Lex van Delden: "Ik doe niets voor mijn plezier" Moeder en dochter Uw probleem ook het onze Personeel Amsterdams museum toont hobby's „Eigenlijk is het toneel één grote lijdensweg" MAANDAG 16 FEBRUAR11976 TROUW/KWARTET door Fred Lammers AMSTERDAM „Je hebt ac- teurs die het fijn vinden op het toneel iemand anders te kun nen zijn. Ik behoor tot degenen die proberen zichzelf te zijn in de rollen die ze moeten spelen. Dat betekent niet dat je jezelf geen geweld hoeft aan te doen. Het is moeilijk als je zo het toneel op gaat. Je moet veel overwinnen, omdat je niets hebt om je achter te verschui len. Dat kan bijdragen tot een grotere geloofwaardigheid. Het heeft ook het nadeel, als je het tenminste een nadeel kunt noemen, dat je veel van jezelf prijs moet geven. Op mijn bes te momenten laat ik in mijn rollen veel van mijn innerlijk zien". Dit zegt Lex van Delden (28), bekend uit de tv-produktie „Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan" maar vooral als Addy uit „De kleine zielen", een van zijn eerste grote rollen. Hij geeft er in zijn huis aan de Henri Polaklaan, vlakbij Artis, blijk van niet zonder meer aan de dingen voorbij te gaan. „Ik doe niets voor mijn plezier. Ik vind dat het ergens nuttig voor moet zijn. Gewoon een boek lezen doe ik bijvoorbeeld niet gauw. Ik wil er iets van opsteken. Daarom lees ik veel over mijn vak". De kamer maakt een kale indruk. Binnenstappend vraag ik me even af of ik in een verhuizing terecht ben gekomen. Op een boekenwand na zijn de muren kaal, voor de grote ramen hangen geen gordijnen. Op de gladde donkerbruine vloerbedek king staat een grote gaskachel, een modern glazen tafel met een witte kaars, twee antieke stoelen, een mooie Florentijnse tafel met een eenvoudig bankje erachter, en een bank, waarvan de bekleding slijtage- plekken vertoont, die wel lekker zit, vandaar dat de twee Siamese katten zich erin hebben geïnstalleerd. In een hoek van de kamer staan enige grote planten. Als Lex merkt •dat mijn smaak wat het inrichten van een kamer betreft van de zijne verschilt voegt hij eraan toe: „Ik houd er niet van als alles vol staat Ik wil de ruimte hebben. Dat ervaar ik als lekker. Dat is ook zo heerlijk als je op het toneel staat: je kunt dan uit .de voeten. Van inkijken heb ik geen last Er is niets dat de mensen niet mogen zien. Toch zullen er wel gor dijnen komen. Voor de zomer han gen ze er denk ik al, omdat ze nodig zijn om de planten te beschermen tegen de zon". Wijzend op de kale wanden stelt hij: „Één wand houd ik altijd leeg omdat ik dat mooi vind, maar verder hangen er normaal schilderijen aan de muur, die mijn zusje heeft gemaakt Ze heeft op het ogenblik een expositie en daar zijn ze nu naar toe". Weggestuurd Met het toneel is Lex sinds een jaar of acht officieel doende, al was hij er „heel jong" reeds mee bezig. Zo schreef hij bij zijn afscheid van de lagere school een toneelstuk dat „de klas op het lijf was geschreven". Na het gymnasium ging Lex naar de toneelschool. „Daar werd ik na twee jaar weggestuurd. Ze zagen niets in me. Ik zat er niet door in de put We zijn thuis allemaal gemakkelijk en maken niet gauw ergens drukte van. De had ook weinig tijd om over de LEX VAN DELDEN ik wH de ruimte hebben toekomst in te zitten, want kort erna lag er op een avond toen ik thuiskwam een telegram met het verzoek of ik de Nederlandse Come- die wilde bellen. Dat heb ik de vol gende ochtend meteen gedaan. Het resultaat was dat ik een rol kreeg in het stuk „Philadelphia, here I come". Het was een piepklein rolletje, maar ik trad toch op in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Ik weet nog niet aan welkq/ieve schat ik dat te dan ken heb gehad". Daarna werkte Lex samen met Ram ses Shaffy en het was daar dat hij tijdens een repetitie werd ontdekt door David Koning van de NCRV, die voor „De kleine zielen" iemand zocht voor de rol van Addy. Sindsdien werkt Lex van Delden doorlopend voor de televisie. Voor de t.v. spelen vind ik fijn. Tele visie heeft een grotere mate van echtheid dan toneel. De afstand- overbrugging die je vanaf het toneel hebt met de zaal blijft achterwege als je voor de camera's staat. Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo onecht als de pest Hoe prettig ik het tv-werk ook vind, ik zie regelmatig optreden voor de tv. niet als een groot winstpunt Kansen door tv „Televisiesucces stelt echt niets voor. Het enige voordeel is, dat als je een beetje commercieel succes hebt, want zo moet je de tv toch in de eerste plaats zien, je kansen op beter werk toenemen. Als je alleen in thea ters optreedt, bereik je in driehon derd jaar nog niet al de mensen die je met één tv-optreden bereikt Iede reen die je mogelijk een rol kan aanbieden kan je zien spelen. Daar staat tegenover dat een miskleun op de televisie veel harder aankomt dan wanneer je in een theater iets ver keerd doet. Als je merkt dat je iets slecht hebt gedaan, is dat voor de tv dubbej frustrerend. Je kan daar wel eens een dag of twee ziek van zijn. Eigenlijk is het toneel ÊÊn grote lijdensweg. Je begint er mee met er plezier in te hebben. Maar als je er eenmaal mee bezig bent, heb je er geen lol meer in. Echt voor hun ple zier spelen doen alleen amateur toneelspelers en daarmee wil ik niets kwaads van amateurs zeggen. Er zijn ontzettend goede bij. Als je be roeps bent heb je er nooit plezier van. Je wordt steeds kritischer ten opzichte van jezelf. Als je het in de derde acte goed doet moet je beken nen dat in het eerste en tweede be drijf de zaken niet zo goed gingen'. Zingen Behalve met toneelspelen houdt Lex zich bezig met zingen. 'Het is veel meer dan een hobby voor me. Het is een moeten. Ik heb sinds een paar jaar zangles. Als het maar even kan, zing ik elke dag, maar ik heb het nog nooit in het publiek gedaan. Het lijkt me enig eens in een opera of een musical te zingen. Ik wil mezelf echter niet naar voren schuiven, zeg gen: ik kan zo goed zingen. Misschien kan ik het helemaal niet, want er komt heel wat voor kijken'. Ik laat de dingen rustig op me af komen. Ik ben ook niet iemand die rollen gaat uitzoeken, die ik zo graag zou willen spelen. Ik geloof dat het niet goed is op die manier zelf je toekomst te willen uitstippelen'. Het valt op dat Lex van Delden vaak personen gestalte geeft die je kunt typeren als 'rijkeluis zoontjes'. Dat wil niet Zeggen dat Lex zich speciaal tot deftige kringen voelt aangetrok ken. 'Ik leef in deze tijd en heb geen voorkeur voor een speciale periode. Ik geloof wel wel dat als ik in de tijd van Couperus zou hebben geleefd, ik er mijn best voor zou hebben gedaan in de kringen terecht te komen die in zijn boeken worden beschreven. Zo materialistisch ben ik weL Het is opvallend als je je verdiept in de periode waarin Couperus leefde, dat er in maatschappelijk opzicht thans zo'n groot verschil is met het niet zo verre verleden. Die veranderingen juich ik toe. Maar ik vind het onjuist als de mensen het hebben over dat stumperige gedoe uit de tijd van Couperus, toen men op een vast tijdstip thee ging drinken en daar van een heel ceremonieel maakte. Nu hebben we ook onze riten, al zijn ze anders. Veel mensen zetten nu elke dag op hetzelfde tijdstip de tele visie aan'. Als ik opmerk dat hij op het toneel een beetje een arrogante indruk maakt reageert Lex: 'Ik weet best dat ik arrogant ben, maar toch ook weer niet zo erg als velen denken. Ik geloof trouwens dat ik de laatste tijd wat veranderd ben, minder arrogant ben geworden. Degenen die mij re cent hebben zien optreden hebben dat mogelijk al gemerkt en anders hoop ik dat ze het zullen gaan mer ken. Ik ben erg met mezelf bezig. Ik ben tot de conclusie gekomen dat er hogere waarden in het leven zijn, die eigenlijk alles waard zijn. Christelijke school Lex vertelt in dit verband in een hogere leiding in een menseleven te geloven. 'Het is met mij in dit opzicht heel wonderlijk gegaan. Ik ben niet religieus opgevoed, eerder anti religieus. Door omstandigheden ben ik op een christelijke school terecht gekomen. Het in contact komen met het christelijk geloof heeft me sterk aangegrepen. Dat uitte zich op de lagere school bijvoorbeeld toen we eens een tekening moesten maken over iets dat wij erg belangrijk von den. Ik schreef op mijn tekening 'God waar ben je?' Het shockeerde mijn onderwijzer nogal. Later ben ik me verder in religie gaan verdiepen. Ik heb er veel over gelezen en erover gepraat met anderen. Ik heb een groot religieus gevoel. Dat past waarschijnlijk bij mijn karakter. Ik ben er nog niet uit. De levensproble men en de problemen in de wereld houden me sterk bezig. Alles heeft met alles te maken. Het is goed dat een mens zich dingen afvraagt. Het is met religieuze zaken zo, dat je het zelf moet ontdekken, al is het heel belangrijk er met anderen over te praten'. door Mink van Rijsdijk Je blijft schrikken van de telefoon als je moeder ernstig ziek is en je al een paar nachten hebt gewaakt. We schrokken dan ook erg toen we 's nachts geroepen werden. Was dit het laatste signaal? Zou je nog op tijd komen? Ach wat heet op tijd? Een ziekenhuis heeft iets onheilspellends in de nacht, alles lijkt een beetje aangeraakt door de dood. De lift knarst anders dan overdag, alle geluiden klinken hol en onwerkelijk, het meeste nog je eigen voetstappen, zo onhebbelijk hard en storend. Op je tenen sluip je verder. Je hoofd voelt vreemd leeg, eigenlijk ben je ook nog niet helemaal wakker. Kalm blijven, denk je, op alles voorbereid zijn. Het meest onwezenlijk zijn de bloemen in de lange gang. Orchideeën, anjers, uitbundig rode tulpen. Nutteloos staan ze mooi te zijn. De discipline van het huis deed ze naar die spookgang verhuizen, waar niemand er blij van wordt. Voor je de deur van de ziekenkamer opendoet, schep je diep adem om je aarzeling te overwinnen. Je ruikt de geur van eau de cologne en even later zit je naast het bed. Wit en smal is het gezicht van de zieke en oneindig dierbaar. Je moeder. Haar ademhaling is nauwelijks waar te nemen. Heel Ontspannen en lief is haar gezicht. Het lijkt alsof ze slaapt, maar je weet dat ze veel verder van het leven weg is dan door zomaar slapen. Koud ligt haar hand in de jouwe, wat is die hand mager geworden; de trouwringen schuiven af en toe zacht tikkend tegen elkaar. Traag kruipen de minu ten voorbij. „Wilt u koffie?" vraagt een zuster net als in de andere nachten hartelijk maar veel te hard. Hoe vreemd is de situatie, denk je als je die koffie ^dan drinkt. Hoe kun je eigenlijk zoiets doen? Naast je in een hoog bed glijdt misschien je moeder d< volgende seconde weg uit het leven en ondertus; doe je je tegoed aan warme koffie. In de verte zoemt een bel en hoor je dat iemand h< deksel van een po laat vallen. Dan is het weer sf' Als je denkt dat er al uren voorbij zijn, ontdek je di je pas drie kwartier zit, kijkt en wacht. Waai wacht je? Je ontwijkt die vraag, denkt aan vroegi aan misverstanden en goede momenten. Plotseling krijg je kramp in je voet, trek je je sch< uit en masseert je de kromgetrokken spier net zo lai totdat je weer ontspannen kunt zitten. H( nachthoofd controleert de pols. Ze knikt je bemoei gend toe en meldt dat hij krachtiger is dan een pa: uur geleden. Roerloos ligt de zieke. De nacht hei geen einde. Je wordt koud. Allerlei emoties nemen je wisselei in beslag. Verdriet, dankbaarheid, verzet, ook ongt duld en vermoeidheid. Na uren draait de zief plotseling haar hoofd naar je toe en alsof er gei grote spannende stilte is geweest zegt ze heel heldi „Je moet een doos chocolaatjes kopen, dan kan ik zusters en de broeders Ze valt zichzelf in rede: „de zusters en de de broeders, wat klinkt d< zot." t Een scheef lachje krult langs haar mond. Dan valt 31 in een diepe slaap, haar ademhaling is weer regel matig. Vroeg in de morgen ga ik naar huis. In de li ontmoet ik Fie. Een blijde uitgelaten Fie. Ze verte me dat ze grootmoeder is geworden. „En jij?" vraa] ze, „Wat doe jij hier op zo'n gek uur?" Ik stuntel wat, wil haar vreugde niet temperen, z< dan cryptisch: „Ik mocht weer dochter worden/ door Annemarie Lücker Amsterdam heeft er sinds eind vorig jaar een monument bij- gekregen dat in het hartje van de stad een oase van rust biedt. Tussen de Kalverstraat en de Nieuwe Zijds Voorburgwal ligt het prachtig gerestaureerde, complex van het voormalige Burgerweeshuis, nu het Amsterdams Historisch Museum. Vanaf de Kalverstraat komt men via de jongensbinnenplaats door een poort op de meisjesbinnenplaats en vandaaruit kan men regelrecht het Begijnhof bereiken. Ook de St. Lu- ciënsteeg heeft z'n oude toegangs poort weer teruggekregen. Slechts de buitenkant van de gebou wen, de fraaie pleinen en de poorten roepen de sfeer op van het Burger weeshuis; de binnenkant is met recht een Amsterdams museum ge- worden waar ook eigentijdse ten toonstellingen over de stad zijn te zien. Tijdens de opening waren op de zolder gebruiksvoorwerpen uitge stald die bij de metrobouw werden gevonden. Tot eind februari is een uitzonder lijke tentoonstelling ingericht door het gezamenlijke personeel van de gemeentemusea in Amsterdam, als cadeau aangeboden aan het Histo risch Museum. Onderwerp: Hobby's van het personeel van het museum. Binnenplaats van het voormalige burgerweeshuis Wie deze" tentoonstellingsruimte bin nenkomt wordt onmiddelijk ge confronteerd met een stilleven van een tent met een complete kampeer uitrusting, aan de andere kant zijn 'vakantiedia's te zien. Naast ve to's, aquarellen, schetsen, verfschilderijen en kopieën vai te meesters zijn er verzamel van schelpen, van oude apparatuur, antieke voorwerp* antiquarische boeken. Van iede derwerp wordt nauwkeurig de" komst of de geschiedenis schreven. Vermeldenswaard is de fraaie meling sentimentele ansichtka over de liefde en de collecti souvenir presse-papiers met ve de stadsgezichten uit eigen lai Tinnen soldaat De conservator van het museui in z'n vrije tijd tinnen soldaatji hij later erg mooi en 1 heidsgetrouw beschildert. De poost die eigenaar is van de vogi *in de grote volière komt z'n be dagelijks zelf verzorgen. Een met kalebassen uit de volkstu een vissende etalagepop illust bezigheden buitenshuis. De toepassing in de praktijk vs tweede gebruik is beslist een hobby, zeker als het conse wordt toegepast zoals hier te z 1 Postzakken worden verwerkDi 'kussenovertrek voor een ban 1 weer gemaakt is van oude di e Overweldigend is de verzag kookboeken van vijf neelsleden. Ze liggen beduime vetvlekken of spiksplinterJ hoog opgestapeld. De popul van bepaalde boeken is zeer lijk, want „Het volkomen vlees ,j en het "Volledige groenteboek£, in vijfvoud aanwezig. Vraag: Ik heb gebruikte spoorbiel zen, waarvan ik meubels wil maken. Ze zijn langdurig gebruikt en ik ben bang. dat ze in een warme om. geving olie- en vetvlekken zullen maken. Hoe kr(jg ik ze door en door schoon? Antwoord: Het lijkt ons praktisch onmogelijk om bielzen die lange tijd gebruikt zijn, zo schoon te ma ken dat alle sporen van vet en vuil verdwijnen. Het enige zou zijn: Ein deloos schaven tot alles glad en vlekkeloos is, maar dat ls een heel karwei Deze balken kunnen bulten wél gebruikt worden; zonder veel bezwaar. Vraag: Wij hebben ons huis ver. kocht, maar nu protesteert de nieu we eigenaar tegen het feit. dat we de zonnewijzer, de vlaggestok en de vaste planten uit de tuin willen mee nemen. Wij mogen zelfs het erf niet meer betreden. Is dat juist? Antwoord: Tenzij uitdrukkelijk van te voren bU de verkoop afgesproken werd. dat u de vaste Inventaris van de tuin: vaste planten, pergola. vlaggenstok mee zou nemen, heeft u daar het recht niet meer toe. Wat- de zonnewijzer betreft, als het een apparaat is dat zonder breken en wrikken van het gemetselde onder stuk getild kan worden, zou er mis schien over te praten zijn, maar de nieuwe eigenaar zal zo'n onderstuk als een beschadiging van de tuin be schouwen. Het lijkt me de aange wezen weg om deze laatste zaak nog eens even met de notaris te be spreken. Vraag: Waar kan ik literatuur vin den over Schiebroek en Hilligers- berg, met foto's en geschiedenis. Antwoord: In de bekende serie 'Ou de Ansichtkaarten' komt ook het boekje Rotterdam/Hilligersberg.' Schiebroek voor. Als het uw bedoe ling is, een diepgaande studie te ma ken van deze streek, kan ik u ver wijzen naar de archieven van het Hoogheemraadschap,naarde Provin ciale bibliotheek, naar het Aard rijkskundig woordenboek van Van der Aa, dito van Witkamp, de boe ken van Beekman, o.a. Nederland als Polderland. Het valt buiten het be stek van deze rubriek, een andere dan verwijzende taak te vervullem- Aanvulling door lezer: Een poos ge leden werd ln deze rubriek iets me degedeeld over de Meekrap. Graag wil ik er iets meer over mededelen: In het Streekmuseum voor Tholen en St Phillpsland is een Meekrap collectie. waarbij verschillende as pecten van deze cultuur worden naar voren gebracht. (Museum de .Mee- stoofte St Annaland. In dit museum is ook een maquette aanwezig van een meekrapfabriek.) Ook het Zeeuws Museum te Middelburg en de Oudheidkamer te Bruinisse heb ben interessante zaken, betreffende de vroeger zo belangrijke cultuur en fabricage van de verfstof. Men kan echter geen meekrapverf kopen bij deze instanties. Hartelijk dank voor deze gegevens. Wij wekken onze lezers nu al vast op, een bezoek aan deze collecties een plaats te geven in hun zomer- plannen. Tegen Hemelvaartsdag gaan de deuren van deze musea weer open. Vraag: Op een zilveren peperbusje vonden we verschillende letters en merken: De letters J. S.. een anker, een leeuwtje en een wonderlijk ge vormde letter D. Zouden deze mer ken te herleiden zijn? Antwoord: Wij vermoeden dat om de figuren, die u bedoelt, een zeskan- tig lijstje gegraveerd is. J. S. de de afkorting van J. Sauer - te Rotter dam. Het anker kan ik niet thuis brengen. Misschien het merk van een doorverkoper, maar dat is mijn me ning. die verder niet officieel ge staafd wordt. Het eveneens omhein de leeuwtje hoort van links naar rechts te kijken. Dit is het teken van-het zilvergehalte: 0,835. De go tische D staat voor 1863. Vraag: Verschillende keren heb ik geprobeerd Klimop te stekken, door een takje in het water te zetten. Hoe moet het dan wèl? Antwoord: U gebruikt een goede methode. Ook kan men een plant- gaatje maken, dat opvullend met goede pot- of tuingrond en daarin een takje steken. Goed nat houden; dan lopen de luchtworteltjes van zelf als worteltjes uit. Neem de Vragen (één per brief) zenden naarrUw probleem ook het öhzëT" Postbus 507, Voorburg. Naam en adres vennelden. Eén gulden aan postzegels bijsluiten. Geheimhou ding is verzekerd. stekken niet te lang. Van de 10 luk ken er minstens 6. Slaat het aan, dan groeit het plantje nee niet als onkruid, want die benaming ken nen we gelukkig niet meer ln de tuin maar als klimop en dat is heel voorspoedig. Het spreekt van zelf, dat u met deze dingen bui ten in elk geval moet wachten, tot het voorjaar wordt. In huis kan men, als de omstandigheden gun stig zijn, in alle maanden van het jaar experimenteren. Vraag: Schoenen die eerst prettig zaten, doen mij nu pijn. Er ontstaat eelt en een pijnlijke bult. Kennissen willen me naar een pedicure sturen, maar ik heb dat heus niet nodig. Mijn nagels kan ik zelf wel knippen. Antwoord: Het is jammer dat we uw brief niet in zijn geheel kunnen afdrukken, maar wat voor u belang rijk is, is ook belangrijk voor andere mensen die dezelfde klachten hebben en al boos worden bij -het horen van de naam Pedicure. Onbekend maakt onbemind en al is het knip pen van nagels heel belangrijk, toch gaat de verzorging-van de hele voet nog wel iets verder en een heel eind ook. De voeten van onze bejaarde lezer en van alle mensen, die last hebben van de door hem genoemde vervelende dingen, zijn zo belang rijk, dat extra zorg noodzakelijk is. Via uw dienstencentrum van de P.T.T. kan men u een adres geven en verder vindt u in de beroepengids een grote reeks namen en adressen. Ook dicht bij uw huis. Als u dan, als op vleugeltjes na afloop van de behandeling loopt te wandelen, heeft u maar één gedachte: dit had ik veel eerder moeten doen! Vraag: Bestaat er ook een methode om met de linkerhand te leren schrijven en tekenen? Antwoord: Vólgens onze zegsman bij de Vereniging Aanpassing voor Gehandicapten te Leidschendam, die uit den aard der zaak vaak met kwesties als de door u genoemde te maken heeft, komt daar geen me thode, maar in de eerste plaats oefe nen en doorzetten bij te pas. Het kost inspanning maar het is heel goed mogelijk: Anderen zijn er in geslaagd, waarom u niet? Vraag: Er is een muziekinstrument, genaamd Kin noor. Hoe ziet dat er uit en waar komt het vandaan? Antwoord: Het is de Hebreeuwse benaming voor Lier. Talloze malen komt dit woord in de bijbel voor. Ook de naam van het meer van Ge- nesareth is van dit woord afgeleid. Vraag: Ik wil een brief schrijven aan drs. P. Hoe is zijn werkelijke naam, wat doet hij en waar woont hij? Antwoord: De naam is Hein PolzerI Hij is inderdaad doctorandus (econo mie). Het adres kunnen we u niet geven, maar als u een brief aan de omroepvereniging, .waarvoor hij. de laatste keer optrad, schrijft, met het verzoek uw epistel aan hem te adresseren zorg wel voor vol doende frankering komt uw brief heus wel terecht. Hij zelf zal u op alle persoonlijke vragen misschien antwoord geven, maar wij doen dat zeer beslist niet. Vraag: Waaraan is de familienaam Oldenampsen ontleend? Antwoord: Men kan de naam aflei den van het dicht bij Lochem gele gen kasteel en het dorp Ampsen, ook wel Ampsen. De voorvoegsels Olde(n) en Nije(n) duiden aan welk 'Heem' daar bedoeld wordt. Vraag: In een stamboom komt voor de naam "Blauwverver'. Wat is dat voor een vak? Antwoord: Met blauwverf wordt be doeld de Indigoverfstof, een van de alleroudste verfstoffen. Voordat de stoffen zwart werden geverfd moest er eerst een ondergrond van blauw zijn. In dit verfbad fixeert indigo het wit en zit op de vezel zonder dit te kleuren. Blootgesteld aan de lucht wordt dit indigowit door de verbin ding met de zuurstof, indigoblauw. Uw voorvader Blauwverver van be roep, heeft op deze manier gewerkt. Later werd op verschillende manie ren het proces bespoedigd. Vraag van Arie Kievit uit Alberta: Er is overal gezocht en gevraagd naar de voorbeelden voor Fries snijwerk voor de gezellige avonden in de lange Canades ter. De prachtige map: Folkskinst in Rige Printen, aan hem konden doorzendt hem wel vol enthousiasme nasr en messen doen grijpen. Gen1 lijke voorbeelden zijn het niet. Vraag: Ik ben op zoek naar ei doloog (Iriscopist) in de buu ir mijn woonplaats. Is het m mij enige adressen te geven? Antwoord: Liever geven we adres van de Stichting Central] reau Nederlandse Werkgroep Praktizijns in de Natuurlijk v, neeskunst; Van' Leimeplaan versum, waar men beschikt 0 voor u belangrijke gegevens. nt VRAAG: Het moet mogelijk zi n puzzels zo te plakken dat n afbeelding aan de muur kan hfpi Is dat waar? ANTWOORD: Het plakmidd< zelconserver/puzzellijm) is voorziene speelgoedwinkels te Kosten ongeveer 5,—.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 6