Letty Russell staat voor wat ze zegt Stem van kerken klinkt nog mager in 'Europa' Vandaa Onze adressen: Oecumenisch Centrum in Brussel ISjgjs- VOORBUGANC JjgSOKok Kamp ZATERDAG 21 FEBRUAR11976 KERK TROUW/KWAv- door Catharina Halkes Nog geen jaar nadat in Ameri ka van de hand van Letty M. Russell „Human liberation in a feminist perspective A Theo logy" was verschenen, be zorgde uitgeverij Ten Have de Nederlandse vertaling ervan: „Bevrijding van de mens in fe ministisch perspectief Een theologie". Het is een gelukkige omstandigheid dat Letty Russell voor Nederlandse lezers geen onbekende was doordat een vroeger boekje van haar: „Stenen voor brood'" al in onze taal was verschenen. Gezien haar Neder landse relaties hebben we dan in ons land althans één vertaald werk dat tot het type „feministische theologie" kan worden gerekend. Wellicht kan men nog beter zeggen: het boek be hoort tot de zg. bevnjdings- theologieén; naast de ..zwarte theolo gie" en de bevrijdingstheologie van b.v. Zuid-Amerika. op basis van de sociale onderdrukking, heeft Russell een boek geschreven vanuit de on- vrij-makende en inperkende structu ren waarin vrouwen gevangen blij ven ook in de christelijke kerken en de theologie. Russell zelf definieert bevrijdings theologie als een poging tot bezinning op de ervaring van onderdrukking en op onze acties voor de schepping van een nieuwe, meer menselijke samen leving (pag. 15). Daarom staat zij geen vrouwelijke theologie voor. die immers dan even eenzijdig zou zijn als de mannelijke theologie alle eeu wen door is; maar een feministische theologie, d.w.z. een nadenken over de relatie God en mensen op basis van ervaring van vrouwen die zich bewust zijn geworden van de hun opgelegde onvrijheid, die uit hun kooien stappen en hele mensen wil len worden om daardoor ook man nen te helpen meer heel te worden. In dit perspectief kan ook de theologie meer menselijk worden, dichter bij de ervaring van mannen én vrouwen in hun relatie tot God en in hun worsteling met de laatste en diepste levensvragen. De langdurige ervaring van de au teur als pastor en predikant te mid den van de armen en ontrechten van East-Harlem, de negers en de Puerto- ricanen daar én haar actieve betrok kenheid bij de vrouwen- bevrijdingsbeweging tot in de we reldraad van kerken toe. geven aan dit boek een grote mate van werke lijkheid en van echtheid tevens. Letty Russell staat voor wat ze zegt en doet en vertoont een rustige maar ook „koppige" vastberadenheid. Grondmotief Een grondmotief in dit boek is Pau- lus' beschrijving van de strijd om bevrijding (Romeinen 8): de hele schepping »n al haar delen zucht en is in barensnood. Dit zuchten in solida riteit is door het hele boek heen hoorbaar, niet als geweeklaag of ge jammer. maar als de begeleidings- tonen van de barensweeën van de nieuwe schepping. Deze solidariteit met alle ontrechten brengt ons tot deelname aan Gods solidariteit met de mensen en met de hele schepping. Zelf zegt Letty Russell (pag. 22): De beweging voor de bevrijding van de vrouw in de V.S. en elders versterkt de solidariteit in zuchten. Door een onophoudelijke stroom van rappor ten. artikelen en acties getuigen vrou wen dat zij hebben onderkend, dat de mannelijke overheersing en de on derworpenheid van de vrouwen re denen zijn om persoonlijk en sociaal te zuchten naar bevrijding Dit is. in de feministische visie, niet het gevolg van Gods oorspronkelijk FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven wor den op nummer 020-913456: en van 16 30-20 00 uur op nummer 020-220383 Dit laatste nummer geldt ook voor ZONDAGAVOND en dan van 18 00-20.00 uur. AMSTERDAM: Directie - commerciële afdelingen - administratie. Wibautstraat 131. tel. 020-913456. Postbus 859. Redactie: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859 ROTTERDAM/DOR DRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948 DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONiNGEN: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. dering is dat ze de vrouwenbevrij dingsbeweging zozeer invoegt en ziet in de samenhang met alle andere bevrijdingen dat ze minder radicaal de wortels blootlegt van het kwaad, het structurele kwaad, van het sek sisme zelf. Alleen op pag. 22-23 gaat ze daarop wèl in. maar meer citeren- derwijs: de onderdrukking van de vrouw is de meest universele vorm van uitbuiting en zij houdt de andere vormen van uitbuiting in kerk en samenleving in stand. Brugfunctie Verloofde: 'Als we getrouwd zijn vind je het niet erg als ik niet vaak naar de kerk ga, h?' Pastor: 'Maar waarom wil je dat dan niet, liefje?' Verloofde: 'Nou, ik vind dat maar niets, die getrouwde pastores.' Dominee (bij wijze van troost): 'Bedenk eens hoe u geleid bent en uw weg gevonden heeft al deze zeventig jaar!' Gemeentelid: '69, alstublieft!' scheppingsplan, maar van menselij ke ongehoorzaamheid en ont wrichting. Daarom is het goed dat Russell grondig afrekent met het ver wijt dat, overigens ook aan alle ande re bevrijdingsbewegingen, nu ook aan vrouwen wordt gemaakt, nl. dat ze oorzaak zouden zijn van die ont wrichting en verdeeldheid in onze samenleving (34): De vele mythen die vrouwen verwijten dat zij gezinnen ontwrichten, het moederschap de graderen. de „echte" links radicale revoluties schaden en jeugdmisda digheid bevorderen, komen van hen die de huidige toestand willen handhaven. Zo min als negers de verdeeldheid veroorzaken die voort vloeit uit racisme, zo min veroorza ken vrouwen de verdeeldheid die voortvloeit uit seksisme (discrimina tie op grond van sekse). Zij reageren op de overal reeds aanwezige gevol gen van onderdrukking en ont wrichting en proberen iets te doen om de situatie te verbeteren Vooruitziend Als toerusting voor deze reis naar vrijheid legt Letty Russell de nadruk op de „vooruitziende diaconie", d.w.z. „de situatie proberen te ope nen naar een toekomst met le vensmogelijkheden". Dan pas kun je immers spreken van een solidariteit in zuchten en deel je minstens de spanning om ruimte te scheppen voor nieuw leven. In nauwe samenhang hiermee wekt ze vrouwen op deel te hebben aan het kritische proces van onderschei den wat het betekent mens te zijn en te leven vanuit haar vrijheids- ontdekkingen. Paulus gebruikt voor deze gave van de Geest het woord 'diakrisis' (1 Corinthe 12 vers 10). Deze diakrisis kan de vrouwen en de kerk helpen profetisch te staan te genover de samenleving in plaats van gevormd te worden door die samenleving. Deze diakritische rol van onderscheiden en oordelen is met name moeilijk voor vrouwen die immers door de gangbare cultuur zijn 'voorbeschikt' om te 'behagen, d.w.z. lief te zijn en te volgen. Tenslotte: nog steeds voor deze reis naar vrijheid, die een vooruitlopen is op Gods toekomst (36) vraagt Russell van de kerk een proleptische hou ding: een houding die dit vooruitlo pen op Gods toekomst laat zien. Pro lepsis betekent letterlijk: een misre kening in de tijd, maar dan een 'naar voren'. Er bestaat ook een misreke ning in de tijd 'naar achteren', een anachronisme. De kerk wordt nu opgeroepen een proleptische misre kening te zijn, levend vanuit de hoop die in ons is. Uitwerking Dit eerste, boeiende hoofdstuk wordt gevolgd door een uitwerking van de gemeenschappelijke thema's, perspectieven en methodologie van de verschillende bevrijdingstheolo- gieën, met het accent op de feminis tische. Daarop volgt een hoofdstuk over de noodzaak van het opnieuw verstaan van de geschiedenis en van de traditie, willen vrouwen ooit een bruikbare toekomst hebben; een herijking van de taal. een nieuw ver staan van beelden en een correctie op de gangbare beperkte en dus be perkende betekenissen, willen vrou wen kunnen mee-denken en mee verantwoordelijkheid dragen. Ook lijkt het mij van belang te wijzen op Russell's open kerkleer, waarin de aandacht niet rechtstreeks naar de kerk gaat. maar naar God en de wereld (129). De kerk krijgt pas indi rect de aandacht, zij is een 'naschrift, een PS bij Gods liefdes avontuur met de wereld.' Russell zit dan ook niet gevangen in oude ambtsmodellen die nü ontoe reikend zijn, maar pleit voor een diversiteit van functies, diensten en ambten, alnaargelang de situatie het vraagt en de persoonlijke mogelijk heden van allen die zich daarvoor aanbieden. Als te beproeven nieuwe modellen stelt zij voor die van ..advo caat". 'moeder' en 'leek.' (147). He laas kan ik deze hier nu niet meer uitwerken, maar het is duidelijk dat de auteur hier ook een beroep doet op de deskundigen in de bevrijdings processen (de sociologen of psycho logen b.v. als 'animators'), en dat ze de dominante vaderrol in de kerk wil doorbreken. Kenmerken Letty Russell noemt zichzelf ten op zichte van de feministische theologie een 'reformist', iemand dus die van binnenuit en aanknopend bij de tra ditie wil hervormen. Ze is niet uitda gend. maar zoekt geduldig en rustig, maar zeer vastberaden, naar de wer kelijke betekenis in Schrift, traditie, geschiedenis en taal en neemt niet langer genoegen met de gehalveerde of minstens beperkte betekenis die tot nu toe meestal gangbaar was. Een tweede kenmerk van haar bena- door Aldert Schipper Ds. Marc Lenders, directeur van het oecumenisch centrum voor kerk en samenleving te Brussel. 'Wij hebben een speciaal oor voor de kerken. U zult vragen waarom. Welnu, omdat de kerken anders zijn dan onze gebrui kelijke gesprekspartners. Zij komen niet op voor hun eigenbe lang, maar vertegenwoordigen dat van anderen'. Deze complimenteuze woorden komen uit de mond van de voorzitter van de Europese Commissie, de Fransman Ortoli. Hij sprak ze uit, enkele jaren geleden, tijdens het bezoek van de aarts bisschop van Canterbury aan Brussel. De Europese Gemeenschap (EG) mag dan een willig oor naar de kerken toewenden, de kerken van hun kant kunnen slechts een be scheiden stemgeluid voortbrengen in Brussel. Dat zwakke kerkelijke geluid wordt in Brussel geprodu ceerd door het thans tien jaar oude Oecumenische Centrum voor kerk en samenleving aan de Ouderghem- laan. dicht bij de bureaus van de EG Het centrum is het orgaan van de Commissie van de Kerken voor de Europese Gemeenschappen, waar in ons land de hervormde en gereformeerde kerken aan deelne men. Het centrum wordt geleid door de Belgische predikant Mare Lenders, die wordt bijgestaan door een full time secretaresse, een part time kracht en voorts een groep vrijwilligers. Zij vormen de spreek buis van de kerken, in het hoofd kwartier van de EG. met zijn meer dan 10.000 ambtenaren. De oorzaak voor deze kerkelijke bescheiden heid is geheel gelegen in geldge brek. dat ongetwijfeld te maken heeft met de onbekendheid in de kerken met de onstuitbare groei van een verenigd Europa. De leden- staten van de EG hebben op vele terreinen een stuk macht overgege ven aan de Europese organen. Daar stuiten de kerken op, wanneer zij vinden dat het evangelie iets te zeg gen heeft over maatschappelijke vragen zoals de verhouding tussen rijke en arme landen, de behande ling van buitenlandse werknemers en steun aan racisme. In gesprek ken die de kerken beginnen in Den Haag. Londen of Bonn worden zij doorverwezen naar Brussel. Hoe komende kerken hier voor den dag. Om deze vraag te beantwoorden hebben wij een bezoek gebracht aan ds. Marc Lenders in zijn centrum, gevestigd in een huis dat aan de kerken verhuurd is m af wachting van de onvermijdelijke sloop. In dit huis vinden wekelijks gebedssamenkomsten plaats, die georganiseerd worden samen met het Europese centrum van de roomskatholieken. Er doen zo'n vijftien tot twintig personen aan mee. De mensen in een internatio nale omgeving als Brussel verliezen een beetje het contact met de kerk. Daarom tracht het Oecumenisch Centrum het kerkewerk ook iets anders aan te pakken en te zien hoe men het werk van de ambtenaren bij de EG kan verdiepen. 'Tijdens een beraad dat een groep Europese christenen in april 1974 in het Britse Roehampton heeft ge houden. legden enkele oude getrou wen van de Europese gedachte uit waar het in het verenigd Europa om begonnen is. Het voorkomen van een nieuwe oorlog en om verbete ring van de welvaart. Die conferen tie had plaats voor de huidige crisis en iedereen was het er mee eens. dat die beide doelen nu wel bereikt zijn. De Indiase christen M. M. Tho mas vroeg ons toen. wat de volgen de doelen van Europa zijn. We ke ken elkaar aan. we praatten wat met elkaar, maar niemand zag dat duidelijk voor zich. Het is nogal van belang, te weten wat we ons in Europa voor ogen stellen. Moeten we aldoor maar voortgaan rijker te worden, moeten we ons in Europees verband bewapenen en zo ja, hoe dan. Hoe staan we tegenover ont spanning. Over dat soort dingen hebben de kerken vanuit het evan gelie ook gedachten, althans dat behoren zij te hebben', vindt Mare Lenders. Zijn centrum voert het secretariaat van de studiegroep uit de Europese kerken, die zich over deze vragen buigt. Commando-groep Een paar jaar geleden leek er een wereld-cacao-akkoord tot stand te komen. Die overeenkomst zou in werking treden, zodra een tevoren bepaald percentage cacao- ^verwerkende landen zich er bij zou hebben aangesloten. Van te voren was bekend dat de VS daar niet bij zouden zijn. Wanneer binnen een bepaalde tijd onvoldoende landen zich zouden aansluiten, zou het ak koord weer worden ontbonden. In eens dreigde dat te gebeuren. De Duitse kerken hebben toen druk uitgeoefend, waardoor West- Duitsland neg net voor de fatale datum toetrad en het cacao- akkoord kon gaan werken. De ca- cao-producerende landen kunnen nu rekenen op een vaste en redelij ke prijs voor hun produkt. Om de kerk zo alert te laten reageren is het nodig dat er een groepje mensen de vinger op de pols houdt. In het •Oecumenisch centrum komt sinds vorig jaar op gezette tijden een groep Europese protestanten en ka tholieken samen om zich over dit soort vragen te bezinnen. Deze groep heeft zich 'European Task Force* gedoopt. In deze Task Force zitten mensen zoals de Nederlandse dr. M. A. M. Klompe en dr. H. M. de Lange. Naast deze Europese commando groep heeft het Oecumenisch Centrum een groep van hoge Euro pese ambtenaren in een groep bij eengebracht. die zich met de kerken buigen over de vragen, die liggen achter de kwesties van alledag. Ds. Lenders zegt er dit van: 'Het is maar een beperkte groep, hoogstens en kele tientallen. Dat is niet veel ge zien de massa van duizenden ambtenaren, die hier bezig zijn. Maar wij zijn er wel in geslaagd, een groep mensen bijeen te krijgen, die ons vertrouwen en die wij kun nen vertrouwen en die horen tot de creatieve top van de EG. Mensen, die de voorstellen voor de Commis sie en de Ministerraad opstellen. Mensen die echt wat zien in Europa. Geldgebrek Tijdens het gesprek met Lenders voegt een van deze topmensen zich bij ons. Het is mr. dr. E. A. G. Verploeg. een van de twee directeu ren van de personeelsafdeling van de EG. Mr. Verploeg is de pen ningmeester van het Oecumenisch Centrum, een zorg die weinig benij denswaardig is. want vergelijkbaar met die van de meeste kerkvoogden in Nederland. 'Het is iedere keer weer een wondertje, dat we met het geld uitkomen', zegt hij. Mr. Ver ploeg zet uiteen dat de kerken zeer bescheiden bijdragen aan het centrum Uit de Nederlandse ker ken (de hervormde en de gerefor meerde kerk zijn lid van het centrum) krijgen wij elk jaar zo'n tienduizend gulden. En dat is eigen lijk nog niet zo gek, vergeleken met andere kerken. Maar we hebben meer nodig, als we ons kerk willen uitbreiden, iets dat echt nodig is. De Commissie zelf stelt ongeveer even veel beschikbaar als de Neder landse leden. Het meeste geld komt uit Duitsland. De Europese Commissie stelt niet alleen geld ter beschikking van het Centrum, maar wanneer dat nodig is. kan het ook gebruik maken van vergaderfaciliteiten. Zo had de ver gadering van de Commissie van de kerken voor de Europese Ge meenschap de beschikking over een volledig uitgeruste zaal met een vertaalinrichting en tolken (Mr. Verploeg: Zoiets kost zo'n slordige veertigduizend gulden per dag). Welkom De EG-commissie stelt kennelijk het werk van de kerken op prijs. Marc Lenders vertelt: 'De Ge meenschap heeft graag contacten met niet-regeringsorganen, zoals de kerken. In Brussel vindt men wel eens dat de nationale regeringen een beetje te veel dwars liggen bij het werk aan de Europese eenheid. De kerken denken ook nog wel vaak nationalistisch, maar zij zitten toch met een boodschap, die over de grenzen heen gaat". Voor de mensen in Brussel is het wel eens teleurstellend, dat de ker ken zo bescheiden uit de hoek ko men. Het Oecumenisch Centrum is gedwongen zich te beperken. Pasto raal werk moeten we helemaal la ten liggen, zegt ds Lenders. Op dat zelfde ogenblik gaat de telefoon en meldt iemand dat een chris tenstudent uit Soedan hulp nodig heeft. Ds Lenders belt iemand op in de EG-bureaus. voor een oplossing, die zo te horen al snel gevonden is. „Ja het gekke is dat men toch met dit soort gevallen bij ons kofnt. Maar ik heb er eigenlijk geen tijd voor", zegt ds Lenders In juli 1973 heeft het centrum een verklaring inzake de buitenlandse werknemers in de EG uitgegeven Sindsdien loopt in het centrum de Italiaanse predikant ds M. Sbolgi rond. die zes uur per week op kos ten van de Wereldraad van Kerken bezig is aan een studieproject over Europa en de trekarbeiders. „Al leen op Europees niveau kunnen de kerken iets voor trekarbeiders doen. dat hout snijdt", zegt ds Len ders. „Het aardige is dat de kerken en de Europese Commissie nogal gelijk dachten over de sociale poli tiek jegens de buitenlandse werknemers. De nationale regerin gen bleken moeilijk te overtuigen en de kerken werden door de Com missie te hulp geroepen voor het beïnvloeden van de publieke opinie om de discriminatie van trekarbei ders te bestrijden. Wat wij willen is bijvoorbeeld onderwijs in de eigen taal voor hun kinderen. Zelfstandig In dit geval konden de kerken sa menwerken met de Commissie, maar in andere gevallen is het no dig dat de kerken hun opvatting stellen tegenover die van „Brussel". Ds Lenders zegt: De Commissie moet niet de dagorder voor de ker ken vaststellen". Zo hebben de ker ken nogal wat kritiek gespuid op het eerste akkoord, dat de EG geslo ten heeft met de Franstalige Afri kaanse landen, de overeenkomst van Yaoundé. De kerken vonden van deze overeenkomst dat de Afri kaanse landen met de ene hand uitgereikt kregen, wat hun met de andere Europese hand werd ontno men. Een systeem dat evangelisch niet geheel klopt. De huidige over eenkomst. die van Lomé, die in de plaats gekomen is voor het akkoord van Yaoundé, voldoet reeds beter aan de maatstaven, die de kerken juist vinden. Hoe het akkoord van Lomé wordt uitgevoerd en wat er daarna moet gebeuren, daar be moeit de Task Force zich mee. Men ziet wel aan dit verhaal dat het Oecumenisch Centrum in Brussel geen gewoon kerkelijk orgaan is. „We willen hier geen nuntiatuur bij de EG zijn", zegt Marc Lenders. We zouden ook graag wat meer naar de kerken toe willen werken. Hier in Brussel wordt iets gebouwd, dat voor ons allen van betekenis is. Daar moeten de kerken proberen invloed op uit te oefenen. Die in vloed is groter, naarmate meer ker ken ons werk en onze standpunten dragen. Als de kerken een Europe se stem kunnen opzetten, zal de Commissie steeds meer naar ons luisteren". Nogal wat vrouwen die dit boek le zen zijn teleurgesteld omdat het hun niet ver genoeg gaat; voor nog veel méér vrouwen gaat het al veel te ver! Persoonlijk ben ik met dit boek blij. omdat het zo'n uiterst belangrijke brugfunctie vervult en daarom lees baar is voor vele vrouwen èn man nen als dit alles hun überhaupt ter harte gaat. Ik moet er steeds aan denken wat er zou gebeuren als de kerken eens serieus namen wat Rus sell in haar boek zoal voorstelt als de mannen: ambtsdragers zowel als le ken; vooruitstrevenden zowel als meer behoudenden, werkelijk eens ruimte zouden maken en behoefte zouden krijgen aan de volledige deelname van vrouwen in hun opdracht en zending naar de wereld. De kerk zou onherkenbaar veran deren. Rust Maar het is ook een zonde van ons vrouwen als we nóg steeds niet be grijpen waar het over gaat en gërri- teerd raken over begrippen als be vrijding en onderdrukking. Over dreven? Misschien moeten we eerst nog de tocht maken vanuit ons zuchten van welbehagen, omdat we het zo goed hebben en met rust gela ten willen worden, naar het zuchten en kreunen in solidariteit, omdat God ook van ons gebruik wil maken bij het moeizame geboorteproces van een nieuwe schepping. Russell vraagt dan ook van ieder van ons om echt, in ons hart. 'pro-vrouw' te zijn, om daardoor 'pro-mens' te worden. De vertaling is over het algemeen nauwkeurig, een enkele keer wat let terlijk. Drs. C. J M. Halkes. wetenschappelijk medewerkster van de theologische fa culteit te Nijmegen, bespreekt: 'Be vrijding van de mens in feministisch perspectief' door Letty M. Russell. Uitg. Ten Have. Baarn, 167 pag., prijs 18.50. Als illustraties namen we een paar oude 'sexistische' grapjes over uit 'The Reverend Mr. Punch.' „Dat stukje van zaterdag (e dag waarschijnlijk) lees ik ni a laatst iemand tegen mij. Ik h wel meer gehoord. „Dan gai over de bijbel?!", wordt er s toegevoegd. Ik kan daarop moet je zelf weten, want betuttelend om je eigen stuk bevelen. Ik beweer ook niet stukjes over een paar woord bijbel zo geweldig belangrijl ben ook maar gewoon iemr een beetje meepraat over daar leest. Er zijn ook mensi juist wel lezen, daar zou ik tevreden mee kunnen zijrv, toch blijf ik er dan over n?*' Ik moet die stukjes van schrijven. De zaterdag en nfl zijn gekozen omdat ze om dt g heen liggen. En in ieder g zaterdag hebben mensen noj tijd om iets te lezen. Waaro dan toch op terugkom? W omdat het dan over de bijl Want 't zou natuurlijk best nen zijn dat 't belangrijke zijn die daar aan de orde Niet dat in de week „were schreven wordt, maar er is t schil. Zaterdag en maandag bijbel zelf en rechtstreeks woord. Dan komt er toch dui iets binnen van Hem die Schriften met ons spreken bedel niet om zaterdag-leze kan me best indenken dat een aantal eerbiedwaardig menten hebben om het niet Maar ik dacht dat het argumi gaat het over de bijbel, nie drukwekkend was. U moet d wens aan mij niet vragen, w. mij staat in de bijbel precies waar een mens echt wijzer worden. En dan natuurlijk o die boeken waarin mensen daar hoorden doorgeven. En|f een op zijne wijs, oké. Beroepingswerk NED. HERV. KERK b Beroepen te Opheusden en k terswoude: L. H. Oosten kh Driebergen; te Strijen: W. Vetf Krimpen a.d. IJssel; te Nijkef Epe (pred. bijz.werkz. tow Vreekamp te Oosterwolde ((J Aangenomen naar KortenhoeP Abma kand. te Zeist. GEREF. KERKEN Beroepen te Doetinchem: F i gods.leraar aldaar, die dit heeft aangenomen. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Zeist; Weerd te Damwoude. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor St. Annaland kerk: J. Karens te Opheusda BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Hoogezand: J. Zwolle. Eugene Heideman - Dr. Eugene Heideman is b« tot hoogleraar aan het Westei ological Seminary van de hfl de kerk in Amerika. Hij zal worden belast met de ontwil van een nascholingsprograml predikanten van deze kerk.E man studeerde onder andere! rijksuniversiteit van Utrechf hij in 1959 promoveerde op gelijkende studie voor de I ding van openbaring en rede fl man Bavinck en Emil BrunJ was nadien onder andere zei in India en studentenpredik? Rossellini In een kerk in Parijs heeft I reldpremière plaatsgehad vfl berto Rossellini's nieuwste fP Messia" (de Messias). De filn zich volgens de regisseur bij voor vertoning in een kerk. R ni meent trouw te zijn geblet de tekst en de boodschap v evangelie. Bij de première c Rossellini de wijsgeer Hegel, hele menselijke geschieden deert naar Christus en vai komt, en dat de komst van d des mensen de spil is van de geschiedenis. (Advertentie) Hans Bouma God draag hem in zl|n hart 112 blz.. 10,90 Een nieuwe bundel bi|belse verkenmnge het spoor van Jezus en „Teksten voor or Ds J Overduin Praten zonder antwoord? 2e druk. 100 blz.. 9,90 Gedachten over het Onze Vader Voor hi willen bidden. Mmk van Rijsdijk Horen, zien en schrijven Dagboek v« 106 blz.. 7.90 Een boeiend fournalistiefc verslag - naald van de Vijfde Assemblee van raad Dr G de Ru De verleiding der revolutie 2e druk 148 blz.. 14.25 Hoe handeten wij tegenover onrecht cl onrecht m de samenleving zonder de r God te verbreken» Ir J van der Graat Op de hoogte van de hellafeiten 138 blz 15.90 Aspecten van de prediking Het grote beH prediking voor hel kerk-zi|n wordt do< medewerkers aan deze bundel ondersti Verkrijgbaar in de boekhandel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2