Kleine katechismus van
de nieuwe levensstijl
I
Uit de kerkbladen
Nog grotere ram
bedreigt Guatemala
Vandaag
Conferentü
Ledencomputer
behoedt kerk
voor clubgeest
VOORBL
MAANDAG 16 FEBRUARI 1976
KERK-BINNENLAND
TROUW-KWARJgj
door ds. Hans Bouma
Het projekt 'nieuwe levensstijl' van de Raad van Kerken was beslist geen slag in de lucht. Sinds de
start van het projekt september 1974 is onze manier van leven één van de meest besproken
onderwerpen in Nederland. Duizenden kerkdiensten, wijkavonden, cursussen, lezingen zijn (en wor
den nog steeds) aan deze kwestie gewijd. We waren er kennelijk aan toe. Zoals we er in de jaren
'70-'72, toen de eerste alarmsignalen klonken, even kennelijk niet aan toe waren.
Dat het thema 'nieuwe levensstijl'
zo"n warm onthaal krijgt betekent
overigens niet, dat het geen vragen
zou oproepen. Na of tijdens al die
kerkdiensten, op al die wijkavon
den, cursussen en lezingen wordt er
niet weinig gediscussieerd. In feite
gaat het vrijwel steeds om dezelfde
vragen. Het zijn er zo'n tien. Tel
kens komen ze vaak in dezelfde
volgorde weer terug. En telkens
proberen we ze u-eer te beantwoor
den. Nu het project nieuwe levens
stijl' een half Jaar draait. Is het de
moeite waard die voortdurend ge
stelde vragen kort en krachtig te
noteren. Om ze dan vervolgens van
een (eerste) antwoord te voorzien.
Dat antwoord Is dan van mij
dus niet van de Raad van Kerken
of de werkgroep 'nieuwe levens
stijl'. Het stemt overeen met (veel
uitvoeriger reacties die ik in al
lerlei discussies pleeg te geven.
1. Vraag. Moeten we dan weer terug
naar de natuur? We kunnen de
geschiedenis toch niet ongedaan
maken?
Antwoord: We moeten terug naar
de eerbied voor de natuur. Niet
omdat ze heilig ls, maar omdat ze
schepping van God ls. Inderdaad
kunnen we de geschiedenis niet
uitvlakken. Maar we kunnen haar
wel een andere betekenis toeken
nen. Het gebeurde ls niet absoluut.
Wanneer de geschiedenis maatge
vend wordt voor de toekomst, ple
gen we afgoderij met de geschiede
nis. We hebben nog steeds de vrij
heid om cultureel, sociaal, religieus
terug te komen op bepaalde ont
wikkelingen in de geschiedenis.
Ons verleden van natuurvernieti-
ging verplicht ons allerminst ook
ln de toekomst de natuur te likwi-
deren.
2. Vraag. Voert de mens geen heer
schappij over de natuur, is hij niet
de 'kroon der schepping'?
Antwoord: Dat was wel de bedoe
ling. Maar de heerschappij van de
mens ls ontaard in tirannie, hij ls
niet de kroon, maar de vloek van
de schepping. Als beeld van God
zou de mens moeten heersen zoals
God heerst: creatief, opbouwend,
barmhartig. De heerschappij van de
mens zou een kwestie van dienst
moeten zijn. verantwoordelijk rent
meesterschap. De mens is de kroon,
de koning van de schepping, wan
neer hij het lef heeft om de minste
fe zijn. De mens is heer. wanneer
hij de gestalte van een dienstknecht
aanneemt. We kunnen ook zeggen:
wanneer hU op Jezus lijkt.
S. Vraag. Maar de economie dan. de
welvaart, de vooruitgang?
Antwoord: Met onze economische
activiteiten bedoelen we schaarste
(een bedreiging voor de overleving)
terug te dringen. Hoe minder
schaarste, hoe meer welvaart. Wel
iswaar is er vandaag 'n overvloed
van bepaalde (dikwijls overbodige,
slechte of schadelijke) prod uk ten.
het tekort aan het meest vitale
produkt wordt steeds groter: het
volstrekt onmisbare produkt 'na
tuur'. Wéér we ook zonder kunnen,
niet zonder schoon, water, schone
lucht, bomen, planten, grondstof
fen. energie. Omdat onze huidige
economie de schaarste aan het
meest essentiële niet bestrijdt,
maar Juist oproept, deugt ze niet.
In plaats van welvaart en vooruit
gang veroorzaakt ze armoede en
destructie.
4. Vraag. Hoe lossen we het pro
bleem van de werkloosheid op?
Antwoord: De werkloosheid xou
minder dramatisch worden ervaren,
wanneer we de beroepsarbeid niet
zo verheerlijkt hadden. Wie a'n sta
tus bijna uitsluitend aan z'n baan
ontleent, moet bij het verlies van
die baan wel in een crisis komen.
Maar wie z'n baan kwijtraakt hoeft
nog niet werkloos te zijn. Er zijn in
onze samenleving nog heel wat
klusjes op te knappen, die welis
waar economisch niet gewaardeerd
worden, maar die toch van het
grootste belang zijn voor onze ge
meenschappelijke doelstelling: le
ven en overleven. Ondertussen is
de huidige werkloosheid een
symptoom van een dolgedraaide
economie. Eindeloze produktie-ex-
pansie. schaalvergroting, mechani
satie en rationalisatie leiden onher
roepelijk tot werkloosheid. We zul
len nauwkeurig moeten bepalen
welke beroepsarbeid nodig ls om de
samenleving ln stand te houden.
En vervolgens zullen we die arbeid
eerlijk moeten verdelen.
5. Vraag. Is alle ellende niet te
herleiden tot het kapitalisme? En ls
het socialisme niet de oplossing?
Antwoord: Niet het kapitalisme,
maar onze arrogantie tegenover de
natuur ls de oorzaak van alle misè
re. Die arrogantie treffen we ook
aan ln het socialisme. Pas wanneer
we onze activiteiten afstemmen op
het draag- en opvang vermogen van
de natuur, is er weer hoop. Het ziet
er naar uit. dat het kapitalistische
systeem (hoe verfoeilijk ook in vele
opzichten) meer kansen biedt voor
de zo noodzakelijke heroriëntatie
tegenover de natuur dan het socia
listische systeem. Binnen het eerste
systeem is de uitbuiting van de
natuur gegeven met het belang van
enkelen, ln het laatste systeem met
het belang van ieder.
6. Vraag. Moeten we onze produktie
toch niet blijven opvoeren om zo
doende de Derde Wereld te kunnen
helpen?
Antwoord: Door nóg meer algeme
ne middelen als grondstoffen,
energie, lucht, water er door te
Jagen, helpen we de Derde Wereld
allen maar nóg dieper het moeras
in. Niet met ohze (zeer tijdelijke)
overvloed, maar met een rechtvaar
dige verdeling ls de Derde Wereld
gediend.
7. Vraag. Brengen we, door onze
produktie (en consumptie) te be
perken, het hoge niveau van onze
sociale voorzieningen niet in ge-
Antwoord: Vele sociale voorzienin
gen zijn een teken aan de wand.
Collectieve maatregelen worden no
dig. wanneer het gezonde, authen
tieke particuliere initiatief uitblijft.
Er is een samenleving denkbaar
kleinschalig, overzichtelijk, solidair
waar men intuïtief doet wat wij
nu krampachtig moeten organise
ren. Wanneer we onze produktie en
consumptie toetsen aan onze wer
kelijke behoeften, kunnen we met
veel minder voorzieningen en ook
met veel lagere inkomens toe. We
besteden nu veel geld, tijd en
moeite aan een compenserende
vervulling van behoeften, die ook
onmiddellijk en op een veel minder
kostbare wijze bevredigd hadden
kunnen worden.
8. Vraag. Zijn we niet machteloos?
Antwoord: We moeten veel
meer gebruik maken van het ko
ningschap, dat we als klant en als
burgers kunnen uitoefenen. Als
klant: door zélf uit te maken wat
nodig is voor ons levensonderhoud.
Als burger: door plaatselijk, regio
naal en nationaal bestuurders en
politici telkens weer te bepalen bij
de échte prioriteiten.
9. Vraag. Zijn we niet erg horizon
taal bezig met dat gepraat over een
nieuwe levensstijl?
Antwoord: Zeker, maar we zijn
even horizontaal aan de gang. wan
neer we onze oude levensstijl zon
der meer voortzetten. Ook wanneer
we onze zinnen op iets hogers zet
ten. blijven we volop deel uitma
ken van deze wereld met alle
gevolgen van dien. Horizontaal le
ven doen we altijd, hoe dan ook.
Het gaat er om. hoe we ons hori
zontale. aardse bestaan vullen.
Wanneer we alles bij het oude la
ten. negeren we de verticale bood
schap. dat God ons over deze aarde
als rentmeesters heeft aangesteld.
Nog steeds rekent God op ons. En
Ln de nieuwe situatie, die zijn ge
storven en opgestane Zoon heeft
geschapen, kan er heel wat gebeu
ren. Met name de opstanding van
Christus maakt het ons voorgoed
onmogelijk ons bij de bestaande
wanorde neer te leggen.
10. Vraag. Is het onheil, dat nu
over ons komt. niet reeds voor
speld: zijn al die rampen geen te
kenen van het einde?
Antwoord: De bijbel verlanit ons
niet door onheilsprofetieën, maar
roept ons op het onheil te keren en
het heil ruim baan te geven. De
rampen, die de bijbel ons schildert,
zijn bedoeld als waarschuwingen.
De bijbel is niet uit op onze berus
ting, maar op onze bekering. Die
rampen kunnen tekenen van het
einde worden wanneer wij in
ons ongeloof volharden. We Zullen
zeker niet alle rampen kunnen
voorkomen, maar God is al lang
blij. wanneer we de allerergste we
ten te vermijden: de volledige in
eenstorting van zijn schepping. De
nieuwe aarde zal stellig niet ónze
schepping zijn. Het laatste en ver
lossende woord is gelukkig aan
God. Maar we mogen en moeten er
wél een begin mee maken. Zo
nodig wil God ons nog steeds heb
ben.
Ds. J. O. C. Bouma is gereformeerd
predikant te Hilversum en voorts
bekend als actievoerder tegen mi
lieubederf. De tekeningen van Bert
Bouman bij zijn artikel namen we
over uit de folder Oproep tot een
nieuwe manier van leven, die gere
formeerde kerkgangers indertijd op
hun bank aantroffen.
UTRECHT Binnen twee maanden moeten de ruim een miljoen
daklozen van Guatemala onder dak zijn gebracht. WanAeer dat
niet lukt, zal het in april beginnende regenseizoen een nog grotere
ramp in het land veroorzaken dan de aardbevingen van de afge
lopen dagen hebben gedaan.
Aldus deelt de r.k. Caritas-organlsa-
tie in Guatemala mee in een op
roep aan alle helpende organisaties
in de wereld.
Naast het Rode Kruis hebben de
kerkelijke organisaties in Guatema
la een grootscheepse hulpverlening
op gang gebracht. Er zijn vrljwülli-
gersploegen opgericht, waarvan
vierhonderd man voor de duur van
zes maanden aan het werk zullen
blijven. Er worden pompen, zaai
goed en meststoffen aangekocht om
de landbouwproduktie weer op gang
te brengen, alsmede vervoersmidde
len, spaden, houwelen, machetes en
dergelijke. Aan geneesmiddelen is
voor een kwart miljoen dollar aan
gekocht. Voor de rest van het pro
gram is een half miljoen dollar
uitgetrokken.
De hulporganisatie van de wereld
raad van kerken heeft de Ameri
kaanse oecumenische stichting voor
hulpverlening in New York aange
wezen als organisatiecentrum voor
de hulp. Vanuit de Amerikaanse
kerken wordt in eerste instantie
een miljoen dollar bijeengebracht,
dat via de protestantse organisaties
in Guatemala besteed wordt aan
hulpverlening. Bovendien heeft de
wereldraad een oproep gericht aan
de aangesloten kerken om ten
spoedigste geld bijeen te brengen.
De wereldraad weet nog niet hoe
veel nodig zal zijn, maar spreekt
van een aanzienlijk bedrag.
De stichting oecumenische hulp
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kannen worden gestaard Mar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbas 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Witte toga (4)
Enige jaren geleden las ik over een
dominee, die óók een witte toga ge
bruikte, oa. het volgende: "Het is
een herinnering aan het witte doop
kleed. Het is feestelijk, want het
symboliseert het afgewassen zijn
door het bloed van Christus. Want
het hart van de christelijke ge
loofsbeleving is met Christus ster
ven en verrijzen. Wat dat witte be
treft, zie maar eens hoeveel witte
FAMILIEBERICHTEN
kunnen van maandag tot en
met vrijdag telefonisch tot
16.30 uur opgegeven worden
op nummer 020-913456; en van
16.30-20.00 uur op nummer
020-220383. Dit laatste num
mer geldt ook voor ZONDAG
AVOND en dan van 18.00-20.00
Onze adressen
AMSTERDAM:
Dlrektie - commerciële
afdelingen -
administratie:
Wibautstraat 131,
tel. 020-913456,
Postbus 859.
Radaktla:
Nieuwe Zljds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9. Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 94a
DEN HAAG/LEIOEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE/GRONINGEN:
Melkmarkt 56. Zwolle.
Tel. 05200-1703a
Postbus a
gewaden er ln Openbaringen voorko
men
Moet je dit afdoen met 'flauwe kul'?
Het gaat er niet om of je deze me
ning al dan niet deelt. Het gaat er
wel om, om iets wat anderen blik
baar een ernstige zaak vinden, niet
te kwalificeren met 'flauwe kul'.
Is het teveel gevraagd aan de heer
Klei, om hiermee mogelijk enige re
kening te houden?
Veen dam J. B. Bosscma
Witte toga (5)
Mijn vroeger zwarte toga begint na
25 jaar te verkleuren. Volgens mijn
togamaker, bij wie ik hem weer
zwarter dan zwart wou laten ma
ken, is er 'niet veel meer aan te
doen'. Echter: hij begint paars te
worden, de kleur van de boete, vol
gens de kerkelijke traditie. Dus: te
meer reden hem te dragen. Boven
dien: mijn toga mag dan verschoten
zijn, mijn kruit js het nog niet.
Ermelo J. G. Mees
Witte toga (6)
Ik heb mij verbaasd over de lief
hebberij van Ds. Verbaas. Toen ik
het komische artikel van de heer
Kiel las dacht ik direct aan die
Jesaja: Tk ben zeer vrolijk in de
Heer, mijn ziel verheugt zich ln
mijn God, want Hij heeft mij be
kleed met de klederen des bells, de
mantel der gerechtigheid heeft Hij
mij omgedaan.' Iedere gelovige mag
in deze kleding lopen. Daarbij ver-
Seleken is die lap stof een onbenul-
ge aangelegenheid,
de Bilt Go ris d. Hoeven
Witte toga (slot)
Nu wij iedere gelovige een priester
mogen weten (1 Petrus 2 vers ne
gen), moet leder ln de kerk gekleed
gaan als de dominee of omgekeerd
de dominee als gewone kerkganger.
Niet ln ambtskleding dus, tegen
woordig meer en meer versierd met
niet-zwart gekleurde stroken. Ik
acht dit bijbels verwerpelijk! Dat
vond Abraham Kuyper blijkbaar
ook al. Maar ja: een toga flatteert
vaak wel en zulks doet mij de vraag
stellen of deze eigenlijk vaak niet
een stuk IJdelheid is.
Utrecht A. Wltzel
Leraren (3)
Een reactie van een 'abnormaal
overbetaalde eerstegraads bevoegde
leraar* op het ingezonden stuk van
de heer W. de Vries. Mijn netto sa
laris (maximum toeslag voor 2
kinderen) bedroeg over december
1975 3290,en over januari
3350,— per maand. Moet ik nu ge
loven dat een onderwijzer onder de
zelfde omstandigheden ƒ3350 min
ruim 2000 1300 per maand in
handen krijgt? Reeds een jonge on
derwijzer (ongehuwd) met een paar
dienstjaren krijgt al meer. De heer
De Vries noemt het werk gelijk
soortig. Ja, ook een verpleegster en
een arts doen beide iets voor de zie
ke en een burgemeester bestuurt
evenals een minister. Verder weet
ik geen leraar, die weigert genoe
gen te nemen met een heel klein
beetje minder extra. Men meent al
leen, dat dit dan alle vergelijkbare
functies, bijvoorbeeld ook de hogere
ambtenaren .moet treffen. Als de
beloningen in het bedrijfsleven ach
teruit zouden gaan, zou er over een
gedeeltelijk terugschroeven van de
Toxopeus-ronde te praten moeten
zijn.
Rotterdam
drs W. Zeldenrust
Eigengerechtigheid
Dionissios stelt dat de metropolie
ten Serappion van Kroetitek en
Alexis van Tallin liegen in opdracht
van de KGB. Zouden de Russische
gedelegeerden in Nairobi die als
enigen geweigerd hebben de splin
ter in eigen oog te erkennen, ook in
opdracht van de KGB gehandeld
hebben? Misschien zou het nuttig
zijn, als op een volgende bijeen
komst van de wereldraad van ker
ken met Kohlbrugge en Barth op de
achtergrond het onderwerp 'eigen
gerechtigheid' eens behandeld werd.
Per slot van rekening wordt de ge
loofwaardigheid van de kerk, waar
over met name de progressieven
zich zulke zorgen maken, door het
Heldring
Leidschendam
Het Weekbulletin van het her
vormd persbureau citeert syno-
depraeses ds. G. Spilt over de
25-jarige stichting mechanische
registratie en administratie ten
dienste van de hervormde kerk
(SMRA):
Wie smalend spreekt over 'de kerk
to de computer', zou daarmee wel
eens het homeopatisch middel kun
nen aanduiden, dat voorkomt, dat
in onze computertijd het pastoraat
verschrompelt tot een bewaren van
de clubgeest onder de gekenden.
Dat de SMRA de kerk daarbij in
grote verlegenheid heeft gebracht
inzake de geboorteleden, ervaaar ik
als een zegen. die. als elke zegen,
de nodige zorg oproept. Het pasto
raat van de kerk mag immers iets
reflecteren van de dienst van de
grote Herder, die zijn kudden bij
eenroept, dat wil zeggen: zijn scha
pen. En elk pastoraat heeft te ma
ken met, laat ik zeggen, plus-scha
pen en min-scha pen, een actief en
een passief ledenbestand. Met
schommelende percentages. Als wij
ln Lucas 15 de gelijkenissen lezen,
dan is in het verhaal van het ver
loren schaap 1 procent passief
of is juist die ene actief u ziet,
dat onze kwalificaties ook niet
meer zijn dan twijfelachtige aan
duidingen. In ieder geval maakt dat
ene schaap de herder bijzonder ac
tief. Bij het verhaal van de verlo
ren penning is 10 procent passief.
Maar in de gelijkenis van de verlo
ren zoon gaat 50 procent van de
geboorteleden de hort op. In het
verhaal van de scha'v»" wordt hpt
weer 100 procent kudde, bij de
penningen weer een gehele collec
tie. Maar bij het beeld uit de men
senwereld is het ingewikkelder: in
de feestzaal ontbreekt weer 50 pro
cent. maar dan precies de andere
Ds. G. SpUt
helft. Als dat geen aanwijzing is
voor ons pastoraat, weet lk het niet
meer.
ten die uitsluitend bestemd zijn
voor gerechtvaardigde politionele
taken onder bevel van de verenigde
naties. Daaraan zoudeji christenen
wel kunnen meedoen. Daarmee
zouden we duidelijk aangeven dat
we ons niet buiten de maatschap
pelijke en politieke werkelijkheid
willen stellen. Natuurlijk kan het
bij bovengenoemde weigering niet
blijven. Het brengt met zich mee,
dat we verantwoordelijkheid aan
vaarden voor het uitzetten van po
sitieve wegen naar vrede. In de
eerste plaats zullenwe bereid moe
ten zijn tot diepgaande bezinning
op andere methoden dan de totale
oorlog om vrede en veiligheid voor
alle mensen op aarde te bereiken.
Intensieve samenwerking binnen
het kader van het Wereldraad Pro
gram tot bestrijding van het mili
tarisme is daartoe voorwaarde om
dat het ons in staat stelt over de
eigen Navogrenzen heen te kijken.
Kaping
Bewapening
In het Kerkblad voor de gerefor
meerde kerken van de classis Am
sterdam schrijft ds. R. J. Beukema
over het bewapeningsvraagstuk:
Hoe krijgen we met name in de
kerk het gesprek over deze proble
men weer serieus op gang? Hoe
kunnen we de synodale uitspraak
'er zijn grenzen overschreden' ma
ken tot meer dan een goedkoop
woord? Mijns inziens moet men
daarvoor een konkrete stap doen
die mensen doet opschrikken. Een
bruikbaar model lijkt mij dat de
kerken hun leden in ernstige over
weging geven om vanaf nu de be
reidheid tot het voeren, desnoods
met kernwapens, van een totale
oorlog op te zeggen. Het opzeggen
daarvan houdt, dan onk in de wei
gering om in militaire dienst te
gaan zolang ons leger ls uitgerust
met of steunt op massa vernieti
gingswapenen. Men zou tegelijk bij
de overheid kunnen aandringen om
krijgsmachtonderdelen op te rich-
De quakers (een in Nederland heel
kleine groep, maar wel lid van de
raad van kerken) zijn net als de
doopsgezinden traditioneel geweld
loos. Hoe zij in de zeventiende
eeuw een kaping beëindigden, ver
telt hun maandblad De Vrienden
kring:
Zeerovers kaapten een Britse koop
vaardijschip met quakerkapitein en
quakerstuurman Lurting. Zij zouden
ongetwijfeld in gevangenschap zijn
geraakt in Algiers, als Lurting niet
door geduldig onderhandelen met
zijn medeschepeldngen. evenals met
de kapers, van beiden het vertrou
wen had gewonnen. Hij ontwapen
de deiaatsten toen zij sliepen en
bracht hen op een geschikte plaats
op hun eigen kust aan wal en
zeilde met de wind mee. terug naar
Engeland, waar de Engelse koning
Charles en de hertog van York
kwamen om hen te beerneten
'een quaker tweemaster die de ri
vier opvoer, welke door de Turken'
overvallen was en zichzelf bevrijd
had. terwijl men geen kanon (gun)
aan boord had'. Lurting's eigen ver
haal eindigde: Toen de koning mij
aan kerken en vluchtelingen in
Utrecht (giro 5261) heeft daarom
het hervormde werelddlakonaat en
het gereformeerd algemeen diako-
naal bureau opgeroepen ln de ker
ken geld ln te zamelen. Samen met
de r.k. stichting 'Mensen ln nood'
is voorlopig een ton beschikbaar
gesteld als Nederlandse bijdrage
voor het op gang brengen van de
hulpverlening.
Collecte
De Nederlandse r.k. bisschoppen
hebben de ruim achttienhonderd
parochies in ons land aangespoord,
om ln het weekeinde van 21 tot 22
februari een speciale collecte te
houden voor de slachtoffers in Gu
atemala. Kardinaal Willebrands
heeft de collecte, die tijdens zijn
intronisatieplechtlgheid komende
zaterdag in de kathedrale kerk van
Utrecht wordt gehouden, voor het
zelfde doel bestemd. De bisschoppe
lijke vastenactie zal twee ton be
schikbaar stellen uit de opbrengst
van haar jaarlijkse campagne in
maart en april.
De stichting reformatorische hulp
actie Woord en Daad heeft ook
haar gironummer (3020900 te Velp)
voor Guatemala opengesteld. Deze
gelden zullen rechtstreeks worden
overgemaakt naar een comité van
reformatorische en evangelische
christenen in Guatemala, met wie
de stichting Woord en Daad in
verbinding staat
VOLG MIJ, IK VOLG HEM
Weest mijn navolgers,
zoals ik het ben van Christus.
1 Corlnthe 10
Dat is nog wat anders dan: doe
naar mijn woorden, maar niet i
mijn daden, 'tls heel verleid
om dit gezegde te hanteren, u
opvoeding, in de omgang me
begeleiding van mensen. Lu
maar goed naar wat ik zeg,
daar zit 't in, maar let verder
op mij. 'tKan zelfs heel ned<
want ik ben ook maar een n
Alsof daar ooit ergens aan get
feld zou kunnen worden, 'tls
verleidelijk, maar Paulus gebi
het niet. Hij stelt zich bijzo
kwetsbaar op. Hij roept op tot
volging. En dat betekent meer
meegaan. Hij spreekt ervan dat
niet z'n eigen voordeel zoekt,
dat van de gemeenschap.
kleinigheid. Daarin moeten ze
navolgen. Een kwetsbare zaak
kan iemand komen die hem op
vingers tikt. Moeilijk verteert
maar 't zit er in. Toch heeft
kwetsbaarheid nog een an
kant. De roep tot navolging
een motief: ik volg ook iemaxu
nl. Christus. Er zit dus toch ie
van: meegaan. Gelukkig, want
het er op het eerste gezicht sta
het een woord om bang vai
worden. Het voorbeeld is Pa
ndet, maar dat is de Heer.
oriëntatie waarom het gaat is
die van grote mannen en gek
helden, maar die van de Mela
Die in al onze benauwdhede)
benauwde was. Die onze kant
tot in de dood toe. Kom mee,
Paulus, volg mij, ik volg Hem.
Beroepingswerk
GEREFORMEERDE KERKEN t
Beroepbaar: Gexameneerd en
roepbaar verklaard: kand. H.'
Wierda te Haarlem. i
Beroepen: te Heiloo: kand. B"
Wierda te Haarlem, die dit b4
heeft genomen. b
De bevolking van Guatemala heeft met hulp van doeken, lakens en
dekens onderkomens in elkaar gezet om zo althans enige beschut
ting te hebben.
'uitzwaaien' van wetgeleerden en fa
rizeeërs in hoge mate bevorderd.
Schoorl Tj. Epema
Met belangstelling heb ik bet arti
kel van Jac. Lelsz over mijn over
grootvader ds. O. G. Heldring gele
zen. Alleen één niet erg belang
rijke opmerking: de eerste voor
naam van mijn overgrootvader was
niet Otto, maar Ottho.
Hoogachtend,
J. L. Heldring
vroeg hoe wij onszelf hadden be
vrijd en li dit verteld had, zei hij
dat ik de 'Turken' mee had moeten
brengen. Ik antwoordde daarop dat
het beter was voor hen om in eigen
land te zijn, waarop allen glimlach
ten en weggingen'.
Pek
Hans Opschoor, voorzitter van de
werkgroep Nieuwe Levensstijl,
schrijft in Diakonia, het blad van
de hervormde diakenen:
Dat de 'Nieuwe levensstijl'-bewe
ging van allerlei kanten met pek
wordt besmeurd, zijn wij zo langza
merhand wel gewend. Voor de één
zijn wij cryp to-communisten, de
ander ziet ons als handlangers van
het kapitalisme, hier ziet men ons
als christelijke brave borsten, die
weer eens miskleunen, daar als de
anti-christelijke wolf in schaaps
kleren.
Straf
Gerrit Pruim was in Mexico en
ontdekte daar een eigenaardige
omspringen met heilagen. In Voor
lopig schrijft hij:
In Mexico noemt meer dan 90 pro
cent van de bevolking zich katho
liek. Verscheidene oude heidense
gebruiken en dansen zijn in het
godsdienstig leven blijven bestaan,
soms onbedoeld, soms ook doelbe
wust bevorderd door priesters, die
de eigen waarden van het volk
willen behouden. Zelf bezochten we
het Indianendorp Chamula in de
staat Chiapas. Midden in het dorp
staat een kerk vol met heiligen
beelden. Maar de beelden zien er
zeer beschadigd uit. De Indianen
hebben namelijk de volgende ge
woonte. Ze richten een verzoek tot
een' bepaalde heilige en als deze
geen gevolg geeft aan de wensen,
wordt hij in een donkere ruimte
geplaatst. Gebeurt er vervolgens
niets, dan wordt de heilige gestraft.
Er wordt een stuk van het beeld
afgeslagen. Er zijn vete beelden in
de kerk, die bijna alles moeten
missen: neus, handen, tenen en
oren.
Gardisten
De Zwitserse garde, de lijfw
van de paus, heeft een ma
verded igin gsmiddel gekregen.
tot dusver slechts met heDebas
gewapende gardisten dragen i
kort in de plooien van hun
zestiende eeuw door Micl
ontworpen en sindsdien
derde uniform een spuitbus,
met traangas. Behalve de 1
ming van de paus moeten de 1
derd hellebaardiers ook de t<
gen tot Vaticaanstad en de
lijke paleizen bewaken.
Buthelezi
Dr. Manas Buthelezi is benoem,
secretaris-generaal van de nr
evangelisch-luitherse kerk in Z
lijk Afrika. Deze kerk ls eind t
Jaar ontstaan, doordat vier reg
1e zwarte lutherse kerken sa*
gingen. Zij telt bijna een half1
Joen leden. Buthelezi was als
gere regionale directeur van
christelijk instituut van dr. Bf,
Naudé door de Zuidafrikaanse
ring enige tijd uit het ope!
leven gebannen. Na protesten J
kerken en christenen uit de
wereld werd de ban opgehever
Ford f
President Gerald Ford zal een1
de sprekers zijn op de alge'
vergadering van de zuidelijke
tistenconventie, die van 15 t<
juni in Norfolk (Virginia)
gehouden. De zuidelijke baptii
conventie is de grootste pro te: j
se kerk van de Verenigde Si
Ze telt dertien miljoen led€
35.000 plaatselijke gemeentel 0
de algemene vergadering wt
meer dan zestienduizend afge
digden verwacht.
Open weekends op De Driebui
Driebergen (tel. 03438-3193):
Leiding geven in gespreksgrt
26-28 maart;
Leiding geven in vergadert
2-4 april:
Trainingsweekend rondom Si
bi. 10-11 april;
Jezus bevrijdt en verenigt, I
april.