Hongaren zijn De Ruyter niet vergeten I Conferentie van gereformeerde synode was verhelderend Petitie verontrusten 7322 handtekeningen Vandaag Verslag van besloten vergadering Onze adressen: Zuidafrikaanse brief op synode-agenda Nu vierduizend academici werkloos VOORBIJGANG! dl Voor tentamen geslaagd door computerfout VRUOAG 27 FEBRUAR11976 KERK-BINNENLAND door ds I. L. Tüski Een sterke Nederlandse oorlogsvloot, aangevoerd door haar roemruchte admiraal, Michlel Adrlaanszoon de Ruyter, lag ten anker ln de brede baal van Napels op 11 februari 1676. De mensen van Napels met hun 8paanse onderkoning gingen die dag rustiger naar bed dan voorheen. De aanwezigheid van hun Nederlandse bondgenoten verzekerde hun veiligheid tegen die andere, gevaar lijke, oorlogsvloot: van de strijdlustige Franse koning Lodewijk XIV. Plotseling, ln de avondschemering, klonk een lied van de Hollandse sche pen, onbekend voor de roomskatho- lleke oren van de nieuwsgierigen op het strand van de baal. Stoere man nenstemmen vonden elkaar in dezelf de psalmmelodie, hoewel zij eikaars woorden niet konden volgen. „Toen de benauwdheid dreigend op mij viel en angsten voor het doods- njk mij bekropen, heb ik de naam des Heren aangeroepen en weende: Heer mijn God. bewaar mijn ziel! Hij is goedgunstig in gerechtigheid. Hij wil zich altijd over ons ontfermen. Zijn kracht kwam mij, eenvoudige, beschermen. Rust nu, mijn ziel, de Heer heeft u bevrijd." Zesentwintig Hongaarse predikan ten, „zeer armelijk en jammerlijk om aan te zien en schier geen klederen aan het lijf*, waren Juist op het oor logsschip aangekomen en zongen Psalm 116 samen met Hollandse pre dikanten en officieren, matrozen en mariniers. Na herhaald aandringen van De Ruyter waren deze onschul dig veroordeelde Hongaarse geloofs genoten juist vrijgelaten uit de .eeu wige slavernij" van de Spaanse ga leien. Een onvergetelijke dag voor Hongaren en Nederlanders toen, maar ook nu nog. driehonderd jaar later. Herdenking Deze maand hebben christenen in heel Hongarije deze historische dag feestelijk herdacht lil kerkdiensten en andere samenkomsten. Opnieuw klonk de bekende melodie van Psalm 116 ln de meeste kerkgebouwen van de 1250 calvinistische en 450 lutherse gemeenten. Ja, ook ln de meer dan drie eeuwen oude kerkgebouwen, op wier kansels nog de galeislaaf predikanten stonden. De twee „histo rische zusterkerken" kennen geen grote scheiding sinds de Reformatie. En opnieuw luisterde men naar de eeuwige boodschap over het ware, diepe geloof ln de Here Jezus Chris tus, de echte Behouder en Bevrijder het enige fundament, waarin de trouw en de volharding van ook deze geloofsgetuigen wortelden. Het inspirerende centrum van al deze herdenkingen lag in het calvinistisch Rome van Hongarije. Debrecen. In de oude historische gebouwen van het „Reform*tus Kollegjum" en de Grote Kerk daar werd een reeks van samenkomsten, kerkdiensten en tert- toonstellingen gehouden. Het „colle ge van de theologische doctoren" (de professoren van de theologische aca- demieën van Boedapest en Debrecen en een aantal theologen uit binnen- en buitenland) had als organisator de werkweek (9 -13 februari) goed door dacht. Heden Op de eerste twee dagen werd gespro ken over het hedendaagse kerkelijke leven en theologische denken. Met grote dankbaarheid aan God hoorde men, hoe de nieuWe Hongaarse bij belvertaling. die pas verscheen, tot stand is gekomen. Daarna werden de eerste ontwerpen van twee handboe ken Ingediend: een nieuw liturgisch dienstboek en een diakonaal hand boek. Dat laatste is niet alleen be doeld als studieboek voor de pas be gonnen driejarige opleiding voor „be roepsdiakenen", de vaste medewer kers aan de achttien diakonale in richtingen, maar ook als praktische handwijzer voor het diakonale werk ln de plaatselijke gemeenten. Boeiend Zeer boeiend was ook de discussie over goed voorbereide stellingen over Gods openbaring, de leer over Chris tus en over de kerk en over de ver houding tussen zending, evangelisa tie en diakonie. Het is een duidelijk streven van de Hongaarse theologen, heel hun theologisch denken op nieuw te formuleren in de situatie „hier en nu", maar altijd op gronds lag van de bijbel en getoetst aan hun geloofsbelijdenissen: de Heidelber- ger catechismus en de tweede Helve- tische confessie. Verleden De twee volgende dagen van de con- ferentieweek in Debrecen zorgden voor een terugblik op het verleden, op de geschiedenis van de vervolgin gen door de tegenreformatie tussen 1671 en 1681, de verschrikkelijke tien jaren, die de naam het rouw- decennlum" hebben gekregen. Op 11 februari, op een gewone werk dagochtend. kwamen vijftienhon derd mensen, die de koude winter- wind van de nabije puszta trotseer den, naar de feestelijke herdenkings- Tijdens de De Ruyter-herdenking in Debrecen kon deze bijzondere foto worden gemaakt. Vóór het De Ruyter-monument op het Calvijnplein staat hier in het midden de heer F. de Ruyter de Wildt uit Den Haag, een afstammeling in het twaalfde geslacht van de grote admiraal. Links van hem de Hongaarse Amerikaan dr. A. Harsanyi, een nazaat in rechte lijn van een van de bevrijde calvinistische dominees. Rechts mevrouw Kaan-Steüer, een nakomelinge van een bevrijde lutherse predikant. Mevrouw Kaan is de echtgenote van de Nederlandse dominee Fred Kaan, die in Geneve werkt als staflid van de hervormde wereldbond. dienst in de Grote Kerk. De voorzit ter van de synode, dr. T. Bartha.' leidde de dienst. Op grond van zijn tekst, de door de Hongaren meest geliefde psalm, de negentigste, sprak hij over 1. „Soli Deo gloria": de schepping staat onder de wet van de veranderlijkheid, maar Gods macht en trouw blijven onveranderlijk; 2. „Sola scriptura": alleen de van God ontvangen leer, het door de Geest levend geworden Woord zal Gods volk leiden; 3. „Sola gratia": het volk, dat op de leiding van de Geest steunt, heeft de hóóp; haar voor smaak, de genade, wordt al in de tijd hier op aarde geproefd. Feestrede De kerkhistoricus prof. dr. L. Makkai sprak de eigenlijke feestrede uit: de herdenking wil geen oude wonden van rooms-katholieke of protestant se christenen openscheuren. Alle ker ken verlangen in onze tijd naar een nieuwe reformatie. Eikaars overtui ging blijven wij eerbiedigen, maar tegelijkertijd zoeken wij samen de smalle weg naar de gezamenlijke Heer. Zuil Na het zingen van het bekende Hon gaarse „galeislaaflied" werden vijf kransen bij het monument gelegd, eerst namens de calvinistische en de lutherse kerken van Hongarije, dan namens de Hongaars sprekende zus terkerken in Tsjechoslowakije en Roemenië. De laatste krans zetten dr. A.H. van den Heuvel en ds. L. de Liefde uit Vlissingen, de geboorte stad van De Ruyter, bij de voet van de zuil. namens de Nederlandse her vormde kerk en de gereformeerde kerken in Nederland. Op de rood-wit- blauwe linten stond in twee talen „In Christus verbonden" en „Bevrijd tot de dienst aan de bevrijding". Na de dienst trok de menigte - met tientallen predikanten uit binnen- en buitenland in toga's voorop -- van de Grote Kerk naar het park van het Calvijnplein, waar de „herdenkings zuil van de galeislaaf predikanten" staat. Al hun namen staan erop, TGntOOnStGlIinGGfl maar ook die van hun bevrijder, on der de afbeelding van een toenmalig Hollands oorlogsschip. 's Middags werden niet minder dan drie tentoonstellingen feestelijk ge opend: een cultuurhistorisch over zicht van de calvinistische kerk van Hongarije, een andere óver de ge schiedenis van het „Reformótus Kol- legium" (gesticht in 1538: tegenwoor dig herbergt het de theologische aca demie en het laatste christelijk gym nasium) en nog een tentoonstelling over het rouw-decennium. 's Avonds liepen opnieuw velen over de besneeuwde straten van Debrecen naar de Grote Kerk. Drieduizend mensen maakten in de stampvolle kathedraal een onvergetelijke muzie- k-avond mee. Het beroemde koor van het Reformatus Kollegium zong twee voor deze avond geschreven canta tes: „Memento", van lijden naar be vrijding, voor koor en orkest, van prof. dr. Z. GÓrdonyi en „Furor Besti- ae" (de razernij van het beest uit Openbaring 13, zoals hij de onschul dig veroordeelde predikanten ver volgde). Dit laatste stuk voor koor en orgel is geschreven door Lajos Vass, een leerling van Zoltan Kodaly. On willekeurig kwam de gedachte op: zijn er misschien ook in Nederland koren, die deze stukken in de periode van de herdenking van de driehon derdjarige sterfdag van De Ruyter (later dit jaar) op hun repertoire zou den willen opnemen? Op de tweede kerkhistorische dag werden tien referaten over het rouw- decennium gehouden. De sprekers kwamen onder meer uit de Verenigde Staten, Zwitserland, Duitsland, Tsje choslowakije, Roemenië en Oosten rijk. Het is de bedoeling deze bijdra gen te bundelen. Toekomst Het programma van de vijfde en laat ste dag richtte zich naar de toekomst. Volgend jaar gaat de hervormde we reldbond zijn honderdjarig bestaan herdenken met de gezamenlijke be handeling van het onderwerp „Gods heerlijkheid en de toekomst van de mens". Van de vier lezingen over dit onderwerp had de laatste zeker de grootste belangstelling vooraf en de nodige deining achteraf. Dr. K. Tóth, de secretaris-generaal van de Praag se christelijke vredesconferentie, sprak over „het Christus-getuigenis van de kerk op de weg van het dienen". Uit de drukke diScussie werd het dui delijk, dat deze lezing een nieuw ge sprek tussen christenen en kerken uit West- en Oost-Europa heeft geopend over christendom en socialisme. Ech ter altijd met het wezenlijke verschil - zoals herhaaldelijk in de discussie werd gezegd - dat dit onderwerp voor de christenen in het westen theorie blijft en voor de christenen in het oosten dagelijkse werkelijkheid is. De schrijver van dit artikel, ds. I. L. Tüski te Utrecht, is predikant voor de geestelijke verzorging van de Hongaars sprekenden in Nederland. UIT VAN LEZERS Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kannen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Drugs (4) Graag zou ik me willen stellen achter de uitspraken van Dr. Kruising a wat betreft het dnig-beleid van de regering. Hoewel ik meestal ook met grote aandacht luister naar de woor den van Aantjes. vind ik dat zijn Jongste uitspraak minder gelukkig is. Mr. Aantjes. zal het ook wel als moei lijk ervaren telkens op twee sporen te moeten rijden. Enerzijds het C D-A.-spoor en anderzijds het kabi- nets-beleid te moeten sparen (want waar haal Je zo vlug een ander kabi net vandaan, als het huidige komt te vaUen). Ons land wordt aangezien als een land met een te-soepel-beleid in zake het drug-gebruik. In allerlei com mentaren hoor Je als het ware: In Nederland kan vrijwel alles Ge woon nuchter en praktisch gespro ken en dan ook nog bijbels (zonder nu direct politiek-voorzichtig te moeten spreken) moet het beleid rondom de drugs toch scherper worden Vooral de handel ln drugs moet be lemmerd worden. Daar moeten wet ten voor zijn. Te veel handeleraen in drugs leven een heerlijk leventje en Uc heb van meerdere kanten verno men dat o. a. de politie er zelfs bang voor ls Niemand wil een mes in zijn rug of zijn huls ln brand, zo wordt ook dan gezegd Als C.DA- •klezer zou ik wensen dat Mr. Aan tjes zich ook hierin inzet voor een AMSTERDAM: Postbus 659. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13001 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9, Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101, Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 bijbels-verantwoord beleid Of moet Ik verwijzen naar het Boedhis- me, waar een der vijf hoofdgeboden luidt: het afzien van het gebruik van verdovende middelen. Middelburg Ds. R. P. Ytsma Godsdienstonderwijs Mij trof 24 februari in het artikel „de staatssecretaris en het godsdienst onderwijs" de klacht over ernstig ta nen van de belangstelling voor gods dienstonderwijs en de aansporing tot verhogen van vergoeding aan lerare nopleiding jn dezen. Is het te „vrijzin nig" of te „modem" gedacht, als men veronderstelt, dat ook het te zeer vasthouden aan Heidelbergse cate chismus. Augsburg se confessie. Sy node van Dordrecht, Concilie van Twente en daarop gegrondveste ideeën, alsof de wereld sedert de 16e eeuw heeft stil gestaan, mede de oor zaak Is yan het gesignaleerde ver schijnsel? Maastricht F. Allema Van een onzer verslaggevers LEUSDEN - Het dagelijks bestuur (moderamen) van de gereformeerde synode heeft gisteren besloten de brief van „de brëe moderatuur" der Nederduitse gereformeerde kerk. waarin deze de eis stelt dat de gere formeerden voor 2 april hom of kuit kiezen inzake het lidmaatschap van het programma tot bestrijding van het racisme, gewoon als ingekomen stuk te behandelen. De behandeling van de brief zal plaats hebben tegelijk met de be spreking van het bezoek van synode- voorzitter ds. C.Mak aan Zuid- Afrika. Of het betreffende rapport, waaraan de commissie-Mulder werkt, dan ook al gereed is. kan nu nog niet worden gezegd. Prof. DR.D.C. Mulder, de voorzitter van deze commissie is thans ln Zuld- Afrika als lidvan de delegatie van de vrije universiteit. Volgens de persdienst van de gere formeerde kerken wordt niet ver wacht. dat de Nederlandse gerefor meerden hun steun aan het fonds van de wereldraad van kerken zulle- nintrekken vanwege het Zuidafri kaanse dreigement, te meer niet, OMdat de zwarte gereformeerde ker ken Juist de banden met Nederland willen verstevigen. LEUSDEN volgende week verschijnt het reeds eerder aangekondigde verslag van de in januari j.l. gehouden besloten conferentie van synodeleden over de spanning in de gereformeerde kerken. In opdracht van het moderamen der generale synode heeft de informatiedienst van deze kerken in een dubbel nummer van het blad Kerkinformatie vrijwel woordelijk weergegeven wat daar is besproken. Uit het verslag valt af te leiden dat de conferentie in zijn opzet geslaagd is, wat uiteraard niet betekent dat be staande theologische verschillen zijn opgelost. Wel is er eèn beter begrip ontstaan van de motieven die gereformeerde theologen bewegen in hun theologi seren. na inleidingen van respectieve lijk de hoogleraren dr H. M. Kuitert te Amstelveen en dr Herman N. Ridder bos te Kampen als representanten van wat wel genoemd wordt de nieu we en de klassieke theologie. Verder is meer helderheid verkregen over waar die motieven elkaar raken, waar ze uiteengaan en wat dit voor de gemeente (de kerk) betekent. Daar door is meer duidelijkheid ontstaan over hoe het in de toekomst zou moe ten met de verhouding tussen theolo gie en gemeente. Leerkracht Belangrijk punt op de conferentie was de kwestie van de leertqcht, of het leergezag. In tegenstelling met dr Ridderbos meent dr I^uitert dat er in de gereformeerde kerken sprake moet kunnen zijn van een theologi sche dialoog zonder dwang. In een analyse werd evenwel gesteld: een dialoog zonder dwang betekent in feite complete vrijblijvendheid en kan niet zonder meer. Anderzijds geldt dat laatste evenzeer voor het andere uiterste: de justitiële leer- tucht (iemand die afwijkt van de be lijdenis kan met een tuchtprocedure te maken krijgen), die voor een iudi- clële leertucht (de kerk spreekt al leen een oordeel uit) zou moeten plaatsmaken. Een zaak, waarover het laatste woord nog niet gesproken is. ook al omdat hier diepgaande proble men bij opdoemen. Daarop zou de synode zich verder moeten beraden. Een ander belangrijk punt was: moet er over een kloof in de kerken worden gesproken? In een samenvatting aan het slot van de conferentie werd ge constateerd: velen menen van niet, maar voor sommige anderen is dat wel zo. Echter moet bij dit alles met vreugde geconstateerd worden dat naar de kant van ieders diepste be doelingen gebleken is, dat iedereen txif het geloof wil theologiseren en dat dóórin duidelijk de verbondenheid met elkaar bestaat. By de verschillen bleek voorts dat daarmee theologisch meer mogelijk is, dan voor de conferentie algemeen was aangenomen. Met andere woor den:, wel degelyk lijkt de mogelijk heid aanwezig dat de bestaande spanning in de kerken creatief kan worden gemaakt. Dit dan zodanig, dat de theologie in de gemeente wel iswaar onrust, maar dan een creatie ve onrust mag wekken, die ze kan verwerken en gebruiken in haar ge- loofsverantwoording. In dat verband werd ook gepleit voor een betere ver houding tussen de theologen onder ling. In zijn aansluitend woord zei synode- praeses ds C. Mak dat nieuwe oriën tering en nieuw élan meer binnen bereik lijken na deze dagen van diep gaande bezinning, die mogelyk door andere gevolgd zullen worden. Als dat zou lukken, vervolgde hij, zouden onze kerken bezig zijn met een unie ke zaak en handelen in een stijl die verantwoord is voot God en daarom -r Van een onzer verslaggevers LEUSDEN De handtekeningenactie van de verontrusten in de gereformeerde kerken heeft 7322 handtekeningen opgeleverd. Dit resultaat is aangeboden tijdens een samenspreking van vertegen woordigers van de verontrusten met het moderamen van de gereformeerde synode. openhartig BIJ de overhandiging zei ds. H. J. Hegger. secretaris van de vereniging Schrift en Getuigenis, dat de actie niet bedoeld ls als poging tot pressie, maar als een noödalarm, uit gewe tensnood geboren, omdat „het lang zamerhand duidelijk geworden is. dat de gebruikelijke kerkelijke weg van het indienen van bezwaarschrif ten op niets uitloopt." De ondertekenaars van de actie wil len, dat de synode onder meer duide lijk uitspreekt, dat mensen die de betrouwbaarheid van Gods Woord aantasten, of die het plaatsvervan gend krakter van Christus' lijden ontkennen, of die leren, dat God het kwade niet straft, geen predikant kunnen zijn. Over het aantal handtekeningen toonde ds. Hegger zich teleurgesteld. Hij schreef dit toe aan negatieve en onjuiste voorlichting, die over de ac tie zou zijn gegeven in kerkbladen en vanaf kansels. Aan de andere kant was hij blij dat verschillende kerke raden (al of niet met bezwaren tegen het karakter van de handtekenin genactie) zich met de vragen van de actie tot de synode hebben gewend (o.a. Bergambacht, Dalfsen, Den Ham, Herwijnen, Nieuwdorp, Ter- na ard en Amersfoort (parochie C); red). Volgens een na het gesprek uitgege ven communiqué van de vereniging Schrift en Getuigenis is het gesprek met het synode moderamen met gro te openhartigheid gevoerd. Opnieuw bleek volgens Schrift en Getuigenis echter een diepgaand verschil in visie op de situatie. Het moderamen is van oordeel, dat de gereformeerde kerken nog steeds geen modaliteitenkerk zijn. Volgens Schrift en Getuigenis zijn zij dit al jarenlang. De verontrus ten hebben ln het gesprek ook gezegd dat de gereformeerde kerken verwe reldlijken. De oproep tot bekering en persoonlijk geloof ontbreken volgens hen grotendeels, terwijl steeds meer een verpolitiekt evangelie van de kansels verkondigd wordt. Schrift en Getuigenis kondigde daar om aan, de vorming van nood ge- HEIDENDOM Er zijn niet zoveel woorden nodl ergens het heidendom in te pro Vóór in een boek met verhalen» Edda, staat een gedicht. Ik ve het zo goed en zo kwaad als dat uit het Duits: Hard tot daden wil ik je zien,i zoon! Wat gebeuren zal, kan jij niet verhinderen: het komt gebeurt. En ontgaat je de overwinning: wees groot in wat je doet! Zo bloeit voor jou, al moet je sl het hoogste: de roem! Een flink versje, zo te zien. 't tje dat aangesproken wordt, vooral hard zijn in z'n daden.j het lot beslist, dat is duidel 7 leven is onverbiddeliyk en een daar doe je niets aan. En als liest kan je nog groot zijn. Je sf houdt de roem over! Dat zijn zo] veer alle thema's van onze roen te noordse voorouders op een Als je dat leest dan ga je wel doordenken. Je ziet heel die naj listische en rassistische waai de jaren dertig voor je. En ineens hoezeer het evangelie zus van Nazareth daar ha: staat. En 'hoe nieuw zijn b< is. Hoe verrassend. En hoe het is als vandaag mensen "den! leven zonder Hem vorm te kt geven. Profeten en koningen h< verlangd te zien wat jullie zien hebben het niet gezien, zegt di Jezus. Tegen ons. iel dheld» kal te A op verantwoord voor de gemeenten. Omdat voor het komende dubbel nummer van Kerkinformatie grote belangstelling bestaat, zowel bij indi viduele Kerkleden als in gemeente kringen. e.d. is de oplaag groter dan anders. Hetgeïllustreerde nummer van 56 bladzijden kan besteld wor den uitsluitend per giro door overma king van 4,50 per exemplaar op postrekening 51 31 53 ten name van het Dienstencentrum in Leusden, met vermelding „Bestelling Kerkin formatie no. 55/56". Van een verslaggever ROTTERDAM - Het aantal werkloze academici is eind vorig jaar op vier duizend gekomen, vijfhonderd meer dan een half jaar tevoren. De meeste WW-trekkers komen voor onder de juristen (641), sociologen (467), psy chologen (312) en economeij (307). De laatste tijd is er stijging onder art sen, chemici, biologen en bij de meeste technici. Zo'n vier procent van de academisch gevormde be roepsbevolking is nu zonder werk. Dit blijkt uit het laatste nummer van het Chemisch Weekblad. Beroepingswerk NED.HERV.KERK VI Aangenomen naar Anna Paulo en Wieringerwaard: A.M.Kallu Vai marinepred. te Den Helder. DE Afscheid op 29 februari van Goc Aai C.J.K.Baas, wegens emeritaat; twi Ingen: H.Smits ber. te Haamst er 1 van Haarlem: A.W.Lenderink, dot wegens zijn bénoeming tot full! bes geest.verz. van het huis van b de ring te Haarlem in diezelfde tb in zal worden bevestigd als pred.i dai buiteng.werkz. van de kerk in| dui geheel. wo Intrede te Amstelveen: M.M.de iel uit AmsterdamSloten; tc Hai »er berg: L.Oosthoek uit Gieten; tef Bij aan 't Haringvliet: J.Willemset) a\j Eethen. Emeritaat verleend (gezondïu denen) aan E.B.Rljnders sterdam. EV.LUTH.KERK Afscheid van Arnhem: J.Gronlotyhu gens emeritaat. GEREF. KERKEN Beroepen te Vriezenveen: A. A^oo telman te Lichtenvoorde. Afscheid van LuttenSlaghaiDe K.I>.Gerber wegens emeritaat; de Woudenberg: S.W.J.Zoutman, ve gens benoeming tot adj v.d.chr.soc.academie te Kam; pa van Meppel: H.Alting ber. te lystad. Intrede te Dwingelo: drs J.J.de Ilaf ge kand. te Kampen; te Schierm Gi nikoog: drs J.Waagmeester kand Amsterdam. Emeritaat per 1 maart: A.B.C -Holl te Den Haag (heeft reeds afschfws genomen). GEREF.KERKEN(VRUG.) Beroepen te Haulerwijk: H.KBoi kamp kand. te Groningen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Kruiningen: J.Karen Opheusden die bedankte voor.M sant. Bedankt voor Oud-BeijerUfVj J.Koster te Barneveld. B APT. GEMEENTEN Afscheid van Nieuw-Weerdüjhe P.Jager ber. te Noordbergum. ge: de ke d: Os. D. van Dijk Op 81-jarige leeftijd is overleden D. van Dijk te Leeuwarden. Van 1 k tot zijn emeritaat in 1953 was hi; gereformeerde predikant van A) land, met een onderbreking vanl tot 1950, toen hij als legerpredilo in Indonesië werkte. Ds.Van II was nog steeds actief als vertaler preken van Calvljn, die dan wen uitgegeven in de serie „Stemmen Genève". Ook vertaalde hij de nopsis (een in het Latijn geschrei theologisch handboek van Nee landse gereformeerde theologen de zeventiende eeuw) in het Ned lands en de Heldelberger cated mus in het Maleis. meenten binnen het gereformeerde kerkverband zoveel mogelijk te zul len bèvorderen. Deze noodgemeen- ten zijn bedoeld als tijdelijk. Het is de bedoeling, als het niet anders wordt in de gereformeerde kerken, om „en bloc over te gaaq naar een andere bestaande kerk." Reeds voor het gesprek had Schrift en Getuigenis besloten, dat dit het laatste gesprek met de synode of met het moderamen zou zijn. De stand punten zijn voldoende duidelijk en de verontrusten willen niet meewer ken aan de instandhouding van een dialoogkerk door zelf ook voortdu rend aan zulke gesprekken deel te nemen. Van de zijde van het moderamen zei men ons, nu geen mededelingen te willen doen over het gesprek met de verontrusten. UTRECHT Door een fout computer zijn bij het lande schriftelijk examen ziekenvefl ging A, waaraan ongeveer 2300 pleegkundigen deelnamen, veria de uitslagen uit de bus gekomen de gevallen waarin de computer onrechte een voldoende gege heeft, zal de vergissing voor de trokkenen geen nadelige gevoli hebben: alle uitgereikte tentaö bewijzen worden als geldig schouwd. Alleen wie van de com ter een onvoldoende kreeg en onvoldoende ook gekregen zou b ben als er géén fouten gemaakt1 ren, is gezakt. Een woordvoerder' het ministerie vestigde er de dacht op dat het tentamen maare tussenstation in de opleiding is dat de kennis van de kandidaten het eindexamen opnieuw zal wori beoordeeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2