Synode weer bezig
met zaak-Wiersinga
Vandaag
Wereldraadbank
niet in noorden
„Eredienst" begint
tiende jaargang
Kop, klauw en Delft
Hulp voor familieleden
Driekwart studenten
in Zuid-Amerika ge
looft niet in God
Hakenkruisen op
waldenzenkerk
Engelse kerk
zet bank
onder druk
Onze adressen:
Twee Amerikaanse
jubileum-kerken
verwoest
VOORBUGANGERS-
Conferenties
DINSDAG 2 MAART 1976
-
Dl
KERK-BINNENLAND
TROUW/KWARTET
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN Vandaag houdt de gereformeerde synode zich opnieuw bezig met de zaak-
Wiersinga. Ter tafel ligt een voorstel, dat er op neerkomt, dat de synode deze zaak voor haar deel nu
afhandelt met een .judicium" (leeruitspraak) en de zaak verder in handen van de kerkeraad van dr.
Wiersinga (Amsterdam) laat.
Het deputaatschap. dat door de vori
ge synode voor deze zaak werd inge
steld. bestaat uit de hoogleraars J.
Plomp (Kampen). J. Veenhof en J.
Verkuyl (theologische faculteit Vrije
Universiteit), oud-synodepraeses dr.
A. Kruyswijk. ds M. P. van Dijk. ds.
P. Schravendeel en drs. J. Helder
man. wetenschappelijk medewerker
aan de theologische faculteit van de
Vrije Universiteit. Zij hebben twee
maal uitvoerig gesproken met dr.
Wiersinga zelf.
In hun rapport aan de synode hebben
zij een ..korte balans" opgesteld,
waarin de overeenkomsten en ver
schillen met dr. Wiersinga ten aan
zien van de leer der verzoening op een
rij zijn gezet. ..Tot ingrijpende wijzi
ging van zijn opvatting hebben de
gesprekken met deputaten niet ge
leid. Hoewel deputaten de bereidheid
CARACAS (NCNS) Van de stu
denten in Latijns-Amerika gelooft
nog maar 25 tot 30 procent in God.
Nog erger is de wijdverbreide onver
schilligheid onder de midden- en la
gere klassen van de bevolking. Aldus
pater Nicolas Bermudez, hoofd van
de afdeling „geloof en oecumene"
van de Zuidamerikaanse bisschop
penconferentie Celam. De Zuidame
rikaanse bisschoppen hebben zich in
hun recente vergadering in Bogota.
Columbia hiermee bezig gehouden.
Zij constateerden, dat degenen die
niet meer in God of kerk geloven,
daarvoor als reden opgeven, dat zij
teleurgesteld zijn in de wijd versprei
de sociale ongerechtigheid in Zuid-
Amerika. De bisschoppen hebben
een werkgroep opdracht gegeven de
ze ontwikkeling verder te onderzoe
ken en aanbevelingen te doen voor
actie.
van dr. Wiersinga zich door de Schrift
te laten gezeggen, niet in twijfel wil
len trekken, betreuren zij het. dat
deze zijn visie handhaaft, ten spijt
van het exegetisch materiaal, dat
daartegen in de loop der jaren door
deputaatschappen en anderen is in
gebracht." aldus het rapport.
Deputaten spreken de hoop uit, dat
de theologische bezinning over het
evangelie van de verzoening voort
gang mag hebben. „Tegelijk zijn ze
echter bevestigd in hun overtuiging,
dat de Heilige Geest de kerk bepaal
de kernen van dit evangelie heeft
doen verstaan en heeft leren belij
den die zij nimmer mag prijsgeven
en voor het tekortdoen waaraan zij
geen verantwoordelijkheid kan
dragen."
Voorstel
Daarom stellen deputaten voor. dat
de synode het volgende uitspreekt:
„1. De synode acht het mysterie, dat
God over de gruwelijke menselijke
boosheid die zich op Golgotha heeft
geuit, in zijn heilshandelen zó heeft
geregeerd, dat de door mensenhan
den Gekruisigde in het lijden en de
dood die Hij onderging, in onze
plaats het goddelijk gericht over de
menselijke schuld heeft gedragen,
een bestanddeel van het belijden der
kerk inzake de verzoening van zó
wezenlijke aard. dat zij voor een te
kort doen daaraan geen verantwoor
delijkheid kan dragen, gelijk naar
haar oordeel geen enkele kerkelijke
vergadering dit kan.
2. De synode verwacht van de kerke
raad van de gereformeerde kerk van
Amsterdam, dat deze erop toeziet,
dat zulk een tekort doen niet plaats
vindt. c.q. wordt tegengegaan, gelijk
zij dit verwacht van alle andere ker
kelijke vergaderingen."
Tevens stellen deputaten voor, dat
de synode een herderlijk schrijven
laat samenstellen, waarin het belij
den van de kerk omtrent de verzoe
ning nader belicht wordt in de brede
re samenhang van de hele geestelijke
en kerkelijke situatie van vandaag.
sluit zich in grote lijnen aan bij de
deputatenvoorstellen.
Dr. Weijland
Synodevoorzetter ds C. Mak heeft
gisteren in Lunteren de nieuwe actu-
arius dr H. B. Wijland geïnstalleerd.
Ds Mak deed dat aan de hand van de
bijbeltekst: Dient den Here met
blijdschap. Voor deze gelegenheid las
hij deze tekst echter als volgt: dient
de kerken met blijdschap, de blijd
schap die de nieuwe actuarius zo
eigen is.
Tevens besloot de synode op de
meest eervolle wijze emeritaat-
„pensioen" te verlenen aan de voor
ganger van dr Wijland. ds K. J.
Schaafsma.
Ds Mak sprak de oud-actuarius har
telijk toe en beloofde hem dat hij ook
tijdens zijn emeritaat welkom blijft
in het synodale voorgestoelte.
Bij de behandeling van de ingezon
den stukken bleek opnieuw dat ver
scheidene gemeenten zwaar tillen
aan de bezwaren die kleven aan het
pre-adviseurschap van prof. dr H. M.
Kuitert ter gereformeerde synode. De
kerk van Oosterwolde, bekrachtigd
door de classis Assen maakte daaren
tegen bezwaar tegen de „onbroeder
lijke" advertentie van de organisatie
Schrift en getuigenis van ds H. J.
Hegger.
AGRIGENTO(EPD)Met haken
kruisen en fascistische leuzen heb
ben onbekenden de ingang van de
waldenzenkerk in Agrigento op Sici
lië besmeurd. Dominee Mario Berutti
denkt, dat het de sociale bewogen
heid van deze gemeente is. die de
WÊl woede van de neo-fascisten opgewekt
De synodale commissie van rapport heeft.
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Kanseltaal (slot)
Het is niet te begrijpen hoe Ter
Schegget op het idee is gekomen, dat
zijn preek aan duidelijkheid zou win
nen. wanneer hij het niet over „het
hoofd" maar over „de kop" van Je
zus zou hebben, en wanneer hij niet
zou zeggen, dat de zaken „uit de
hand" gelopen zijn. maar dat ze „uit
de klauw" gelopen zijn.
Maar het Is nog veel minder te be
grijpen. dat de hervormde commis
sie voor het opzicht de klacht tegen
Ter Schegget in behandeling heeft
genomen. Deze commissie dient in
actie te komen, wanneer b.v. een
predikant het evangelie verdraait, of
er met een kerkelijke kas vandoor
gaat. maar voor een kleinigheid als
deze hoeft ze haar pink niet op te
tillen. Iemand heeft eens de veron
derstelling uitgesproken, dat God
liever een malrozenvloek hoort dan
een onoprecht gebed. Dat kon best
eens zo zijn. en in ieder geval is deze
opmerking belangrijker voor de
vraag wat er wel en niet op de kansel
gezegd mag worden dan het oordeel
van de commissie voor het opzicht
over Ter Scheggets woordkeus
Amsterdam A. A. Spijkerboer here,
predikant
Verontrusten
Het lijkt mij zeer acceptabel, indien
men op grond van een goed uitgeba
lanceerde overtuiging tot afscheiding
overgaat, om elders onderdak te vin-
den. Ten diepste moet het gaan om DfUQS (5)
het al of niet tolereren van 'valse
profeten'. Wanneer stelselmatig het
Schriftgezag wordt ondermijnd en di
verse dwalingen'gesanctioneerd, kan
het wenselijk zijn zich te ontrekken.
Rotterdam F. L. Stolk.
Verontrusten (2)
Gaarne wil ik dik onderstrepen wat
mevr. Baalbergen schreef. Laten wij
toch bedenken en dat het middel
van afscheiding erger is dan de
kwaal. Hoeveel gezins- en familie
moeilijkheden komen hieruit voort.
Van de kansel zei kortgeleden een
predikant ,,De kerkelijke verdeeld
heid is de ergste zonde van onze
tijd". God geeft de belofte aan de
eenheid, dat de wereld daardoor tot
geloof komt. Johannes 17 vers 21.
Vroomshoop J. Boessenkool
Werkgelegenheid
Minister Boersma (sociale zaken»
waarschuwde de werkgevers in het
Vara-radioprogramma „In de Rooie
Haan" als volgt: „Investeringen die
nen te leiden tot meer werkgelegen
heid. Het zou onaanvaardbaar zijn.
als de ondernemers hun eventuele
rendementen, die mogelijk zijn door
het offer van de werknemers (loon
stop) zouden steken in machines, om
arbeiders te vervangen." M.i een
goed standpunt. En nu staatssecre
taris Polak (binnenl. zaken) bij zijn
pleidooi voor de invoering van de
centrale persoonsadministratie. Die
zou zo wenselijk zijn. o m. omdat die
zoveel werk zou kunnen besparen!
Dat zou een prachtige beleidslijn
zijn met 200.000 werklozen
Broek op langedijk—N. A. C. Wissel.
4. De grotere handelaars varen daar
wel bij. De kleine handelaren zorgen
voor de distributie. Zonder te veel
risico en dus ook zonder te veel winst,
hetgeen de positie van de groothan
delaar alleen maar aantrekkelijker
maakt.
5. Iedere gebruiker is nu door de wet
in staat gesteld op te treden als klei
ne handelaar. Dit leger van kleine
handelaren, dat we er op deze manier
bij krijgen, creeërt a) een nieuw leger
van gebruikers (je kan nu immers op
veilige wijze er iets van uitdelen); b)
een hele laag van groothandelaars,
die op grotere schaal zaken kunnen
doen en snel en makkelijk duizenden
guldens per week kunnen afzetten.
Gaart ds. S. Boonzaaijcr
Drugs (6)
Bewezen Is dat het gebruik van de
zgn. softdrugs niet onschadelijk is en
in de praktijk gevolgd wordt door
gebruik van harddrugs. Toch meent
men in regeringskringen de soft
drugs uit de sfeer van het verbod te
moeten halen. Waarom is hier geen
sprake van bescherming van het in
dividu. zoals men wel bepleitte ten
aanzien van maatregelen in het ver
keer. zoals bromfietshelm en auto
gordel? Hoewel deze laatste maatre
gelen ook niet op grond van bewezen
feiten, maar op veronderstellingen
berustten. Makkelijker is het aanto
nen van het verderfelijke van soft
drugs door na te gaan waarmede de
drugverslaving van de jonge men
sen. die voor hulp zich melden, be
gonnen is.
Overigens vind ik de maatregelen
ten aanzien van het verkeer op een
geheel ander vlak liggen. Ik wil al
leen maar het verschil in argumente
ring aangeven. Spreek maar eens
met ouders die kinderen hebben die
zich bevinden in de invloedssfeer
van druggebruikers en -handelaars.
Rotterdam H. van Dam
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De in opbouw zijnde alternatieve bank voor
ontwikkelingsprojecten van de wereldraad van kerken komt niet
in een van de noordelijke provincies.
Dr. H. Wiersinga
Prof. dr. W. Albeda, de Nederlandse
mede-directeur van de bank, heeft
bekendgemaakt, dat de geplande
vestigingsplaats Amsterdam ge
handhaafd blijft. Zijns inziens dient
de bank. met de vele internationale
contacten, zo dicht mogelijk bij
Schiphol te worden gevestigd.
In Friesland is grote teleurstelling
over deze beslissing. Onder leiding
van de provinciale diakonale com
missie van de hervormde kerk werd
daar actie gevoerd, om de bank naar
het noorden te halen. CNV-voorzitter
J. Lanser stond achter het plan aller
lei Friese organisaties alsmede de
bestuurscommissie noorden des
Van een onzer verslaggevers
ASSEN „Eredienst", het op z'n minst vier maal per jaar
verschijnende tijdschrift voor liturgie, is deze maand aan zijn
tiende jaargang begonnen. Een opmerkelijk feit, omdat de ge
schiedenis der publikaties over liturgische zaken er meer een is
van vallen dan van opstaan.
Over die historie ontvangen wij van
ds. A. G. Soeting. hervormd predi
kant Assen en lid van de redactie van
„Eredienst de volgende gegevens:
In 1946 verscheen „Kerk en Ere
dienst. Nederlandsch Hervormd Tijd
schrift voor liturgie". Dit was een
luxe uitgegeven blad van flink for
maat; de eerste jaargang telde zelfs
378 pagina's. De redactie werd ge
vormd door dr. W. Aalders, ds. B. J.
Arts, prof. dr. J. N. Bakhuizen van
den Brink. prof. dr. G. van der Leeuw,
ds. J. Loos, ds. J. H. Smit Sibinga en
W. Vos.
Na vier jaar moesten de toenmalige
redactie en uitgevers het opgeven.
„Kerk en Eredienst" werd officieel
orgaan van de hervormde kerk en
ondergebracht bij het Boekencen
trum in Den Haag. De nieuwe redac
tie werd gevormd door prof. dr. J. N.
Bakhuizen van den Brink, hoofdre
dacteur. dr. W. Aalders. ds. A. Faber,
ds. A. W. Lazonder (die 25 jaar secre
taris van de hervormde raad voor de
eredienst is geweest) en ds. P. C.
Roodenburg ds. J. Loos was inmid
dels overgegaan naar de rooms-
katholieke kerk).
Dit officiële blad heeft het tot de
twaalfde jaargang gebracht. Bij ge
brek aan abonnees werd het opgehe
ven. De raad voor de eredienst publi
ceerde sindsdien in zgn Jaarboeken.
Na het zesde jaarboek moest ook
deze uitgave om financiële redenen
worden gestaakt.
In Groningen begon in 1966 de com
missie voor bezinnning op de liturgie
van de hervormde gemeente aldaar
een blaadje uit te geven met de naam
„Eredienst". Dit als plaatselijk, op
z'n best regionaal orgaan in de wieg
gelegde tijdschrift werd weldra een
landelijk blad. ook omdat de „Mede
delingen" van de liturgische vereni
ging er een plaats in kregen (het
lidmaatschap van de vereniging werd
omgezet in een abonnement op „Ere
dienst").
Toen er een eind kwam aan de uitga
ve van de Jaarboeken, aanvaardde
de raad voor de eredienst van de
hervormde kerk het blad „Eredienst"
als zijn publikatieorgaan. En zo heeft
„Eredienst" nu zijn tiende jaargang
bereikt. Het blad kost per jaar mini
maal zeven gulden. Dit (of een hoger)
bedrag kan gestort worden op giro
nummer 53.43.96 t.n.v. penningmees
ter tijdschrift voor liturgie te Dam-
woude.
LONDEN—De financiële beheerders
van de kerk van Engeland hebben
besloten op de komende aandeelhou
dersvergadering van de Midland
Bank een motie te steunen, waarin
gevraagd wordt dat de bank leningen
aan Zuid-Afrika staakt.
De Midland Bank maakt deel uit van
een Europees-Amerikaanse combina
tie van banken, die leningen ver
strekt aan de regering van Zuid-
Afrika. In Nederland is de Amro-
bank daarbij betrokken. De Neder
landse groep Betaald Antwoord heeft
daarom al enige tijd geleden opgeroe
pen tot boycot van de Amro-bank.
De financiële beheerders van de ang
licaanse kerk hebben verklaard, dat
zij hun doel liever niet bereiken via
acties op aandeelhoudersvergaderin
gen. Nu de weg van onderhandelin
gen echter zeer duidelijk gefaald
heeft, heeft de commissie besloten,
bij een eventuele stemming over de
motie op 7 april, deze te zullen steu
nen. De kerk van Engeland heeft een
zeer belangrijk aandeel in de Mid
land Bank.
De financiële commissie heeft tevens
besloten de aandelen, die de kerk
heeft in Zuidafrikaanse Consolidated
Golds Fields, te verkopen. Twee jaar
geleden had de kerk nog voor ruim
zevenhonderdduizend gulden aande
len in de Zuidafrikaanse goudmijnen.
Deze afhankelijke familieleden van
gevangenen worden niet door de
Zuidafrikaanse overheid geholpen.
Het buitenland en met name het De
fense and Aid Fund valt die taak toe.
In ons land heeft naast het Defense
and Aid Fund het systeem van de
gezinsadoptie ingang gevonden. Het
Comité Gezinsadoptie zoekt in ons
land steun bij groepen, die zich ver
antwoordelijk stellen voor een of
meer gezinnen. Vorig jaar werd aldus
50.000 gulden bijeengebracht. In het
algemeen gaat het volgens dit comité
om gezinnen waarvan de man of de
vrouw een gevangenisstraf heeft uit
gezeten wegens overtreding van de
rassenwetten.
Gezondheid
Na hun vrijlating worden deze
mensen veelal verbannen naar afge
legen oorden waar hun slechts een
beperkte bewegingsvrijheid is toe
gestaan. Er is in deze gebieden vrij
wel geen passend werk te vinden. De
schaarse baantjes die er zijn worden
slecht betaald.
Daar komt bij dat velen aan hun
gevangenschap een slechte gezond-
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13001
ROTTERDAM DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
De houding van de Kamer om zich
over het gebruik van zgn. soft-drugs
niet meer druk te maken is een uiting
van volslagen blindheid. Een ieder
die de praktijk kent. weet dit.
Het is volstrekt onzinnig en hypo
criet tussen handel en gebruik te
onderscheiden als nu wordt gedaan
en voorgesteld.
1. Het gebruik vrij laten (daar komt
het op neer) kan de handel alleen
maar goed doen.
2. 30 gram hasjiesj van goede kwali
teit is een flinke portie. In je eentje
kan je er dagelijks een maand lang
van onderuit gaan. high worden, sto
ned raken of hoe je dat verder ook
noemen wilt. In zijn roesopwekkend
vermogen is het te vergelijken met 10
liter jenever!
3. Voor een kleine handelaar is 30
gram voldoende als handelsvoor
raad. Op deze wijze kan hij b.v. 6
maal een portie van 5 gram verkopen.
Vult hij iedere dag zijn voorraad aan
via een groothandelaar, dan kan hij
op deze wijze een omzet maken van 7
maal 30 maal 4 (zeg 4.— per gram)
840 per week! Het hoogste risico
dat hij daarbij loopt is een bekeu
ring! Daarnaast kan hij natuurlijk
adresjes vinden (b.v. bij vriendeni.
waar hij tijdelijk porties kan bewa
ren van 30 gram. Op deze wijze kan
hij zijn omzet weer verveelvoudigen,
en dit allemaal nog zonder een mis
drijf te plegen!
Prof. dr. H. Berkhof schrijft ons:
Trouw heeft de laatste weken, ener
zijds uit eigen beweging, anderzijds
via brieven van lezers, veel aandacht
besteed aan de kanseltaal. die dr. Ter
Schegget in een kerkdienst in Wage-
Studie
We kunnen daar gemakkelijk achter
komen door het nieuwste theologisce
werk van dr. Ter Schegget ter hand te
nemen, „Het lied van de Mensenzoon.
Studie over de christuspsalm in Fi-
lippemzen 2 vers 6 tot 11". uitgave
ningen moet hebben gebezigd. En nu4 Wereldvenster. Zelf wijs ik de daar
kwam ook het conflict rondom het
hervormde kerkblad van Delft weer
ter sprake, waarin ds. Zuurmond
geen recensie mocht publiceren van
Gollwitzer's boek „De kapitalistsche
revolutie
Ter Schegget en Zuurmand zijn
geestverwanten, beiden behorend tot
de „christenen voor het socialisme".
Ik ben geen geestverwant van hen.
Zij hebben grote bezwaren tegen
mijn theologie en ik tegen de hunne,
en wij steken dat wederzijds niet
onder stoelen en banken
Maar ik acht het de plicht van de
kerk en van onze onderlinge omgang
in de naam van Christus om onze
kracht niet te steken in rellen over
uiterlijkheden. Een uiterlijkheid kan
belangrijk zijn. omdat ze naar een
diepere kem verwijst. Laten we dan
die kern opzoeken.
gegeven uitleg af. Maar wie dat boek
leest, zal merken dat de votte etiket
ten van „neo-marxisme", „politiek
messuanisme" en „theologie van de
revolutie.' er precies niét vp passen.
Ter Schegget is een vurig volgeling
van Karl Barth. in het bijzonder de
Barth van de Römerbriefl tweede uit
gave. Op grond daarvan meent hij
een zeer bijzonder verband te moeten
leggen tussen Christus en de arme
Niemand hoeft vet daarin met Ter
Schegget eens te zijn. Maar niemand
ook kan ontkennen, dat er een ver
band is. en vooral in het evangelie
van Lucas telkens weer zichtbaar
wordt. Als Ter Schegget dat verband
in zijn exegese en zijn politiek ver
keerd legt. hoe kunnen we het dan
zuiverder leggen? Daarover is door
de officiële christenheid in tweedui
zend jaar nog opvallend weinig nage-
Prof. dr. H. Berkhof
dacht het uitdagende opstel van
Noordmans „Zondaar en bedelaar"
niet te na gesproken.
Men denke aan het diepe en ware
woord van Chantepie de la Saussave
sr.: „Ontneem aan de dwaling haar
waarheid en gij ontneemt haar haar
kracht". Maar dat is wel wat moeilij
ker dan recensies te weigeren of te
protesteren tegen „kop" en „klauw"
op de kansel.
John Laredo
heid hebben overgehouden. Wie zo
gelukkig is geweest om in zijn ver
banningsoord werk te vinden, moet
dit werk vaak opgeven omdat hij
blijkt te lijden aan t.b.c., astma of
een andere ziekte. De kosten van
medische hulp zijn erg hoog en dit
zelfde geldt voor de vervoerstarieven:
het komt niet zelden voor dat iemand
50 km moet reizen voor een bezoek
aan de dichtstbijzijnde dokter.
Het gezin krijgt zo geen redelijke
kans om zich te herstellen van de
geestelijke en materiële schade die
het tijdens de gevangenschap heeft
opgelopen. De gezinsleden zijn lange
tijd uit elkaar geweest; vaak werden
kleren en huisraad gestolen.
De stichting gezinsadoptie zorgt dat
zoveel mogelijk van deze getroffen
gezinnen een aanvulling op het inko
men ontvangen van zo n 150 tot 250
gulden per maand. Vorig jaar waren
dat er 110.
Dr. John Laredo heeft zojuist een
lezingentournee in ons land gehou
den. tijdens welke hij nog eens ui
teengezet heeft hoe noodzakelijk
hulp van buiten is voor de gezinnen.
Laredo is lid van-de Nederduits Ge
reformeerde kerk. Hij gaf les aan de
universiteiten van Natal en Port Eli
sabeth. In augustus 1964 werd hij
aangehouden door de Zuidafrikaan
se politie en veroordeeld wegens sa
botage. Na te zijn vrijgelaten in 1969
werd hij onder huisarrest geplaatst,
maar in 1970 kreeg hij de gelegen
heid naar Engeland te gaan. Het
gironummer van het Comité Gezin
sadoptie te Amsterdam is 29 39 732.
lands betuigden steun of instem
ming. Het gemeentebestuur van
Smallingerland had de bank zelfs al
gevraagd, eens naar Drachten te ko
men om te zien hoe gunstig deze
gemeente gelegen is. Overweging
daarbij was de werkloosheid in het
noorden.
Een woordvoerder van de provinciale
diakonale commissie zei ons. dat on
danks de toezegging in oktober ge
daan. dat er een serieus onderzoek
zou worden ingesteld naar de moge
lijkheden. er van de zijde van de
bank geen enkel onderzoek geweest
is. De wereldraad heeft een kans ge
mist, om zijn conceptie van „verant
woordelijke samenleving" in praktijk
te brengen. Hier lag een mogelijkheid
voor de kerken om de schijnbare wet
matigheid van de geldende economi
sche en maatschappelijke normen
aan de kaak te stellen. De wereldraad
had in de Nederlandse situatie
„exemplarisch" kunnen handelen, nu
het overheidsbeleid tot spreiding van
werkgelegenheid te weinig resultaten
afwerpt.
NEW YORK Kerken blijken een
gemakkelijk doelwit voor brand
stichters. die hun onvrede willen to
nen met de manier, waarop de esta
blishment dit jaar het tweede eeuw
feest van de Verenigde Staten viert.
Dit jaar zijn al twee historische ker
ken in Massachusetts, die waren aan
gewezen als monumenten van dit ju
bileumjaar. verwoest.
In Brooklin werd de episcopaalse
Pauluskerk, het oudste godshuis in
deze voorstad van Boston, door een
grote ontploffing vernield. In Lynn
brandde een neogotische kerk af. die
onmogelijk kan worden herbouwd,
omdat het rood geaderde graniet,
waaruit de kerk was opgetrokken,
nergens meer te krijgen is.
Zekere groepen revolutionairen heb
ben vorig jaar aangekondigd, elk mo
nument te vernielen, dat door de es
tablishment zou worden uitgeroepen
tot markante jubileumplek. Kerken
zijn dagelijks vaak vele uren open,
meestal met weinig of geen toezicht.
Ook de architectuur vergemakkelijkt
de aanslagen. Bovendien ontbreekt
in de oudere kerken automatische
blusapparatuur.
WAAROM?
Waarom vasten de leerlingen vai
Johannes en van de farizeën wel
maar uw leerlingen niet?
Marcus 2.
We moeten natuurlijk niet allerli
vasten door elkaar gooien Het ga:
hier om het cultisch vasten. Ret va;
ten zoals Israël dat kende in bepa;
de onthoudingen, die moesten uil
drukken hoe de innerlijke gesteh
heid was van hen die vasten, nami
lijk bepaald door de droefheid ovi
zijn kwaad. De discipelen van Jezi
doen een keer. als de anderen zo'
vastendag houden, niet mee. D;
wekt bevreemding. Iets nieuw;
Waarom? Dat willen we dan wel eei
weten. Wat zijn de argumenten? Wi
u ze a.u.b. even op een rijtje zettei
Misschien is de zaak dan wel in ordi
Het antwoord van Jezus is eenvoi
dig: ze hebben de bruidegom in hi
midden. Dat wil zeggen, ze zijn bezi
het feest te vieren van Gods trou\
en gerechtigheid. En daarin wordei
zonden weggedaan. En dan volgei
die bekende woorden over de niem
lap op een oud kleed. En de wijn. Eei
nieuwe inhoud vergt een niem
vorm. De grote afwijking die ht
evangelie in de wereld betekei
vergt een afwijkende vorm van le
ven. Tegenover de tristesse: vreug.
de; tegenover de angst: vrede; tegen
over valse bezorgdheid: gerechtig
heid en Trouw. Daarom!
Beroepingswerk C
NED. HERV. KERK
Beroepen te Tiendeveen: J. W. Goos [1
sen kand. te Rijssen: te Nunspeet: J II
M. de Raad te Stolwijk; te Waddinx
veen: W. H. van Kooten te Hillegersl
berg; door de gen. syn. der Nedfl
Herv. Kerk als pred. voor buitengAJ
werkz. (legerpredikant): C. van Ros
sem kand. te Voorthuizen.
Bedankt voor Stellendam: J. va
Wier te Kampen.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Bergentheim: W. Pon Dl
welse te Ureterp; te Meppel: H. E gil
Nieuwenhuis te Zuidwolde (Gr.); tcplj
Stadskanaal P. F. Lameris te Blija-Cj(
Holwerd.
kr
AMSTERDAM In Zuid-Afrika waren in de jaren zestig zo'n
3500 tot 4000 politieke gevangenen. Volgens John Laredo, een
Zuidafrikaanse volkenkundige, die na zijn ontslag uit een Zuid
afrikaanse gevangenis thans in Engeland culturele antropologie
doceert aan de universiteit in Bradford, zijn er op het moment
weliswaar heel wat minder politieke gevangenen, maar er zijn
toch altijd nog zo'n tienduizend mensen aangewezen op hulp,
omdat hun man. vader of zoon om politieke redenen gevangen zit
of gegtroffen is door een vrijheidsbeperking.
J>Vo
Bedankt voor Utrecht N.W., Leider
en Terneuzen: P. Schelling te Mid de
delburg. ve
CHR. GEREF. KERKEN
Beorpen te Zwaagwesteinde: J. Planmr'
tinga Le Dronten. 'gei
Bedankt voor Aalsmeer: J. J. de Jon nc
ge te Kampen; voor Den Haag-Zuid he>
J. van Amstel te Enschede-Westbei
voor IJmuiden: J. Brons te Veenen^ei
daal. nei
GEREF. GEMEENTEN drJ
Bedankt voor Tricht: A. Hoogerlandmé
te Krabbendijke; voor Hamilto&aai
(Can).: D. Hakkenberg te Lisse. st„
BAPT. GEMEENTEN da.
Aangenomen naar Musselkanaal: J,y
Bouritius te Arnhem.
GEREF. KERKEN gT
Aangenomen naar Ouderkerk aan deonl
Amstel: kand. J. A. Scholten tqie(
Kraggenburg; de benoeming tol^p,
geest. verz. psych. ziekenhuis Velden
wijk te Ermelo, Tj. Kuipers aldaar.on,
ind
Nguyen rec
Aartsbisschop Nguyen Van Binh van^
Saigon in Zuid-Vietnam heeft eenoe
geharnaste waarschuwing gerichladj
tot al degenen, die zich van de kathoder
lieke godsdienst en van katholiekejeu
kerken bedienen om illegaal verzeeg
tegen de staat te plegen. De toe^at(
komst van de kerk is verbonden metg0n
die van het land Vietnam, aldus d^ee
aartsbisschop. Hij reageert hierme^rjj
op de onlusten, die zich enkele dagei}nn
geleden in Saigon hebben voorgele
daan Onder dekmantel van de kerk
hadden tegenstanders van het nieu-"~
we bewind, onder wie een priester,
acties ondernomen. Dergelijke ge-
welddaden bewijzen de kerk geen f y
dienst, aldus de verklaring van
aartsbisschop Nguyen, die gepubli
ceerd werd in het blad Tin Sang.
Prof. W. Kremer
Gisteren is de christelijke gerefor V
meerde theoloog prof. W. Kremei
tachtig jaar geworden. In het kerke
lijk leven heeft hij jarenlang een be
langrijke plaats ingenomen. Hij wai
onder meer enkele malen praeses var
een generale synode van de christelij
ke gereformeerde kerken, hoofdre
dacteur van het weekblad De Wekkei
en voorzitter van de bond van chris
telijke gereformeerde jongelingsver
enigingen. Nadat hij 28 jaar predi;
kant was geweest (in Kornhorn
Leeuwarden en Apeldoorn), werd hij
in 1954 hoogleraar aan de theologij
sche hogeschool in Apeldoorn. Vijf
tien jaar doceerde hij daar Nieuwl
Testament, ambtelijke vakken ei)
ethiek.
-(
drc
Den Alerdinck. Laag Zuthem
(tel. 05290 541): e
Nieuwe oriëntatie, ontmoetingsdag c
gen van predikantsweduwen. 19 -jdie
21 maart;
Mijn vrije ogenblikken, weekend- y
cursus met zelfstandig wonendeq
vanaf 30 jaar. over o.m. vrijetijdsbi
steding. 27-28 maart:
Jij, weekend rondom vriendschap)
met zelfstandig wonenden tot 35
jaar. 3-4 april.
end
'der 1
isbej 1
i