Encycliek kost kerk in
VS een miljard dollar
Vandaag
Zwarte gereformeerden tegen
de wet op het terrorisme
Uit de kerkbladen
H
ffl
Onze adressen:
Liedboek in Fries
Aartsbisschop gewijd.
Methodisten willen
diplomatieke actie
*J tegen Ian Smith
Duitse katechismus
is bestseller
Conferenties
Geloven doe je
met elkaar
AMRO-bank wach I
nog steeds op brie;
van wereldraad
MAANDAG 29 MAART 1976
KERK
TROUW/KWARTET
Door een onzer redacteuren
NEW YORK De roomskatholieke kerkleden in de Verenigde Staten hebben in grote massa de
pauselijke encycliek Humanae Vitae verworpen en zich niets aangetrokken van de voorschriften,
die Rome er in aanbood voor de wijze van geboorteregeling.
Het gevolg is geweest dat het kerkbe
zoek sinds 1968 drastisch is afgeno
men en dat de kerkelijke inkomsten
per jaar met bijna een miljard dollar
(een dollar kost nu ongeveer 2.50)
achteruit gegaan zijn.
Deze gegevens staan in een studie,
die uitgevoerd is door het Ameri
kaanse nationale onderzoekcentrum
voor publieke opinie. Het rapport is
getiteld: Katholieke scholen in een
achteruitgaande kerk. Het is 483 pa
gina's dik en het vormt het vervolg
op een studie die tien jaar geleden is
gepubliceerd.
Volgens het rapport is de encycliek
Humanae Vitae zowel een vergissing
als een kerkelijke ramp., geweest. In
dien de katholieken in de VS in het
jaar 1974 naar verhouding net zoveel
aan de kerk hadden gegeven als in
1963. zouden zij 5.5 miljard dollar
hebben afgestaan. Maar alhoewel de
katholieken sinds dat jaar veel wel
varender zijn geworden, is hun kerke
lijke bijdrage tot 3.8 miljard beperkt
gebleven. Volgens de opstellers van
het rapport is bijna een miljard van
de 1.7 miljard verschil te wijten aan
de vervreemding die katholieken ge
voelen als gevolg van de encycliek
Humanae Vitae
Feit
De leider van het onderzoek, pater
Andrew Greeley, heeft gezegd dat het
uiterst weinig voorkomt dat men een
sociaal onderzoek zo n simpel ver
band kan onthullen tussen twee ver
schijnselen. ..maar dit is een feit".
Aartsbisschop Joseph Bernadin. van
Cincinatti, voorzitter van de Ameri
kaanse bisschoppenconferentie
noemt de uitkomsten van het onder
zoek waardevol en belangrijk, maar
hij waarschuwde dat de katholieke
waarheid niet door middel van socio
logisch onderzoek kan worden
vastgesteld. De aartsbisschop zei dat
Humanae Vitae nu eenmaal de echte
leer van de kerk inhoudt betreffende
de menselijke seksualitiet en de ge
boorteregeling.
Volgens het rapport heeft deze ency
cliek er voor gezorgd dat de mensen
massaal de katholieke instituties ver
laten hebben en dat mensen ook hun
persoonlijk geloofsleven hebben on
derbroken. De gelovigen waren zeer
ontvankelijk voor de uitkomsten van
het Vaücaans concilie, maar de ency
cliek inzake de geboorteregeling
heeft de mensen weer ontmoedigd,
doordat zij de geloofwaardigheid en
het gezag van de paus heeft aange
tast. Volgens het rapport zouden de
gevolgen van Humanae Vitae nog
groter zijn geweest, als het Vaticaans
concilie niet een groter openheid had
teweeggebracht.
Priesters
Het wekelijks misbezoek is volgens
het rapport sinds 1963 gedaald van 76
tot 60 percent. Het dagelijks gebed
werd in 1963 nog door 76 percent van
de katholieken gedaan. Dat percen
tage is nu ook zestig percent. In 1963
zeiden zeventig percent van de ka
tholieken dat zij geloofden dat Jezus
de paus met het kerkelijke lei
derschap belastte. Dat is nu nog
slechts 42 percent. Hoewel sinds 1963
het totale aantal priesters gestaag op
58.000 is blijven staan, is het aantal
seminaristen gedaald van 50.000 tot
18.000
UIT
Korte, duidelijk gesehreven, liefst
aon één kont getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Aronson (6)
Het artikel over de ontwikkelings
werker Siemensma in Zambia, be
schreven in uw krant geeft me bijna
een machteloos gevoel. Ik word bang
als ik denk aan zijn tot nu toe uit
zichtloze en onrechtmatige gevan
genneming. De Nederlander Van den
Bergh. goede collega van Sie
mensma. zit in hetzelfde zondebok-
keschuitje van Kaoenda. Bij een kort
bezoek van Van den Bergh aan de
politieke gevangene Siemensma
wordt Van den Bergh gearresteerd;
Zijn vrouw die acht maanden zwan
ger is. zit alleen in de hoofdstad Loe-
saka. een advocaat of geestelijke mo
gen beide Nederlanders in de gevan
genis niet spreken. Voor deze Neder
landers is hulp en aandacht via onze
ambassadeur in Zambia hun enige
hoop en redding. De Nederlandse re
gering. politici en collega's en vrien
den van Siemensma en Van den
Bergh moeten hierbij de ambassa
deur steunen. Het afschuwelijke dra
ma ver over andere grenzen met de
Nederlander Aronson in Irak is een
wrange waarschuwing voor alle ver
antwoordelijken voor in het buiten
land werkende Nederlanders. Moge
de goede verhouding tussen Zambia
en Nederland niet verslechterd wor
den door een lange onterechte gevan
genschap van Siemensma en Van
den Bergh in Zambia.
Amsterdam M. M. Oude Stegge
Aronson (7)
Een smerige aanval m de rug van
onze democratie is uitgevoerd door
de regering van
Irak.In de eerste plaats door drie
maanden geleden een Nederlands
staatsburger te vermoorden en dan
diens dood nog eens te verzwijgen
ook.
Aronson. een Nederlander die niets
met Israël te maken had. behalve dat
zijn broer er woont, was geen spion.
Hij was als overlevende van Bergen-
Belzen een mens die zijn leven, waar
ook ter wereld, in dienst stelde van de
mensheid. Hij werd door de Iraki
vermoord omdat hij Jood was. door
hetzelfde volk dat zijn geëmigreerde
joden wil terugroepen. Moeten wij
met zo'n land nog verder diploma-
thieke betrekkingen onderhouden?
Een land van pure racisten die al
eerder hun eigen minderheidsgroe
pen trachtten uit te moorden. Het
zijn acties van het feodalisme dat
herinneringen oproept aan het
krankzinnige Hitlerregime
Rotterdam Frank Pauw
Aronson (8)
De moord oo Aronson. gepleegd
door het Iraakse régime bewijst dat
voor Irak geldt: wat je zegt ben je
zelf. Irak (met de PLO) één der drij
vende krachten achter de resolutie,
die zionisme gelijkstelt met racisme,
heeft zelf een racistisch régime. In
1969 openbare ophanging van Joden
op de markt in Bagdad. In '74-'75 de
genocide op de Koerden, nu de
moord op Aronson. Dat uitgerekend
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
Westbiaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
dit régime tegen de Iraakse Joden in
Israël zei: kom weer naar Irak om
hier in vrede te leven, bewijst dat
racisme in dit geval samengaat met
een weerzinwekkende huichelarij.
Amsterdam dr U. H. Kollaard
CDA (2)
In confessionele kring is men nog
steeds bezig tot een CDA te komen.
Vooral de ARP schijnt het daar
moeilijk mee te hebben. Terecht! De
opstelling van de CHU ten opzichte
van het kabinet Den Uyl moet voor
iedere anti-revolutionair onaan
vaardbaar zijn. De CHU gaat in haar
oppositie tegen de regering Den Uyl
vaak verder dan de WD. Het is
jammer dat de ARP niet nu al heeft
besloten met de CHU niet in zee te
gaan. Het is toch te begrijpen dat de
partij van de arbeid niet samen met
de CHU kan regeren.
Amsterdam J. v. d. Brink
Van een onzer verslaggevers
LEEUWARDEN De Friese verta
ling van het Liedboek voor de ker
ken is thans in manuscript gereed.
De interkerkelijke stichting voor het
kerklied, die in 1973 de Nederlandse
versie deed verschijnen, heeft de uit
gave op zich genomen. Het Friese
Liedboek komt uit in een oplaag van
tienduizend exemplaren.Sinds 1968
is aan deze Friese versie gewerkt.
Voor een deel kon gebruikt worden
gemaakt van de Friese berijming
van psalmen en gezangen van Fedde
Schurer Verder is eraan gewerkt
door Gerben Brouwer. Bernard
Smilde en Douwe Tamminga.
Het streven is. dat de prijs niet hoger
mag liggen dan die van de Neder
landse bundel. Besloten is, dat het
zetten zal beginnen, zodra een
startkapitaal van 45.000 gulden bij
een is Het ministerie van CRM heeft
al 15 000 gulden beschikbaar gesteld.
Verwacht wordt, dat de provincie
Friesland hetzelfde zal doen.
Om het ontbrekende geld te krijgen,
hoopt de Friese interkerkelijke com
missie, die de uitgave voorbereidt,
tweehonderd mensen te vinden, die
voor honderd gulden willen inteke
nen op een speciaal genummerd
exemplaar, dat op een bijzondere
wijze zal worden ingebonden en door
de drie dichters van hun handteke
ning zal worden voorzien. Belang
stellenden kunnen zich melden bij
de heer Tj Scholten. Gibbeflecht 4.
Mantgum.
750 jaar geleden stierf
Franciscus van Assisi
DEN HAAG Zevenhonderdvijftig
jaar geleden stierf Franciscus van
Assisi. Dit feit wordt in vele landen
herdacht door publikaties. bezin
ningsdagen en congressen. Het
hoogtepunt vormen de vieringen op
3 oktober, de sterfdag van de „pove-
rello" (de kleine arme), die in 1204
het inzicht kreeg, dat hij de arme
Christus radikaal moest navolgen.
Onterfd door zijn vader, verpleegde
Franciscus zieken, herstelde kerkjes
en vormde, met goedkeuring van de
paus, in 1209 de eerste groep van
..mindere broeders", later uitge
splitst in franciscanen, capucijnen
en conventuelen. Zijn gevoelige ge
loof en zijn dichterlijke vreugde, zijn
evangelische armoede en zijn liefde
voor de natuur maakten hem tot een
populaire heilige, voor wie de laatste
jaren de belangstelling weer opval
lend is toegenomen.
Over enkele maanden verschijnen
heruitgaven van de geschriften van
Franciscus en van zijn oudste le
vensbeschrijving van de hand van
Thomas van Selano. Naast de best
seller over Franciscus van pater dr
N van Doornik verschijnt in mei een
kijkboek van de Duitse franciscus-
kenner Walter Nigg. Een maand la
ter komt de Nederlandse vertaling
uit van het Franciscus-boek van de
in 1973 overleden Amerikaanse his
toricus Morris Bishop Ook zijn on
derwijsprojecten en een groot kin
derboek over Franciscus en de die
ren in de maak.
Sociaal zwakken
Het kabinet Den Uyl heeft de uitke
ringen aan bejaarden, werklozen, in
validen en zieken gekoppeld aan het
minimumloon Deze zwakken krijgen
dus de prijsstijging vergoed en delen
ook mee in een eventuele wel
vaartsgroei Volgens een enquête van
„Hier en Nu" willen drie van de vijf
Nederlanders dit zo houden. Dit wil
prof. Goudzwaard als woordvoerder
van het CDA niet. Nu de regering
gedwongen is te bezuinigen, moet dit
volgens hem gaan ten koste van de
sociale uitkeringen aan de zwakken,
via ontkoppeling. Hij schaart zich
hierbij aan de zijde van de VVD en de
werkgevers. In elk geval is het CDA
duidelijk in wat het wil.
Woerden T. Wouda
Bijverdiensten
Vele arbeiders die een uitkering ge
nieten. die uit de belastinggelden
komen, verdienen zwart geld. In het
nieuws op de t.v. van 18 maart, moe
ten er duizenden mensen zijn die
naar twee kanten de belasting op
lichten. Door deze mentaliteit te
hanteren, beroven ze hun bejaarde
medemens van zijn dagelijks brood
en de voor hen zo noodzakelijke tele
foon. Deze zwartwerkers hopen ook
eens oud te worden, hoe zouden zij er
over denken als dan de jongeren
diezelfde mentaliteit hanteren?
Heden wij maar morgen gij.
In de dagbladen van 18 maart lezen
we dat de militaire artsen een bur
gersalaris bijverdienen. De militaire
salarissen komen ook uit de belas-
tingpot. De belastingbetalers zijn
niet krenterig, gezien de hoge sala
rissen die liggen tussen de 65.000 en
meer dan 100.000 gulden. Hoeveel
bejaarden en invalide mensen kun
nen hiermee niet geholpen worden?
Nu dit over de militaire artsen be
kend geworden is. kunnen we er ze
ker van zijn. dat er in het leger nog
meer te veel wordt uitgegeven. Het
zou de regering dan ook beter pas
sen. de bezuinigingen in het leger te
zoeken en niet bij de bejaarde en
invalide mensen die op deze manier
aan de rand van een bestaansmini
mum komen te zitten.
Rotterdam Mevr. M. de Blom
In de kathedraal van Westminster is donderdag de nieuwe rooms-katholieke
aartsbisschop van Westminster gewijd. Op de foto de consecrator aartsbisschop
Bruno Heim. Humes wijding wordt door velen bijgewoond, onder wie kardinaal
Willebrands. de aartsbisschop van Utrecht. Na afloop van de plechtigheid werd
een oecumenische dienst gehouden in de anglicaanse abdij van Westminster.
Het was voor het eerst sinds de zestiende euuw, dat benedictijner monniken de
vesper zongen in de abdij. De nieuwe aartsbisschop was tot voor kort abt van de
benedictijner abdij van Amplcdorth. Hij volgt kardinaal Heenan op. die vorig
jaar november is gestorvan.
Van een onzer redacteuren
CHICAGO De Amerikaanse me
thodisten hebben zich gekeerd tegen
de (eveneens methodistische)
bisschop Abel Muzorewa van Salis
bury. de leider van de buitenlandse
vleugel van het Afrikaanse nationale
congres (ANC). Muzorewa heeft ge
zegd dat het ANC de taak heeft „het
fascistische regime van Ian Smith te
verpletteren en Zimbabwe (Rhode-
sië) met wapengeweld te bevrijden".
De Amerikaanse geloofsgenoten heb
ben de regering nu echter gevraagd
om „rechtstreekse diplomatieke in
terventie" in Rhodesië, opdat er een
vreedzame schikking komt tussen de
blanken en de zwarte meederheid in
het land. De Amerikaanse methodis
ten zijn ongelukkig met de geweldda
dige uitspraken van Muzorewa, maar
zij denken dat de feiten de bissschop
daartoe dwingen. Zij menen dat een
krachtige Amerikaanse interventie
de onbuigzame houding van Ian
Smith zou kunnen doorbreken. Daar
om ligt de oproep van de methodis
ten aan de Amerikaanse regering de
klemtoon op het woordje „diploma
tiek". Ten slotte vinden de methodis
ten dat er in Rhodesië een regering
moet komen op basis van de formule
elke persoon één stem.
BONN De protestantse volwasse-
nenkatechismus. die in opdracht
van de gezamenlijke lutherse kerken
van de Bondsrepubliek is uitgege
ven. „loopt als een trein". In negen
maanden zijn meer dan 110.000
exemplaren verkocht. De tweede
druk is uitverkocht, een derde is in
de maak. Over vertalingen voor En
geland. de Verenigde Staten en Zwe
den wordt overlegd.
saf
d
hl
WAT WIJ NIET AANKUNNEN
Doe het zwaard
weer in de schede:
de beker.
die de Vader mij gaf.
zou Ik die niet drinken?
(uit Johannes 18. 1-11).
Petrus heeft de situatie niet aan n
kund omdat hij van mening was
hij die wel aankon. Hij zag een ajjdi
tal maatregelen die genomen k<er
den worden om aan de vernederen n
situatie in Gethsemane een einde n
maken. Daar hoorde zijn zwaardsln
bij. waardoor Malchus z'n oor v
loor. Hij dacht dus dat er wej iets
te doen was en dat de berusten
houding die hij Jezus toeschreef n
nodig was. Hij had voor hetere vui
gestaan. Maar hij kon het toch n
aan, wat hier werkelijk gebeuri1
Menselijke maatregelen, hoe voor
hand liggend ook is noodw<
soms niet geoorloofd? blijken hfl"'
onvoldoende en eigenlijk helem
niet ter zake doende. Daarom mi
het zwaard terug. Het geweld m<
achteruit. Geweld is geen antwo< u
op dit geweld. Dit kan alleen Hij a di
die de van de Vader gegeven bel fc
bereid is te drinken. Die zich niet,
onttrekken aan de verbonden!
waarin Hij zich begeven heeft. Ji
verdedigen slaat nergens op. Op
men voor de eer en het leven v
Jezus staat niet aan ons. Wat.
aanzien voor zijn eer en zijn leverf"c
dat in feite niet. Dat ligt ergens
ders. Zijn eer is dat Hij zich ov n
geeft om ons en voor ons. Zijn levcl
is dat Hij volbrengt wat Hij op zi01
genomen heeft. Tot de dood 11
Daarom slaan zwaarden en zwj r
woorden nergens op
PRETORIA Een bijeenkomst van 150 predikanten en evangelisten van de zwarte Nederduits
gereformeerde kerk in Afrika heeft haar ..afschuw" uitgesproken over de huidige wet tegen het Nicholas Legrand
terrorisme in Zuid-Afrika, die toelaat dat mensen zonder proces worden gevangengezet.
De bijeenkomst is een jaarlijkse aan
gelegenheid. die speciaal bedoeld is
voor de Transvaalse geestelijken, te
neinde hen in de gelegenheid te stel
len te spreken over de theologische
kanten van hun werk. De laatste bij
eenkomst hield zich plotseling in
plaats van met theologische kwesties
met maatschappelijke problemen
bezig.
De geestelijken stelden vast dat veel
mensen na lange tijd werden losgela
ten zonder enig proces te hebben
gehad of van schuld te zijn vrijge
pleit. De geestelijken deden een op
roep tot de verantwoordelijke over
heid de gevangenen die vast zitten
onder de wet op het terrorisme los te
laten of voor een rechtbank te
brengen.
Geboortebewijzen
De geestelijken uitten ook bezwaar
tegen de nu ten uitvoer gelegde plan
nen om aan pasgeboren kinderen ge
boortebewijzen te geven, waardoor
zij plotseling gaan behoren bij een of
ander thuisland, ook al vindt de ge
boorte plaats in een stad en hebben
de ouders geen enkele band met zo'n
thuisland. De zwarte geestelijken
noemden dit systeem „onrechtvaar
dig en onchristelijk".
De zwarte gereformeerde dominees
riepen hun collega's van andere ker
ken op tegen de geboortebewijzen te
protesteren, omdat deze een kind
maken tot een vreemdeling in zijn
eigen geboortestad. Volgens de domi
nees heeft alleen de ouder het recht
te bepalen waar een kind thuis is en
niet de regering.
De geestelijken maakten tijdens hun
vergadering verder bezwaar tegen de
nieuwe regeling, die er in vooriiet dat
zwarten, die een huis kopen in een
blanke streek een bewijs moeten
overleggen dat zij eigenlijk burger
zijn van een thuisland.
Tijdens de bijeenkomst hebben de
150 prodikanten geprotesteerd tegen
het voorschrift dat een deel van het
onderwijs in de zwarte scholen in het
Afrikaans moet worden gegeven. De
dominees hebben niets tegen deze
taal als zodanig, maar zij beschou
wen het Afrikaans als de taal van de
apartheid en zij vinden dat de rege
ring probeert de zwarten meer voor
de apartheid te winnen door hen het
Afrikaans op te dringen. De domi
nees vinden dat de ouders maar moe
ten beslissen in wat voor taal hun
kinderen onderwijs ontvangen, net
zoals dat aldoor gewoonte is geweest
in de blanke scholen.
Regionale jeugddagen voor
meisjes en jongens tot 16 jaar, be
legd door de hervormd-
gereformeerde jeugdbonden in Over
ijssel. Gelderland. Utrecht. Zuid-
Holland en Noord-Brabant in april,
mei en juni op zaterdagen. Thema:
Houvast. Inl. en opg. tel. 030-785402.
Extra bijtankdag West-Irian. zater
dag 10 april van tien uur tot half vier
in het Zendingshuis te Oegstgeest
(aanm. tel. 071-152940). Informatie
over het werk van de evangelisch
christelijke kerk.
Wat moeten we nu Jezus spoedig
komt Conferentie voor chr. geref.
ouderlingen en diakenen, zaterdag
10 april, half elf. in de Ichthuskerk.
Grote Haag. Amersfoort. Spreker ds
H. Toorman uit Den Haag.
Als protest tegen de overdadige li"
bij begrafenissen heeft een onlaC1'
overleden Amerikaanse geesteli r
Nicholas Legrand (49) in Lansiet
Iowa, zich op een plaat triplex v
aarde laten bestellen. Geïnspirm
door de eenvoudige wijze van be pt
ven van trappisten had hij zijn
testamentair vast te laten legf
Zijn voorbeeld heeft ertoe geleid,
mensen uit zijn omgeving ook
voudiger begraven wensen
worden.
Mohammed
In het Gereformeerd Weekblad (uit
gave Kok) schrijft prof. dr. J. Ver-
kuyl. dat in de evangelisatie niet
alleen nodig is de oproep tot geloof
en bekering, maar ook tot aanslui
ting aan kerkelijke gemeenschap
pen. Prof. Verkuyl:
Er is alom een ongezonde, ziekelijke
kritiek op het institutionele kerkelij
ke leven. Wij zijn bezig zware rook
gordijnen van kerk-kritlek te ont
wikkelen. zodat de mensen buiten de
kerken vaak niets anders dan kari
katuren van het kerkelijke leven
kennen op basis van onze kerk-
kritiek. Als iemand weer eens bezig
is in zijn kritiek de bestaande kerken
a.h.w. in stukjes te scheuren heb ik
altijd de neiging om te informeren
wanneer hij of zij voor het laatst iets
gedaan heeft tot opbouw van de
kerk of zich heeft ingezet voor die
kerken. Wij zijn zo bezig met het
etaleren van de zwakheden van de
kerkelijke instituten, dat wij ons
niet moeten verbazen dat duizenden
buitenkerkelijken zich niet aange
trokken voelen om zich bij de kerken
te voegen en dikwijls in andere ge
meenschappen zoeken wat zij in de
kerken konden vinden. Er heerst ten
aanzien van het kerkelijke instituti
onele leven vaak een soort Kas-
sandra-mentaliteit. een behagen in
kerkelijke zelfvernietiging Met deze
mentaliteit doen wij mensen, die
door het Evangelie geraakt zijn gro
te geestelijke schade. Het is name
lijk niet alleen onze roeping om men
sen te roepen tot geloof en bekering,
maar ook tot aansluiting aan het
institutionele leven der kerk Gelo
ven is immers een gemeenschapsaf
faire Geloven is namelijk een o a. in
gewoonten vastgelegd antwoord op
de ontmoeting met de levende God.
die ons in Jezus Christus in het ge
waad der Schriften tegemoet komt.
Prof. dr. J. Verkuyl.
Als geloof alleen maar een complex
van kerkelijke gewoontes is, dan is
het geen levend geloof maar slechts
een vorm van institutionalisme of
kerksheid. Maar - omgekeerd - geloof
verliest ook zijn inhoud, karakter en
dynamiek als het losraakt van zijn
ankers in bepaalde gewoontes en ge
dragingen en in een bepaalde le
vensstijl
Kerkbezoek
In feite hangt daarmee samen, wat
Frans Oudejans in Overweg, het in
formatieblad voor het r k bisdom
Breda, schrijft naar aanleiding van
het Kaskirapport over het sterk da
lend kerkbezoek
De mensen motiveren. Dat betekent,
de kerkdienst zin geven, verbindin
gen leggen met wat daarbuiten in
het dagelijks leven gebeurt, saamho
righeid kweken, mogelijkheden
scheppen voor gebed, bezinning,
dank en lof. Dit is een complete
taakstelling, die vroeger ook wel is
nagestreefd, maar toen zaten we met
andere mensen, een andere tijd. een
andere kerk. Het gaat er ook om. dat
mensen in hun kerkbezoek de kracht
krijgen om tot daden te komen „als
vruchten van het geloof", dat er iets
doorgaat over Studio Sport van zon
dag en de werksleur van maandag
heen. Velen komen nooit in de kerk
en zijn oprecht christen. Ze werken
hard in een Vastenactie of
werkgroep voor Chili, nemen deel
aan gespreksgroepen, lezen thuis
boeken en tijdschriften van een hoog
gehalte. De vraag naar geestelijke
lectuur is groter dan ooit. Op de
halfjaarlijkse informatiebeurs „Vers
voor de pers", waarin uitgevers hun
nieuwe werk presenteren, kwam ik
er verleden week van onder de in-
druk: rijp en groen, geloof en pseu-
do-geloof, echt en eng. Wat doen we
met dergelijke niet-kerkgangers? Ze
allereerst erkennen. En verder pro
beren de signalen op te vangen waar
om ze hebben afgehaakt.
Buurtwerk
De Gereformeerde Kerkbode van
Rotterdam en omgeving interviewde
de Rotterdamse wethouder Van der
Ploeg over de taak van de kerk in de
grote stad. Van der Ploeg:
Wat mij verder opvalt, is dat mensen
van de kerken zich niet geroepen
voelen om in wijkorganen enz. op te
treden; dat zij zich over het alge
meen ook niet engageren met het
werk van stadsvernieuwing door
deel te nemen aan de projecten daar
voor. Dat doen mensen, die nog
linkser zijn dan de CPN. wel Ze
vormen met elkaar zo'n 1 r> van de
bevolking, maar die ultra-linkse so
cialisten weten hun plaats in te ne
men in buurt-, wijk- en actie-comités
en daardoor cellen te bouwen. De
kerkmensen laten in dit verband te
veel verstek gaan. Dit klopt niet met
het geloof. Vanuit het geloof moet je
je m i. voor deze zaken interesseren.
Salon-marxisten
In Centraal Weekblad schrijft ds. J.
Overduin over de CPN-
sympathisanten en de Vrije Univer
siteit:
Natuurlijk wensen de idealisten en
salon-marxisten geen Russisch com
munisme. Natuurlijk met een men
selijk gezicht. Natuurlijk hebben ze
nobele motieven tenminste de be
sten onder hen. Maar het zal niet
baten. Hetzelfde historisch proces
zal zich afspelen als in de dertiger en
begin veertiger jaren en als in de
Oostbloklanden. Eerst elke hulp ge
bruiken en dan als het niet meer
nodig is. aan de kant zetten. Het is
verbijsterend dat de studentenpredi
kanten de methoden van elke totali
taire staat niet door hebben of niet
erg vinden. De methoden van mante
lorganisaties. van indringen en
beïnvloeden van scholen, universi
teiten. wetenschap, kunst. kerk.
jeugdorganisaties enz. De methode
van gebruik maken van idealisten op
allerlei gebied, en van ontevredenen
en van het scheppen van ontevre
denheid. Zij worden even makkelijk
gebruikt als straks aan de kant ge
zet. De kampen, gevangenissen en
psychiatrische inrichtingen openen
zich ook voor hen, die toch commu
nist willen zijn. namelijk communist
zoals zij het droomden, maar zoals
de werkelijkheid niet is. En wanneer
de studentenpredikanten dit alles
wél door hebben, dan wordt hun
houding nog onbegrijpelijker. Ik
vraag me af: wat bezielt toch deze
studentenpredikanten? Zijn ze zo
verblind? Zijn ze zo meegesleurd
met het modieuze van het neo-
marxisme? Interesseert het hun dan
niet dat communisme a la Marx (en
zoals wij dit in de praktijk overal
zien» de godsdienst volkomen
uitsluit?
Groot-imam dr Abdel Halim Mf
moed, rector van de universiteit
Azhar te Caïro. heeft een Arabisi1
en een Engelse versie van een ff'
over het leven van Mohammed a
boden. De film zou afdoen aan 1'
beeld van de profeet in de ogen v1
de gelovigen. De film „Mohammh'
Gods profeet" is vorig jaar in Litr'
en Marokko opgenomen. In de Ijj
gelse versie vervullen Anth<£
Quinn en de Griekse actrice Ir(
Papas de hoofdrollen.
Ds. J. H. Donner r
Op 82-jarige leeftijd is overleden)
J. H. Donner Jzn., gereformeerd
ritus-predikant te Apeldoorn
Donner werd in 1923 predikant!
Molenaarsgraaf en stond van lf
tot zijn emeritaat in 1963 in Broe:
Langedijk.
th<L
en
Amsterdam Dr. J. R. M. van
Brink, de voorzitter van de raad i
bestuur van de AMRO-bank heef
de aandeelhoudersvergadering
zegd dat de wereldraad van kerl1
niet heeft geantwoord op de uitvo
ge brief van april 1975. waarin
AMRO-bank haar standpunt uite
zette over de leningen die de b(
verstrekt aan de Zuidafrlkaanse
gering.
Volgens ds. R. J. van der Veen.
voorzitter van de groep Betalfl
Antwoord heeft de wereldraad e
ter wel degelijk een antwoord aan
AMRO-bank gezonden. Het sch*
ven van de wereldraad ging ech
niet in op de argumenten, die
AMRO-bank aanvoerde voor h 5
beleid. De wereldraad heeft een i
eenzetting gegeven van de mait
waarop en de reden waarom de 11
ken hebben opgeroepen geen ini
teringen in Zuid-Afrika te doen
De heer Van den Brink heeft giste t
herhaald dat hij geen reden ziet w i
rom hij de zakelijke betrekkin] j
met Zuid-Afrika zou verbreken s
dere banken in en buiten ons Ij
doen hetzelfde en er bestaat g
economische boycot van Zir
Afrika, zei de bankier.
Over het opzeggen van rekenin
bij de AMRO-bank, waartoe Beta
Antwoord heeft opgeroepen, zei 1
den Brink dat omstreeks twee h i|
derd voornamelijk kleine rekel i
gen zijn opgeheven, „wal op het t
taal van twee miljoer rekenin
vrijwel niets betekent". i
De AMRO-topman zei dit de b; r
bereid blijft met de wereldraad
kerken en met de Nederlandse r c
van kerken te praten over investe
gen en andere financiële transac i
"an de bank in Zuid-Afrika