I
i
3
Bisschoppen alleen met
defensieve wapens akkoord
Stu'i over seksualiteit
negeert andere kerken
Kerk in de wereld
Vandaag
e
"Wapengeweld terugdringen'
Ineen wordt
saamhorig
Vredescongres van
kerken op komst
Kerkorgel in zijn
geheel verplaatst
Universiteit neemt
bibliotheek van
paters geheel over
Stichting wil geld
voor de St. Jan
Een kist van
wat oude
planken en
een stille mis
Brief
Stof
Vergiffenis
r
VOORBIJGANGERS
WOENSDAG 28 JANUARI 1976
KERK-BINNENLAND
TROUW/KWARTE1 !N5
UTRECHT De Nederlandse rooms katholieke bisschoppen vinden dat uit onze bewapening zo duide
lijk mogelijk moet blijken dat het ons gaat om niet anders dan een toereikend defensief vermogen. Zij
vinden ook dat de Nederlandse bevolking regering en parlement moet steunen in pogingen vrede en
rechtvaardigheid te dienen.
De bisschoppen zeggen dit in een
verklaring over de bewapeningswed
loop en ontwapening, die gisteren is
verschenen. In de verklaring wordt
veel verwezen naar pauselijke ency
clieken en concilieverklaringen. De
oproep van het Tweede Vaticaanse
Concilie van 7 december 1965, terug
te keren van de afgrond waarheen
de mensheid door de wapenwedloop
op weg is vormt de basis voor de bis
schoppelijke verklaring. De bisschop
pen vinden dat de ethische kant cen
traal hoort te staan bij een gesprek
over ontwapening en veiligheid.
De bisschoppen stellen vast dat de
bewapeningswedloop sinds de con
cilieverklaring tien jaar geleden
werd uitgegeven allerminst tot stil
stand is gekomen. Het afschrikkings
even wicht heeft omvangrijke conflic
ten niet kunnen voorkomen.
In hun verklaring laten de bisschop
pen de oorzaken van de bewapenings
wedloop de revue passeren. Naast de
politieke, economische en technologi
sche oorzaken wijzen zy op de dieper
liggende. Bewapening komt voort uit
wantrouwen en argwaan en is er
daarna ook weer de oorzaak van. Men
weet of voelt zich bedreigd, bewapent
zich en wordt daardoor zelf weer als
bedreigend ervaren. De overvloed
van wapens is een schrijnende ont
hulling van ons menselijk tekort aan
vermogen tot vreedzaam samenleven.
Hierin uit zich de aanwezigheid van
het kwaad in de wereld.'
De bisschoppen vinden dat de be
wapeningswedloop te maken heeft
met de schaarste aan energie en
grondstoffen. 'Bewapening is een
van de verbruikers van energie en
onvervangbare grondstoffen en is
daardoor mede van invloed op de
economische overleving.
Bovendien dreigt deze problematiek
een nieuwe bron van conflict te wor
den. Staten die hun toegang tot
grondstoffen in gevaar gebracht zien,
zouden kunnen pogen zich deze toe
gang gewapenderhand te verschaf
fen, terwijl de landen wier bodem
die grondstoffen herbergt, zich tegen
deze bedreiging veilig willen stellen.
De bedreiging van het voortbestaan
van de mensheid door wapengeweld
is nu verbonden geraakt met de
vraagstukken van het economisch
overleven.'
De bisschoppen stellen vast dat er
onder de christenen verschillend over
bewapening wordt gedacht, maar dit
feit mag niet tot verlammende tegen
stellingen leiden. Daarom is het
noodzakelijk dat wij ons bewust zijn
van wat ons dient te blijven binden:
de gemeenschappelijke wil om wa
pens én geweld uit deze wereld terug
te dringen. Daarop dienen wij elkaar
aan te spreken en vragen te stellen,
om samen dieper door te dringen tot
de boodschap van het evangelie en,
waar mogelijk, in concrete gevallen
tot gezamenlijke stappen te komen.'
'De bewapeningswedloop is een zeer
ernstige plaag voor de mensheid en
een onverdraaglijk onrecht tegenover
de armen,' zeggen de bisschoppen en
zij vinden dat er als eerste stap scher
pere criteria aan de bewapening moe
ten worden gesteld. Zo wapens al een
functie hebben, dient deze alleen te
liggen in de bescherming van wettige
belangen. De bewapening mag niet
gebruikt worden om wereldbeheer-
sing mogelijk te maken of voor de
onderdrukking van andere volken.
Normen
'Getracht moet worden de uit angst
en wantrouwen geboren cyclus van
wederzijdse opdrijving van de bewa
pening te doorbreken. Hiertoe zou
om te beginnen gezocht moe.ten wor
den naar een wapenopbouw en een
strategie waaruit zo duidelijk moge
lijk blijkt dat zij niet gericht zijn op
het technisch maximaal mogelijke en
op de offensieve kracht om de tegen
stander uit te schakelen dan wel een
beslissend voordeel te behalen.
Het defensiebeleid zou in zijn doel
stellingen en middelen tot uitdruk
king dienen te brengen dat het gaat
om niet anders dan een toereikend
defensief vermogen, in een wereld
niet moeten uitsluiten; 'stappen die
verenigbaar zijn met een geoorloofde
en doelmatige bescherming van de
eigen veiligheid en die ook een uit
nodiging inhouden tot een positieve
reactie, welke voor werkelijke ont
wapening noodzakelijk is.'
De bisschoppen roepen in het bij-
waarin de vrede en de internationale
stabiliteit nog niet door een recht
vaardige orde worden gegarandeerd.'
Van essentiële betekenis voor het be
teugelen en terugdringen van de be
wapening achten de bisschoppen het
'dat de ontwikkeling en toepassing
van wetenschap en techniek voor mi
litaire doeleinden aan normen wor
den gebonden. Wetenschap en tech
niek zijn geen waarden op zichzelf;
zij moeten ertoe bijdragen dat de we
reld menselijker wordt en tot vrede
komt. Wanneer zij tot het tegendeel
leiden, is hun functie niet langer zin
vol.'
Naast regelingen bij verdragen, en
mede ter ondersteuning daarvan, zou
men volgens de bisschoppen ook een
zijdige stappen op het gebied van
wapenbeheersing en wapenbeperking
zonder op in eigen directe omgeving
bij te dragen aan wapenbeheersing en
ontwapening. "We moeten leren sa
menleven in vrede op alle niveaus
en andere wegen zoeken, zoals ge
weldloze wegen voor het oplossen
van conflicten'. Zij pleiten voor meer
wetenschappelijk onderzoek voor de
vrede. Zij roepen de bevolking op tot
steun aan initiatieven van regering en
parlement met het doel vrede en
rechtvaardigheid te dienen. 'Hun be
leid moet daarom door een zo groot
mogelijk deel van de bevolking ge
dragen kunnen worden. Wij zien het
dan ook als een plicht van eenieder in
het politieke vlak actief te zijn via
de partij van zijn of haar keuze. Daar
voor is een systematische aanpak en
begeleiding van initiatieven en groe
pen die willen werken aan de bewust
wording omtrent ieders verantwoor
delijkheid, noodzakelijk. Degenen die
daar al actief mee bezig zijn, verdie
nen onze nadrukkelijke steun.'
In het slot van hun verklaring spre
ken de bisschoppen de hoop uit dat
de verenigde naties zullen uitgroeien
tot een effectief en rechtvaardig
wereldgezag.
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publUcatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Inflatie
Was het geheel eens met P v. h.
Kaar, maar wat met de mensen bij
voorbeeld uit de cultures, duizenden
met géén waardevast pensioen, 115
gulden per maand voor 22 dienstja
ren, over concentratiekampen
Jaar nooit een cent. Alles wat we
achterlieten, nooit één cent. Wat be
loofde koningin Wilhelmina? Nooit
iets van ontvangen. Dank zij de
energie van mijn man er toch weer
bovenop gekomen. Geen protestmar
sen.
Baarn Van Ommen
Gratis lezen
De Jeugd mag voortaan gratis le
zen. De drie gulden vijftig die ze per
Jaar moest betalen bleek een be
zwaar te zijn. De brommer, die de
meesten krijgen als ze zestien zijn is
dat blijkbaar niet. Ook de zakken
patat, die ze naar binnen werken
niet. En dan zwijg lk maar over het
toenemend gebruik van alcohol en
tabak.
Rotterdam Mevrouw J. van Baaien
Drankmisbruik
Een studiegroep van huisartsen con
stateert dat alcoholgebruik en alco
holisme in ons land angstwekkend
toenemen. Ondertussen gaan STER-
reclame en andere media machtig
door met ons te leren, dat gezellige
mensen van Holland een helder bier-
land zullen maken, en dat men vlek
ken kan wegwerken met oude of
Jonge Jenever.
Als de overheid niet met vaste hand
een eind maakt aan STER-reclame
en andere vormen van opdringende
drankreclame, zal het rapport van
de deskundige artsen een lachertje
blijken tegenover de macht van de
fabrikanten. De regering stelle zich
de vraag, of leed van zovelen niet
een ingrijpen waard lsen wettigt.
Voor ons volk blijft de vraag, of
we doorgaan met ons te laten be
dotten.
Hoogeveen H. de Vlas
Nevenfuncties
Naar aanleiding van het bericht dat
de zes Tweede Kamerleden van D'66
geen enkele betaalde nevenfunctie
hebben, maar dat o.a. de heren Ter
louw. Beekmans en Nypels er wel
enkele onbetaalde nevenfuncties op
na houden, vraag lk me af. of de
door D'66 gedane mededeling wel
klopt met de feiten.
Met betrekking tot de mij overi
gens sympathieke Jan Terlouw b.v.
moet het toch bekend zijn, dat deze
als auteur van kinderboeken niet
onbekend is en het zou mij ln hoge
mate verbazen, als het schrijven van
kinderboeken ook aou behoren tot de
z.g. niet betaalde nevenfunctie (s)
van onze Jan.
Utrecht D. C. J. Oosting
De negen (4)
AMSTERDAM Nog steeds regent het reakties op de Romeinse
verklaring over 'enige vraagstukken van seksuele ethiek'. Ook in
het buitenland zijn de commentaren meestal allerminst gunstig
op dit document van de congregatie voor de geloofsleer, dat voor
echtelijke omgang, homoseksualiteit en masturbatie verbiedt.
Het meeste verzet ontmoeten de
koele aanpak, het hameren op de
natuurwet, de zwakke theologie, het
typeren van homosexualltett als
een ziekelijke afwijking en het feit
dat het standpunt van andere ker
ken niet wordt vermeld. Praktisch
niemand betwist echter de r.k. kerk
het recht op ethische normen aan
te geven, ook als deze hard kunnen
aankomen ln een tijd. waarin sexu
al Iteit wordt misbruikt. Maar dan
zo wordt alom geschreven had
het document wel moeten uitgaan
van de situatie van de mensen, en
niet van een ver beginsel, omgeven
met pastorale zorg.
Het bekende Britse katholieke
weekblad "The Tablet' verwijt de
opstellers van het stuk. dat zij geen
enkele rekening hebben gehouden
met het moeizame werk van andere
kerken op dit gebied. Volgens het
blad hebben andere christelijke
tradities wel degelijk positieve re
sultaten bereikt-. Nu moet men zich.
met het document in de hand, af
vragen of Rome van mening is dat
alle niet-katholieke christenen in
deze ethische kwestie dwalen.
Zwitserse blad 'Orientierung' ver
klaarde ln Wenen op een bijeen
komst van katholieke journalisten
bezwaar te hebben tegen de theore
tische benadering. Volgens hem
hadden de vragen en noden, die op
dit gebied Ln feite bestaan, het
uitgangspunt moeten vormen. Met
zo'n uitgangspunt zouden aldus
de pater Von Galli vele uitspra
ken de mensen wel een dienst kun
nen bewijzen.
Kakelend
FAMILIEBERICHTEN
kunnen van maandag tot en
met vrijdag telefonisch tot
16.30 uur opgegeven worden
op nummer 020-913456; en van
1630-2000 uur op nummer
020-220383 Dit laatste num
mer geldt ook voor ZONDAG
AVOND en dan van 18.00-20.00
uur.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Direktie - commerciële
afdelingen
administratie:
Wibautstraat 131,
tel 020-913456.
Postbus 859.
Redaktle:
Nieuwe ZIJds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM DORORECHT:
Westblaak 9. Rotterdam.
Tel 010-115588
Postbus 948.
DEN HAAG LEIDEN:
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070 469445.
Postbus 101.
ZWOLLE GRONINGEN:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel 05200-17030.
Postbus 3.
'Alsof datgene wat verdeeld moet
worden vanzelf ontstaat en niet
door voortdurende inspanning en
slagvaardigheid moet worden ver
kregen'. Dat er niets vanzelf ont
staat zal men wel niet kunnen ont
kennen. Alle grondstoffen zijn na
melijk ln de natuur voor niets voor
handen en behoeven door ons slechts
tot gebruik of voor consumptie te
worden gereed gemaakt. Dan zijn
er nog een massa artikelen die zo
maar aan bomen groeien, de zeeën
en de aarde zijn vol vis en vlees. Ik
zeg u echter werk louter voor de
produktle, voor distributie en con
sumptie. zonder te rekenen met
winst.
Ommen H. M. Weienaar
AMERSFOORT Het nieuwe blad
van de raad van kerken ln Neder
land. dat binnenkort met zijn eer
ste nummer uitkomt zal 'Saamho
rig' heten en niet zoals eerder ge
meld 'Ineen.' Kort voor het ver
schijnen van het eerste nummer
bleken er van de kant van de
redactie van het missieblad Dljeen'
ernstige bezwaren te bestaan tegen
de naam. De raad van kerken heeft
met deze bezwaren rekening gehou
den en de naam van het blad
gewijzigd. 'Saamhorig' vervangt het
tijdschrift 'Gemeenschap der Ker
ken.' Het blad zal zich vooral rich
ten op de plaatselijke raden van
kerken. Het geeft informatie over
de oecumene ln Nederland.
M06K0U De kerken ki de 8ow-
Jet-Unde zijn bezig met de voorbe
reiding van een grote internationa
le kerkelijke conferentie over de
vrede. Eind maart moet daartoe
een comité worden samengesteld,
dat ook de datum voor de confe
rentie moet vaststellen.
Tot de conferentie ls vorig Jaar
herfst op voorstel van de orthodoxe
patriarch Plmen besloten door een
vergadering waaraan orthodoxen,
katholieken, lutheranen, baptisten,
methodisten. Joden, moslims en
boeddhisten uR de Sowj et-Unie
deelnamen. Men denkt aan deelne
mers. die sympathiek staan tegeno
ver het wereldcongres van de vre-
deskrachten. dat ln 1973 werd ge
houden.
Theoretisch
De Jezuïet Mario von Galli van het
In het -Oostenrijkse weekblad
'Praesent' schrijft de moraaltheo
loog prof. dr. H. Rotter S.J., dat het
Romeinse stuk niet bedoeld kan
zijn om opschudding te verwekken
en vervolgens weer vergeten te
worden. Het. document ls. ondanks
de presentatie ervan op een pers
conferentie. nooit voor een breed
publiek geschreven, maar is een
handreiking voor de bisschoppen,
dat lm verkondiging en onderricht
verder moet worden toegelicht.
Toch heeft pater Rotter bezwaar
tegen de povere theologische on
dergrond. Hoewel met de natuurwet
wat terughoudender wordt omge
sprongen dan ln de huwelijksency
cliek 'Humanae Vitae'. berust het
document voor een groot deel op
deze omstreden wet. aldus prof.
Rotter.
BUREN Vier timmerlieden zijn
al bijna twee weken bezig het uit
1852 daterende Batz-orgel van de
Lambertuskerk in het historische
Gelderse plaatsje Buren bij Tiel
vau zijn hoge plaats te halen en
elders in de kerk neer te zetten. De
tijdelijke verhuizing is nodig in
verband met restauratiewerkzaam
heden van de kerk. Buren's oudste
monument.
Met vier zware vijzels laat men het
zes ton wegende orgel centimeter
voor centimeter zakken. Dsindag
moest nog een meter worden ge
daan. Eenmaal op de begane grond
gekomen wordt het omvangrijke
Instrument op een 'glijbaan' gezet
en enkele meters weggerold. Men
koos voor deze unieke, maar Inge
wikkelde methode, omdat het ge
heel uit elkaar halen van het orgel
te duur zou worden. Bovendien be
stond de vrees, dat bij opslag van
de orgelpijpen beschadigingen zou
den optreden. Als de muur. waar
aan het orgel was bevestigd, is op
geknapt. volgen de restaurateurs de
omgekeerde weg en 'hangen' zij het
orgel weer op zijn plaats.
Van een onzer verslaggevers
WITTEM De tachtigduizend boe
ken tellende bibliotheek van de pa
ters redemptoristen ln Wittem
(Zuid-Limburg), is overgenomen
door de rijksuniversiteit van Nij
megen. De 750.000 gulden, die de
paters voor hun boeken hebben
ontvangen zijn ln het bejaarden-
fonds van de Nederlandse paters
redemptoristen gestort. Pater Th.
Claveaux, bibliothecaris van het
klooster in Wittem, is blij met de
verkoop: 'Het boekenbezit van alle
redemptoristen ln Nederland komt
nu ln zijn totaliteit in Nijmegen.
De universiteit heeft ook al enkele
andere kloosterbibliotheken over
genomen, zodat dit cultuurbezit als
geheel bewaard kan blijven'.
De bibliotheek van Wittem functio
neerde niet meer omdat het groot-
seminarium al enkele Jaren ls ge
sloten. De 23 paters en broeders
van het klooster waren niet meer
in staat de bibliotheek, die onder
meer boeken uit de vijftiende eeuw
telt. goed te onderhouden. Pater
Claveaux vindt het ook positief, dat
de bibliotheek hoofdzakelijk be
staande uit theologische werken
nu door iedereen kan worden ge
raadpleegd.
DEN BOSCH Een stichting, on
der voorzitterschap van oud-kamer
voorzitter Van Thiel, zal acties
gaan voeren om geld ln te zamelen
voor de niet-subsldiabele kosten van
de restauratie van de Bossche St.
Jan.
door Aldert Schipper
Je staat er niet steeds bij stil,
wat mensen elkaar kunnen aan
doen. In Libanon zijn in totaal
meer dan tienduizend doden ge
vallen. De Libanon was eeuwen
lang een heilig land.
Daar wisten moslims en christenen
het redelijk met elkaar te klaren.
Daar was een bloeiende joodse ge
meenschap. Libanon was het bewijs
dat zoiets mogelijk was. Deze Liba
non is weg. Wie zich probeert in te
denken welke oorzaken er zijn, sta
melt tenslotte aleen nog maar zonde,
Terwijl de burgeroorlog nog
gaande was. kreeg lk een brief
zonde.
Tegelijk met het bericht van de dood
van pater Allard kreeg ik een brief
in handen, die geschreven was door
een jonge christen, Ghazibe Kay-
rouz. Hy schreef de brief voordat hij
van de stad Baalbeck, waar hy zich
voorbereidde op een loopbaan als
priester naar zyn dorp vertrok. Hy
wilde daar het orthodoxe kerstfeest
vieren bij zijn familie. Hij was bang
dat hy niet levend thuis zou komen.
Het voorgevoel van Ghazibe werd
bewaarheid. In zijn kamer in de stad
vond zijn familie later een afscheids
brief. waarvan ik enkele stukken
laat volgen.
'In de naam van de Vader, de Zoon
en de Heilige Geest
gebeden tot de ene God, wij moeten
allen sterven.
Mijn vader was de compagnon van
een 'metoeali' (een bepaalde rich
ting in de islam). Ik noemde hem
graag 'oom Hoessein'. Zij zijn vyf en
zeventig jaar vrienden geweest, zon
der ooit hun compagnonschap te ver
breken, zonder elkaar ooit te kort te
doen. Denk u eens in. Hoe vaak komt
het niet voor, dat je nog geen hon
derd pond kunt lenen van je eigen
broer. En dan is er in het dorp een
metoeali, een maroniet .(een chris
ten), een soeniet (moslim) of een
druze (weer een andere richting) en
die helpt je uit de moeilijkheden.
Iedereen weet dit, maar het is de
zonde, die ons verblindt.
Ieder moet op de wijze die zijn gods
dienst hem ingeeft God bidden, dat
Hij onze boosheid wegneemt en de
plannen van de grote mogendheden
en machten op onze grond teniet
doen. Ons land hoeft niet met bloed
te betalen voor hun machinaties.
De oorlog in Libanon heeft grote delen van de steden in ruïnes ver
anderd.
Toen ik begon aan dit testament leek
het alsof iemand anders de woorden
opschreef. Iedereen, Libanezen en
buitenlanders die hier wonen, allen
worden op het moment bedreigd.
Omdat ik een van hen ben, loop ook
ik gevaar. Ik houd er rekening mee
dat ik op weg naar mijn dorp Nabha
gevangen genomen of gedood zal
worden. In geval deze intuïtie juist
is, laat ik voor mijn familie, voor de
Libanon en voor mijn dorp een brief
je achter.
Tegen mijn moeder en mijn zusters
zeg ik: wees niet bedroefd, klaag
niet te veel in elk geval, want ook al
lykt de tijd lang, we zullen elkaar
gauw weerzien, dat is zeker, in de
eeuwige hemelse woonplaats. Wees
niet bang, Gods barmhartigheid zal
ons weer samenbrengen.
Ik vraag jullie slechts een ding:
schenk vergiffenis aan diegenen, die
mij hebben gedood. Bidt opdat myn
bloed niet een reden zal worden tot
wraak, maar zal dienen als een of
fer tot heiliging van Libanon. Bidt
dat mijn bloed samen met dat van de
vele andere slachtoffers mag dienen
om de vrede, de liefde en hét begrip
terug te kopen, die uit ons land en
uit de hele wereld verdwenen zyn.
Moge mijn dood de mensen liefde
leren, moge God u troosten en voor
u zorgen en u in het leven helpen;
wees niet bevreesd; het spijt me ge
heel niet dat ik deze wereld verlaat.
Wat mij spyt is dat jullie bedroefd
zullen zyn. Bidt, bidt, bidt en heb
jullie vijanden lief.
En tegen mijn land zeg ik: De be
woners van het huis mogen dan af
wijkende opvattingen hebben, zij ha
ten elkaar niet; zij kunnen kwaad op
elkaar worden, maar zy worden niet
eikaars vijanden, zij kunnen ruzie
maken, zonder elkaar te doden. Denk
toch terug aan de dagen van begrip
en liefde; vergeet de dagen van woe
de en onenigheid. We hebben samen
gegeten en gedronken, gewerkt en
TOT VREDE
dat weet U toch
hoe soms van alle kanten
en alles tegelijk
komt aanstormen
en dat het wel lijkt
of alle loudspeakers
onen staan
en hun mededelingen
en vragen,
hun angsten
en alarmsignalen
over mij heen slaan
als golven die mij
het overeind blijven
haast onmogelijk maken
dat weet U toch
hoe mensen mij kunnen
blijven aanzien
en moet ik dan alles weten
en overal een antwoord op hebben ^tei
ik moet mij vaak m<
op U terugtrekken in
en alleen maar horen
om weer ria.
tot vrede te komen }gd
Hit
bhi
Pv
W«
d
les
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK tel
Beroepente Bennekom J. Maards
land te Middelharnis; te Harderwtts
(buitengew. wijkgem.) (toez.) ELDof
de Jong te Meppel. led
Bedankt: voor Sochteren J. Ka waist
man te Twisk; voor Terneuzen ere
voor Doorn J. Gebraad te Bleiswij
voor Wijk bij Heusden A. Vlietst
te Doornspijk; voor Haaften J. v.w-
Velden te Woerden. I
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Baflo Joh. Knal
Oudekerk. I
Aangenomen: de benoeming als aif
junct-directeur aan de Chr. Socif v
Akademie te Kampen S. W. J. Zoii
man te Woudenberg. RG
Bedankt: voor Sprang-Vrijhof
Capelle en voor Aalten J. M. Sijf
ma te Avereest-Balkbrug. sti
Beroepbaarstelling: mevr. drs. T. tuu
Jong. Amsteldijk N533d, Ouderk%p
aan de Amstel. rzit
gei:
GEREF. KERKEN (VRIJG.) g v
Bedankt: voor Helpman C. J. Smng
lik te Enschede-Zuid/West. g v:
GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) ers
Beroepen: te Steenwijk H. v. Oim'
men te Arnhem. ger
- P
GEREF. GEMEENTEN n
Beroepen: te Meeuwen J. Mol st.
Rijssen. di
Bedankt: voor Rilland-Bath E. V
nema te Drachten.
F. Kakiailatu
De heer F. Kakiailatu, een Indorr
slsch chirurg, die twee jaar uroloj
heeft gestudeerd aan de universiti
van Leiden, heeft op verzoek van j g
gereformeerde zending drie maal g
den meegedaan in het kerkelH
werk te Krommenie. Hij deed hui
bezoek, woonde vergaderingen, b
eenkomsten en kringen bij, vertel^
in kerkdiensten iets, trok met J
jeugd op. De inzet van dokter
kiailatu is een proefneming binn
de gereformeerde kerken in het k
der van het zg. tweerichtingsvï1 0
keer in de zending. Zo heeft de N,
derlandse hervormde kerk al tw*
jaar de Indonesische dominee Lulem
to Handojo te Maassluis in diei^ei
Eind januari gaat dokter Kakial|
met zijn gezin weer terug naar
donesië.
iloc
1 3
■■ii fco
J's
Moeder Teresa heeft in een achté116
buurt van Bombay, waar bijna ui
sluitend moslims wonen, het dei®el
tehuis geopend voor stervenden, <f
zij en haar medewerksters op strsFn'
vinden. Een ander deel van i P
tehuis is bestemd voor verlatfak
kinderen. Het tehuis biedt ruini z<
voor honderd stervenden en vijfri^i
kinderen. Bij de opening zei moon
der Teresa, dat financiële steun is
tuurlijk altijd welkom was, ma
veel belangrijker zei hij het te vi za
den, wanneer de buurtbewonfen
eens binnen kwamen bij de 6tcra
venden en bij de kinderen. 'La)-s<
eens tegen hen en laat hen voelt
dat jullie allemaal broers en zust^bl
zijn', aldus moedeT Teresa.
r e
Ik zal in de hemel geen rust vinden
zolang deze toestand in Libanon blijft
bestaan.
Maak van mijn begrafenis een dag
van bezinning, niet van dood en
droefheid.
Laat pater Boutros de mis bedienen,
zonder dat hij door talrijke priesters
wordt geassisteerd en zonder officië
le plechtigheden. Misschien kan
Aboe-Khali mijn kist maken van wat
oude planken. Daar zal ik het heel
goed mee kunnen doen. Geen begra
fenismaaltijd. En als de mensen het
me niet kwalijk nemen, zonder
schieten. Ik ben tenslotte maar stof;
maar Gods macht zal mij doen deel
hebben aan het eeuwige leven. Zo is
het goed.
Misschien zullen de mensen er over
praten. Maar dat is voor jullie niet
van belang. Hadden zij maar wat
medelijden, dan zouden zij elkaar
niet afslachten en dan zouden ze het
niet toestaan dat de wolven beter
zijn dan de mensen. Wat houden de
mensen zichzelf toch voor de gek!