Kerkgeld verdient
zichzelf terug
Over Feike Asma en een bureau
Missie-orde vraagt
priesterwij ding
gehuwden in Azië
Maastricht verwacht
250.000 pelgrims
Westduitse ondernemers:
Onze adressen:
Bejaardenpas
groot succes
Met pistool
op de keel
Vijf Egyptische
beeldjes gestolen L
nfl
Pistool gaat af
arrestatie
bij
Fusie vrijgemaakte
zendingsbladen
Congres Wereldraad
over naleving van
besluiten Helsinki
li
Noodgemeente
in Leiden
DINSDAG 30 MAART 1976
KERK/BINNENLAND
TROUW/KWAR"
TUTZING (KNA) Wanneer de staat de welzijnszorg der kerken
zou moeten overnemen, zou dat veel en veel duurder worden.
Kerkbelasting betalen is daarom uiteindelijk voordeliger dan de
kerk uitstappen om die kerkbelasting te ontlopen Dit was de
eensgezinde conclusie van belastingadviseurs, economen en on
dernemers op een economisch politiek beraad van de evange
lische academie van Tutzing in West-Duitsland.
De deelnemers aan het colloquium
waren het erover eens. dat de maat
schappij een groot deel van de wel
zijnszorg lang niet zo goedkoop kan
realiseren, als thans via de kerkbelas
ting gebeurt Zij heten zich bij de
beoordeling van de situatie minder
leiden door een ..gelovig hart" dan
door zuiver economische motieven
Michael Stocker. een hoge amb
tenaar van het Beierse ministerie
voor sociale zaken. zei. dat bij het
wegvallen van de kerkbelasting de
staat ..onvervulbare taken op het ge
bied van de welzijnszorg" op zich zou
moeten nemen
Van het huidige systeem van de
kerkbelasting profiteert iedereen, zo
constateerde men. De r.k kerk en de
evangelische kerk nemen zestig tot
tachtig procent van alle instellingen
voor welzijnszorg voor hun rekening.
De kerken subsidiëren deze instellin
gen aanzienlijk zowel uit giften der
kerkleden als uit de opbrengst van de
kerkbelasting
Bovendien, hoe zou men zonder de
kerken aan de nodige vrijwilligers m
het welzijnswerk kunnen komen? De
kerken verstaan de kunst om bereid
heid te wekken voor de dienst aan de
naaste Op iedere aangestelde mede
werker, die door de kerken betaald
wordt, vindt men negen mensen, die
hem gratis helpen in zijn werk. Wan
neer de kerkbelasting zou wegvallen,
dan zou de staat het werk moeten
overnemen Daartoe zou de staat vol
gens Stocker noch financieel, noch
qua personeel, noch organisatorisch
in staat zijn.
Ook de kerken profiteren ervan,
vooral op het gebied van incassering
Nu bedragen de onkosten twee tot
vier procent. Wanneer de kerken zelf
hun kerkbelasting zouden moeten in
nen. dan zouden de kosten twintig
tot 25 procent bedragen. Uiteindelijk
komt dit ten goede aan degenen, die
kerkbelasting betalen.
Een ander argument voor handha
ving van de kerkbelasting zag menig-
UIT
VAN LEZERS
Korte, duidelijk geschreven, üefsi
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Parkeren
Het verwondert mij in hoge mate
dat het parkeren van auto's op het
trottoir, door de politie kennelijk
oogluikend wordt toegelaten Zij
acht het gerief van de voetgangers
blijkbaar ondergeschikt aan dat van
de automobohst Ik vind dat we
door deze onbeschaamdheid te tole-
£eren nog meer op weg zijn de auto
mobilist maar zijn gang te laten
gaan. als het erom gaat de doorstro
ming van verkeer «wat voor het me
rendeel inhodt auto's) te bevorderen
Juist hun een fikse boete te geven,
zet hen misschien aan het denken
Dan komen ze hopelijk tot de
conclusie, dat het toch maar beter en
bovendien sneller is om af en toe e
tiets te nemen
Rijswijk J. ric Moor
Prana
Wat voor dominee Kraan de vraag,is
wat het nu eigenlijk is waardoor de
mensen via magnetiseurs genezen
"worden is in één woord samengevat
..prana Dit ls een stoom van le
venskracht welke men door te ade
men tot zich krijgt. Adem is de alge
mene energiebron waaruit ons leven
bestaat, zonder adem zijn onze minu
ten geteld dat we nog leven. Zelf ben
ik heerlijk gezond geworden door de
Juiste ademhalings- en lichaamsoefe
ningen en zou iedereeen wel aan wil
len raden dit goed te leren. Een goed
voorllchtingsboekje is: De Yogi leer
der ademhaling Schrijver Rama
charaka. Als men deze methode plus
yoga oefeningen volgt en de juiste
voeding gebruikt heeft men geen
magnetiseur nodig omdat we dit pra
na zelf al tot ons nemen. Ood heeft
ons dit in zijn pure natuur gegeven en
daar mogen wij toch wel dankbaar
gebruik van maken
Maassluis mevrouw A. J. dc Niet
Schoolbegeleiding (2)
Onlangs hebt u in dit blad kunnen
lezen dat de Prot. Chr. Scholen van
Overijssel en de Noord-Veluwe een
eigen schoolbegeleidingsdienst
willen. Met getallen en percentages
werd geprobeerd de indruk te vesti
gen dat nagenoeg allen, die betrok
ken zijn bij het Christelijk onderwijs
van Kleuterschool tot Voortgezet
Wetenschappelijk Onderwijs deze
schoolbegeleidingsdienst willen
Maar niet allen staan achter dit stre
ven. Wij zullen u ook zeggen waarom.
Er is op de N.W Veluwe een Regiona
le Prot. Chr Schoolraad opgericht
met o.a. als doel de bevordering van
het Prot. Chr. Onderwijs op de
NW Veluwe. ..Wel", zult u zeggen.
..daar is toch niets op tegen?". Dat is
het ook met. ware het niet dat de
initiatiefnemers de weg van de smal
le basis hadden gekozen Deze stich
ting heeft n.l. tot grondslag: De Hei
lige Schrift als het Woord van God.
waaraan geen ander verklaring en
toepassing wordt gegeven dan in de
dne formulieren van Enigheid is uit
gedrukt.
Nu willen wij iedereen, die dit wenst.
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Te! 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Te) 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
de vrijheid geven om naast de bijbel
de belijdenisgeschriften te nemen
als richtsnoer voor het leven - we
leven ook wat dit betreft gelukkig in
een vrij land - Het gaat ons echter te
ver om deze drie formulieren op te
nemen in de grondslag van een stich
ting. die graag naar buiten treedt als
representant van het totale christe
lijk onderwijs. We dachten, dat als
men wil samenwerken, men moet
zoeken naar datgene wat ons samen
bindt en dat we dan ruimte moeten
gunnen aan mede-christenen, die be
grip willen hebben voor de betekenis
van de belijdenisgeschriften in het
verleden, doch die voor de beleving
van hun eigen christen-zijn ook wil
len kijken naar het heden en de
toekomst en menen te mogen stellen
dat de theologische ontwikkeling na
1619 niet heeft stilgestaan.
Met andere woorden: Als men sa
menbundeling in een Regionale
Schoolraad nastreeft, dan dient men
de basis zo te nemen, dat allen, die
als ouder, bestuurslid, leerling of
personeelslid voorstander zijn van
het christelijk onderwijs, achter de
grondslag kunnen staan.
Zo is ook de grondslag geformuleerd
van de Landelijke Prot. Chr. School
raad.
Het is te betreuren dat de gedachte
van het ..isolement", het „speciale
etiketje" weer opgang maakt op de
NJWTVeluwe.
Harderwijk Leden van het personeel
van de Chr. School voor
HNO ..De Weiburg"
Schoolbegeleiding (3)
Mevrouw mr. J. F. Whitlau. directeur
van de vereniging voor openbaar on
derwijs. vindt het beschamend dat
het prot.-chr. onderwijs van Overijs
sel en de Noord-Veluwe zich beroe
pend op zijn sterkte elke samenwer
king afwijst op grond van de vrijheid
van onderwijs. Op landelijk niveau
is vanuit de besturenraad voor het
prot.-chr. onderwijs duidelijk ge
steld dat het prot.-chr. onderwijs
recht heeft op eigen schoolbegelei
dingsdiensten In een commentaar
op de discussienota schoolbegelei
ding. opgesteld door de Nederlandse
katholieke schoolraad met de prot.-
chr. schoolraad en de vereniging
voor «algemene) bijzondere scholen
staat o.a ..Een uitvloeisel van dit
standpunt is. dat een aantal scholen
te zamen een eigen dienst moet kun
nen oprichten". Wat op de noord
west Veluwe gaande is staat niet op
zichzelf, elders zal men nog moeter.
beginnen, of plannen nader uit
werken.
Er is geen sprake van dat deze vrij
heid ten koste zou gaan van anderen,
zoals mevrouw Whitlau meent. An
dere groeperingen zullen eventueel
in groter verband de mogelijkheid
moeten krijgen hun eigen identiteit
te handhaven Het zal echter steeds
mogelijk moeten zijn dat in een be
paald gebied de ene groep gebruik
kan maken van de aanwezige dienst
van een andere groep, als daarvoor
een bijdrage in de kosten wordt ver
leend ..Het zal hun een zorg zijn of
de schoolbegeleiding (zo) wel betaal
baar is", schrijft mr. Whitlau. De
minister zal echter subsidievoor
waarden stellen. Voldoet men daar
aan. dan is de dienst betaalbaar.
Elke groep heeft dan bestaansmoge
lijkheid. Hierbij is geen sprake van
een ander aan de kant laten staan.
Ook anderen hebben een grondwet
telijk recht op eigen voorzieningen,
't Harde P. Wiegman
Pastorale werkers (4)
De gereformeerde synode behandelt
een rapport om geen pastorale wer
kers voor kleine gemeenten aan te
stellen. Ze moeten het maar doen
met een dominee op pensioen of een
doorstuderende theologische kandi
daat Dat laatste lijkt mi) nu eerder
een lapmiddel dan een oplossing. Ze
kunnen ook niet honderd procent
voor de gemeente werkzaam zijn Is
het niet mogelijk dat afgestudeer
den vier jaar naar zo n kleine istreek-
ïgemeente gaan? Is het erg als ze met
minder geld voorlopig moeten doen0
Delfiijl II. dc Boer
door A.J. Klei
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG Voor de land<
pas 65. die bejaarden kortingei
schaft op het openbaar vervo
verscheidene sociaal-culturele
viteiten. is de belangstelling g
dan werd verwacht. Dit d
staatssecretaris Meijer van CRI
teren mee tijdens de vergad
van de Tweede Kamercomn
over de nota bejaardenbeleid.
Verwacht werd dat er ong
600.000 aanvragen voor een dei
ke pas zouden binnenkomen,
februari waren er al meer dan 8(
pasjes uitgereikt. Met folders zi
ministerie van CRM binnenko
informatie over de mogelijk!
van de pas uitbreiden.
MAASTRICHT Een buitenli
heeft een 18-jarig meisje A. B.
intercity over een afstand van 9
onder schot gehouden, door eei
tooi tegen haar keel te houden
meisje wist enkele honderden
ters voordat de trein komend
Eindhoven het station in Maast
binnenliep uit de trein te sprii
De man vluchtte, nadat het n
aan de noodrem had getrokke
De man sprak het meisje het
aan in de stoptrein De
Eindhoven Nadat de Maastri
in Eindhoven in de inter-city ii
coupé, waarin geen andere reü
zaten had plaats genomen zoc
man haar weer op. Hij sprak
aan in het Engels. Ook sprak de
Portugees en Frans. Het is ni<
kend wat zijn plannen waren.
Omdat zaterdagavond mijn
gezinsleden allen erg vroeg
naar bed gingen en ik hen
daarin niet volgde, strekten
zich een paar ongerepte uren
voor me uit en deze heb ik
toen gebruikt om mijn
jeugdsentiment eens stevig te
voeden. Daartoe deed ik het
licht uit. de pick-up aan. de
koptelefoon op en de ge-
luidsknop ver open en draaide
ik bij het milde schijnsel van
de voor ons huis staande
straatlantaarn een aantal ou
de orgelplaten van Feike As-
ma. opgenomen in de Oude
Kerk te Amsterdam.
Ik zette hiermee de klok zo'n vijf
entwintig jaar terug, we hoefden
nog niet naar Brandpunt te kijken
en uit het liedboek te zingen, we
gingen op zaterdagavond naar Fei
ke Asma luisteren in de Oude Kerk.
Ik had mijn stille hoekplaatsje weer
opgezocht, vanwaar ik de mensen
kon zien binnenkomen het liep
weer mooi volen bekeek het
programma. De lampen werden uit
gedraaid. schijnwerpers op het or
gelfront gericht (wantzo had impre
sario Cor Stier het bedisseld) en het
begon. Psalm 84. canonisch voor
spel en koraal van Jan Zwart. Hoe
lieflijk, hoe vol heilgenot
In de verlaten woonkamer maakte
ik op m'n eentje weer zo'n ouder
wetse Asma-avond mee Ik besloot,
of beter. Feike Asma besloot met de
toccata over psalm 146. ook van Jan
Zwart. Het dreunde verrukkelijk in
mijn oren. ik neuriede tevreden mee
en had mijn stichting al te pakken
voordat de zondag was begonnen
Ik rustte er ook heerlijk van uit.
Dit laatste was wel nodig, want ik
had een enigszins opwindende dag
achter de rug vanwege de aankoop
van een bureau. Ik stem toe dat dit
op zichzelf geen schokkende aange
legenheid is. maar mijn aanwist
kwam op een even onverwachte als
liet orgel in de Oude Kerk te Amsterdam.
ongebruikelijke manier in mijn le
ven terecht.
Zaterdagochtend las ik op een gege
ven moment in een groot warenhuis
geknield voor een bureau om het
prijskaartje te ontcijferen. „Zoekt u
een bureau?", hoorde ik een vrien
delijke stem vragen. Zeker een ver
koopster. dacht ik. maar opkijkend
zag ik een in regenjas gehulde dame
staan die me aanmoedigend toe
knikte
Ik antwoordde dat ik. zonder er nu
direct haast mee te hebben, inder
daad uit was op een bureau. „Dit is
allemaal niks," sprak de dame mis
prijzend en ze wees naar de om ons
heen uitgestalde bureautjes, „ge
woon vurenhout, een plankje zus en
een plankje zo. amper een behoor
lijke la en wat ze ervoor durven
vragen!" Ze vertelde dat ze thuis
een degelijk eikehouten bureau had
staan dat van haar man was ge
weest. Het was vrijwel niet gebruikt
en ik kon het voor de helft van de
prijs krijgen. Tegen deze wèrvende
tekst was ik niet opgewassen en we
spraken af dat ik in de middag bij
haar zou komen kijken.
Zou deze mevrouw zaterdagsmor
gens alle warenhuizen langs gaan
en daar de klanten van de uitgestal
de waren weglokken? Daar kon ze
dan wel eens last mee krijgen, over
woog ik bezorgd. Toen ik er haar
's middags naar vroeg, zei ze dat ik
de eerste en enige was die ze op deze
manier had aangeklampt, zomaar,
in een opwelling. Ik zag er blijkbaar
vertrouwenwekkend genoeg uit om
een bureau aan te slijten.
Op haar huiskamertafel lag Trouw,
opengeslagen bij pagina twee en dit
bracht mee dat wij beiden terstond
door de mand vielen: zij als dage
lijkse afneemster van deze krant in
het algemeen en van deze rubriek in
het bijzonder en ik als leverancier
van door haar gelezen bijdragen.
Zonder dralen pakten wij het vader
landse kerkelijke leven op om als
onderwerp van conversatie te die
nen. Mijn hartelijke gastvrouw gaf
te kennen gereformeerd te zijn. zij
verhaalde op levendige toon van
vooroorlogs preekgenot in Amster
dam en vertrouwde me toe dat zij
tegenwoordig een vergelijkbaar ge
not vond bij een confessionele her
vormde dominee. Met deze medede
ling. wellicht dienstig voor samen
op weg zijnde hervormden en gere
formeerden. wil ik een punt zetten
achter het eerste stukje, dat ik heb
getikt achter mijn nieuwe bureau
iwant een doortastende bevriende
autobezitster heeft nog dezelfde
middag voor de verhuizing van dit
meubelstuk gezorgd).
Bisschoppen
De vierentwintig rooms-kathof
bisschoppen van het Caribisci
bied hebben in het openbaar v
ving gevraagd voor de foutenj
hun kerk. In een herderlijke!
over de taak van de christen i
samenleving zeggen zij: ..Onzeft
heeft zich schuldig gemaakt aai
discriminatie en aan het handl
van de sociale ongelijkheid
klassenverschillen". De biss
pen. die onder meer afkomstigj
uit Cuba. Haiti, Puerto Rico, J3
ca en de Nederlandse Antillen,
den: „De kerk, die wij vertegen
digen. heeft te vaak de indru
wekt aan de kant te staan vai
rijken en de machtigen, ondan
voorbeeld van veel priesters erf
gieuzen. die geleefd hebben tt|
de armen en hun beproevingen ij
dig hebben gedeeld".
)tiL
Van een verslaggever
GRONINGEN Vijf EgyptA
beeldjes zijn gestolen van een j
ningse expositie.
In het kader van de tentoonstel
„Dodenkunst als levenskunst!
Egypte", waren ze geëxposeerf
het cultuurcentrum De Oosterpi
in Groningen. Het gaat om beep
uit de tijd van de Farao's, zo'nfi
duizend jaar voor Christus. Vercfc
een amulet vernield. De voorwek
die een grote historiche waarde!
ben zijn eigendom van het Lr'
museum van oudheden. De di^t
is gistermorgen ontdekt.
MAASTRICHT In MaastriJ
gistermorgen rond zes uur eeC'
jarige man uit Valkenburg-Hoult
V. K. door een kogel uitp
dienstpistool van een Maastri#
politieman gewond geraakt. DeP
werd met nog twee andere inbre&i
inwoners uit Maastricht op hfli
daad betrapt bij de inbraak iitf
apotheek. Terwijl twee ..collet'
reeds in de politiebus op ve
wachtten, werd V.K. met de ha
gespreid tegen een muur gepl1
om gefouilleerd te worden. H S
pleegde hij verzet. De agent difr
wapen scherp gesteld in de
droeg zag tot zijn schrik da t
pistool afging en de man verwo 1
aan zijn hoofd. V. K. moest me
behandeld worden. Hierna weijii
ingesloten.
ROME (NCNS) - De congregatie van de missionarissen oblaten
van Maria heeft het Vaticaan dringend gevraagd, over te gaan tot
priesterwijding van gehuwde katechisten.
De missionarissen vinden dat vooral
nodig voor bepaalde landen in Azië.
waar het kerkelijk personeel sterk
verminderd is na de politieke veran
deringen. Hun rapport naar Rome
verwijst in het bijzonder naar Laos.
waar veel buitenlandse missionaris
sen het land moesten verlaten. Het
gevolg is. dat de katechisten veelal
alleen staan en voor veel taken zich
gesteld zien. waarvoor ze niet ge
machtigd zijn.
Het rapport werd opgesteld op de
algemene vergadering van de congre
gatie in Mazenod, de hoofdstad van
Lesotho in Zuid-Afrika. Een
woordvoerder wees erop. dat een
zelfde situatie als ln Azië ook in ver
schillende Afrikaanse landen ont
staat. zoals in Nigeria. Het is bekend,
dat de Vaticaanse autoriteiten, en
met name ook paus Paulus. afkerig
staan tegenover de priesterwijding
van gehuwde mannen, ofschoon de
kwestie herhaaldelijk te berde is ge
bracht door bisschoppen en priesters
uit de derde wereld.
DRACHTEN Begin mei zal het
eerste nummer verschijnen van het
nieuwe gezamenlijke zendingsblad
van de gereformeerde kerken (vrijge
maakt).
Omdat de zending van deze kerken
gedecentraliseerd is. hadden de di
verse zendende kerken en de organi
saties. die hulpdiensten op de zen
dingsterreinen verrichten (onder
wijs, medische en landbouwkundige
hulp), tot nu toe hun eigen periodie
ken. De naam van het nieuwe blad is
„Tot aan de einden der aarde".
GENeVE De Wereldraad van ker
ken houdt van 24 tot 28 juli een
congres in Genève over het naleven
van de besluiten van de Europese
veiligheidsconferentie in Helsinki en
over de garantie, die alle onderteke
naars hebben gegeven, dat in hun
land vrijheid van godsdienst zal zijn.
De secretaris-generaal van de We
reldraad van kerken, dr. Philip Pot
ter. heeft dit aangekondigd in een
brief aan alle leden-kerken van de
wereldraad. Dr. Potter verzoekt alle
leden-kerken ervaringen en feiten
naar voren te brengen, die getuigen
van een niet-naleven van de beslui
ten van Helsinki.
Het congres is het gevolg van een
aanbeveling van de Assemblée van
de Wereldraad in Nairobi. Daar werd
besloten een onderzoek te doen naar
de godsdienstvrijheid en het naleven
van de rechten van de mens in de
landen, die het verdrag van Helsinki
ondertekenden.
Het besluit kwam vooral tot stand,
omdat velen hun bezorgdheid uit
spraken over de beperkingen van de
godsdienstvrijheid in Oosteuropese
landen. Aan het congres in juli zullen
ongeveer dertig mensen deelnemen.
Voorzover nu bekend, zal de bijeen
komst niet openbaar zijn.
?r. ji
ik: D.
or Ka mei
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen Haaften: H. F. Klok,
te Woerden; te Houtrijk: G. J \fci
man te Oud Vossemeer.
Bedankt voor Rijswijk
mans te Apeldoorn: voor
den Hoed te Sliedrecht.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Rotted
Alexanderstad: J. Baaijens te
pen; voor Soest: L. van der V«
Oosterwolde (Fr.).
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Zutphen: B. Kami
kand. te Kampen.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Ede: J. Brons te|
nendaal.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor 's-Gravenpolder:
te Rijssen; voor Rhenen: H.
berg te Terwolde.
Jeugdwerkloosheid (3)
Dit is geen natuurverschijnsel. De
schuldigen zijn aan te wijzen. Wij, wij
hebben het gedaan. Met onze machi
nerie, met onze methode van fabrica
ge en dienstverlening, met onze re
search en organisatie, met onze be
drijfswetenschap. De faustische
mens zoals Oswald Spengler ons
noemt, moet tot bedaren komen, al
het andere is praten. Een eerste
maatregel kan zijn: een subsidierege
ling voor het stilzitten of niet bestel
len van arbeidsbesparende machines
en voor het niet doorvoeren van reor
ganisaties. Natuurlijk in loverlegmet
vele betrokkenen, ook buiten onze
grenzen.
Amerongen
P. Verburg.
MAASTRICHT - Maastricht bereidt zich voor om eind augustus een kwart
miljoen pelgrims te ontvangen. Van 26 augustus tot 6 september zal de
zevenjaarlijkse heiligdomsvaart worden gehouden.
De heiligdomsvaart ontstond in de middeleeuwen rond het graf van de heilige
Servatius in Maastricht en was oorspronkelijk een reliekenfeest. In 1496
namen er al honderdduizend pelgrims uit heel West-Europa aan deel.
Het centrale thema zal dit jaar „de heilbrengende boodschap van het
christendom in deze wereld" zijn Op het programma staan kerkdiensten
onder leiding van kardinaal Willebrands en bisschop Gijsen, concerten,
religieuze optochten, een jongerenfestijn, tentoonstellingen en een relie-
kenspel op het Vrijthof. De gemeente Maastricht heeft een miljoen uitgetrok
ken. om het Vrijthof nog voor het grote festijn een flinke opknapbeurt te
geven.
Efficiency in de kerk.
een in het feit. dat de kerken instel
lingen zijn. die de staat schragen en
het systeem stabiliseren. De onder-
Jeugdwerkloosheid (2)
Ik citeer het slot van het hoofdartikel
uit Trouw dd. 24-3-'76:Als dan uit
twee of meer kwaden het minst er
gste gekozen moet worden, moet de
voorkeur gegeven worden aan (vrij
willige) vroegtijdige pensionering
van ouderen boven ionvrijwillige)
ontijdige werkloosheid bij jongeren".
Allen willen we naar een pensione
ring op 60-jarige leeftijd voor de toe
komst en velen zullen daartoe r.u wel
bereid zijn. maar dan moet een pensi
oenfonds wel de mogelijkheid daar
toe hebben (krijgen). En wanneer het
toch de weg op moet van een ver
lengde WWV uitkering voor werklo
zen tussen zestig en vijfenzestig jaar.
dan een regeling zonder inleveren
van een wekelijks werkbriefje of an
dere controle We krijgen toch im
mers geen werk meer en het heft het.
voor ons wrange gevoel van „ge
controleerde werkzoekenden" op.
Ook zou de uitkering voor de WWV
minsfens 80 procent moeten worden
voor deze categorie. Voor wat. hoort
wat
Amsterdam A. de Vries
steuning van deze situatie loont zich
uiteindelijk, aldus de deelnemers aan
het economisch colloquium.
De Delftse Bijbel (slot)
In een uitgaafje van het Nederlands
Bijbel Genootschap wordt de
Delftse Bijbel („gemaect te Delft in
Hollant mitter hulpen Gods ende bij
ons Jacob Jacobs Soen ende Mauri
tius Yemants Zoen van Middelborch
ter eeren Gods ende tot stichticheit
ende lerynghe der kersten gheloovig-
hen menschen") wel degelijk „de
eerste Nederlandse Bijbel" ge
noemd En terecht, want de Keulse
Bijbel wordt niet bij de nederlandse
bijbels gerekend doch bij de duitse:
hij is in het neder-saksisch resp. ne-
derrijns geschreven (twee uitgaven).
En wat de inhoud van de Delftse
Bijbel betreft: deze is geen parafrase
van de Bijbeltekst, zoals dhr Mees
meent, maar een getrouwe vertaling
van de Vulgaat, de latijnse Bijbel
tekst van Hleronymus die in de R.K.
Kerk in gebruik was. Wel is waar. dat
de Delftse Bijbel alleen het Oude
Testament zonder de Psalmen
bevat.
Amsterdam A. Sneep
(Buijten Schipperheijn'Repro
Holland)
Van een onzer verslaggevers
LEIDEN Zondag zijn in Lei
den voor het eerst
kerkdiensten gehouden van de
„dolerende gereformeerde
noodgemeente Groot-Leiden."
In de morgendienst bevestigde
ds H. J. Hegger uit Velp enkele
ambtsdragers, 's Middags ging
ds J. B. van Mechelen van de
reformerende kerk te Urk voor.
De diensten werden door circa vijftig
mensen bezocht. De dolerenden in
Leiden kunnen voor hun zondagse
kerkdiensten voorlopig gebruik ma
ken van het kerkgebouw van de vrij-
gemaakt-gereformeerden. Leiden is
na Urk de tweede plaats, waar
verontruste gereformeerden een
..noodgemeente" hebben gesticht.
Morgenavond zal in Den Haag. in
een van de lokalen van de Valken-
boskerk. een vergadering van de
plaatselijke afdeling van „Schriften
Getuigenis" worden gehouden, waar
beslist zal worden, of men daar het
voorbeeld van Urk en Leiden zal
volgen.
Inmiddels heeft prof. dr J. Plomp,
hoogleraar in het kerkrecht aan de
theologische hogeschool te Kampen,
in het Gereformeerd Weekblad be
toogd. dat vorming van dergelijke
noodgemeenten binnen het verband
van de gereformeerde kerken een
onmogelijkheid is. Zij. die een nood
gemeente vormen, plaatsen zich
daarmee volgens prof. Plomp „ipso
facto (door die daad zelf)" buiten het
kerkverband.