Messias van een wereld met robots Verhitte discussie over politiek op school tijdens Unie-congres C. Mak: verdriet over breuk met de Doppers Vandaag Deze god wil rijkdom en macht (III) CIA betaalde geen zendelingen Kerkleiders vragen geen geld meer aan Zd-Afrika te lenen Thema hervormde zendingsweken Onze adressen: Grote verdeeldheid binnen achterban van christelijk onderwijs Kerkelijke stem over VS-politiek Lepra-actie: al anderhalf miljoen Conferenties* r! VOORBUGANGEI MAANDAG 9 FEBRUARI 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET door Aldert Schipper SCHIPHOL Bij zijn terugkeer in ons land heeft de voorzitter van de gereformeerde synode, ds. C. Mak uit Hengelo, gezegd dat hij veel verdriet heeft van de breuk tussen zijn kerk en Die Ge reformeerde Kerk in Suid-Afrika, de zgn. Dopperkerk. M/ door Aldert Schipper Deze breuk had volgens ds. Mak twee gronden. Er was in de eerste plaats een geschil over de benade ring binnen de twee kerken van andersdenkende theologen, zoals prof. dr. H. M. Kultert en dr. H. Wierslnga. "Men vindt dat wij misschien wel niet in de leer afwij ken, maar dat wij mensen die dat wel doen niet op een gereformeer de manier aanpakken Men wil dat wil deze mensen de hand op de NEW YORK De Amerikaanse raad van kerken heeft de CIA ge vraagd niet meer een beroep te doen op zendelingen en missiona rissen voor het verkrijgen van in formatie. De directeur van de CIA heeft hierop geantwoord dat de CIA spaarzaam gebruik heeft ge maakt van de hulp van geestelijken en dat dit gebeurde op volledig vrijwillige basis. Er wordt volgens Colby niet voor betaald. De zende lingen en missionarissen, die de CIA hielpen deden dat volgens de CIA-chef op dezelfde basis als an dere vaderlandslievende Amerika nen doen om hun land van dienst te kunnen zijn- LONDEN Verscheidene kerkelij ke leiders in Engeland hebben hun handtekening gezet onder een ver zoek aan de Midlands Bank. niet langer leningen aan de Zuidafri- kaanse regering of aan staatson dernemingen te verstrekken. Zij vragen de aandeelhouders van de Midland Bank deze kwestie aan de orde te stellen op de komende aan deelhoudersvergadering. Midland Bank is lid van de Europe an American Banking Corporation, waarin ook de Nederlandse AMRO- bank deelneemt. •WIJ vinden deze leningen moreel onaanvaardbaar, omdat zij een es- eentiéle rol spelen bij het versterken van een economie, die gebaseerd is op de uitbuiting van de zwarte meerderheid ln Zuid-Afrika ten ge rieve van de blanke minderheid', staat in de brief van de kerkelijke leiders. Onder hen zijn Ernest Payne, een vroegere president van de wereld raad van kerken. Pauline Webb, ex-voorzitter van het centraal co mité van de wereldraad. Colin Mor ris. secretaris van de methodisten zendingsraad. John Huxtable. di recteur van de commissie voor een heid van de Britse raad van kerken en de anglicaanse bisschoppen Sheppard, Woolcombe en Huddles- ton. THEMA HERVORMDE ZENDINGS OEGSTGEEST Voor de gebrui kelijke drie zendingsweken ln de hervormde kerk is voor 1976 het thema "Van Jeruzalem tot het ui- torste der aarde' gekozen. De voor- Jaarszendingaweek is van 29 febru ari tot 7 maart, de pin ks terzen- dlngsweek van 30 mei tot 6 Juni en de najaarszendlngsweek van 7 tot 14 november. FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. AMSTERDAM: Diretrtle - commerciële afdelingen - administratie: Wlbautstraat 131, fel. 020-913456, Postbus 859. Redaktla: Nieuwe Zl|ds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 858. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblask 9. Rotterdam. Tal. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. mond leggen. Men vindt ons te tolerant.' De tweede aanleiding tot de breuk ls het lidmaatschap van de gerefor meerde kerken van de Wereldraad van Kerken en daardoor hun con nectie met het programma tot be strijding van het racisme. Volgens ds. Mak is de eerste grond voor de breuk wel erg belangrijk voor de Dopperkerk. 'maar de twee de grond heeft emotioneel de doorslag gegeven', aldus ds. Mak. 'Men moet zich voorstellen wat de situatie was De oorlog in Angola haalde elke dag de voorpagina's. De zuidafrikanen hebben het gevoel alleen te staan met de terroristen aan hun grenzen. Onze argumenten dat de wereldraad alleen humani taire hulp geeft voelt men niet aan. Toen ik dit zei, werd lk ln de synode van de Dopperkerk wegge hoond' zei ds. Mak. De Doppers kunnen mensen die terroristen steunen niet meer als hun broeders zien.' Ten aanzien van de Nederduitse Gereformeerde kerk (NG-Kerk) verwacht ds. Mak dat deze zal wachten met beslissen over een eventuele breuk, totdat de Neder landers zich nog eens aan de hand van een geheel nieuw deputatierap port beraden zullen hebben over hun relatie tot het programma tot bestrijding -an het racisme. Dit beraad in Nederland moet nog de huidige gereformeerde synode vol tooien. Of er reeds in de zitting van eind maart over gesproken kan worden in de synode heeft ds. Mak niet aan de NG-kerk toegezegd. Er is echter een kansje dat de 'bree moderatuur' van kerk reeds op 18 februari de knoop zal doorhakken. 'Wij hopen echter dat zij uit fatsoen Ds. C. Mak en uit broederlijkheid zullen wach ten met hun definitieve beslissing, totdat wij er uit gekomen zijn. Zwarte kerken Ds. Mak zei te hopen, dat de Zuid- afrikaanse zusterkerken een nieuw soort relatie met de Nederlanders zullen willen aanvaarden. In het Zuidafrikaanse kerkrecht, kent men echter alleen de zgn. corresponden tie. niet de correspondentie ln rui mere zin. zoals de Nederlanders wel met enkele kerken hebben. Ds. Mak heeft de Zuidafrikanen gesugge reerd deze kwestie op de bijeen komst in augustus van de gerefor meerde oecumenische synode (GOS) ln Potchefstroom aan de orde te stellen, omdat de thans verbroken relatie ook op de eerste bijeenkomst van de GOS in 1946 tot stand gekomen is. Ds. Mak heeft tijdens zijn drie weekse verblijf in Zuid-Afrika con tact gehad met vertegenwoordigers van de nlet-blanke gereformeerde kerken. Hij ervoer opnieuw dat de zen ln hun denken over de wereld raad en het programma tot bestrij ding van het racisme veel dichter bij de Nederlandse gereformeerden staan Jan bij hun 'moederkerken.' Deze kerken stellen het contact met Nederland zeer op prijs en ds. Mak heeft vastgesteld dat zij stre ven naar een 'zekere gedistancieerd- hedd' Jegens de blanke kerken. Daar dragen de Nederlandse gerefor meerden niet aan bij', want die Indiërs en de zwarte kerk weerspie gelen daarin hetgeen bij de niet- blanke bevolking leeft', aldus ds. Mak. De united family bestaat uit jeugdige tot zeer jeugdige opgewekte personen, die een sober leven van hard werken leiden. Langharige werkschuwen zijn niet zo welkom, in Bergen of in een van de ande re centra over de hele wereld. Men heeft het gemunt op kortharige jongens en frisse meisjes die het steeds glimlachende nieuwe geslacht zullen vormen. De unified family weet hen te be reiken via de straatacties, doch ook via direct mailing naar scholen en academies. Zo heeft bijvoorbeeld een Leidse opleiding voor kleuter leidsters enkele malen een klas leer lingen naar Huize Glory ln Bergen gezonden voor een 'kennismaking' met de Nederlandse moonies. Wat met iemand gebeurt, die een cursus van de unified family gaat volgen kan blijken uit het relaas van de Amerikaanse jongeman Paul Engel, die wij hier (verkort) aan het woord laten. Engel was een oneven wichtige jongeman, die 'vastigheid' zocht in zijn leven. Zo kwam hij de 'family' binnen, maar door gebrek aan geloof in de nieuwe zaligmaker trok hij zich na verloop van tijd toch weer uit de sekte terug, enkele illu sies armer. Engel zegt onder meer het volgende: 'Ik heb kennis gemaakt met een we reld, waarin geen individuele men sen meer bestaan, maar alleen een massa van gehoorzame, niet-denken- de robots, die de wil doen van een man. van wie zij menen dat het de messias is, de tweede gedaante van Christus, kortom God zelf. Glimlachend Ik was lid van de unification church van dominee Sun Myong Moon. Toen ik kennismaakte met deze beweging was lk een student, die het geloof in mijzelf en in de we reld verloren had. Ik werd op een dag aangesproken door een glimla chende keurige kortgeknipte jongen op straat, die met uitnodigde voor Sun Myung Moon in actie een lezing over opvoeding in een 'unification centrum'. Ik vroeg of dat iets met de unified family te doen had. De keurige jongen zei nee en hij zei dat dit niets met gods dienst te maken had. Toen ik in het huis kwam waar de lezing gehouden zou worden, zag ik veel meer jongeren met diezelfde glimlach. Er werd gezongen en in een lezing werd op een wetenschap pelijk aandoende manier over God gesproken. Ik was bslangstellend en voordat ik het wist had ik mij laten overhalen om een weekend cursus te Van onze onderwijsredactie ?an Jezes Christus. Zij had de Is een van de belangrijkste anortholH vprrfprfipH vnntlif rip rtio llr mi in Hp ItpH: 7ÏP ?pl Van onze onderwijsredactie UTRECHT Hoezeer christe nen kerkelijk en politiek ver deeld zijn, zij lijken vooralsnog eensgezind in hun keus voor het christelijk onderwijs. Maar zo dra zij met elkaar gaan praten over het onderwerp politiek op school vliegen de vonken er wel af. Dat bleek zaterdag overdui delijk op het congres van de Unie 'School en Evangelie' in Utrecht. De discussie ging 's ochtends over het nieuwe Cahier van de Unie 'Christelijk voort-gezet onderwijs, hoe bestaat dat?'. In de middagver- hadering kwam het onderwerp 'po litiek op school' aan de orde naar aanleiding van het Cahier "Eén gids, twee wegen?' (over belde Ca hiers schreven wij reeds in de krant van zaterdag JU. Brede achterban Zowel *b morgens als 's middags demonstreerde de Unie hoe breed de achterban van het christelijke onderwijs is: van PPR-leider Bas de Gaay Portman tot Van Leven horst van de CHUR: van dr. J. J. Buskes (fel bestrijder van de apart heidspolitiek van Zuid-Afrika) tot prof. dr. B. Slertsema (voorstander van de apartheid als een soort noodoplossing): van de christelijk gereformeerde theoloog prof. dr. W. H. Velema tot en met diens gere formeerde collega prof. dr. J. Ver- kuyL De opdracht die de Unie-voorzitter Gilhuis aan de deelnemers aan de discussie meegaf was. dat zij zich niet zouden neerleggen bij de be staande politieke en confeslonele tegenstellingen'. De christelijke school mag de maatschappelijke vragen van deze tijd niet onbespro ken laten. Als zij over politiek praat mag zij niet ln het grijze midden blijven maar moet zij een evangelisch verantwoorde keus doen. Vanuit hernieuwde bijbelstu die moet zij proberen boven de tegenstelling links-rechts uit te ko men'. Dat klonk prachtig en velen waren daartoe ook zeker bereid. Er was zelfs een voorzitter van een chool- bestuur die niet begreep waarom de Unie het onderwerp politiek op school aan de orde stelde. Er waren toch helemaal geen problemen? Van politieke tegenstellingen op school merkte deze bestuurder nooit wat. van Jezes Christus. Zij had de apartheid verdedigd vanuit de scheppingsordinantie zonder te la ten uitkomen dat de Schepper door de mensen gekend wordt als de Vader van Jezus Christus. 'Ik voel mij gekrenkt, het is voor mij een heel zure middag'. En toen iemand ln de zaal applaudiseerde zei Bus kes: 'U moet niet klappen, u zou moeten hullen'. Prof. Slertsema verdedigde zich o.a. door een beroep te doen op het oordeel van Jezus Crhlstus over de echtscheiding. Echtscheiding is zondig, maar om erger te voorko men heeft Jezus de echtscheiding als noodoplossing aanvaard. Zo zou het ook liggen met de apartheid. Maar Buskes bleef bij zijn oordeel dat apartheid onchristelijk was en dat prof. Slertsema (wier vader des tijds dr. Buskes nog als predikant bevestigd heeft) op it pandt in strijd was met het evangelie. Uit deze discussie bleek wel dat er binnen het christelijk onderwijs politieke tegenstellingen bestaan die moeilijk zijn te overbruggen. Prof. Velema gaf daarvan ook nog een voorbeeld toen hij sympathie voor de Angolese beweging MPLA (zoals Buskes onlangs had betoond) gelijk stelde met sympahtleke voor het communisme- Buskes ontkende dat met kracht, maar ook hier bleek hoe diep de tegenstelling kan zitten. Basisinformatie Prof. Velema wees er ook op dat het zelfs niet eenvoudig zou ajn het op school eens te worden over de basisinformatie die het begin zou moeten zijn van alle politieke vorming. 'Want 'feiten' zijn niet meer dan door bevooroordeelde mensen geselecteerde en geïnter preteerde feiten. Dat blijkt ln de discussie over de apartheid: vóór- en tegenstanders dragen verschillende 'feiten' aan'. Drs. T. M. Gilhuis en drs. K. de Jong (rechts). Prof. Verkuyl vond ewel dat d school allereerst tot taak had met veelzijdige informatie te komen. Maar daarna zou de chistelijke school toch een stap verder moeten doen. Zij mag zich nooit bij de 'feiten' van armoede, apartheid of oorlog neerleggen. De christelijke school moet de leerling vooral leren de feiten te toetsen aan het gebod om God en de naaste lief te hebben. Van daaruit zou de christelijke school actiemodellen moeten ont wikkelen. Verantwoord leven In de ochtendvergadering zei PPR- leider dr. Bas de Gaay Fortman dat de christelijke school met de leer lingen moest zoeken naar een ver antwoorde vorm van leven. "Het zoeken naar een nieuwe levensstijl is een van de belangrijkste dingen die lk nu in de kerk zie gebeuren. Ook de christelijke school moet daaraan meewerken'. De Gaay Fortman riep op om de verkilling in onze maatschappij tegen te gaan. Behalve het begrip weerbaar heid zou ook de dienstbaarheid in de doelsitelldng van de christelijke opvoeding thuis horen. De heer B. Budding zei bezorgd te zijn dat de christelijke school te weinig ernst zou maken met de solidariteit. CNV-voorzitter J. Lan- ser reageerde daarop.Volgens hem ls onze solidariteit veelal gericht op mensen en toestanden die ver weg zijn. De solidariteit jegens mensen in onze directe omgeving (bijvoor beeld gastarbeiders) zou wel te wensen over laten. Staatssecretaris K. de Jong Ozn, mede-auteur van een van de Ca hiers. sprak de hoop uit dat de nu verschenen boeken weldra achter haald zuilen zijn. 'Deze cahiers zijn geschreven uit ongenoegen, omdat we vonden dat er teveel over de 'C' van het christelijk onderwijs ge praat werd en er te weinig aan gedaan werd. We moeten nu aan het werk met eigen schoolwerk - plaatsen, met de Identiteitsvorming van de leraar, enzovoorts. Mis schien dat we na een paar jaar dan kunnen we zeggen: we zijn toch verder gekomen'. De vergadering van de Unie werd ook bijgewoond door minister Van Kemenade. In het heetst van de discussie kwam hij op z'n tenen binnen. Eenmaal op het podium aangeomen zei hij: 'Ik merk dat u druk bezig bent over de richting van het onderwijs, dan heb ik als minister te zwijgen'. Mevrouw W. M. Ridderbos-de Rooij deelde mee dat de Unie-collecte van dit jaar reeds bijna 1,7 miljoen gulden had opgebracht. Apartheid Hij was nog niet uitgepraat of de bom barstte Dr. J. J. Buskes (a- partheJd ls een God on te rend systeem) en prof. dr. B. Slertsema (apartheid als aanvaardbare nood oplossing) raakten ln een discussie verwikkeld die uitzichtloos leek. Als leraren aan een zelfde school zou den zij het samen waarschijnlijk moeiüjk uithouden. Dr. Buskes verweet mevrouw Slert sema dat zij ln haar bijdrage aan het Cahier niet of nauwelijks ge sproken had vanuit het evangelie NEW YORK Dr. Claire Randall, de secretaris van de Amerikaanse raad van kerken, heeft tegenover het senaatscomité voor de buiten landse betrekkingen uiteengezet wat de kerken voor beleid verlan gen. Volgens mevrouw Randall leidt het christelijk geloof tot drie uit gangspunten voor het politieke handelen: de onderlinge afhanke lijkheid van de gehele mensheid, de noodzaak aan de kant te staan van de machtelozen en de principiële menswaardigheid van leder per soon. Op basis hiervan riep dr. Randall op tot een nieuwe omschrijving van de nationale belangen van de VS. Ze zei: 'De groei van andere landen moeten wij beschouwen als een stuk van onze groei. WIJ moe ten hun welzijn nastreven en zoe ken naar partnerschap terwille van de vrede, want wij zijn van elkaar afhankelijk voor onze veiligheid'. Dr. Randall riep de VS op de lei ding te nemen bij het tot stand brengen van een nieuwe internati onale economische orde, voor inter nationale regels tot controle van multinationale ondernemingen en versterking van de Verenigde Na ties. Dr. Randall riep de VS op hun steun te staken aan onderdrukken de regimes. De meest doeltreffende manier om weerstand te bieden aan het communisme is volgens de secretaris van de Amerikaanse raad van kerken steun te geven aan die activiteiten in andere landen, die de opbouw betreffen van een be hoorlijke levensstandaard en poli tieke vrijheid voor alle personen. Dr. Randall wees tenslotte op de onderdrukkende regimes in Zuid- Korea. de Phillppljnen, Zuid-Afrika en Chili. Van een verslaggever AMSTERDAM De Nederlandse Stichting voor Leprabestrijding heeft tot dusver ruim anderhalf miljoen gulden ontvangen in het ka der van de eind januari gehouden actie 'Wereldlepradag 1976'. De stichting noemt dit een groot suc ces. Zij heeft goede hoop het be drag van 3,4 miljoen gulden te kun nen halen, dat dit jaar nodig ls voor de toegezegde financiering van pro jecten en wetenschappelijk onder zoek. Het gaat hierbij om tien pro jecten, voor het merendeel in Afrika. Weekends op Den Alerdinck te Laag Zuthem (tel. 05290-641). 0 Christelijk onderwijs? Oriënta tiecursus met leerkrachten, 27-28 februari 0 Praten over God met kinderen. Wat willen we doorvertellen? Hoe? Kinderliederen, 6-7 maart 0 Schillebeeckx over Jezus. Stu diedag met priesters en predikan ten. 24 maart. volgen. Die eiste mijn tijd helemaal op. Ik had het gevoel alsof ik werd voortgejaagd. Er was geen tijd in het weekend om na te denken of met anderen te praten. Aan het eind van het weekend bleek het toch een uiting te zijn van de unification kerk. De leugen van mijn eerste con tactpersoon was slechts het begin van een lange reeks leugens, halve waarheden en onbeantwoorde vra gen. Maar in de weekendcursus on dervond ik alleen maar liefde en vriendelijkheid. En het was een heerlijk gevoel dat mensen belang stelling voor mij toonden. Voordat ik er erg in had, had ik mij opgege ven voor een seminarie van drie we ken op een boerderij in Californië. De eerste week begon rustig, maar naarmate de tijd vorderde, werd er meer op mijn emoties gewerkt. In het eind ging het er om mij een schuldgevoel te geven en tenslotte kregen de lezingen een hoogtepunt in de aankondiging van de nieuwe Christus, de nieuwe zaligmaker ui' Korea. Ik dacht dat ze het- hadden over reverend Moon, waar ik eerder eens iets over gehoord had. Later op de dag moesten we een heuvel- be klimmen en na een uur inspannlftg werd ons, een groep van vijftig cur sisten, geopenbaard dat de nieuwe zaligmaker inderdaad dominee Moon was. Er werd gelezen over zijn won deren en zijn lijden. Bij Moons lij den vergeleken was Jezus' kruis nog maar kinderspel. Toen werden we bedreigd dat we in eeuwigdurende hel zouden leven, als we niet zouden doen wat Moon van ons vroeg. We werden psychologisch bewerkt met hel en belofte, zodanig dat je alles moeilijk af kon schudden. Hersenspoeling Na deze ervaring begonnen de lezin gen weer. Soms vijf per dag met veel herhalingen verschillende emotione le niveaus, onderbroken door gezang en gebed. Toen ik na drie weken introductie in Het Goddelijke Beginsel werd losge laten en de wereld werd ingezonden was ik een ander mens geworden. moest de straat op om bloemen te verkopen. In drie weken cursus was ik een vreemde geworden in de we reld, zo kwetsbaar dat ik wel moest terugvallen op mijn groepsleidster. Toen mijn vader op een dag opbelde om mij te vragen thuis te komen, stond mijn groepleidster naast me om te zeggen wat ik moest antwoor den. Nadat ik geweigerd had naa: huis terug te keren, kreeg ik mij; 'diploma' van de boerderij en werd ik lid van de arbeidsgróep in Berk' ley. Toen ik een keer om vrije tijd vroeg, kreeg ik steeds meer werk te doen. Ik mocht niet meer dan vijf uur per nacht slapen en men zorgde er voor dat ik niet meer gewoon at. Ik werkte tien uur per dag of meer. Toen bedacht lk dat ik niet langer kon weigeren naar huls terug te ke ren omdat mijn moeder zièk was. Ik besloot de unification church te ver laten. Toen realiseerde ik mij dat lk veranderd was in een gehoorzame niet-denkende robot, een werktuig in handen van dominee Moon, die mij een hersenspoeling had gegeven. Ik - ben nu diep dankbaar dat ik de kerk van dominee Moon de rug heb toe gekeerd en lk geloof dat ik' alles moet doen om te voorkomen dat an deren zich laten gebruiken door Moon en zijn kerk.' Niemand denke overigens dat Moon alleen onevenwichtige adolescenten weet te boeien. In de NRC stonden vorige maand de namen van een hele rij Koreaanse professoren, die zich aan mr. Moon verslingerd heb ben. Nog doller zijn de conferenties die worden gehouden door een mantelorganisatie van Moon, de Internationale Culturele Stichting. Moon maakt graag misbruik van de menselijke zwakte, de ijdelheid. Sommige wetenschapsmensen wil len graag hun privé-filosofie laten horen over terreinen waarop zij even weinig competent zijn als hun mede-burgers zonder een nobelprljs of Iets dergelijks. Wanner zo'n no- belprijswinnaar bovendien ook nog graag per Boeing door het lucht ruim vliegt, is hij al gauw een wLllige prooi voor Mr. Moon's con ferenties bijvoorbeeld over de een heid van de wetenschap. Zo bericht het Amerikaanse blad Nature over een conferentie ln het New Yorkse Waldorf Astoria Hotel, waaraan zo'n 350 geleerden uit de hele wereld meededen. Enkelen wa ren zelfs uit communistische lan den, zoals Hongarije en Polen. Alle wetenschappen, inclusief de theolo gie waren vertegenwoordigd en zo spraken deze mannen over onder werpen als 'de onderlinge grenzen van de wtenschappen'. de 'waar den van de wetenschap met het oog op het gezin, de godsdienst en de ethiek'. De bijeenkomst kostte bijna anderhalf miljoen gulden en de deelnemers waren na afloop unanim van mening dat dit geen weggesmeten geld was. Weinigen hadden door dat zij ver- naggeld werden, om het zo eens te zeggen. Een enkeling haakte hal verwege af. toen hem duidelijk werd. dat hij een veredelde cursus van dominee Moon bezocht. De be kende christeijke econoom Ken neth Boulding had het van begin af door. Zijn vrouw zond Moon een briefje om te bedanken voor de uitnodiging omdat zij en haar man •elementen van demonie en geeste lijke tirannie' zagen in de denk beelden van mr. Moon. VROEG EN LAAT In de avond toen de zon onderging brachten ze bij Hem allemaal zieke mensen en bezetenen. Heel de stad liep te hoop bij de deur. En Hij genas velen die aan allerlei ziekten leden en veel boze geesten dreef Hij uit En vroeg. nog diep in de nacht, stond Hij op. ging naar buiten en zocht een eenzame plaats op om daar te bidden Markus 1 Ni» dea j bff de lan du bei vol Ontroerende woorden aan het gin van dit evangelie. Je moet b in gedachten zien gebeuren. H 1 gerucht van de genezing van R trus' schoonmoeder verspreidt zi< snel en daar komen ze met hi y. zieken en bezetenen. Een groep gi teken den, gedeukte, gesohondc-; mensen. En allemaal om Hei heen, elkaar misschien wel verdrii gend om onder zijn ogen te ger ken. Want daar moet je het vi hebben, wordt er gezegd, 't Wor laat en de groep dunt uit Ni allen zijn genezen. Hij ls gei wonderdokter. Vroeg in de morgi gaat de deur open. Nu om Hem te laten. Hij moet het zelf ergens van hebben. Van een Anda 'n< Die alleen ln de woestijn te vind^be .•ia: Een eenzame plaats, waar -optbreekt; Alleen Hij niet, op W voor alle nood en hulp te vertra 1 wen1* is. -yuiKv De En Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te IJsselmuidenB. - Meyndert te Lunteren; door die geqde synode tot pred. voor bul tengel'Vc werkzaamh. (geest. verz. hulzen vat bewaring te Haarlem)A. W. Lei- ri derink aldaar te Oldebroek: J. cfc u Hoed te Sliedrecht. &e Aangenomen: naar Wezep: k e Boertje te Krimpen a.d. Lek. f Toegelaten tot evangeliebediening a F. A. den Harder, Hoofdweg 1766 i-St Abbenes; en beroepbaar K. B. d Pon, Jac. Catslaan 3 te Wouden berg: J. A. J. Seeleman. Hoogstrai 62 te Weesp: drs. J. R. WolthiiD; Dorpsstraat 36 te Aarlanderveen. Intrede te 't Harde (b.w.i.w.) Heymans, em. pred. te Katwijk a den Rijn (reet.). GEREF. KERKEN Benoemd: tot hulppred. te"Utrech West: J. J. Oranje, -em. pred. Utrecht. Intrede te Zoetermeer: kand. F. Boer aldaar (TGVD- Beroepbaar ."verklaard: kand. M. Heuie, Relgerweg 9, Kampen. GEREF. KERKEN (VRUG.) Bedankt voor Dordrecht: T. Dekt "te Capelle aan den IJssel. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Rotterdam-West: van den Belt te Clifton (VS). GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Melissant: J. Karens Opheusden te Hamilton (Ont. Ci nada): D. Hakkenberg te Lis* Billy Graham De Amerikaanse evangelist Bi! Graham krijgt geen toestemmi om tijdens de Olympische Spel in Montreal een campagne te ho een. De president van het intern tionale Olympische comité. La Killanin, heeft In Innsbruck zegd, dat voor politieke en go* dienstige manifestaties tijdens Olympische Spelen geen plaats omdat deze Olympische neutra teit in gevaar brengen. Seminaristen Het groot-seminarie ln Saigo F Zuid-Vietnam, heeft een werkplai geopend, waar fietsbanden worw?; vervaardigd door de pries ter-si denten. Bij de opening van werkplaats was de aartsbisscb van Saigon, Nguyen Van Binh, aa Jr wezig. Hij feliciteerde het grodj^ seminarie met 'deze bijdrage de ontwikkeling van de nation economie'. De zeventig seminaf ten, die enige tijd per dag ln werkplaats bezig zijn, vervaard# gemiddeld vijftien fietsbanden pv: uur. Grenholm Dr. Carl-Henric Grenholm. led ethiek aan de universiteit van Ul sala in opdracht van de luthert v- kerk. is veroordeeld tot een maa gevangenisstraf, omdat hij volg* de rechtbank op ondeugdeH gronden militaire dienst weig* De godsdienstige overtuiging f Grenholm is niet in strijd B dienstneming, vinden de recht* Hem is vervangende dienst ge» gerd. omdat alleen erkende gei tensbezwaarden daarvoor ln merking komen. W tie 'Vc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2