ri L BtSBB lal Heter, de losbol Indrukwekkende documen taire over geesteszieken De Fiat 131 Mirafiori. Gemaakt om 10 jaar mee te gaan. LMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK Sherlock Holmes' slimmere broer Film International „Paal en perk aan drankmisbruik van militairen' O -F AG 27 FEBRUAR11976 TROUW/KWARTET PS 11 - RH 13 Wit is autowijsheid? lest zélf de Rat131 Mirafiori. Er bestaat geen oordeel, hoe wijs ook, over een auto, of het is onvolledig. Wat er aan ontbreekt? Uw eigen visie op die auto. En die krijgt u alleen tijdens een uitgebreide, zelfgereden proefrit. Daarom staat er nu bij uw Fiat Agent een Fiat 131 Mirafiori klaar om door getest te worden. Belt u hem even voor een afspraak? U bent een wijs man. 1300 cc vanaf f12.330,- 1600cc vanaf f13.979,- Verkrijgbaar in elf uitvoeringen. Imp.Leonard Lang,Daniël Goedkoopstraat,Industriegebied/Amstel, Amsterdam.Tel.(020) 924888. Dr BER HULSING eter was die levensgenie- Ie flierefluiter, die de boel liet waaien en alles even >n en plezant vond: de na- weer of geen weer, het landleven in de Kempen, vezels, blote Marieke, non- astoor, boeregrollen, eten rinken, in de sneeuw pie- 'Izigeuners alles was er teii maar voor het plezier 0E 'allieter, ene zot die jubel- z4 is of Gij een orgelken in geplaatst hebt O He- ijn billekens zijn omhoog- nd lijk sprinkhanen of imtrent. Het is wel een eeuw geleden dat ik het oek verscheen in 1916, toen het gië echt zo vreugdevol niet was. Felix Timmermans zelf was ing genezen van ziekte en moedigheid. Vandaar. I Verhavert, die het wereldbe- geworden boek nu verfilmde, ugo Claus die het scenario if, hebben de narigheid, waar- Immermans toen kwam, aan ters bestaan geplakt. Zodat de verwonderlijk melodramatisch met een jonge vrouw die, zo it bed van haar geliefde van- in de gracht springt. Wij zullen weten waarom. Maar hij wordt odziek van en dan, hup twee *n gans ander mens: de Pallie- 'e maar geniet en doet, kind met de kinderen, naakt in de artelt, te paard door de velden Marieke versiert, en voor de teft. d Verhavert heeft de taferelen t boek wel getrouw verfilmd, in ste landschappen en de atmo- van toen. En toch werken die a boek niet gelijk. Het boek was Ig, uitbundig en bevrijdend lie tijd. De jaren twintig vroe- m luchthartigheid. Maar wat ter toen zei en deed is allang edurfd meer. Het onbevangen lijke lijkt nu soms kinderach- wezels op haar achterste tikken jongen met de broek af in een rijstepap drukken, om maar i noemen, is niet zo erg leuk mmermans' beschrijvingen, in flaams dat hier als „sappig" jeproefd, zagen wij verbeeld- Ij ons alles met de vervoerde van Pallieter. In de film zien or de nuchtere, door Pim Heyt- ^bediende, camera. Dan wordt rleids weiland gewoon een weitje, Jacqueline Rommerts en Eddy Brugman in Pallieter de Nete een watertje. De menselijke tafereeltjes zijn leuk en een beetje aandoenlijk soms, maar wel in elkaar gezet met verklede acteurs. De zigeu ners hebben bij hun kampvuur onder de bomen bij voorbeeld een volledig restaurantorkestje klaar staan. Als het primitieve, toen opzienbaren de, vliegtuigje landt op een koren veld blijven de boerse figuranten rus tig staan waar ze neergezet zijn. Al leen Pallieter is geïnteresseerd. Hij mag meevliegen en ontdekt dan, in het begin van deze eeuw, een indus triegebied van 1975. Verhavert wist de werkelijkheid van toen niet door het temperament, en de fantasie, van Pallieter weer te ge ven. Daarbij komt dat het boek, en al die aardige taferelen daaruit, nog Die broer van Sherlock Holmes, pas uitgevonden door Gene Wilder, is be slist niet slimmer, want Gene mikte weer op de parodie. Hij heeft de Jon ge Frankenstein ook al gespeeld, met Marty Feldman, die eerst schrijver was, maar met zijn bolle ogen ook een komisch acteur is, en met de vaardige, temperamentvolle come dienne Madeline Kahn. Die is dan hier een zangeres in Sher lock Holmes' tijd, en verstrikt in chantages die tot de regering kunnen doordringen, maar ze liegt ook ver schrikkelijk, zodat de broer van Sher lock Holmes (Sherlock zelf wou niet, maar doet toch reddend mee op de achtergrond) voortdurend zelfverze kerd op het verkeerde spoor zit. En Marty, als een Scotland-Yard beambte met een automatisch ge heugen, is niet de man om hem daar af te helpen. Die twee, en zij, en een aantal vreemde bijfiguren, dollen door zotte avonturen, in de opera, in een nachtclub, in razende rijtuigen door Londens mistige nachtstraten. Na te vertellen is het niet. En dat hoeft ook niet. Als het maar onder houdend en leuk is. Al die acteurs zijn dat zeker, en bovendien heeft Gene Wilder de malligheden zelf ge schreven, en geregisseerd ook nog. Met een goed gevoel voor wat goed gek is. Wie om de Jonge Franken stein gelachen heeft kan met de broer van Sherlock weer plezier hebben. BH. Rembrandtpleinthea- crp door W. Wielek-Berg ROTTERDAM. Het Rotterdamse filmfestiva>trekt veel bezoek: de passepartouts zijn reeds lang uitverkocht, de voorstellingen gemiddeld tot 90% bezet. Ook de enquêteformulieren worden over het algemeen vlijtig ingevuld. „Im Laufe der Zeit" van Wim Wanders, „De Komedianten" van Angelopoulos en „Het zout der aarde" van Biberman staan bovenaan, doch ook „Legacy" van Karen Arthur gooit hoge ogen. Ik was over die film niet zo bijster enthousiast, ik vond dat het lang zaam de vernieling ingaan van een rijke Amerikaanse, die tenslotte over de rand van het ravijn in de psychose wordt geduwd door het verdwijnen van haar botermesjes, zich te veel volgens het boekje voltrok en dat het „indrukwekkende spel" van Joan Hotchkis te veel riekte naar de to neelplanken, maar het is best moge lijk dat mijn oordeel gekleurd is om dat ik „Legacy" zag na de Italiaanse documentaire „Te gek om los te lo pen". en in dit geval de kunst 't niet kon halen bij de realiteit. „Te gek om los te lopen" (die eerst geen verhaal vormen dat zich ergens heen ontwikkelt. Hugo Claus liet zijn held wel zeggen, in het begin, dat hij zou vechten voor het behoud van zijn mooie land (om dat milieubescherming in is), maar vergeet het verder maar. Dat doet Pallieter ook. Die vlucht met Marie ke, in een huifkar, nergens heen. Het blijft in deze film dus bij de wel aardige bewegende illustraties bij een boek uit het verleden dat nu alleen nog nostalgiek kan werken. Daarin is Eddy Brugman de jonge Pallieter, Jacqueline Rommerts een aantrekkelijke, maar niet argeloze, Marieke, Sylvia de Leur de bemoede rende zuster, Joris Diels de pastoor van het goede leven. (Amsterdam - City 1, a.l) 't staat in de krant iedere dag weer „Niemand of allemaal" heette naar een motto van Brecht) gaat over nieuwe wegen die men in de Italiaan se provincie Parma zoekt voor de opvang en de maatschappelijk inte gratie van geestelijk gehandicapten en geesteszieken. De film die gemaakt is door een col lectief, waarvan onder anderen Mar co Bellochio deel uitmaakt, bestaat uit twee delen: „Drie verhalen" en „Bevrijdt de gek". In „Drie Verhalen" komen drie moeilijk opvoedbare jon gens aan het woord, waarvan er één zeer intelligent en een andere zeer politiek bewust is. Zij vertellen over de lijdensweg die ze hebben afgelegd: van kinderhuis naar inrichting naar gesticht en in al die instituten kwamen zij eigenlijk alleen maar terecht, omdat hun fami lieomstandigheden zo mensonterend waren. Ook de moeders vertellen hun ver haal de vaders zijn óf dood, óf weg en één daarvan doet dat met zo veel verve en zoveel komisch talent, dat je bijna zou vergeten, hoe wanho pig zij is. Bijna maar niet hele maal. Want de filmers hebben er al tijd voor gezorgd, dat zij zich niet op het bioscooppubliek moet richten. Zot Dat blijkt vooral uit het tweede deel van de film, waarin we echt „de gek" te zien krijgen. Sommige werken in ARNHEM - Auditeur-militair mr. H. J. Beaumont bij de krijgsraad in Arn hem heeft gisteren gepleit voor maat regelen die paal en perk moeten stel len aan het toenemend drankmis bruik in het leger. Een eerste stap zou volgens hem moeten zijn het sluiten van de tap overdag. Op gezette tijden worden voor de Arnhemse krijgsraad "drankzaken" behandeld, waarbij militairen zijn betrokken die onder invloed van alcohol hebben gereden of bij overmatig drankgebruik mis handelingen en vernielingen pleeg den. Volgens mr. Beaumont liggen de militaire hospitalen vol met militai ren die een ontwenningskuur onder gaan. de fabriek. En kregen we in het eerste deel gesprekken met ouders, onder wijzers en opvoeders te horen, in het tweede komen de arbeiders aan het woord. Zij vertellen, hoe hun de ogen geopend zijn voor het probleem van de geesteszieke, hoe zij zich bewust zijn geworden, dat dit lot hen ook zou kunnen treffen en hoe zij proberen de mlsdeelden te helpen. Duidelijk wordt, dat die zich in dé fabriek bevinden en er zich veel ge lukkiger voelen dan erbuiten één van de mongooltjes heeft de zaterda gen en zondagen van de kalender geschrapt omdat hij zo graag wil wer ken. In het laatste deel gaan de ge stichtsdeuren voor ons open en pra ten mensen, die dertig, vijfendertig jaar lang opgesloten hebben gezeten. Zij werden geslagen, zij werden vast gebonden (één vrouwtje vertelt dat zij vijf jaar lang vastgebonden heeft gezeten), zij hebben gezien, hoe hun vrienden stierven, met een dwarig~ buis aan en de „muts" op. Tot Tom- masini er een eind aan maakt. Tommasini, de verantwoordelijke man van het district, de initiatiefne mer van de film (die oorspronkelijk slechts dertig minuten zou duren, doch uitgroeide tot bijna drie uur), vertelt hakkelend, stotterend en vol heilig vuur over de nieuwe wegen (die eigenlijk vergeten, oude wegen zijn), over de solidariteit die ondeelbaar is en zich ook moet uitstrekken tot de meest uitgebuitenen. de alleronge- lukkigsten en over de arbeiders die ook op dit punt onmisbaar zijn. Na tuurlijk kunnen de krankzinnigenge stichten niet met één klap worden afgeschaftmaar wel is het moge lijk om met liefde, geduld en een duidelijk doel voor ogen veel meer mensen aan het gestichtsregiem te onttrekken en in de maatschappij te integreren. Menselijk Veel schokkende, ontroerende, lugu bere beelden komen er in de film voor, maar nooit krijg je het gevoel, dat je nu eens lekker naar gekken mag zitten kijken. De rode draad van menselijkheid en doelgerichtheid wordt door de makers niet losgela ten. Het is te hopen dat de film zo gauw en zo vaak mogelijk In Neder land wordt vertoond. In het maat schappelijk werk en de gezondheids zorg is ook hier behoefte aan zo een nuchtere, humane leidraad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 13