Jelle Otter: „Wat echt van belang is, zit binnenin je" Kleutergebed Handige keukenspullen Uw probleem ook het onze 3 BOVAG occasionshow. Te koop: ruim400personenauto's. - HOVAG „Ik probeer de mensen te dienen inplaats van mijn portemonnee" Man doodgedruk door eigen auto MAANDAG 29 MAART 1976 BINNENLAND TROUW/KWARP' door Fred Lammers VOORST ,,Ik probeer te behouden wat ik belangrijk vind voor de gelovigen. Voor de chris tenheid een stukje ge loofsgeschiedenis mee helpen bewaren, dat is alles. Daar ben ik een jaar of wat een mensen leven is maar zo kort mee bezig". De restaurateur- kunstschilder Jel le Ottert50) houdt er niet van. zichzelf op een voetstuk te plaatsen. Hij zal de laatste zijn om zich kunstenaar te noemen .Op die aanduiding ben ik helemaal niet dol. Dat vind ik een veel te opgeblazen woord. Ik formu leer het liever zo. dat ik door wat ik doe probeer te beantwoorden aan wat ik ben. Ik heb een hebbelijkheid die een ander niet heeft." Hoewel hij nog regelmatig schildert, is het restaurateur-zijn in de loop der Jaren uitgegroeid tot het hoofdbe roep van Jelle Otter. Dat werk omvat naast het herstellen van schilderijen en restauraties in woonhuizen en kas telen vooral opdrachten in kerken. Zo was Jelle Otter de afgelopen Jaren met name bezig in Delden, Borne, Dinxperlo, Zeerijp. Valburg en Gro ningen. ..Het grootste karwei dat ik nu on derhanden heb is het restaureren van muurschilderingen in de hervormde kerk in Harderwijk. Daar ben ik vijf jaar gelden mee begonnen, toen bleek dat er in de gewelven honder den schilderingen onder soms wel twintig kalklagen zaten. Het is de boeiendste opdracht die ik ooit heb gekregen. Iconografisch is die kerk in Harderwijk zeer bijzonder. We zullen er nog wel een jaar of vier druk mee zijn." Met dat ..we" bedoelt hij mede zijn zeven medewerkers. ..Het zijn alle maal mensen met bijzondere ei genschappen. vrij eenzijdige figuren, maar met enthousiasme voor hun werk. Ze zijn overal vandaan geko men. Ik heb ze zelf opgeleid, zoals ik het mezelf al werkende eigen heb gemaakt. Je hebt er in Nederland geen opleiding voor. Ik ben er zelf mee gaan spelen en draag dit nu weer op mijn leerlingen over. We vormen met elkaar een hecht team. Er zijn erbij die al tien jaar bij mij in dienst zijn. Het zijn nu allemaal specialis ten. die. werken met de bijbel in hun broekzak. Dat boek is onmisbaar werkmateriaal als Je je bezighoudt met muurschilderingen in kerken." Guido de Brés ue schilderingen in Harderwijk beel den het leven van Jezus uit. aange vuld met hoogtepunten uit het oude testament Ze zijn in 1561 en 1562 aangebracht. ..Ik verwed er mijn kop onder: door één en dezelfde man." zegt Jelle ..Die schilderingen zijn doorgetrokken van het reformato risch denken uit die tijd. Per slot van rekening was Guido de Brés. de opsteller van de Nederlandse ge loofsbelijdenis. van beroep glaze nier-schilder in Antwerpen. Hij was een collega van mij en geen theo loog. zoals velen denken. De Ant werpse invloeden zijn in de noorde lijke Nederlanden sterk merkbaar. Wanneer de muurschilderingen on der de kalk zijn verdwenen, heb ik nog niet kunnen ontdekken. Vast staat dat ze in 1642 niet meer zichtbaar waren. De beeldenstorm is in Harderwijk kalm verlopen. Die verslagen over de verhoren van de verdachten van de beeldenstorm zijn hartstikke mooi om te lezen. Geen van allen had het gedaan en de llë het summum. Zonder op onze tenen te gaan staan moeten wij onze eigen. eenvoudige Nederlandse kerkkunst erkennen. Veel kerken in ons land zijn naar binnen gekeerde reliekschrijnen." De beeldende kunst is in de protes tantse kerken, vindt Jelle Otter een sluitpost. „Bij de inrichting wordt aan van alles en nog wat gedacht en als er dan nog geld over is, kan er iets aan versieringen worden gedaan. De kerk ziet het belang van beeldende kunst niet in. terwijl de mensen die het kunnen doen. er zijn. Je hoort ze alleen niet. Degenen die van zich doen spreken zijn de schreeuwers. Zij die nieuwe foefjes hebben gevon den staan vooraan. De kerken heb ben beeldende kunstenaars hoogstens nodig om een schildje te maken voor een kalender. Voor een gedicht hebben ze ook nog wel iets over. want dat kun je tenminste nog afdrukken in een kerkblad. De ker ken hebben zich in theologie ver loren." Verrukkelijk Jelle Otter .beeldende kunst een sluitpost. schepenen namen daar genoegen mee!" Jelle Otter is ervan overtuigd dat er nog veel onder kalklagen verborgen zit in Nederlandse kerken. Bij de beeldenstorm zijn die muurschilde ringen er meestal goed afgekomen. De kalklaag waarachter ze verdwe nen zijn heeft conserverend ge werkt". Bij restauraties komen de laatste tijd steeds meer muurschil deringen te voorschijn. Vaak tot ver driet van de kerkbesturen, die ze meestal zien als financiële tegenval lers. Het komt voor dat opdracht wordt gegeven ze maarzo snel moge lijk weer onder een kalklaag te laten verdwijnen of ze voorgoed te verwij deren Er is veel onbegrip op dit gebied. Ik heb het meegemaakt dat een huisschilder van een kerkje in Groningen mij kwam vertellen veel moeite te hebben gehad om de preekstoel schoon te krabben. Het bleek dat hij er met ijver zestiende- eeuwse schilderingen had afge haald." Verwijt Muurschilderingen zijn nergens ge registreerd. Niemand weet wat er op dit gebied is en waar het te vinden is. Dat doet Jelle Otter concluderen: „Ik verwijt de kerken een groot ge brek aan belangstelling, al zijn er uitzonderingen. Zo geldt het voor Harderwijk niet. Dat zou je mogelijk niet verwachten op de Veluwe met zijn piëtisme. Die muurschilderin gen zijn vaak op zijn Jan boerenfluitjes tot stand gebracht, maar het zijn voetafdrukken van de gelovigen uit het verleden. De men sen mogen toen over verscninenae dingen anders hebben gedacht dan onze theologen, toch kom ik telkens als ik in Harderwijk ben weer onder de indruk van die muurschilde ringen. Ik kan er lang naar kijken hoe mensen eeuwen geleden bezig zijn geweest hun gevoelens te vertolken. Als je de intentie ziet waarmee zij schilderden, hoe zij hun geloof, en ook wel eens hun ongeloof, uitten! Ze geven weer wat er bij gewone men sen speelde. Dat heet geloofswaarde. Dat mag niet verloren gaan. Daarom vecht ik ervoor. In die muurschilde- ingen zit iets van alle tijden. Dat maakt die dingen zo belangrijk. Daar wil ik de kerken van overtui gen. Het gaat er mij om. de gewone mensen te interesseren voor wat ze in hun kerk hebben. En dat kan. Het ligt eraan hoe het wordt gebracht. Als een professor in de kunstgeschie denis er een betoog over houdt, trek ken de meeste mensen zich er niets van aan. Je moet die muurschilder ingen niet plaatsen in kunstzinnige verschijningsvormen. Dat heb ik vroeger ook gedaan toen ik scholie ren les gaf in kunstgeschiedenis. Ik heb toen gemerkt dat je kunstvor men kunt plaatsen in een cultureel patroon, maar als je dan ophoudt met praten, heb Je nog niets gezegd. Pierre Janssen Daarom spreekt een man als de Arnhemse museumdirecteur Pierre Janssen, die er iets meer van pro beert te zeggen, mij aan. „Wij moe ten er een bepaalde aarde aan geven. Voor de meeste kunstkenners is Ita- A1 houdt Jelle Otter zich intensief met het verleden bezig, voor nieuwe kunstvormen heeft hij ook interesse. „Sommige nieuwe kerken zijn ver rukkelijk. Het is uiterst boeiend wat zich thans voordoet in de kunst. Er zijn dingen bij die interessant zijn, dingen die je doen uitkijken naar wat er op volgen zal. Het wordt alle maal weer menselijker. Er worden bewonderenswaardige dingen ge daan. die als de zeef van de eeuwen erover is gegaan, nog de aandacht zullen trekken, maar de rest! Je hebt architectenbureaus die gespeciali seerd zijn in het fabriceren van ker ken. Zij hebben vooral de gerefor meerden en christelijke gereformeer den aan de lopende band aan kerken geholpen die verschrikkelijk zijn. Ik heb ook weinig waardering voor de gereformeerde kerken van vóór de oorlog, grote ruimten met kansels soms zelfs van marmer als slagschepen zo groot, vanwaar dt waarheicLwordt verkondigd. Ze zijn voorbeekwn van zelfingenomen heid." Jelle Otter woont sinds kort met zijn gezin in Voorst, niet ver van Zutphen, waar hij jaren heeft ge woond. In zijn verbouwde boerderij geniet hij van de landelijke rust. „Je hebt hier gelegenheid om na te den ken en dat is belangrijk. Wat echt van belang is zit binnen in je. Daar zal toch tijd aan gegeven moeten worden, anders verlies je alles wat in het leven werkelijk van betekenis is. Als je geen tijd meer hebt om na te denken ben je dood voordat je in de kist ligt en dat wil ik niet." Geen nummer Als we in de tuin lopen zegt Jelle: „Ik kan niet zonder menselijke contac ten. Hier in Voorst ken je elkaar. Je bent geen nummer. In de stad leef je vaak langs elkaar heen. Ik heb wel eens het gevoel dat dit ook het grote gevaar is dat de kerken bedreigt." Het leven van Jelle Otter is naar hij me vertelt niet over rozen gegaan. Zijn werk is ook niet probleemloos. „Mijn bezig zijn heeft verschillende kanten. Ik probeer de mensen te dienen inplaats van mijn portemon nee. Daar komt bij dat ik geen za kenman ben. Als ik niet naar de adviezen van anderen had geluis terd, zou ik helemaal het zout in de pap niet verdienen. Het werk dat ik doe is boeiend, maar soms ook moei lijk. Ik zie het als een voorrecht dat ik het mag doen. dat ik niet werkloos ben. dat ik niet in een fabriek hoef te werken, niet aan de lopende band sta. me nooit verveel, maar eigenlijk twee mensenlevens te kort kom." door Mink van Rijsdijk Marijke is vier jaar en ze lijkt op een engeltje. Bijna wit zijn haar krulletjes en van Delfts Blauw haar ogen. Het is een kindje, waar je naar blijft kijken. En alsof het niet op kan, ze is niet alleen mooi, maar ook heel lief, ontroerend lief zowel in haar vrolijkheid als in haar ernst. Dat ze een paar dagen bij ons logeert is dan ook een feestelijke aangelegenheid. Ons huis ademt zomaar de sfeer uit lang vervlogen tijden met blokken op de grond, de hoge stoel aan tafel, pannekoeken bakken en spelletjes doen. Er zijn poppen en een beer waar zij en wij mee babbelen. Het heerlijkste is eigenlijk wel het voor lezen. Als ze dicht tegen me aan kruipt, haar duim in de mond steekt is de harmonie volmaakt. Dan is zij blij en tevreden en voel ik me als de waterlelie uit het bekende gedicht ,.en wens niet meer". Alleen met het naar-bed-gaan-ritueel heb ik het moeilijk. „Marijke bidt zelf haar avondgebedje," had haar moeder me gezegd, waar ik me niet over verbaasde bij zoveel kleuterzelfstandigheid. In haar fel oranje pyama'tje engeltjes dragen geen roze ponnen meer lag ze devoot geknield voor het toch wel wat grote logeerbed. Twee poppen en de beer, die het knielen niet zo best afging, lagen in boetehou ding met de neuzen op de vloer. Ze werden ver maand eerbiedig te zijn. Tot mijn opperste verwon dering hoorde ik toen het tot op de draad versleten rijm-gebedje: Ik ga slapen, ik ben moe 'k sluit mijn BEIDE oogjes toe. Here, houd ook deze nacht WEDER over mij de wacht. 't BOZE dat ik heb gedaan. Zie het Here toch niet AAN SCHOON mijn ZONDEN VELE zijn. Maak om Jezus' wil mij REIN. Amen. Wat afwezig stopte ik haar knuffelend onder, wenste haar welterusten en blies vrij bedremmeld de aftocht. „U vergeet Lies, Jet en Bruun," verweet ze. Ge hoorzaam zoende ik haar namaak-kroost ook nog even en vertrok toen, me afvragende hoe een kirt" in een oranje pyama zo kon bidden. Drie kwart mensenleven geleden ging ik zelf me loodzware gedachten van dit gebedje de nacht in.r woorden waren toen al lichtelijk verouderd. kindergebeden nooit vernieuwd? Worden kleu nog steeds opgezadeld met „het boze" en „sch r; mijn zonden vele zijn"? Natuurlijk heb ik in n puberjaren op catechisatie moeten leren dat men geneigd zijn tot alle kwaad en worstelde ik begrippen als erfschuld en erfsmet. De theologis waarheid van het „in zonde ontvangen en gebor i is me zodoende heel goed bekend. Ik geloof daar in. maar ik geloof in zoveel moeilijke dingen waai zeker een kleuter niet mee voor de voeten wil lopefj- „Schoon mijn zonden vele zijn," bidt zo'n kind, nP vermoedende van de oude Adam, die de erfzondC haar achterliet. Nauwgezet woog ik haar uren van de afgelopen fc na op ongerechtigheden. Van de vele zonden. diS beleden had, bespeurde ik er geen. De tien gebot waren niet overtreden. Ja, maar wacht eens even F inderdaad, helemaal rein was haar hartje toch r geweest. Op een moment had ze toch wel bedenf, lijk en duidelijk onrein gelachen. Ze wees toen om ritssluiting van mijn oude ribbroek, die niet g sloot en zei overmoedig: „Een, twee, drie, vierl! gulp staat op een kier." Omdat het stukje poëzie l onbekend was, vroeg ik: „Wat zeg je nou toclf, Volhardend in haar zonde had ze de tekst herhafe en die, gierend van het lachen, overtuigend afgej ten met het woord poepescheet. T Nou staan christenen tegenwoordig ook met open voor een dubieuze uitdrukking, mits aantoonbaar functioneel is. Daar was in dit ge£ natuurlijk geen sprake van. Slechts de diep ver<| ven aard van de vierjarige, haar boze hartstocht v het onreine, waar ze dan bovendien nog vol zinnel genot om moest lachen, maakte haar gebed gruwel noodzakelijk. Maar alle vrome gekheid op een stol mogen wij onze kleuters wel zo leren biddeL door Annemarie Lückner In ieder huishouden zijn er van die momenten dat de keukeninventaris niet toereikend blijkt, dat kan zijn als er ineens twintig mensen soep met brood komen eten en er geen pan van zo'n groot formaat aanwezig is, of als de heer des huizes het in zijn hoofd krijgt om een paté te maken. Omdat er geen vleesmolen is wordt de slager lief aangekeken, hetgeen weer veel tijd en moeite kost. Dingen als een vleesmolen of een twintig-literpan schaf je je maar éénmaal aan; daarmee doe je je hele leven of je doet ze cadeau aan iemand die ze gebruiken kan. Een veel gehoorde klacht van mannen die af en toe in de keuken van hun vrouwen staan is het gebrek aan enkele voor hen zeer praktische zaken, die vrouwen niet aanschaffen omdat ze domweg te duur zijn. In Amsterdam, in de Ferdinand Bolstraat no. 68 zit de firma Duikelman. die zich specialiseert in het inrichten van slagerijen en horecabedrijven, maar die ook aan particulieren verkoopt. De huishoudelijke gebruiksvoorwerpen bij Duikelman zijn in de eerste plaats praktisch van vorm en daardoor niet altijd „mooi", zoals in een luxe huishoudwinkel. Van veel dingen weet een argeloos mens niet eens waarvoor ze dienen. Mensen die graag taart, koek en cake bakken kunnen kiezen uit een grote sortering vormpjes en vormen vanaf 45 cent. Tulbandvormenzijn er in vele maten vanaf 4.95 tot 6.10. Grote zoutstrooiers van aluminium zien er decoratief uit in de keuken, ze kosten 7.70. Er zijn fraaie zeven die Vraag: Wat is de betekenis van de houten pijp, die in Ierland verkocht wordt als souvenir onder de naam 8hillelagh. Was dit vroeger een soort wapen? Antwoord: Van de Ierse ambassade ontvingen wij de volgende gegevens: De Shillelagh wordt ten onrechte wel eens verward met de Black Thorne Walkingstick. Het is een hamervor- m)g voorwerp, dat geluk heet te brengen, door wie daarin gelooft. Het voorwerp is te krijgen bij Shan non Distributers. 20 Dukestreet Du blin. Ireland. De Shillelagh verschaf te ook de naam aan een bepaald soort Amerikaanse raket Het spreekt echter vanzelf, om op het laatste gedeelte van uw vraag terug te komen, dat een Black Thorne wandelstok een geducht wapen was. waarmee men zich struikrovers van het lijf kon houden. Vraag: Ik zou gaarne contact opne men met een acupuncturist Kunt u mij helpen aan een adres? Antwoord: Op het Anglo-Dutch Col lege. Van Lenneplaan 16 te Hilver sum. is men bereid u gegevens over acupuncturisten te geven, mits u daar schriftelijk om vraagt. Telefo nisch wil men dat niet doen. Vraag: Ik heb een tientje Veel lezers hebben gevraagd om een ko pie van de algemene zendbrief, die we naar aanleiding van het artikel over geldbelegging in munten opstelden. Een opmerking, die ngal eens voorkwam was ongeveer deze: Wat jammer, dat zo heel veel. mees tal eenvoudige mensen, blij gemaakt waren met een dode mus Was dat nou zo nodig? Ja. dat is natuurlijk heel verdrietig, maar wie het artikel goed gelezen heeft, kwam niet tot deze onaangename overtuiging. An deren schreven: u zegt in uw brief adressen bij te zullen voegen van betrouwbare experts, maar ze waren er niet bij. Klopt: wij kunnen moei lijk reclame maken voor de een of andere zaak in deze rubriek. Wie ons later hierover schreef, verwezen we naar ons bekend experts. Vraag: Wat is het ades van Corry ten Boom? Antwoord: U kunt haar schrijven via Postbus 565 van de EO. Hilversum. Vraag: Door wie wordt het blad: Ge nadeklanken uitgegeven? Antwoord: Het blad wordt uitgege ven door de Vergadering van Gelovi gen «Darbisteni Administratie: Postbus 61. Dinxperloo. Vraag: Hierbij zenden wij u een foto van een schaal die afkomstig is uit een boedel in Oostenrijk. Zou het mogelijk zijn iets te weten te komen over de ma ker. de betekenis van de motieven, enz. De foto willen wij wel graag terug hebben. ANTWOORD: Het laatste was wel jammer, want de foto was heel mooi De afbeelding was een allegorische voorstelling van welvaart en/of vre de. Mercurius voert Minerva door een landschap, waarin omgevallen zuilen en onthoofde godenbeelden aan oorlog herinneren. Achter het centrale altaar ziet men de Muzen moeizaam uit een soort verdoving tot activiteit komen. Op de ach tergrond Italiaanse gebouwen, wan delaars en landbouwers. Al met al een juweel van drijfkunst, grote pre cisie en verfijning. Hiermee hield on ze kennis op. maar gelukkig hadden wij. dankzij alle muntjes en tientjes van de laatste maanden kennis ge maakt met een autoriteit op het ge bied van penningen, zodat we nu kunnen mededelen, dat de schaal van Zuidduitse makelij is en grote overeenkomst vertoont met plaquet te-penningen van de Neurenbergse goudsmid Wenzel Jamnitzer Het werk is niet gesigneerd, dus het kan uit zijn school zijn of een latere ko pie. Wij adviseren u de schaal eens in een museum te laten zien. VRAAG: Hoe verwijder ik resten van advocaat en wijn uit een buikige kristallen karaf? Vragen lêên per brief) zenden naar Uw probleem ook het onze. Postbus 507. Voorburg Naaui en adres vermelden Kén gulden aan postzegel* bijsluiten. Geheimhou ding is verzekerd en fijn zand of koffiedik het residu te verwijderen. Lukt het niet dan een nacht gevuld met dit mengsel laten staan en de volgende dag opnieuw met lauw water. eriz. vullen en schudden. Als de karaf gereinigd is. omgekeerd laten drogen. Het ge beurt vaak. dat er weer con- densdruppels aan de binnenkant te zien zijn en die zijn moeilijk te voor komen of weg te krijgen. VRAAG: Waar komt de uitdrukking: „Better than thou" vandaan. De Fa- rizeese instelling, die deze woorden suggereren is zeer onprettig. Komt deze uitdrukking misschien voor in The Pilgrim s Progress? ANTWOORD: Als in het Oude Tes tament Samuel Saul aanzegt dat het Rijk hem ontnomen zal worden en gegeven aan iemand „Better than Thou" betekent dat evenmin als in Lucas 14 vers 8 een farizeese terechtwijzing, maar een constatering van een afschu welijke situatie. De vraag slaat hier dan ook niet op. Wij hebben een bezigheid die we onze lezers ook eens kunnen aanraden, als ze de tijd ervoor kunnen vrijmaken De Christen en Christinnereize naar de Eeuwigheid nog eens heel precies doorgenomen, maar hoewel er een overvloed van fi guren in voorkomt, die zich op de een of andere manier boven een ander me nen te kunnen verheffen, kwam de uitdrukking er niet in voor. Een onzer medewerkers nam. met dezelfde be doeling een werkje van een heel ander genre door: Alice in Wonderland. Ook zonder resultaat. Zijn er andere lezers mèt een ouderwetse boekenkast, die deze uitdrukking thuis weten te brengen? VKAAG: Wij hebben een paar aquarel len. gesigneerd Du Chattel. Kent u deze naam? ANTWOORD: Waarschijnlijk is met deze ondertekening bedoeld Frederi- cus Jacobus van Rossum Du Chattel (1856-1917). Hij werkte te Vreeland. Den Haag (o.a. de Broeksloot) en Ne derlands Indië. Hij stierf te Yokohama. In het Haagse Gemeentemuseum zijn enkele werken van hem. Zuinig zijn op deze aquarellen. VRAAG: Ik heb een munt uit 1580 volgens doordrukje. Wat betekent het opschrift, wat is het voor een munt en hoeveel is hij waard? ANTWOORD: Uw munt is geen munt, maar een speelpenning van messing. Het zijn wel grappige fiches, die met zorg werden nageslagen. Het opschrift (Pax nititur Armis) betekent Vrede be rust op wapenen. Er staan drie Franse lelies op en verder staat op de keerzij de. Dei Gratia Francorum et Polonae rex Henricus III. Bij de gratie Gods Hendrik de derde, koning der Fransen en Polen. Jammer dat de munt niet echt is. (ADVERTENTIE! ANTWOORD. U kan proberen met een mengsel van lauw water, biotex Kom kijken in de RAI j[ geopend op donderdag l april 10-17 uur en 19-2130 uur vriid.q 2 april 12-18 uur --- zaterdag 3 apm 10-17 uur .- Toegang grat>s- ruime parkeergelegenheid £_0 Vs* C \Z-0 (FC V beroepskoks gebruiken om het en poedersuiker of de soep te ze Ze zijn plat en hebben een opsti dunne rand van gebogen spaan De mogelijkheden van gewoon hotelporselein zijn wel zeer uitgebreid. De koffie en de theepotten lopen van éénpersot tot het formaat dat vergadering één keer van thee of koffie kan vooraien. Een éénpersoonsroomkannetje is er vanaf 1.60. er zijn zes maten et, grootste (1.2 literi kost 7.85. Er handige verdeelschalen, waarin eten van een „laatkomer" er smakelijk blijft uitzien. Ijzeren poffertjespannen met efi steel zien er solide uit 7.80. kld ijzeren koekepannetjes met een rand zijn zeer geschikt om j flinterdunne crêpes in te bakkej 8.75). Een rijstpan met een doorsnee van 65 centimeter., mt the peoples republic of China", slechts 36.95. Voor honderd n(j en twintig gulden is er een elektrische rijstkoker, waarover gebruikers bijzonder enthousiai zijn. Het is mogelijk om rijst va< vorige dag op te warmen zonder smaakverlies: behalve rijst kanj ook aardappels, vis en groenten, stomen. Een grote ijzeren hand, vleesmolen lom daar nog even a terug te komen) kost 54.35. Ea elektrische vleesmolen waar ooi rauwkost snijmachine op kan worden aangesloten kost honde negen en vijftig gulden, het rauf apparaat 52.20 (Jupiter 861). Alleraardigste cadeautjes zijn d aluminium „kruideniersscheppj oplopende maten van elf tot ved centimeter. Vanaf 75 cent. t Van een verslaggever TILBURG De 53-jarige G. bourgh uit Tilburg is het afgel weekeind doodgedrukt door zijl to. De man lag onder de opgek wagen, maar had verzuimd handrem aan te trekken De viel van de kruk en drukte de tegen de grond. Kort na aankon het ziekenhuis is de heer Niebfl overleden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 6