus Mare de Koninck, en Joke Roodenburg voegt daaraan ■"[toe: „Alleen aldoor die enge wettelijke verplichtingen met handtekeningen en zo, wat het allemaal zo definitief doet voorkomen, heb ik het trou wens nooit zien zitten." Joke (31) en Mare (29) zijn dan ook liet getrouwd, maar wonen wel al weer zo'n zes jaar samen. Beiden hebben een eigen werkkring, zij als herapeute in en psychiatrisch zie kenhuis, hij als journalist in Den laag, in welke stad ze een pand ïebben gehuurd, dat met anderen wordt gedeeld. Verder beschikken ie naast gemeenschappelijke vrien- ien ook ieder over een eigen kring iran kennissen en vrienden, waar ze veel waarde aan hechten, zoals ver- lerop zal blijken Koordat Joke en Mare besloten met felkaar te gaan samenwonen, had- len ze wel een paar relaties gehad, naar bij Joke knapten die af op het eit, dat er steeds werd aangedron- ;en op trouwen, terwijl bij Mare iets iergelijks aan de hand was. Ook daar kwam steeds hetzelfde pa- roon van „verliefd, verloofd, ge rouwd en natuurlijk daarna kinde en" nadrukkelijk naar voren. Mare vas voor Joke de eerste man, die liet meteen over huwelijk en kinde en krijgen begon te praten en ook was hij toen nog niet in staat zijn dachten over trouwen en samen- Inen te formuleren, zoals hij dat doet, toch bleek, dat ze over deze igen des levens zo gelijkgestemd ichten, dat ze een relatie aan- lurfden. are: „een relatie geeft je geen ze- ierheid. Een huwelijk suggereert lat wel, maar dat is een schijn- kerheid, omdat je van geen enke relatie zeker kunt zijn. Dus waar- n zou je trouwen? Daar komt nog lij, dat ik vind, dat je een relatie 'anneer die is stuk gelopen ook i moet kunnen beëindigen. Dat linkt misschien erg zakelijk, maar it is wel belangrijk. Het uit elkaar an van twee mensen is op zichzelf een hele toestand en deze wordt iog verergerd, als er allerlei huwe lijkse rompslomp moet worden af gehandeld. Vooral als er kinderen >ij zijn betrokken". Voor beiden leidt, dat ze afkomstig zijn uit een jezin, waarvan de ouders wel ge brouwd zijn, evenals hun broers en 1JSKisters, van wie er overigens al weer Inkelen zijn gescheiden. hiet vrij Vanuit je eigen achtergrond heb je ligenlijk geen keuze-vrij heid inzake len relatievorm, omdat je niet op indere vormen dan het logische hu welijk wordt gewezen. Dat houdt evens in, dat je maar weinig elfstandig over die verschrikkelijk lelangrijke dingen kunt nadenken. )at komt pas, als je wat groter bent iegroeid en om je heen begint te lijken. Bij mij was dat in de provo- tijd, toen de jeugd zich enigszins begon te bevrijden van starre denkpatronen. Die beweging heeft mij erg geholpen bij het invullen van mijn eigen leven en toen was de keuze niet moeilijk meer, omdat ik voor mezelf geen enkele rechtvaar diging zag om te trouwen. Een trouwbelofte lijkt natuurlijk iets heel moois", aldus Mare, „maar dat is het niet, omdat je jezelf vastlegt voor een toekomst, die je niet kent." Joke: „Zes jaar samenwonen zegt veel meer voor een verhpuding dan zes jaar huwelijk, omdat het ge schiedt op basis van vrijwilligheid. Niet te verwarren met vrijblijvend heid; dat wil ik wel benadrukken. Ik moet ook zeggen, dat ik geen enkele behoefte heb aan de status van ge trouwde vrouw in de vorm van maatschappelijk aanzien. Dat vind ik flauwekul. Evenals het feit, dat je als getrouwde vrouw de naam van je man krijgt. Ik zou dat ervaren als een inbreuk op mijn eigen identi teit." Toch onderkennen Mare en Joke wel degelijk, dat een relatie in de vorm van samenwonen in haar ont wikkeling vrij weinig verschilt van een huwelijk, maar het is wel de vorm, die je zelf kiest en invult en geen rol, die je wordt opgedrongen overeenkomstig de opvattingen over het huwelijk. Geen spiegel „Essentieel voor een verhouding vind ik, dat ieder zichzelf blijft en ook al woon ik samen, ik wil daar mee echt niet uitdrukken, dat je zo naar elkaar moet toegroeien, dat die ander van wie je houdt als het ware een spiegel van jezelf wordt. Zo'n situatie vind ik beslist niet ideaal. En dan spreek ik nog niet eens van het openleggen van je ei gen verlangens aan die ander, want dat doet alleen maar afbreuk aan het interessante van een verhou ding." Joke: „Zekerheid kun je alleen in jezelf vinden en niet in een huwelijk of zo. Het gaat om je eigen identi teit. Daardoor kun je meer voor de ander betekenen, omdat je dan je eigen gezicht kunt laten zien. Die zelfstandigheid geef je in een huwe lijk als vrouw vaak snel prijs, vooral als er kinderen zijn, waarbij nog komt dat ik zelf geen enkele preten tie koester, dat ik in staat ben een kind op te voeden. Ik ben nogal gauw bezorgd en dat kan een kind in zijn ontwikkeling alleen maar belemmeren. Het zou voor allebei maar een paniekerig bestaan worden." Niet alles samen Mare: „Een van de risico's is, dat je toch te veel op elkaar gericht gaat raken en constant rekening houdt met die ander. Oök is belangrijk, dat je niet alles samen gaat doen. waardoor er geen ruimte overblijft om ook ieder voor zich dingen te doen. Dat gevaar doet zich bij ons niet voor. omdat we allebei maat schappelijk zelfstandig functione ren met onregelmatige werktijden, waardoor we ook financieel gezien een zelfstandig leven leiden, zodat de een niet ontredderd achterblijft, als de ander weggaat."' De wederzijdse ouders hebben over igens in het begin nog wel wat moei te gehad met deze vorm van (sa- men-)leven. Joke: „Ik kom uit een gereformeerd gezin en dat gaf best problemen, want ik ging niet alleen samenwonen, maar Marc was ook nog rooms-katholiek van huis uit. Nu speelt dat geen rol meer. Onze relatie blijkt zich beter te hebben ontwikkeld dan die van de andere kinderen van wie er twee geschei den zijn, en nu worden we haast als voorbeeld gesteld. Daarmee accep teren ze eigenlijk, dat het ook zo kan." Mare zegt, dat ze in katholie ke kring nooit zo fanatiek in de leer zijn geweest, althans bij hem thuis niet. Wel heeft zijn vader hem op de man af gevraagd, waarom hij niet trouwde en ook al begreep hij dit standpunt niet, het was een open, reële discussie zonder verwijten. Te lichtvaardig Ook Mare voelt niets voor kinderen. „Het'is niet niks om nieuwe kinde ren op deze wereld te zetten, want wat kun je zo'n kind in feite bieden. Je weet niet of je bij elkaar blijft en wat heeft een kind aan schijnzeker-, heid." Hij is ook van mening, dat de meeste mensen er veel te lichtvaar dig over denken. „Ze spreken vaak langer over de aanschaf van een wasmachine of auto dan over de „aanschaf" van een kind." Hij bas- seert dat op ervaringen in zijn eigen omgeving, waar men uit een soort automatisme trouwt, kinderen krijgt en zich vaak pas later reali seert, dat er niet bewust is gekozen, maar dat het huwelijk onder druk van de ouders tot stand is gekomen. Joke: „Begrijp me goed. ik heb er niets op tegen als iemand trouwt, maar hij moet zich wel realiseren, wat hij doet en erachter staan. Dan pas kan hij zich ook prettig voelen." Mare: „Een relatie ontaardt zo gauw in elkaar beperkingen opleg gen. Dat hebben wij ook ervaren en dan moet er gepraat worden om die relatie weer zuiver te krijgen. Door veel praten hebben we nu een ver houding opgebouwd, zoals we die altijd hebben gewild. De theorie van een paar jaar geleden is nu in de praktijk gerealiseerd en dan pas merk je of je wel of niet vrienden bent. Dan pas blijkt of je verhou ding de moeite waard is en ervaar je de ruimte waar je samenwoont als een soort thuishaven." Joke: „Eigenlijk kun je nooit zeg gen. dat je er nu bent, omdat elke dag weer nieuw is. Alles is gegeven en je moet niets uitsluiten." Het eerste artikel van deze serie stond in de krant van zaterdag 17 april. door Mink van Rijsdijk De malaise, die op kousevoetjes de televisieprogramma's besloop is niet meer te negeren. Voegt men daar dan nog de zendtijd- en zuilcnnijd bij. dan komt het moment dat de vraag zich opdringt of er niet wat al te ruig met ons goede kijkgeld wordt omgesprongen. Wat doet een zendgemachtig de aan klantenbinding en wat is nou precies amusement? Over dit boeiende probleem belegde het tijdschrift „Hol lands Diep" een praatavond, waar iedereen die van teevee- wanten weet aanwezig was. Het werd een avondje van dik hout zaagt men planken en het heeft niet veel gescheeld of de diverse zuilen sloegen elkaar met die planken de hersens in. In de krantenverslagen kwam het gekrakeel van die deskundigen -'??- erg verwarrend op me over. Een bijwer king van die verwarring was dat ik plotseling besefte, dat er iedere avond behalve de gerenommeerde huisslaven bosjes lieden urenlang televisie moeten kijken voor hun dagelijkse boterham. Dat had ik natuurlijk kunnen weten, maar de kommer en ellende van deze broodkijkers was eigenlijk langs me heen gegaan. Iemand die avond in avond uit het voorgekookte amusement van series en kwissen wenst te consumeren zal van mij geen verwijt horen. Men doet maar. Die bijeenkomst van televi sie-deskundigen bracht mij op de gedachte eens het kinder spel te spelen van: dan was ik.... en dan was jij. en dan deed ik.... Zo was ik dan Ton Hydra en moest ik teevee kijken en er een stukje over schrijven. Dat werd een klus van heb ik jou daar. Na een half uur huiswerk spoten de tranen al horizontaal uit mijn ogen en brandden de zenuwvlekken in mijn hals. Wat een vak. wat een gruwelijk droefgeestig vak is dat brood-kijken. Ik koos een avondje Avro en werd geconfronteerd met de ongein van de Wiekentkwis. Nu laat ik al het onbenul van de vragen maar rusten, wind me niet op over de zelfgenoeg zaamheid van de heer Fred Oster. noch over zijn glamour- lachje, dat hij produceert als hij zichzelf erg grappig vindt. Aan de mensen die meededen en die. zelfs als ze zwaar in de prijzen vielen, voor paal stonden verspil ik geen woord. Zij wilden dat blijkbaar graag, anders zouden ze niet meegedaan hebben. Maar aan dat marmotje, dat „helemaal uit Barne- veld kwam" (en dat is me een eind weg zeg), vroeg niemand eerst of hij wel mee wilde doen. Hij werd gewoon ingezet Dat is pas amusement. Een levende marmot. Hij werd uit de colbertzak van zijn baas gefrommeld. Schattig hè? Ja. reuze schattig. De aanstaande bruid, die het diertje in de handen gedrukt kreeg vond het doodeng. Marmotje zelf trouwens ook. de haren rezen hem te berge. Lekker zacht hè? Ja. lekker zacht. Lachen, gieren, brullen werd hot pas toen het beest in een soort doolhof werd gezet. De achterwand van dat labyrint had, net als een knikkerplank, gaten waarboven getallen stonden. Daar zat hij dan. Ik hield mijn adem in Hoelang zou marmotje moeten rennen voordat hij een veilig onderkomen vond, weg van die afschuwelijke mensen, die dolle pret hadden? Hocvaak zou hij zijn weg geblokkeerd voelen door een muurtje in de doolhof? Hij had geluk en vond de kortste route naar veiligheid in het gat dat de spelers duizend gulden opleverde. Applaus. Wat zeg ik, déverend applaus. De spclmensen gingen met een halve inventaris huiswaarts. Een avondje AVRO dat hun heugen zal. Of het marmotje ooit weer in Barneveld is gekomen? Misschien. Misschien niet. Hij kan ook dood gegaan zijn aan alle emoties, die volwassen mensen amuse ment noemen. Maar wat is een marmot tenslotte afs de kijkdichtheid hoog is? Ik ben geen vegetariër, zelfs geen lid van de dierenbescherming en zodoende in vele ogen niet zo'n fijn besnaard wezen, maar toch nog net met voldoende bewogenheid uitgerust om me het lot van een weerloos wit beestje aan te trekken. Bovenal pink ik echter een traan weg opi de brood-kijkers, die iedere avond klokke zeven zeggen „kom. ik moet aan het werk." Hoe kan een mens wakker blijven bij zoveel slaapverwekkende narigheid? door Annemarie Lücker Bij Metz en Co, Amsterdam, staan op het ogenblik aardewerk servie zen waarvan de vormen zijn geba seerd op antieke Hollandse tinnen serviezen uit de zeventiende en achttiende eeuw. Ze zijn ontworpen en uitgevoerd door Eric van Bree- men. Eric van Breemen woont en werkt in Naarden, waar hij zich toelegt op het vervaardigen van Naardens keramiek, dat net zoals het oude Weesper en Loosdrechts aardewerk een beroemde naam heeft. Opvallend aan deze serviezen zijn de spits toelopende knopvormige deksels van verschillende potten en de sierlijk gedraaide handvaten en oren aan theepotten en koppen. De serviezen zijn er in twee kleuren, wit en zandkleur. Alle onderdelen zijn los te koop. Ontbijtborden kosten 9.95 per stuk, grote borden 13.50. Soepkoppen met twee oren en een schotel zijn 18.50, theekoppen 9.95. Een grote theepot kost 39.95, een roomstel op een keramiek blaadje 39.50. Hoge potten met deksels zijn er vanaf 14.50 tot 39.50. Eric van Breemen maakt ook witte aardewerken beesten; olifanten, paarden, koeien en neushoorns. Hij bereidt zelf de klei en giet deze in handgemaakte mallen. Na enkele uren drogen wordt de overtollige klei weggegoten, zodat de kleislib in de vorm achterblijft. Nog later wor den de mallen opengemaakt en moeten de onderdelen aan elkaar Eric van Breemen met een van zijn worden geboetseerd. Na vier dagen beesten bij het servies dat geïnspi- worden de vormen de eerste keer reerd is op achttiende-eeuwse tinnen gebakken, daarna geglazuurd om voorwerpen, vervolgens weer in de oven te gaan. een klein duifje, het teken van echt Alle werkstukken zijn gemerkt met Naardense keramiek. Vragen (één per brief) zenden haar: Uw probleem ook het onze. Postbus 507, Voorburg. Naam en adres vermel den. Eén gulden aan postzegels bijs luiten. Geheimhouding is verzekerd. Vraag: In mijn woonkamer blijkt Jlotseling een menigte beestjes on- ier de Perzische tapijten te zitten. Ze hebben heel wat kleine gaatjes ;ebeten. Wat kan ik hiertegen be- innen en waar komen ze vandaan? kntwoord: De beestjes, die u me oezond (ze waren gelukkig niet neer levend in dat geval zouden e onbekeken verwijderd zijn!), zijn arven van tapijtkevers. Hoe ze in luis gekomen zijn? Een mogelijk- ïeid is dat ze via oude vogelnesten ussen de dakpannen door geko- nen zijn. Het is wel goed nu en dan ens opruiming te laten houden on- ier de dakpannen. Een andere mo- elijkheid: Veel huisvrouwen ma- en graag gebruik van een helder erfstzonnetje om alles nog eens ink te laten luchten voor de winter egint. Allerlei insecten maken ge- mik van de mogelijkheid op een listige manier met de frisse dekens n andere spullen mee naar binnen i de warmte te komen, zo ook de ipijtkevers. Dus wel flink uitklop- en en schudden in het najaar, iar dan is het ook afgelopen met schoonmaak. Hoe nodig die uit- rij in het voorjaar wel is, mer- we dagelijks aan de brieven »er motten en ander levend, maar - jewenst gedierte in huis. Met de ten beginnen en alle koffers, do- i, blikken enz. uitkloppen, luch- en schoonmaken. Maar nu die fpijtkevers: De Perzische tapijten ":ngt u. zo mogelijk in een plastic naar de gemeentelijke ontsmet- "lienst (is die in uw gemeente Ojen i "••Haar 61£ niet aanwezig, dan naar een grote plaats in de buurt). Nu de vloerbe dekking daaronder: Langs de plin ten gaat u duchtig te werk met Detmol, of Roxasect of iets derge lijks. (Zelf gebruikte ik gewone pe troleum in een Flitspuit). De lucht trekt wel weg. Verder bestuift u de vloer met het insecticide en na 17» uur zuigt u met de stofzuiger de hele vloer en wat daarvoor in aan merking komt. stevig uit. De stof zuiger buiten leegmaken en met het gebruikte middel ontsmetten. Ver volgens de spuiterij binnen herha len. Alle deuren in huis open. Ra men dicht, een paar Vaponastrips geopend op de vloer en u zelf gaat een of twee dagen ergens anders heen. Het spreekt vanzelf dat aqua ria en huisdieren (vogels) van te voren verwijderd zijn. Als u terug komt: ramen open, strips sluiten en nog eens goed stofzuigen, zoals dat al gebeurde. Zo nodig behandeling nu en dan herhalen. Vergeet niet beklede stoelen te inspecteren. Wij wensen u sterkte en geduld, maar u krijgt de besstjes weg. Ditzelfde verhaal krijgt u te horen als u de reinigingsdienst van uw gemeente opbelt. Aanvulling van vraag en antwoord over Charterreizen. De Christelijke emigratiecentrale zond ons, mèt een hoffelijke brief de adressen van „ouderverenigingen". Het bleek dat deze gegevens niet meer klopten met de huisvesting van sommige van deze verenigingen, waarvoor onze excuses: 1. Binding. Secr. Postbus 179 Zutphen. tel. 05759- 2937, Hoefslag 7 Gorssel; 2. We reldcontact. secr. Postbus 277. Zeist tel. 03404-21178. Huydekoperweg 23a; 3. OVE, Postbus 1058, Rotter dam tel 010-775765. 's- Gravendijkwal 25; 4. Wij Komen (Spaar en reisfonds) Adm. Comeni- uslaan 16, Naarden, tel. 02159-41834. Secr. Burg. van Hasseltlaan 10 Naarden 02159-44756. Vraag: Vanmorgen zagen wij in een berkje in onze stadstuin een heel klein zeer levendig vogeltje dat niet schuw was en zich aan alle kanten liet bekijken: kleiner dan een mees en met een felgele streep over het kopje, de zijkant was groenachtig en op de vleugeltjes een witte en een zwarte streep. Wat kan het ge weest zijn? Antwoord: Waar u woont in het westen is dit vogeltje niet zo vaak te zien. Het was een mannetjes- Goudhaantje, dat in naaldbossen broedt en het nest ophangt onder de afhangende takken van conife ren. Een handige kleine vogelgids moet u op uw verlanglijstje zetten bij uw verjaardag. Het is een bron van heel veel genoeggn, ook in uw stadstuin. Vraag: Graag zou ik iets meer weten over Hindelooper schilderwerk. Antwoord: In het blad Na Vijven (Eska. Lijnmarkt 43 Utrecht) stond enige jaren geleden een reeks arti kelen over deze schilderkunst. Een aardige handleiding, zowel voor Hindelooper schilderwerk als voor de Staphorster stiptechniek, werd samengesteld door Piet Eskes en Dirk v. d. Lindt. Uitgave van de Kon. Talens BV te Apeldoorn. Dit boekje zal men waarschijnlijk wel in een hobbywinkel kunnen kopen. Hulp van lezers: Van verschillende kanten ontvingen wij de Franse tekst van Lied 88 uit het Liedboek o.a. ook van de dichter/bewerker Jan Wit. Hartelijk dank. Wij laten het eerste couplet hier volgen: Mon Dieu, quelle guerre cruelle, Je trou- ve deuz hommes en moi". L'un veut que, plein d'amour pour toi, Mon coeur te soit toujours fidéle; L'au- tre, tes volonté rebelle, Se révolte contre ta lol. (nr. 245 Louanges et prières, ed. Delachaux Niestlé. 32 Rue de Grenelle Paris Vile). Ook in de Waalse Kerk in Nederland wordt gebruik gemaakt van dit ge zangboek. Vraag: Graag zou ik iets lezen over een broeikas, die particulieren in hun tuin kunnen zetten. Antwoord: Een heel handig boekje, dat we al aan diverse vrienden en familieleden cadeau gaven is: Kas in eigen tuin. vademecum voor de amateurkweker, door E. de Bruin, uitgave Thieme Zutphen. Liefde voor planten en bloemen is nog belangrijker dan de beschikbare tijd. Slechts diegenen, die weten wat ze wel en niet in en met een kasje kunnen doen, volgens de Bruin, moeten ermee beginnen. An ders wordt het een bron van erger nis. Maar voor amateurkwekers met een Tang an Dingin, zoals dat Indische mevrouwtje, dat wij ge kend hebben met haar prachtige orchideeën of zoals die arts in ruste, die alle planten van zijn buren weer in fleur en groei bracht, is het bezig zijn in het kasje een heerlijke bezig heid. Vraag: Een van onze lezers bezit een prachtig romantische potlood houtskooltekening gesigneerd F W Cooke Okt. 1837. In onze handboe ken kunnen we niets over deze kunstenaar vinden. Kan iemand ons helpen? recept een keer probeert, zult u ze ker volmondig beamen, dat het spul onweerstaanbaar lekker smaakt Ja, dan moeten daar meer mensen van genieten: Klop een el en 200 gr. witte basterd suiker glad (met een mixer gaat dat heel goed), gr. cacao en 250 gr. zachte roomboter of plantenmargarine van een goed merk en een beetje oploskoffie er bij, blijven mixen en dan tenslotte 200 gr. gebroken kaakjes erbij. Dit gaat in een met folie bekleed bakblik en vervolgens in de koel kast. Maar houd het gewicht van die echtgenoot in de gaten! Arretje Cake: Diverse lezeressen stuurden me het recept van deze heerlijkheid in iets gewijzigde vorm. In plaats van het toch wel zware kokosvet, gebruikt men plan tenmargarine (er gaat dan nog wat poederkoffie bij) of roomboter. Goed laten opstijven in de koelkast en dan niet In ruiten, maar in plak jes snijden: „Mijn man is niet bij de koelkast weg te slaan en als u mijn Hulp over Piatnik: In Wenen bestaat sedert 1824 de firma Ferdinand Pi atnik, een fabriek die luze speel kaarten maakt. Een tweede fabriek werd in Buda Pest opgericht en na de eerste wereldoorlog ook te Praag en Krakau, alle drie na de tweede wereldoorlog staatsbedrijven. In Duitse gebieden speelt men nog steeds met dit soort kaarten. De symbolen betekenen volgens onze briefschrijver: harten: lente, bellen, zomer; bladeren herfst en eikels winter. Hij verijst naar een boekje Speelkaarten (uitg. Dishoeck). Een andere lezer bezit een spel van 36 kaarten, een Zwitsers spel. een soort een en twntig. Men speelde er ook canasta mee en een soort pa tience. Ook dit is een spel met bel len, eikels, bloemen en wapenschil den. Op dit gebied zijn de medewer kers van deze rubriek volkomen leek, zozeer dat we, toen we een keer verleid werden een wonderlijk gedoetje met kaarten mee te spe len, daarbij in alle onwetendheid de hele pot wonnen, tot ergernis van alle kansberekenaars. We zullen echter, zodra we een duidelijk boek je gevonden hebben met de spelre gels van deze en andere ongebruike lijke kaartspelen, dit aan de be langstellenden mededelen. Telefoontje van Memisa, Rotter dam, waar men beslist geen ge bruikte injectienaalden wil hebben en ook geen gebruikte brillen (wel verbandartlkelen) maar waar men wel graag de aandacht wil vestigen op de permanente boetiek van aller lei mooie en goedkope (ook wel duurdere) voorwerpen en sieraden uit de missie-gebieden. Eendrachtwet 49, Rotterdam, tel. 010-144888

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 7