Synodale onrust over CPN-sympathisanten Gesprek tussen jodendom en Wereldraad uit slop Vandaag Praten en luisteren in Haagse binnenstad Paasgroetenactie hervormde kerk Vredeskrant volgens velen te agressief Vastenactie heet ommekeer ommekaar Praat's met iemand die luistert. Onze adressen: Braziliaanse steun j j. Rippen voor Chili's lutheranen VRIJDAG 5 MAART 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWA Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De verklaring van de Amsterdamse gereformeer de studentenpredikanten, dat bij benoemingen aan de Vrije Universiteit op geen enkele wijze op politieke gronden dient te worden gediscrimineerd, zodat ook CPN-sympathisanten zouden kunnen worden benoemd, heeft gisteren op de gereformeerde synode veel stof doen opwaaien. Die onrust is niet weggenomen door de toelichting, die één van hen, ds L. Ringnalda, in de synode heeft gegeven. Ds Ringnalda wees op een uitspraak van de universiteitsraad van de VU dat men niet op voorhand studenten die sympathiseren met de CPN mag uitsluiten van benoemingen. De regel is, dat men alleen in enige functie aan de VU benoemd kan worden, wan neer men de doelstelling van de uni versiteit (God en Zijn wereld dienen) „onderschrijft dan wel respecteert." Wanneer een CPN-sympathisant hiertoe bereid is. mag men hem niet op voorhand veroordelen. De zaak wordt anders, aldus ds Ringnalda, zodra blijkt dat hij partijdiscipline en ideologie laat prevaleren boven wetenschappelijke normen. Maar precies hetzelfde dient ook voor christenen te gelden. Iedereen is als student welkom aan de Vrije Universiteit. Is het dan chris telijk. vroeg de studentenpredikant, een student na vijf jaar uit te sluiten van bepaalde functies, waardoor zijn wetenschappelijke carrière in feite wordt afgebroken? Kuyper Ds Ringnalda wees erop dat Abra ham Kuypers opzet, heel beslist niet een christelijke universiteit was. maar een vrije universiteit, vnj van bestaande kaders van kerk en staat. Kuyper begreep dat de nieuwe vra gen zo overweldigend zijn. dat de oude kaders (partijen, kerken, kran ten, scholen) niet meer helpen. Ook nu moet het tot volledig nieuwe ka ders komen. Wij moeten nieuwe we gen ontdekken. Die nieuwe inzichten geeft God niet alleen aan christenen, ook aan niet-christenen. Ds Ringnalda sprak nadrukkelijk niet van CPN-leden. maar van sym- pathiserenden met de CPN. In een later gesprek zei hij. te betwijfelen of je op een leeftijd van twintig, tweeën twintig jaar al van overtuigde com munisten kunt spreken. Hij protesteerde tegen de opmerking van sommige synodeleden, dat de studentenpredikanten politiek links zouden zijn. „Wij zijn niet links en niet rechts, maar bezig met een ade quaat denken over de vragen van de wereld van vandaag en morgen." Geschokt Na deze uiteenzetting zei synodelid R. Gosker uit Zwolle, dat de kloof in de gereformeerde kerken zijns in ziens uitermate is verdiept. Hij was DEN HAAG Het modera- men (bestuur) van de hervor mde synode stuurt ook dit jaar weer een paasgroet aan een aantal mensen, die om wille van het geloof gevan gen zitten. Het moderamen stelt in een brief aan de plaatselijke kerkeraden voor, de kerkelijke gemeen ten bij de groetactie te be trekken. Het moderamen heeft vijf perso nen uitgekozen, zoveel mogelijk in elk werelddeel een. Het synode- bestuur wijst er op dat het uitkie zen van deze namen iets willekeu rigs heeft, omdat er vele duizen den anderen ook „om der wille van de Naam worden gevangen ge houden'. De vijf adressen zijn: AZIF. Chi-Ha KIM. c/o Rev. Daniel Chi Wonju diocese Wonju city, Kwan Woh Province Korea. Zl/ID-AMERIKA: Rev. Jorge Valenzuela c/o Ms. Edith D. Valenzuela Box 745 Mon tevideo, Uruguav. AFRIKA: Malabelle Molokeng Ondervra gingsbureau Veiligheidspolitie John Vorster Square. Johannes burg, Zuid-Afrika. EUROPA: Pedro Cueto Lucas. Granada Pri son Granada, Spanje. U.S.S.R.: MOSKVA p/Ja 5110/1, ZCH385/1 Dlja/Für MORDOVSKAJA ASSR p/o SOSNOVKA UCR Z CH 385 1 Romanyuk, Vasyl. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris lloofdredacUe Trouw/ Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS „Evangelisch sausje" In Trouw van 2 maart wordt bericht dat de Evangelische Solidariteits Partij zich heeft ontbonden wegens gebrek aan belangstelling. Trouw meldt als mening van ESP-voorman Feddema dat het grootste struikel blok de PPR zou zijn. Deze partij zou de ESP-ers niet evangelisch genoeg zijn. maar „door het evangelische sausje van Bas de Gaay Fortman' toch veel potentiële ESP-aanhangers aantrekken De aanhalingstekens geven in Trouw een letterlijk citaat weer uit de mond van de heer Feddema. Wat bedoelt de heer Feddema met „evangelisch sausje"? Wat anders dan: „een vlag die de lading niet dekt" om links én rechts aanhang te winnen? Wat an ders dan: evangelisch praten maar niet evangelisch bedoelen en doen? Is dit niet een duidelijke aantasting van iemands zuivere bedoelingen, zonder dat een spoor van aanwijzing of bewijs wordt aangegeven? Waar blijft de evangelische solidariteit van de heer Feddema. die op deze wijze mede-christenen reduceert tot poli tieke concurrenten. Eist de heer Fed dema voor zichzelf en zijn aanhang het monopolie op van evangelische solidariteit? Den Helder W. M. van Winkel Tweede-Kamerlid PPR Handtekeningenactie In Trouw van vrijdag 27 februari stond een artikel over de overhandi ging van handtekeningen aan het moderamen der gereformeerde syno de door Schrift en Getuigenis. Trouw vermeldde uit het communi qué wel: „Het is de bedoeling als het niet anders wordt in de gereformeer de kerken, om en bloc over te gaan naar een andere bestaande kerk". Daaraan ging echter het belangrijk ste over de noodkerken vooraf nl. ze zijn een tussenfase van bezinning, waarvan uit getracht wordt om te komen tot de ene reformatorische kerk: of als dat niet lukten dan volgt de zin die Trouw citeerde. De weggelaten zin was de kern van de zaak. S en G uil beslist geen spinterkerk maar zoekt de eenheid van alle broe ders en zusters uit meerdere kerken die bijeenbehoren omdat zij metter daad trouw zijn aan het Woord en een koninkrijk verwachten, dat niet van deze wereld is. De huidige kerk- formaties zijn verouderd, zij weer spiegelen niet meer de geestelijke stromingen. Binnen de muren is vaak meer verschil dan over de mu ren heen. vooral geschokt door de opmerking, dat alle bestaande kaders onbruik baar zijn geworden. Ds E. J. Oomkes uit Uithuizen wenste aantekening, dat hij „diep gekwetst" was. Na een onderling gesprek tussen de studentenpredikanten en enkele sy nodeleden werd een kleine persconfe rentie gehouden, waarop gezegd werd. dat men elkaar wel beter had begrepen, maar dat er verschillen wa ren gebleven. Drs H. Steendam, studentenpredi kant te Rotterdam, zei overigens, dat de studentenpredikanten over deze zaak nog niet klaar zijn. Het komen de jaar wil men zich intensief met elkaar verdiepen in een plaatsbepa ling ten opzichte van het <neo- imarxisme en de beweging „Christe nen voor het socialisme." Abraham Kuyper (naar Albert Hahn) .nieuwe kaders, nieuwe kranten. Vraag De zaak van het studentenpastoraat zal nog een keer terugkomen op de synode. Bij de bespreking van giste ren kwam namelijk sterk de vraag naar voren of het nog wel juist is dat er een apart studentenpastoraat is. Is de studentenwereld nog wel zo exclusief? Als ik student was. zou ik het niet accepteren om zo buiten de gewone kerk gezet te worden, zei ouderling N. J. de Koning uit Apel doorn. Bij verschillende synodele den leefde de indruk, dat minder gereformeerde studenten van het studentenpastoraat gebruik maken dan vroeger. Velen zouden zich aan sluiten bij bewegingen als The Navi gators en Youth for Christ. Ds. A. C. Hofland uit Delft wees erop. dat nietstuderende jongeren het een wanverhouding vinden dat acht ton per Jaar voor het studentenpasto raat wordt uitgetrokken. Daarbij was er ook inhoudelijke kri tiek op het studentenpastoraat. Vin den de studenten die erin meege daan hebben, later wel weer aanslui ting bij de gewone gemeente? Over schatten de studentenpredikanten de „signaalfunctie" van de studen tenwereld niet? Bieden zij wel ge noeg tegenspel? Ervaring Daarentegen was de ervaring van ds. B. J. Aalbers uit Geldrop juist, dat afgestudeerden een waardevolle bij drage in het gemeentewerk leveren. Hij vroeg ook de ruimte voor de studentenpredikanten om juist in de specifieke studentenwereld door te gaan, signalen op te vangen en te vertalen naar de gemeente toe. Veel van wat later bijzonder belangrijk is gebleken, is door de studentenpredi kanten het eerst opgemerkt en aan de orde gesteld. Hij noemde met name „pionier" Delleman in Gro ningen. Prof. dr. H. M. Kuitert zei. dat wan neer de publikaties van de studen tenpredikanten aandacht trekken in de kerk. het juist een bewijs is. dat zij hun werk goed doen. Terwille van het werk is het een allereerste vereis te, dat zij in de studentenwereld een voet aan de grond krijgen. De inte gratie in de gemeente komt later wel. Ook „Credo" een patroon dat zij niet gekozen heb ben". maar „hoe dienen wij ze het beste?" Hij geloofde niet dat studenten die van het studentenpastoraat gebruik maken, van de kerk vervreemden. Velen willen zich later juist wel inzet ten. mits zij daar natuurlijk wel de kans voor krijgen. De synode zal zich later dit jaar nog bezighouden met de vraag, of het nodig is. te onderzoeken of een apar te organisatie van het studentenpas toraat gewenst is. UTRECHT—De vastenactie van de rooms katholieke bisschoppen heeft dit jaar als motto 'ommekeer omme kaar'. De actie moet dit jaar zeker tien miljoen halen, wil de actie op dezelfde manier hulp blijven verle nen als in vorige jaren. De \rice-vooraitter van de actie, mr. C. Schelfhout, zegt echter dat het geld inzamelen niet het enige doel van de actie is. 'Onwikkelingssamen- werking vraag ook verandering in onze eigen maatschappij. De mensen hiervan bewust helpen maken is voor de vastenactie een minstens even belangrijk doel,' meent de heer Schelfhout. De vastenactie is in beginsel een beweging voor ontwikkelingssamen werking. De laatste jaren kwamen ongeveer 800 aanvragen binnen, waarvoor zo'n acht miljoen gulden beschikbaar was. Vele parochies in ons land nemen dit jaar weer een project voor hun reke ning. Er zijn drie landelijke inzame lingsdata: het weekeinde van 13-14 maart, 27-28 maart en 17-18 april. Het komt wel eens voor, dat een parochie het niet eens is met een toegewezen project. Zo waren er het vorig jaar moeilijkheden met een project voor betere uitrusting van de scholen van de volksbeweging MPLA in Angola. Met de parochia nen is hierover uitgebreid gesproken uiteindelijk is besloten, dat de men sen ook hun geld aan andere projec ten konden geven. Het MPLA- project heeft de vastenactie echter niet laten vallen. Prof. dr. H. Mulder, voorzitter van de deputaten, onderstreepte dat de stu dentenpredikanten niets liever wil len dan verbondenheid met de kerk. Hij kon vertellen, dat eerste-jaars in Delft door het studentenpastoraat een kennismakingsabonnement op „Voorlopig" èn op „Credo", het blad van het confessioneel gereformeerd Beraad, wordt aangeboden. De Rotterdamse studentenpredi kant, drs. H. Steendam, wees erop dat het studentenpastoraat primair is opgezet uit het oogpunt van evan gelisatie. Het gaat ook nu niet aller eerst om de eigen jongeren, maar om aanwezigheid van de kerk in de uni versitaire wereld. Het elitaire karakter van de studen tengemeente bestreed hij. Voor zeer velen die van de kerk vervreemd zijn. heeft juist een gewone kerkelij ke gemeente een elitair karakter. Kritische gemeente, zoals de studen ten ecclesia te Leiden, trekken men sen van heinde en verre, ook niet- studenten. Hoe komt het. dat de studentenpredikanten steeds meer mensen ontmoeten die buiten de kerk om met geloofsvragen bezig zijn? De vraag moet niet zijn, „hoe passen we deze mensen het best in DEN HAAG In het laatste nummer van IKV-berichten levert het Interkerkelijk Vredesberaad kri tiek op de eigen Vredeskrant. die vorig jaar. evenals voorgaande jaren in grote oplage werd verspreid. Het IKV vindt de krant te agressief, te zwart wit en te weinig bijbels. Dat het IKV zich in de Vredeskrant met oorlog en vrede en met de kwes tie van arm en rijk bezighoudt is best, mits de bijbelse diepgang maar zicht baar wordt. De Vredeskrant had vo rig jaar een oplage van 260.000 exem plaren. Het IKV zegt dit op grond van de voorlopige resultaten van een enquê te. gehouden onder diegenen die in de vredesweek voor minstens 25 gul den documentatiemateriaal besteld hadden. Veertig procent van de 2200 geënque teerde personen, die hun vragenformulier terugzonden, is tev reden met de manier waarop de vre desweek wordt voorbereid. Punten van kritiek zijn dat het materiaal te laat verschijnt en te veel is afge stemd op mensen, die 'het al weten'. Voor de komende vredesweek. in sep tember. vragen velen om een meer bijbelse aanpak, om de geloofwaar- digheidskloof tussen IKV en de ker kelijke achterban te verkleinen. Het IKV is van plan de komende Vredes week omvangrijker te maken dan die van vorig jaar. Het centrale thema zal de veiligheidsproblematiek zijn, met name de spanning tussen actief geloven en de behoefte aan veilig heid. Daarbij komt onder meer de bisschoppelijke brief over de bewa peningswedloop aan de orde. Er Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De hervormde, gereformeerde en rooms- katholieke kerken van de Haagse binnenstad beginnen deze maand opnieuw met de gezamenlijke actie „Praat's met iemand die luistert". Een soortgelijke actie werd vorig jaar al eens gehouden door middel van het instellen van een veertigtal zoge naamde luisterposten in de Haagse binnenstad waar mensen die gewoon eens wilden praten terecht konden. Die luisterposten worden nu ook weer ingesteld maar zijn niet het be langrijkste onderdeel van de actie. Ds. D. Cazemier, hervormd predikant in Den Haag en één van de coördina tors van de actie: „Het gaat dit keer niet zozeer om de produktie van de luisterposten maar om het op gang brengen van het proces waarin het de mensen duidelijk wordt hoe noodza kelijk het contact met de medemens is. In principe beoogt de actie de huidige contactloze situatie in de binnenstad weer terug te buigen naar de situatie van enige jaren geleden toen de mensen in één straat of één buurt eikaars luisterposten waren. wordt ook aandacht besteed aan het program van de wereldraad van ker- Ge611 OVerlaDDinST ken tegen het militarisme, dat op stapel staat. Naast de Vredeskrant komt er onder „Praat's met iemand die luistert" is meer een brochure van prof. Röling volgens de organisatoren geen over lapping van het werk dat gedaan wordt door de SOS-telefoondienst. „De SOS-dienst werkt met mensen die anoniem willen blijven en die met vaak echt grote problemen zitten, onze actie is kleinschaliger, dichter LEVEN IN VERANDERING^ De bisschoppen hebben er bij goed aangedaan on dit jaar vastenbrief-overwegingen he: verandering een duidelijke p geven. Als iets kenmerkends deze tijd is het die verandert zich in het verleen verdiept lp gemakkelijk verkijken en ning zijn dat er niets nieuwjJ zon is. Dr. H. Brugmans bescPJ zijn „Van republiek tot konj^ het levensgevoel van de acbr eeuw en wie dat leest kan soj i ken dat er eigenlijk niet veel j-j is met deze tijd. Ook toen vee) en zich afwenden van kerk er^ Maar toch is h?t anders. Hef. eigensoortige verandering c meemaken. Niet de gewone C ling van de wacht van het C teem naar het andere, maar li po waarmee de gedachten en gingen elkaar opvlgen verl Geeft ook aan de mens van cL, z'n eigen aard en estalte. H7 mens in de turbulente verari: hij poogt zijn geloof vast te hof diezelfde verandering. Hij daarmee. Vandaar dat het ment en het voorlopige zo'n grijke rol spelen. Niemand vaste koers. Op zichzelf hoet erg te zijn. Want een vaste k?1 zichzelf zegt niets. Er is ook ee koers die vastgehouden kan en dan belanden we helemaal vrkeerde plek. Het kan vernP zijn om telkens de koers te bijstellen, maar dat wal er ten voor ons geslacht. ZOLA? LES ON ONS HEEN EN IN Od IN BEWEGING IS, ZAL EEft VEEL ANDERS OPZITTEN.»? gezichtspunt kent vrijwel ge" perking. at over armoede en bewapening. Het IKV denkt nog over een geschriftje over vragen zoals: Waar is theologie bedrijven maatschappij bevestigend, waar bevrijdend, waar hoopgevend? bij huis bedoeld", is de mening van ds. Cazemier. Wat voor vruchten de actie af zal gaan werpen is volgens het organisatieteam moeilijk te me ten. Een resultaat is er al wanneer de wijkbewoners de spreuk „Praat's met iemand die luistert" regelmatig ge bruiken. Vandaar ook dat de affiches en stikkers waarop de spreuk te lezen valt in een zo groot mogelijke oplage verspreid wordt. Het openbaar maken van deze spreuk is overigens door de gezamen lijke kerken in handen gelaten van ervaren reclamemensen. Ook wordt een folder in de wijk verspreid waarin het hoe en waarom van het praten en luisteren uit de doeken wordt gedaan en waarin adressen van de medewer kers die als luisterpost fungeren ver meld staan. Wanneer de actie inder daad resultaat heeft is de kans groot dat er een dergelijke actie voor heel Den Haag op touw wordt gezet. AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13001 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Drugs (8) Voor mij is politiek soms een vol strekt onduidelijk iets. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar het drugbe leid van het kabinet^Den Uyl. dan komt dit beleid in grote lijnen over een met de beleidsvoornemens van KVP. ARP en CHU (commissie- Tilanus). We zien ook dat dit beleid eigenlik een voortzetting is van waar het kabinet Biesheuvel al mee be gonnen was Wat schetst nu mijn verbazing: de CHU. met name de heer Van Leyenhorst. verzet zich fel tegen het voorgenomen beleid. Waar blijft onze christen-democratische samenwerking? Natuurlijk moeten we. zoals de heer Van Leyenhorst benadrukt, de gevaren die ook hen- nepprodukten met zich brengen niet onderschatten, maar heeft een straf bepaling (bedreiging) zoals we die nu hebben effectief geholpen? Vindt hij inderdaad dat de kleine gebruikers achter de tralies horen, los je daar mee de problemen op? Zeist ifcimc Bouwman PORTE ALGEGRE Meer dan veertig predikanten van de evange lisch lutherse kerk in Brzilië hebben hun instemming betuigd met een verklaring, die kortgeleden werd uit gegeven ter ondersteuning van de lutheranen in Chili, 'die ondanks te genstand het evangelie in zijn volle omvang wensen te volgen'. In deze verklaring wordt zorg uitge» sproken over de kerkscheuring in Chili, met het gevolg dat de enige erkende Chileense lutherse kerk nog maar duizend van de oorspronkelij ke 25.000 leden over heeft. De Braziliaanse solidariteitsverkla ring werd oorspronkelijk uitgegeven door prof. Walter Altmann van de Lutherse theologische faculteit in Sao Leopoldo en twee predikanten De verklaring stond in het officiële blad van de lutheranen. Op het moment dat de verklaring werd uitgegeven, was er in Brazilië een discussie aan de gang over de vraag of de Brazilianen steun zouden verlenen aan de grote groep dissi dente Chilenen. Van een medewerker JERUZALEM Voor het eerst is het periodieke gesprek tus sen vertegenwoordigers van de wereldraad van kerken en van de joodse organisaties in Jeru zalem gehouden. Van de zijde van de wereldraad was tot dusver met succes getracht deze jaarlijkse ontmoetingen niet in Israël te doen plaats hebben, vanwege de mogelijke politieke gevolgen binnen de wereldraad, die een vrij sterke anti-joodse en anti-Israëlische lobby heeft in de vorm van de Arabische christenen. De bijeenkomst in Jeruzalem, die vo rige week plaats had. wordt om deze reden enige extra betekenis toegeme ten. hoewel in de vergadering zelf louter organisatorische en techni sche zaken aan de orde zijn geweest. Lauw De dialoog tussen jo0en en christe nen is een christelijk initiatief, waar van joodse zijde nooit veel belangs telling voor is geweest. Christenen willen de joodse bronnen van het christendom leren kennen, terwijl het jodendom theologisch geen bood schap heeft aan het christendom. Het enige dat joden vragen is niet lastig te worden gevallen door de christelij ke zending. Wel interessant voor de joden is de vraag in hoeverre christe nen de joodse en Israëlische zaak in de wereldpolitiek willen steunen. Ageert de wereldraad voor Russische joden, protesteert de wereldraad te gen anti-Israëlische resoluties in de Verenigde Naties, signaleert de we reldraad symptomen van antisemi tisme0 Met dit soort niet-theologische poli tieke uitspraken is de wereldraad zeer voorzichtig, vanwege de interne verdeeldheid, die er binnen dit li chaam heerst. Bovendien gaat de toegenomen solidariteit in Europa met de derde wereld vaak ten koste van steun aan Israël. PLO April vorig jaar heeft een delegatie van de wereldraad het Midden- Oosten bezocht. Bij die gelegenheid heeft zij ook PLO-leider Yassir Ara fat ontmoet, iets waarover joodse en Israëlische gesprekspartners zeer boos waren. Zo kwaad was men van joodse kant op de wereldraad vanwe ge de sympathieën en contacten met de PLO dat in het najaar van het afgelopen jaar overwogen werd de dialoog af te breken, te meer daar de wereldraad bij voortduring weigerde zich uit te spreken over Israëls ver oordeling in allerlei organen van de Verenigde Naties, en Israëls uitsto ting uit de Unesco. Gevreesd werd dat de assemblée van de wereldraad, die in december 1975 in Nairobi zou plaatsvinden, een nieuwe demonstratie zou worden van anti-Israëlische gevoelens, zoals in de Verenigde Naties was vertoond. Die vrees werd versterkt toen de werel draad besloot op initiatief van de Arablsch-christelijke kerken in okto ber '75 een rapport op te stellen over het Midden-Oosten. Dit rapport moest als memorandum dienen voor de secretaris-generaal met het oog op Nairobi. Dat rapport heette officieel „de universele christelijke verant woordelijkheid ten aanzien van het Midden-Oosten." Het document werd na veel touwtrekken van pro- Israëlische en pro-Arabische kant een compromisstuk: de PLO werd wel genoemd, maar niet erkend. Intussen was de zaak echter nog ge compliceerder geworden: in de Ver enigde Naties was een resolutie aan genomen die het zionisme als racis tisch veroordeelt. Moest de werel draad wel of niet reageren? De secre taris-generaal kwam met een verkla ring uit die de anti-zionistische reso lutie veroordeelt, een gebaar dat aan joodse en Israëlische kant in goede aarde viel. Met dat al was er overigens geheel ten onrechte een waas van geheim zinnigheid rondom de bijeenkomst in Jeruzalem. Het ging op zichzelf om een volstrekt onbetekenende bijeen komst, die echter de nieuwsgierig heid van belangstellenden opwekte door de ontwijkende antwoorden die door deelnemers op eenvoudige vra gen gegeven werden. Dialoog De bijeenkomst is nu voorbij. De joods-christelijke dialoog an voort gaan. Het klimaat is wat opgeklaard, voorlopig althans. En het volgende stadium in de dialoog zal ondermeer zijn: de niet-westerse kerken die de gemeenschappelijke erfenis met het jodendom niet in hun cultuurge schiedenis kennen, voor de joodse wortels van het christendom te inte resseren. Dat zal niet meevallen. De Arabische kerken beschouwen het oude testament als onbelangrijk, om dat het door de openbaring van het nieuwe testament is achterhaald. Een visie die bovendien wonderwel bij de politieke opvattingen aansluit. Meer belangstelling bestaat er bij de Afrikaanse christelijke kerken, die meer begrip hebben voor het aardse en praktische karakter van het oude testament, en die bovendien niet de politieke wrok hebben van de Arabi sche kerken. Beroepingswerk NED. HERV. KERK E' Beroepen te Nieuw Vu< Abbenes: F. A. den Harder kje* pastoraal medewerker aldaar. beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Dokkum:^. Greef te Pijnacker. Bedankt voor Huizen: (toez.) Hoed te Sliedrecht. intrede op 7 maart te Haamst/ Smits uit Ingen. 7 Bevestiging te Nijmegen (par Radboudziekenhuis): H. J. dei,, uit Heeze-Leende. GEREF. KERKEN Afscheid van Schoonoord: T. Be ber. te Katwijk a.d. Rijn. IP Intrede te Haarlem-Z: C. v.dJJ uit Oosterhout. ni GEREF. KERKEN VRIJG. eri Intrede te Groningen-O: D. Ntfei Buitenpost: te Roodeschofle Hoogsteen uit Apeldoorn. in is m< x- b De Zuidafrikaanse raad van nt heeft zijn spijt betuigd over deel ring door de Zuidafrikaanse reöo een inreisvisum te verstrekkdn de Duitse theoloog Jürgenlie mann. Alle pogingen van de ra;h bij de hoogste regeringsinstiii het besluit te veranderen, zij. lukt. De raad zegt dat de welnt visa te verlenen aan leidende elf lijke persoonlijkheden het laith voordeel gebracht heeft, integtvc Indien de regering door deze int ringen tracht het isolement \o< kerk te bevorderen, dan moetd gering bedenken dat zij daaritei vens ook haar eigen isolemeioi groot, aldus de raad van kering n Louis van Dijk 10 Moltmann Tweeeneenhalf jaar geleden f— pianist Louis van Dijk met helT poneren van „religieuze muzie een interview in deze krant zei if"" ben vastgelopen. Wat ik aanroUg kan je toch geen kerkmuziek^ noemen." Louis van Dijk is inmiddels wej componeren begonnen. „TotJ dere melodieën," zegt ds Han ma, die met de pianist een i mentele jeugddienst op 21 m de Alkmaarse (hervormde) kerk voorbereidt. In die die om tien uur begint, zullen zes liederen voor het eerst gezong den; er wordt niet gepreekt, Bouma leest teksten in een over „Jezus" en „Liefde" van Dijk improviseert op de v In september verschijnt een „Zolang Je zingt, leef je", waaries stemmige liederen van Van Djug Bouma staan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2