Kerken niet meer
op gespannen voet
pinksterbeweging
Veel vraag naar
werk van
inwendige zending
Uit de kerkbladen
Vandaag
ra
Onze adressen:
Verontrusten
in Europa
bundelen zich
Taak voor
kerk jegens
werklozen
Opnieuw catabomben
ontdekt in Rome
Eén Zuidafrikaanse
priesteropleiding
MAANDAG 22 MAART 1976
KERK/BINNENLAND
TROUW/KWAB
Ben Hoekendijk
Van een onzer verslaggevers
ITÏRECHT Het bestuur van de hervormde bond voor inwendi
ge zending op gereformeerde grondslag (IZB) heeft groot vertrou
wen in de offerbereidheid van zijn achterban. Dat blijkt uit het
financieel beleid, zoals dat zaterdag werd toegelicht tijdens de
jaarvergadering van de IZB in Utrecht.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM „Ik vermoed dat wij het volgende jubileum op
een andere plaats zullen vieren, te zamen met de schare die
niemand tellen kan, in het hemelse Eden in plaats van in de
Edenhal." Evangelist Ben Hoekendijk zei dat zaterdag in
Amsterdam aan het einde van de manifestatie ter gelegenheid
van het zeventigjarig bestaan van de pinksterbeweging in Neder
land.
Hoekendijk sprak over de toekomst
van de beweging en van het gehele
christendom en vestigde daarbij
de aandacht op allerlei politieke, ze
delijke en maatschappelijke ontwik
kelingen, die naar zijn mening aange
ven dat de „eindtijd" al lang is be
gonnen. Over het verleden was éérder
gesproken door o m. voorzitter ds. H.
N. van Amerom van de Broederschap
van Pinkstergemeenten in Neder
land. Enkele ouderen, die het begin
van de pinksterbeweging in ons land
hadden meegemaakt. kwamen
's morgens In interview-vorm aan het
woord.
Zij vertelden o.m. dat de eerste
pinkstergemeenten op uiterst ge
spannen voet leefden met andere ker
ken. „Gelukkig is die tijd voorbij",
zei namens de gereformeerden de
Amsterdamse predikant dr. R. Kra
nenburg. „Wij staan tegenwoordig
gelukkig heel anders tegenover el
kaar en er bestaat ook in de kerken
een grote belangstelling voor het
werk van de Heilige Geest. Als gere
formeerde kerken willen wij onze blik
op u richten en samen met u één zijn
in Gods Geest."
Namens de Unie van Baptistenge
meenten voerde de heer C. v. d. Meij
UIT
VAN LEZERS
CPN-sympathie (4)
Onbegrijpelijk dat studenten die
sympathiseren met de communis
tische beginselen dat kunnen vereni
gen met „het dienen van God en Zijn
wereld".
Onbegrijpelijk dat ds. Ringnalda be
weert dat dr Kuyper niet de bedoe
ling had een christelijke, maar een
Vrije Universiteit te stichten. Ik mo
ge hem erop wijzen dat het van mee-
taf aan de bedoeling van dr Kuyper
was een bolwerk op te richten tegen
het modemisme van zijn tijd. Vrij
betekent: niet gebonden aan staat of
enige kerk. maar wel gebonden aan
de geref. beginselen. Niet de we
tenschap heeft het laatste woord
maar Qodzelf. Niet luisteren naar
Zijn Woord betekent: geen dage
raad.
Zwolle J. W. Goorman
CPN-sympathie (5)
Uit eigen waarneming weet ik dat er
al minstens 50 jaar christen
socialisten en christen-communisten
zijn. Gezien het feit dat de zonden
van de kapitalistische wereld anders
en erger zijn dan dan die van de
communistische is het logisch dat er
christen-communisten zijn. Zolang
christen-kapitalisten in kerk en we
reld de toon aangeven, is het bestaan
van christen-communisten nuttig en
toe te juichen
De Heilige Geest kan zich. meen ik,
ook door een communist manifeste
ren. Dit zou dan een uiting van te
leurstelling van deze Geest kunnen
zijn over degenen, die uit traditie
menen de Heilige Geest in pacht te
hebben. Als voorbeeld wil ik Cuba en
Chili nemen. De Cubaanse revolutie,
die niet-communlstisch begonnen is,
is door Westerse (christelijke) boycot
in communistisch vaarwater geko
men. Nu is in Cuba een maatschap
pij opgebouwd, die rechtvaardiger is
dan waar ook in Amerika.
De Chileense democratie die ook
rechtvaardigheid begon te brengen,
is door de VS met geweld in een
fascistische militaire dictatuur om
gezet. Als men communisten weren,
zou men eerst aanhangers van pro-
fascistische richtingen moeten we
ren. Vooralsnog vind ik iedere
uitsluiting niet in het belang van de
democratie.
Amsterdam Dirk Veenstra Dzn.
CPN-sympathie (6)
Ik sta voor meer dan honderd pro
cent achter de opmerkingen van de
heer Zwaan (Tr/kw 17 maart). Het
doet zeer velen goed van de VU weer
eens een normaal bijbels geluid te
horen en hopen van harte dat die
waarheden zo n grote invloed op de
VU zullen krijgen, dat men dan zelf
van binnenuit, via gebed. Gods
kracht en H. Geest, Gods Woord,
Gods Woord zal laten zoals dit voor
AMSTERDAM:
Postbus 059,
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westblaak 9, Rotterdam
Tel. 010-115580
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101.
Parkstraat 22, Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
Bij publikatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
ons bedoeld is, zonder compro
missen.
Maasland A. Noordam
Drie van Breda (5)
De persoonlijke achtergrond van
Leendert Aronson. die zijn kinderja
ren in het concentratiekamp Bergen
Belsen doorbracht, verleend aanzijn
dood nog een extra tragisch accent.
En hiermede zouden wij ais bij zove
le tragische gebeurtenissen weer
kunnen overgaan tot de orde van de
dag.
Echter, het geval-Aronson is niet zo
maar een incident. Velen beseffen
niet hoezeer het de Arabische lan
den. Irak voorop, emst is met hun
voornemen Israël en de joden te ver
nietigen.
Aronsons dood is er een bewijs voor
dat voor die landen het jood-zijn
identiek is met het zionist-zijn en
hen dus het volste recht geeft elke
jood als volkomen vogelvrij te be
schouwen! Is het een wonder dat de
Nederlandse verzetslieden en Joden
huiveren bij het horen van de oproep
van de Raad van Kerken waarbij
deze bij monde van prof. Berkhof
uitroept dat het uit moet zijn met de
detinering van de oorlogsmisdadi
gers Kot&lla, Aus der Fünten en
Fischer?
Dit en het bericht van Aronsons op
hanging waren de bittere noten op
Poeriem 1976!
Amsterdam Liesbeth van Weezei
Aronson (5)
Ik wil hier mijn afgrijzen uiten over
het feit dat Leender Aronson door de
Iraakse regering is geëxecuteerd om
dat hU „voor Israël gespioneerd"
heeft.
We moeten protesteren tegen de
Iraakse regering die onschuldige
mensen als Aronson behandelt als
rechteloze misdadigers. Hieraan
moeten wij een halt toeroepen opdat
niet opnieuw dergelijke misdaden
worden gepleegd in de toekomst!
Amsterdam S. R. Joseph
Kinderbijslag
het woord en er waren telegrammen
en brieven van vele andere kerken en
geloofsgemeenschappen (dr A. H. v.
d. Heuvel, scriba van de hervormde
synode kon door ziekte niet aanwe
zig zijn).
Allemaal tekenen die er op wijzen
dat in de afgelopen zeventig jaar de
pinkstermensen op het kerkelijk erf
meer en beter aanvaard worden.
Sterke groei
Voorzitter Jacob Zopfi (Zwitserland)
van de in 1978 in ons land te houden
Europese Pinkster Conferentie ver
telde dat over de gehele wereld
minstens twintig miljoen christenen
Van een onzer verslaggevers
FRANKFORT Verontruste
christenen uit zeven Europese
landen hebben tijdens een bij
eenkomst in Frankfort een
„Europese conferentie van be
lijdenisgemeenschappen" op
gericht.
Deze organisatie wil een internatio
nale bundeling zijn van „ge
meenschappen van verschillende
evangelische tradities, die opkomen
voor de bewaring van de onvervalste
christelijke maatstaven voor leer,
ethiek en kerkregering". In Neder
land zal waarschijnlijk de organisa
tie van verontrusten in de gerefor
meerde kerken „Schrift en Getuige
nis" zich aansluiten.
In het dagelijks bestuur hebben zit
ting bisschop Oskar Sakrausky van
de evangelische kerk van Oostenrijk,
prof. Peter Beyerhaus uit Tübingen
en ds. Baumer van de belijdenisbe
weging „Geen ander evangelie" in
West-Duitsland. Een virde plaats is
gereserveerd voor een Nederlander.
De organisatie stelt zich ten doel
wederzijdse versterking in de ge
meenschappelijke geloofsstrijd, bo
ven de nationale en kerkelijke gren
zen uit, en strijd tegen stromingen
als het rationalisme, modernisme,
marxisme, vals oecumenisme en
syncretisme.
In de loop van volgend jaar wil men
in Dortmund een groot internatio
naal congres houden (min of meer
als tegenhanger van de Duitse ker-
kedag, die dat jaar in West-Berlijn
wordt gehouden). Op dat congro"
verwacht men enkele tienduizenden
gemeenteleden.
Op de bijeenkomst in Frankfort
waren deelnemers uit West-
Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland,
België, Nederland. Denemarken en
Noorwegen.
tot de meer traditionele pinksterge
meenten behoren. Omdat vooral in
de laatste tientallen jaren sterk
groeiende bewegingen buiten die ge
meenten zijn ontstaan, is het werke
lijke aantal pinkstermensen vele
malen groter.
Zopfi riep de bezoekers van de jubi
leumbijeenkomst op zich primair te
onderwerpen aan de bijbel, een op
roep die 's middags door Hans
Koomstra (voorzitter van de Volle
Evangelie Gemeenschap Nederland)
werd herhaald.
Koomstra wees er op dat de gaven
van de Heilige Geest niet als een
exclusiviteit van pinkstergemeenten
mogen worden beschouwd. „Sommi
gen van ons hebben er problemen
mee dat God Zijn Geest uitstort op
mensen die door hen ai lang waren
afgeschreven. Maar die mensen wa
ren nog niet afgeschreven door
God."
Donker
Evenals Ben Hoekendijk zei Koom
stra dat de toekomst er voor deze
wereld donker uitziet. „Maar nie
mand kan ons scheiden van de liefde
van Christus."
Hoekendijk zei enerzijds een „mach
tige uitstorting van de Heilige Geest
voor geheel Europa" te verwachten
en anderzijds verdrukking voor de
christenen. Hij bleek ervan over
tuigd te zijn dat geheel Europa on
der communistische overheersing
zal komen, met alle voor de christe
nen kwalijke gevolgen van dien.
„God wil ons kracht geven om in de
verdrukking stand te houden".
Ontwikkelingen
Tal van buitenlandse pinkster-
voormannen vertelden in de loop
van de dag over allerlei ontwikkelin
gen in de wereldwijde pinksterbewe
ging. Zendeling Klaas v.d. Raa: Bra
zilië) zei 's middags dat het niet
voldoende is als de pinkstergemeen
ten één keer per maand een collecte
voor de zending houden. „Uw zende
lingen hebben uw dagelijkse gebed
nodig. Zij vragen u voor hen te willen
strijden in gebed". In totaal heeft de
Nederlandse pinksterbeweging on
geveer honderd zendelingen in het
veld.
In de middagdienst werden, behalve
de buitenlandse zending, ook diverse
andere takken van arbeid gepresen
teerd, zoals het werk van Teen Chal
lenge (opvangcentra voor drugver
slaafden en koffiebars) en lektuur-
evangelisatie. Een koor van 350 vo
calisten en het koor van de Centrale
Pinkster Bijbelschool (85 man) ver
leenden medewerking aan het pro
gramma, evenals de BBC-Combo en
de formatie Living Waters.
De eerste pinkstergemeente in ons
land werd in 1906 in Amsterdam
gesticht door Gerrit Roelof Polman.
Die gemeente trad in de Jaap Eden-
hal de gastvrouw van de feest vieren
de pinksterbeweging.
De jubileumactie die vorig jaar werd
gevoerd, heeft een half miljoen opge
bracht (inplaats van de verwachte
driehonderdduizend gulden). Er was
al in voorgaande jaren een reserve
gekweekt van vier ton. In plaats van
dit geld te reserveren voor een beleid
op langere termijn, besloot het be
stuur, om deze negen ton direct te
besteden voor een sterke uitbreiding
van het werk.
In korte tijd heeft de bond een aantal
nieuwe evangelisten benoemd, die
worden ingezet in de grote steden en
in randsteden als Nieuwegein, IJs-
selstein, Zoetermeer en Ridderkerk.
Op het ogenblik zijn het er al zestién,
binnenkort negentien, terwijl de IZB
in 1970 nog maar zes evangelisten in
dienst had.
Dat kan echter maar voor een korte
tijd. Eind 1979 is de negen extra ton,
waarover men nu nog de beschikking
heeft op. Dan zal het aantal evange
listen weer moeten terugzakken naar
zes. wanneer namelijk de gewone in
komsten uit de gemeenten (collecten,
giften, contributies) op het huidige
niveau (zeven ton) blijven. Daarom
hebben de nieuwe evangelisten maar
een benoeming voor drie jaar ge
kregen.
Maar het IZB-bestuur hoopt, dat zijn
vertrouwen in de hervormde ge
meenten die achter dit werk staan,
niet vergeefs zal zijn. „Om ons werk
in de grootte die het nu heeft gekre
gen, te handhaven, zal de opbrengst
uit de gemeenten in 1980 verdubbeld
moeten zijn, van zeven naar veertien
ton," zei penningmeester C. Ooste-
rom uit Lopik. „En toch menen wij,
dat wij niet anders kunnen. Wij
moesten wel tot deze uitbouw van
ons werk overgaan, omdat de nood
zaak van het directe zendingswerk
onder ons volk steeds sterker op ons
af komt."
we tak van IZB-werk is de jeugde-
vangelisatie, waarvoor een speciale
man is aangesteld, de heer G. J. van
den Bos te Sluipwijk.
Heroriëntatie is er ten aanzien van
de oudste tak van werk: de platte
landsposten in het hoge Noorden. Er
zijn er nog drie, die elk een eigen
evangelist hebben. Gezien de grote
uitgaven voor dit werk, waar tegen
over staat, dat de kringen klein zijn,
zonder groeimogelijkheden, wordt
hier gezocht naar nieuwe wegen.
Bekering
Jongeren
Ook secretretaris prof. dr. C. Graaf
land memoreerde in zijn jaarverslag,
dat er zoveel verzoeken om IZB'ers
uit het hele land binnenkomen, dat
de bond ze bij lange na niet kan
behartigen. Tegelijk stemde het hem
tot vreugde dat zoveel jonge mensen
zich melden om ingezet te worden.
„Bij mijn weten hebben de jongeren
zich nog nooit zo sterk betrokken
gevoeld in de arbeid in Gods konink
rijk. als nu. Dat is reden om geweldig
dankbaar te zijn."
Daarom heeft de IZB de sprong ge
waagd. Het werk van de evangelis
ten richt zich naast het bekende be
zoek-, kring- en kinderwerk in toene
mende mate ook op het instrueren
van medewerk(st)ers in het evangeli
satiewerk en het mobiliseren van de
gemeente. Dat is ook steeds meer
het werk van predikant-directeur ds.
C. Snoei, Steeds meer kerkeraden en
evangelisatiecommissies vragen om
instructie-avonden. Het evangelisa
tieblad Echo blijft groeien (oplaag in
1975 425.000 exemplaren). Een nieu-
Alvorens een nieuw stelsel uit te
rekenen (zie Tr. 11 maart), is het
noodzakelijk eerst na te gaan of het
systeem zinvol is. In deze tijd is het
m.i. in verband met overbevolking
logisch kinderbijslag te geven
voor maximum 3 kinderen voor elk
gezin, geboren nódat de moeder b.v.
23 jaar is en vóórdat zij b.v. 33 jaar is.
(gunstige leeftijd voor de moeder om
kinderen te baren).
Voor kinderen vóór of nódien gebo
ren, geen kinderbijslag.
Een wijze regering kan trouwlusti
gen, die vrijwillig wachten tot ge
noemde leeftijd, extra stimuleren
door dón voor een passende woning
te zorgen, (gemotiveerd bouwen).
Haarlem C. Baars Sr.
Convent
Het reformatorisch convent: kerke
raden die naar mijn mening oogklep
pen voor hebben. Die gewone gere
formeerde leden in hun eigen plaat
selijke gemeente hun wil opleggen
en afschrijven als ze niet gelijk den
ken als zij. Ik hoop, dat aan deze
wantoestanden spoedig een eind zal
komen en dat het gemeenteleven
weer normaal gereformeerd mag
worden.
Heiaenoord L. Koster
Beelden
In Trouw van 13 maart staat onder
de kop „Luchtbescherming voor
beelden van Parthenon" ten onrech
te dat karyatiden „vrouwenfiguren
zijn die de tempel van Pallas Athene
dragen". Zij dragen het dak van de
zuidelijke hal van het Erechthelon.
een tempel ten noorden van het
Parthenon.
Alphen a/d Rijn
drs L. Bouke van der Meer
In de Gereformeerde Kerkbode voor
Hoogeveen en omgeving (een gebied
met een hoog werkloosheidspercen
tage. momenteel twaalf procent)
schrijft huisarts K. Reenders vanuit
zijn ervaringen over de geestelijke
gevolgen van de werkloosheid. Over
„wat wij als kerk zouden kunnen
doen" geeft hij onder meer de vol
gende suggesties: De kerk zal in
woord en geschrift de valse beeldvor
ming over de werkloze dienen recht
te zetten, opdat er aan zijn nood niet
onnodig leed wordt toegevoegd. Het
gemeentelid zal in de omgang met
hem of haar die werkloos is er blijk
van moeten geven echt zijn of haar
nood in te zien en zo een luisterend
oor en een milde hand moeten bie
den. Het diaconaat heeft gelukkig
een open oog en ooor voor de nood
van de verre naaste en dat moet zo
blijven. Hoe kan het diakonaat ook
dienstbaar gemaakt worden aan de
ze nood in naaste omgeving? Ik
dacht dat op bijeenkomsten van pre
dikanten en diaken een stuk infor
matie door deskundigen over de
taak van het arbeidsbureau nodig is,
zodat de vaak slecht over zijn rech
ten en mogelijkheden geïnformeerde
werkloze metterdaad geholpen kan
worden. Termen als her- en omscho
ling, loonaan vullingsmogelijkheden,
beroepskeuzeadvies dienen ver
trouwd te worden gemaakt aan dia
kenen en predikanten
Moet de kerk niet langzamerhand
een herdelijk schrijven opstellen,
waarin de begrippen arbeid en vrije
tijd in een nieuw perspectief worden
geplaatst. Zal gelet op de nood van
velen, de kerk niet de eerste moeten
zijn die een vermanende vinger op
heft tegen de toenemende beunhaze
rij waardoor velen onvrijwillig werk
loos worden gemaakt, terwijl ande
ren zich onevenredig en illigaal ver
rijken ten koste van hen? Hoe kan de
kerk, die een schreeuwende behoefte
heeft aan vrijwilligers (ambtsdra
gers. jeugdleiders enz.) de werklozen,
WAO-ers en vitale bejaarden voor
dit werk motiveren en inschakelen,
zodat zij weer een nieuwe zinvolle
WE6FV (ffMAND VAN0Ê MEC
J£ &eSPROK£N OVSR 2UN 66LOOF I
Of w ff tti o^f/f oe nsj e e-
Deze cartoon staat in het dubbelnummer, dat het hervormde en gereformeerde
zendingsblad „Vandaar" heeft gewijd aan de assemblee van de wereldraad van
kerken in Nairobi.
(vrije)tljdsbesteding krijgen?
Tenslotte: in de jaren dertig hebben
vele werklozen de kerk verlaten, me
de omdat de kerk(mens), onvoldoen
de hun nood zag en enigszins
trachtte te lenigen. Het is te hopen
dat de kerk in staat is nu als voorlo
per voorop te gaan, om juist op
grond van de boodschap die zij zegt
te bezitten, initiatieven te nemen om
de nood van de werkloze te lenigen
waar mogelijk.
Foei
Zwingli is het strijdlustige
maandblad van de principieel
linksvrijzinnlge Zwinglibond. Het
blad heeft nu een ketterij geconsta
teerd in het blad van de gereformeer
de bond „De Waarheidsvriend". Dr.
P. D. van Royen:
Ds. C. den Boer van Wageningen
besprak in „De Waarheidsvriend"
van 18 sept. "75 het struikelblok „fili
oque". Dit Latijnse woord wordt in
de theologische wetenschap ge
bruikt om aan te duiden, dat de H.
Geest niet alleen van God de Vader,
maar ook van God de Zoon (filioque
en van de Zoon) uitgaat. Deze leer
is niet anders dan een ernstige kette
rij, waaraan zich sedert 589 de latijns
sprekende kerken schuldig maken.
Deze ketterij en nog meer afdwalin
gen van de orthodoxie hebben geleid
tot de scheuring in 1054 tussen de
Orthodoxe (Grieks sprekende) en
Roomse (Latijn sprekende) kerken.
Al zijn wij als geestelijke nazaten
van Michaël Servet nog veel erger
ketters dan de Roomsen, op dit punt
zijn wij „orthodox" en volgen wij de
Grieks-Orthodoxe kerken. Ds. Den
Boer blijkt in zijn beschouwing even
ketters te zijn als de Roomsen, wat
voor een zoon van Calvijn wat
vreemd aandoet. Op de synode
van Toledo (589) werd het filioque
ingelast in de Niceense geloofsbelij
denis, al was op het concilie te Efese
(431) en de Chalcedon (451) bepaald,
dat niemand deze geloofsbelijdenis
veranderen mocht. Paus Bene-
dictus VIII ging om: in 1014 voegde
hij het filioque aan de officiële misli
turgie toe. Deze ketterse invoeging
leidde mede tot de breuk van 1054.
Foei, ds Den Boer, u schreef in
„De Waarheidsvriend" een ketters
artikel. Laat „Zwingli" u terug
leiden op het pad der othodoxie!
Veranderd
In het Algemeen Doopsgezind
Weekblad schrijft ds. A. L. Broer over
de gereformeerden:
Er is tijd geweest, waarin gerefor
meerden en doopsgezinden in menig
opzicht door een diepe en soms
haast onoverbrugbare kloof geschei
den waren, gescheiden leken. Wij wa
ren „vrijzinnig" en dat was niet veel
in hun ogen, zij waren „zwaar ortho
dox" en dat lag verreweg de meesten
onzer in de verste verte niet. Hun
levensgewoonten waren anders, hun
Zondagsgedrag ook in het bijzonder,
en hun steile dogmatisme lag ons
„ondogmatischen" ver. Een enke
ling, zoals onze ds. G. Hofstede van
Blokzijl was een anti-revolutionair
politcicus, statenlid en kamerkandi
daat maar dat was dan ook een uit
zondering die de regel bevestigde.
Dat is hard veranderd in de laatste
tijd al zijn velen zich daarvan nog
niet zo bewust. Figuren als prof. Kui-
tert en dr. H. Wiersinga die zich zelf
met hun aanhagers als goed gerefor
meerd beschouwen zijn „linkser"
dan sommige van onze theologen.
En in de twintiger jare al spreidden
op de zondagse wandelparade tel
kens weer het stadje rond in Hinde-
loopen de gereformeerde meisjes en
vrouwen de nieuwste mode ten toon,
niet de hervormden, de doopsgezin
den en de onkerksen, maar juist de
gereformeerden.
Op de jaarvergadering refereerde ds.
G. Biesbroek uit Ede over de beteke
nis van het werk van de Heilige
Geest in het evangelisatiewerk. Uit
eindelijk zal de Heilige Geest een
mens moeten bekeren. Wij kunnen
met onze methodieken het niet. Die
wetenschap maakt nederig en afhan
kelijk, maar bevrijdt ons ook van
een kramphouding en van moede
loosheid. De psychologische metho
den, die in bepaalde opwekkingsbe
wegingen gebruikt worden, leiden
meer tot zelfontbranding, dan tot
het vuur van de Heilige Geest, aldus
ds. Biesbroek. Op dit gebied force
ren, leidt vroeg of laat tot diepe
teleurstelling en frustratie.
ROME (CIC) Bij bouwwerkzaam
heden aan de Via Sette Chiese aan
de rand van Rome hebben arbeiders
een tot nu toe onbekende onder
aardse begraafplaats ontdekt. De
plaats ligt precies tussen de beroem
de catacomben van Domitilla en Ca-
lixtus.
De catacomben zijn onderaardse be
graafplaatsen, die bestaan uit inge
wikkelde stelsels van gangen. In de
wanden van deze gangen zijn de gra
ven uitgehakt. Deze begraafplaatsen
tellen meerdere verdiepingen, in
sommige gevallen zelfs zes. De cata
comben hebben vaak rijkbeschilder-
de grafkamers met motieven uit de
voreg-christelijke wereld en vormen
een indrukwekkend christelijk ge
tuigenis tegen de toenmalige alge
meen gebruikelijke praktijk van cre
matie.
PRETORIA (KNA) De r.k.
bisschoppenconferentie van Zuid-
Afrika heeft besloten tot samenvoe
ging van de seminaries van Ham-
manskraai en Pretoria. Het eerste
stond tot nu toe alleen open voor
niet-blanke priesterstudenten, ter
wijl dat van Pretoria voor blanken
bestemd was. Het nieuwe instituut
zal in 1977 beginnen.
HERKENBAAR
toen...
gingen velen in zijn naam gj
bij het zien van de tekenen
die Hij deed.
Maar van zijn kant
had Jezus geen vertrouwen
omdat Hij ze allen kende.
Hij wist wat in de mens wa
Johannes 2,13-25
Op een merkwaardige wijze h
verhaal van de tempelreinii
deze zondag. Uit het Oude
ment lazen we de wet en vo
tiende gebod: gij zult uw zin:
zetten op het huis van uw
Ook hier gaat het over een h
huis van God. Deze mensen,
de toornende Jezus worden u|
ven. hadden hun zinnen dl
gezet op dit huis dat niet i
was. Ze begeerden het en wil
begeerte in werkelijkheid ont
ten. Een stap verder, ze nai
huis in bezit met hun koophi
gedoe. Dit is tegen de weg v
met de mensen in. Die w
Jezus, daarom komt dit Her
staat dit tegenover Hem als
dreiging, als hard gewordei
rechtigheid. Daarom drijft
kooplieden uit en herstelt de
als het huis van zijn Vader,
komt ineens uit hoe ver wij
zijn. Te ver. Hij gelooft on
niet meer. Mensen willen op
van zijn tekenen wel met He
gaan, maar Hij vertrouwt z
aan hen toe. Hij weet wat in
is. Het kwam als een uiter
agressie, daar in de tempel,
af. Ze zouden zijn Vader die
willen ontnemen! Het wordt
beschamende wijze herkenb
Kardinaal Doepfne
De anti-apartheidsbewegi
West-Duitsland heeft kj
Doepfner, de voorzitter 1
Westduitse r.k. bisschoppa
rentie, krachtig afgeraden j
zoek te brengen aan Zuid-Afj
kardinaal wil eind april een
ken naar Zuid-Afrika en enf
dere Afrikaanse landen in f
met de ontwikkelingshulp, 9
uit de r.k. kerk van West-Dw
al jarenlang gegeven wordt*
open brief verklaart df,
apartheidsbeweging niet te
dat de reis van de kardinaa
belang is van de zwarte brf
van Zuid-Afrika, ook al gaat
dinaal met de beste bedoelin»
Zuidafrikaanse regering za?
van het bezoek van Doe pij
bruik maken om haar prestii
poetsen.
Prof. C. van der Wi
Vandaag wordt prof. dr C. t
Woude te Leeuwarden tacht)
Professor Van der Woude hee
gereformeerde kerken een b€
ke plaats ingenomen. Driem
hij praeses van een generale
die van Eindhoven-1948, L
den 1955-'56 en Utrecht 1959-
1961 tot 1966 was hij hooglera
kerkgeschiedenis aan de
gische hogeschool te Kampei
voor was hij 38 jaar predil
Gorredijk, Schiedam en
warden.
Ds Th. van der La
Ds Th. van der Laan, algen
cretaris van de unie van bapt
meenten in Nederland, zal o
diging van de Russische ba
unie samen met zijn vroi
maart een veertiendaags
brengen aan gemeenten in
lende delen van de Sowjet-U
bezoek zal aansluiten op eei
dering van de uitvoerende r
de Europese baptistenfedera
24 tot 27 maart in Moskou.
Drs C. Aalders
Ter gelegenheid van de 340e
van de Utrechtse universitei
op vrijdag 26 maart vi
doctoraten worden verleend
Aalders wordt ere-doctor in
geleerdheid. De heer Aaldi
heeft zich verdienstelijk gem
hervormd predikant voora
der van het bijzonder kerkew
de hervormde gemeente i
Haag in de jaren vijftig en
van 1963 tot zijn pensione
1974 als wetenschappelijk h<
dewerker aan de leergang v<
torale psychologie aan de u
teit van Utrecht. De andere
toraten worden verleend aan
raid Fitzmaurice (rechts
heid), prof. dr C. Chapman en
P. Zonderwijk (wiskunde en
wetenschappen) en prof. di
Koentjaraningrat (sociale
tenschappen).
U. W. van Slooten
De hervormde bond voor in'
zending op gereformeerde gr
heeft de heer U. W. van Slo<
noemd tot evangelist. Hij z
werken in Ridderkerk. Onlai
dienst getreden de heer N.
ver, vroeger werkzaam bij
gische evangelische zending
christelijke gemeenschapsbo
is ingezet in Ede. Beide evani
zullen zich naast bezoekwerk
bezighouden met het instrue
medewerk(st)ers in het eva
tiewerk, in nauwe samen'
met de hervormde gemeen
plaatse.