i Meeste assemblee - gangers voldaan over gemeenschap Toenemend aantal jongeren wil overgaan tot jodendom Vandaag Een mannetje van de gevulde algemeenheid Beroemd Mexicaans centrum gesloten Onze adressen: Albanië plaatst kerk buiten grondwet Indiase paters naar Bali VOORBUGANGEI li WOENSDAG 24 MAART 1976 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTï door A. J. Klei Het Is verbazingwekkend en tevens bewonderenswaardig hoe in ons goede vaderland In het algemeen en bij de kerkse vaderlanders in het bijzonder telkens weer nieuwe woorden opgevist worden, waarmee je in een discussie je misnoegen kwijt kunt en je tegenstander een stempeltje opdrukt. Het nieuwste op dit terrein is de aanduiding: „gevulde algemeenheid". Die beide woorden hoor ik de laatste tijd steeds vaker en ik ervaar ze als een welkome afwisseling van „horizontalistisch" en „neo-marxistisch". Al een paar jaar lang wordt van iedere dominee of priester die niet deugen wil. verteld dat-ie horizontalist of neo-marxistis. Dit gebeurde zo dikwijls dat de goé-gemeente er bij in slaap viel. in plaats van verschrikt naar de geestelijke wapens te grijpen. „Gevulde algemeenheid" klinkt nog lekker vers. Maandagavond luisterde ik naar de actualiteitenrubriek van de evangelische omroep. Als ik het goed begrepen heb wil een bestuur in Assen van een protestantse school een gemengde instelling maken, dat wil zeggen een school van en voor protestanten èn roomsen. Voor de microfoon kwam iemand vertellen dat hij van deze plannen geenszins gediend was. Daar kon ik op zichzelf best inkomen, maar ik was wel bang dat het streven van de schoolbestuurderen ook weer „neo-marxistisch" genaamd zou worden. Mijn vrees werd beschaamd, tot mijn verrassing verklaarde de geïnterviewde heer op krachtige toon dat hij niets van gevulde algemeenheid moest hebben. Omdat „gevulde algemeenheid" nog maar kort meeloopt is het misschien dienstig dat ik probeer uit te leggen wat ermee bedoeld wordt. Je hebt in ons land verschillende instellingen op. bijvoorbeeld, het gebied van de maatschappelijke zorg, ieder met en vanuit z'n eigen levensbeschouwing. Deze instellingen kruipen al dichter bij elkaar, je kunt immers niet alles meer op je eigen houtje doen en bovendien zijn er heel wat zaken die je kunt afwerken zonder dat je godsdienstige overtuiging eraan te pas hoeft komen. Op een gegeven moment staat een federatie, en in het verlangde daarvan, een fusie voor de deur. Er komt ten slotte één algemene club: door de (geldelijke) nood gedreven en natuurlijk ook omdat lang niet iedereen meer zo vast overtuigd is van de dwingende noodzaak van een confessionele grondslag. Toch klinkt de vraag, bij de een sterker dan bij de ander: waar blijf ik met mijn eigenheid, hoe zit het met onze identiteit? Antwoord: die kun je meebrengen en die mag je stoppen, graag zelfs, in de algemeenheid. En op die manier krijg je de gevulde algemeenheid. Een kwestie, die binnenskamers genoeg reden tot overleg en beleidsbepaling vormt. Maar los hiervan zie ik de woorden „gevulde algemeenheid" hun weg zoeken èn vinden in de kerkbodes en in de koffiepraat na de zondagse preek. Ik begrijp niet hoe ze mij van gevulde algemeenheid kunnen verdenken Had dominee Van den Heuvel van de hervormde synode tot dusver misschien neo-marxistische trekjes omdat hij niet streng genoeg deed tegen Oost-Europa, hij is van nu voortaan in de kerkse conversatie een mannetje van de gevulde algemeenheid, let maar op. Daarentegen hoef je bij iemand als kardinaal Willebrands heus niet met gevulde algemeenheid aan te komen, die kijkt wel uit. En hoe zit dat bij de vrijzinnigen? Precies, daar viert de gevulde algemeenheid hoogtij. Om nog maar te zwijgen van de lieden die de katheders van de sociale academies bezetten. Je reinste gevulde algemeenheid als je 't mij vraagt, en reken maar dat een persoon als Ter Schegget daarmee de straat op en de academiediensten ingaat! UIT VAN LEZERS Kort*, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vérmeid. Evangelische politiek Hulpdienst Als men het evangelie als richtsnoer voor het politieke handelen wil aan vaarden. zoals dat verdedigd wordt door Aantjes c.s. is dan de uitspraak van Vredeling van 4 juli 1974 en de instemming van Trouw daarmee in overeenstemming? Is het met name evangelische politiek als men de de fensie tegen de dreiging van het communisme losmaakt van de in richting van „Je eigen vrije democra tische samenleving". Mijns inziens niet. De leer en prediking van het evange lie van het Koninkrijk Gods zoals dat in talloze redevoeringen en gelij kenissen door Jezus rondtrekkend gebracht werd zegt ons dat wij vei ligheid en zekerheid niet kunnen ontvangen buiten het zoeken en de verwerkelijking van het „Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid" om. Dat is het hart van de goede boodschap over de komst van het Koninkrijk en de wil van de Schepper in hemel en op aarde, zoals dagelijks gebeden wordt. Kan Europa, kan de christen heid. kan Nederland, zich alleen al in de twintigste eeuw er op laten voor staan dat men dat maar enigszins heeft nagevolgd? De „dreiging van het communisme", die ik zeker niet wil ontkennen als men ziet dat in zestig jaar een derde van de mens heid onder communistisch bestuur is gekomen, de verleiding van de communistische „kwakzalver" is er omdat de grote „heelmeester" met zijn vredesrecept van vrede, gerech tigheid, naastenliefde. broe derschap, gelijkwaardigheid, ge weldloosheid niet gevolgd is en wordt. Amsterdam J. \V. E. Riemens Hoofdagent Een hoofdagent kreeg een fikse boe te voor het aftuigen van een student. Een zodanige strafoefening kan van zelfsprekend niemand goedkeuren, maar men kreeg de indruk dat het lieve jongetje driemaal geweigerd had zijn naam te noemen. Dat hij. door zijn uitdagende houding de hoofdagent tot het uiterste getergd heeft, staat er niet bij. Veel Jongelui menen tegenwoordig zich zo te mo gen gedragen. Maar wanneer de uit gedaagde agent dan z'n handen ge bruikt (al is dat in dit geval wel wat al te hard uitgevallen) schreeuwt de goegemeente moord en brand. De gestrafte student gaat overigens vrijuit? AlmcnPh. Timmermans Dalend kerkbezoek (slot) Waarom komt jong en oud naar de kerk? Laat ik hier een citaat mogen geven uit een werkje van onze vroe gere leermeester in de homiletiek, prof. dr. S. F. H. J. Berkelbach v. d. Sprenkel, die tot over zijn tachtigste jaar nog geheel volle kerken had. Hij beschreef in „De preek, de prediking en de kerkganger" hoe de mens-in de-kerk bewust of onbewust ver langt om .zijn leven op de grote hand Gods te zien liggen". Dat geldt voor alle richtingen. De mens die in de week niet „gekend" wordt, wil ervaren dat hij ergens wèl gekend wordt, dat hij ergens en bij Iemand zijn eigen plaats heeft behouden of gekregen. Gaan de ..Youth for Christ" groepen ons hierin niet voor? Den Haag drs M. II. Reuchlin In uw editie van 17 maart lazen wij „Telefonische hulpdienst is onge wenst". Dit was de stelling van Zeeuwse zenuwartsen die dan ook tegen subsidiëring zijn. Wij hebben nogal eens contact met mensen die al onder psychiatrische behandeling staan. Voor het soort gesprekken die wij voeren heeft een drukbezet arts eenvoudig geen tijd. Van een concur rentie tussen psychiater en SOS- dienst is in zo'n geval geen sprake. Hoewel wij allereerst ons als „luister- lijn" presenteren, is er in elk geval in de regio Amsterdam de moge lijkheid van een persoonlijke pasto rale begeleiding. Hier bestaat behoef te aan, misschien wel doordat de pre dikant evenals de psychiater een man is die voortdurend tijd tekort komt. Tot op heden is bij ons alle tijd aanwezig voor een gesprek. Amsterdam M. van der Sluys, SOS-pastor Libanon-collecte In Trouw van 20 maart wordt mel ding gemaakt van de weigering van B en W Amsterdam ten aanzien van het Nederlands Palestina Komitee die een collecte wil houden voor het werk van de Palestijnse Rode Halve Maan in Libanon. Waarom kon deze collecte wel in Utrecht. Leiden en Nijmegen worden gehouden met toestemming van B en W en Amster dam weigert! De Palestijnse Rode Halve Maan is een algemeen huma nitaire instelling die duizenden slachtoffers van de nog steeds voort durende burgeroorlog helpt en onze steun is noodzakelijk. Amsterdam Helcen Mol CPN-sympathie Ontwapenend bijna, is de eerlijkheid waarmee Dirk Veenstra uit Amster dam in Trouw van 22 maart zijn mening weergeeft over de „christen communisten." „Zolang „christen- kapitalisten" in kerk en wereld de toon aangeven is het bestaan van „christen-communisten" nuttig." Daarna blijkbaar niet meer. Nee. want dan zal men de keuze vóór of tegen de partij moeten doen. Ik concludeer dat pas in dat geval de onvrede van Dirk uit de wereld zou zijn. Hier is duidelijk iemand aan het woord gelaten die christenen voor zijn ideologisch karretje denkt te kunnen spannen. Zou iemand hem duidelijk kunnen maken dat „kapi talist" en „communist" termen zijn die in een christelijke levensovertui ging geen plaats hebben? Rotterdam Willem Maat Open Avondmaal „Ge hebt door uw inzettingen het gebod Gods krachteloos gemaakt". Deze woorden van Jezus gelden ook voor de kerken, na ongeveer tweedui zend jaar vermorsen over een open avondmaal. Het zou van een bijbels verstaan getuigen wanneer het for mulier of wel de kerkelijke spijskaart en het censura morum werden afge schaft. De spijskaart ls zodanig opge steld dat lidmaten zich wel laten be sprengen maar velen nooit het avondmaal vieren. Jezus was voorbe reid op Zijn dood. Gethsemané lag voor Hem en toch was Hij dolgeluk kig met zijn vrienden te mogen eten en drinken. Het was geen begrafenis maal, maar een feestelijk gebeuren en daarom zei Hij, laten we nog eens fijne lofliederen zingen. Dat is open avondmaal vieren. Dc Bilt Goris v.d. Hoeven AMSTERDAM: Postbus 859, Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948, Westblaak 9, Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Van een onzer redacteuren Wat vond u het beste onderdeel van de assemblee? Dit was de eerste van een serie vragen, die elke deelnemer aan de assemblee na thuiskomst te beantwoorden kreeg. De enquêteformulieren komen nu binnen en in het blad van de wereldraad, One World, schrijft de organisator van de assemblee, de Australische domi nee David Gill alvast over de 230 eerst ontvangen formulieren. Op de vraag naar het aardigste on derdeel van de assemblee ant woorden de meesten „de bijbelstudie in de kleine groepen" en „de moge lijkheid om samen te zijn met mede christenen uit de hele wereld". Veel deelnemers blijken de plenaire zittin gen het hoogst te hebben gewaar deerd. maar anderen klaagden juist over de te lange lezingen, te veel informatie in een keer, alles in de eerste week samengebald en geen gelegenheid om te reageren. Van de toespraken hebben de Aus tralische bioloog Charles Birch, die het had over de toekomst van de mens en de technologie, en premier Michael Manley van Jamaica (bevrij ding uit de boeien van onderdruk king) het meest aangesproken. Ande re toppers: de gebedsdiensten, het werk in de secties en het evenwicht tussen evangelisme en maatschappe lijke betrokkenheid. Voor heel wat mensen vormde het debat met de Russen een hoogtepunt. Manipulatie De klachten over de assemblee be troffen vooral de teleurstelling dat er Uit de rubriek „Nairobi anders bekeken" in het hervormd- gereformeerde zendingsblad Vandaar. te veel papier in te korte tijd moest worden klaargemaakt. „We moeten in het vervolg minder doen teneinde Stofdeeltjes van lijkwade onder elektronen microscoop TURIJN De lijkwade van Turijn, waarin volgens legende en gelovige verering, het lichaam van Christus werd gewikkeld na zijn kruisdood, stamt inderdaad uit de tijd van Christus. De lijkwade is gedurende lange perioden tentoongesteld in de open lucht in Turkije, Frankrijk en Italië. Dit hebben de onderzoekin gen uitgewezen van prof. dr. Max Frei, een bekende natuurwe tenschapper en criminoloog uit Zürich. Dr. Frei heeft zich gespeciali seerd in microscopisch kleine spo ren. Voor zijn onderzoekingen had prof. Frei de beschikking gekregen Democratie „Wie steeds in buurmans tuintje wiedt, ziet meestal 't eigen onkruid niet". Als de heer Van Thijn meent, dat de CHU de democratie in gevaar brengt, dan mag hij zich het bo venstaand rijmpje wel eens in herin nering brengen. Hoe democratisch is dit kabinet tot stand gekomen? Wel ke partijen verrichtten manipulaties bij de wethoudersbenoemingen in Amsterdam, Rotterdam en Gronin gen? Wie moesten zo nodig alleen regeren? Welke bewindsleden halen voortdurend de voorpagina's wegens ondemocratisch autoritair optreden? Schoorl Tj, Epema Drie van Breda (7) Met de bijbel in de hand spreken sommige schrijvende lezers het von nis uit over de drie van Breda. Biedt dit grootste boekwerk geen perspec tief voor de mensen? De drie van Breda kunnen niet uitgesloten wor den van deze heilsverwachting. En moet je niet aannemen, dat dit heil al op aarde mag beginnen? Lemelcrveld H.J.Beunders over versteende stofdeeltjes, geno men van de twee onderste hoeken van de lijkwade. Het onderzoek onder de elektronen microscoop en ingewikkelde che mische analyses hebben bewezen, dat de stofdeeltjes versteend stuif meel zijn. Frei vond stuifmeel van zes plantensoorten, die alleen in Pa lestina groeien, van een plantensoort uit Turkije en acht uit het gebied rondom de Middellandse Zee. Dit bevestigt de traditionele route van de lijkwade, die vanaf de vijfde eeuw in Constantinopel werd bewaard, in de veertiende eeuw naar Frankrijk werd overgebracht, en tenslotte in Turijn werd bewaard. Frei verklaart, dat hij niet met zeker heid kan vaststellen of in de lijkwa de inderdaad het lichaam van Chris tus werd gewikkeld, wel dat de doek uit de tijd van Christus stamt. Hij zegt. dat hij, ofschoon niet katholiek, het onderzoek niet zonder emoties had verricht. Rome De missionarissen van het Goddelijk Woord overwegen Indiase paters naar Bali te zenden, die gron dig vertrouwd zijn met het hindoeïs me. Op Bali werkt reeds een interna tionale groep missionarissen van de ze order, onder wie twee Nederlan ders. de paters Geerlings en De Boer. Onder hen zijn ook drie Balinese pa ters. Tussen Bali en de rest van Indo nesië bestaat zo'n groot verschil in cultuur, dat gewone Indonesische priesters er als vreemdelingen gel den. Zij hebben evenals Europeanen en Amerikanen moeite om in de ge voelens van de Balinezen door te dringen. Indiase paters moeten deze cultuurkloof nu overbruggen. TIRANA Albanië heeft zijn grondwet aangepast aan de reeds jaren gebruikelijke houding jegens godsdienst en kerk. In de binnenkort Af HkSEnS af te kondigen nieuwe constitutie wordt Albanië officieel tot atheïs tische staat verklaard en worden alle vormen van godsdienst buiten de wet gesteld. dat beter te doen", schrijft een deel nemer. Een tweede klacht wordt ge vormd door de manier waarop de vergaderingen werden geleid en de besluiten tot stand kwamen, mani pulatie door de staf van de we reldraad en door de mensen achter de microfoon op het podium. Men sen voelden zich kennelijk machte loos om invloed te hebben op de zittingen. Veel negatieve opmerkingen komen uit de angelsaksische kerken, vooral uit Noord-Amerika. Anderen klagen weer over het overheersende gebruik dat gemaakt werd van het Engels als werktaal en over de uitbarsting van anti-Russische haatgevoelens. Ver schillende deelnemers klagen over het gebrek aan voorbereiding van de (andere) assemblee-bezoekers. De diensten in de assemblee noemde een Braziliaanse, bisschop „magni fiek", maar een Noord-Amerikaan gebruikt het woord „vervelend". Een orthodoxe prelaat noemt de diensten beter dan in andere as semblees. Veel deelnemers zijn vol daan over de eigen creativiteit van de assemblee, die zijn eigen muziek en liederen maakte en ook de in drukwekkende eindliturgie van de assemblee hebben velen op prijs gesteld. Voor de oude grondwet waren alle burgers, ongeacht hun ras of godsdienst nog gelijk. Dat is nu afge lopen en elke ouder is gehouden zijn kinderen ongodsdienstig op te voe den. Persoonlijke rechten worden ondergeschikt gemaakt aan het al gemeen belang. Partijleider Enver Hoxa heeft kortgeleden gezegd dat met het ver dwijnen van kerkgebouw en moskee nog niet de godsdienst verdwenen is. „De strijd tegen gebruiken, traditie en godsdienstige instelling, welke diep in het volk verankerd liggen, is nog niet afgesloten. Het is een lange, ingewikkelde, taaie strijd," aldus Hoxa, die er ook op wees dat Jonge- ren ongevoelig blijven voor godsdienst. Van een onzer redacteuren GUERNAVACA Ivan Illich, die meer dan 'Vijftien jaar het Intercultu reel Documentatiecentrum (Cidoc) in Guernavaca (Mexico) geleid heeft, heeft besloten dit roemruchte insti tuut te sluiten. De oorzaak voor de sluiting is gelegen in de geldzorgen van het instituut, die het gevolg wa ren van de weigering van Illich om de Van Maarseveen Wat een afgang! Moet een dagblad gesteund door het grootste gedeelte van de christenen in Nederland zo achter de meningen van een „Profes sor Van Maarseveen" staan? Tegen publikatie van meningen ben ik niet. maar als het om zulk soort gaat. dan wel in wat bescheidener vorm en mét commentaar van de redactie. Moeten we inplaats van deze publi- katies niet eens vaker wijzen op de geweldige betekenis van onze ko ninklijke familie voor Nederland, in plaats van erop een gemene manier tegen aan te schoppen? 't Is echt nog een van de weinige goede dingen die er in dit chaotische Nederland zijn overgebleven. Bodegraven Kees van Zeideren Schande Wat een schandaal! Niet alleen stu denten. maar ook hun leiders vernie len meubilair om te kunnen roken en zo een ander te dwingen hun schade lijke rook in te ademen. Is dót VU nieuwe levensstijl? Amsterdam M. G. Zuidema-Bos Van een medewerker De Israëlische regering bestudeert op welke manier de procedure kan worden vereenvoudigd bij toetredingen tot het jodendom. Zij is daartoe gekomen, nadat in het parlement een amandement op de wet was aanvaard, waardoor het mogelijk zou kunnen worden dat de regering een speciaal rabbinaal hof instelt, dat zich met toetredingen tot het jodendom gaat belasten. De rabbinale hoven in Israël zijn daar erg tegen gekant. verzoeken van de 4010 ingewilligd. Maar het grootste deel dateert van de laatste jaren. In 1973 gingen in Israël 750 mensen tot het jodendom over, in 1974 waren het 432 om in 1975 op nieuw tot 795 te stijgen. Gewoonlijk ligt er een jaar tussen aanvraag en tijdstip van behande ling, terwijl nadien nog een jaar van studie moet volgen. kosten van de cursussen, die er wer den gegeven, te verhogen. Dat zou hebben betekend dat het instituut alleen voor een elite-groep haalbaar zou zijn geweest. Illich heeft ook ge weigerd zijn autonomie te verkopen voor een subsidie. Illich was oorspronkelijk priester, maar hij gaf het priesterschap in 1968 op na het laatste inquisitieproces dat de rooms-katholieke kerk heeft ge kend. Illich reisde naar Rome, wei gerde deel te nemen aan het verhoor van kardinaal Seper en deed afstand van zijn priesterschap. Sindsdien was het Cidoc voor katholieke pries ters verboden terrein. Diegenen die zich er niets van aantrokken, en dat waren er nogal wat in de loop van de geschiedenis, liet Illich een boete be talen. Dit geld zond hij steeds ge trouw naar het Vaticaan. dat het geld nimmer schijnt te hebben geweigerd. Open Meisjes De instelling van een nationaal rab binaal hof voor toetredingen is be pleit door het parlementslid rabbijn Menachem Hacohen, die de huidige procedure kenschetste als een „moei zame, kwellende, teleurstellende en somtijds zelfs intimiderende weg". Er is in Israël namelijk geen standaard procedure. De rabbinale hoven zijn autonoom en ieder hof heeft zijn ei gen zware maatstaven. Het komt voor, dat adspirant-proselieten de ge hele procedure hebben gevolgd, maanden van studie hebben besteed aan het jodendom en dan toch wor den afgewezen. De bespoediging en eenvormigheid van de procedure is urgent geworden omdat de laatste jaren steeds meer niet-joden ln Israël tot het jodendom willen overgaan. Sinds de staat Israël in 1948 werd uitgeroepen werden 2288 Cursussen De Israëlische opperrabbijn Sjlomo Goren heeft in Naharija en in Tel Aviv samen met het parlementslid rabbijn Menachem Hacohen specia le curcussen georganiseerd waarin men in vier maanden met de meest belangrijke zaken van het jodendom vertrouwd wordt gemaakt. De Op- perrabbinale Raad heeft tevens de rabbinale hoven in het land verzocht de verplichte wachttijd van de tie- komstige proselieten te verkorten. Het zijn vooral de vrijwilligers en vrijwilligster uit tal van landen die in kiboetsiem gaan werken, die in Is rael tot het jodendom wensen over te gaan. Een deel wil dat omdat zij daar in het huwelijk willen treden, een ander deel uit religieuze overtui ging. De lange wachttijd is door de rabbinale hoven ingesteld om dit laatste te toetsen. Vooral uit Neder land is de aanvraag relatief hoof. Op een van de cursussen met 26 leerlin gen. waren 19, vooral meisjes, uit Nederland afkomstig. „Wat doen jul lie met jullie meisjes in Nederland", vroeg ons zelfs opperrabbijn Sjlomo Goren onlangs, „dat zovelen naar hier komen om tot het jodendom toe te treden. Ik vrees dat jullie geen meisjes meer overhouden". Ook ko men veel kandidaten voor het joden dom uit de rijen van de niet-joodse partner in gemengde huwelijken. De laatste jaren komen daarvan zeer velen naar Israël. BIJ JE ZELF BEGINNEN Waarschijnlijk komt dat gezegdt moet bij je zelf beginnen" nog vaj activiteiten van de Bond zoi naam: „Verbeter de wereld en b 1 bij je zelf". Dat woord deed het ja lang heel goed. Toch ontstond hie daar twijfel aan de overigens goei. doelde propaganda van deze gedj te. Het beginnen bij je zelf werd zelden een blijven bij je zelf. woord van genoemde Bond van I ri de Greeve zag ook meer op omgang met elkaar, de kritiek dit op elkaar hebben. Dan is het gez om te zeggen: begin maar bij je Waar ik op doel is iets anders denk aan het geloof en wat er evei eel uit ons geloof voortkomt, enige wijziging wordt het vaak moet zelf eerst het ware of een geloof hebben voordatje er over'k spreken of iets voor anderen k betekenen of zelf iets kunt doen de nood van anderen. Voordat je j de gemeenschap begeeft moet je ginnen bij je zelf. Dit laatste n m.i. echter ook van een vraagte voorzien worden. Ik denk wel e dat het geloof zoiets gemeenschap lijks is dat het de vraag is of je a ware een voorstadium kunt schep waarin je dan zelf klaar gekoi bent met de vragen van het ge voordat je met anderen aan de g gaat. Kan een mens in z'n ee: geloven? Er zullen omstandighe zijn waarin mensen die gedachte 1 ben: ik sta er alleen voor. Toch is bij nader inzien niet geheel waar. ook dat bij je zelf beginnen zal all goed kunnen gaan wanneer je spoedig mogelijk ook met ande samen daarmee bezig bent. Gelo doe je in de kerk. Dat is nog nie vreemd als we vroeger wel e dachten. Er zijn heel wat klachten over het gebrek aan Afrikaans elementen in de liturgie, maar het opmerkelijke is dat deze uitsluitend worden geuit door niet-Afrikanen. De meeste mensen vonden de men selijke verhoudingen in Nairobi goed, hoewel er toch nog heel wat waren, die zich kennelijk ongelukkig gevoeld hebben in de massa. Een Poolse deelnemer laat weten dat men teveel praatte en te weinig luis terde en een Zweed merkt op dat er een gezellig café ontbrak. De slotconclusie is niet eenstemmig. Iemand merkt op: „Dit soort verga deringen levert niets meer op laat ons geen assemblees meer houden". Maar een ander zegt juist dat deze vergadering uiterst constructief was. Een Indiër zegt „Ik twijfel aan het nut van dit soort ontmoetingen" en een Britse assemblee-veteraan noemt Nairobi tot dusver de beste assemblee, die hij heeft meege maakt. Beroepingswerk NED. HERV. KERK ie Beroepen te Giessen - Rijswj>( (toez.) J. P. van Roon te Zeist; M selkanaal: H. P. Swets te Leiyst?- Aangenomen naar Dalfsen (toez.)( Tammeling te Bussum j| GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuw Amsterdam: Groenewegen te Oenkerk GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Steenwijk: J. H. Uleh^£ kand. te Kampen, te Smilde i.c/j' Diever: B. Kamphuis kand. te Kajji pen; te Spakenburg N.: A. D. v.y, Heuvel te 't Harde. L Bedankt voor Groningen N.: drs M.[r Drost te Enschede N. s a GEREF. KERKEN VRIJG. B. \.A] Beroepen te Marknesse: P. Buss|)t kand. te Luinjeberd L CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Drachten: J. Westeri te Nunspeet. I1 GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zaandam: R. Booga^ te Leiden GEREF. GEM. IN NED. Lh Aangenomen naar Rhenen: F. MalH te Vlaardingen die bedankte vèc Hilversum. ril Het Cidoc bewoog zich aanvankelijk op het terrein van Spaanse lessen voor priesters en andere kerklijke werkers, die in Latijns Amerika kwa men werken. In de zomermaanden was er een open universiteit. Het Cidoc heeft zich ook lange tijd als informatiecentrum een plaats ver worven. De taalcursus zorgde voor de finan ciering van het overige werk. De uni versiteit functioneerde net als de middeleeuse universiteiten. Er was geen diploma nodig om te worden toegelaten als docent of als student. Een docent, die meer dan twee stu denten had verzameld kreeg een zaaltje tot zijn beschikking. Het Cidoc is nu dicht. Kennelijk heeft Illich gemeend dat het model van een informatiecentrum in La tijns Amerika niet meer zo nodig is, nu dit soort werk door verschillende andere instellingen zijn overgeno men. Het Zuidamerikaanse katholi cisme heeft het Cidoc niet meer no dig om zijn waardevolle bijdrage aan het theologische, politieke en culte- rele leven bekendheid te geven. Manas Buthelezi Dr Manas Buthelezi (41) heeft benoeming aangenomen als alj£( meen secretaris van de evangelisl lutherse kerk in Zuidelijk Af rijn (ELSKA). Buthelezi was tot dusvtic eerst werkzaam bij het Christelifce Instituut en als waarnemend sec» taris van de FELSKA, de federat van evangelisch lutherse kerken Zuidelijk Afrika. De nieuwe funcK€ is een promotie voor de lutherse tme oloog. Hij zal zijn werk verrichten pi het Diakonia House in Johannö burg. waar ook de Zuidafrikaan raad van kerken en het christeli| instituut gevestigd zijn. M.M. Thomas De directeur van het Christelijk stituut in Bangalore en vroeg» voorzitter van het centraal com van de wereldraad van kerken, dr. ,a M. Thomas maakt bezwaar tegen uitzonderingstoestand die sinds ji vorig jaar in India geldt. ,c Onder de christenen zijn er veel, het met premier Devaraj Urs i Karnataka eens zijn. die vindt c r' door de uitzonderingstoestand n democratische rechten ten deel v lc len aan de massa, die er vroeger n ïe aan te pas kwam. toen deze vrijt l! den nog voluit golden. M. M. Thom e: is het met deze visie niet eens.Vi ïe heid is volgens Thomas in tradit n nele maatschappijen, meer nog d n in ontwikkelde kapitalistische mal e schappijen een voorwaarde voor f[>1 ciale gerechtigheid. Vrijheid k ei misbruikt worden als een middel c de massa uit te buiten, maar 'I uitzonderingstoestand, ook alzoul0* op korte termijn verlichting brenge wordt op den duur tot een werktuj*3 tot voortzetting van de uitbuitini116

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2