Kerkelijke zorgen over onze ontwikkelingshulp I 1 Sederavond op de plaat gezet Vandaag Voor het eerst wat minder bijbels verkocht Geen buitenlanders als opperrabbijn in ons land Onze adressen: Kerk in DDR: kleine maar actieve gemeenschap VOORBL DONDERDAG 8 APRIL 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWAI Van een onzer redacteuren DEN HAAG Bij de kerken heerst verontrusting over de dreigende aanslag op het geld dat beschikbaar is voor ontwik kelingssamenwerking. Dit blijkt uit een verklaring, die is uitgegeven door het Interker kelijk Vredesberaad (IKV). X min Y en de Werkgroep Ont wikkelingssamenwerking van de Raad van kerken. De kerkelijke groepen spreken hun voldoening uit over het feit dat de hulpdoelstelling. 1.5 procent van het nationale inkomen van ons land. is bereikt. De groepen twijfelen echter of die hulp ten goede komt bij de allerarmsten in de wereld. Zij stellen vast dat het kabinet Den Uyl bij monde van minister Pronk van ont wikkelingssamenwerking een helde re visie over het voorgestane beleid heeft getoond, maar zij vinden dat de belangen van de allerarmsten in deze wereld steeds meer moeten wijken voor eigen belangen op korte termijn. Voorts stellen zij de vraag wat nu eigenlijk die anderhalf procent voor stelt. ..Het aandeel hierin van wat échte hulp (zoals gedefinieerd door de DAC, het ontwikkelingscomité van de OESO) genoemd wordt, is slechts ongeveer 0.75 0.85 procent van het bruto nationaal produkt (bnp). Dat is nèt boven de minimum VN-doelstelling van 0.7 procent bnp Nederland levert daarmee geen bui tensporige prestatie, maar voldoet gewoon aan een minimale belofte. Tekorten De kerkelijke groepen stellen tegeno ver Nederlands inspanning de geza menlijke tekorten van de olie- importerende ontwikkelingslanden, die door de recessie en de inflatie opgelopen zijn tot 100 miljard gul den. waarvan zeker 20 miljard onge dekt is Tegelijk dekt volgens de kerkelijke groepen de vlag de lading niet: „Uit gaven worden als .hulp' gepresen teerd die weinig of niets daarmee te maken hebben. Bovendien wordt het hulpbedrag geflatteerd bijvoorbeeld door als .hulp' te presenteren de 560 miljoen gulden die dit jaar geleend worden op de kapitaalmarkt In feite mogen toch alleen de hoge kosten van het verzachten van die commerciële leningen ten laste van het hulpbudget komen. Er zijn vele posten te noemen die weinig met hulp' te maken hebben, zoals de toe- rekeningen van andere ministeries, opvang en begeleiding van gastarbei ders en Surinamers. enz. Bovendien constateren wij dat ook Bezorgdheid in de kerken dat minister Pronk zal verdrinken het eigenlijke hulpbedrag niet meer veilig is In verband met de bezuini gingsoperaties van minister Duisen- berg wordt ook de ontwikkelingshulp genoemd Men denkt dan aan het toevoegen van nieuwe posten, onder het hulpplafond, zoals: garanties aan de Europese Investeringsbank, meer apparaatskosten van het ministerie van buitenlandse zaken, extra bedra gen voor de opvang van Surinamers; alsook aan het uitvoeren van mani pulaties met het stuwmeer. De effec tieve hulpomvang wordt hierdoor verminderd." De kerkelijke groepen stellen hierte genover hetgeen in Keerpunt 1972 in het vooruitzicht is gesteld: „Indien de financieel-economische situatie een ponds-ponds-gewijze verminde ring van de uitgaven ten behoeve van dit regeerakkoord noodzakelijk maakt, worden de bedragen voor ont wikkelingssamenwerking daarvan uitgesloten". Eigenbelang Het IKV. X min Y en de Werkgroep ontwikkelingssamenwerking van de Raad van Kerken vrezen dat ons eigen binnenlandse belang als gevolg van de wereldwijde recessie zwaarder weegt dan de urgente nood in de Derde Wereld. De groepen achten dit in strijd met de gerechtigheid. „Hulp dient te voorzien in de reële behoef ten van de armsten in de Derde We reld". zeggen de drie groepen. „De hulpomvang is ook een instrument tegenover meer terughoudende do norlanden. Door een krachtig Neder lands ontwikkelingsbeleid kunnen zij gemotiveerd worden tot grotere pres taties." De groepen menen dat ons land de omvang van de hulp niet moet verminderen en tevens moet zorgen dat het hulpbeleid beter wordt. Toen het kabinet Den Uyl met zijn werk begon, werd gezegd dat er een integraal ontwikkelingsbeleid ge voerd zou worden, waarbij meer de partementen betrokken zouden wor den De kerkelijke groepen stellen nu echter vast dat de andere departe menten steeds meer druk uitoefenen op het ministerie voor ontwikkelings samenwerking terwille van hun eigen departementale belangen. De groepen constateren dat het aan tal voorwaarden dat aan hulp ver bonden is niet kleiner wordt. De ei gen grondstoffenverwerkende indus trie blijft zwaar beschermd, een her structurering van de economie, ge richt op de belangen van de Derde Wereld blijft achterwege en nog steeds is er geen beleid ten aanzien van de multinationale onderne mingen. UNCTAD De drie groepen vinden de vooruit zichten voor de komende wereldhan delsconferentie UNCTAD IV somber De eerder gedane beloften hebben de rijke landen niet nagekomen en de UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Mannen en vrouwen L. de Vrees (Trouw 1-4-76) vindt man nen blijkbaar ven meer waarde dan vrouwen. Mannen moeten eerst een kans hebben als waren ze de zwakste partij. Maar zo'n opstelling geeft bij zonder weinig ruimte om tot een niet-traditionele rolverdeling te mo- men. en prest de man. terwijl hij er helaas geen zin in hoeft te hebben, om volledig aan het arbeidsproces deel te nemen of zich er in ieder gevak voor beschikbaar te houden, en prest een vrouw om het huishou den te doen. waar zij misschien to taal geen aardigheid in heeft. Zo n opstelling maakt mensen kapot. B. P. v. d. Heide (Trouw 1-4-76) wil ik een antwoord geven op zijn vraag: „Is het nodig dat werkloze gehuwde vrouwen voorrang krijgen boven werkloze gehuwde mannen?" Ja. dat is nodig om de volgende reden: Stel dat man en vrouw elk een halve baan hebben, en elk voor de helft van de tijd de zorg voor hun gezin op zich nemen. De vrouw wordt onvrijwillig werkloos, dan heeft ze zes maanden recht op WW-uitkering (80 procent) en geen recht op WWV-uitkering. waar mannen nog wel twee jaar recht op hebben (75 procent). Een gehuwde werkloze vrouw (als boven geschetst» krijgt dus maar zes maan den de tijd om een nieuwe baan te zoeken tegen een man dertig maan den Mij dunkt, ook al is de vrouw volgens L. de Vrees dan niet de zwakste partij, is het niet teveel ge vraagd haar een extra steuntje in de rug te geven. Kampen W. Oomkes AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Gerbrandy (2) In het artikel van de heer Sloothaak betreffende „Gerbrandy s beeld" is helaas een onnauwkeurigheid of misverstand geslopen, die tot wat wonderlijke conclusies zou kunnen leiden en als het enigszins mogelijk is. zou ik daar graag een rectificatie van zien Er staat nl nu: ...ze studeerde in Amsterdam en We nen. waar ze ook het grootste deel van de oorlog en de tijd daarna in het verzet en in het verzorgen van vluchtelingen doorbracht Exact is het als volgt ik studeerde in Amsterdam van '34-37 aan de Rijks- akademie (Vrije Grafiek), daarna Wenen (waar ik omzwaaide naar Beeldhouwen) doch in die tijd viel de „Anschluss" en daar begon dus het hulpwerk. Eind '38 was ik terug in Holland, waar ik afwisselend in m'n atelier en in internationaal hulpwerk zat. Daarna volgde tijdens oorlog het verzet (ik werkte mee in de groep van Gerrit Jan van der Veen» Na de oorlog zou ik in Zweden verder stu deren. dit heb ik inderdaad gedaan (akademie Stockholm), maar hield het niet uit en ging toch weer helpen in een internationaal Quakerrelief team in Wenen, waar ik tot 1958 bleef (van 1948 af). In Wenen kreeg ik ook mijn eerste grote opdrachten voor de stad Wenen. Loënga Maria J. van Everdingen Taptoe Breda Het bestuur van de stichting natio nale Taptoe Breda is voornemens voortaan deze ongetwijfeld muzikale manifestatie van allure te doen plaatsvinden in Breda. Vanzelfspre kend zijn hieraan hoge kosten ver bonden. mede veroorzaakt door de spontane medewerking uit de bur gersector. Wie echter mocht menen, dat de pogingen van de organisato ren om voor dit waarlijk unieke ge beuren een waardige subsidie van CRM te kunnen verwachten, vergist zich grandioos. Onze rode minister vindt het de moeite niet waard om er zelfs over te piekeren. Hij vergeet natuurlijk, dat duizenden uit het land. maar toch vooral uit Breda en omgeving dit schouwspel zullen wil len beleven. Voorts doet het vreemd aan. dat ook de provinciale culturele raad rustig aan de kant blijft staan en deswege met een gunstig advies achterwege blijft. Welnu, én de mi nister én de genoemde raad dienen wel te beseffen, dat de taptoe in Breda zal moeten doorgaan en dat deze daarom de steun van over heidswege niet zal mogen ontberen Immers ook niet-rode manifestaties hebben recht op financiële medewer king. zelfs van CRM! Utrecht D. C. J. Oosting Van een onzer redacteuren GENEVE De secretaris-generaal van de Lutherse Wereldbond, de Amerikaan dr. Carl Mau. heeft na een bezoek aan de kerken in de Duit se Democratische Republiek gezegd dat hij het bewonderenswaardig vindt hoe de kerk in dat land onder de gegeven, vaak moeilijke, omstan digheden probeert het smalle pad tussen oppositie en opportunisme te gaan. Dr. Mau is twaalf dagen in de DDR geweest. Hij heeft daar gemerkt dat er in de gemeenten levendige be langstelling bestaat voor het werk van de LWF In een vergadering in Berlijn zei Carl Mau: „De kerk in de DDR zijn geen volkskerken meer in de gebruikelijke zin. maar kerken in verandering. Zij worden echter ge dragen door levendige gemeenten, die in vele gevallen streven naar ver nieuwing van de vormen voor de gemeenschappelijke aanbieding en het christelijke getuigenis." Dr. Mau vindt het nodig dat de con tacten tussen de kerk in de DDR en de kerken in het buitenland verbe terd worden op het gebied van litera tuur. werkmateriaal en de uitwisse ling van informatie. Terwille van de kerkelijke ontwikkeling in de DDR is het volgens Mau nodig dat ook in de nieuwe socialistische woongebie den bij de grote steden kerkruimten komen Het ontbreken van ruimten voor de kerk hindert het kerkelijke werk. aldus dr. Mau. De kerken in de DDR hebben vol gens de LWF-secretaris net als elders in de wereld bij te dragen aan de humanisering van de maatschappij door het scheppen van rechtvaardi ge structuren Dr. Mau meent dat de situatie waa rin de kerk in de DDR zich bevindt heel andes is als een aantal jaren geleden. Zij verliest steeds meer trekjes van de volkskerk. Wie nu nog bij de gemeente wil horen belijdt daarmee zijn geloof. Dr. Mau gaf als voorbeeld voor de snelle veranderin gen dat in de havenstad Rostock aan de Oostzee, met zijn 250.000 inwo ners vorig jaar nog maar 141 kinde ren werden gedoopt.. Vroeger was het een uitzondering, wanneer een kind niet gedoopt werd. Statistisch gaat de kerk in de DDR snel achteruit, maar men krijgt tege lijkertijd de indruk dat de kerk zeer actief is. Er is veel jeugd en studen- tenwerk. hoewel een kerklidmaat schap voor een jongere vaak ernstige nadelen ten aanzien van scholings- en beroepskansen betekent Dr. Mau standpunten worden harder en daar door groeit de teleurstelling bij de arme landen. Ons land heeft in de Noord-Zuid-dialoog, die in december in Parijs is gehouden een eigen rol gespeeld. De kerkelijke groepen vre zen echter dat Nederland zijn kans op een eigen positie steeds meer zal verliezen aan de Europese Ge meenschap. „Wij wijzen bijvoorbeeld op de EG- steun aan de magere verklaring van de B-groeplanden over grondstoffen, in maart tijdens de UNCTAD-Raad. Een dergelijke EG-coördinatie, die tot dit soort standpunten leidt is ge vaarlijk, want zij miskent de legitie me verlangens van de ontwikkelings landen. In hoeverre is hiermee weer een nieuwe stap gezet op de weg naar verdere .coördinatie en harmonisatie' in de EG? En in hoeverre blijft het in de toekomst nog mogelijk dat Neder land een eigen standpunt inneemt? Over dit EG-optreden zijn wij diep teleurgesteld. Wij vrezen dat de .een heid' van Europa ook bij het kabinet Den Uyl boven mondiale solidariteit gaat." De drie groepen pleiten er voor dat het Nederlands ontwikkelingssamen- werkingsbeleid pas in de Europese gemeenschap wordt ge~ntegreerd. wanneer over het toekomstige EG- beleid op dat punt zekerheid bestaat. Hans Küng beschuldigd van protestantisme Van een onzer redacteuren ROME De Franse jezuïet prof. Jean Galot. dezelfde die in 1972 de Nederlandse Omo-catechese aan viel. heeft thans een bijzonder felle uitval gedaan naar de Duitse theo loog prof. dr Hans Küng. Galot wijst ook op de verklaring van de Duitse bisschoppen bij het ver schijnen van de Duitse uitgave van het boek in 1974. Deze verklaarden toen, dat het tot het christen zijn behoort in Jezus niet slechts een voorbeeldig mens of een behartiger van de zaak van God te zien, maar Gods eeuwige zoon. die door de kracht van de Heilige Geest mens geworden is uit het maagd Maria „Het boek is oppervlakkig", zo zei professor Galot voor radio Vaticana, „maar het kan indruk maken op degenen die de behandelde proble men slechts van verre kennen". Hij voegde eraan toe: „Het is overigens niet de eerste keer. dat Küng succes zoekt bij het grote publiek". Het boek bevat geen enkele nieuwe bijdrage voor de kennis van het evangelie of van de persoon en de leer van Christus. Küng hecht aldus de Romeinse theoloog wei nig historische waarde aan het evan gelie. sluit aan bij protestantse op vattingen en vecht de traditionele inhoud van het dogma aan. zonder de betekenis van deze officiële leer ernstig te hebben onderzocht. Vol gens Galot is het beeld dat Küng van Christus schetst, niet katholiek. Het andere moratorium. Conferen tie van de evangelische zendingsalli antie (tel. 03430-5030». maandaga vond 12 april, half acht. in de Silo- kerk. Herestraat 34. Utrecht. Moeten kerken in de ontwikkelingslanden voorlopig) met rust gelaten worden? Moet alleen nog maar geldelijke steun gegeven worden of gelemaal geen steun meer? Of misschien zen ding in omgekeerde richting? Aan wezig zullen zijn dr. Nathan Bailey en dr. L. L King, president en secre taris van de Christian and Missiona ry Alliance, dr Philip Teng. leider van de Alliance-gementen in Hongkong, ds. Alfredo Smith, een Argentijn, die in Peru werkt, en ds. Mabiala Muanda uit Zaire. Studieconferentie van de oplei ding voor de akte godsdienstonder wijs, 12 en 13 april op Woudschoten, Zeist. Inl. Prins Bernhardlaan 36, Zutphen. AO\ inTLHTlE Deze week in Hervormd Neder land o.a. Interview met Jan Schaefer Mogen we nog weten wat we eten° Gesprek met Jan Glastra van Loon Beeld gevangene ingegeven door angst Zal Israel patstelling willen doorbreken'' Wonen wat is dat en hoe doe je het goed-' Een rare brief uit Leusden over abortus. Ik abonneer, mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: PLAATS TEL.NR. ab.prijs 28.50 per halfjaar Zonder postzegel verzenden aan: Antw.nummer 1776. Den Haag. Bel !en mag ook: 070-512111. Ook in d< losse verkoop. Sederavond. een gravure van B. Picard (1673-1733), overgeno men uit het tekstboek bij de plaat „Sederavond". Bij de joden begint het paasfeest bij zonsondergang. Die eerste avond, de sederavond kenmerkt zich door een heel eigen sfeer. Er wordt teruggezien op de uittocht uit Egypte. Dit feit wordt in oude vormen opnieuw verteld. Men zingt de psalmen, die betrekking hebben op de uittocht, maar het centrum van de sederavond is de maaltijd. Die is gezellig en royaal. Typisch daarbij is de matze, het ongedesemde brood, het brood van de onderdrukking. En er wor den bittere kruiden gegeten. Want er is iets bijzonders met deze avond. De kruiden verwijzen naar de onderdrukking in hetland Egypte. Bij de maaltijd van sederavond zingen de joden liederen, die eeu wen oud zijn. Sommige zijn uit vergetelheid tot nieuw leven ge bracht. Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het Joods Na tionaal Fonds hebben de befaam de chazan voorzanger Hans Bloe- mendaal en zijn zoon Asher een aantal van deze psalmen en ande re liederen op de plaat gezet. Bloemendaal staat garant voor het muzikaal gehalte van deze uit voering. De begeleiding met gitaar bas, hobo, tamboerijn en klok kenspel is een beetje kitscherig. Van ons had dat niet gehoeven, maar het maakt de plaat, getiteld „sederavond" wel plezierig te be luisteren. De plaat kost als men hem bestelt vóór 15 april 18. inclusief ver- zdnkosten. Daarna kost hij 20.50 Men kan hem bestellen uitsluitènd door de prijs over te maken op giro 49998 van het Joods Nationaal Fonds. Amsterdam. Het Joods Nationaal Fonds finan ciert grondaankopen in Israël en verleent steun bij de verbetering van aangekochte terreinen. De winst op de grammofoonplaat komt aan dit fonds ten goede. A.S. AMSTERDAM Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft blij kens een mededeling vorig jaar 114.431 bijbels verkocht. Een respectabel aantal maar voor het eerst in de jongste geschiedenis van het bijbelgenootschap is dat een daling van de verkoop in vergelijking tot het voorafgaande jaar. Opvallend is evenwel dat er daaren tegen een geringe toeneming was van de verkoop van de traditionele Sta tenbijbel en een opmerkelijke verho ging van de omzet in bijbelgedeelten. Deze laatste toeneming was aanzien lijk. Onder bijbelgedeelten verstaat het bijbelgenootschap in de' eerste plaats nieuwe testamenten en afzon derlijke bijbelboeken. De verkoop in deze sector was in 1974,132.012 stuks. In het vorig jaar werd bijna het twee voudige hiervan verkocht. 241.505 exemplaren. Een spectaculaire omzetsvergroting bereikte het bijbelgenootschap in de sector selecties uit de bijbel. Hiervan verkocht het 350.000 exemplaren te genover 90.000 in 1974. Deze selecties zijn handige vouwbladen met een aantal speciaal uitgekozen bijbel teksten rondom een bepaald thema. Zo werd vorig jaar een keuze uitgege ven van teksten rondom het thema „vrede" in de Vredesweek. Zo'n vouwblad kan al gauw dienen als uitgangspunt voor een gesprek over de bijbel. De opzienbarende belangstelling voor dit soort vouwbladen kan er volgens het bijbelgenootschap op wijzen dat de belangstelling voor de inhoud van de bijbelse boodschap in sommige kringen toeneemt, ook al daalt de verkoop van complete bij bels. Dat deze verkoop in het afgelo pen jaar wat minder was dan in 1974 Van een medewerker Amsterdam Het bestuur van het Nederlands Israelietisch Kerkgenootschap ziet af van het benoemen van een opperrabbijn van Nederland. Het wil door een taakverdeling onder de in Nederland aanwezige rabbijnen pogen in de behoefte te voorzien- .Nadat eind 1972 opperrabbijn A. Schuster van Amsterdam met pensi oen ging. vervolgens opperrabbijn Daniel Kahn uit Rotterdam vertrok en opperrabbijn E. Berlinger van Utrecht, nadat hij de zeventig was gepasseerd, zijn werk aanzienlijk ver minderde, leefde de gedachte voor geheel Nederland uit het buitenland een opperrabbijn te benoemen. Bij de rabbijnen in het buitenland blijkt echter geen belangstelling te bestaan zich in Nederland te laten vestigen. De paar rabbijnen die naar Nederland hebben gesolliciteerd blij ken weinig geschikt om te worden benoemd. De opzet is thans een taak verdeling bij de rabbijnen drie in Amsterdam, één in Rotterdam, één CAMP DE BASSCHAERDE p Slechts weinigen zullen fc waarschijnlijk de naam vai& dichter uit de groep van Op% Wegen herinneren. Een klein» del van hem verscheen in vb, draagt de titel „Verhindering zijn tien verzen die voornamer sterven tot thema hebben. Hel is een eenzaam land dat ons goed verborgen houdt en wa^ onherstelbare averij hebben keeren langzaam naar de do> spreekt een sterk realisme ui verzen. Het opent met een] „voor Willem de Mérode: „Wij paaien dood niet met hen te noemen. zijn mededoogen en zijn roemen. Hij zicht het graan voordat' gerijpt, en plundert uit de hof de sci bloemen." zijn gil 'oordat I Het zouden verzen van d» kunnen zijn, zo aarzelend woi gesproken. Haast in een verwondering, die zich niet herhalingen van bekende W( maar die naar woorden en bei tast om wat de ziel zou kuni rukken in ingehouden toon spreken. „Er Zal wel een geluk bestaa| maar dan toch achter deze 1 En vóór het hart daar uit kanf1 zal 't hier ontredderd ondergi De dood wordt hier gevleid het woord God wordt geen opj gemaakt die als een deksel vaten past. Maar wel is hier strekken van een hand. in de dering, naar iets dat beloofd ii de „stervende" is het genl weten". „voorgoed van U te .zijn" II komt omdat in 1974 een speciale goedkope uitgave gedrukt werd die in onverwacht grote aantallen werd besteld. Groot nieuws Evenals in 1974 werd ook weer een grote omzet bereikt van „Groot Nieuws voor U", het nieuwe testa ment in de omgangstaal. Om te zor gen dat de prijs van dit nieuwe testa ment voor jongeren geen beletsel kan zijn. heeft het bijbelgenootschap een uitgave verzorgd van „Groot Nieuws voor U" in klein formaat en op goed koop papier. Van de bijna hondervijftigduizend nieuwe testamenten, die vorig jaar de deur uit gingen, werden er bijna vijf tigduizend afgenomen door de Gide ons, de organisatie die bijbels plaatst in hotels. Wanneer men de omzet cijfers optelt, komt men op een getal van meer dan 700.000 verkochte bijbels of bijbelge deelten. Dat wil zeggen dat vorig jaar ongeveer 700.000 Nederlanders een bijbel of bijbelgedeelte in handen kregen. Dit getal valt echter nog geheel in het niet bij het totaalcijfer van in de wereld verkochte bijbels of bijbelge deelten. Dit bedroeg vorig jaar drie honderdmiljoen. Een aantal van deze uitgaven werd mede door Nederland gefinancierd. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen Kinderdijk: J.J.W.ft haan te Wilsum; te NOP (w. Marknesse-Luttelgeest): C. 1 zen te Oosterend; te Vreesvjj Kruijt te Wierden. n GEREF. KERKEN (VRIJG).t Beroepen te Marknesse in |c werking met Nagele: B. Kaïjri kand. te Kampen; te Kanteel Ulehake kand. te Kampen; Bosch; A.D.v.d. Heuvel te 'tfc Bedankt voor Buitenpost: Beek te Tiel-Zaltbommel. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zeist: D. HakkenJ Lisse. Bedankt voor Hilversum en land; J. Koster te Barneveld| GEREF. KERKEN Beroepen te Lunteren: dr. S. miss. pred. op Midden-Javaf woonachtig te Apeldoorn. in Uirecht en één opperrabbijn in Den Haag) tot stand te brengen. In het bijzonder wil men komen tot een rabbijn die de vertegenwoordi gende verplichtingen op zich neemt en contacten onderhoudt met de pu bliciteitsmedia. Bij het bestuur van het Nederlands Israelietisch Kerkgenootschap bestaat de wens daartoe de Israëlische staatsburger opperrabijn M. Fink (30) van Den Haag te benoemen. De rabbijnen in Nederland zijn on derling sterk verdeeld over een van boven opgelegde taakverdeling. „We zitten geen duimen te draaien. We weten zelf best wat we moeten doen", reageerde de Amsterdamse rabbijn H Rodrigues Pereira tegenover het Nieuw Israelietisch Weekblad. Idi Amin President Idi Amin van heeft het bijbelse verhaal tempelreiniging door Chris waarschuwing voorgehouden religieuze leiders in zijn la president, die zelf islamiet is. islamitische en christelijke g ken met scherpe bewoording dat zij het misbruik van hu huizen als markten voor de van olie. zout en andere gebi tikelen niet zouden tegengaai dreigde met zware straffen religieuze gezagsdragers, d kerken of moskeeën laten gel als conferentiezalen of verei lokalen. Ds L. Brasser Op 77-jarige leeftijd is overle hervormde emeritus-predik! Brasser. Hij begon zijn. op leeftijd aanvaarde, ambtelijk baan te Bruchem. Vandaar hij naar Rijssen en tenslotte hij tot aan zijn emeritaat in hervormde gemeente te Vo zen. Nadien ging hij in zijn vi gemeente Rijssen wonen. Ds S. Kooistra Ds. S. Kooistra te Menaldum. dacteur van het HeIn Weekblad, heeft op de voorjai gadering van de afdeling Frif van de confessionele verenig Leeuwarden gepleit voor voL samengaan van de hervormd! en de gereformeerde kerken ft daardoor ontstaan van een „nj., Ie gereformeerde kerk van J land". Ds. Kooistra drong steeds nauwere samenwerkiir sen beide kerken, niet alleen]" lijk. maar ook plaatselijk, el onder meer de suggestie, datj al mogelijk zou moeten wordj£ aanstaande hervormde predilj hun opleiding aan de Vrije U^n teit zouden krijgen. it

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2