Haagse hervormde kerken I Geloven ze in Blaricum anders dan in de Pijp? Vandaag Jongeling: wij geloven de Prins zonder meer Jaarvergadering GPV Reformatorisch convent voert actie Onze adressen: „One World" Nieuw Kerkblad in Delft DRIE JAAR IKVOS-VELDWERK Nigeria vraagt om uitlevering van ex-president Gowon VOORBUGANG MAANDAG'15'MAART 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWAR Van een verslaggever ARNHEM ,,In sensatieartikelen van communistische journa listen wordt het Oranjehuis, bij velen geëerd en geliefd, bezwad derd. Men probeert van alles om het koningshuis weg te krijgen. Het gaat al niet meer om de Lockheedzaak, men wil de rode republiek verwerkelijken. Wij geloven de Prins zonder meer. Hij heeft recht op het onderzoek van de commissie," aldus zaterdag middag een gëmotioneerde GPV-fractievoorzitter P. Jongeling op de jaarvergadering van het Gereformeerd Politiek Verbond in Arnhem. Jongeling hield zijn gehoor voor dat ren kind als symptoom van nationale de uitverkoop van geestelijke waar- zielemoord," zo zei hij. den en zedelijke normen doorgaat. Over het „tegen zichzelf verdeelde" „De zedelijkheidswetgeving is al voor CDA verklaarde hij dat deze organi- een groot deel afgebroken. Het ge- satie te zeer geneigd is het evangelie bruik van marihuana zal straks in de te vertalen in termen van medemen- praktijk niet meer worden bestraft, selijkheid, uitmuntend in vaagheid Legalisering van de abortus staat en in de Kamer telkens weerzijn Boven: exterieur van de Regentessekerk voor de deur: moord op het ongebo- Van een onzer verslaggevers BAAMBRUOGE De vier kerkera den, die binnen de gereformeerde kerken het zogenaamd „reformato risch convent" hebben gevormd, hebben in een brief alle andere gere formeerde kerkeraden opgewekt, te overwegen om ook tot dit convent toe te treden. „Revolutie in het kerkverband ligt allerminst in onze bedoeling, alleen krachtdadig terugroepen van het kerkverband tot Schrift en belijde nis." aldus de kerkeraden van Baambrugge, Heinenoord, Nieuw- dorp en Urk. De brief is ondertekend door ds. J. C. Schouten te Baambrugge als secretaris van het convent. door Dammes de Geus „Een bescheiden gedenkboek" noemt de heer A. van der Weel Czn zijn dezer dagen verschenen studie „Haagse hervormde kerken en kapellen", uitgegeven door Ton Bolland te Amsterdam. Drie jaar lang in vrije uren doorbrengen en grondig snuffelen in kerkarchieven en het gemeente-archief van Den Haag resulteerden in deze inventarisatie van het Haags hervormd kerkelijk leven. In 1974 was het vier eeuwen geleden, dat een begin werd gemaakt met de reformatorische prediking vanaf de kansel in de Grote of St. Jacobskerk in Den Haag. Van der Weel zegt in zijn toelichting: „Wanneer dit feit niet was geschied, waren in onze stad niet de kerken en kapellen gebouwd die zijn beschreven, uitgezonderd de Grote Kerk en de Kloosterkerk. Juist daarom wil mijn boek tevens een gedenkboek zijn." Het Ideel voor zijn studie kreeg hij indertijd op rondleidingen die hij voor bezoekers gaf in de Grote Kerk. „Velen kwamen tijd te kort om alles in zich op te nemen en stelden vragen over de bezienswaardigheden. Onder hen waren Hagenaars die de kerk nooit van binnen hadden gezien, hoe wel zij al jaren in de stad wonen." aldus Van der Weel Czn. Veel gege vens over het hervormde leven in Den Haag verzamelde hij uit oude exemplaren van de 's- Gravenhaagsche Kerkbode. De auteur, die werkzaam is bij het ministerie van CRM, zegt daarbij on der de indruk te zijn gekomen „van al wat in het werk is gesteld om de boodschap van het evangelie in alle lagen van de bevolking van Den Haag ingang te doen vinden, door de eeuwen heen." Vorstenhuis Bij de beschrijving van de Haagse hervormde kerken en kapellen van der Weel Czn is zeer nauwkeurig te UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Huren Vaar aanleiding van het voorstel van taatssecretaris Schaefer het volgen- Ie: Alleen het onderhoud van oudere voningen kost nu al kapitalen, die in een verhouding staan tot de toeges- ane huurveroging. Deze huizen heb- <en een voor deze tijd lage huur. vaar dan tegenover staat minder ■omfort. Wel voorzien ze in een be- toefte aan betaalbare woningen voor nensen met lagere inkomens. Onder ie particuliere eigenaars zijn veel ou- -ieren, die met hard werken hun over gespaarde geld belegd hebben in hui- en Onder hen zijn er velen die hun oczit zo goed mogelijk trachten te laten onderhouden. Waar denkt de heer Schaefer dat deze eigenaars het geld vandaan moeten halen om de vaak zeer ingrijpende verbeteringen te bekostigen? Heeft hij misschien enig Idee hoeveel alleen het vernieu wen van een dakgoot kost. en hoeveel maanden huur dat is? Zeist M. de Groot Vrouw Het jaar van de vrouw is nog maar nauwelijks voorbij en toch lees ik de aankondiging van een boek: „Worden als een man". Over dc gees telijke volwassenheid in Christus. Wat moet ik mij als „vrouw" hierbij voorstellen? En verder: het lied van de vorige week was gez. 88: „Mijn God gewapend tot de tanden voeren twee „mannen" in mij strijd.' Wat een absurditeit om als vrouw dit te zingen. Waarom wordt hier niet van „twee mensen" gesproken? Zeist W. D. van Binsbergen AMSTERDAM Postbus 859, Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 werk gegaan met oog voor het detail duiken steeds de hamen op van de leden van het vorstenhuis. De Oran jes gaven regelmatig van hun be langstelling blijk voor het hervormde gemeenteleven. Zij staken hun liefde voor de „vaderlandse" kerk nooit on der stoelen of banken. Daarvan ge tuigt de aanwezigheid van verschil lende hofloges in de Haagse her vormde kerken. Niet zelden kwamen de kerkgangers met de mededeling thuis, dat de Koningin de dienst had bijgewoond. In dit verband zegt de auteur te hopen, dat, mocht het kroonprinse lijk gezin op Huis ten Bosch zijn intrek nemen, het niet zal nalaten de band met de hervormde gemeente te blijven onderhouden. Tekeningen Het voert te ver om bij, de in wat stijfnederlands beschreven kerken stil te staan. Van der Weel Czn neemt de lezer van zijn „inventarisatie" in woord èn beeld zelf heeft hij ook de fraaie pentekeningen vervaardigd mee langs de gebouwen. Veel kerken zijn in de loop der jaren op slot ge gaan en/of afgebroken. De beschrij ving van deze gebouwen Wil lemskerk, Regen tessekerk en zo kun nen er nog wel enkele worden opge somd is mede uit historisch oog punt van belang. Bij de „behandeling" van een kerkge bouw volgt Van der Weel Czn deze procedure: hij zet uiteen hoe de kerk of kapel tot stand kwam, welke acti viteiten aan de ingebruikneming vooraf gingen en bepaalt verder onze aandacht bij het exterieur en het interieur. met details zoals preekstoel, doopvont, avondmaalsgerei. gebrandschilderde ramen, wandversieringen, grafschrif ten en andere bezienswaardigheden. Ook de disposities van de orgels en de namen van vele predikanten wor den vermeld. Tenslotte, de auteur heeft zijn boek opgedragen aan zijn ouders, „uit dankbaarheid dat zij mij van jongsaf onder de prediking der Kerk en zo tot Christus gebracht hebben." „Haagse hervormde kerken en kapel len" door A. van der Weel Czn. 283 blz. Uitgever: Ton Bolland, Prinsengracht 493, Amsterdam. Prijs 39,50. Met veel illustraties van de schrijver. De hierbij afgebeelde zijn uit het boek overgenomen. Het nieuwe maandblad van de Wereldraad van Kerken brengt u in contact met christenen over de hele wereld geeft achtergrondinformatie bij het ecumenisch nieuws verschaft perspectief op moderne problemen is een vitale schakel met meer dan 270 kerken in 90 landen is modern en vlot leesbaar uitgevoerd Met een abonnement blijft u op de hoogte! 10 nummers per jaar per luchtpost rechtstreeks bij u thuisbezorgd. Prijs van een jaarabonnement 27,50. U kunt abonneren door onderstaande bon in open envelop (zonder postzegel) te zenden aan: Uitgeverij J. H. Kok, Antwoord nummer 18, Kampen. Voor alle uitgaven van de Wereldraad van Kerken: UITGEVERSMAATSCHAPPIJ J. H. KOK KAMPEN Postbus 130 - Telefoon 05202-3545 BESTELBON Tr. Noteer mij s.v.p. voor een abonnement op „One World" m.i.v. 1 -1 -'76. Ik zal betalen na ontvangst van de rekening. Naam: Adres: .Plaats:. Dalend kerkbezoek (3) We leven in een tijd dat sprookjes uit de wereld zijn en kreten niet meer geslaakt kunnen worden zonder een aannemelijke verklaring. De kerken lopen leeg omdat de predikers zich dit alles niet bewust zijn en vergeten dat de tegenwoordige mensheid door de technische vooruitgang heel wat analytischer is gaan denken dan vroeger. Het gaat er niet om gelovi gen aan te spreken die het menen te weten, maar om diegenen die met loze kreten de kerk zijn uitgejaagd. Dreigementen van vroeger en klet spraat van nü veroorzaken geen be hoefte tot kerkbezoek. Wie begint waarmee, waar en hoe Rotterdam A. C. Prinzen Van een onzer verslaggevers DELFT Het conflict rond het kerkblad Hervormd Delft heeft ertoe geleid, dat de hervormde gemeente van Delft nu twee kerkbladen heeft. Afgelopen week is het eerste num mer verschenen van een nieuw blad, dat de naam draagt „Hervormd Kerkblad." Het nieuwe blad verschijnt onder de verantwoordelijkheid van de wijk- kerkeraden van de Maranathawijk en de Mattheuswijk. Dit zijn de wijk- gemeenten van ds. G. H. van Kooten en ds. C. J. van der Plas. de twee predikanten van de modaliteit van de gereformeerde bond in Delft. Het is echter niet de bedoeling, dat het „Hervormd Kerkblad" eenrichtings blad van de gereformeerde bond wordt. Aan het eerste nummer werkte ook ds. C. A. Helms mee. die niet tot de gereformeerde bond behoort Genoemde drie predikanten beën- digden hun medewerking aan „Her vormd Delft", nadat de centrale ker- keraad een voorstel om geen artike len met marxistisch politieke en marxistisch theologische strekking op te nemen, verworpen had. Het artikel, dat de aanleiding was van het conflict, een bespreking door ds R. Zuurmond van het boek „De kapi talistische revolutie" van Helmut Gollwitzer. heeft inmiddels in ..Her vormd Delft" van 6 maart gestaan. door Aldert Schipper Sinds een jaar of drie kennen de Nederlandse kerken men sen, die plaatselijk of in een streek samen met groepen of op hun eigen houtje proberen be grip aan te kweken voor de ar men in de wereld. Zij doen dat in het algemeen onder kerkmensen, maar ook wel bui ten de typisch kerkelijke mi lieus. De armen, voor wie zij proberen belangstelling op te wekken, wonen in de Derde We reld, doch tevens hier. Het liefst leggen deze kerkelijke werkers een verband tussen wat ginds aan de hand is en wat hier gebeurt. Het werk heet Ikvos. Dat betekent interkerkelijk vormingswerk ontwik kelingssamenwerking. Drie jaar gele den is het werk met een man of vier-vijf begonnen. Op het moment werken vijf full-time en acht part time Ikvos-mensen in ons land. in het algemeen veldwerker genoemd. Zij zijn in dienst van de kerken, maarzij worden betaald door de kerken sa men met de nationale commissie ont wikkelingssamenwerking (de vroege re commissie-Claus). Tot dusver werd het „kerkelijk" deel van de kosten bestreden uit de opbrengst van de actie Kom over de Brug. Maar aan dat geld komt een eind en de kerken moeten daarom het Ikvos uit eigen middelen gaan bekostigen, een be drag van bijna 275.000 gulden in het volgend jaar. hetgeen niet niks is. Niet op koopje Wat ontvangen de kerken voor deze som geld? Een uitstekende vertegen woordiging bij groepen (meest) jon geren. die met het kerkelijk instituut niet zo erg veel. maar met het evange lie des te meer uit de voeten menen te kunnen. De Ikvos-veldwekers zijn sterk gemotiveerde, sober levende, goed geïnformeerde mensen, die het geloof niet op een koopje beleven. Mede daardoor wekken zij wel eens wat irritatie bij een enkel gezapig gemeentelid. dat liever niet in zijn rust gestoord wenst te worden. Daar komt bij dat de Ikvos-werker auto matisch als dreigend wordt ervaren door mensen in onze samenleving, die het een en ander te verliezen hebben. „Wie aan de kant van de onderdrukte gaat staan, is vanzelf een bedreiging voor de onderdruk ker". zei iemand jongstleden vrijdag, toen in het nieuwe dienstencentrum van de gereformeerde kerken in Leusden een zogenaamde Ikvos-dag werd gehouden, waar alle Ikvos- veldwerkers. het Ikvosbestuur en tal rijke kerkelijke vertegenwoordigers onder leiding van mevrouw dr. Marga Klompé een dagje over het werk van het Ikvos spraken. Zij deden dat aan de hand van een aantal vragen, die de voorzitter van het Ikvos, Ad van Veldhoven had gesteld en waar er later door de deelnemers nog een heleboel aan werden toegevoegd. De kern van de vragen was tweeërlei: Wat is de rela tie tussen het Ikvos en de kerken en kan het Ikvos de marxistische maat- schappfj-analyse gebruiken by zyn werk. Geruststelling De meeste tyd werd besteed aan de eerste vraag. Deze was niet voor niets opgeworpen, omdat aan de kant van de kerken en aan die van het Ikvos kennelijk nog wel eens aan de wederzydse loyaliteit wordt ge- twyfeld. Sommige gemeentes heb ben niet alleen een kykje op watzy al gauw links gedram vinden, maar ook bij de Ikvos-mensen zelf werd de vrij ondubbelzinnige aanhankelyk- heidsverklaring van de kant van de gereformeerde en hervormde syno devoorzitters met een gevoel van ge ruststelling aangehoord. De gerefor meerde ds C. Mak zei met zoveel woorden: Jullie zijn een kind van de kerk en jullie horen by ons zoals het kind by zijn moeder hoort. Daarom betalen wy ook met plezier jullie kosten. Toen het over de kosten ging, stelde de hervormde synode- praeses ds G. Spilt zich iets beschei dener op. maar ook hy getuigde van zyn waardering voor het werk van het Ikvos. Jammer alleen dat de twee synodale voorlieden de vergadering moesten verlaten, toen het in het eind nog even ging over de gedachte achter het Ikvos-werk. Natuuriyk, het gaat alle Ikvos-veldwerkers om het vorm geven aan de evangelische boodschap Maar iedereen weet. dat het evangelie geen duideHjk recept geeft voor hoe onze wereld ingericht moet worden, opdat wy van de onge rechtigheid bevrijd worden. Het evangelie laat er geen twyfel over bestaan dat de weerstand tegen onze bevryding in de zonde is gelegen, maar inmiddels zyn er werktuigen, waarmee deze weerstanden nog iets nauwkeuriger benaderd kunnen worden. Daarvoor moet je de maat- schappy zorgvuldig onderzoeken. Een van de Ikvos-werkers zei dat hy vaak baat heeft by het marxisme. Een hoog woord, dat kenneiyk som mige aanwezigen even deed rillen. Maar de man. die dit woord in de mond nam. voegde er onmiddellyk aan toe dat je niet marxist hoeft te zyn om toch gebruik te maken van sommige marxistische hulpmid delen. Bewustzijn Zo zei deze man dat het hem was opgevallen dat de maatschappelijke positie van de mensen, of zij rijk of arm. geleerd of ongeschoold zijn. kennelijk meer dan hun kerklid maatschap bepaalt hoe de mensen de dingen beleven. Een ander zei dat onenigheid demonstrerend. „Daar kan geen kracht tot genezing voor ons verziekte volksleven vanuit gaan", aldus de heer Jongeling. LONDEN (Reuter) Nigeria onder neemt juridische en diplomatieke stappen om de uitlevering van de voormalige Nigeriaanse president Yakoeboe Gowon voor elkaar te krij gen. Dit werd bekend gemaakt door de stafchef van de Nigeriaanse strijdkrachten brigadier Yaradua, tijdens een radio-uitzending die gis teren in Londen opgevangen werd. Generaal Gowon wordt ervan be schuldigd medeverantwoordelijk te zijn voor de mislukte staatsgreep ver leden maand in Nigeria. ALLEEN ALS JE GED! WORDT En zij hielden zich aan dit w stelden ze elkaar wel de vrs dat zou kunnen zijn: opstaai doden. (Markus 9,10) Het eerste woord waarvan hi ke is duidt op Jezus' waarsc om niemand iets van die vei king op de berg te vertellen „i de Zoon des mensen uit de doi zijn opgestaan." Daar hielden aan. Maar dat kon hen niet wi den om met elkaar bezig te zi de vraag wat "opstaan uit de zou kunnen betekenen. Het lijdensverhaal is ook door I verteld vanuit de opstanding. Jezus uit de doden was op( durfden de evangelisten m< Messias Jezus voor de dag te Dat maakte Hem als verlosser waardig. Anders was Hij zek Het lijden staat in paaslicht, vende heeft zo, tot in de doo den. Maar hoe hebben ze d: getobd. Want wat is opstaar doden? Een ongeziene zaak. 1 mogelijkheid die in uitzicht wordt. Een gat in dit verloi staan, een uitweg, waarvan eei nauwelijks dromen kan. Ze v het elkaar. Wie kon antwoord Ze moesten ermee leven en h vergeten als het donkerder wi vergaten het, zoals dat met on sen gaat. Het onmogelijke va den is onmogelijk, of je moe gedragen worden. Hij is in lij wordt weersproken tot het eii wereld. En dan toch vasthoud de belofte van zijn toekomst, d alleen als je gedragen wordt. er klassenstrijd is, ot men dat nu leuk vindt of niet. Je moet het feit onder ogen zien dat er tegenstellin gen zijn tussen mensen die weinigen mensen die meer bezitten. En deze omstandigheid is van invloed op de soort geloof die je hebt. De Ikvos- werkers sluiten bij hun werk op deze verschijnselen en zij vragen zich af. of het juist is deze als uitgangspunt te nemen bij hun werk van be wustmaking. Wij formuleren het hier iets voorzichtiger dan vermoedelijk nodig. Wij hebben namelijk de stelli ge indruk dat deze vraag onder de Ikvos-werkers allang opgelost is en met „ja" beantwoord. Zij gebruiken marxistische uitgangspunten als middel om vorm te geven aan het evangelie van Christus. Zij drukken het zelf in een voorlopig stuk als volgt uit: „Ikvos acht Marx" analyse van de samenleving een nuttig werkmodel, maar verzet zich tegen zijn heiligverklaring of verheffing tot dogmaticus." Doorpraten Dat lijkt een gezond uitgangspunt. Op de gespreksdag in Leusden bleek ons ook dat de Ikvos-mensen som mige ideetjes van Marx ook bruik baar vinden voor het overige kerke lijke werk. Marx zegt onder meer: „Het maatschappelijk zijn bepaalt het bewustzijn." Hij bedoelt daar mee te zeggen dat rijkere mensen de dingen anders beleven dan armere. Ook het geloof, menen enkele Ikvos- veldwerkers. Als zij gelijk hebben, kan dat betekenen dat men in Blari cum en Aerdenhout zijn geloof ook een of meer nuances anders beleeft dan in de Pijp of op Katendrecht. Zoeiets kan zijn gevolgen voor het kerkelijk bedrijf niet missen. Met het verder denken hierover zou het Ikvos de kerken wel eens een waar devolle dienst kunnen bewijzen Daarom is het te hopen dat we op een volgende Ikvos-dag niet op nieuw twee jaar hoeven te wachten. Beroepingswerk GEREF. KERKEN /Aangenomen naar Tijntje: Schuddebeurs leraar godsd. U warden die bedankte voor V c.a. en Twijzel. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Maassluis: P. Be te Noordeloos te Mussel: J. We« te Nunspeet. GEREF. GEMEË Berocpen:te Leerdam: Chr. v.l te Yerseke; te Beekbergen: Schreuder te Goes l GEREF. GEMEENTEN IN NI Bedankt voor Alblasserdam: lan te Vlaardlngen. I EV. LUTHERSE KERK Beroepen te Edam en Moi dam: K. J. Dekker te Eindhi i BAPT. GEMEENTEN Bedankt voor Delfzijl: G. van 1 te Utrecht; voor Hoogezand: J.| te Zwolle. OUD-GEREF. GEM. IN NED Beroepen te Kralingseveer: Moerkerken, lerend ouderli Vlaardingen. NED. HERV. KERK Beroepen te Vriezeveen: J. W< kei te Arkel;te Slochteren (to G. Bos te Noord- en Zuidbn Streekgem.Maas en Waal l J.J.Brörens kand te Delft; te muiden: J.C.Schuurman te Pi Aangenomen naar Muiderberg A. E. J. Bunjes-Van Blommes Amsterdam. Bedankt voor Bennekom: G.I Kooten te Delft. Ds. J. Hamstra Op 75-jarige leeftijd is in C overleden ds. J. Hamstra, em predikant van de vrije gereforr kerken daar. Voor hij naar C emigreerde, was de heer Hamsl bekend figuur in de christelijk formeerde kerken in Friesla Canada speelde hij een belai rol bij de opbouw van een eigi kelijk leven van de christelijk formeerde emigranten. (De vrij formeerde kerken daar zijn schouwen als een dochterkerk christelijke gereformeerde ker Nederland.) Nadat hij een t lerend ouderling was geweest, van 1954 tot zijn emeritaat predikant te Dundas (Hamilti Ontario. Capucci Aartsbisschop Hilarion Capuc twaalf jaar uitzit in een Isral gevangenis wegens wapensm heeft „uit naam van alle Pale gevangenen" een pakje sigaret stuurd aan de opperbevelhebb de Palestijnse guerrillastrijder ser Arafat in Beiroet. De siga zouden zijn gemaakt door de ners van de gevangenis van R»J in Israel. In een begeleidend schrijft Capucci. dat het cad „symbool van standvasüghei< Silva Henriquez Kardinaal Raul Silva Hem aartsbisschop van Santiago it is scherp uitgevallen tegen hel se „genootschap voorde verde van traditie, gezin en eigendo een verklaring via het secre van zijn aartsbisdom ontzegt dinaal aan deze groeperin rooms-katholieken het rechts „zwijgende kerk" te noemen groep weet niet wat zwijgen l is bovendien geen kerk. al< kardinaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2