Drama van Orpheus
in menselijker gewaad
Prachtige uitvoering
Mozarts Idomeneo
Radio- en televisieprogramma's
VAN
ARNHEM
Vanavond
Scheeps
werven
DCLLy
Vicarissen-generaal
van aartsbisdom
Utrecht benoemd
Jongen bekent
mishandeling met
dodelijke afloop
Chauffeur van
geldtransport
gearresteerd
Wie van
I de Drie 1
dus zet de kaas
nit het vuistje
maar klaar!
Amsterdammer
neemt werven
huurlingen ovei
MAANDAG 9 FEBRUARI 1976
TROUW/KWARTET 4
Lange schaduw
Het Journaal, waarin premier
Den Uyl met grote terughoudend
heid de kijkers Informeerde over
een regerlngsonderzoek om erachter
te komen of prins Bernhard al dan
niet steekpenningen heeft ont
vangen van Lockheed, zal voor veel
kijkers een lange schaduw hebben
geworpen. Niet alleen op de zondag
avond. maar ook over hetgeen voor
hen gevoelsmatig of reëel tot dusver
een samenbindend element In het
volksbestaan was.
Het NCR V-programma voor de
zondagavond was uiteraard al lang
van tevoren uitgedacht en samen
gesteld. De eerste twee onderdelen
na het nare nieuws bleken echter
op de Juiste wijze te voorzien in de
behoefte aan een ontspannen, kal
merende sfeer. Zo heb ik tenminste
de Ruimte voor Vlvaldl beleefd. En
ook Licht Klassiek met variaties,
waarin ik de karakterschetsen van
componisten door Jan van der
Waard best kan waarderen, had
een relativerend effect.
Peter van Gestels televisiespel Het
Kind. naar het gelijknamige verhaal
van Johan Fabrlclus, had zonder
twijfel enige kwaliteit. Je bleef
kijken en luisteren en je consta
teerde dat de tekst soms heel goed
bekte' en dat er flitsende momenten
in de dialoog ontstonden. Maar.
helemaal natuurlijk was Het Kind
niet. Af en toe zweefde het tussen
literatuur en een cabaretachtige
stijl. Ik vermoed dat de verwikkelin
gen in de realiteit meestal anders
zullen verlopen.
Waar het aan lag. weet ik niet. maar
het portret van de in zijn persoon
en werk belangwekkende professor
Trimbos, werd niet echt 'markant'.
Om de een of andere noe vreemde
reden bleef er niet zo veel van
hangen. Wel opmerkelijk was het
van begrip sprekende getuigenis dat
bisschop Simonis aflegde. Voor hem
heeft Trimbos In de jaren vijftig
en zestig bepaalde sexuologische as
pecten in katholieke kring zeer
goed onderkend. Er was een preuts
heid. die een grotere openheid
noodzakelijk maakte. Trimbos kwam
voor heel gezonde dingen op. zei
de Rotterdamse bisschop, 'al zal dat
destijds bij eenvoudige mensen vaak
verkeerd zijn overgekomen'.
Zaterdag hebben we iets kunnen
merken van de invloed die de
naïviteit van veel Amerikanen heeft
op de filmindustrie. De man van
zes miljoen werd gedurende één
aflevering verliefd op een bionische
vrouw. De kijkers namen het echter
met dat Jaime al na vijftig
minuten stierf en eisten herleving
omdat zij de Steve Austin van het
verhaal wat meer geluk gunden.
De filmmakers waren gevoelig voor
deze klantenbinder en realiseerden
een tovertruc. De TROS liet de
Nederlandse kijkers daarvan ge
nieten voordat André van Duin
in gewijzigde opzet toch nog re
clame kon maken voor zijn ge
wraakte 'Willempie'. Stijlvol was
dit na alle trammelant zeer beslist
niet.
Van een verslaggever
UTRECHT In overleg met het
kapittel en na de mening van de
dekens en van de diocesane pasto
rale raad te hebben gehoord, heeft
kardinaal Willebrands. aartsbis
schop van Utrecht, tot vicarissen -
generaal van het aartsbisdom be
noemd: dr. A. J. Vermeulen en dr.
H. van Munster. O.F.M.. die deze
funktie ook onder het bestuur van
kardinaal Alfrink hadden uitgeoe
fend.
KARELTJE KNETTER
VUSSINGEN De 32-jarlge A. W
H. Molleman Is gisteren na een val
van zijn bromfiets om het leven ge
komen. De politie trof hem 's och
tends levenloos langs de kant van de
weg aan. Hij is vermoedelijk bij het
vallen met zijn hoofd tegen de stoep-
TON HYDRA rand terechtgekomen.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De Amster
damse moordbrigade heeft de
19-jarige Amsterdammer Bert
H. ingesloten, nadat deze had
bekend vrijdagmorgen zijn 27-
jarige plaatsgenoot Maurice de
Kamper zodanig te hebben mis
handeld. dat deze aan zijn ver
wondingen overleed.
De beide mannen hadden na een
langdurig cafébezoek ruzie gekregen
over geldzaken. Het slachtoffer
kreeg nog enkele honderden gul
dens van H. en had daar eerder op
de avond al om gevraagd. Toen hij
dat op weg naar huls weer deed
raakte H. bulten zijn zinnen en
sloeg De Kamper tegen de grond.
Tegenover de politie verklaarde H.
dat hij het gezeur van De Kamper
beu was en hem wilde uitschakelen.
De gehandicapte De Kamper kon
zich op de grond liggend nauwe
lijks verdedigen tegen de schoppen
van H. Volgens de politie moet het
slachtoffer vrijwel direct zijn over-
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Omdat hij te
genstrijdige verklaringen had
afgelegd heeft de Amsterdamse
recherche de 25-jarige chauffeur
van het afgelopen vrijdag over
vallen geldtransport aangehou
den. Twee gewapende jonge
mannen maakten bij de overval
op een geldwagen van de Nuts-
spaarbank in Haarlem bijna
twee miljoen gulden buit.
De 52-Jartge G Zwier, bijrijder op
het geldtransport, mocht na lang
durig verhoor vrijdagavond naar
huis. Volgens Inspecteur Platen-
kamp van de Amsterdamse politie
waren de verklaringen van de
chauffeur in strijd met procedures
die tijdens een dergelijk geldtrans
port gevolgd worden.
De geldwagen kan, zo ls gebleken,
alleen van buitenaf geopend wor
den. als het veiligheidssysteem bin
nen ls ontgrendeld. De poMtle ls er
ln leder geval wel achter gekomen,
dat het veiligheidssysteem kort
voor de overval onklaar ls gemaakt.
(ADVERTENTIE)
W (21.00-
AVRO Ned. I)
door Adr. Hager
Vervolg van pagina 1.
groot stuk werkgelegenheid ln
stand te houden.
Dat is dan ook de reden, dat de
overheid de scheepsbouw de hel
pende hand wil toesteken. Noodza
kelijk daarvoor ls echter wel, dat
aan enkele voorwaarden moet zijn
voldaan. Eén daarvan ls dat alle
drie partijen meewerken aan de
nieuwe commissie. Een andere is.
dat er een herstructurering in de
scheepsbouw moet komen.
In een reactie op de besprekingen
van zaterdag JL vertelde Bas
Nleuwland, secretaris van de Indus
triebond CNV. ons desgevraagd,
niet zo gelukkig te zijn met de
naam. die de voorgestelde commis
sie heeft gekregen. 'De scheeps
bouw'. aldus Bas Nteuwland, 'moet
niet alleen door de moeilijke jaren
heen. ook nadien zou ik een derge
lijke commissie ln stand gehouden
willen zien. Dit. omdat er ook dan
gemeenschapsgelden zullen zijn be
trokken bij het weer gezond maken
van de scheepsbouw ln Nederland'.
De algehele Indruk van de heer
Nieuwland was echter, dat de nieu
we commissie op zich een goede
zaak zal kunnen zijn. mits deze
veel ruime bevoegdheden en vol
machten krijgt. 'In dat geval', zo
zegt Bas Nieuwland, 'sta ik positief
er tegenover. Als een van de belang
rijkste dingen, die in de scheeps
bouw moeten gebeuren ziet hij een
afbakening van de markt van de
(nogal individualistisch ingestelde)
scheepsbouwers ln de toekomst.
Er zal. zo meent hij. niet alleen een
orderverdeling moeten koTnen,
maar ook een verdeling van bijv.
de investeringen. Dat betekent, dat
de scheepsbouwers leder een stukje
zelfstandigheid zullen moeten opof
feren voor een meer nationaal In
gesteld scheepsbouwbeleid.
door Jac. Kort
AMSTERDAM De opera Idomeneo, die vrijdagavond in de stads
schouwburg in première ging, zou men kunnen zien als de eerste
van de reeks opera's waarmede Mozart het genre opera uit de
middelmatigheid naar een hoger artistiek niveau heeft gebracht.
Blly Ameling was de prachtig zin
gende Ilia, Slavka Taskova (Elet-
tra) eer voortreffelijk actrice met
een fraaie, bewegelijke stem en Eric
Tappy een goede Indomeneo en
Philip Langridge en Melnard Kraan
zeker voldoende voor de rollen van
Idamente en Arbace. René van
Haarlen. Maud Ockers. Rudolf Rul
venkamp en Ton Haenen vormden
het uitstekende vocaal kwartet.
Hans Vonk leidde het geheel, bege
leid door het Radio Kamerorkest en
Marijke Smit-Si bin ga. Mozart vleu
gel. op overtuigende wijze. De me
dewerking van het Nederlands Ope
rakoor (dir. Thijs Kramer) zette
luister bij aan deze prachtige voor
stelling.
De regisseur Fillppo Sanjust had op
het toneel een schouwburg laten
aanbrengen met het operakoor in
de toeschouwersloges. Achter deze
(tweede) schouwburg de zee voor de
natuurverschijnsels en het 'mon
ster', de tempel van Poseidon of
een schip. Heel Ingenieus allemaal,
soms Ietwat verwarrend (wie, wat.
waar bezig ls), soms op de lach
spieren werkend, zoals wanneer ga
leislaven met hun kanopeddels uit
een of ander modern sportcentrum,
zich op weg naar het schip bege
ven. Herhalingen: 10 en 18 februari
tn A dam. 12 febr. Eindhoven. 14 ln
Scheveningen. 16 ln Rotterdam en
20 ln Breda
DEN HAAG De opzet van de
keuze-serie van het Residentie
Orkest maakte het mogelijk een
operaatje op de planken van de
Prins Willem Alexanderzaal te
zetten. In samenwerking met de
Nederlandse Opera Studio werd
het uit 1924 stammende werk
'Les malheurs d'Orphée' van
Darius Milhaud uitgevoerd.
Het Residentie Orkest is op de
Franse opera- toer. Enkele dagen
geleden bracht men de kameropera
"La doa/ble boiteux' van Francais.
Beide opvoeringen stonden onder
leiding van de Fransman Ernest
Bout.
Milhaud heeft het klassieke drama
van Orpheus in een menselijker
gewaad gestoken. Orphée en Eur-
ydice zijn mensen van vlees en
bloed, 'gewone' stervelingen. Ook in
dit drama, op tekst van Armand
Lunel. verliest Orphée zijn Eurydd-
ce. Hijzelf verlaat de aarde door
toedoen van de drie zustere van
Eurydice. De componist, vertegen
woordigd in elk denkbaar muziek
genre. heeft in deze wat statische
opzet slechts 40 minuten nodig om
de toehoorders getuigen te doen
zijn van dit drama. Jan Bouws
ontdeed de regie van elke bijkom
stigheid, John Otto streefde in de
cor en kostuums eveneens naar
eenvoud.
Ontroerend
De sopraan Roberto Alexander pre
senteerde een ontroeprende Eurydi
ce. Bernard Kruysen groeide na een
wat stroeve opening naar een goed
niveau. Gewaardeerde medewerking
verleende Thea van der Putten. Eli-
ze Galama, Engelo Bello, Wouter
Goedhart. Paul Bindels en Lodewijk
Meeuwsen. Ernest Bour wist tussen
de kleine bezetting van het Resi
dentie Orkest en het podium een
geslaagde eenheid tot stand te
brengen. Daarmee rechtvaardigde
hij de keuze van dit werk.
De 24-Jarige Peter-Jan Wagemans
smaakte het genoegen, dat zijn
Muziek 1 voor blazers en pauken
werd uitgevoerd. De componist,
leerling van Jan van Vlijmen,
maakte handig gebruik van de vir
tuoze mogelijkheden van een hele
batterij blaasinstrumenten. De op
zet doet enigszins denken aan Ti
me machine' van Otto Ketting, die
echter meer kleur, meer spanning
weet te bereiken dan Wagemans.
De openingsmaten van Muziek 1
zijn verrassend en ge van veel te
verwachten, doch halverwege weet
de componist niet goed raad meer
met de opeenstapeling en aaneen
rijging van klanken. Dan resteert
In de laatste tien Jaar van aljn
leven volgden Die Ent filhrung a us
dem Serail, Figaro. Co6i fan Tutte.
Die Zauberflöte en La Clemenza di
Tito, waarin het ontwikkelingspro
ces voortgeschreden is. dat ln Ido
meneo is ingezet. De Griekse legen
de over de koning van Kreta is
door een Milnchener Hofkapelaan
zodanig bewerkt, dat er een cama-
valsopera van gemaakt kon worden,
die beantwoordde aan de 18e eeuw-
se mode. compleet met enige stor
men. een zeemonster en Poseidon
als deux-ex-machlna.
Poppen
Geen wonder, dat de koning, noch
zijn. Met uttzondering van Biettra.
de Ilia vlees en bloed geworden
zijn. Met uitzondering van Elettras
antagonists van Hla. blijven het
voornamelijk spelende en vooral
zingende poppen
Waar Mozart echter heen wil. is in
Idomeneo reeds duidelijk te lies-
speuren. In de rol van Elettra aller
eerst en voorts ln een aantal
prachtige aria's, duetten, terzetten,
kwartetten en koren, die in dit
werk voorkomen. Naarmate het
werk vordert, overtuigt het steeds
sterker. Mozart is dat zichzelf ook
bewust geweest, blijkens een brief,
die hij enige weken voor de pre
mière aan zijnv ader heeft geschre-
Inspiratie
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De Amsterdam
mer B. Baker heeft verklaard
Nederlandse huurlingen te wer
ven om in Angola tegen de be
vrijdingsbeweging MPLA te
vechten. Hij zou thans reeds in
staat zijn 25 tot 35 man direct
weg te sturen, verklaarde hij
zaterdag in de tv-rubriek Brand
punt.
Hij beweerde de namen door te
geven aan de Britse organisatie
SAS en de administratie en een
aantal namen te hebben gekregen
van de heer A. Rommens. Deze
Amsterdammer is vorige week met
het werven van de huurlingen ge
stopt. nadat de recherche hem op
het strafbare van zijn arbeidsbe
middeling had gewezen. De heer
Rommens ontkent trouwens dat hij
zijn administratie aan Baker heeft
overgedragen: zoals in eerdere be
richten zegt hij al zijn gegevens te
hebben vernietigd.
De heer Baker zegt geen cent aan
zijn werk te verdienen en uit idea-
listixche motieven te handelen.
Desnoods, aldus zijn verklaring,
zullen, als de justitie zou ingrijpen,
anderen het werk ondergronds
voortzetten. Baker zou volgens
Brandpunt vorig jaar een plan heb
ben gesmeed om ln Suriname de
macht over te nemen en het land
bij Brazilië te voegen.
36. 'Bedankt voor het vertrouwen',
lachte de smid. 'Maar mag ik de
brigadier dan nu even meedelen,
dat ik acht verdachten tel! De
achtste ls Ulcc Schwartec, de trai
ner van het nationale elftal!'
'Kom nou!' zei brigadier Piet onge
lovig. 'Die goeie man denkt alleen
maar aan een winnend elftal! En
in zijn vrije tijd schildert-ie een
beetje! Onschuldiger kan het al
niet!' 'Wat deed hij dan bij Kille
Bill aan de deur?' vroeg de smid.
'Toen hij hoorde, dat deze in de
Rus dirigeerde
tweemaal orkest
Concertgebouw
door Piet Visser
AMSTERDAM De Russische diri
gent Kir ill KondrasjUi stond zater
dagavond en zondagmiddag voor
het Concertgebouworkest, respectie
velijk bij het Ned. Theater-Cen
trum en tijdens het abonnements
concert. Hij bracht wel een groot
aantal decibels mee. wat hij, Ln
Diepenbrock's 'Elektra' (1920), het
2e Vioolconcert van Bartók (uit
1938) en ook uit Tsjaikowsky's Der
de Symfonie (1875) blijkbaar nood
zakelijk vond. Wel met vaak tedere
afwisselingen ln de dynamiek, want
hij verstaat zijn vak bijzonder
goed.
De door Rees er uit Diepenbrock's
toneelmuziek samengestelde suite
mocht hier best eens vaker gehoord
worden, zelfs in deze voordracht.
Het stuk verdient het. ondanks de
Wagner-achtergrondhet is een ge
zonde spannende en beeldende mu
ziek. die nog steeds goed aanspreek.
Net zo als de een halve eeuw oude
re muziek van Tsjaikowsky, met
een ongelooflijk raftinement aan
instrumentatie, aan harmonie en
aan ritme-wisselingen, ook al duurt
het stuk bijna drie kwartier.
Groeit een compositie 'het publiek
binnen'? Of groeit het publiek naar
de muziek toe? Bartok's Vioolcon
cert werd onder Mengelberg voor
het eerst in 1939 uitgevoerd door
Zoltén Székely, en hij was toen
zeker de enige die dit werk aan
kon. We zaten allemaal geslagen en
verwondeia óm die nieuwe, zeer in
dringende klanken. In deze uitvoe
ringen werd het werk gespeeld door
de jonge Koreaanse violiste Kyung-
Wha Chung, die er een bijzonder
gave techniek voor had meege
bracht: rustig en zeker, vlot en met
veel virtuositeit waar zij dat goed
gebruiken kon; briljant gestreken
met Juiste melodie-vorming en een
grootste uitbeelding van de sfeer
die Bartók had bedoeld. En als
tegenspelers het begeleidende or
kest boeiend van klank en verras
send binnen het patroon van de
thematiek. Een klein figuurtje met
groots vioolspel.
gevangenis zat, liep hij gebroken
weg! En hij zei, dat hij nu geen
winnend elftal meer kon maken!
Nee. brigges, voor mij is Ulcc
Schwartec ook verdacht'. "Mis
schien heb je gelijk', zei de briga
dier. 'Ik zal hem ln mijn boekje
schrijven. Misschien ga Ik hem ook
wel eens even goed aan de tand
voelen. Enneals ik juffie nu
een goeie raad mag geven. Jongens.
Doe dan niet zo geheimzinnig.
Denk er om, dat de politie altijd
klaar staat om jullie te helpen. En
zorg ervoor, dat je het ons niet zo
lastig maakt'. 'Dat doen niet wij
Dat doen boe fries, die mij patskrap
op de kop geven', zei dr. Yokito. -
En terwijl zich dit alles in hei
rustige Rijkhuyzen afspeelde, greep
de Minister van Binnenlandse Aan
gelegenheden de telefoon om com
missaris Borgers op te bellen, 'Met
Clepmeyer d'Groott'. zei hij, toea
de verbinding tot stand was geko-
men. 'Moet je luisteren, Borgers. Iï
heb een klacht. Een ernstig»
klacht1'
PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN
slechts ritmische variatie en in cfie
ritmiek blijkt Wageman het sterkst.
Hij mocht tot tweemaal toe op het
podium verschijnen om de dank
van het publiek in ontvangst te
nemen.
"Dank zij de vogelzang hervonden
inspiratie', zo roept Olivier Massi-
aen uit en in meerdere composities
maakte hij dan ook dankbaar ge
bruik van die Inspiratiebron. In
Cronochromte. door de componist
vertaald in 'Couleur du temps' is er
ook sprake van de ontdekking van
'een nieuwe zang, een nieuwe stijl,
een nieuw landschap'. Men zit als
het ware midden in een volllre
omgeven door vele tientalle Messi-
aen-vogeltjes. Nu kan de zang van
één vogeltje tot ademloos luisteren
dwingen, de zang van de vogels in
deze compositie wordt tot een ob
sessie. Geen spanning, doch over
spanning en dan blijkt muziek voor
de toehoorder een hoogst vermoei
ende bezigheid.
Radio vandaag
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Kom er maar
eens uit: lichte muziek. (7.30 Nws. 7.4-1
AJstua. 8.30 Nwa 8.36-8.15 Gymn. voor de
huisvrouw.) 10.00 (8) Kabouitertijd. 10.30
Nws. 10.33 Sphlm, progr. voor de vrouw-
RVU: ia.40 Educatief progr. VPRO: 12.00
Plet Ponskaart Presenteert... 12.26 Mede
delingen. 12.30 Nwa. 12.41 Plet Ponskaart-
Presenteert... vervolg. 13.30 (S) Muziek.
15.00 ermanent Wave. progr. voor -de
vrouw. 16.30 Nws. 16.33 (S) Nova Zembla.
EO: 16.15 De EO deze week. 16.20 (S)
Licht en uitzicht: gewijde muziek. 17.00
EO-Mebterdandchristelijke hulpverle
ning. 17.05 (S) Eigen Wijs. kleuterprogr.
OVERHEIDSVOORLICHTING: 17.20 Vast
en zeker. 17.30 Nws. EO: 17.32 Klank
bord.
EO: 18 00 (8) WU hebben een woord
voor de wereld: gewijde muziek. P.P.:
18.19 Uitz. van de KVP. 18JJ0 Nws. EO:
18.4-1 (S) EO-medcdellngen en grammo
foonmuzlek. 19.00 (6) Ronduit:
ren. AVRO: 9.03 (S) Pep-op-drïe:
gen-Uur-Show. 10.03 (S) Pep-op-drle: Ar
beidsvitaminen mot populair verzoekpla
ten. 1IL.03 Radiojournaal. HL06 (S) Drie
draalt op verzoek: Postbus 700. 12.03
Kontakt I. 15.03 (S) Pop Konitaikt II: de
Hiit-Vlsser. 16.03 (S) De Hltmeester, met
o.a. do Nederlandstalige ltoj>-10. (17.03-
17.06 Radiojournaal..
NOS: 18.03 De Vakaturebanfc. 18,10 (S)
N.OB.-maal. AVRO: 19.02 Drie loopt ach
ter: Let's Twist Again. 20.02 Radiojour
naal. 20.05 (8) Superclean Dream machi
ne. 21.02 (S) De Negen-Uundazz-Show.
22 02 Radiojournaal. 22.05 (S) Vanavond
Song. 4.02 (2) Daar blijf Ik voor
kende ochtendpost: van alles wat.
HILVERSUM IV
VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot <o
klein, klassieke muziek. 9.00 Nws. t(S
Wonen, verschil tussen huls en ttata.
935 Kinderen eon kwartje?, progr. ora
schooi en thuis. 10.00 (S) Feest d«
herkenning: klassieke muziek. 12.00 (8)
Tussen de middag: Gluseppl Verdi. 1Q.00
(S) Maak eens nader kennis met ..bel
Utrechts Byzantijns Koor (26 Jr.). 1630
(S) Muziek van speellieden: muziek van
vroeger. 14.00 Nwa. 14.02 Keuren en Be
zen, progr. over koop- en leefgedmg
14.30 Tussen Hemel en Aarde; Of vreem
de verschijnselen in Yorkshire, documen
taire. 15.00-17.00 (S) Muziek van for
maat: klassieke muziek.
TV vandaag
Jaar
christelijke hulpverlening. 20.30 (S)
stellen u voor, gevarieerd progr. (2u.ov»
Inleiding. 20.93 Kamermuziek- 21.05 Ge-
ref. Zendlngsbond 75 Jaar.) 21.50 (S
Avondoverdenking. NOS: 22.00 Voor bito
den en slechtzienden. 22.15 (S) Openbaar
Kunstbezit. 22.25 Bond zonder Naam.
22.30 Nws. NCRV: 22.40 (S) Hier en Nu.
VERONICA: 22.55 (S) 3600 seconden Ver
onica op 1. Nos: 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM n
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Te Dc-um Laudamus: gewijde mu
ziek. 7.54 Het levende woord, Bijbellezing.
8.00 NWs. 8.1:1 Hïor en Nu. 8.25 Muziek to
uw straatje. 9.00 Plein Publiek: Het kin
derloze echtpaar. 10.30 Schoolradio. 11,00
Nws. 1U.03 Banden met muziek: klassieke
muziek. 12.00 Het nuttigen van etenswa
ren ls toegestaan: lunch progr. 13.00 Nws.
13-11 Hier en Nu. 13.30 Onder Schooltijd:
progr. voor luisteraars ln de school en
daarbuiten. NOS: 14.50 Den Haag deze
week. 16.00 Kijk op het buitenland: be
schouwingen en berichten over de Dorde
Wereld en Oost- en West-Europa. NCRV:
16.30 In t zilver: progr. voor oudere
luisteraars (16.00 Nws.). 17.00 The Mil
lers. 172-5 (S) Draaitafel: lichte muziek
voor een breed publiek. 17.55 Mededelto-
gSNCRV: 18.00 Nws. 18.11 Hier en Nu
ia40 (S) Bandstand: lichte muziek. P.P.
19.00 Utz. van de DS'70. 19.10 Bij de tijd
ming: Lied van de week. 20.00 Nws. 20.05
(S) Kamerorkest met solisten: klassieke
muziek. 21.20 (S) Klassieke pianomuziek.
21.35 Llterama: kroniek over boeken,
schrijvers en oneel. 22J.5 Teksten van
Dostojewstel. 22.39 Als de Dood. hoorspel.
NOS: 23.00 Met het oog op morgen, met
o.m. Den Haag vandaag. 23.56-24.00
Nws.
NEDERLAND I
NQS-NOT
11.10-12.00 Schooltelevisie.
NOS
12.25-14.30 Olympische Winterspelen
TELEAC
18.15 Nederlands voor buitenlandse
werknemers
NOS
18.45 TV-Informatie voor Surinamers
en Surinaamse Nederlanders
18.55 Journaal
AVRO
19.05 AVRO's 3x20:
informatief programma
20.05 Superetars 1975
21.00 Wie van de drie
NOS
21.35 Journaal
21.50 Olympische Winterspelen
23.00 SYMBIOSE
NOS
23.04-23.09 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.00 Olympische Winterspelen
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
TROS
19.05 Suske en Wiske
19.30 Doctor Who,
science-fictionserie
NOS
20.00 Journaail
TROS
20.25 Somebody up there likes me
film met Paul Newman
22.15 Akuta-tv
NOS
22.55-23.00 Journaal
Speciaal vandaag
0 Reportages van de Olympische
Winterspelen voor televisie skiën-
reuzenslalom.
Ned. 1/12.25-14.30
KUNSTRIJDEN HEREN (korte
kuur) en Nederlandse uitzendingen.
Ned. 2/18.00-18.45
Samenvattingen en reportage ijs-
dansen.
Ned. 1/21.50-23.00
Olympisch (radio)journaal.
Hilv. 3/23.00-23.30
0 Voor Nederland deed Tom Okker
mee aan de vijfde serie voor Super
stars 1975 in Engeland (AVRO).
Ned. 1/20Ü
De TROS vertoont de Ameri
kaanse film Het brandmerk d«
zonde, waarin Paul Newman de rol
speelt van de bokser Rocky Grazia-
no.
Ned. 2/2025
Aktua geeft achtergrondinforma
tie.
Ned. 2/22.15
115
'Dank U Treule't is alles al vlr
mekaar, die keus en die toesegging,
ek he gecorrespondeervir mij
deug alleen een vrouw uit Holland,
dan nog uit Gelderland en as het
kan uit de Veluwewant vlr mij
ls het daarginds nodig, as ek weer
tussen die skapen ben. om iemand
te he an wie ek zegge kan. da's nou
Hollandse thee of daarginds is een
berkeboompje precies as bij ons op
Beuken loo U zult segge, dat dit
maar kleine dingskes zijn maar
se zijn die grote in 't kleine
•Dus Je hebt niet een vrouw in
Londen gekozen?' Dolly voelt dolle
lust om hem even te prikkelen,
maar Sjos schijnt er niet het minst
door geprikkeld te zijn. Een Engel
se tot vrouw te nemen komt hem
nu als heel wel doenlijk voor.
'Ek heb in Londen wel rondgeke
ken. er lopen floddermadammen
maar ook heel wat nette meissies
maar ek was blij, dat ek al een
Beukenloose heb. want as ek naar
Suid-Afrika terugkeer, moet ek
mijn verleden vasthoueverlies
lk mijn verleden, dan verlies ek
mijn Jeugd en dan is die rus uit
de gedachten weg 't verleden,
daar wortel je op Dolly kan zijn
door
Hcnriette L.T. de Beaufort
bespiegelingen, hoe haar die ook
boelen, maar met een half oor vol
gen zo bran dn leu wsgierig ls ze om
Sjos 'keus onder de Beukenloose
Jonge vrouwen te horen.
'Sjos. zou Je me al kunnen zeggen,
hoe Je aanstaande vrouw heet. of ls
het nog een geheim?'
'Geen geheim meer. freule, se Ls
Ellie van Arkel. de dochter van
dominee van Arkel en mevrouw. U
wel bekend'.
Dolly slaat de handen ln elkaar.
'Dat vind lk reusachtig. Sjos. ze is
heel aardig, weet je, diie knappe
goeie Elilie. Daarom heeft ze na
tuurlijk geen Frans, maar Engels
willen studeren?'
'Jawel, dat ls al op mijn raad
gegaan'.
'Maar Sjos. ik begrijp nog altijd
niet, waarmee ik Je dan helpen
kan, alles ls nu toch voor mekaar?'
Hij knikt wat droefgeestig van
neen.
"Ellie 's moeder, mevrouw van Arkel.
se ls wat...' Hij houdt zijn rechter
hand boven zijn hoofd en maakt
een draal be weging met de vingers,
als wil hij een lok opkrullen. 'Se
zoekt het wat erg naar boven toe
vir haar dochter'.
'O ja. dat weet ik, ze heeft het heel
hoog in de pet'.
'Precies, en ek wil het vir ELlie. dat
het zonder kleerscheuren gaat. Nou
ls en blijft die afstand tussen een
pastorie en een koetsierswoning
baaje grootas U nou Ellie en
mij in dees enkele weken wat om
gang wil gee op het Huis. dat sou
vlr mevrouw van Arkel dan een
soort hoogwatermerk van vertrou
wen zijn'.
Dolly's gedachten schieten uit naar
allerlei richtingen.
'Wacht, ik geloof, dat ik al een Idee
heb, een echt idee. Als hij en Ellie
eens twee maal in de week bij mij
komen om Engels te lezenzos
dat niet Iets zijn? En heb e a'
getuigen voor Je huwelijk, kunnen
we daar niet mevrouw van Arkel
mee vergulden? Zal ik het eens aan
mijn vader vragen, of hij er eentji
wil zijn?'
'Ek weet niet nle. of dat nu niet t*
ver sou gaan. ek sal er nu off
denke
Tot etenstijd blijven ze geanimeerd
babbelen. Dolly vraagt haar bezoek,
wanneer en hoe zijn gevoelens te
gen Engeland zijn omgezwaaid
Sjos antwoordt haar onverstoor
baar, dat hij altijd en ln de eerstt
plaats op Afrika is georiënteerd, ter
wille van Afrika ls hij weggelopen
uit Beukenloo en ter wille van Af
rika wil hij ginds blijven. DollJ;
merkt, dat als hij over Zuid-Afrib
praat, zijn taal Afrikaanser kleurt
'Bewondering vir concentratiekaffl-
pe, slechte behandeling en wange
drag van die Engelse he ek frotf
nle gehad nie, en nou nog nie nl>
maar die Engelse he die Afrikaner*
gevoel nle miskend nleen as (ft
Suld-Afrika tot een voorspoedH
land wil ontwikkelas die o®
gevoel nie kwes?' Sjo6 draait rij'-
twee grote handen met de binnen
kant naar boven.
Wordt vervolgd