Christen zijn is in Angola niet zo makkelijk Uit de kerkbladen Vandaag Conferentiet Angolese bisschop in Nederland VOORBIJGANGERS Willebrands geïnstalleerd Religieus museum te Haarlem sluit Kerk voor Israël drie kwart miljoen Ds. Verhoef ging ook achterover MAANDAG 23 FEBRUARI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 door Aldert Schipper Begin deze maand erkende de verenigde methodistische kerk van Angola als eerste de volksregering van MPLA-leider Agostinho Neto. De leider van deze kerk, bisschop Emilio de Carvalho (42), is dit weekeinde in ons land aangekomen, waar hij twee avonden in het openbaar zal verschijnen, te weten: vanavond in de Vrije Universiteit in Amsterdam en morgenavond in de Cellebroederspoort in Kampen. Bisschop de Carvalho ls sinds 1972 voorzitter van de methodistische kerk, die ruim 40.000 leden telt. Voordien was hij hoogleraar aan het theologisch seminarium van zijn kerk. Hij studeerde onder meer ln de Verenigde Staten en Brazilië. Theologisch noemt hij zichzelf nog al conservatief en fundamentalis tisch. HIJ houdt er naar eigen zeg gen echter politiek progressieve denkbeelden op na. De bisschop vindt dat men de steun van zijn kerk aan de MP LA niet moet uitleggen op de manier zoals buitenlandse mogenheden een bewind erkennen. Men moet ook niet danken dat de kerk de MPLA zonder enige kritiek aanvaardt, maar in de MPLA erkent de kerk het beste de hoop op een bevrijd Angola. Heeft deze onmiskenbare positie keus de kans voor de kerk niet verkleind als bemiddelaar op te treden? WIJ zijn geen bemiddelaar. Onze kerk zit midden in de spanningen en daarom kan zij zo'n rol niet spelen. Een bemiddelaar zou van buitenaf moeten komen. Wij zijn helemaal betrokken bij de oorlog. Onze zonen er broeders en wij zelf hebben voor de bevrijding gevoch ten. Maar moet de kerk dan niet ver zoening nastreven? Natuurlijk, maar Je moet ook als kerk een keus doen. Je kunt je niet op een neutraal standpunt stellen. Dan zou de kerk zoiets als een struikelblok op de weg naar de bevrijding zijn. Bovendien hetgeen de methodistische kerk ln Angola heeft gedaan, het kiezen van een politiek standpunt, vindt over de hele wereld plaats. Maar waarom deed de methodisti sche kerk de keus voor de MPLA? WIJ hadden vijfhonderd Jaar onder koloniale heerschappij geleefd, wegens het politieke pro gram van de MPLA en omdat wij zagen dat MPLA het hele land ln handen had. Toen wij vaststelden dat de MPLA de strijd opnam tegen onze oude en nieuwe koloniale on derdrukkers. konden wij toch niet terzijde blijven staan, tot dat dt partijen een verzoening zouden hebben bereikt? Er zijn nu eenmaal onverzoenlijke tegenstellingen. Bid den helpt dan niet meer. Het hangt af van wat Je onder onafhankelijk heid verstaat. Een land kan onaf hankelijk zijn, zonder dat het be vrijd is. Onafhankelijkheid hoort ln te sluiten dat je in je eigen land ook de baas bent. Dat ls de richting waarin de MPLA zich begeeft. Wat voor houding nam uw kerk aan tegenover Porrtngal? De Portugezen hebben druk op ons uitgeoefend, dat we ons voor hen zouden verklaren. Dat hebben wij 6teeds geweigerd. Ikzelf heb er 28 maanden voor in de gevangenis gezeten. En de andere kerken? De rooms katholieke kerk heeft er noodt twijfel over laten bestaan, dat zij achter de Portugezen stond. En ik hoop dat deze kerk zich nu eens duidelijk opstelt achter de re gering. De Wereldraad ls ook nog veel te tweeslachtig. Dat komt zeker doordat de andere protestantse kerken de MPLA niet erkend hebben tot dusver. Dat komt doordat die kerken veel meer afhankelijk zijn van de zen dingsgenootschappen dan de onze. Binnen de methodistenzending ln Amerika bestaat ook meer sympa thie voor de andere bevrijdingsbe wegingen dan in onze kerk. Maar dat kon ons niet schelen. Wij moesten die keus maken. Hebt u met de andere kerken over legd, alvorens de MPLA te erken nen? ZIJ hebben ons ook niet gezegd, toen slj voor FNLA-UNITA kozen. Kan men dan seggen dat die ande re kerken, de baptisten en de presbyterlanen, aanhangers zijn van FNLA/UNITA? Nu niet meer. Er zijn onder hun kerkleden nog wel Unita en FNLA- mensen, zoals die ook in onze kerk te vinden zijn. Maar men moet niet vergeten, dat ln 1961 32 van onze predikanten door de Portugezen gedood werden. De andere protestantse kerken lie ten toen niets van zich horen. De zendelingen van de Engelse baptis ten en van de Canadese presbyterl anen Heten ons gewoon in de ge vangenis zitten. Tezelfder tijd schreven zij brieven aan de Portu gese machthebbers dat zij naast hen stonden in hun strijd tegen de zogenaamde terroristen. Onze kerk Is nooit bang geweest om te lijden. WIJ hebben er steeds voor klaar gestaan. Wanneer de andere kerken niet zover zijn. dan kunnen wij daar niet zoveel aan doen. Het gaat niet zozeer of onze kerk bldjfi voortbestaan of niet. Het gaat om de toekomst van het volk van Angola. Als die hert. beste gegaran deerd wordt door de MPLA, wel dan zijn wij voor de MPLA. Maar roeit n zich niet afgestoten doer het marxisme van de MPLA? Dat la een intellectuele kwestie. De gewone mensen weten niet wat marxisme betekent. De tegenstel ling tussen marxisme en kapitalis me ls iet* van de Europeanen. Zoe ken jullie dat maar onderling uit. Wij willen de baas zijn in onze eigen huis, dat ls alles. Ja. maar dat atheïsme van het marxisme dan? Is dat so eng dat andere mensen geen christen zijn? Wij steunen niet het atheïsme van de MPLA, maar ik vind dat wij als christen niet bang hoeven te zijn van het nenkort vertrekken, nu de oorlog bijna voorbij is? De oorlog ls nog niet voorbij. Zo lang er nog Zuidafrikaan se solda ten in ons land zijn, is de oorlog nog aan de gang. En er moeten nog vele wonden worden geheeld. Dat is een nieuwe taak. Er wordt hier wel eens gedacht dat de Cubanen en de MPLA ook Zim babwe (Rhodesië) zullen binnenval len. Dat moet men niet zien als bin nenvallen. Vergeet niet dat het land een kolonie is. Als de meer derheid van de mensen in Zimbab we om onze hulp vraagt bij hun be vrijding, moeten wij dan nee zeg gen? Het zou niet de eerste keer zijn dat een land een ander land helpt bij zijn bevrijding. Natuurlijk hoop je als christen dat het zonder geweld kan. maar wij hebben gebe den en gesmeekt om een geweldlo ze oplossing. Dat wij nu geweld gebruiken is echt te wijten aan de koloniale mogendheden. En als de Rhodesiërs geweld gebruiken komt dat door de koppigheid van Smith en van de Europese landen, die hem steunen. Misschien klinkt het overdreven, maar ik denk dat de bevrijding van Angola het begin is van de bevrij ding van de hele rest van zuidelijk Afrika, inclusief de republiek van Zuid-Afrika. Iedereen is tegen de apartheid. Niemand zal rusten voordat die is opgeruimd en eer het kolonialisme in Rhodesië is beëin digd. Moeten de zwarten in Zuid-Afrika volgens u ook een revolutie begin nen? MAANDAG En daarom (zie zaterdag 21-2) van daag alleen het woord aan het woord: Wat de Heer zegt: Laat het verleden rusten en wat voorbij is, is voorbij Ik ben met iets nieuws bezig, het komt er al aan; zie je 't niet? Een weg door de woestijn leg ik aan. rivieren in de wildernis. Dit volk. dat Ik riep, zal van Mij zingen. Toch hebben jullie Mij niet aange roepen, Jakob en je aan Mij niets gelegen later liggen, Israël. Maar Ik heb moeite gehad met jullie overtredingen, en jullie hebt Mij op de proe gesteld met jullie zonden. Ik ben het, Ik. die juliie ongerechtigheden wegdoe en jullie zonden niet meer gedenk. Wat voorbij is, ls voorbij. Ik ben met iets nieuws bezig. (Uit Jesaja 43). De methodistische bisschop Emilio de Carvalho uit Angola. Maar er zijn in naam van het marxisme nogal wat misdaden te gen mensen gepleegd. Is dat in naam van het christen dom niet gebeurd? Dat kritiseren van het marxisme zie Ik als verlies van mijn tijd. Laten wij christenen ons maar lie ver afvragen, wat wij verkeerd doen of aan goede daden nalaten. Je ziet gewoon dat het marxisme vecht voor onze bevrijding. En het ls nog maar kort geleden dat wij in naaim van het christendom gedood werden of in de gevangenis gezet. En was het niet vreemd, dat wij uit de VS geld kregen voor ons zen dingswerk en tegelijk het gevaar liepen door Amerikaanse wapens te worden gedood. Bent n niet bang dat Angola een basis wordt van de Sowjet-Unie of van de Cubanen? Dait ls niet waarschijnlijk. De Cu banen hebben ook in Guinee Bissau gevochten en zij zijn nu weg. Dus de Cubanen zullen nu ook bin- Die revolutie is allang begonnen. Ze zullen dezelfde weg afleggen als wij deden. Ik zal hen dus niet veroordelen. Als zij hun vrijheid niet kunnen krijgen door onder handelingen dan zullen ze er voor moeten vechten. Dat gebeurt over de hele wereld. Jullie hebben toch ook voor Je vrijheid gevochten? Jullie hebben tachtig jaar gevoch ten. Zij zijn nu vier maanden aan de gang. of veertien jaar. Wie zal ons veroordelen? Christen zijn in Angola is niet zo Patriarch makkelijk. Er is zoveel geleden, dat vergeten bijna een te zware opgave is. Als christen weet ik dat het mogelijk is te vergeven, maar hoe lang zal het duren. Hoeveel mensen zijn er niet gedood. Er worden nu nog steeds lichamen opgegraven. Beroepingswerk GEREF. KERKEN Benoemd tot past. medewerker Medemblik: kand. W. den Braber Breukelen, die deze benoeminL heeft aangenomen. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefrt aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trovw/ Kwartet, Postbus 859, Anr*~"" BIJ publikatle wordt de i de schrijver vermeld. VAN LEZERS Racismefonds (2) De bijdragen voor de zending komen uitsluitend van de leden van de kerk. terwijl de steun voor het Fonds Bestrijding Racisme uit alle lagen van de bevolking komt. Vele kerkleden hebben bezwaar tegen dit fonds (mijns inziens niet ten on rechte). Zeker wanneer dit via de kerk moet geschieden. Voor de kerk moet de zending voorrang heb ben bij activiteiten van controver siële aard. De raadgeving om zen- dingsbijdragen te onttrekken ten gunste van genoemd fonds lijkt mij afkeuringswaardig. De Meern D. Domburg Drugs Ik las in Trouw (18/2) dat Neder land nog steeds plannen heeft om soft drugs vrij' te geven, maar dat Zweden zich daartegen verzet. Dat is een halve waarheid, want niet al leen Zweden, maar praktisch de hele wereld (bijvoorbeeld de We reld Gezondheidsorganisatie) is er op tegen. Het ls onvoorstelbaar dat bepaalde politieke groepen dit im morele ontwerp er doordrukken ter wijl zij weten (of zouden moeten weten) dat alle soorten drugs ge vaarlijk zijn. Hardenberg A. Verkerk Enquête Naar aanleiding van uw commen taar 'Enquête' graag een opmer king: Het is onjuist, wanneer u schrijft dat het recht van enquête ln de Tweede en Eerste Kamer sedert 1848 bij de grondwet toegekend is. Dit enquête-recht is aan de Tweede Kamer in 1848 toegekend in de grondwet, doch aan de Eerste Ka mer pas ln 1887. Toen werd (in Onze adressen: AMSTERDAM: Wibautslraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel 070-469445 Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. 1887 dus) dit recht eveneens toege kend aan de Verenigde Kamers. Amersfoort L Schaman Ds. Vreugdenhil Ach, heer Klei, waren er maar veel meer van dergelijke predikanten in de Gereformeerde Kerken die zo ln woord en geschrift ons vanuit de bijbel waarschuwen en oproepen toch alleen het heil te zoeken bij on ze HEERE en ZALIGMAKER. Uw ironische stukjes over de verontrus ten raken helaas nimmer de kern. Zou wijlen ds. Y. K. Vellenga toch gelijk krijgen, toen hy bij zijn le ven schreef dat de Geref. Kerken in het jaar 2000 nog slechts in het mu seum te bezichtigen zullen zijn? Nu die eenheidspredikanten en professo ren, die eigenlijk zelf al niet meer weten wat ze geloven, werken er hard aan en een groot deel der kud de doet al mede. Als er geen keer ten goede komt, zou de uitspraak van bovengenoemde predikant wel eens eerder waarheid kunnen wor den. Daarom, alle Vreugdenhils in de Ger^f. Kerken, blijf waarschuwen en vooral getuigen! Meppel C. Fred riks Cuba en Angola Herman Amelink schrijft in TJK. van 14-2-'76: 'strijd in Angola goed voor moreel van Cubanen'. Ik meen dat uw medewerker dit goed ziet en beschrijft. Maar is deze strijd ook goed voor ons Westers moreel? Op die vraag kom ik als FNLA en Unita weer "Westers georiënteerd' wor den genoemd. Dit is de zlenswijat waarbij het westen gelijk wordt gesteld met neokolonialisme, met blanke huurlingen van Afrikaanse huurlingen van het westerse (wa pen-) kapitaal. Maar er is toch ge lukkig ook nog een Angola-comité dat een betere mentaliteit verdedigt dan die van kolonialisten en huur lingen. Laten we zorgen dat die be tere mentaliteit verder baan breekt. Amsterdam Dirk Veenstra Dra UTRBOHT De nieuwe aartsbis schop ran Utrecht, Johannes kardi naal Willebrands is zaterdag geïn stalleerd. Dat gebeurde in een mis- voering in de Utrechts kathedraal St. Cattoarina. Na de preek van kardinaal Aifrink leidde deze zijn opvolger naar de troon in het priesterkoor va nde kerk. Onder de aanwezigen waren na mens de regering premier Den Uyl en minister van Justitie Van Agt aanwesig. Er waren geen genodig den uit Rome, omdat de aartsbis schop rond dat dit een feest van het aartebisdom was. In *Un preek zed kardinaal Aifrink dat de benoeming van kardinaal WiHebrands als zijn opvolger zijn zorg over de katholieke kerk in Nederland aanzienlijk verminderd heeft. HAARLEM Het bisschoppelijk museum voor religieuze kunst te Haarlem wordt op 1 maart gesloten, na een bestaan van meer dan een eeuw. De verzameling ten bedrage van vele miljoenen wordt overge bracht naar het nieuwe kerkelijke museum te Utrecht. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De na-actie 'Kerk voor Israël' heeft nog eens zestig duizend gulden opgebracht. In to taal is de stand van deze actie daarmee nu 760.000 gulden. De actie 'Kerk voor Israël' ls vorig Jaar in de hervormde kerk gevoerd als een gebaar van solidariteit met de staat Israël. Op 9 september kon een afvaardiging van de synode 700.000 gulden overhandigen aan de Israëlische ambassadeur. Dit geld was bestemd voor de bouw van een technische school in Eshel Hanassi. De initiatiefnemers van de actie, ds. S. Gerssen te Utrecht, dr. K. E. H. Oppenheimer te Leiden en ds. A. A. Spijkerboer te Amsterdam, de den in september een oproep om 'de sprong naar het miljoen te wa gen'. Daarop is tot nu toe 60.000 gulden op giro 3554 van 'Kerk voor Israël' binnengekomen. De generale diakonale raad van de hervormde kerk, die met de organisatie van de actie belast is, wil nu op 4 mei precies een jaar na de start, de actie definitief afsluiten. Ds. I. de Wolff overleden Op 75-jarige leftijd is overleden de vrijgemaakte gereformeerde pre dikant I. de Wolff te Enschede. Hij werd in 1930 predikant te Mussel en stond van 1935 tot aan zijn emeritaat ln 1970 te Enschede. Kanseltaal (5) Naar aanleiding van de 'aangepaste kanseltaal' het volgende: We zou den in ons gezin wel vreemd opkij ken als onze kinderen (studenten) zouden praten over klauwen van hun vader en de kop en de poten van hun moeder. En zouden ze nog eens professor worden, dan hopen mijn man en ik toch nog in het bezit te zijn van ons hoofd, onze handen en voeten. Zouden we toch maar niet blijven spreken van het 'met doornen gekroonde hoofd', de doorboorde voeten en de zegenende handen van onze Heiland en Zalig maker. Ik dacht dat zelfs een kind ons dan nog wel kon begrijpen. Vaassen Ph. Weynberg-de Vries De samenkomsten van de Ameri kaanse genezingsevangeUste Kathryn Kuhlman vertonen een opvallende bijzonderheid: mensen, die door haar gezegend worden, vallen op een mysterieuze manier achterover. De Vlaardingse her vormde predikant W. W. Verhoef, een van de voormannen van de charismatische beweging ln Neder land. maakte haar mee op een con ferentie ln Israël en was nieuwsgie rig. In Vuur schrijft hij: Ik hoopte op het podium te komen, met een eerlijke openheid, met nieuwsgierigheid ook. Wat is dat, waardoor mensen gezegend achter over vallen? In Tel Avlv kwam ik Inderdaad op het podium. Gelukkig zonder dat ik mezelf op hoefde te dringen. Mijn vrouw ging met een tolk mee. die het getuigenis van Marty Haayer zou vertalen en Marty vond het de gelegenheid om haar 'charismatic minister' aan Kathryn Kuhlman voor te stellen. Ik hoopte gezegend te worden. Ik wilde dit gebeuren proeven, eerlijk voor God en tegelijk als oplettende waarnemer. Ik ging achterover. Nu lk het tracht te omschrijven, o.a. vanuit aantekeningen, die ik die avond nog maakte, moet ik vooraf zeggen: Mijn ervaring is alleen maar mijn ervaring. Anderen kun nen hetzelfde heel anders ervaren. Daar gaat-ie dan. Hoewel ik erop voorbereid was, kwam het toch heel onverwacht. Het gebeurt voordat je het goed en wel in de gaten hebt. Er ging geen 'stroom' door me heen (bij anderen 6oms wel). Je valt echt achterover: je zakt niet door je knieën. Het was heel nuchter. Automatisch deed lk mijn ogen even dicht. Kathryn Kuhlman gaf me geen duwtje; lk liet ook mezelf niet gaan. Het ge beurde allemaal erg ontspannen. Ik voelde geen druk: ik ging gewoon. Een modewerker ving me op. Daar na ging ik weer met twee benen op de grond staan. Het deed me goed. Er bleek die avond een blije ont spannenheid over me te komen een bijna vreemde, zuivere ont spannenheid. Wat zat alles los! Een bevrijdingsgevoel wat lk tot in m'n gewrichten voelde. Nuchter en ge zond high. Het tintelende nog 'n paar dagen na. Je denkt er met plezier aan terug. Ik ben er nog blij en dankbaar om. Tot zover mijn getui genis in sekulaire taal. Sommigen zullen vragen naar het nuttig ren dement. theologisch en sociaal. Ach. Randschrift De omstreden affiche van de actie Kerkbalans heeft de aandacht weer eens gevestigd op het randschrift. dat sinds 1816 onze guldens en rijksdaalders siert In Woord en Dienst doet dr. H. Enno van Gelder de bedoeling van het 'God zij met ons' uit de doeken: Op 20 mei 1816 legde de minister van financiën, jhr. C. C. Six van Oterleek aan de Koning een con cept-wet voor me/, een uitvoerige toelichting. In deze laatste komt de volgende passage voor: 'Het munten der stukken, gelyk men spreekt, ln den ring en derhalven met inge sneden letters op de snede aan Uwe Majesteit voordragende, als een middel om en het sieraad der stuk ken te bevorderen, en het besnoe- yen moeylyker te maken, ls het my voorgekomen, dat het geschikt zou zyn. het oude randschrift van vele der Munten, door onze Voorvaderen na het afschudden des Spaanschen Juks, vervaardigd te volgen, te we ten Si Deus nobiscum quis contra nos (Als God voor ons ls. wie zal dan tegen ons zijn? red.) en te stellen kortelyk God zy met ons! eene heilbede die elke rechtgeaard ingezetene de Ryks, en voor het. Land. en voor den persoon van Uwe Majesteit hartgrondig uitboe zemt'. Hiermee is duidelijk wat de minister eventueel zijn adviseurs aan het ministerie of aan de munt met de bekende tekst hebben bedoeld. Over dit kantschrift ls verder geen discussie geweest en het vooischrlft ls ongewijzigd in de wet overgegaan. Wel heeft de Raad van State ln zijn advies van 11 juni de vraag opgeworpen of het gebruik van de landstaal wel juist was, een vraag die ook bij de be handeling in de Tweede Kamer op 18 september even werd opgewor pen, maar de minister betoogde dat dit in het buitenland reeds vrij algemene gebruik was, zodat de Ne derlandse taal voor omschrift en kantschriften gehandhaafd bleef. Zalig De gereformeerde zendingspredi kant drs. P. K. Pilon, werkzaam op Celebes, in het zendingsblad Van daar: Bij het dopen was het dringen, want ieder wilde eerst. Mooi eigen lijk. 42 maal moest ik uitspreken: Ik doop u. Eén keer vergiste ik me en zei (in het Indonesisch): Jij doopt mijGelukkig was het te herstellen. Een vader kwam met 4 kinderen en gaf me 4 briefjes met de namen. Toen ik vroeg wie Da- maris was (de eerste naam), keek hij vertwijfeld rond. riep vervol gens de moeder die in geen velden of wegen te zien was. Hij wist het echt niet. Ik heb dat allemaal met een heilig plezier aanschouwd en het was heerlijk om aan al deze mensen de doop te bedienen. Het was een chaotisch feest. Twee jon getjes van 4 a 5 jaar kwamen zelf met het papiertje waar hun naam op stond. Ik heb geen vader of moeder gezien. Ze konden het zelf en ze zijn in volle vrijmoedigheid bij het bakje water gaan staan en zijn zo gedoopt. Zalig, zo iets. Het hoofd van de Ethiopische kerï patriarch Tewoflos, is door de mill taire machthebbers uit zijn ami ontzet. Volgens onbevestigde ga; ruchten zou hij gearresteerd zljf' De militairen hebben Abuna OnlJ in zijn plaats gezet, een onbeken® priester. Kennelijk ter rechtvaardfc ging van de afzetting argumenteei. de radio-Addis Abeba, dat Tewoflf was benoemd door ex-keizer HaL Selassie en niet was gekozen doL de geestelijkheid. Volgens de radb zou de patriarch zijn positie hebbi misbruikt, door tijdens de rampzL, lige droogte in Ethiopië graan L hamsteren en miljoenen op te pot ten op twintig geheime bankrekg. ningen. Joop van der Meer Joop van der Meer te Wolvega F benoemd tot regioleider voor r jeugdbeweging Youth for Christ Fr de drie noordelijke provincies. Vr£ der Meer (27) zal twintig plaaten lijke werkgroepen begeleiden, r' eerste maanden zal hij zich voor® bezighouden met de organisatie vj Mayday, een jaarlijkse jongereU manifestatie. Mayday wordt 27 njr in Leeuwarden gehouden. Billy Graham Voor het eerst staat een boek de Amerikaanse evangelist dr. Blfj Graham bovenaan op de lijst meest verkochte non-fictie in de Verenigde Staten. Graha( "Engelen. Gods geheime was in deze categorie in 1975 meest verkochte boek. In 1955 i zijn 'Het geheim van het gelt^* zevende en in 1965 zijn 'Wereld vlammen' vierde. Laslo Lekai Paus Paulus heeft de 65-Jarf Laszlo Lead benoemd tot aartsttj schop van Esztergom en daanf^ primaat van de Hongaarse kerkpf vincie. Hij volgt zo kardinaal Mil zenty op, die in februari 1974 dl.*' het Vaticaan uit de functie aartsbisschop van Esztergom wr' ontheven. Vanaf die dag was nr Lekai reeds apostolisch administr tor (waarnemend bisschop) t.' Esztergom. D' i n De benoeming komt negen mafê den na de dood in ballingschap Midszenty, de kardinaal die t d symbool werd van het kerkef verzet tegen het communisme. I kal is enige jaren de privé-secre ris van Midszenty geweest. Zijn I noeming tot aartsbisschop wofj gezien als een belangrijke stap pla normalisering van de betrekking regering. De gereformeerde predikingg deze tijd. Ihema van de jaarliji conferentie van het contactorgfi van de gereformeerde gezinf (COGG), vrijdag 9 april van B uur tot half vijf in De Blije Wei te Lunteren. Spreker ds. J. Ol duin uit Veenendaal. Opgave ds# J. van de Hoef. tel. 03410-16047. De kerkgang en de geloofsl ving van jongeren. Conferentie predikanten, maandag 1 maart half elf tot half vijf het rustingscentrum te Leusden. m drs. H. Steendam. Aanm. tel. 03< 3244 (toest. 123). fat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2