Onpartijdigheid is geen beginselloosheid Dames van Nederland, wn Kanis Gunnink moet uitstekende koffie zijn voor 'n gunstige prijs. Ck v) 4 Kanis Gunnink Hoe neutraal kan Amnesty International blijven? m ■*i* door Valentin Toertsjin Nieuwe boeken -ats n - 7 L Koffie met Pit uit het Gulden Pondspak VRIJDAG 26 MAART 1976 TROUW/KWART Binnen Amnesty Internatio nal, de organisatie die strijdt voor betere naleving van de rechten van de mens, woedt al een tijd lang een discussie over de vraag hoe neutraal Amnesty eigenlijk moet zijn. De mensen, die Amnesty steunen, wonen voor het me rendeel in West-Europa en Noord-Amerika. In commu nistische landen en veel lan den van de Derde Wereld wordt de organisatie eigenlijk alleen maar vertegenwoordigd door geadopteerde politieke gevangenen. Velen menen dat deze situatie afbreuk doet aan de geloof waardigheid van Amnesty en zij pleiten daarom voor een andere opstelling. Sommigen menen dat de organisatie meer nadruk zou moeten leg gen op sociaal-economische rechten, zoals die zijn ver woord door communistische regimes. Anderen zijn daar te gen omdat Amnesty daardoor veel vaker zou worden ge dwongen tot politieke uitspra ken. die de neutraliteit zouden schenden. Ook binnen de (zeer actieve) Nederlandse afdeling van Am nesty botsen de meningen daarover, zoals zaterdag aan staande op de landelijke le dendag in Nunspeet ongetwij feld zal blijken. Binnen de internationale Am nesty circuleert en stuk van de Nederlander Huib Leeuwen berg over de „ideologie van de onpartijdigheid". Op dit stuk is nu een antwoord gekomen van dr. Valentin Toertsjin, voorzitter van de Amnesty- afdeling in de Sowjet-Unie. Vanwege de bijzondere positie van Toertsjin (hij is een di dent die voortdurend het vaar loopt te worden op pakt) en vanwege de actu teit van de discussie bini Amnesty Nedèrland. ruin wij hieronder plaats in v zijn fundamentele betoog. „Wat mij in de redenering van de heer Leeuwenberg verbaast is de onevenredige aandacht die de neutraliteit en onpartijdigheid van Amnesty International krijgen, waarbij doelstellingen en principes van Amnesty uit het oog verloren worden. Alsof die onpartijdigheid niet uit de doelstellingen, ideeën en principes van Amnesty moet voortvloeien, maar de doelstellingen zich aan de onpartijdigheid dienen aan te passen. Leeuwenberg stelt geheel terecht twee opvattingen over de mensen rechten. of eigenlijk over de maat schappij. tegenover elkaar. In de wes terse opvatting worden de burgerlij ke vrijheden en de politieke rechten als een onvervreemdbaar goed be schouwd. De economische en sociale rechtvaardigheid worden als een doel op lange termijn gezien, dat slechts stapsgewijs gerealiseerd kan worden. In de totalitaire socialistische maat schappij-opvatting is geen ruimte voor de burgerlijke vrijheden en de politieke rechten van het Individu. Wel worden zijn sociale en econo mische rechten erkend in die mate. waarin dat onontbeerlijk is voor het functioneren van de staatsmachine. Aangezien het ontkennen van de mensenrechten op het moment niet in de mode is. verfraaien de ideologen hun conceptie enigszins voor buiten lands gebruik. Het gevolg is dat op papier alle mensenrechten erkend worden en de sociaal-economische al leen maar op de eerste plaats komen. In feite is dat niet meer dan een foefje om de aandacht van het probleem van de burgerlijke vrijheden af te leiden. Er bestaan eigenlijk geen serieuze mensen, die daaraan twijfelen. Leeu- ten. Dit doel politisering en het uiteenvallen van Amnesty Internati onal en van de beweging voor de burgerrechten in het algemeen is wat de totalitaire landen nastreven bij hun pogingen de aandacht van de burgerrechten naar de sociaal- economische rechten te verplaatsen. Geen geweld wenberg zelf schrijft over deze con ceptie geloof ik met duidelijke ironie: ..Als alle vormen van economische uitbuiting zijn uitgeroeid, er een klasseloze maatschapij gevestigd is. de economische, sociale en culturele rechten politiek gegarandeerd zijn. zal de wetgeving zich automatisch voegen naar de nieuwe economische basis. En pas dan is er een situatie geschapen, waarin de burgerlijke vrijheden en de politieke rechten ge realiseerd kunnen worden." Wij hebben dus te maken met twee opvattingen, met twee ideeënwerel den. Wat wil onpartijdigheid in dit verband dan zeggen? Dat Amnesty International geen keuze mag maken tussen deze twee opvattingen en ze als gelijkwaardig moet erken nen? Maar dat zou getuigen van be ginselloosheid en niet van onpartij digheid. Onpartijdigheid van een in ternationale organisatie wil niet zeg gen. dat elke bewoner van de aardbol het met de ideeën en princi pes van die organisatie eens moet zijn Onpartijdigheid houdt alleen maar in dat bepaalde principes gelij kelijk moeten gelden voor alle lan den. gemeenschappen en personen. De burgerlijke vrijheden en de poli tieke rechten van de mens staan centraal bij Amnesty International, dat is haar bestaansgrond, daar heeft zij haar invloed in de wereld aan te danken. De sociaal- economische rechten vormen een heel ander probleem. Er bestaat een enorm verschil in hanteerbaarheid tussen burgerrechten en sociaal- economische rechten. De eerste zijn betrekkelijk makkelijk te definiëren en te controleren. De eis. dat de staat de burgerlijke vrijheden respec teert.. houdt in dat de staat geen mensen mag vervolgen voor het ui ten van politieke denkbeelden en voor de uitwisseling van informatie. Het is volkomen duidelijk, wat een staat moet doen om die eis in te willigen: eenvoudigweg stoppen met de vervolgingen. Sociaal-economische rechten zijn op veel manieren te interpreteren en moeilijk te controleren. Maar nog belangrijker is. dat voor de realise ring ervan een ingewikkeld complex van economische, politieke, sociale en culturele maatregelen nodig is. Daarbij kunnen ten aanzien van wel ke maatregelen er nu precies nodig zijn een groot aantal meningsver schillen optreden, die leiden tot ver schillende politieke stromingen. Er bestaat helaas geen universeel re cept voor het bereiken van overvloed en sociale rechtvaardigheid. Kritiek op de sociaal-economische situatie in Individuele landen zou onvermijdelijk leiden tot het uiteen vallen van Amnesty International ln vijandige politieke fracties. En dan zou Amnesty de belangrijkste functie, waarvoor zij in het leven geroepen ls niet meer kunnen uitvoe ren de verdediging van de burger lijke vrijheden en de politieke rech- schappij, tot een stagnatie in de ont wikkeling ervan. Een doodlopende straat in de evolutie. En zelfs in strikt economisch opzicht leidt de totalitaire weg zo leert de ervaring niet tot resultaten, die breikt kun nen worden in een vrije maatschap pij. Totalitairisme is aanlokkelijk voor de leiders van een land. het stelt de leiders mch en rijkdom in het vooruitzicht. Zelfverlakkerij Voor het land als geheel komt het neer op zelfverlakkerij en leidt het alleen de erste tijd tot schijnbare successen. Een roes waarbij door het westen gecreëerde technologie de functie vervult van de alcohol. Er is niets verwonderlijks aan het feit. dat Amnesty International haar voor naamste steunpunt heeft in de wes terse landen. Destijds hebben Euro pese kolonisten met het verkopen van alcohol aan inboorlingen de de generatie van hele dorpen, van hele volken bewerkstelligd. Zal de publie ke opinie in het westen onverschillig toezien, hoe dit zich nu op een nieu we manier en op een nieuwe schaal herhaalt, waarbij de hele wereld het westen incluis dreigt te wor den meegesleept? Van de potentiële gebruikers van deze „alcohol" hoef je geen te genstand te verwachten, want die weten niet wat het is. Maar ho( men putten uit het feit dat Ai Interntional in westerse land veel steun geniet. 1500 groepe Amnesty International in Ned< is gegrondvest op westerse belet haar niet een wereldomv de organisatie te zijn die in pi opzicht onpartijdig is." Een van de andere fundamentele principes van Amnesty Internatio nal is dat men het slechts voor die personen opneemt die geen geweld gebruiken of propageren. Ook aan dit principe wordt door sommige mensen getornd. Hun redenering luidt ais volgt. Er bestaan regimes die onmenselijk zijn en die de mens zijn meest fundamentele rechten ontzeggen en die alleen langs ge welddadige weg veranderd kunnen worden. In die gevallen is geweld ge rechtvaardigd. Ik vind deze redene ring niet houdbaar. Of geweld al of niet te rechtvaardigen valt. is in elk concreet geval relatief, kan het on derwerp van twist zijn en hangt van politieke opvattingen af. Als Amnes ty International ook maar in één geval geweld zou accepteren dan zou zij zich daarmee verplichten zich in het algemeen over regimes uit te spreken en zelfs een oordeel te heb ben over de wijze, waarop ze ten val gebracht mogen worden. Dat zou de grondslag van de organisatie radi caal veranderen. Van politieke neu traliteit zou geen spoor overblijven. De kracht van Amnesty Internatio nal bestaat er juist in dat zij voor burgerlijke vrijheden strijdt maar niet tegen regimes, die die rechten schenden. Dat is de neutraliteit van Amnesty International. Onpartijdigheid wil niet zeggen prin cipeloosheid. Zeker, het accent op de burgerlijke vrijheden van de mens is een westerse gedachte. Is dat zo erg? Betekent dat. dat een internationale organisatie met een wereldomvat tend karakter haar zou moeten af wijzen? Maar het gaat om een funda mentele gedachte die van belang is voor de hele wereld en voor de niet- westerse landen in de eerste plaats. Vrijheid eerst In de geschiedenis van de westerse beschaving zijn de sociaal- economische rechten, voorzover die verworven zijn. verworven na en als resultaat van de erkenning van de burgerlijke vrijheden. De stormach tige ontwikkeling van industrie en wetenschap, die in de nieuwe tijd heeft plaatsgehad is niet los te den ken van de westerse gedachte over persoonlijke vrijheid. Maar voor de landen die de ontwikkeling tot mo derne staten doormaken in de twin tigste eeuw ligt de zaak anders. Door gebruik te maken van de wes terse industriële technologie en de economische hulp van de grote mo gendheden, krijgen de regeringen van deze landen de mogelijkheid om de eerste levensbehoeften van hun onderdanen te bevredigen zonder hun de elementaire burgerlijke vrij heden te verlenen. En al weer dank zij de westerse technologie in de vorm van moderne wapens en mas sacommunicatiemiddelen kunnen die regeringen het economische, in tellectuele en emotionele leven van hun burgers met vroeger ondenkba re doelmatigheid controleren. Deze totalitaire benadering van de inrichting van de maatschappij leidt tot ontmenselijking van de maat- H. J. van Nijnatten-Doffegnies Het geheime dorp. Uitgave: C. F. Callen- bach, Nijkerk. Prijk 17.50 Een verhaal over illegale arbeid en hulpverlening, zoals die in de oor logsjaren in een, diep in de Veluwse bossen verborgen nederzetting ge stalte hebben gekregen. De schrijfster noemt die plaats het Ge heime Dorp. waaraan een ge- danksteen herinnert. De roman berust op historische ge gevens. Centrale figuren waren oom Chris en tante Christina, die met medewerkenden joden en onderdui kers uit de handen van de Duitsers hielden. De schrijfster was geen oog getuige: ze heeft de gebeurtenissen van die tijd op een afstand bena derd. Daar bij was het de opzet een monument te scheppen voor men sen, die aan vervolgde medemensen realistisch barmhartigheid be trachtten. Aan die doelstelling heeft het boek stellig beantwoord. De indruk blijft, echter wel. dat een volledig ingewijde het anders zou hebben geschreven. Het Oeheime Dorp kan een voorbeeld ook heel goed door kinderen worden ge lezen. Belangwekkend voor de histo rie van het verzet is de mededeling achteraf, dat oom Chris door een afschuwelijk toeval in Varsseveld is gefusilleerd De bezetter wist toen niet. dat hij de leider van het verbor gen dorp in de bossen bij Nunspeet ls geweest. Op het kerkhof van dit dorp bevindt zich zijn eregraf.j Rf* Eerste brander Eerste brander Machinebediende o.run Inpakster Machinebediende Machinebediende

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 16