Sam Buti botst op
blanke kerkleider
Dan hoor je het ook
eens van een ander
Opnieuw confrontatie
in bisdom Roermond
Vandaag
En van de drie was er één hervormd
■r
REÜNIE
VOORBIJGANGER
Conferenties
VRIJDAG 26 MAART 1976
KERK BINNENLAND
TROUW/KWARTE 1
door A. J. Klei
Van de week werd ik opgebeld door
iemand die te kennen gal. her
vormd en rood te zijn. Een combi
natie die. naar we allen weten, sinds
de doorbraak vaker voorkomt.
Maar deze rooie hervormde doet
nog meer dan tot de vaderlandse
kerk behoren en Den Uyl stemmen:
hij kent zeer veel gereformeerden.
Dit laatste deelde hij me niet zon
der reden mee Hij had in de krant
gelezen dat naar mijn mening de
doorsnee gereformeerde met zozeer
van slag raakt door theologische
opvattingen waarover een synode
zich het hoofd breekt als wel door
een vreemde wijs in het liedboek of
een onprettig aanvangsuur van de
kerkdienst. Welnu, mijn lezer had
een paar jaar terug proefondervin
delijk vastgesteld dat de meeste
gereformeerden totaal geen weet
hebben van wat zich in synodale
contreien afspeelt
In de periode dat dominee Kruys-
wijk al geruime tijd de 'scepter
zwaaide over het hoogeerwaard ge-
Dr. A. Kruyswijk
reformeerd gezelschap, had hij zo
langs zijn neus weg aan welgeteld
vijfentwintig gereformeerde zusters
en broeders in zijn omgeving ge
vraagd: zeg. hoe heet de voorzitter
van jullie synode ook al weer? Een
entwintig van de ondervraagden
hadden er geen flauw benul van.
nummer twee-en-twintig begon aar
zelend met: ..Kruisinga of
zoiets0" en liet het toen ook afwe
ten. Slechts drie personen kwamen
dapper voor de dag met de naam
van dominee Kruyswijk en van die
drie. aldus mijn zegsman, bleek er
één nog hervormd te zijn ook!
Ik geef dit niet door om te laten
merken dat ik er met mijn bewering
heus niet zo ver naast zat. maar om
het volgende. Iemand sprak me aan
over de opmerking die ik in de
krant van woensdag in een bepaald
verband maakte, namelijk dat ik er
best kon inkomen wanneer iemand
in Assen er niet tuk op is om zijn
protestants-christelijke school ver
anderd te zien worden in een ge
mengd protestants-katholieke
schooi. Of ik soms wat tegen katho
lieken had?
Ik kan met de hand op mijn hart
verklaren dat ik dit geenszins heb.
Mijn aardigste collega's zijn rooms
en willen dat in de regel nog wel
weten ook. en ik zóu er niet het
minste bezwaar tegen hebben met
hen in de klas te zitten. Maar bij mij
speelde op de achtergrond weer de
gemiddelde kerkmens mee. die met
meer of mindere animo zijn eigen
kerkelijke gang gaat. Andere ker
ken en leden van andere kerken
komen als zodanig niet in zijn ge
zichtsveld.
Nog maar kort geleden citeerden
wij in de maandagse rubriek ..Uit de
kerkbladen" een doopsgezinde do
minee Hij had voor de radio ge
preekt en daarna een brief van een
luisteraar gekregen die verbaasd
was dat ook doopsgezinden uit de
bijbel lazen. En zo zijn er genoeg
protestanten, in en buiten Assen,
die met enige griezeling aan room
sen denken. De brandstapels roken
weliswaar niet meer. maar de paus
is er nog altijd en dan straks zeker
een roomse onderwijzer die het Ave
Maria er bij onze kinderen wil inha
meren. dank je feestelijk
Ik zeg niet dat het leuk is dat het
doorsnee kerklid weinig op de hoog
te is van en niet of nauwelijks mee
leeft met wat er gaande is op oecu
menisch en theologisch gebied,
maar je moet er wel rekening mee
houden en dat doorsnee kerklid
niet direct bestraffend toespreken
of ander uiterste over de bol
aaien.
JOHANNESBURG De scriba van de zwarte Nederduits gereformeerde kerk, in Zuid-Afrika, ds
Sam Buti heeft een scherpe reactie gegeven op de afwijzing door de assessor van de blanke
NG-kerk. dr J. D. Vorster, op het voorstel van de zwarte kerk om te komen tot een verenigde
Nederduitse gereformeerde kerk in Zuid-Afrika.
Voor de diakonale gemeente heeft de
GENERALE
DIAKONALE
RAAD
der Nederlandse Hervormde Kerk
diverse uitgaven beschikbaar.
Een algemene oriëntatie biedt De gemeente en haar diakonaat
doords. D.J. Karres
Voor nieuwe lidmaten: De handen van de kerk (10e druk)
door prof. dr. G. van Leeuwen
Voor nieuwe echtparen Samen voor anderen
door prof. dr. G. van Leeuwen
Over het diakonale aspect van
de eredienst: Diakonaat en eredienst
Actuele informatie over het diakonaat biedt het maandblad
Diakonia
120.--
p.j.
In het maartnummer: artikelen over Paaskaar-
ten van de hervormde kerk; Kerstkaarten van
Amnesty International; Dienstverlening op de
Veluwe; "Nieuwe levensstijl" in Deventer; Het
verzorgingstehuis in discussie; Wat is dienen?
Het Themanummer van maart 1975 Vooroordeel en discriminatie f 2.50
is nog steeds verkrijgbaar.
Projectenboekje Sectie Internationale Hulpverlening 1976 1.50
Meer informatie en bestellingen bij: Generale Diakonale Raad. Postbus 14100,
Maliesingel 26, Utrecht, giro 8685.
Mgr. Gijsen
Tot deze eenheid had Buti's kerk
kortgeleden opgeroepen. Vorster
heeft dit voorstel nu afgewezen om
dat het eenheidsstreven zijns inziens
verweven is met vrijzinnigheid en
communisme. In een vergadering, ge
organiseerd door het Zuidafrikaan.se
bureau voor rassenverhoudingen in
Durban zei Vorster: ..Elke kerk heeft
het van God gegeven recht op haar
eigen manier de Heer te dienen. Vrij
zinnigen en communisten hebben dit
aangevochten en hebben dit onder
werp zomaar in onze schoot gewor
pen. maar het is een kunstmatige
zandstorm." Volgens Vorster is de
eenheid van de kerk gebaseerd op
geestelijke eenheid, niet op orga
nische eenheid. De blanke kerkleider
zei dat dat bovendien onpraktisch
zou zijn. een synode te hebben voor
alle vier NG-kerken die nu nog op
raciale gronden gescheiden zijn ..Dat
zou een aanval zijn op de identiteit
van onze kerken en bovendien zou
zo n synode wel eens tot de conclusie
kunnen komen dat de apartheid on
christelijk is. hetgeen mijn beginse
len geweld zou aandoen."
Ds Buti heeft in reactie de vraag
opgeworpen of raciaal geïntegreerde
kerken dan vrijzinnig of communis
tisch zijn. zoals Vorster suggereerde.
Buti stelde Vorsters visie naast het
gebed van Christus „dat zij allen een
zijn" en vroeg zich af of Vorsters
ideeën overeenkomen met de rest
van de NG-kerk. Bedoelt dr Vorster
te zeggen dat Christus een vrijzinnige
of een communist was? Buti riep
Vorster op de woorden vrijzinnig en
communistisch niet voor elk ding te
gebruiken, waar de blanke kerkleider
tegen is. Het gebruik te pas en te
onpas van deze woorden heeft in
Zuid-Afrika al tot veel verwarring
geleid, aldus Buti.
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859. Amsterdam.
Bij' publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Dienstweigering (2)
Ger Pouws hongerstaking brengt
ons. Nederlanders, tot een crisis, een
oordeel over onszelf. Het lijkt me
onmogelijk dat een pacifist niet zou
opkomen voor Ger Pouws vrijlating
Wie zulk opkomen onbarmhartig
noemt omdat het Ger Pouw stijft in
onjuist gedrag, weigert de schuld te
zoeken bij zich zelf Immers het is de
Nederlandse staat, belichaamd in de
overheid, die met zijn wetgeving eist
dat een opleiding in efficiënt doden
wordt gevolgd Daarbij Jehovagetui
gen en theologische studenten vrij
stellend van elke dienst. Is Oer Pouw
alleen slachtoffer of brengt hij te
vens een offer? Hij doet n.b. voor de
krijgsraad een beroep op Tolstoi, en
Tolstoi beriep zich op de bergrede.
Baarn
Dies lleitmeijer
CPN-sympathie (9)
Graag wil ik adhesie betuigen aan
Dirk Veenstra Dzn. uit Amsterdam
met zijn stukje over christen-
socialisten en christen-communisten.
(TROUW 22 maart). MogeUjk stelt hij
de zaken wat zwart-wit. maar deze
dingen moeten nodig worden gezegd,
opdat ze gehoord worden in kringen
van het christelijk onderwijs, waar
men veelal nog leeft in de sfeer van
..God and my country" en mensen in
gewetensnood brengt door ze de
ruimt* van denken niet te gunnen. Ik
ben voorstander van christelijk on
derwijs. zéker op de basis-school, en
geen communist, en zou willen dat op
onze universiteiten en scholen in de
eerste plaats uit het Evangelie van
genade, gerechtigheid en vrede wordt
geleefd en geleerd, en minder op
grond van dogmatiek en politiek.
Vroeger moesten we geloven in God.
Nederland en Oranje, (dat drievoudig
snoer, weet U nog?), maar tegenwoor
dig wordt de jonge mensen de filoso
fie van Marx en Engels als enig zalig
makend aangeprezen. (Deze uit
spraak is ook weinig genuanceerd,
maar als tegenstelling tot de boven
genoemde evangelische betrokken
heid. waaraan zo dringend behoefte
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
Westbiaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
is. wel functioneel.) Het ene zomin als
het andere is goed; niet da nationale
god. noch de marxistische, maar de
God en Vader van Jezus Christus
moet gehoor krijgen in deze wereld
Zwolle B. Kok
CPN-Sympathie (11)
De heer Hoogerwerf uit Delft vraag
of vrijheid voor een marxistische
groep aan de VU in overeenstem
ming is met Jezus' woord „Wie niet
met Mij is. die is tegen mij"
(Mattheüs 12:30). Ik heb deze tekst
vaker horen aanhalen, ais het ging
om samenwerking met andersden
kenden (kabinetsformatie, samen
werkingsschool). maar men moet er
mijns inziens zeer voorzichtig mee
zijn. want ook het omgekeerde staat
in de Bijbel: „Wie niet tegen ons is.
die is voor ons" (Marcus 9:40). Beide
teksten moeten zorvuldig in hun ver
band gelezen worden, en zijn niet
bedoeld om naar behoefte geciteerd
te worden.
Maassluis F. IJ. Dijkstra
Huren (3)
Naar aanleiding van het voorstel van
staatssecretaris Schaefer het volgen
de. Vooroorlogse huizen in het onge-
liberaliseerde gebied met een huur
van 213 gulden per maand. 3 a 4
slaapkamers, zolderkamer, cv. bad
kamer. voor- en achtertuin, schuur
enz. waarin huurders wonen met een
groot inkomen of pensioen en er nog
een tweede huis op na houden, zodat
het gehuurde pand de halve tijd leeg
staat. Wat voor redelijke oplossing
kan er gegeven worden om dergelij
ke huurders die veel meer kunnen
verwonen de huur op te zeggen, op
dat de eigenaar het pand leeg kan
verkopen. De eigenaar heeft niets
over zijn bezit te vertellen of hij mag
gaan procederen. Dan hapert er toch
wel wat aan de wetgeving! Eén reke
ning van de loodgieter 1800 gulden,
belasting, verzekering, verven, on
derhoud enz. en men kan narekenen
dat er geld bij moet. De PvdA-
kamerfractie durft dan nog te schrij
ven: onze partij voelt zich niet geroe
pen voor die huiseigenaren op te
komen die huizen exploiteren als
bron van inkomsten! Men kan beter
schrijven: bron van ergernis.
Heiloo K. Sollman Mennes
Pastorale werkers (1)
Het initiatief van de particuliere sy
node van Friesland-Noord en -Zuid
is van harte toe te juichen. Op deze
wijze is het mogelijk dat ook kleine
re gemeenten een pastoraal mede
werker kunnen hebben Op deze wij
ze wordt de gemeente onderling op
gebouwd en kan zij een goed contact
hebben
Een pastoraal medewerker kan in
een dergelijke plaats vaak de domi
nee vervangen als deze geen tijd
heeft, en met de huidige stand van
zaken is dat vaak het geval
Het bezwaar dat de „lerend ouder
ling" hier weer wordt binnengehaald
vind ik daarom helemaal onjuist, ik
denk dat dit juist een goed iets kan
zijn dat stimulerend werkt op het
gehele gemeente zijn
Purmercnd 15H. C. van Essrn
CDA
Als federatie wordt het CDA be
geerd. is misschien haast gevestigd,
als één partij denkelijk in wording,
wanneer men tenminste de berich
ten moet geloven. Men heeft anders
geen aanzien en macht, het princi
piële schijnt in tweede Instantie te
komen De heer Steenkamp (voorzit
ter CDA) betrok het zelfs in Euro
pees verband, als argument vóór.
Eveneens werd herhaald, de samen
werking op gemeentelijk en provin
ciaal niveau als motief tot samen
gaan in één lijst. Het regeerbeleid tot
heden is en was eensluidend. Het
principiële heeft en moet voorrang,
zo niet. men leunt op een rietstaf.
Drs. A. Schouten trok zich reeds
terug. Begrijpelijk, doch jammer we
gens hierdoor missen van invloed.
Vergeet deze niet. Geen CDA en
geen éeijst wegens principieel be
zwaar. Het enige alternatief is sa
menwerking.
Winsum (Gr.)
Boycot verkiezingen
Kamper Hoogeschool
Van een onzer verslaggevers
KAMPEN Een betrekkelijk groot
aantal studenten aan de Theolo
gische Hogeschool van de Gerefor
meerde Kerk heeft de gisteren ge
houden verkiezingen voor de nieuwe
hogeschoolraad geboycot. Zij gaven
hiermee gevolg aan de oproep van de
linkse Kampense Studentenbond
(KSB).
Van de 393 stemgerechtigde studen
ten brachten 202 hun stem uit. Hier
van waren 118 stemmen geldig. 84
stembriefjes waren ongeldig ge
maakt met leuzen als „Democratise
ring nu". Aangezien minder dan 35
procent van de studenten een geldi
ge stem heeft uitgebracht zal slechts
één van de drie studentenzetels be
zet kunnen worden. Gekozen is L.
Th. Witkamp.
De Hogeschoolraad maakt deel uit
van de nieuwe bestuursvorm waar
toe de Synode onlangs heeft beslo
ten. In deze Raad kiezen diegenen
die werkzaam zijn en/of studeren
aan de Hogeschool, hun vertegen
woordigers. Voornaamste bezwaar
van de KSB was, dat de Hogeschool
raad slechts een adviserend orgaan
is. De beslissingsbevoegdheid blijft
bij het Curatorium waarvan de leden
benoemd worden door de gerefor
meerde kerken. De KSB had gewild
dat het curatorium was verdwenen
en dat de gereformeerde kerken hun
invloed zouden uitoefenen door twee
afgevaardigden namens de Synode
in de Hogeschoolraad.
Aangenomen wordt dat degenen die
niet gestemd hebben niet geïnteres
seerd waren en dat de 84 ongeldige
stemmen een aanwijzing zijn van de
sterkte van de KSB aan de Kamper
Hoogeschool.
Van onze correspondent
MAASTRICHT De Roermondse bisschop Gijsen is weer eens
de inzet van een felle woordenstrijd tussen behoudende en
progressieve rooms-katholieken in Limburg.
Nadat de bisschop weigerde twee ai-
gestudeerden van de hogeschool voor
theologie en pastoraat in Heerlen tot
priester te wijden, schreef de City-
kerk in Maastricht, een groep pro
gressieve katholieken, vorige week in
een open brief, dat de „onbekwaam
heid" van mgr. Gijsen „katastrofale"
uitwerkingen had voor Limburg. De
City-kerk vroeg de bisschop uit deze
kritiek de consequentie te trekken en
op te stappen.
Het bisdom onthield zich van com-
mentaar. maar de behoudende
„Groep van 70" te Venlo nam het
voor de bisschop op. De groep zegt in
een reactie allerminst verbaasd te
zijn over de brief van de City-kerk
omdat de „jarenlange modernis
tische infectie van ons gelovige volk
hen van het ware rooms-katholieke
geloof heeft vervreemd." Volgens de
„Groep van 70" wijkt de geloofsleer
die op de HTP in Heerlen wordt gedo-
(Advertentie)
DE LEDEN VAN DE
GEREFORMEERDE KERK
VAN VENLO
nodigen ler gelegenheid van het 65-jang
bestaan de oudleden uit voor een
te houden m hel weekend van 29 en 30
mei 1976
Opgave voor 15 april a s bi| Postbus 986.
Venlo of tel 077-18743
ceerd op wezenlijke punten van de
officiële geloofsleer af. Welke punten
dat zijn wordt niet gezegd. Instem
ming wordt verder betuigd met de
aparte priesteropleiding in Rolduc
die door mgr. Gijsen is ingesteld.
De Roermondse bisschop weigert tot
nu toe ieder overleg met de leiding
van de HTP in Heerlen, omdat zijn
functie in de statuten niet nader is
omschreven. Afgestudeerden van de
HTP moeten van de bisschop een
aanvullende studie volgen in het
Westduitse Regensburg. alvorens zij
tot priester worden gewijd. Pastorbe
geleider dr. Ton Reynen van de HTP
heeft die aanvullende studie eerder
een „hersenspoeling" genoemd.
De leiding van de HTP wijst voorts
kritiek van de „Groep van 70" als
„grote flauwekul" van de hand. Dr.
Reynen vindt, dat de „Groep van 70"
rond pater Hugo Bekkers kennelijk
zeer slecht is geïnformeerd.
De Maastrichtse deken Pelzer heeft
naar aanleiding van de hernieuwde
moeilijkheden rond de studenten van
de HTP voorgesteld, een adviescom
missie in te stellen, die na een ge
sprek met de kandidaten de bisschop
kan adviseren. Die commissie zou
dan alleen bij studenten die niet van
Rolduc komen. mgr. Gijsen advise
ren. Die blijft vrij om het advies al
dan niet op te volgen.
Middelpunt bij de moeilijke verhou
ding tussen de HTP en de bisschop is
de felle kritiek, die mgr. Gijsen in het
verleden op het instituut heeft geuit
en het feit dat de algemene statuten
nog steeds niet door het Vaticaan
zijn goedgekeurd. De HTP vindt dat
de bisschop zelf „een stem kan heb
ben in de opleiding" maar dat het
instituut geen seminarie is doch een
door het rijk erkende opleiding.
M. F. Dijksterhuis
Pastorale werkers 2
Waarom is er binnen de Hervormde
Kerk wel plaats voor een catecheet
of een hulp-prediker en binnen de
gereformeerde keren niet? Waarom
zouden we de kerk ondergraven door
het creëren van een toplaag van al
léén academisch geschoolde bollebo
zen. die ver. veel te ver, zweeft boven
het grondvlak? Het zou best eens
kunnen dat we de 'clerus minor' - wie
is er eigenlijk verantwoordelijk voor
die kreet - vooreen belangrijke brug-
funktie heel hard nodig hebben. De
kerk zit niet te springen om een
afgesloten intellectuele toplaag,
maar om een gerichte hiërarchische
opbouw!
Vriezenveen J. G. Zomer
Pastoraal werker (3)
Hoe moet er gehandeld worden met
hen. die op oudere leeftijd (als) nog
de roeping in zich gevoelen predi
kant te worden? Die vroeger in hun
jonge jaren om financiële of andere
redenen niet hebben kunnen stude
ren? Zou de Heiland ook van hen
zeggen: neen. dat gaat niet? Gerefor
meerde synode, let op uw zaak! Zeg
het toch zo. dat het geen aanbeve
ling verdient om herders aan te stel
len. die van de leer. vervat in de
bijbel, afwijken. Maar dat er wel
plaats is en ook altijd plaats zal
blijven voor hen. die werkelijk roe
ping hebben hun Heiland naar Zijn
Woord te dienen en getoond hebben
de gave hiervoor te bezitten. Daar
mee beweer ik niet. dat iedereen, die
zich hiervoor aandient, zonder meer
maar toegelaten moet worden om de
kerk als Dienaar des Woord te die
nen. Maar God verhoede, dat er een
bepaling komt dat iemand geen do
minee kan worden, omdat hij niet
heeft gestudeerd
Leersum J. Oosting
Dienstweigeraar
Het pleit nou niet bepaald voor een
goede gang van zaken als Jehova
getuigen zich niet op de wet gewe
tensbezwaarden behoeven te beroe
pen. om niet in dienst te moeten. Ger
Pouw wil zich hier niet op beroepen
en zit in het gevang. Is dit soms
gerechtigheid? Kop op Ger. er is ook
nog kerkvolk, dat achter je gaat. En
we zijn niet de enige.
Rotterdam Aad Plaisier en Diny Ruis
door drs. J. D. te Winkel
Dan hoor je het ook eens van een ander!
Die uitdrukking kwam telkens weer bij mij op tijdens een
conferentie, die vorige week in Genève gehouden werd. Onder
verantwoordelijkheid van de afdeling zending en evangelisatie
van de wereldraad van kerken was een samenspreking georgani
seerd tussen vertegenwoordigers van de kerken in het westen en
de „overseas workers", mensen uit de vroegere zendingsgebieden.
die nu op de een of andere wijze ingezet worden in het kerkewerk
in het westen.
Ieder. die. waar dan ook. bij het ker
kewerk betrokken is. zal van tijd tot
tijd de balans opmaken. Het was
daarom een goede gedachte, de over
zeese werkers eens bij elkaar te bren
gen en van hen te vernemen wat hun
ervaringen in het westen zijn en hoe
zij tegen de situatie van de kerken in
het westen aankijken.
Uit de verhalen en de ervaringen van
de werkers van overzee, volgen een
aantal zaken, die mij het meest ge
troffen hebben. Eén van hen zit in de
trein tegenover een man. die hem
vraagt: "Mijnheer, gelooft u in God?"
Op het bevestigende antwoord kon
natuurlijk de wedervraag niet uitblij
ven:' En u dan?' De verwondering
van de overzeese werker is begrijpe
lijk. toen hij het volgende antwoord
kreeg: 'Ik betaal kerkelijke belasting,
ik ben een christen, maar ik geloof
niet in God'.
hoor je het ook eens van een ander.
De vragen, opmerkingen over geeste
lijke situatie van de kerken in het
westen waren aanleiding tot stevige
discussies en intensieve bijbelstu
dies. waarin de bijbelse woorden 'ge
rechtigheid', 'heil' en 'bevrijding'
centraal stonden.
Bijdrage
Drs. J. D. te Winkel
Vragen
Is het zo verwonderlijk, dat deze
man. die gedacht had naar het 'chris
telijke westen' te gaan. er niets meer
van begreep en dat hem de volgende
vragen op de lippen brandden:
wat stelt Jullie geloof in God eigen
lijk voor en waarom praten jullie zo
weinig over het geloof?;
wat heeft het geloof te betekenen
voor het leven van elke dag
is de betaling van de kerkelijke
belasting alleen maar een premie om
een nette begrafenis gegarandeerd te
krijgen?;
heeft het geloof alleen maar te
maken met het sterfbed en andere
noodsituaties?
In allerlei variaties werd gesproken
over 'gemeenschap' en tegelijk ge
constateerd. dat in het westen de
verhoudingen tussen mensen als los
zand aan elkaar hingen.
De vraag, die het meest indringed
aan de orde kwam. luidde: 'Waarom
maken jullie je zo druk over goede
verhoudingen met de moslims en la
ten jullie de christelijke minder
heidsgroepen in eigen land links
liggen?'
Keihard werd gesuggereerd, dat de
motieven voor deze houding 'olieza
ken' waren en niets met missionaire
bedoelingen van doen hadden. Wan
neer men geen al te grote onbekende
is in het Jeruzalem van de kerkelijke
toestanden, zal deze kritiek niet zo
veel opzien baren, maar het feit. dat
mede-christenen dat in een persoon
lijk gesprek naar voren brengen,
geeft aan die kritiek een geweldige
dieptedimensie. Inderdaad. dan
Natuurlijk kon de vraag op welke
wijze werkers van overzee een bijdra
ge konden leveren aan het realiseren
van de bedoelingen van de Heer met
de kerk in het westen, niet onbespro
ken blijven.
Het was opvallend, dat deze werkers,
door de nood gedrongen, waarschuw
den tegen een sentimentele en ro
mantische opstelling van de kerken.
Zij hadden wel eens de idee een mo
deverschijnsel te zijn. Wanneer het
begrip van de 'wederzijdse assisten
tie' aangehangen wordt, staat het zo
goed een werker van overzee hier in
het westen in te zetten, zonder dat de
kerken de consequenties van zo'n
daad voldoende overwegen.
Zo ontstaan aan beide kanten frus
traties. omdat de verwachtingen, die
men over en weer koestert, niet kun
nen worden ingelost. Het gevolg
daarvan kan zijn, dat ieder zijns
weegs weer gaat en dat de inbreng,
die men over en weer kan leveren in
het kerk- en christen-zijn van de an
der daardoor verloren gaat.
Werkers van overzee beschouwen
zichzelf niet als hét medicijn voor alle
kwalen van kerk en christendom in
het westen, maar menen wel. dat zij
een wezenlijke bijdrage kunnen leve
ren in de geestelijke situatie van de
westerse kerken.
Je moet er geweest zijn om weer te
beseffen hoe intens mensen overal in
de wereld bezig zijn met de vertaling
van de boodschap, die Jezus Christus
aan de mens heeft nagelaten.
Drs J.D. te Winkel is stafmedewerker
van het gereformeerd evangelisatie
centrum te Leusden.
LIJDEN
Er is naar mijn mening weinig a;
king tussen het lijden van de joi
Werther (Goethe) en dat van de
ge Jezus. Het lijden van de et
draagt het stempel van een matei
egocentrie, ook al is hij dan
bezeten van een ander. n.l. van
te. de vrouw van Albert. Die bezet
heid komt namelijk voort uit
levensgrote bezitsdrang. In de
mantiek dient die bezetenheid
zichtsloos te zijn en eindigt dan
in zelfmoord. Toch zou ze best k
nen samenhangen met wat Wert
op een bepaald moment aan
vriend schrijft. Lotte heeft één
haar zusjes in haar verdriet iets
gemaakt waardoor het kind getro
is. Werther is er uiteraard ontro
van. Hij vertelt het aan iemand
hij mensenkennis toeschrijft, m
dat wordt een teleurstelling. De n
is van mening dat men kinderen
geen zg. onschuldige dingen ni
wijs maken. Daaruit komen dwa
gen voort. En dan Werther: „T
schoot mij te binnen dat de man
acht dagen geleden 'n kind had la
dopen; ik ging er daarom niet ver
op in. en bleef in mijn hart de ws
heid trouw; wij moeten met de I
deren doen, zoals God met ons.
ons het gelukkigst maakt, als hij
in een liefelijke waan laat rond
len". In de romantiek is geloven
waan. Het lijden van de jonge Je
was intussen harde realiteit,
deed het lijden zichzelf niet aan.
nam het voor ons en met ons op z
Er bleef dan ook geen waan over
zijn lijden maar een werkelijkl
waaruit mensen leven kunnen,
werkelijkheid van: ons lijden v
alle eeuwigheid door Hem gedi
.en van een opstandingsuitzicht v<
zien.
Beroepingswerk
NED. IIERV. KERK
Aangenomen de benoeming tot
stand in het pastoraat te Ouderki
a.d. IJssel: W. van Tuyl a.s. em.pr
te Rijssen.
Bedankt voor Nunspeet: J. M
Raad te Stolwijk.
Afscheid op 28 MAART VAN Run
dr. M. H. A. L. H. v.d. Valk wei
em.; van Huizen (NH): J. den Be?
ber. te Ede; van Arnhem: H. de
ber. te Marrum; van Hengelo (O
H. L. Beernink t.b.v. pastoraat si
torium Beatrixoord te Haren.
Intrede te Nieuw Vennep-Abbei
kand F. A. de Harder te
Gravezande.
Bevestiging te IJmuiden-Oost
dustriepred.): R. Pomp uit Bei
wijk.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Rijswijk: drs. J. D.
v.d. Meulen te Sneek; te Woud
berg: J. N. G. Sijtsma te Avereest
Middelburg: L. Zwaan te Enkhuia
Afscheid van Voorschoten: P. B
dijk ber. te Rotterdam-Katendre*
van Ter Apel/Walthermond:
Jansma ber. te Holwerd.
Intrede te Coiijnsplaat: drs. A.
Heinen uit Waddinxveen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Intrede te Zuidhorn: C. van den B
uit Nieuwleusen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Westkapelle: Chr.
Poel te Yerseke.
GEREF. GEM. IN NED.
Bedankt voor Uddel: A. Wink te
nendaal.
OUD. GEREF. GEM. IN NED.
Beroepen te Rhenen: J. van Proo
te Stavenisse.
CHR. GEREF. KERKEN
Afscheid van Zierikzee: P. op de
de ber. te Apeldoorn-Centrum.
Intrede op 2 april te Vlissini
kand. C. A. den Hertog uit Mijdre
VRIJE EVANG. GEM.
Afscheid van Velp: H. F. Huson
gens vervroegd emeritaat orn
zondheidsredenen.
J. Scheer
Op donderdag 1 april vertrekt c 1
ter J. Scheer met zijn gezin naar
in Kameroen. Hij wordt daar
aan een van de ziekenhuizen var
evangelische kerk. Dokter Scl
wordt uitgezonden door de cla*
Den Haag van de hervormde kt
J. de Reeper
De rooms-katholieke bisschop J
Reeper van Kiéumu in Kenia h
om leeftijds- en gezondheidsrede
paus Paulus zijn ontslag aangi
den. De paus heeft zijn ontslag
vaard. De Nederlander De Ret
vertrok 43 jaar geleden als missii
ris naar Kenia. Hij werd vooral
kend door zijn werk onder de Mi
die toen nog volkomen onderont
keld waren. Zo organiseerde hi
Nederland een grote actie voor
bouw van een ziekenhuis en schol jj
Conferenties van het Toens
centrum te Leusden (tel. 033-43
toest. 123):
Vieren in het gezin, zaterda
maart van half elf tot half vijf
de vraag „hoe leren we de kindt
de omgang met God?", m.m.v.
W. H. Zuidema vanuit gegevens
de joodse traditie op zoek naar
dellen voor vieringen in het gez