Over lol en vrolijkheid
I
Kerk ongeloofwaardig
door vlucht dominees
uit Oost-Duitsland
De staatssecretaris en
het godsdienstonderwijs
konfliktsituaties
Vandaag
Onze adressen:
Kinderhuis
Smith doet aanval op
wereldraad
CJV voert actie
voor Ethiopië
Geldgebrek noopt tot
ontslag zendelingen
Bisschoppen in
Polen tevreden
over grondwet
Hoogleraren
vragen'vrijheid
Sowjet-collega
Intergemeentelijke
solidariteit
wie lef heeft, wordt lid van het
VOORBUGANGtf
r»
DINSDAG 24 FEBRUARI 1976
TROUW/K WAR!
door A.J.Klei
In mijn prille journalistieke jaren moest ik eens een toogdag
meemaken, aan het eind waarvan een dominee zijn omvangrijk
gehoor zorgvuldig het onderscheid tussen lol en vrolijkheid
uitlegde. In de wereld hebben ze lol, verklaarde de eerwaarde
heer. daar gaat het van je hela hola en van tararaboem
dié. zinloze, voze kreten, mijne hoorders!, maar irr de kerk
zijn we vrolijk, waarlijk vrolijk. Hoe vrolijk gaan de stammen op
en dat ons loflied vrolijk rijze.
De referent verstond zijn vak. Hij
stelde tn schrille bewoordingen de
verhitte kop van de wereldse lol
broek tegenover het rustige en blij
de gelaat van de kerkse vrolijkerd.
De eerste, zo sprak hij met verhef
fing van stem. zoekt het in kroeg en
danszaal, maar ach. zijn lege lol
wordt nimmer tot vredige vrolijk
heid. De tweede daarentegen is van
binnenuit vrolijk, hij heeft de fles en
de opzwieping van de moderne
paardans niet van node.
In deze trant ging het geruime tijd
voort en het verschaft mij innige
voldoening na zoveel jaren thans
van deze rede gewag te kunnen ma
ken. Ik zal zeggen waarom. In mijn
onervarenheid in het verslaan van
bonds- en toogdagen had ik nauw
gezet genoteerd al hetgeen de hek-
kesluiter van de niet geringe ry van
sprekers met zoveel gloed naar vo
ren bracht om vervolgens de strek
king van zyn betoog in een forse
alinea samen te persen. Toen ik
mijn kopij bij de krant kwam afleve
ren zei degene die over mij gesteld
was dat mijn verhaal ingekort dien
de te worden. Hij liet er een gerouti
neerd oog over glijden, zette een
krachtige streep door de staart van
mijn verslag en schreef ervoor in de
plaats: dominee Dinges sprak een
opwekkend slotwoord.
Vandaag haal ik dus de schade in
en de gelegenheid daartoe schenkt
mij de kerkbode van de gerefor
meerde kerk te Baarn. Iemand
stuurt me de voorpagina van het
nummer van 13 februari van dit om
de veertien dagen uitkomende blad.
Daarop staat in vetfce letters een in
jolige bewoordingen gestelde op
wekking om een soort bazaar (denk
ik» te bezoeken. Hierin had de af
zender de volgende zin onder
streept: 'Als je maar lol hebt. want
daar gaat 't toch om?", kennelijk in
de verwachting dat ik me hierover
afkeurend zou uitlaten. Nu. daartoe
ben ik natuurlijk graag bereid en ik
kan gereformeerd Baarn niet ge
noeg aanraden zich eens ernstig te
verdiepen in de aard en achter
grond van het verschil tussen lol en
vrolijkheid. Het gaat er in de kerk
niet om dat we lol hebben, maar dat
we vrolijk zijn!
Nadere beschouwing van het wer
vend proza op de voorpagina van
het Baarnse kerkblad leert me ech
ter dat de gereformeerden in Baarn
het hebben van lol niet direct op het
ganse leven toegepast wensen te
zien, doch slechts op de vermake
lijkheden welke de bazaar biedt.
Deze worden als volgt omschreven:
'Lekker feesten met z'n allen, onge
dwongen spelletjes doen. even 'n
pilsje pakken of een kopje koffie,
een plaatje draaien, een dansje ma
ken. rondsnuffelen op de rommel
markt. Of in de kortste keren een
grote spijker in een houtblok ram
men! Even je agressie kwijtraken in
de gooi- en smijttent: altijd prijs!
Graaien in de grabbelton, lachen
bij de poppenkast. In spanning
wachten waar 't rad van avontuur
zal stoppen En schieten midden
in de roos (of ver ernaast Boe
ken uitzoeken op de markt of een
pak havermout kopen dat je niet
nodig hebt.'
Nu. wat mij betreft mag Baarn hier
aan veel lol beleven (de lol is inmid
dels beleefd», want de opgesomde
verstrooiingen behoorden reeds
vóór de oorlog tot de vaste ingre
diënten van een alleszins christelij
ke bazaar. Op dat dansje na. Dat is
inderdaad nieuw en een teken des
tijds. Toen in het begin van de jaren
zestig de gereformeerde synode be
sloten had voortaan op het congres
centrum De blije werelt in Lunteren
te vergaderen, verschenen in kerk
bodes opgetogen beschrijvingen
van de gerieflijkheden welke het
eerwaard gezelschap daar wacht
ten. Alleen werd de niet weg te
cijferen dansvloer van De blije we
relt verzwegen of liefjes omschre
ven als: gelegenheid om je wat te
vertreden. Het was destijds nog niet
denkbaar dat in een kerkblad, laat
staan op de voorpagina van een
kerkblad, over de mogelijkheid tot
dansen, laat staan het dansen zelf,
gerept zou worden. Kom daar nu
eens om! Maar dat Baarnse dansje
hoeft natuurlijk geen opzwiepende
paardans geweest te zijn.
UIT
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13001
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Kort*, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS -
Verontrusten
Wie is niet verontrust in de gerefor
meerde kerken tegenwoordig? Maar
wie is er ook verdrietig? Ik wel! U.
verontruste broeders en zusters, bent
waarschijnlijk onze trouwste kerk
gangers. Laat ons niet in de steek. U
doet er onze kinderen geen dienst
mee. En God? Ik kan 't niet geloven
Maar ik denk van de Satan wel. Hoe
meer wij 't oneens zijn met elkaar,
hoe liever 't hem is.
Dokkum
E. M. Baalbergcn-Dwarswaard
Angola
Nederland erkent MPLA-Angola.
Met steun van onze ontwikkelings
landen. met wapens en een leger uit
Cuba is daar een dictatuur tot stand
gebracht. Laten wij het woord demo
cratie maar vergeten, waar werken
wij voor, zijn wij wel vrij. of steunen
wij een socialistisch, marxistisch,
communistische (één pot nat) dicta
tuur? Laten de ministers niet meer
brallen op de Utrechtse pleinen over
Basken die voor hun daden gestraft
worden, als we zelf een dictatuur
steunen. Nu ook vanuit Angola horen
wij het Russische modewoord impe
rialisten. dat zijn wij gekken van het
westen
Zeist D. Hoekstra
Joden in Rusland.
Het hoofdartikel in Trouw van 18-2-
76 over het wereldcongres voor de
Joden in de Sowjet-Unie te Brussel, is
beneden peil. Met name de conclusie
vind ik onthullend: ..Wanneer het
leven van de joden in de Sowjet-Unie
omschreven wordt als een culturele
massamoord en als de joden, die geen
uitreisvisum hebben ontvangen, beti
teld worden als .gevangenen van Zl-
on'. dan ruikt dat ook naar propagan
da. Deze zaken zijn te ernstig om
daartoe te worden misbruikt."Dit
zwaarwegende laatste woord laat ik
geheel voor de rekening van de redac
tie van Trouw, en vraag:
1. Ondersteunt het goede overzicht
sartikel van J.Dorsey (Trouw 19-12-
75>niet de beschuldiging van culture
le massamoord?
2. Weet de schrijver van het hoofdar
tikel dat de uitdrukking ..gevange
nen van Zion" een bijbelse is ips. 126).
die de band van de Israëliet met Zion
en het lijden omwille daarvan uit
drukt. en vindt de schrijver écht niet
dat zowel die band als dat lijden in
vele russische Joden wordt geconcre
tiseerd?
3. Ruikt de schrijver (zijn „ook" doet
dat vermoeden) geen propaganda in
de zaak van de 7 betreurenswaardige
Joden die de pers vertelden waarom
ze naar Rusland terugwilden en ziet
hij het verschil daarvan met de „pro
paganda" vanuit Brussel?
4. Vindt de schrijver niet bij nader
inzien dat het woord ..propaganda"
in dit geval de indruk wil wekken dat
het Brusselse congres een eigenge
reid en ergerlijk stuk „Joodse lobby"
Is en dus niet een gerechtvaardigd en
noodzakelijk appèl op de wereld
opinie?
Amsterdam P.J.Tomson
Ton Hydra vraagt in uw Dlad van 21
februari of iemand hem zou kunnen
vertellen waarom een persoonlijke
ontmoeting (met een kind in een
kinderhuis) minder ongewenst wordt
geacht dan het contact met een
groep.
Het is niet moeilijk hem dit te vertel
len. daar het hier betrof een contact
met kinderen met een afwijkend ge
dragspatroon. Iedereen die bekend
is met kinderhuizen en contacten
heeft gehad met dergelijke kinderen
is het bekend, dat een gesprek met
het kind goed en rustig kan verlo
pen. maar dat een groepsgesprek
meestal niet tot een duidelijk resul
taat kan leiden. De kinderen beïn
vloeden dan elkaar, willen elkaar
vaak overtreffen in brutaliteiten en
het gesprek verloopt dan minder
duidelijk en minder eerlijk.
Alkmaar M C. Sweers
Salisbury - De Rhodesische premier
Ian Smith heeft in het parlement een
scherpe aanval gedaan op de We
reldraad van kerken. 'Wanneer er
nog maar een sprankje christelijk
heid in de wereldraad zit. zou deze
ophouden morele en financiële steun
te verlenen aan de communistisch
geïnspireerde terroristenbenden, die
met bestiale wTeedheden Rhodesië
binnendringen', zei de premier.
De Rhodesische leider zei dat de
wereldraad moet ophouden zijn ge
weten te sussen met het smoesje dat
de terroristen alleen humanitaire
hulp krijgen. 'De wereldraad weet
heel goed. dat de wapenen, de land
mijnen en de bommen door de com
munisten worden geleverd', aldus
Smith. De premier vertelde in het
parlement dat een groep terroristen
bij een recente overval iemand de
oren had afgesneden en hem ge
dwongen ze rauw op te eten. De
wereldraad moest van deze gebeur
tenis maar eens goede nota nemen,
zei de Rhodesische leider.
DRIEBERGEN - Het christelijk
jongerenverbond (YMCA) voert tot
1977 een actie voor Ethiopië. De YM
CA runt een weeshuis voor 250 kinde
ren en stelt mankracht en geld be
schikbaar voor wederopbouwprojec-
ten. Boeren krijgen nieuwe kansen
door nieuw zaaigoed, vee en dorpen.
CJV-Nederland heeft twintigduizend
gulden toegezegd. Daarvan is twaalf
duizend gulden voor Ethiopië en
achtduizend gulden voor de algeme
ne middelen van het vluchtelingen
werk. Op postbusnummer 115 in
Driebergen is materiaal over de actie
verkrijgbaar.
NEW YORK In het kader van de
financiële moeilijkheden, waarvoor
ook andere Amerikaanse kerken zich
gesteld zien. heeft de presbyteriaanse
kerk in de Verenigde Staten twintig
zendelingen ontslag aangezegd.
Tweeëntwintig anderen, die in de
loop van dit jaar met pensioen gaan
of anderszins de zending verlaten,
zullen niet worden vervangen. Hier
door zal de kerk eind 1976 nog maar
310 zendingsmedewerkers tellen te
gen 396 eind 1974. De twintig, die
ontslag werd aangezegd, krijgen hulp
bij het vinden van ander werk Wie
daar niet snel genoeg in slaagt, kan
nog heel dit jaar op de kerkelijke
loonlijst blijven staan. De leiding van
de zendingsafdeling noemt het ne
men van deze bezuinigingsmaatregel
'pijnlijk, onaangenaam en moeilijk'.
door Aldert Schipper
In de Oostduitse kerk wordt de emigratie van theologen een
groeiend probleem, waardoor reeds verscheidene gemeentes ge
troffen zijn. Volgens sommige bronnen zouden vorig jaar reeds
meer dan vijftig predikanten de grens tussen de DDR en de
Bondsrepubliek zijn overgegaan om in het Westen een nieuw
leven te beginnen.
Dominees behoren tot de categorie
DDR-burgers. die zonder al te veel
moeite een uitreisvergunning kun
nen ontvangen, omdat zij volgens de
geldende staatsfilosofie beschouwd
worden als onproduktieve medebur
gers. Het akkoord van Helsinki heeft
hun vertrek nog wat gemakkelijker
gemaakt.
Gemeenten van wie de dominee de
beslissing neemt te vertrekken, ko
men vaak in een ernstige crisis te
recht. De predikant heeft doorgaans
jarenlang zijn kerkleden moed inge
sproken vol te houden en wanneer hij
dan het besluit bekendmaakt, de ge
meente te verlaten, ontstaat een ern
stig gebrek aan geloofwaardigheid.
Aan de andere kant moet gezegd
worden dat het leven van een Oost
duitse dominee geen pretje is. Hijzelf
maar vooral ook zijn kinderen heb
ben vaak last van moeilijkheden, die
soms veel weg hebben van discrimi
natie. Dat kan vooral tot uitdrukking
komen bij de studie van predikants
kinderen. De positie van de dominee
in de DDR steekt vooral sterk af bij
die in de Bondsrepubliek, waar hij
tot de geachte burgers hoort.
Om te voorkomen dat de kerk in de
DDR leegloopt heeft de evangelische
kerk in de Bondsrepubliek reeds ja
renlang de maatregel getroffen dat
uitgeweken theologen de eerste twee
jaar geen functie in de evangelische
kerk kunnen krijgen.
scne studenten in de DDR te blijven,
zolang voor een emigrerende theo
loog niet iemand anders in de plaats
komt.
De evangelische kerk in de DDR
heeft op het ogenblik 860 predikan
ten in dienst. Er zijn ongeveer zeven-
tig vacatures. Hiernaast heeft de
kerk grote behoefte aan personeel HGlIlQGn
voor de vele ziekenhuizen en andere
kerkelijke centra voor maatschappe
lijke zorg.
Warschau (CIC) -De Poolse r.k. bis
schoppen hebben hun tevredenheid
uitgesproken over de wijzigingen,
die in de grondwet van Polen zijn
aangebracht. Zij vinden, dat het par
lement in grote mate rekening heeft
gehouden met hun wensen, zij het
nog niet voor de volle honderd pro
cent. Het gaat er nu om. aldus de
bisschoppen in hun gezamenlijke
verklaring, dat die gewijzigde grond
wet nu ook loyaal wordt uitgelegd en
toegepast met vermijding van iedere
partijdigheid en met eerbied voor de
rechten en plichten van alle burgers.
Na aanvaarding van de gewijzigde
grondwet sprak de secretaris
generaal van de Poolse communisti
sche partij, Gierek, de wens uit. dat
de vernieuwde grondwet zou bijdra
gen tot een verbetering in de betrek
kingen tussen kerk en staat in Polen.
De betekenis van de r.k.kerk voor de
nationale eenheid en cultuur erken
de Gierek. toen hij eveneens pleitte
voor onderlinge samenhang en een
heid.
Van een verslaggever
AMSTERDAM Acht Nederlandse
hoogleraren hebben in een telegram
aan de Russische staatsveiligheids
dienst en aan de Russische procu
reur-generaal de vrijlating gevraagd
van hun Russische collega Andrei
Pverdoghlebov, die bekend staat als
een van de meest prominente verde
digers van de mensenrechten in de
Sowjet-Unie. Hij is ook (onder meer)
secretaris van de Moskouse afdeling
van Amnesty International. Hij
wordt nu beschuldigd van publika-
ties die lasterlijk zouden zijn voorde
Sowjet-Unie. Het telegram is onder
tekend door de hoogleraren J. Blok.
J. Lever. P. Thomas en S. Woudhuy-
sen uit Amsterdam. L. Bosch uit
Leiden. B. Wraaksma en J. Kuiper
uit Groningen en F. Nieuwenhuys
uit Nijmegen.
Emigranten
De kerk in de Bondsrepubliek
houdt echter niet steeds vast aan
deze reling. De stroom van emigran
ten baart de leiding van de kerk in de
DDR veel zorgen. Bisschop Albrecht
Schönherr, de leider van de kerk van
Berlijn Brandenburg heeft zijn pre
dikanten vorige maand een brief ge
zonden. waarin hij hen bezweert te
blijven ondanks de pijnlijke ervarin
gen van velen.
Schönherr erkent dat veel domi
nees nadenken over voortzetting van
hun dienst. De bisschop toont begrip
dat de verleiding te vertrekken som
migen te machtig wordt. Maar de
bisschop legt er de nadruk op dat het
leven van vele gewone gemeentele
den nog zwaarder is dan dat van
predikanten. „Onze gemeenteleden
eisen dat wij hun trouw blijven",
zegt Schönherr. „In de huidige situa
tie hebben zij meer dan ooit pastora
le zorg nodig. Dat is mij thans duide
lijker dan ooit in mijn loopbaan als
dominee."
Schönherr vraagt ook de theologi-
WOLDENDORP Een aantal ge
meenten binnen de hervormde clas
sis Winschoten heeft besloten een
steunfonds te stichten, waaruit de
gemeenten Woldendorp, Termunten
en Borgsweer vijf jaar lang per jaar
vijfduizend gulden zullen krijgen.
Op deze manier blijft het voor deze
drie gemeenten mogelijk samen een
predikant te hebben.
ADVERTENTIE
Konfliktsituaties vragen om overleg.
Soms strijd. Daarvoor dient
J?- de vakbeweging.
Maar kom niet met uzelf
in konflikt.Wordt lid
van het CNV.
door drs. J. H. van de Bank
Het bekende vraag- en antwoordspelletje 'Wie van de drie' plaatst
ons steeds weer voor de moeilijkheid: drie personen kondigen
zich aan onder dezelfde naam. ze zeggen hetzelfde beroep uit te
oefenen en aan ons is het dan te raden wie in werkelijkheid zo
heet. Dat is niet eenvoudig en slechts af en toe lukt het verbluf
fend. Stel je die variant voor, dat één persoon, die drie functies
had of heeft en van zich laat horen, wiens artikelen je leest,
verbonden moet worden met één van zijn hoedanigheden; is dat
niet nog ingewikkelder? Dat is tenminste mijn ervaring bij het
lezen van de bijdrage van drs. K. de Jong Ozn. aan het cahier van
de Unie 'School en Evangelie' onder de titel 'Christelijk voortge
zet onderwijs, hoe bestaat dat?'
Toch krijgen we een waarschuwing
vooraf, immers het gaat daar om een
artikel van de hand van staatssecre
taris K. de Jong Ozn.. die tijdens het
schrijven van zijn aandeel 'nog rector
van het Farelcollege in Amersfoort
was'. (Trouw van 7 februari). De Jong
is al jaren schoolleider en dat niet
alleen; uit eigen ervaring weet ik dat
hij onder andere voor een begin
nend godsdienstleraar ook een bege
leider was. En gelukkig is hij niet
alleen de theoreticus die vanachter
zijn bureau in de rectorskamer een
fraaie verlanglijst voor het godsdien
stonderwijs opstelt met wensen als
b.v. kleinere groepen, wekelijks twee
uren godsdienstles op het klasseroos-
ter. betere scholing of bijscholing van
de betreffende leraren. Op het Farel
college in Amersfoort is onder zijn
leiding een begin gemaakt met verbe
teringen. Op deze manier is de strijd
aangebonden tegen de 'struisvogel
politiek' (het woord is van De Jong),
die tegenover het godsdienstonder
wijs op onze christelijke scholen al
jarenlang bedreven wordt. Heel wat
schoolleiders kunnen zich wat dat
betreft aan hem spiegelen, zij zijn al
blij wanneer ze een man of vrouw
kunnen aantrekken die deze lessen
zonder al te veel orde-problemen
geeft, maar hoe vaak is wat dat be
treft de kous voor directie en bestuur
daarmee af! Toch blijft de vraag of
deze wensen haalbaar zijn. want in
veel gevallen ook door de schuld van
de godsdienstleraren zelf in de
kring van de collega-docenten, om
nog maar niet te spreken van de
leerlingen, wordt dit vak niet serieus
genomen.
De Jong schrijft zijn bijdrage als
schoolleider, maar wellicht ook als
vader wiens kindereen op school de
lessen meemaken als meelevend
christen die de zaak van het christe
lijk onderwijs, dus ook en vooral van
het godsdienstonderwijs, ter harte
gaat. Maar is hij ook dan niet
een grote uitzondering"5 Want wan
neer de school een 'ouderavond' be
legt. is het aantal ouders dat zich
opgeeft om de godsdienstleraaries) te
spreken uiterst klein; immers dat vak
telt niet mee met de overgang of het
examen!
En ook al ziet die school het grote
belang van dit vak en komt er een
speciale 'contactavond' over de gods
dienstige vorming, een handjevol
mensen verschijnt in tegenstelling
tot de avond over de 'keuzepakket
ten'. waar honderden belangstellen
de ouders aanwezig zijn. Werkt dat
stimulerend voor de betrokken do
cent* e) of voor een directie of een
bestuur, dat geen brood meer ziet in
zo'n avond?
Dat dit geen bijdrage was van de
staatssecretaris De Jomg, daarvoor
zijn we gewaarschuwd, maar zou
daar nog niet een behartigenswaar
dig woord over gezegd kunnen wor
den? Het is mijn mening, op grond
van opgedane ervaring, dat het chris
telijk onderwijs gediend is met full
time godsdienstleraren. Voorzover zij
les geven op scholen voor V.W.O.-
HAVO is daarvoor een speciale uni
versitaire opleiding nodig. (Voor
tweede- en derde graadsleraren is een
nieuwe opleiding in zicht, redactie
Trouw). Dat er heel wat begaafde en
begenadigde parttimers vanuit de
pastorie ook bij dit werk betrokken
zijn is volledig waar. maar voor ande
re is het slechts een 'schnabbel' bij
hun (soms karig) tractement.
Sinds jaren bestaat er aan de theolo
gische faculteiten van de Rijksuni
versiteiten en sinds kortere tijd ook
aan de Vrije Universiteiten en als
de geruchten juist zijn wellicht ook
binnenkort te Kampen een lerare
nopleiding. Daar wordt hard gewerkt
aan de scholing en vorming van u.s.
godsdienstleraren én er bestaat een
verbazingwekkende belangstelling
voor de opleiding. Maar het euvel is
dat er lang niet dezelfde mogelijkhe
den zijn als bij de lerarenopleidingen
in de andere faculteiten, als b.v. wis
kunde of Nederlands.
Er is althans aan Rijksuniversiteiten,
geen vergoeding voor mentoren, die
stage-lopende studenten in hun les
sen willen ontvangen en hun begelei
ding behartigen: hoogstens een boe-
kenbon van 10,- voor de moeite,
terwijl de docenten in andere vakken
400,- krijgen voor de tijdrovende
werkzaamheden. De studenten moe
ten zelf uit eigen (krappe) beurs hun
reiskosten naar de soms ver van de
universiteitsstad gelegen school,
waar dan gelukkig wél een bereidwil
lige docent te vinden is. betalen. Ner
gens zijn wettelijk bevoegdheden ge
regeld. om nog maar niet te spreken
over het uiterst beperkte budget
waarmee gewerkt moet worden én de
geringe mankracht die beschikbaar
is! Zou De Jong als staatssecretaris
ook hier kunnen of willen spreken,
deze zaak bij zijn collega's willen
behartigen?
Wil de échte De Jong opstaan? Dat is
een onterechte en overbodige vraag.
Toch zou het verheugend zijn. wan
neer het departement dit idee van de
(oud-)rector helpt realiseren. Of moet
het van de kant van de drie: H. G.
Abma. J. G. Kraaijeveld-Wouters. G.
van Leijenhorst komen?
Drs. J. H. van de Bank is wetenschap
pelijk hoofdmedewerker aan de theo
logische faculteit van de Rijksuniver
siteit te Utrecht en docent in de didac
tiek en de methodiek van de godsdien
stige vakken bij het V.W.O. en hel
H.AV.O.
KANSELTAAL
Naar aanleiding van een preel
dr. Ter Schegget (vorig jaar ju
Wageningen) en de daarbij doot
gebezigde taal is nogal enige de
ontstaan. Hoe het mogelijk is
gaat me nog steeds, maar zei
hervormde commissie voor op
en tucht heeft zich ermee beni
Een teken op zichzelf. In de
spraak van dit college staan ei
zinnen over kanseltaal in het
meen. Ik maak eruit op dat j(
aanvechtbare woorden mag ge
ken als je maar zeker bent d
niemand in de kerk zit die zich e
zal ergeren. Dit laatste is onmoj
want er zijn nog altijd mensei
zich graag ergeren en daarvoor
zelden een prediker of een spi
opzoeken. Maar vergeet men d
preek in zijn algemeenheid nie
staat en dat er dus ook nietzoie
kanseltaai bestaat? Er zijn a
soorten taal die op de kansel
zigd worden. Wat wij gewen<
kanseltaai te noemen is vaal
vrije laffe aftrek van wat in d
eeuw aan taal op de preekstoi
bruikt werd. Het is eigenlijk grc
dat dominee Ter Schegget zich
voor moet verantwoorden, war
je het vergelijkt met de gruwelt
af en toe voor onze officiële cor
nicatiemiddelen te horen zijn
langs vertelde daar een legerj
kant (collega van ds Ter Scht
dat 'een vent' hem verteld ha<
te kunnen bidden omdat het
overkomen was dat zijn kamer
ten tijdens zijn gebed het vlee
zijn bord weggenomen hadden
oude mop overigens. Maar goe<
de betreffende legerpredikant
zei tart alle vormen van godsl
ring. Hij sprak de jongen to
vergeleek zijn gebed met dat vi
Heer aan het kruis en trok to<
vergelijking door tot het vlees
het bord halen toe. Ik heb nie
hoord dat de betreffende comn
al actief geweest is.
Het Vaticaan heeft nieuwe stappen
aangekondigd op de weg naar de
heilig- of zaligverklaring van een
Schot, twee Spaanse nonnen en twee
Italiaanse priesters. De Schot, die op
de nominatie staat om heilig ver
klaard te worden, is de jezuïet John
Ogilvie.'die in 1615 de martelaars
dood stierf. Het Vaticaan heeft een
wonder erkend, dat zou zijn geschied
door zijn tussenkomst. Kerkelijke
molens malen langzaam. De curie
instantie, belast met de voorberei
ding van zalig- en heiligverklaringen,
heeft op het ogenblik ongeveer dui
zend processen om handen. Onge
veer driehonderd processen zijn
voorlopig in de ijskast gezet.
Beroepingswerk
NED. HERV.KERK
Beroepen te Mastenbroek (t
J.W.Goossen. kand. te Rijssei
Vreeswijk: L.Roetman te Erme
Aangenomen het beroep van
Haarlem als pred. voor buit
werkz. (Stichting Evangelie en In
trie in de IJmond): R.Pomp te Bi
wijk-Heemskerk.
Bedankt voor Bunschoten J.
Raad te Stolwijk; voor Gie
Rijswijk: C.Jongeboer te Elburf
Beroepbaar en toegelaten to'.
evang.bediening: mej. M.K.G.I
minga. Planetenlaan 417. Gronii
mej. F.Verboom. Tuinbouwstra
a, Groningen; J.Windig. Steiji
82. Ermelo; H.F.Klok, Van SI
landtlaan 51, Woerden (17 maai
GEREF.KERKEN
Beroepen te Leek: K. Ubels te
derkerk; te Ouderkerk a.d.An
drs J.A.Scholten kand. te Kraf
burg (NOP);te WUsum (W.^
W.Vennegeerts te Campen (W.i
die dit beroep heeft aangenome
Arum: drs M.Spriensma kaï
Kampen die dit beroep heeft
nomen.
Benoemd tot pastoraal medewf
te Medemblik:kand W. den Brab
Breukelen die deze benoeming
aangenomen.
Bedankt voor St Anna Paro
J.Niemantsverdriet te Zevenhi
(Gr.)
Aangenomen naar Soest: J.C.B
falk te Diemen c.a.
CHR.GEREF. KERKEN
Bedankt voor Alphen a.d.Rijn:
Zonneveld te Leerdam
GEREF.GEM EENTEN
Beroepen te Randburg (Z.Afrik
van Vliet te Aagtekerke die beda
voor Goudswaard.
Bedankt voor Meliskerke: A.Bi
Boskoop.
Ds. K. van Drimmel
De hervormde predikant mei
K. van Drimmelen werkt sind
aantal jaren in Wenen. Zij fu
neert daar als schakel tussen d
ken van West-Europa en An
aan de ene kant en de kerk
Oost-Europa aan de andere
Werkte zij aanvankelijk in opd
van een Amerikaanse kerk.
werden ook Nederlandse insti
op het gebied van het Wereldt
naat erbij betrokken. Thans is
ten. dat ds. Van Drimmelen on(
direkte verantwoordelijkheid v
evangelische kerk van Oostt
gaat werken. Zij zal daarbij w(
begeleid door een commissie.
samengesteld uit Oostenrijkse
derlandse. Zwitserse en Ameri
se vertegenwoordigers. Op 211
zal zij in Wenen worden bevestii
predikant van de Oostenrijkse*
Haar 'oecumenische pastorie'
laatste jaren een kruispunt geï
waarop veel kerkewerkers va
Oosteuropese kerken elkaar
moetten. vanwaaruit theologis*
zinningswerk werd opgezet en
lei hulp werd geboden. Ds.
Drimmelen was in Nederland J*
meer vele jaren directrice val r
vormingscentrum Den Alerdin
Laag Zuthem.