Alle hervormden
in één computer Vandaag
Lutheranen luisteren
naar bevrijdingsbeweging
Uit de kerkbladen
ll
Blad „Kerk en wereld"
vecht om voortbestaan
Bidden,
maar hoe?
Voorstel aan synode:
Kapers Wijster
vinden actie nog
steeds terecht
VOORBUGANGERJ
t
DINSDAG 9 MAART 1976
KERK-BINNENLAND
TROUW/KWARTE
frnrrfn ftthtTB
tti mrnlttfl
fDi9ECrOR.l
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De hervormde synode bespreekt volgende week
dinsdag een voorstel, om alle drie miljoen hervormden in ons land
centraal te registreren. Dit zal, zo is begroot, de landelijke
kerkelijke kas 1,6 miljoen gtilden per jaar gaan kosten. Daarnaast
is een eenmalige investering nodig van 670.000 gulden.
den
die n
door Aldert Schipper
Reeds jarenlang bestaat er een verhouding van wederzijds begrip
tussen de Swapo, de bevrijdingsbeweging van Namibië en de
kerken, met name de zwarte lutherse kerken in dat land. Afgelo
pen weekeinde is in Wuppertal een beraad beëindigd, tijdens
hetwelk bekeken is of ook de overige kerken van lutherse
signatuur, verenigd in de Lutherse wereldfederatie, bereid zijn
hun mondelinge steun om te zetten in daadwerkelijke financiële
hulp, onder meer bij het informatiewerk van de Swapo. Een
bemiddelende rol bij het gesprek werd gevoerd door afgevaardig
den van de zwarte lutherse kerken in Namibië, onder aanvoering
van bisschop dr. Lukas de Vries, de leider van de Verenigde
Evangelische Lutherse Kerk in Zuid-west- Afrika, de VELKSWA,
in kerkelijk jargon.
thans gebeurt. Mogelijk zal men voor
een vergelijkbaar geval terug moeten
naar de zestiende eeuw, toen de gere
formeerde kerk in belangrijke mate
het verzet tegen de Spanjaarden in
de Nederlanden droeg.
Doordat de kerk in Namibië zich zo
duidelijk aan de kant van de bevrij
dingsbeweging heeft gesteld, kan de
ze kerk bij de zusterkerken overzee
een beroep op hun solidariteit doen
ten gunste van de bevrijding van
Namibië.
Solidariteit, zij het dan van een kri
tisch soort, hebben Katjavivi en zijn
collega Ben Amathila in ruime mate
aangeboden gekregen. Maar finan
ciële toezeggingen zijn niet gedaan.
Hoogstens was er enige kijk op hulp
bij het krijgen van studiebeurzen
voor Namibische vluchtelingen.
Het was een klein beraad met een
dozijn deelnemers uit Namibië, onder
wie twee mensen van de Swapo. Een
van dit tweetal, de in Londen werkza
me Peter Katjavivi zegt dat hij eigen
lijk zijn hoop op een vreedzame reali
satie van het verlangen naar vrijheid
en zelfstandigheid nog niet geheel
heeft opgegeven. Maar dat het hopen
tegen beter weten in is, geeft hij
aarzelend ook wel toe.
Solidariteit
De bevolking van Nambië is in over
grote meerderheid aangesloten bij
een van de lutherse kerken. Zelden
heeft een volkskerk zich zo duidelijk
geïdentificeerd met de verlangens
van een volk naar nationale vrijheid
als in Namibië door de lutherse kerk
UIT
Korte, duidelijk «schreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretarls Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859, Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Dierenliefde
Het commentaar „Dierenliefde"
(Trouw 5 1976) heeft mij verbaasd. Ik
tref in Trouw zo vaak voortreffelijke
bijdragen aan rond het thema die.
dat ik niet begrijp hoe dit verhaal tot
stand kwam. Er zijn echt mensen
voor wie 25 gulden „er zo maar bij"
een hele hap is. Ik begrijp niet waa
rom zij dat moeten betalen als het
waar is dat de kosten van een inen
ting nog geen vijf gulden bedragen.
Er zullen er misschien zijn die hun
dier in de steek laten om die 25
gulden. Die zijn misschien het heb
ben van een dier niet waard. Er is
geen enkele aanwijzing echter dat er
dat veel zijn. De zorg van de Neder
landse vereniging tot bescherming
van dieren geldt niet het aantal,
maar de grote kwetsbaarheid van die
achtergelaten honden voor de ge
vreesde ziekte. Gevaarlijk voor die
honden, gevaarlijk ook en dat is
veel erger voor mensen. Als dat
voorkomen kan worden door gratis of
goedkope inenting is dat toch wel
meegenomen, om uw woorden te ge
bruiken. De opmerkingen in het com
mentaar over de maatschappelijke
kosten van het dier vind ik ronduit
eenzijdig en overdreven. De reusach
tige hoeveelheden vlees en andere
eiwitten die onze huisdieren opeten
zijn een schijntje vergeleken bij de
hoeveelheden eiwitten en graan die
wij onze slachtdieren voeren om
overdreven hoeveelheden vlees te
kunnen nuttigen Ik weet dat dit een
ingewikkeld probleem is. Maar dit
probleem kun je wel betrekken op de
derde wereld, omdat die hoeveelhe
den graan theoretisch gesproken het
hele hongerprobleem in de derde we
reld zouden kunnen oplossen. Het is
best mogelijk dat wij teveel honden
en katten hebben. Maar het is onzui
ver het voedsel van onze huisdieren
in verband te brengen met de honger
in de wereld, hetgeen in uw commen
taar gesuggereerd wordt. Wat de
overlast van het vuil in straat en park
betreft: als wij wat ruimte over had
den voor dieren in onze samenleving,
zouden ze naar hun aard kunnen ren
nen en spelen (bij voorkeur met kin
deren in een eigen park)en zouden we
van die overlast niets merken.
Odijk Dolf Coppes
Waanzinnig
Katjavivi zegt: 'Namibië bevindt zich
in een oorlogssituatie. De mensen,
die vervolgd, gevangengezet of ver
oordeeld worden, omdat zij zich in
zetten voor de vrijheid in hun land
zijn allen kerkleden. De kerk moet
zich dus voor die mensen inzetten'.
Deze mensen gebruiken echter bij
hun streven naar vrijheid desnoods
ook geweld, iets waar in de kerk
doorgaans zwaar aan wordt getild.
Ook in de lutherse kerk van Namibië
is dat een probleem.
Geweld
Bisschop De Vries zegt hierover: 'Wij
begrijpen de bevrijdingsorganisaties,
wanneer zij zeggen dat zij geen ande
re weg meer zien dan die van geweld,
maar de officiële mening van de kerk
is daarentegen dat geweld niet ge-
rechtvaardid is. ook al is de toestand
zo uitzonderlijk als in Namibië. Vol
gens de bijbel is geweld geen oplos
sing maar schept het nog meer pro
blemen.' Bisschop De Vries wijst op
Angola, 'waar geweld weliswaar ge
zorgd heeft voor een snelle oplossing,
maar dat niettemin voor nog grotere
onopgeloste moeilijkheden staat,
dan er vroeger waren'.
Voor het overige distancieert de
bisschop zich niet van de Swapo. Hij
herhaalt dat de bevrijdingsorganisa
tie het gebruik van geweld bezwaar
lijk aangerekend kan worden, omdat
het aan de Swapo wordt opgedron
gen door de halsstarrige houding van
de republiek Zuid-Afrika'. Ook voor
wat de toekomst van Namibië betreft,
komen de bisschop en de Swapo el
kaar tegemoet. Ook hij vindt dat er
in een toekomstig vrij Namibië best
plaats zal zijn voor blanken, maar
alleen voor die blanken, die de
apartheidspolitiek verwerpen en Na-
mibiër zijn met de anderen. De
bisschop veroordeelt de vorig jaar
door Zuid-Afrika georganiseerde
grondwetsgesprekken, 'omdat de
groepen die daar aan meededen niet
representatief waren voor de bevol
king van Namibië'.
Dr. De Vries vertelt dat er nog steeds
mensen in Namibië gefolterd worden.
Kerkvervolging
Er is op het moment een proces aan
de gang in Swakopmund tegen een
groepje lutherse kerkleden, die er
van verdacht worden hulp te hebben
geboden aan de moordenaars van de
Zuidafrikaanse stroman in Ovanbo-
land. chief Elifas. Om tegen deze
mensen voldoende belastende getui
genissen te krijgen, is de veilig-
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
heidspolitie volgens De Vries bezig
verklaringen los te krijgen onder
zware druk. folteringen zoge-
zegd.Ook de kerk wordt vervolgd in
Namibië.
Onder kerkvervolging verstaat hij
bijvoorbeeld de uitwijzing van zen
dingsmensen, de weigering van in
reisvisa voor nieuwe zendelingen en
de moeilijkheden voor de eigen men
sen om toestemming te krijgen voor
bezoeken overzee. Een voorbeeld
voor dat laatste werd tijdens het be
raad in Barmen gevormd door de
afwezigheid van de Namibische
bisschop Leonard Auala, die geen
toestemming had gekregen voor zijn
reis naar Duitsland.
Tot nu toe registreert de stichting
mechanische registratie en admini
stratie ten dienste van de hervormde
kerk (SMRA) te Delft alleen de leden
van die gemeenten, die zich vrijwillig
bij de SMRA aangesloten hebben.
Dat zijn er ongeveer 1,8 miljoen.
Een door de generale financiële raad
van de hervormde kerk ingestelde
researchcommissie is tot de conclu
sie gekomen, dat de kerk met deze
gedeeltelijke regeristratie onmoge
lijk kan doorgaan. Er zijn namelijk
veel extra kosten aan verbonden
door verhuizing uit aangesloten ge
meenten naar niet-aangesloten ge
meenten en omgekeerd. Ook druk
ken de kosten op de aangesloten ge
meenten te zwaar.
Elke gemeente zal in het nieuwe
voorgestelde systeem vrij zijn, om
gebruik te maken van de diensten
van de SMRA. Men stelt zich een
gedifferentieerde dienstverlening
voor. die is aangepast aan de wensen
van elke afzonderlijke gemeente. De
verwachting is, dat de gemeenten
hiertoe in grote meerderheid bereid
zijn. Ook kan de mogelijkheid ge
schapen worden, om het ledenbe
stand van elke gemeente te splitsen
in een actief (meelevend) en een pas
sief bestand.
De researchcommissie stelt voor. dat
het bijhouden van de burgerlijke mu
taties ten laste zal komen van de
landelijke hervormde kerk. De plaat
selijke gemeenten kunnen dan desge
wenst op dit landelijke bestand inha-
DEN HAAG Op de voorpagina van
„Kerk en Wereld", officieel orgaan
van de Vereniging van vrijzinnige
hervormden in Nederland (WHN),
heeft de redactie in het nummer van
27 februari een verklaring geplaatst,
waarmee opgeroepen wordt tot steun
om het voortbestaan van het blad
mogelijk te maken.
De verklaring is ondertekend na
mens het hoofdbestuur van de WHN
en de redactie, voor elk door twee
leden, en door nog 32 personen, blij
kens de verklaring „allen hetzij prak
tisch. hetzij ideëel, ten nauwste be
trokken bij de geestelijke stroming
van het vrijzinnig protestantisme in
Nederland", die „uiting willen geven
aan hun verontrusting ten aanzien
van de bestaansmogelijkheid van het
blad Kerk en Wereld", dat door infla
tie wordt bedreigd.
De verklaring noemt yet blad onmis
baar voor het vrijzinnig protestantis
me in ons land, onafhankelijk kerke
lijk opinieblad zoals het is, „niet ker
kelijk gebonden, wel kerkelijk op
bouwend. Niet geestelijk gebonden,
wel geestelijk constructief", en als
zodanig bijdragend „tot versterking
van een belangrijke volksgroep, die
temidden van de botsende tegenstel
lingen. de wegen open houdt naar
bezinning en versterking van de gees
telijke grondslagen van Nederland".
Tot zover uit de verklaring. In het
volgende nummer van het blad zal
een overzicht worden gegeven van de
tot dan ontvangen giften en nieuwe
abonnementen in het kader van de
op gang gebrachte „actie reddings
boot".
Kerk en Wereld heeft nu tegen de
12.000 abonnees: volgens ds J. Klink
hamer uit Heerewaarden, redactiese
cretaris, kan het aantal betalende
abonnees zeker 20.000 zijn.
Van een onzer verslaggevers
SMILDE De kapers van de trein
bij Wijster vinden nog steeds dat hun
actie terecht was. In ieder geval één
van hen, Jacob M. (21). heeft berouw
uitgesproken over het feit dat er drie
doden zijn gevallen. Dit blijkt uit een
brief die hij halverwege februari aan
een vriend heeft geschreven, uit die
brief blijkt ook. dat hij zich vóór de
actie eigenlijk onvoldoende heeft ge
realiseerd. wat een terreuractie in de
praktijk betekent.
Hij raadt in zijn brief ook aan. niet
nogmaals soortgelijke acties te on
dernemen en wil niet, dat de treinka
ping anderen zal stimuleren, iets der
gelijks te doen. Uit brieven van ande
re kapers die hun ouders niet hebben
mogen zien sinds hun terreuractie,
blijkt minder direct berouw, maar
worden de doden wel „betreurd".
ken om daarin de kerkelijke gege
vens te doen aanbrengen en de muta
ties ook daarvan te doen bijhouden.
Ook de landelijke kerk zou voor spe
ciale doeleinden (zoals de inning van
de generale kas) van deze gegevens
gebruik kunnen maken.
Voor de gemeente wordt een contri
butie berekend van tachtig cent per
geregistreerde (in het algemeen), ter
wijl zij verder betalen per opdracht.
Voordelen
De voordelen van dit nieuwe sys
teem zijn onder meer, dat de kerk zo
nodig in belangrijke mate onafhan
kelijk wordt van de godsdienstaan
duiding in de gegevens van de bur
gerlijke registratie. Thans is de kerk
hiervan nog geheel afhankelijk. Bij
landelijke registratie kan zij zelf de
ze gegevens bewaren.
De gemeenten kunnen de diensten
ontvangen, die zij verlangen. Er is
een grote soepelheid in het gebruik
van de registratie.
De kerk kan bij landelijke registratie
beschikken over een adekwaat appa
raat voor de geldwerving. Daarvan
kunnen ook de raad voor de zending
en de generale diakonale raad profi
teren.
Het alternatief is de hele geautoma
tiseerde registratie liquideren en alle
gemeenten zelf maar voor de regi
stratie laten zorgen. De gezamenlij
ke kosten zullen dan veel hoger wor
den, terwijl het resultaat zeer veel
achter zal blijven, aldus de re
searchcommissie.
Avondmaal
Andere zaken, waarmee de synode
zich volgende week bezig zal houden,
zijn het avondmaal, het vijfjarig ver
slag van de visitatorengeneraal en
de regeling van de predikantspensi
oenen.
Wat het avondmaal betreft, zal de
synode haar standpunt moeten be
palen ten aanzien van de „Ge
meenschappelijke verklaring over
de viering van de maaltijd des He
ren", die opgesteld is door de com
missie intercommunie en ambt van
de raad van kerken in Nederland.
Kan zij als basis dienen voor een
gemeenschappelijk vieren en bele
ven van de maaltijd des Heren? Kan
zij een uitgangspunt zijn voor verder
kerkelijk handelen?
Een hervormde commissie, bestaan
de uit mevrouw dr. E. Flesseman-
van Leer, prof. dr. A. Geense, J. B. J.
Janssen en ds. L. Schellevis, heeft
enkele kritische kanttekeningen bij
de „gemeenschappelijke verklaring"
geplaatst. Zolang de kerken het over
de bediening (het ambt) bij de maal
tijd des Heren nog niet eens zijn,
heeft een theologische overeenstem
ming over de viering weinig beteke
nis, aldus de commissie.
De commissie vindt de beoordeling
van de verklaring moeilijk vanwege
de meditatieve toon. Zo is het de
commissie niet duidelijk geworden
wat precies de betekenis is van de
zin: „Worden brood en wijn als te
kens vervuld van de aanwezigheid
van Jezus". Zijn het nu tekens of
werkelijkheid, vraagt de commissie,
die vindt dat er nu sprake is van
vermenging van twee soorten theolo
gische uitspraken, die niets verhel
dert.
Men heeft gemeend de foto's van de
moord op een gijzelaar van de trein-
roof in Beilen te moeten bekronen.
Heeft minister Van Agt destijds zijn
afschuw duidelijk doen blijken over
deze foto's, men schijnt het doodge
woon te vinden een andermans ellen
de nog eens voor de dag te willen
halen. Het is een afschuwelijk iets
voor de familie van de gijzelaar,
zoiets te moeten doormaken. Men
schijnt hier in ons land tegenwoor
dig van iemands nood en ellende in
de kwade zin van het woord de spot
te willen drijven, zo kan ik het niet
anders noemen. In deze eigenzinnige
maatschappij moet men nog geld
slaan uit het leed van anderen, in
plaats van zich solidair te verklaren
met de nabestaanden. Er zal wel
weer een of andere psycholoog zijn.
die dit artikel onjuist vindt. Ik houd
het er bij: walgelijk, meedogenloos
en keihard.
Voorburg. A. A. de Jong.
Dalend kerkbezoek
Dat het kerkbezoek zou dalen, omdat
het kerkleden niet zou aanspreken,
geldt voor mij en velen anderen niet.
Die gaan graag naar de kerk. Mag ik
enkele suggesties doen om verdere
ontkerstening tegen te gaan?
1) Apostolaat hoogste prioriteit
2) Huisbezoek.
3) Oproepen tot regelmatig kerkbe
zoek ook tijdens de vakanties.
4) Ons minder met alles bemoeien
ook politiek. We hebben goede po
litici en ministers als Aantjes.
Lubbers. Geertsema. v.d. Stoel
enz. en deskundigen op ander ge
bied. Laten we het hun beter over
laten.
5) Jezus Christus stierf voor onze
zonden. Dat is toch een blijde
boodschap met voor Christenen
bovendien eeuwig leven. Dat is
toch niet niks.
6) Meer eenheid. In Antiochië wer
den de volgelingen van Jezus niet
protestanten of r.-katholieken ge
noemd. maar christenen.
7) Laten we onze naasten liefhebben,
dat werkt wervend.
Rotterdam N. Lammens
DAT IS EEN HEELPERSOONLURt
mraah, vind je niet? probeer
je weer eens ruzie utt te
lorren?
IK DENK. DAT JU OENKT
DAT JE NOGAL
PIENTER BENT,HE»
IK OENK.OAT JIJ DENKT
JE HE0T GELUK...RELIGIE
15 EEN HEEL PRECAIR
V ONDERWERP!
In het maandblad Voorlopig schrijft
de lutherse theoloog prof. dr. C. W.
Mönnich te Amsterdam over het on
derwerp: bidden, maar hoe? Zijn arti
kel wordt verlucht met de strip die
hierboven staat afgedrukt en hier
volgt het slot van de beschouwing
van prof. Mönnich:
„Ik heb eens Abel Herzberg het chas
sidische verhaal horen vertellen van
een rabbi, die bij zijn zoon op bezoek
komt en zijn kleinkind in tranen
vindt, terwijl de zoon in gebed is
verzonken. De zoon verontschuldigt
zich: hij was zo diep in gebed, dat hij
niets hoorde. Daarvoor wordt hij te
recht gewezen door de rabbi: wie wer
kelijk bidt. hoort zelfs een vlieg op de
muur lopen. Werkelijk bidden is luis
teren naar de stem van wie geen stem
hebben, kijken naar de ogen van de
blinden, aanraken wie melaats is en
uitgestoten. Dat doet de Messias.
Hoe moeten wij dan bidden? Brutaal
weg. door God te herinneren aan de
rechtvaardige die een van ons is en
zich van ons. de mensen in de duister
nis. de mensen zonder geschiedenis
niet losmaakt.
Wat er precies bedoeld is met het
Schriftwoord, dat zegt, dat de mens
gemaakt is naar Gods beeld en gelij
kenis, daarover bestaan de nodige en
verder een groot aantal onnodige the
orieën. Maar is het wel zo. dat de
gelijkenis hierin ligt. dat God en de
biddende mens samen luisteren naar
de afgrond die wij mensheid
noemen."
Bezorgdheid
Uit het kerkeraadsverslag in Kon-
takt. uitgave van de gereformeerde
kerk van Oost- en West-Souburg,
knippen we dit fragment:
„Het kerkbezoek en de deelname aan
het H A. zijn verder omlaag gegaan.
De vraag blijft branden waar dat nu
toch aan ligt. Je bent er niet door te
zeggen dat het een algemeen ver
schijnsel is. Jammer is vooral, dat
zowel jongeren als ouderen verstek
laten gaan, veelal om zeer verschil
lende redenen, maar ze laten beide de
kerk voor wat die is. Ook op de wijk
raden zal dit punt een vervolg vinden
in een bezorgde bespreking. Hoewei.
bezorgdheid is wellicht alléén nodig
als het om de kerk als instituut gaat.
de kerk zal haar taak in deze wereld
blijvend vervullen.
Direkt verband houdend met het
voorgaande was ook de uitvoerige
bespreking die zich ontspon rondom
een brief van de Ned. Hervormde
Gemeente van Souburg. Ook daar is
een zelfde zorg geconstateerd. Er
werd ons gevraagd om nader te over
leggen inzake de avonddiensten, die
meestal in beide kerken slecht bezet
zijn. Allerlei zaken die met de samen-
Werking verband houden zouden
eens worden doorgepraat. We zijn er
niet mee klaar om telkens noodver
banden te leggen als er acute pro
bleempjes zijn zoals twee half-volle
kerken. We zullen de moed moeten
hebben om eerlijk onder ogen te zien
wat het nu eigenlijk voorstelt wat we
tot nu toe samen doen. We zijn er niet
mee klaar als twee kerkeraden goed
met elkaar kunnen opschieten. On
der de kerkmensen van Kanaalstraat
en Oranjeplein zou het een hartelijke
begeerte kunnen zijn om echt samen
te werken."
Kritiek
In Dr Vriendenkring, het maand
blad van het religieus genootschap
der vrienden (quakers», maakt Inge
Herrebout over de kritiek die het IKV
(interkerkelijk vredesberaad) uit de
jens
Vond
Vond
buite
bij P
KERK „ieu
Men kan verschillend oordelen ovjstaa
wat de synode van de gereformeer xegt
kerken de vorige week met de Z| pet
van de verzoening gedaan heeft. Nijorga;
velen zal echter deze beslissing Nieu
tevredenheid gestemd hebben, wakings
waarover zou men tevreden kunn <cn
zijn? Het wordt daardoor steeds dtpiicl
delijker dat deze kerken de weg Mteit i
niet gevonden hebben. Het een iing,
men niet en het ander durft men nijgen
aan. Zolang de situatie zo staat k zoek
men niet rekenen op veel enthoustyhet c
me. En dat laatste is juist zo nod pon
Wordt het niet tijd dat een kerk aan
deze dingen eens opzij zet en eerlj arva
toegeeft dat we zozeer in tijden vi—
verandering zitten, dat we ons bet
eens kunnen bezig houden met d
wat in de wereld hoognodig gebeurg
moet. Want als ik het goed bei
wordt daarop meer gewacht dan
welke theologische uitspraak ook.
tijd is er eenvoudig niet naar. En
weet ik wel dat men tijdens de bra
van Rome moet doorgaan met h
zoeken naar een betere methode t
branden te blussen, maar dit kan
te ver gevoerd worden. De brandwi
moet toch uitrukken. Nog steeds v
laten mensen de kerk omdat ze
band met het eigentijdse leven m
sen. Dat is nooit de bedoeling
weest. AÏs dat zo is, dan is er iets h(
anders mis dan dat iemand afwijkef
de meningen heeft. Dan wordt ht
de kerk uitgedaagd tot een nieui in
oriëntatie. Naar mijn mening sta
•urJVc
t h
ieo
Ir- >M
wij voor deze werkelijkheid.
ho'
Beroepingswerk
H;
:dd
in
eta'
NED. HERV. KERK
Beroepen te Rijswijk: D. NoordmanLi
te Apeldoorn; te Harmeien: P. v.< iau
Heuvel te Driesum; te Deil en
speik: kand. R. Visser te Halsterejjjjrr
Aangenomen naar Pemis (toez.): 11
H. Koelman te Katwijk aan Zee. e b
p
GEREF. KERKEN
Beroepen te Soest: L. v.d. Veer I
Oosterwolde (Fr.).
Aangenomen naar Haarlem: J.
Bos te Nederhorst den Berg; Nieuw op
roord; W. Praamsma te Boerakkoloei
I
GEREF. KERKEN VRIJG.
Bedankt voor Den Bosch: H. J. B&n
ten te Zuidwolde.
GEREF. GEMEENTEN |VT
Beroepen te 's-Gravenpolder: J. Mo*-1
te Rijssen; te Rhenen: H. Ligten
berg te Terwolde. J
Bedankt voor Utrecht: drs A. Ve
gunst te Veen; voor Bodegravend
Benthuizen en Herkingen: R. Boo|
aard te Leiden; voor Nunspeet, Oi
dorp, Gorkum en 's-Gravenzande: /PMI
Hoogerland te Krabbendijke. om
Ds. Fujimoto
Ds. Haruyoshi Fujimoto. een JapaiJ®
se predikant, is in de Amerikaan |n
verenigde kerk van Christ»
werkzaam in het kader van het stn "j
ven naar „zending in zes continei 'J
ten." Dit verlangen in de kerken o ,rr
voet van gelijkheid met elkaar omlrei
gaan en ook vanuit de jonge kerke ar
„zendelingen" naar van oudshr?
christelijke gebieden te sturen.
voor de Verenigde Staten een no11
vrij nieuw gezichtspunt. In een tu ia
sentijds verslag voor de Newyork: |pl
conferentie van zijn Amerikaan! g(
gastvrouw-kerk zei ds. Fujimoto dige
het ongewone van zijn pastoraat e
vooral in zit steeds weer te moet* 'a
uitleggen, waarom deze wederkerig
aanpak wordt, nagestreefd. Eeuwe
lang was het uitsturen van zendelii "J
gen eenrichtingsverkeer en nu mor0
men er voor leren openstaan, da'ei
mensen uit een ander land het ai"
hun christelijke opdracht zien nas12
de Verenigde Staten te komen om t 1
helpen verstaan waartoe God orF
oproept te zijn en te doen.
W. Spit
kerken ontvangt, onder meer deze
opmerkingen:
..Dat mensen uit actiegroepen en vre
desbewegingen die zich intensief met
deze problematiek bezighouden en
goed gedokumenteerd zijn. vaak ko
ploper zijn en met „schokkende"
voorstellen of acties komen, hoeft
niet te verwonderen. De Wereldraad
van Kerken met zijn vele contacten
met rechtstreeks onderdrukten han
delt ook als koploper, móet zo hande
len wil hij geloofwaardig blijven.
Door nogal wat kerkelijke kringen
wordt het IKV als koploper be
schouwd. Men voelt zich vervreemd
en dringt aan op „terug naar het
evangelie". Dat beslissingen van We
reldraad en IKV rechtstreeks voort
komen uit evangelische bezinning en
bewogenheid kan men of wil men
niet zien.
Hoe dit handelen in de kerken ver
staanbaar en aanvaardbaar te ma
ken is een voortdurende zorg en op
dracht van het IKV waaraan men
ook dit jaar, in de 10e Vredesweek,
veel aandacht zal moeten schenken.
Het begeleiden van plaatselijke ge
spreksgroepen door IKVOS werkers
<IKVOS Interkerkelijk Vormings en
Ontwikkelingswerk) is daarbij van
groot belang".
Voorzitter W. Spit van het NKl
heeft de vastenbrief van de Nedei
landse r.k. bisschoppen een eerlij ki
poging genoemd „om de dingen on
der kritiek te stellen". In het KRO
radioprogramma „Kruispunt., zei d
heer Spit, dat hij het een goede zaal
vond, dat de brief daarbij ook kri
tisch is over het doen en laten van d
kerk zelf. Voorzitter Spit vond h<
een bezwaar, dat de brief „ongelool
lijk veel woorden nodig heeft" on
een en ander uit te leggen. Aan dbi
andere kant, zo verklaarde hij. is d
brief veel te algemeen. Hij had lieve
gezien dat de bisschoppen man ei
paard hadden genoemd. „Nu blijf j
zitten met de vraag: over welk
concrete situaties gaat het en
moet zich hier nu aangesproke^j
voelen?".
DEN BOSCH De culturele raa
van Noord-Brabant is van menin!
dat zuidelijk toneel „Globe" als zuid
elijk gezelschap behouden moet bli; u
ven. Het voortbestaan van dit gt
zeischap is in gevaar gekomen doe
het voorgestelde toneelbeleid va
het ministerie.
Het gezelschap wordt nu nog gesub
sidieerd door CRM. de provincie el
enkele grote Brabantse steden. He
ministerie wil deze rechtstreeks
subsidiëring stoppen en vindt dat e
een groep van erg goede toneelspe
Iers gevormd moet worden.