Simson kreeg de meeste stemmen
I
Vandaag
Hervormd werelddiakonaat:
bracht vorig jaar 3,8 miljoen op
Reacties van ouders
Katholieke kerk in
Tsjechoslowakije zwak
Onze adressen:
Nog steeds tekort
bijbels in Rusland
Oud-katholieke
hulp aan Bombay
Wandelen om te
evangeliseren
VOORBUGANGEf
DONDERDAG 25 MAART 1976
KERK-BINNENLAND
door dr. J. L. Klink
Het is begrijpelijk dat meer dan
een kwar* van de kinderen die
mee hebben gedaan, het ver
haal van Jezus' geboorte koos
als het mooiste verhaal uit de
bijbel. Dat komt niet alleen
door het feit dat de vraag ge
steld werd in de dagen vóór
Kerstmis. Evenveel kinderen
noemden de geboorte van Je
zus hét belangrijkste in de bij
bel. Het werd in het algemeen
tamelijk getrouw naverteld.
Slechts een enkele maal werden ei
gen gedachten of voorstellingen aan
het verhaal toegevoegd:
..Maria en Jozef waren verheft"
..Jozef was een timmerman Hij
maakte alles en op een dag zei Maria:
ik wil een kind en toen ze 's avonds
wouden gaan koffie drinken, toen
kwam er een heel groot licht
..Op een dag riep God naar Maria
Daar kwam Maria. ..Luister", zei
God. .Je zult een kindje krijgen,
maar Jozef is niet de vader van het
kindje, maar ik ben de vader."
..Als God het zegt. dan moet het
gebeuren ook." zei Maria en lachte
..Jozef en Maria dachten: we zijn al zo
oud. we krijgen toch geen kinderen
meer. God had tegen een engel ge
zegd. ga jij eens naar Maria toe en zeg
dat ze een baby zal krijgen. Dat deed
de engel. En Maria en Jozef zeiden:
dat kan helemaal niet en daar is niks
van waar."
..Toen de engel weg was zei Jozef:
..Laten we dan gelijk gaan."
..Toen deed Jozef zijn werkplaats en
huisdeur op slot en ze gingen op reis
naar Bethlehem." ..Er gingen wel mil
joenen mensen heen." ..Een opleezer
van keizer Augustus" had gezegd
..dat iedereen naar zijn eigen vader
cn moeder moest gaan Maria zat op
een ezel en voelde dat het gauw zou
komen."
..Maar ik ben in verwachting en ik zal
gauw een kindje krijgen." zei Maria.
..Dat zie ik." zei de herbergier. „Er is
geen plaats." ..O. zei Maria. ..pech
gehad, maar weet u nog een ander
onderdak voor ons?" „Ik heb nog
wel een oude schuur, er slapen nog
wel een ezel en nog een ander dier."
„Geeft niets." zei Maria
„En toen diezelfde avond gebeurde
het wonder dat Jezus werd geboren
en aan de hemel stond het." „Dat was
het heiligste kind dat er bestaat."
„Maria maakte het kindje warm."
Goliath
Honderdenvijftig maal lazen we dit
verhaal. Daar tegenover kreeg Za-
cheus maar één enkele vermelding
De persoon die na „het kindje in de
kribbe" het hoogst aantal stemmen
kreeg van de ongeveer vijfhonderd
kinderen, meest tussen de neeen en
Sim/ên JucnJc met fvn muLren. nac ïtunnat ver te Zeurt een IonJt JLeemee i
cJ-tmjium 3Tj
Simson, populaire bijbelfiguur bij kinderen, uit de zeventiende-eeuwse prentbijbel van Pieter H. Schut.
twaalf jaar. is Simson! Evenveel als
de gehele Mozescyclus uit het boek
Exodus. Daarop volgt dan direct Da
vid en Goliath. Op de vraag welk
verhaal ze later aan hun kinderen
willen vertellen, antwoorden sommi
gen: ..Goliat."
Men zou hier kunnen denken aan het
verlangen om groot en sterk te zijn.
ook aan agressie of verdrongen agres
sie en tevens aan een blinde vlek voor
de meer bedenkelijke heldendaden
van Simson. Veel kinderen noemen
de verhalen van Simson dan toch ook
„de naarste verhalen uit de bijbel",
„omdat er zoveel gruwelijke dingen
gebeuren". ..hij doodde veel mensen
en dieren." Simson is misschien een
verhalencyclus die het meeste lijkt
op de gangbare strtplectuur voor kin
deren!
Een eigen uitleg vonden we bij het
verhaal van een tienjarige jongen:
„Na een maand was hij weer even
sterk. Hij tilde zomaar de deur uit de
gevangenis. Hij ging vaak naar de
kerk. Hij vond het maar een raar
gedoe tegenwoordig. Vroeger vond
hij het veel mooier en leuker om naar
de kerk te gaan. Hij werd het zo beu
dat hij de pijlers van elkaar wegduw
de zodat de kerk in elkaar viel."
bijbelverhalen naar voren. Zo na
drukkelijk als het verhaal van Jezus'
geboorte het mooiste verhaal wordt
genoemd, zo eenstemmig zijn hon
derd en zeventig kinderen dat de
kruisiging van Jezus het naarste ver
haal is dat ze liever niet gehoord
zouden willen hebben, al vind ik het
wel mooi dat hij voor ons is ge
storven."
„Al die stekels van de doornenkroon,
die spijkers en dat hij werd geslagen,
uitgescholden en alleen de berg op
moest": „eng, zielig, heel eng. grieze
lig. verdrietig, erg. pijnlijk."
Daarna volgt de kindermoord te Be
thlehem (53). gevolgd door Simson.
Kaïn en Abel, het verdrinken van de
baby's in de Nijl, de onthoofding van
Johannes de Doper, Noach. etc. 17
kinderen noemen Jozef in de put het
naarste verhaal. Zelfs de verloren
zoon en de barmhartige Samaritaan
horen erbij „omdat ik het verhaal
nogal angstig en zielig en droevig
vind."
Klopt niet
Kruisiging
Uit de berichten van honderden kin
deren komen ook duidelijk hun emo
tionele en rationele problemen met
En dan hun problemen met het be
grijpen en geloven van de verhalen:
„Je ken toch niet ineens een paal
worden?"
„Dat God tegen de mensen praat, dat
kan ik niet geloven."
„Ik vind het onbegrijpelijk dat God
zoveel mensen heeft laten doden. o.a.
in Jericho."
„Het verhaal van Jezus klopt niet.
want er wordt gezegd dat hij vrede
maakte op aarde, en de oorlog dan!"
„Dat de Here Jezus voor ons ge
storven is. geloof ik wel. maar ik
geloof niet dat wij er beter op wor
den. ik merk niet dat wij ergens van
worden verlost en er gebeuren in de
wereld nog stees van die nare dingen
zoals oorlogen en hongersnoden."
Voor 168 kinderen zijn de wonderver
halen. vooral die van Jezus, onbegrij
pelijk of moeilijk te geloven.
Maar het belangrijkste in de bijbel
weten ze bijna allen eenstemmig te
formuleren: het gaat in de bijbel om
God en Jezus.
„dat je leert met God om te gaan en
erin te geloven".
„dat God zijn zoon op aarde stuurde
en dat Jezus ons kwaad wil dragen".
Heel zeldzaam zijn de verwijzingen
naar de „naastenliefde" en „dat je
eruit begrijpt dat je voor elkaar moet
leven", maar deze laatste opmerking
kwam van een leerling van een Mon
tessorischool.
Er zou over deze reacties van kinde
ren nog veel op te merken zijn. In
Hervormd Nederland zal ook een ver
slag verschijnen en deze gegevens
kunnen een basis vormen voor nade
re bezinning over het thema „Kind en
bijbel". In het documentatiecentrum
van de Bijbelwerkplaats, Heren
gracht 366. te Amsterdam liggen deze
gegevens ter inzage. Voor vijf gulden
is eventueel een kopie te bestellen.
Vlak voor de kerst plaatsten wij
een oproep van de theologe dr J. L.
Klink (o.m. bekend door haar
„Bijbel voor de kinderen" en
„Kind en geloof") aan kinderen
om het mooiste verhaal uit de
bijbel weer te geven. Verder vroeg
mevrouw Klink de kinderen, haar
te schrijven welk verhaal zij naar
vonden en liever nieg gehoord zou
den .hebben. Ook vroeg dr Klink
wat de kinderen moeilijk kunnen
begrijpen of geloven, wat ze het
belangrijkste vinden van de bijbel
en welke verhalen ze later aan hun
eigen kinderen zouden willen ver
tellen. In bijgaand artikel doet dr
Klink verslag van wat haar werd
toegestuurd. Ongeveer vijfentwin
tig gezinnen en twintig scholen
werkten mee. Ook ouders en
leerkrachten reageerden en hier
zijn een paar van hun reacties:
„De bijbel is voor ons het onfeilba
re Woord van God dat alleen ge
zag heeft."
„Rondom de verhalen uit de bijbel
heerste een eerbied, je moest stil
zijn. vragen was er niet bij.de
bijbel en mijn vader hadden ge
zag. daar moest je naar luisteren.
Een gesprek met mijn moeder en
vader over geloven. God. Jezus en
onszelf is er niet geweest, voor
zover ik mij herinner."
„De godsdienstige opvoeding en
het 'bijbellezen in ons gezin was
niet zo dat wij éen en ander be
trokken op ons leven en de wereld
om ons heen. Het waren mooie
verhalen, een reeks formele plich
ten. enkele ontroerende liederen,
geen manier van leven. We leerden
ons niet uit te spreken over het
onbegrijpelijke, het wonder, het
raadsel, wel over afwijkende leef
wijzen. andere politieke opvattin
gen die ook alle aandacht kregen
m het gebed. Enerzijds echt be
trokken bij wat het evangelie mee
deelt. anderzijds de vanzelfspre
kende wijze van liefdeloos denken
en oordelen over degene die an
ders denkt, voelt, handelt. Dit
heeft diepe indruk op mij ge
maakt als opgroeiend mens.
„Pas de laatste zes a zeven jaren
ben ik zelf anders gaan denken.
Het stempel van je eigen opvoe
ding die in zijn tijd goed was
moet er eerst af. Als je dan de
bijbel opnieuw gaat lezen, dan is
het een openbaring. Voor mezelf
vind ik de bijbelverhalen uiterma
te boeiend worden in deze tijd van
Kuitert en Wiersinga."
„Ik ben nu veertig jaar. De laatste
ontwikkelingen zijn voor mijn
vrouw en mij tot grote steun om
onze kinderen één en ander te
verklaren."
„Kwade dingen doen had met
God te maken. Hij wist alles. Het
was wl een veilige wereld, dat
dringt zich tenminste sterk aan
mij op: een duidelijke, besloten,
bestuurde wereld waarin alle mo
gelijke oordelen over andere men
sen en groepen ook weelderig kon
den leven, alles was duidelijk en
probleemloos."
Een moeder vroeg haar kinderen
of ze het fijn vonden als er uit de
bijbel wordt verteld.
„Ja. ik vind het fijn, soms niet dan
denk ik aan iets anders." (meisje,
acht jaar).
„Toen ik klein was wel, nu soms."
(jongen, elf jaar).
„Nu soms als het een nieuw ver
haal is." (jongen twaalf jaar)).
„Ik vind die verhalen stomverve
lend en ik heb het allemaal al
eindeloos gehad." (jongen, vijftien
jaar).
UIT
Korte, duidelijk geschreven. liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
Bij publtkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Drugs (slot)
Ik heb me de laatste tijd nogal eens
opgewonden over de stukjes in deze
kolom over de drugs. De meeste
stukjes hierover zijn zo vreselijk in
consequent. Ze zeggen bijvoorbeeld
dat het bewezen is dat hasj niet
onschadelijk is voor de gezondheid.
Dit zijn zeker dezelfde mensen die
dit schrijven met een borrel op (hard
drugs is zeer schadelijk voor de
volksgezondheid. Eén op de veertien
mensen wordt de gezondheid ge
schaad door deze gevaarlijke drug
en ruim honderdduizend mensen
kunnen door deze legale drug niet
meer op normale wijze aan het maat
schappelijk leven deelnemen; dit
probleem kennen we niet met hasj)
of met een sigaret in de mond (over
de verslavende en schadelijke wer
king hiervan hoeft niets gezegd te
worden). Waarom zou een soft drug
tot hard drug leiden? Een kop koffie
(coffeïne) leidt toch ook niet tot het
gebruik van heroïne of alcohol. Het
enige gevaar bij gebruik van hasj is
dat je dealer wel eens de duivelse
drug heroïne bij zich heeft. Als je bij
de supermarkt hasj kon krijgen zou
dit evenmin tot heroïneverslaving
leiden als een pak koffie (met coffeï
ne) dit doet.
Ridderkerk Frits Niemeijer
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM'DORDRECHT.
Postbus 948.
Westbiaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
Artsensalarissen
Zoals u weet zijn de salarissen van de
huisartsen met 47, procent verhoogd.
Die van de specialisten niet
Ik vraag mij af waarom. De voorzit
ter van de huisartsenvereniging
heeft mij op geen enkele manier aan
nemelijk weten te maken, waarom
dat bij de huisartsen wel nodig was
en bij de specialisten niet. Jk heb het
ook ontvangen. Ik ben er, mij goed
van bewust dat het meeste naar de
fiscus gaat. Maar het gaat mij alleen
om het principe.
Waarom zijn de salarissen van de
burgemeesters van de grote steden
zo hoog (250.000). De ministers ver
dienen zelfs iets minder De Kamer
leden verhogen telkens hun eigen
vergoeding. Zou het niet beter zijn.
als zij het goede voorbeeld gaven?
Amsterdam J. G. Menken, arts
(Advertentie)
Deze week in Hervormd Ne
derland o.a
Jac. Huijsen en
een boze C.H.U.
Cirkelgang van Wapenwed
loop kan worden doorbroken
De 1-procents operatie van het
kabinet Den Uyl
Spelen met geld blijft onzede
lijk.
Bibliotheken luiden voor vier
de maal de noodklok.
Vieren zwarten Amerika's
verjaardag ook?
Hete hangijzers rond het
Avondmaal afgekoeld.
Ik abonneer
mij op/vraag
proefnummer
Hervormd
Nederland.
NAAM
ADRES
PLAATS:
TEL.NR
9b.prijs 28.50 per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan:
Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel
len mag ook: 070-512111. Ook in di
losse verkoop.
Sacharow
Namen als Sacharow. Solzjenitsyn
en Grigorenko zullen wellicht velen
onder u bekend in de oren klinken.
Ik betwijfel echter of u ooit gehoord
heeft van Nikolai Georgievich Batu-
rin. Hij is een dissidente Russische
baptist, die in een werkkamp zit om
dat hij illegale religieuze activiteiten
ontplooid heeft. Een dergelijke ver
oordeling druist in tegen artikel 18
van de universele Verklaring voor de
Rechten van de Mens. die door de
Sowjet-Unie mede is ondertekend.
Ik zou u willen verzoeken even stil te
staan bij de gedachte, dat er veel
meer Baturins dan Sacharows zijn.
dat de overgrote meerderheid van de
Russische dissidenten onbekend is
en dat wij het bestaan van tiendui
zenden van deze mensen in de Sow
jet-Unie (maar niet alleen in de Sow
jet-Unie) meestal niet beseffen.
Badhoevedorp Joop Remmë
Werkspoor (2)
Volgens de voorzitter van de raad
van bestuur van VMF-Stork kunnen
de dertig miljoen gulden die
Werkspoor in 1952 aan Argentijnen
heeft betaald niet als omkoopgeld
worden beschouwd omdat vooraf de
eis tot het incalculeren van deze
„commissie" was gesteld. Het ont
gaat mij waarom het daardoor geen
omkoopgeld zou zijn. Het bedrag
was in beide gevallen nodig om de
order te krijgen.
Wat vele mensen niet weten: derge
lijke praktijken zijn aan de orde van
de dag.
Nieuw-Lekkerland A. de Gruijter Krommenie
Willebrands
Uit het gesprek met Aldert Schipper
komt onze nieuwe kardinaal op mij
over als een voorzichtig, maar ook
een wijs en evangelischgericht man.
Dat wisten we al uit de vriendschap
pelijke correspondentie die Karl
Barth in de jaren zestig, rondom het
Tweede Vaticaanse Concilie, met
hem gevoerd heeft. Een beroep op de
Heer en op de Schrift zal bij hem
zwaar wegen.
Daarom stelt zijn standpunt ten
aanzien van intercommunie tussen
katholieken en protestanten mij zo
teleur.
Hij wijst er steeds op dat de katho
liek in geloofsgemeenschap staat
met zijn bisschop. Dat klinkt beter
dan: is gehoorzaamheid verschul
digd aan. Maar waarom spreekt hij
niet over geloofsgemeenschap tus
sen leden van verschillende kerken?
Bestaat die dan niet? Mogen we niet
dankbaar zijn dat die overal in ons
land gegroeid is? Waarom die niet
voorzichtig, wijs en evangelisch aan
gemoedigd?
Waarom spreekt hij niet over de ge
loofsgemeenschap met de Ene Heer,
die aan Tafel onze gastheer is? Is die
geloofsgemeenschap met Hem en
met elkaar niet te beleven, ondanks
onze verschillen in kerk- en ambts
opvatting?
Zeker, we moeten hier niets forceren,
maar ik had van hem als kerkleider
meer geloof verwacht in de com
munie. de gemeenschap van de Ene
Heer met ons allen. De eenheid in
Zijn kruis en opstanding vind ik al
tijd nog belangrijker, dan het sa
menwerken in een kruisvereniging.
Piet Schooneboom
Van een medewerker
PRAAG De rooms katholieke-kerk
in Tsjechoslowakije betoont zich on
der de huidige anti-kerkelijke cam
pagne minder ferm dan in de jaren
vijftig. Zij vormt ook geen eenheid.
De kerkleiding, met name bisschop
Vrama van Olomouc in Bohemen en
de van staatswege toegewezen admi
nistrateurs zorgen voor een loyale
houding van de kerk tegenover de
staat. In de jaren vijftig heeft de
rooms katholieke-kerk zich fel verzet
tegen het regime en toen veel pries
ters en volgelingen verloren; die prijs
wordt nu achteraf te hoog gevonden.
Al te progressieve priesters worden
naar het platteland verplaatst, waar
ze weinig invloed hebben op het poli
tiek gebeuren, of uit hun ambt gezet!
Eén van deze uit zijn ambt gezette
priesters; Fischer, werd nog vorig
jaar tot zestien maanden gevangenis
straf veroordeeld, omdat hij in zijn
eigen flat. nadat hij uitzijn ambt was
gezet een mis gelezen had. op verzoek
van een aanstaand echtpaar. Ook
had hij dit paar in de echtverbonden
en werd hij er van beschuldigd twee
kinderen te hebben gedoopt.
Fischer werd veroordeeld omdat zijn
mening niet overeenkwam met de
geldende opvattingen binnen de
STUTTGART Nog steeds stuit de
bijbelverspreiding in de Sowjet-Unie
op grote moeilijkeheden. Tussen
1928 en 1953 gaf de Russische ortho
doxe kerk 35.000 complete bijbels en
100.000 nieuwe testamenten uit. In
1956 liet de orthodoxe kerk 50.000 en
de baptistenunie 25.000 bijbels druk
ken. Pas in 1968 mocht de orthodoxe
kerk 30.000 en de baptistenunie
20.000 bijbels bijdrukken.
In 1974 mocht de orthodoxe kerk
35.000 en de baptistenunie 20.000
nieuwe testamenten drukken. In
1974 mocht het Amerikaanse bijbel
genootschap 100.000 evangeliën,
5000 nieuwe testamenten en 10.000
bijbels in het Russisch invoeren. Bij
deze officiële cijfers moet men nog
de aantallen bijbels rekenen, die on
officieel het land zijn binnengeko
men, bijvoorbeeld in de koffers van
toeristen en van bijbelsmokkelaars.
rooms-katholieke kerk. Gedurende
zijn langdurige voorarrest werd hij er
op gewezen dat hij geen enkele hulp
van de zijde van de rooms-katholieke
kerk ontving.
ROTTERDAM De oud-katholieke
stichting voor internationaal en oe-
cumensich hulpwerk (die nauw sa
menwerkt met de stichting oecume
nische hulp aan kerken en vluchte
lingen) heeft besloten, een ontwikke
lingsproject in de krottenwijken van
Bombay in India te adopteren. Sinds
1973 werkt daar Build, een interker
kelijke organisatie van de kerk van
Noord-India. de methodistenkerk
van zuidelijk India en de rooms-
katholieke kerk. In vier achterbuur
ten heeft deze organisatie een goed
lopend programma opgezet, maarzij
zou dit werk graag uitbreiden naar
andere wijken.
Buitenlandse werknemers, zater
dag 27 maart van half elf tot half vijf.
bedoeld voor leden van zendings
commissies en diakenen, die betrok
ken zijn bij het contact met buiten
landse werknemers.
NIJMEGEN De evangelische
koffiebar „Het Kruispunt" in
Nijmegen gaat dit jaar meelopen
met de Vierdaagse. Op deze wij
ze hopen de jongeren van de vier
jaar bestaande koffiebar te kun-
■en evangeliseren onder de dui
zenden, die het Vierdaagse-
festijn meemaken. Vijf jongelui
hebben zich al opgegeven en
men hoopt, dat nog meer zich
zullen aanmelden (tel.
080234786). Het is de bedoe
ling, de mars uit te lopen met
T-shirts, voorzien van de tekst
„Jezus leeft". Anderen zullen
langs de kant koffiepunten be
mannen en evangelisatielectuur
verspreiden.
Van een onzer redacteuren
UTRECHT Het hervormde werelddiakonaat heeft vorig jaar 3.833.711 gulden ontvangen. Dit
staat in het zojuist verschenen projectenboekje 1976, waarin informatie gegeven wordt over de
taken die de SIH (Sectie Internationale Hulpverlening) ter hand genomen heeft voor dit jaar.
het Christelijk Instituut in Zuidelijk
Afrika (van dr. Naudé) doet.
Cicarws
De SIH wil dit jaar 60 000 gulden
geven aan de wereldraad van kerken
voor de staf van het hulpverlenings
orgaan van de wereldraad Cicarws.
Een zeer noodzakelijk, maar weinig
„dankbaar" project. Even noodzake
lijk en even weinig spectaculair is de
ton die gevraagd wordt voor diverse
stille hulp.
Ook de hulp van dertigduizend gul
den, die de SIH van plan is geven aan
twee Palestijnse projecten in Galilea
liggen niet zo duidelijk in het ver
lengde van het gezonde volksgevoel.
GIF IN DE STAART
Een niet nader te noemen kei
blad wijdde een dezer dager
dacht aan de kwestie van de cc j
nistische studenten aan de
Daarbij riep het de hulp in va
weer niet nader te noemen kran
een desbetreffend artikel in z
heel zonder commentaar over
men. De redacteur moet dit a
slecht gelezen hebben of al
geen oog gehad hebben voor li
in de staart van dit artikel,
staat nl. te lezen: „Het heeft e i
iets mee te maken, dat je he
allesomvattende wereldbeeld I
moeilijk los kunt laten, zonder
ander, bijvoorbeeld een dogm;
marxisme voor in de plaats te
gen". Het is duidelijk, de be I
schrijver deelt hier twee klapp
gelijk uit. Het christelijk wereld'
van de V.U. en het wereldbeeli
het dogmatisch marxisme zijn,
bei verwerpelijk. Zoiets als een
omvattend wereldbeeld moetje;
maal niet hebben. Een denkei]
integraal bepaald wordt doo i
evangelie is voor de schrijver
zeer af te wijzen als dat vai
communist. En dat slikken kerlri
sen blijkbaar. Och, het was een
en dan kijk je niet zo nauw. E
duivel te biecht gaan. noemdr
dat vroeger. En Kuyper zelf zou
twijfeld gereageerd hebben me
..Non tali auxilio", niet metzod
hulp!
Het werelddiakonaat komt voort uit
de weigering van de gemeente zich
neer te leggen bij het bestaan van
onrecht ver weg en dichtbij De ge
meenteleden kiezen de zijde van de
andere naaste in de wereld.
Het boekje bevat voor dit jaar 88
projecten. Onder de taken zijn er
steeds meer in Zuidelijk-Afrika. Van
steun aan de raad van kerken in
Madagascar bij de zorg voor wees
meisjes tot vakbondswerk in de repu
bliek Zuid-Afrika. Een fors bedrag
wordt gevraagd voor gevangenen-
werk in de wereld. Dit werk voltrekt
zich in stilte en bij het vragen om
geld voor dat werk wordt dus een
wissel getrokken op het vertrouwen
dat het internationale hulpwerk van
de Nederlandse hervormde kerk in de
gemeente geniet. Voor dit soort werk
wordt dit Jaar 175.000 gulden uitge
trokken
Opvallend is de steun die de sectie
dit jaar wil verlenen aan de
Werkgroep Kairos (ere-voorzltter
prof. dr. J Verkuyl). Normaal draagt
de SIH niet bij aan het werk van
actiegroepen in Nederland, maar er is
een uitzondering gemaakt voor deze
actiegroep, die geen eigen fondsen
werving heeft en zich sterk bezig
houdt met aandacht vragen voor wat
Het geld wordt onder meer gebruikt
voor mensen, die door Israëlische ac
ties uit hun dorpen verdreven zijn.
Er zijn opmerkelijk weinig typisch
vrouwelijke hulpplannen in de lijst
van de SIH; een van deze weinige is
het werk van mevrouw Jane Pakhati,
die werkt onder de jonge zwarte vrou
wen als opbouwwerkster in Zuid-
Afrika. De zwarte vrouw staat in dat
land geheel onder aan de maatschap
pelijke ladder, en dit geld kan dus
geen kwaad. Een ander belangwek
kend stuk vrouwenwerk in Zuid-
Afrika. het alfabetisatie-werk door
het Christelijk Instituut In Soweto,
de zwarte zusterstad van Johannes
burg. Sinds het Christelijk Instituut
geen geld meer uit het buitenland
mag ontvangen, moet dit werk onder
vrouwen apart in zijn onderhoud
voorzien.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK B
Beroepen te Sneek: (toez.): J.lc
Ginkel te Bennekom; te Goëndo
van Zeillanghout kand. te p
ningen. ij
Bedankt voor Epe (buiteng. jr
gem.; toez.): N. J. Flink te n
dinxveen (buiteng-wijkgem. in
ding); te Monster: G.H. van Kol1
te Delft. j)
GEREF. KERKEN
Beroepen te Doorn: W. Bof
Arnhem
Aangenomen naar Nieuwleuser
H. Steenhuis te Enschede. P
GEREF. KERKEN (vrijg.; B.vï
Beroepen te Hardinx'-
Gtessendam; kand. P. Bussti
Luinjeberd.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Amstelveen (in s:
werking met Mijdrecht):
Kamphuis, kand. te Kampen
GEREF. KERKEN (VRIJG. B]
Aangenomen naar Loosdrechj
Bouma kand. te Amsterdam.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Den Haag Centif
A. Hofman te Scheveningen. P
J. F. A. A. de Beauft
De heer J. F. A. A. de Beaufo?1
Zetten is in de oud-katholieke ki
drale kerk van de heilige Gerti
te Utrecht tot diaken gewijd. Dej]
De Beaufort was voorheen L
vormd. Hij heeft theologie gij
deerd en was in de hervormde r
kandidaat tot de heilige dienst 4
1969. Hij is 48 jaar. ongehuwf
vervult een lectoraat aan de unki
siteit van Keulen. Als diaken in
tengewone dienst zal hij voor^
als hulp in de oud-katholieke pi
chie van Arnhem werkzaam zijn^l
ze parochie heeft een wijd diaspi
gebied in het oosten van Nederl e
André Mahé
De rooms-katholieke kerk in Pfe
kent sinds kort een permanente i
ken, die politieman is. gehuwi,,
vader van drie kinderen. Hec
André Mahé, die in januari door
dinaal Marty tot diaken werd ge(
De katholieke arbeidersbewegir
Frankrijk heeft haar reserves
nover deze gebeurtenis uitgesj
ken. „Deze wijding dreigt de ove
ging bij de arbeidende klassör
stand te houden, dat de kerk verl t
den blijft met macht en de st
arm." e
Vins
Op verzoek van zijn vrouw is
regime waaronder de dissidente v
tistenleider Georgij Vins gevarl
gehouden wordt iets verlicht,
wordt nu niet meer als gevan
met verhoogd vluchtrisico be
deld. zoals tot voor kort. Voorl 't
werd hij vier maal per dag gecoi
leerd.
Ds. G. Biermann
Dominee Gerhard Biermann in
Duitse Essen mag in functie blij
nu zijn r.k. vrouw schriftelijk h
verklaard bereid te zijn protestai1
worden. De leiding van de eva
lische kerk. die Biermann eerst
wacht had aangezegd, heeft de
dikant meegedeeld dat hij voorl
zijn ambt mag blijven vervu
maar hij kan worden opgezegd
lang zijn vrouw niet definitief
keerd' is. De kerkleiding ben
zich op het kerkelijk voorschrift,
een gemengd huwelijk taboe is ii
pastorie. Uit protest tegen dit v
schrift zijn twintig predikanten
dag in Essen in hongerstaking
gaan. Gisteren beëindigden zij
proteststaking.
Ds. G. J. van den No<
Op 47-jarige leeftyd is overledei
G. J. van den Noort, predikant
de gereformeerde gemeente
Krimpen ad. IJssel. Ds. Van
Noort was. voordat hy in 1965 pit
kant werd te Capelle a d. IJ
werkzaam als bankbediende
daarna als onderwyzer. In 1971
trok hy van Capelle a d. IJssel i
de ^gereformeerde gemeente te 3*
en sinds maart 1973 stond hi
Krimpen a.d. IJssel.