„Laat zwarten beslissen over buitenlands geld" I Studentendominees en CPN-sympathisanten Lenen. U kunt't op meer dan eenmamer. Vandaag Bijbelse lijnen ]L^A voor kerk en samenleving Naudé en Buthelezi verwerpen investeringen in Zuid-Afrika Onze adressen: VOORBIJGANG Conferenti DONDERDAG 11 MAART 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWAR1 Van een onzer redacteuren JOHANNESBURG De direc teur van het Christelijk Insti tuut in Zuid-Afrika, dr. C. F. Beyers Naudé en chief Gatsha Buthelezi, de leider van het thuisland KwaZulu roepen op tot een nationale bijeenkomst van zwarte Zuidafrikanen, waa rin zij zich kunnen uitspreken over buitenlandse investerin gen in Zuid-Afrika. Zijzelf me nen dat deze van iedere moraal gespeend zijn. Hun oproep is vervat in een verkla ring. die zij gezamenlijk hebben op gesteld en die gisteren in Zuid-Afrika verspreid ls. De twee zeggen dat het bezit van rijkdom, grond en politieke macht herverdeeld moet worden om een sta biele en zedelijk verantwoorde sa menleving in Zuid-Afrika tot stand te doen komen. Zij verwerpen een rege ring door een minderheid en verkla ren zich daarnaast tegen het kapita listisch paternalisme. „Velen zijn op onbeschaamde wijze gedwongen rijk dom te produceren voor weinigen; de hele samenleving is er op gericht deze naakte uitbuiting van mensen door mensen veilig te stellen en te doen toenemen." ONDERGANG ..Wij zijn ervan overtuigd dat dit ka pitalistische streven tot ondergang is gedoemd. Het zal mislukken omdat de zelfzucht van de blanke elite in Zuid-Afrika nu al niet meer realis tisch is en niet kan blijven bestaan in de wereld van vandaag. Het zal mislukken omdat de miljoe nen in Zuid-Afrika. die gebrek lijden, voor zichzelf de vrijheid opeisen die ze bij hun broeders in de aangrenzen de landen zien. Het zal mislukken. de zwarten de toegang ontzegd tot het proces van centrale parlementai re besluitvorming. Ze hebben de zwarten een politiek van verdeel en heers opgelegd, alsof de zwarten in het land geen recht van spreken zou den hebben in zaken van nationaal belang. De kwestie van de investerin gen in Zuid-Afrika is één van die zaken." ADVERTENTIE Deze week in Hervormd Nederland Dr. C. F. Beyers Naudé omdat geen enkele „concessie" de greep van het kapitalisme zodanig zal verminderen dat de onderdrukte massa in ons land haar eigen waar digheid en zelfrespect kan ontdekken en tot uitdrukking brengen." Naudé en Buthelezi reageren op de minister van bantoezaken en -ontwikkeling, M. C. Botha, die ge zegd heeft: „In de economische struc tuur van het land is de economie van de thuislanden verweven met die van de republiek. En het spreekt vanzelf dat de ontwikkeling van de thuislan den niet in een zodanig tempo kan worden uitgevoerd dat het een nade lig effect heeft op de economie van het land Op grond van deze ministeriële visie zeggen Naudé en Buthelezi: „Wan neer het zo is, dat de thuislanden slechts bestaan om arbeidskrachten te leveren ter handhaving van de markteconomie en de levensstan daard van de elite (zwart, blank of UIT VAN LEZERS Middenstand De middenstand is doodmoe en wordt wanhopig onder de lange da gen werken, uiterst hun best doen en de te zware lasten. Velen houden op en sluiten hun zaak. Dit is toch wel erg aangezien een zeer groot gedeel te van het Nederlandse volk een ijve rig en zelfstandig volk is. en nu ge dwongen is de werkloosheid nog gro ter te maken. Honderden ja duizen den zaakjes en zaken moesten beëin digen. kan dit nog verder zo dorgaan? Rijnsburg J.Verhave Landsbelang Hoe lang zullen KVP-ARP zich laten gebruiken voor het rode karretje- Den Uyl? Grote werkloosheid, vrije sex, pornografie, abortus, vrij huwe lijk, straks vrije hennep, onze voor lichting NVSH ls ver beneden peil. dat is het waar dit kabinet zich mee bezig houdt en we gaan nog steeds bergafwaarts. De nog werkende stand, het bedrijfsleven draait voor de lasten op: Er is nog één partij, CHU. die van leer trekt. Het gaat om de toekomst en gezondheid van onze Jeugd. De werkman krijgt het gevoel dat hij zijn gezin tekort doet als hij nog werkt en door zijn toedoen dit wanbeleid in stand houdt. Dat de werkwillige van zijn salaris meer dan de helft belast ziet en zelfs een groot deel van zijn vakantiegeld moet afstaan. Zeist D. Hoekstra Pleeggezinnen Er wordt geklaagd, dat er zo weinig kinderen in pleeggezinnen geplaatst kunnen worden, maar hoe komt dat? Willen de jongeren, waarom het hier gaat wel in een normaal gezin? Je ziet ze wel eens voor de tv: ze willen wel in een gezin, maar dan wel volle dige vrijheid, een eigen kamer, thuis komen, wanneer ze willen enz. En staat het ze niet aan. dan lopen ze weg. We zagen vorig Jaar een meisje op de televisie, dat onenigheid met haar moeder had over de aankoop van een paar laarzen. Meisje liep Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859. Amsterdam. Bij publlkalle wordt de naam van de schrijver vermeld. AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 weg. Werd opgevangen door een groep mensen. Toen de moeder daar kwam, werd haar eventjes verteld, dat de hele opvoeding niet deugde. Dit was een eigen kind. Als ik een pleegdochter zou hebben, moet die evenals m'n eigen kinderen na een avondje uit om twaalf uur binnen zijn. Doet ze dit niet, maar komt om twee uur thuis, dan zwaait er wat. Maar dan kunnen ze gewoon weglo pen. Er moet toch orde zijn en van je eigen kinderen verlang je toch ook dat ze zich houden aan de regels van het huis. Wij hebben twee dochters en een zoon. Hoewel ze wel kritiek hadden op de mate van vrijheid, die ze vroeger hadden, denk ik toch dat ze later hun kinderen hetzelfde zul len opvoeden. Zolang de Jonge men sen altijd maar gelijk krijgen en kun nen doen wat ze willen. Is het geen wonder, dat er maar 181 geplaatst werden van de 577. Eibergen M. Verbeek. Hongerstaking Oer Pouw heeft principiële bezwaren tegen militaire „dienst" en weigert zich te beroepen op de wet gewe tensbezwaren. is gevangen gezet en in hongerstaking gegaan. Het mag voor ons een vraag zijn of hij nu met geweld (tegen zichzelf) chantage pleegt, dat hij moet worden vrijgela ten mag geen vraag zijn. Zich niet op de Nederlandse wetgeving te beroe pen moge anarchistisch zijn, dat de dienstplichtwetgeving spot met ho gere zedewetten (als van: liefhebben zelfs van je vijand) valt niet te ont kennen. Ger Pouw gijzelt zichzelf, worden door middel van legermach ten niet hele bevolkingen gegijzeld? BaarnDies Heitmeijer Examens (2) Graag wil lk mét drs. J. Klatter pro testeren tegen de bewering dat op mondelinge examens vroeger ook wel met de cijfergeving wat aange rommeld werd ten einde na een on gunstig schriftelijk cijfer toch nog tot een voldoend gemiddelde te ko men. Bij de MULOexamens, waaro ver ik spreek vanuit een 40-jarige ervaring als examinator, waarna ik nog enkele jaren als gecommitteerde mocht fungeren, zou zo iets zelfs niet mogelijk zijn geweest, zolang het mondeling examen liep was geen van de examinatoren op de hoogte van de cijfers die de kandidaten van die dag eerder voor hun schriftelijk werk hadden gekregen. Na afloop van het mondeling examen, om vijf uur. als de cijfers van het mondeling bij de groene tafel waren gedepo neerd. dén pas werden de cijfers van het schriftelijk bekendgemaakt. En d&n pas werden de gemiddelden volgens zeer vast staande regels vastgesteld. En dan pas werd door allen gezamenlijk voor elke kandi daat de einduitslag vastgesteld. Een eerlijker en objectiever examen dan het MULO-examen was er niet. En tegelijk evenmin, wat de opvang betreft, een humaner examen. Maar tot 23 geslaagden van de 24 kandidaten, als onlangs bij de be wuste school in de Bijlmer, kwam men niet. Met een gemiddelde van plm. 20 op de 24 moest men al tevre den zijn. Wat mij nog altijd een ge zond resultaat lijkt. Doetinchem G. Blankesteijn Gatsha Buthelezi beide) en om een buffer te vormen van thuisland-economieën, die de centrale economie moet beschermen en voordeel moet opleveren voor de weinige bevoorrechten, dan kunnen wij slechts tot één conclusie komen: investeren vanuit het buitenland in de centrale economie is van iedere moraal gespeend." SLEUTELEN De twee verwachten niets van pogin gen om het verantwoordelijkheidsge voel bij werkgevers en investeerders te doen toenemen. Dit zal volgens hen „binnen dit systeem niets bijdra gen aan de vérgaande herverdeling van rijkdom en macht, die de essen tiële voorwaarde is voor vrede en gerechtigheid." Beyers Naudé en Bu thelezi verwachten ook niets van de theoretische discussies van vakeco nomen. Vooruitgang hangt af van de vraag of de prioriteiten en de macht, die be rusten bij de zwarte man tot leven kunnen worden gebracht. Hij is dege ne die geleden heeft, en hij zal naar voren komen om mee te werken aan de nieuwe samenleving die hij zoekt. De twee vinden dat de zwarten de gelegenheid moeten krijgen zich in een nationale bijeenkomst uit te spreken over buitenlandse Investe ringen. „De blanken in Zuid-Afrika hebben Gesprek met Anton Huiskes VU worstelt met communisten Boerenbedrog in het onderwijs Ge sprek met prof. Van Hulst Schreeuw uit de industrie Wiersinga veroordeeld op de Gere formeerde Synode Pro - leven en werken op een nieu we manier. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: PLAATS: TEL.NR.: qb.prijs 28,50 per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan: Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel len mag ook: 070-512111. Ook in d< losse verkoop. Prof. dr. W. H. Velema Van een onzer redacteuren HILVERSUM „Bijbelse lijnen voor kerk en samenleving" is de titel van een 24 bladzijden tellende brochure, uitgege ven door een deputaatschap van de twee jaar terug in Amsterdam gehouden generale synode van de christelijke gereformeerde kerken. Dit deputaatschap had opdracht, „zich te bezinnen op die zaken,die betrekking hebben op de plaats, die de kerk en de christen in de samenleving behoort in te nemen, teneinde de kerken, c.q. de leden der kerken, hiermee van dienst te zijn. Het deputaatschap, dat onder voorzitterschap staat vn de Apeldoomse ethicus prof. dr. W. H. Velema, gaat in dit geschrift rechtstreeks in op de actuele discussies, zoals blijken kan uit de opmerkingen welke gemaakt worden over het tegenwoordig vaak gehanteerde begrip „gerechtig heid". Wij citeren: „In het algemeen mag gezegd worden, dat het begrip gerechtigheid zelden „sec" of zo men wil: in zijn louter bijbelse betekenis voorkomt. Het blijkt steeds weer gevuld te worden met zaken die van elders komen. Wie bijvoorbeeld de inkomensnivellering in de huidige samenle ving als een zaak van gerechtigheid ziet, moet wel bedenken, dat met dit zoverstane begrip gerechtigheid een bepaalde visie op de verhouding van maatschappij en enkeling meekomt. Die visie is zelfs maatgevend voor wat gerechtigheid inhoudt. Gerechtigheid fungeert steeds binnen een bepaald kader. Het is niet denkbeeldig, dat dit kader eerder door een bepaalde ideologie bepaald wordt dan door de bijbel. In de bijbel wordt niet een algemeen begrip van gerechtigheid gehan teerd. Gerechtigheid is voor Israël datgene, dat overeenkomt met de beloften van God. Zo zijn de gerechtigheden van de Here voor Israël een omschrijving van zijn verlossend handelen, dat hen naar zzijn belofte toekomt. Het berust op zijn verbond met zijn volk. Het is hun verplich ting tegenover de Here, die zich aan hen verbonden heeft. Zo is het Israels roeping de hulpelozen te helpen, niet van uit een algemeen menselijk besef van gerechtigheid, maar uit een weten en een doen van wat uit het verbond, uit de verbondenheid met de Here voortvloeit. Dit bijbelse begrip gerechtigheid heeft intussen wel grote betekenis voor de samenleving. Daarbij moet worden erkend, dat het een dyna mische norm is. Men kan niet voor alle eeuwen in één formule inhoudelijk vastleggen wat gerechtigheid is. De sociale gerechtigheid ziet er in een samenleving als die van Israël onder het Oude Testament anders uit dan inde twintigste eeuw in West-Europa. Wel kan het omschreven worden als het markeren van een vaarroute, waar men binnen moet blijven. De bakens van de gerechtigheid zijn dan: recht doen aan de naaste, zodat hij tot zijn recht komt. De ander mag niet tekort gdaan èn niet overvraagd worden. Wie daarbuiten gaat,pleegt onrecht. Dat geldt zowel naar de kant van de miskenning van het recht van de naaste als naar de kant van de overvraging van de een ten gunste van de ander. Dit laatste is zeker voor onze samenleving een belangrijk gezichtspunt. Voor de uitwerking van de zin der gerechtigheid is nog altijd de wet der tiengeboden van de hoogste normatieve betekenis. Dat zegt ook tege lijk iets wezenlijks van het „kader", waarin de gerechtigheid wordt gezocht." Tot zover het citaat uit de brochure. (Bestellingen alleen via overma king van 3,50 op gironummer 53 53 00 t.n.v. Kerkelijk Bureau Chr. Geref. Kerken, postbus 229, Schiedam, met vermelding: „voor toezen ding kerk en samenleving". Voor grotere aantallen bedraagt de prijs 15,— per 5 exemplaren, franco toegezonden.) Namens de studentendominees aan de Vrije Universiteit te Amsterdam geeft ds. L. Ringnalda de volgende uiteen zetting: In Trouw van 5 maart j.l. werd ver meld dat ik op de gereformeerde sy node gezegd zou hebben dat het een uitspraak is van de universiteitsraad van de Vrije Universiteit dat men niet op voorhand studenten die sym pathiseren met de CPN mag uitslui ten van benoemingen. Mag ik op deze al te korte weergave van mijn woorden even ingaan? De situatie is als volgt: Naar aanleiding van het feit dat er in de laatste tijd in bepaalde commis sies en raden studentenleden be noemd zijn van wie blijkt dat zij CPN-sympathieën koesteren (men weet dit omdat er o, schande aan de VU een zwarte lijst circuleert!) is er in de universiteitsraad de vraag gesteld of 'het onderschrijven dan wel het naar vermogen handelen in de geest van de doelstelling' (iets wat van elk raadslid geëist wordt) wel te verenigen valt met het koesteren van communistische sympathieën of het lid zijn van de CPN. Met deze vraag is de universiteitsraad nog bezig, hij heeft hierover nog geen uitspraak gedaan. Daarnaast kwam in de raad nog een vraag, n.l. of men de benoeming van enkele, met de CPN sympathiseren de, studentenleden in een raadscom missie wilde tegenhouden. De raad is hierop niet ingegaan omdat hij niet wilde vooruitlopen op komende be slissingen. Het komt dus hierop neer: voorlopig zijn deze studenten benoemd, maar binnen de universiteitsraad zal over deze dingen diepgaand gesproken worden. Andere kwestie Een andere kwestie is de motie van de subfaculteit sociaal-culturele we tenschappen waarin unaniem werd uitgesproken dat er op de faculteit geen politieke discriminatie mag worden toegepast. De studentenpredikanten hebben zich achter deze motie gesteld omdat zij deze van geestelijk belang achten voor heel de universiteit. Eigenlijk zal ledereen van de VU het hierover wel eens zijn (eindelijk iedereen eens!): een christen mag personen niet weren uit functies om reden van het simpele feit dat die persoon lid is van een bepaalde partij, een extern kenmerk biedt geen basis voor het weren van personen, we leven niet ln Duitsland onder 'Berufsverbote'. Betekent dit alles nu dat studen tenpredikanten vinden dat commu nisten best mee mogen doen aan de VU? Dat je aan hun 'opmars' niets in de weg mag leggen? Allereerst zou den we willen zeggen: Natuurlijk mo gen zij meedoen! Dit hebben wij van God geleerd: ie dereen mag meedoen. Wij willen dan ook. zoals in de doelstellingen van de VU staat. God en Zijn wereld op die manier dienen. Dit wil echter niet zeggen dat je aan de communistische „opmars" niets in de weg mag leggen, nou nog mooi er. De kwestie is alleen: op welke manier doe je dat? Hoe dien je werke lijk God en niet een of ander partijbe lang, ook al is dit een christelijk partij belang? Wij hebben daarom uitdrukkelijk ge zegd dat de doelstelling waarvan ook de „CPN-studenten" zeggen dat ze blijven moet! in elk geval dit betekent dat je niet zómaar meedoet, als een soort vijfde colonne bijv. Evenals christenen hebben ook com munisten zich „dagelijks te beke ren", d.w.z. je mag in elk geval aan iedereen van de VU, of hij nu hoogle raar is of student, vragen (eisen, zo u wilt) dat hij vrij is van partijdiscipli ne. Zodra iemand aan de VU, of hij nu christen is of communist, zijn macht gebruikt om partijstandpunten in zijn wetenschapsbeoefening door te drijven, zit hij er naast. Dat hebben wij aan de VU als gemeenschap met elkaar in onze doelstelling afge sproken. Aan de VU kan je dan ook als hoogle raar en als student elkaar aanspre ken op wat je zegt en wat je doet. Dat kan bij andere universiteiten niet. Je hebt aan de V.U. aan elkaar ver antwoording af te leggen van de ma nier waarop je wetenschap bedrijft en bestuur uitoefent. NOG DIEPER Het gaat nog dieper. We moeten ge woon constateren dat er ook aan de VU mensen zijn die zich oriënteren op marxistische ideën. En nu zouden wij als studentenpredikanten graag willen dat je dan niet, uit angst of zo, macht tegenover macht gaat stellen, omdat dat het enige is wat je tegeno ver communisten c.q. christenen kan doen. De bijbel leert ons dat „we niet te strijden hebben tegen vlees en bloed, maar tegen „de geesten der lucht", de boze geest van machtsmisbruik die bij ieder van ons leeft, bij christenen en communisten. De belangrijkste vraag van de ko mende discussie is dus: hoe gebruik je de macht die je hebt? Met welke wapens vecht je? Waar verwacht je het van en welk doel heb je? De studentenpredikanten ontmoeten dagelijks jonge mensen die God zijn kwijt geraakt door onze aardse ma nier van vechten, door wat er in Naam van God niet allemaal gebeu ren kan en ook nog goed gepraat wordt. Christelijk partijdenken (dat je niet God dient maar in feit je eigen club) is doodgewoon en de VU is wat dit betreft heus geen eiland. We zeggen zulke dingen omdat de VU (en de kerk) ons lief zijn. VU betekent toch Vrije Universiteit, een universiteit waar men vrij is van partij-denken, vrij van „het uitoefenen van heerschappij over elkaar. Zo is het onder u niet." SPANNENDE VRAAG Hoe het onder ons dan wel moet is een spannende vraag. Wij zoeken het in de richting van pod die aan alle mensen Zijn Wijsheid geeft en daarin niet gehinderd wordt door de slagbo men die wij onderling oprichten. En wijsheid hebben wij mensen hard nodig als het gaat om de vragen van de wereld van vandaag en vooral die van morgen, want dat is immers de wereld waarin de studenten van nu straks hun plaats moeten in nemen Is die plaats er dan nog? Of hebben wij door ons groepsdenken, terwijl God een God is van alle volken, hen die plaats nu al praktisch ontnomen: één druk op een knop en de wereld van morgen bestaat niet eens meer. Deze en andere signalen uit de stu dentenwereld hebben wij als kerkelij ke werkers aan de gereformeerde sy node doorgegeven. Dat er diep op ingegaan is kunnen wij niet zeggen, de structuur van de synode leent zich hier ook eigenlijk niet voor. Des te meer verheugt het ons dat de synode besloot om aan het werk van de stu dentenpredikanten haar volledig ver trouwen te geven en de opmerkingen binnen de synode gemaakt over de a-kerkelijke opstelling van (sommi ge) studentenpredikanten voor onge grond te verklaren. Hier zijn wij ge lukkig mee. (ADVERTENTIE) Hebt u geld nodig dan kunt u dat op verschillende manieren lenen. De ABN kan u helpen de juiste keuze te doen. U weet toch dat de rente op een lening fiscaal aftrekbaar is. Wilt u graag steeds geld achter de hand voor wat extra's, dan is er het ABN Plan-Krediet. Daarbij kunt u desgewenst versneld aflossen en boven dien weer opnemen wat u hebt afgelost. Of gaat het om het opknappen van uw woning? Dan is een Beter Wonen Krediet natuurlijk het beste. Dat gaat tot f 15.000,-1 en over het aflossen daarvan kunt u maxi- I maal acht jaar doen. Wilt u geld voor een I eigen huis? Dan heeft de ABN voor u een hypotheek. De ABN overlegt graag met u welke manier voor de beste is. Coupon voor meer informatie Ik wil graag meer weten over Hypotheek A 3 ABN Plan-Krcdict Aankruisen wat gewenst is. Beter Wonen Krediet Dhr./Mevr./M cj.: Adrrt- Woonplaats:Tel.: Heeft reeds een rekening hij de ABN: ja/neen. Zo ja, bij ABN-kantoor. In ongefrankcerde envelop :cndcn aan: Algemene Bank Nederland, Afd. (0D.50), Antwoordnummer 1555, Amsterdam. -r --*"H Algemene Bank Nederland ADEMPAUZE Politiek gezien lijken we in een pauze te zitten. Grote kwesties niet aan de hand. Af en toe ha van een heel langzaam op ga mend herstel van de econom mondjesmaat, heel verstand voorzichtig, sijpelen er bei door dat hier en daar de balas ten goede keert, zoals dat dai Ik schrijf dit als 't ware met in den adem, want ieder ogenbli nen we natuurlijk voor nieuv rassingen staan. Als die lui Rome op het vliegveld niet in waren hadden we misschien j wat kunnen beleven, wie zal h gen? Deze adempauze zal onz ring intussen bijzonder welkoj want aan ëën stuk door in langslangstelling staan lijkt m pretje. Altijd opnieuw ondei druk beslissingen te moeten houdt geen mens vol. Laten we dat deze pauze nog even voori Veel mensen hebben dat van tijd nodig om eens even tot bea te komen. Een regering die all de meest actuele gebeurt* moet inspelen dreigt niet toe men aan wat al zo lang roe maatregelen, om activiteit. I om er serieus mee bezig te zij breekt dan. Mensen die ziek zj hun persoonlijke woningnood nog altijd in onze samenleviil maar eens wat te noemen. Tfl beurt er werkelijk voor hen? blijft een weloverwogen maa minder drastische maatregel oj een zeer nabije nood, die v^ oorzaak van veel meer nai blijkt te zijn, een halt toe te r| Lage en hoge overheden fi misschien de tijd om aan zulke iets zinnigs te doen. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Aangenomen naar Deil en En R. Visser kand. te Halsteren. GEREF. KERKEN Beroepen te Gorredijk: G. F. E te Bruchterveld. Aangenomen naar Grootegasfc: Broersma te Westerbork. GEREF. KERKEN VRUG. i Beroepen te Alphen aan del Bodegraven en Woerden: H. EJ wenhuis te Zuidwolde; te F dam-O: A. Kooij te Enschede CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Ouderkerk a.d. A W. van Sorge te Schiedam. Kardinaal Arns In een vraaggesprek mei Westduitse persbureau KNA h aartsbisschop van Sao Paulo, naai Arns, gezegd, dat het v< kerk in Brazilië steeds moe wordt, openlijk haar mening ven. Op kerkelijke verkla wordt steeds strengej: censuur fend. De kardinaal zei zelf a met de dood bedreigd te zij eigen omgeving zei hij men kennen, die plotseling spoorlo dwenen zijn. Dit is volgens h< volg van de rechtsonzekerh Brazilië. Schillebeeckx „Jezus. Het verhaal van een de," het geruchtmakende bo< de Nijmeegse r.k. th prof.dr.Edward Schillebeeck) een jaar geleden uitgangspui van het bekende tv-gesprek prof.Schillebeeckx en zijn VU- prof.dr.H.M. Kuitert onder van prof. J.Veenhofdit boe ook in Duitse vertaling verse De belangstelling is zo groot, korte tijd al een tweede druk was. Paus Paulus Paus Paulus heeft 2600 guld schonken aan het fonds, waai voornaamste kerk van de ang se kerk, de kathedraal van Can ry, wordt gerestaureerd. Zijn bedoeld als uitdrukking va wens, dat „alle volgelingen van tus naar grotere eenheid groeien." „Christenen voor het socil en dr. H. M. de Lange zetU discussie, die zij vorig jaar in voerden, vrijdagavond 12 ma acht uur voort ln de evang universlteltsgemeente te V Cunera, Nieuwe Gracht 30, D (inf. tel. 030-710590).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2