Synode bezig
(röntgen)foto
de hervormde
met
van
kerk
BS
Nog eens: studentendominees
en CPN-sympathisanten
C. I. Itty dankt
de hervormde kerk
Onze adressen:
Weer massaal koor op One Way Day
Kerkbalans
een succes
VOORBI
Conferenties
„Tot uw dientf
voortaan elk j|
Vaticaan bezor|
over Italië
WOENSDAG 17 MAART 1976
KERK/BINNENLAND
TROUW/KW*
(Van een onzer verslaggevers)
DRIEBERGEN De hervormde synode wil binnen een jaar een werkplan hebben
ter bevordering van bijbelkennis, bijbelse prediking, verantwoorde vormen van
eredienst, catechese, huisbezoek en kringwerk in de hervormde kerk.
De synode droeg gisteren het breed-
moderamen op in overleg met de
raden van bijstand een dergelijk plan
op te stellen.
Enkele punten die daarbij speciaal
de aandacht moeten hebben volgens
de synode:
de hervormde jeugdraad zou samen
met andere jeugdorganisaties een
analyse moeten maken van de be
langrijkste redenen voor het gebrek
aan belangstelling van de jongeren
voor het leven van de gemeente.
Er zou een enquête moeten worden
gehouden, hoeveel gemeenten er
open avondmaal en gezinscommunie
vieren en welke gevolgen deze vor
men van viering hebben voor het
geestelijk leven van de gemeente.
Wat betreft de belijdeniscatechisatie
wil de synode dat de raad voor de
catechese spoed maakt met een
reeds eerder in het vooruitzicht ge
stelde nota over een samenvattend
catechetisch plan voer de hele kerk.
waarin de catechese voor jongeren en
de voortgaande catechese voor vol
wassenen in verband worden ge
bracht met de kerkelijke opleidingen
voor catecheet en hulpprediker.
Tevens besloot de synode om aan de
raad voor de zaken van kerk en theo
logie op te dragen in overleg met het
synodemoderamen voor de novem-
bersynode van dit jaar een plan op te
stellen hoe het vastgelopen gesprek
van de modaliteiten opnieuw op gang
kan worden gebracht
Traditioneel
Deze besluiten werden genomen na
een bespreking van het vijfjarig rap
port van de kerkvisitatoren over het
reilen en zeilen van de hervormde
kerk op het grondvlak dat wij verle
den week al uitvoerig hebben weerge
geven Een röntgenfoto van de kerk.
zei iemand gisteren, maar lang niet
alle synodeleden vonden het een foto
die een goed beeld gaf van de werke
lijke situatie. Velen vonden het te
veel geschreven uit een traditionele
visie op het kerkzijn.
Prof. dr E. J. Beker noemde het zelfs
een ..bar schokkend rapport" omdat
het een beeld geeft van een pan vrien
delijk religieus christelijk leven, een
kerk die wat burgerlijk orde op zaken
weet te houden, kortom een introver
te club. Hij kon zich niet voorstellen
dat de kerk zoals ze uit dit rapport
naar voren komt. inspirerend kan
werken op buitenstaanders en Jonge
ren. Prof. Beker sprak van een tijd
loos rapport dat veertig jaar geleden
ook zo had kunnen zijn geschreven.
Eenzijdig
Dr. C. P. van Andel vroeg zich af wat
de beoordelingsnorm is die kerkvisi
tatoren hanteren. Zijns inziens is die
norm gebaseerd op het verleden.
Daarom sprak hij van een eenzijdig
en een gevaarlijk rapport. Het klaagt
over het
in verval raken van allerlei traditio
nele zaken maar het rapport gaat
voorbij aan vele tekenen van hoop
die naar de toekomst wijzen zoals de
maatschappelijk betrokkenheid
vanveel kerkeleden. de liturgische
vernieuwing, de paraparochiële ge
meenteopbouw, de interkerkelijke
samenwerking in pastoraat en
kerkbouw, het citypastoraat en de
gezinscommunie
Ds. A. Dronkers van de hervormde
jeugdraad vroeg ook waarom er niet
meer positieve woorden geschreven
waren over de jongeren en over
nieuwe gemeente-dormen.
Ds. G. D. J. Dingemans vond dat het
rapport de traditionele geneesmid
delen aanprijst zoals betere cateche
se zonder dat het aantoont dat deze
middelen nog toereikend zijn in de
huidige situatie.
Jaloers
Verschillende synodeleden keken
met ontzag en jaloersheid naar de
rapporten van het roomskatholiek
sociologisch instituut voor kerk en
godsdienst KASKI. Met de exacte
cijfers en analyses van dat instituut
kun je wat beginnen, maar de
kerkvisitatoren kaatsten de bal te
rug. Vroeger had de hervormde kerk
ook zo n instituut. Het werd door de
synode opgeheven wegens geldge
brek. Visitatoren hebben in dit rap
port alleen geregistreerd aan de
hand van tevoren opgestelde vragen
lijsten. Die vragen zijn uiteraard
voor verbetering vatbaar en visitato
ren zouden het bijzonder graag wil
len dat de synode nieuwe vragen
aanreikte, aldus ds. A. W. Kranen
burg. En verder komt er inderdaad
veel in het rapport niet voor omdat
wij het nergens aantroffen in de regi
onale rapportages, zei hij.
Getuigenis
Dat was ook het antwoord van visi
tatoren op vragen van synodeleden
als:
wat Is de uitwerking geweest van het
„En dominee, wat hebt nu voor goede voornemens voor het nieuwe jaar?'
(Punch van 4 januari 1922).
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859. Amsterdam.
Bij publikatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Abortus
De toenadering van de PvdA tot de
VVD inzake legalisatie van abortus
is ..opzienbarend" genoemd door
mevrouw Van Leeuwen iARPi. die
samen met het kamerlid Van Schalk
(KVP) het confessionele abortus-
ontwerp heeft ingediend
Ik voor mij daarentegen vind het
weerzinwekkend, dat de genoemde
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948,
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
personen, kamerleden van zich nog
steeds christelijk noemende partij
en. hun wetsvoorstel handhaven.
Volgens de leer van de R.K. Kerk is
aboruts nooit geoorloofd, ook niet bij
ernstige bedreiging van de lichame
lijke of geestelijke gezondheid van
de vrouw.
Het zal mij benieuwen, of de Neder
landse bisschoppen opnieuw in ge
breke zullen blijven, openlijk lik op
stuk te geven. In het openbaar af
dwalende schapen dienen, mede In
het belang van de volgzamere, ook in
het openbaar door hun herders te
rechtgewezen te worden, en wel
terstond.
Leidschendara J. H. Maas
Abortus (2)
Laten we toch bij alle opwinding
over de zaak over het aanbieden en
aannemen van steekpenningen de
verhoudingen niet uit het oog verlie
zen. Want wat is erger, aanbieden en
aannemen van steekpenningen, het
geen verboden is. of het doden van
ongeboren menselijke vruchten het
geen. terecht, nog altijd strafbaar is
bij de wet en waaraan zich honder
den collega's schuldig maken? Het
wordt oogluikend toegestaan en niet
bestraft. En juist nu willen de voor
standers dit ..legaliseren", daarbij,
eeuwen geldende, ethische en morele
waarden loslatend. Laten we hier
vooral tegen strijden en tegen het
andere ook
Rotterdam II. W Prillevitz. arts
Getuigenis van prof. Van Niftrik c.s.;
waarom zegt het rapport niets over
de resultaten van de algemene
kerkvergadering?
Wij zijn het nauwelijks tegengeko
men. zei visitator ds G. Biesbroek.
Veel van dat soort dingen werkt nau
welijks door in de gemeente. Dat
blijkt ook met het werk van de raden
van bijstand.
Dit gaf prof. Beker aanleiding om de
aard van de kerkvisitatie aan de
orde te stellen. Hij vond die te veel
passief registrerend. Visitatoren zou
den meer stimulerend bezig moeten
zijn met gemeenteopbouw en het
werk van de raden van bijstand naar
het grondvlak moeten brengen.
Moderator
Ook andere synodeleden hadden kri
tiek op de huidige werkwijze. Het
meest radikaal was prof. dr. H. Jon
ker die pleitte voor invoering van de
figuur van een moderator in de her
vormde kerk. die beroepen zou moe
ten worden in een klein gemeente en
voor het grootste deel van zijn tijd
zijn werk zou moeten vinden in de
regio als pastor pastorum (herder
van de herders). Er zijn in onze kerk
genoeg wijze evenwichtige predikan
ten met een zeker gezag voor dat
werk te vinden, zei prof. Jonker. Zijn
suggestie zal nader worden onder
zocht in het kader van een algehele
herbezinning op de kerkvisitatie.
Geref. bond
Memoreren wij nog dat in de discus
sie gisteren veel aandacht was voor
de verhouding van de gereformeerde
bond tot de rest van de hervormde
kerk.
Er waren klachten uit Groningen en
Zeeland over het opdringen van de
gereformeerde bond (..kleine illegale
groepen die zich vanuit Holland la
ter bepreken", aldus ds. B. Duister
uit Yerseke.
Daarentegen vroeg ds J van Ros-
sem uit Meeuwen of „de anderen" de
motieven van de gereformeerde
bond wel beseffen. De bond is bewo
gen om mensen die hun ziel dreigen
te verliezen door onbijbelse predi
king. Als de reek het hart van de
kerk is. moet de kerk hartpatiënt
worden genoemd.
Confessionelen
Ds. J. Pronk uit Rijsoord herinnerde
eraan dat confessionelen en gerefor
meerde bonders elkaar een paar jaar
geleden rondom het Getuigenis le
ken te hebben gevonden. Hij be
treurde het dat dit gesprek niet is
voortgezet.
Prof. Jonker wees erop dat de
complete naam van de gereformeer
de bond is „tot verbreiding en verde
diging van de waarheid in de her
vormde kerk". Waarheid is in de bij
bel „de trouw van God die de ganse
dag zijn handen uitstrekt naar een
wederstrevig volk". Daarom vroeg
prof. Jonker de bonders gehoor
zaamheid. communicatie en oot
moed in het contact met de andere
leden van de hervormde kerk.
PUTTEN Op 23 oktober wordt in
de Utrechtse Margriethal voor de
vijfde maal de massale jeugd-
manifestatie One Way Day door Bon
Hoekendijk georganiseerd. Voor de
ze evangelisatiedag zal weer een spe
ciaal koor bestaande uit jongelui uit
allerlei kerken worden opgericht.
Jan Visser, de dirigent, heeft een
heel nieuw. Nederlands repertoire
samengesteld. Samen met het koor
zullen Carel Heinsius. bekend van
Muziek Motief, Allette Falkena-
Ever&ars. die vroeger meezong met
The Lighters en Dolf Vorsterman
van Oyen, de leider van de Burning
Candles. optreden. Iedere
jeugdgroep van ongeveer vijftien
jongelui kan zich opgeven voor dit
koor (Da Costrastraat 51. Putten).
Men krijgt de muziek thuis en kan
zelf gaan oefenen. In de herfst ko
men alle groepen samen om tot een
eenheid te worden gesmeed.
Op de foto: een deel van het enthou
siaste koor op de vorige One Way-
Day.
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN De directeur van de commissie van de we
reldraad van kerken voor ontwikkelingssamenwerking. (CCPD)
de heer C. I. Itty uit India, was in de hervormde synode om de
hervormde kerk te danken voor de hulp aan dit programma van
de wereldraad.
Uw hulp is ons meer waard dan bij
voorbeeld de bijdrage van Duitse
kerken die uit de kerkbelasting 35
miljoen naar Genève hebben ge
stuurd. want door uw methode van
geldwerving (2 procent van het bud
get van de plaatselijke gemeente)
ISRAEL-COMITE
NEDERLAND
SCHRIJFT ALLE
KERKEN
DOORN Het Israël-comitë Neder
land heeft alle kerken en geloofsge
meenschappen in ons land een brief
geschreven met het volgende drin
gende verzoek:
a. Er op toe te zien, dat er in uw
kerken of gemeentes geen doopbe
wijzen worden afgegeven met als
doel een visum voor een Arabisch
land te krijgen;
b. Duidelijke richtlijnen te doen
uitgaan van uw predikanten, kerke
raden of broederraden, waarin u het
afgeven van doopbewijzen voor het
in a. genoemde doel afkeurt.
c. Deze afkeuring openlijk kenbaar
te maken. Dit laatste niet alleen om
Israël te bemoedigen, maar ook om
uw kerken of gemeentes te vrijwaren
van elke mogelijke smet van discri
minatie.
d. Ons. het Israël Comité Neder
land (postbus 160, Doorn) schrifte
lijk mep te willen delen, dat er in uw
kerken of gemeentes geen doopbe
wijzen voor het in a. genoemde doel
(zullen) worden afgegeven
hebt u in eigen land een vormings
proces op gang gebracht, dat uit
straalt naar andere landen. Kerken
in de Verenigde Staten en in Austra-
C. I. Itty
Dr. J. Zwaan, als wetenschappelijk
bibliotheek-medewerker verbonden
aan de Vrije Universiteit te Amster
dam, reageert als volrt op de verkla
ring van de studentendominees aan de
VU in ons blad van 11 maart:
'..Namens de studentendominees aan
de Vrije Universiteit" heeft ds
Rlngnalda een uiteenzetting gegeven
omtrent het functioneren van de
christelijke doelstelling der VU. De
heren zijn het kennelijk geheel met
elkaar eens over deze kwestie,
ofschoon ze zich blijkens hun
schrijven van de gevaren van
„groepsdenken" wel bewust zijn.
1 Een communist (marxist) mag niet
geweerd worden uit een leidingge
vende functie „om reden van het sim
pele feit dat die persoon lid is van een
bepaalde partij." Ook het lidmaat
schap van de CPN is slechts een
„extern kenmerk" met andere woor
den een prettige of onprettige bijzon
derheid. die aan de VU niet ter zake
doet en waaruit niets af te leiden valt
omtrent de instemming van de be
trokkene met de christelijke doelstel
ling der VU.
2. Als voorwaarden stellen de predi
kanten aan dergelijke communisten
wel enkele eisen:
a. Zij mogen zich niet gedragen als
„vijfde colonne".
b. Zij moeten zich „dagelijks be
keren."
c. Zij moeten „vrij zijn van partijdis
cipline."
d. Zij mogen hun macht niet gebrui
ken om „partijstandpunten in hun
wetenschapsbeoefening door te
drijven
3 Wie het standpunt van de heren
verwerpt en weigert mee te werken
aan de geleidelijke ontkerstening
van de VU. wordt afgeschilderd als
iemand behept met een „boze geest
van machtsmisbruik, die vecht op
een „aardse manieren bevangen Ls
in een enghartig „christelijk partij
denken
We willen de genoemde drie stellin
gen achtereenvolgens aanvechten:
Ad 1: Het lidmaatschap van de CPN
is geen extern kenmerk. De CPN ba
seert zich op het atheïstisch histo-
risch-materialisme van Marx, die
godsdienst als opium voor het volk
beschouwde. Het communisme als
zodanig staat radicaal vijandig tege
nover het evangelie van Jezus Chris
tus. Een „christen-communist" is per
definitie een ongerijmdheid. Als het
gaat om „studenten met CPN-
sympathieën" kan men wat milder
oordelen. Studenten moeten immers
nog zoveel leren (In het bijzonder
geschiedenis), ze zijn nog in de groei,
vooral geestelijk. In de tweede plaats
is het mogelijk en geoorloofd voor
bepaalde stokpaardjes van allerlei
partijen ib.v. inkomensnivellering,
een goed ondernemersklimaat, eer
bied voor de gestelde machten) sym
pathie te koesteren zonder zich met
huid en haar aan een partij uit te
leveren. Evenwel worden ook kleine
kinderen groot en moet door ieder
mens op een gegeven ogenblik een
keuze gemaakt worden. Wie dan
kiest voor Marx in plaats van voor
Christus heeft in Nederland het
volste recht zijn geloof uit te dragen
echter niet als docent aan of be
stuurder van een christelijke univer
siteit. Het is mij een raadsel hoe de
studentenprdikantcn oprecht kun
nen geloven, dat iemand die tegelijk
twee elkaar vijandige heren wil die
nen ooit te goeder trouw kan zijn. Het
spreekt vanzelf, dat het hier niet al
leen gaat om die simpele lidmaat
schapskaart van de CPN. maar om de
onvermijdelijke neveneffecten en ge
volgen
Het is voor een enigszins door
vroegere christendenkers gescherpt
oog beslist niet moeilijk uit de
scripties, proefschriften en oraties,
van marxisten het antichristelijk ka
rakter van hun wetenschapsbeoefe
ning af te lezen. De onverenigbaar
held van christendom en marxisme
beperkt zich niet tot het hoger onder
wijs. Niet zo lang geleden heeft een
schoolbestuur de aandacht getrok
ken door een communistische
godsdienstleraar van zijn functie te
ontheffen. Het bestuur heeft zich van
alle gejammer met name van theo
logische zijde over „politieke dis
criminatie" gelukkig niets aange
trokken. Het recht van de kinderen
op christelijk onderwijs stond
voorop.
Ad 2 Valt het te verwachten, dat
communisten aan de door de predi
kanten zelf gestelde eisen ooit zullen
voldoen?
a. Kan ds. Ringnalda me één land ter
wereld wijzen waar de communisten
n i e t als vijfde colonne geopereerd
hebben om aan de macht te komen?
Weet hij één communistische staat,
waar ze n i e t door middel van het
ook door hem verfoeide geweld aan
de macht gebleven zijn? Blinken
hun „volksregeringen" dit door fat
soenlijke verkiezingen, „parlemen
taire controle", vrijheid van druk
pers en wetenschap? Staan de be
grippen communisme en democratie
niet in onverzoenlijke tegenstelling
tot elkaar9
b. De vraag is niet of een communist
zich kan bekeren tot Christus, maar
of hij - bekeerd zijnde - communist
kan blijven. We spreken thans niet
over de roeping (ook) van de christen
om de gerechtigheid na te jagen.
Aan die plicht m a g hU zich niet
onttrekken. Wie door Christus waar
lijk vrijgemaakt is. wil echter nie
mand zijn geluk opdringen, laat
staan een ..heilstaat' met dwang op
leggen.
c Omtrent de straffe partijdiscipline
juist van de communistische partij
en over de hele wereld is zachtjes
aan voldoende bekend. Hieraan nog
woorden vuil te maken zou neerko
men op het dragen van water naar de
zee.
d. De zojuist vermelde partijdiscipli
ne staat er borg voor, dat de marxis
tische „partijstandpunten" met de
grootste Ijver in de universitaire we
reld beleden worden. In de kranten
kan men dagelijks lezen over de toe
wijding der communistische „we
tenschappers" in Nijmegen. Tilburg
en elders. Nu zou het zonderling zijn.
wanneer we het recht om vanuit een
religieus grondmotief het geheel der
wetenschappen te beoefenen voor
een christelijke universiteit zouden
opeisen en aan een marxistische zou
den ontzeggen. Iets anders is het
echter van christenen te Verlangen-
.dat ze marxisten als bondgenoten
erkennen in „de strijd der geesten"
Niets belet laatstgenoemden opei
gen kosten in Nederland
marxistische hogescholen op te lich
te. Als het marxistisch onderwijs dan
aan wetenschappelijke eisen blijkt te
voldoen, krijgen ze wellicht nog snel
ler subsidie van de overheid dan
indertU de VU!
AD 3: het gaat niet aan het wettig
gebruik van gezag als
„machtsmisbruik" te brandmerken.
Alle activiteiten aan de VU behoren
zich te richten op de verwezenlijking
van de doelstelling. Wie als bestuur
der of commissielid weigert mee te
werken aan ondermijning van de
grondslagen der universiteit doet ge
woon zijn christenplicht. Het is onge
twijfeld een aards manier van vech
ten. die echter niet p e r s e in strijd
hoeft te zijn met de voorschriften
van het evangelie. De mogelijkheid
van een verkeerde „partijdigheid",
ook van quasi-christelijk partij-
dentken blijft altijd bestaan We zyn
geen vreemdeling in Jeruzalem! Om
die dagelijkse bekering mag echt wel
dagelijks gebeden worden. Laat ie
der de hand in eigen boezem steken
De studentepredikanten willen ech
ter de duivel met behulp van Beëlze-
bul uitdrijve
MAAR EEN NOG
ONGELOOF
maar een nog groter ongj
zal ons hart moeten ven
waar men ons voorhoudt
dat alles toch vergeefs is"
en waar men angst en 1
met bedrieglijke meldingj
en voorstellingen van zaljj
die mensen in paniek
vertwijfeld achterlaten
want daarvoor is ons nu^
te duidelijk gezegd
dat Hij er ook nog is
die de Orion en de Plejadei
en die hardnekkig als Hij
niet dulden zal
dat wij ten onder gaan
en van wie wij in de men|
voor alle eeuwigheid
gelijk gekregen hebben
in het ons overkomen ho|
op een nieuwe wereld.
lië leren van het Nederlandse model,
aldus de heer Itty.
Op de vraag uit de synode wat nu de
specifieke bijdrage van de kerken ten
aanzien van de ontwikkelingssamen
werking is. antwoordde hij dat dat
pas van achteren te zien is. Maar de
prioriteitenlijst van Montreux, dat
economische groei voor de derde we
reld pas op de derde plaats mag ko
men na het zichzelf leren helpen en
de sociale gerechtigheid kan een ty
pisch christelijke bijdrage worden
genoemd.
De heer Itty verdedigde met kracht
het beleid van de CCPD dat de beslis
singen over de besteding van het geld
dienen te vallen in de derde wereld.
Geef de kerken daar uw vertrouwen,
zei hij. En de klacht uit de synode
„we weten niet waar ons geld blijft"
moest volgens hem op een communi
catiestoring berusten want de CCPD
publiceert elk jaar een gedetailleerde
verantwoording.
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN Dankzij de actie
Kerkbalans die in januari is gevoerd
kan de hervormde kerk rekenen op
een verhoging van de kerkelijke bij
drage in 1976 met 16.4 procent. Dit
deelde een verheugde ds. W. H. den
Ouden, secretaris van de commissie
geldwerving, gisteren mee in de her
vormde synode. Vorig jaar bedroeg
de stijging 15 procent.
Van ruim tweehonderd gemeenten is
het resultaat van de actie bekend.
Den Haag en Arnhem noteerden een
groei van 11 pet., de Bijlmer 13 pet.,
Barendrecht 23 pet.. Abcoude 25
pet., om maar enkele te noemen.
Verder zei ds. Den Ouden dat het
aantal gemeenten dat meedoet nog
steeds toeneemt. Ongeveer drie
kwart van alle hervormden is nu bij
die jaarlijkse actie betrokken. De
gereformeerde kerken noteren ook
een gemiddelde groei van 16 pet.
Ds. Den Ouden zei dat te verwachten
is dat de inkomsten uit levend geld
in de hervormde kerk in de periode
van 1969-1976 verdubbeld zullen
zijn: van 80 naar 160 miljoen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Preekconsent: hulppred.
Eeden. Hanoidreef 250, Ui
Beroepen te De Bilt: D. N<
te Apeldoorn; te Meliss:
Klok, kand. te Woerden; te
den Hartogh te Woudenbi
Aangenomen naar Werkeni
D. v.d. Berg te IJmuidei
Sochteren en Kolham (t<
Bos te Noord- en Zuidbi
Aarlanderveen: J. R. Wolf]
aldaar.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Gerkeskloosl
Oppelaar te Toowoomba
Colijnsplaat-Geersdijk-
WissenkerKe; kand. <1rs,A f
te Colijnsplaat die dit Dei
aangenomen.
Aangenomen naar Eefdti
Rooze te Dinteloord; 1
Bedankt voor Donkerbroek]
Raamsdonk en Westerlee: jj
le kand. te Kampen. j
GEREF. KERKEN VRIJG.}
Beroepen te Utrecht N. W.:
Eindhoven.
GEREF. KERKEN VRIJG
Beroepen te Loosdrecht: J.
Amsterdam.
GEREF. GEMEENTEN j
Bedankt voor Unionville
Hakkenberg te Lisse. e
De betekenis van het we)
Heilige Geest in het evai
werk. Referaat van ds. G.
uit Ede. zaterdagmiddag f
twee uur, op de algemene V
gadering van de hervorni
voor inwendige zending, Ja
congrescentrum te Utrecht
Het bezoeken van gemeer
Thema van de jaarlijkse co(
voor gereformeerde ambtsd
Overijssel, zaterdag 3 apri*
tot vier uur in het ij)
centrum. Constantijnstraa'
Nijverdal, m.m.v. dr. G. L. C
uit Nijmegen. Opg. en inl. tt,
15767.
Stil nou, luister 'ns.
thuisweekend voor „zc
mensen", 3 en 4 april in Gul
te Helvoirt. Opg. tel. 04118)
DEN HAAG De ervari|
het boekje „Tot uw dienst,"!
jaar door het moderameij
hervormde synode werd ui»
hebben geleid tot het bei
jaar een dergelijk werkje h^
doen zien. K
De commissie „Tot uw dife
reidt een uitgave voor hel]
1976/77 voor. die in mei aafc
vormde kerkeraden en prejj
wordt gezonden en daarnai
stelling verkrijgbaar is. 1
weer allerlei onderwerpen]
genoemd, die in het geme|
de aandacht verdienen, mep
gespreks- en voorlichtingsi,
en adressen, waar men nadfc
matie kan krijgen. Het is i|
ling, dat dit boekje een rolfc
de voorbereidingen in de gef]
van activiteiten in het nif
zoen, en bovendien als leidk
het opzetten van gesprekfc
dienstkringen. werkgroepj
wordt gebruikt. n
i
ROME (CIC) In het Vatld
hoog niveau vergaderd ovd
stand in Italië. De bijeenkj
aanvankelijk geheim is gh
stond onder voorzitters»'
paus Paulus. Bij het bekenL
van de bijeenkomst dedeiF
geruchten de ronde, dat L
caan een „crisis-staf" hal
steld. Van officiële zijde 3
medegedeeld, dat de vei;
een puur pastoraal karakf
gehad. Zoals bekend zijn U
wat zaken, die zowel de it
regering als het Vaticaan C
den: de abortuswetgeving!
van het communisme en e<£
ning van het concordaat j