Boeiend boek van Lorenz over fundamenten van ons leven Texels alarm over dijken NASA wil metingen satelliet ANS niet langer uitvoeren Rampenplan voor gemeenten in Over-Betuwe TUINBOUWBEDRIJF parkeer- en milieuwacht Plaats een pijltje Scholengemeenschappen van de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs te 's-Gravenhage Aanmelding van nieuwe leerlingen zo spoedig mogelijk, doch beslist voor 1 april 1976. Aanmeldingsformulieren en brochures met inlichtingen over de scholengemeenschappen worden op telefonische of schriftelijke aanvraag gaarne toegezonden. Ook zijn de formulieren verkrijgbaar bij de hoofden van de basisscholen „De Populier" „Overvoorde" „Zandvliet" „Groen van Prinsterercollege" 'ei er DINSDAG 27 JANUARI 1976 door drs. J. F. Petrie Prof. dr. K. Lorenz Voor de derde maal lees ik nu het laatste boek van nobelprijswinnaar Lorenz, dat onlangs onder de titel T>e weerzijde van de spiegel' verscheen bij de Uitgeverij Ploegsma te Amsterdam. En elke keer raak ik meer en meer geboeid door dat boek. Wanner ik probeer na te gaan hoe dat zo komt, dan ver moed ik dat het geboeid worden direct te maken heeft met de indringende boodschappen die uit het boek opklinken. Want waar gaat het Lorenz uitein delijk om? Niets minder dan onze cultuur, grandioos eindprodukt van het natuurlijke evolutie-proces, staat op het spel. zo meent hij. 'de si tuatie waarin de mensheid thans ver keert is gevaarlijker dan zij ooit ge weest is'. En bij deze sombere con statering laat hij het niet, bezorgd zoekt hij naar oorzaken voor onze huidige, zo precaire situatie. Anders Nog niet zo lang geleden meende men dat culturen steeds dan in ver val raken en ten gronde gaan, wan neer zij een hoge ontwikkeling had den bereikt. Dit zou een onontkoom baar proces zijn, een soort logica van de tijd'. Maar, naar het oordeel van Lorenz. het is op dit moment heel anders dan vroeger, onze men selijke kennis is geen stilstaande zaak maar een zeer dynamisch pro ces. de menselijke kennis neemt in een enorm tempo geweldig toe. We weten veel meer en daardoor kun nen we veel meer dan ooit tevoren in de menselijke geschiedenis het geval was. Daarom kunnen we nu met meer kans op succes nauwge zet de factoren die het verval van een cultuur veroorzaken op het spoor komen. En als we nauwkeuriger op de hoogte raken van ziekmakende factoren in onze beschaving, dan kunnen we ook beter doeltreffende maatregelen treffen om de zaak weer gezond en normaal te maken. Om goed te kunnen begrijpen hoe cultuur ontstaat en wat beschaving en geestelijk leven eigenlijk inhoudt, neemt Lorenz de lezer van zijn boek mee op een lange reis: de evolutie (de geleidelijke ontwikkeling van lagere naar hogere vormen) van de menselijke kennis. Om het toppunt van de ontwikkeling goed te kunnen bestuderen moeten we eerst eens kijken naar de eerste beginselen van hoe dieren en later ook mensen 'ken nen'. ervaringen opdoen en ervarin gen gaan uitwisselen. Hij begint dan te beschrijven hoe 'primitieve' leefvormen, zoals de ééncelllgen, "kennen', dat wil zeg gen op de één of andere wijze erva ringen opdoen over de voor het ogen blik aanwezige toestand in de bui tenwereld. ervaringen die bepalend zijn voor leven en voortbestaan. Van af die eenvoudige organismen is er een ontwikkeling te zien. In de loop van de tijd ontstonden er steeds ingewikkelder manieren om allerlei aspecten van die buitenwereld te le ren kennen. Ook de organismen wer den ingewikkelder. Daarmee gepaard gingen doelmati ger gedragingen van die organismen in het aanpassen aan de omstandig heden in die buitenwereld. Zo ont stonden er in de geschiedenis van de wereld steeds nieuwe en meer com plexe, meer samengestelde organis men, op basis van en voortbouwend op alles wat voordien aanwezig was. In de wordingsgeschiedenis van het leven werden als het ware steeds uitvindingen gedaan. En dan komt als fabelachtig eind station de mens ten tonele, een we zen dat in kennis en kunnen al het voorgaande waarop het gebaseerd is. principieel overtreft. De mens is enerzijds een geweldige samenstel ling van allerlei functies en eigen schappen, die we ook bij de lagere organismen aantreffen, anderzijds springt de mens eruit als een vol maakt unicum, duidelijk volkomen anders dan alles wat aan hem voor af ging. Definities Hoe ziet Lorenz nu dat unieke van de mens? Om het unicum mens te typeren kiest Lorenz de cultuur van de mens, of met andere woorden 'het geestelijk leven'. Ik wil hier maar niet de nogal ingewikkelde definitie citeren die Lorenz in zijn boek ver meldt om aan te geven wat hij on der cultuur verstaat, ik volsta met een voorbeeld waarmee hij die de finitie verheldert: 'wanneer de mens in de oertijd pijl en boog uitvond, bezaten in het vervolg niet alleen zijn nakomelingen, maar zijn ge hele groep en in de nog verdere toe komst zelfs de hele mensheid deze werktuigen'. Alleen de mens heeft het vermogen om buiten de biologische weg om bepaalde verworvenheden door te geven aan volgende generaties, al leen de mens beschikt over taal, over het schrift, foto, plaat en band. Elders schrijft Lorenz: 'De men selijke beschaving is niets anders dan opeenhoping van traditie de samenvoeging van wat we weten van vorige generaties' en zo wordt kris talhelder wat de schrijver met cul tuur bedoelt en ook hoe belangrijk die cultuur als top van de evolutie voor hem is. Maar er zijn gevaren, dreigingen liggen op de loer. Lorenz noemt bij voorbeeld: 'De overerving van ver worven eigenschappen heeft die ver snelling van het ontwikkelingstem po ten gevolge die alle terreinen van het menselijk leven raakt en die naar alle waarschijnlijkheid voldoen de is om sommige menselijke cul turen na enige tijd in verval te doen geraken'. En andere afbrekende fac toren in de cultuur komen aan bod wanneer Lorenz aan het einde van zijn boek de cultuur nog eens nader gaat ontleden. Hij vergelijkt de groei van een cultuur met de groei van een bot: 'deze berust er niet al leen op dat been vormende cellen, os- teoblasten, nieuwe, weldra verkal kende beensubstantie vormen, maar er zijn tegelijkertijd ook cellen, os- teoclasten, aan het werk, die de oude beensubstantie vernietigen'. Ik geef dit citaat zo uitvoerig om de re deneertrant en het taalgebruik van Lorenz te illustreren. Zo zijn, in de gedachtengang van Lorenz, ook in de cultuur krachten aan het werk die het systeem in stand houden en afbrekende krachten, die het geheel uit elkaar doen vallen. Evenwicht Afbrekende en opbouwende factoren houden elke cultuur in een schom melend evenwicht. Het wordt kri tiek wanneer de ene groep de an dere gaat overheersen. Positieve factoren zijn voor Lorenz bijvoor beeld de imitatie en navolging van ouders en leermeesters. Respect voor de doorgevers van de culture le traditie staat hoog in zijn vaan del. Een andere groeibevorderende functie in de cultuur is het gegeven dat wij mensen zoeken naar een •identiteit', een begrip dat Lorenz verduidelijkt met: Iedere boer weet wat hij is'. Maar, schrijft hij, onze jeugd wordt gekenmerkt door een gebrek aan identiteit, er heerst een zogenaamde identiteits-crisis. Jon ge mensen vinden geen doel meer in dit bestaan, hebben geen idealen meer om voor te knokken. Daar door wordt een bestaande cultuur ook bedreigd. En wanneer de traditie, hoe waar devol ook, star zou worden, als het ware verwordend tot een ijzeren doc trine, dan gaat ook dat ten koste van het voortbestaan van een cul tuur. Zou de kracht van de jeugd daar niet tegenover staan, jonge mensen, die nieuwsgierig al het ou de willen onderzoeken en slechts het nu bruikbare willen behouden, dan kwam de cultuur in een riskante gevarenzone. Zo is cultuur een inge wikkeld krachtenspel van positieve en negatieve factoren. Laten we de visie van Lorenz hier over eens weergeven: 'Onze cultuur loopt thans zonder enige twijfel ge vaar aan een al te snelle afbraak of zelfs aan een volledige breuk met alle traditie te gronde te gaan' Met de vraag: is onze cultuur dan reddeloos verloren? sluit het boek. Natuuronderzoeker Lorenz meent dat we inderdaad verloren zouden zijn, wanneer we zoals in het verle den gebruikelijk was, allerlei pro cessen in de cultuur maar op hun beloop zouden laten. Voorheen, zo schrijft hij, werden al le wordingsprocessen, en dus ook het wordingsproces van een cul tuur, bepaald door wetten van toe val en onvermijdelijkheid. Maar om dat we nu veel meer weten en kun nen dan vroeger, is er thans de ge legenheid om in te grijpen en de zaak ten goede te doen keren. De mens is nu in staat om een verstan dig plan te maken en hij moet dat dan ook wel, anders gaat alles stuk. Hierbij moet de natuurwetenschap ons helpen. De natuurwetenschap moet de weg wijzen in het vinden van een rationele aanpak van onze cultuurproblemen. Plan Nu zou men als lezer verwachten dat Lorenz een goed gedocumenteerd plan op tafel zou leggen om onze cultuur te redden. Maar dat vinden we niet in zijn boek. Wel kondigt Lorenz door het hele boek heen her haalde malen aan dat er een vol gend boek zal komen, waarin hij wat dieper op deze zaken zal ingaan, met name op de storingen in onze cultuur, de ziekmakende factoren en wat er aan te doen zou zijn. Dat is naar mijn smaak zeker noodzake lijk. Zijn gedachten over cultuur vond ik nogal eens oppervlakkig, onnauw keurig en éénzijdig. Het lijkt er bij voorbeeld op alsof Lorenz nog nooit van het werk en de invloed van 'de Club van Rome' gehoord zou heb ben. Vanuit die hoek kwamen er wel degelijk concrete plannen om iets te doen aan de crisis van onze bescha ving. Ook mis ik aandacht voor an dere wetenschappen, zoals psycho logie en sociologie, waarin men o.a. hardnekkig onderzoekt hoe het las tige wezen 'mens' ertoe kan wor den gebracht zich wat minder als roofdier te gedragen. Desondanks meen ik dat we hier met een belangrijk boek te maken hebben, dat mij veel gedaan heeft. Wel is het een boek waarin je je moet 'vastbijten', het onderwerp is gecompliceerd, er worden veel vak termen gebruikt en de redeneertrant is vaak erg ingewikkeld en ver strekkend. Maar het blijft boeiend omdat het over de fundamenten van ons leven gaat op een manier die mensen aan het denken zet. Het prik kelt tot achteroverleunen en peinzen over het lot van de mens en over de richting die onze beschaving kan inslaan. Het zet aan tot een per soonlijke stellingname. Tenslotte, het is hier niet de plaats om diepgaand op alle denkbeelden en gedachtengangen van Lorenz in te gaan, er zullen beslist veel reac ties op komen, het vraagt bijvoor beeld om een nieuwe Huizinga-le- zing om maar eens iets te noemen, want Lorenz is een man die er altijd in slaagt om een vijver in beroe ring te brengen. Drs. J. F. Petrie, die als psycho loog verbonden is aan de Vrije Uni versiteit te Amsterdam, bespreekt De Weerzijde van de spiegel, door pre' dr. K. Lorenz. Het is een uit ga van Uitgeverij Ploegsma te Amsterdam en het kost 33,50. Reisgids voor onze abonnees Door de toetreding van Trouw/Kwartet tot de Pers combinatie, uitgeefster o.a. ook van Het Parool en de Volkskrant, is het onze lezers mogelijk ook gebruik te ma ken van een unieke service die binnen de P.C. voor de andere bladen reeds lange tijd bestaat. Deze service betreft een reis afdeling waar tweemaal per jaar een reisgids wordt uitge geven. In die gids staan vele vakantiemogelijkheden, zowel per vliegtuig, trein als bus. Lezers die met de mogelijkhe den van die reis-afdeling wil len kennismaken, kunnen daartoe de bon invullen van een advertentie die op gezette tijden in onze krant al staan. Ook is het uiteraard mogelijk telefonisch contact op te nemen opdat de reisgids u wordt toegezonden. U kunt dit doen door te bel len met Amsterdam. 020- 913456 en dan te vragen naar de reisafdeling. Directie Trouw De bewoners van Texel winden er geen doekjes om: Als de dijk om 1 ;tr eiland niet binnen twee jaar wordt verhoogd, zal de zee mensenlevens ol eisen. De Texelaars zullen deze poster vandaag in Den Haag meevoeren een protestdemonstratie, waarin het plan van rijkswaterstaat om de zeventi kilometer lange dijk binnen tien jaar op delta-hoogte te brengen, wor0i afgekraakt. In een protestbrief, waarvoor onder de bevolking van het eila* vorige week zevenduizend handtekeningen werden verzameld, wordt m|^ klem gevraagd het dijkverhogingsplan zo snel mogelijk te voltooien. DELFT Het Amerikaanse bureau voor lucht- en ruimtevaart NASA is niet van plan. het volledige waar- nemingsprogramma van de Astro nomische Nederlandse satelliet CANS) voor beperkte tijd over te nemen. Dat blijkt uit een medede ling van het Nederlands instituut voor vliegtuigontwikkeling en ruimtevaart in Delft. Eerder werd bekend dat de Amerikanen zoiets wel ooit hadden overwogen. Op 1 december vorig jaar ging de astro nomische kunstmaan in weten schappelijke winterslaap omdat staatssecretaris Klein de geldkraan had dichtgedraaid. De zeer ruwe en beperkte metingen die sindsdien nog plaatsvinden, worden tot eind deze maand nog door volgstations van de NASA opgevangen en door gegeven. Men houdt daarmee op omdat ze wetenschappelijk van on voldoende belang worden geacht. ei Mg ARNHEM Het Gelderse provii ciebestuur is bezig voor alle Ovq betuwse gemeenten een rampei plan te ontwerpen. De proving heeft hiertoe het initiatief - gen) men, omdat de afzonderlijke meenten zelf de mankracht mis: De Betuwse plaats Dodewaard, wa een kerncentrale staat, heeft gel rampenplan, maar wel een alari regeling waarmee in gevallen v calamiteiten de betrokken functii narissen kunnen worden opgeroj pen. Het maken van uitgewerkte dn boeken wacht op de goedkeurii van de alarmregeling door de n nister. Dit zei gistermorgen mr. 1 J. Geertsema. commissaris der k ningin in Gelderland op vragi van het PPR-statenlid dr. A. F. k GoetLng. eg TE KOOP in 's-Gravenzande Groot 1 ha (lichte grond), daarop 2 venlo wa renhuizen (hete lucht) 2650 mtr. 1 ramen warenhuis 2600 mtr. 1 grote schuur, 75 m2. Alles in prima staat. Bel voor afspraak: 01748-2689, 's avonds na 6 uur. Leveranciers en Exporteurs van SPOORWEGMATERIAAL vragen voor spoedige indiensttreding een FULL TIME STENO-TYPISTE (ca. 20 jaar) met kennis van de moderne talen. Sollicitaties qaarne aan de'Directie N.V. LOCO - SPOOR INTERNATIONAAL, Bezuidenhoutseweg 78. Den Haag-2021. Oe héér V. van D. Ie 'a Gr. (Gepens.) "Die kleine advertenties in die speciale rubrieken van de krant las ik altijd graag. Toen zegt mijn vrouw, zet er zelf ook eens eentje, om met iemand oostzegels te ruilen. Zo gezegd, zo gedaan. Het resultaat was werkelijk aardig Want behalve een paar prachtige series, heb ik er ook nog een paar interessante kennissen bij gekregen." Het dagblad is ook voor hobbies uw beste kontaktadres. GEMEENTE NAALDWIJK Burgemeester en wethouders van Naald wijk zullen overgaan tot aanstelling van een Als parkeercontroleur zal deze functionaris moeten toezien op de naleving van de voor schriften die betrekking hebben op parke ren en stilstaan. Zijn tweede taak is het toe zien op de naleving van de voorschriften van de algemene politieverordening, die ten doel hebben de zogenaamde kleine mi lieuverontreiniging' tegen te gaan. Van sollicitanten wordt verwacht dat zij een behoorlijke algemene ontwikkeling hebben genoten, waarbij wordt gedacht aan het mavo-niveau. Na aanstelling zal betrokkene enige maanden stage lopen bij de politie. Hij zal dan ook onder toezicht van de politie functioneren. Door middel van cursussen zal hij zich moeten bekwamen in zijn ambt. Wat betreft de leeftijd wordt gedacht aan iemand in de leeftijdsgroep van 25 tot 40 jaar. Het salaris zal maximaal 1898.- per maand bedragen. Dat is exclusief de vakantietoe slag. Vrije uniformkleding. Inlichtingen kunnen worden verkregen bij de hoofdinspecteur van gemeentepolitie. Zijn telefoonnummer: 01740-25665. Sollicitaties binnen 10 dagen na verschij nen van dit blad te richten aan burgemees ter en wethouders van Naaldwijk, t.a.v. de chef van het bureau personeelszaken van de gemeente Naaldwijk, Stokdijkkade 2 te Naaldwijk. Ben jij een enthousiaste medewerkster of medewerker die graag In een klein team van leeftijdgenoten (zo'n 18 A 20 jaar) wil werken, enige administratie ervaring en een goed ge voel voor het stoeien mei cijfers? Kun je ook omgaan me' een type-machine en heb je een Mavo of L E A O opleiding, dan zouden wij graag eens mei je van gedachten willen wisselen over een zelfstandige. leuke lunktie op ons Kantoor na telefonische alspraak te bereiken onder nummer 070-63 55 80. KANTOOR PRUIM Burg. van Karnebeeklaan 4a. 's-Gravenhage. Christelijke Scholengemeenschap lyceum, havo mavo Populierstraat 109 Telefoon (070) - 64 88 08 Rector Drs. D. Hoegen Spreekuur: dinsdag 10.00 -11.00 uur en na telefonische af spraak. Aan deze school, een volledig lyceum, kunnen o.a. Latijn en Grieks als examenvakken worden gekozen. Na het brugjaar wordt beslist of een leerling de mavo-afde ling of de z.g. programma-afdeling kan volgen. In de pro gramma-afdeling krijgen de toekomstige havo-, atheneum- en gymnasiumleerlingen nog twee jaar gezamenlijk onder wijs. Né de programma-afdeling kunnen de leerlingen ver der gaan in de 4e klas havo of de 4e klas v.w.o. Voorlichtingsbijeenkomst: 28 januari 1976 om 20.00 uur. Christelijke Scholengemeenschap lyceum, havo, mavo Westhovenplein 121 (op de grens van Den Haag met nieuw Rijswijk bij park „Overvoorde") Telefoon (070) - 66 24 84 Tinaarloostraat 10 - Eindstede 4 Rector: dr. R. Reinsma Spreekuur: elke vrijdag van 13.00 - 15.00 uur en verder na telefonische afspraak in het schoolgebouw Westhovenplein 121. Aan deze school, een volledig lyceum, kunnen o.a. Latijn en Grieks als examenvakken worden gekozen. Voorlichtingsbijeenkomst: vrijdag 30 januari 20.00 uur in de aula van het gebouw Westhovenplein. Open school: zaterdag 31 januari 10.00 - 11.00 uur ouders met achternaam A t/m K; 11.00 - 12.00 uur ouders met achternaam L t/m Z. Christelijke Scholengemeenschap lyceum, havo Bëzuidenhoutseweg 40 Telefoon (070) - 85 32 53 Rector de heer J. W. Jansen Spreekuur: na telefonische afspraak. Aan deze school, een volledig lyceum, kunnen o.a. Latijn en Grieks als examenvakken worden gekozen. „Zandvliet" heeft een ongedeelde brugklasperiode van twee jaar. Voorlichtingsbijeenkomst: 3 februari 1976 om 20.00 uur voor de brugklas; 10 februari 1976 om 20.00 uur voor h.a.v.o.-4. Open school: 21 februari 1976 om 10.30 uur. Christelijke Scholengemeenschap atheneum, havo, mavo Hoofdgebouw: Albarda'straat 25 bij Groen van Prinsterer- laan, Den Haag Telefoon (070) - 25 62 60 Rector: Drs J. Braber Spreekuur: elke dinsdag van 9.00 -10.00 uur en na telefoni sche afspraak in het schoolgebouw Albardastraat 25. In de afdeling atheneum bestaat er van de 2e klas af gele genheid om lessen in Latijn te volgen, welk vak ook als examenvak zal kunnen worden gekozen. In gebouw Groen van Prinstererlaan 274: A Voorlichingsbijeenkomst: 3 februari 1976 om 20.00 uur. bOpen school: 7 februari 1976 van 10.00 tot 12.00 uur. kil ling |ge\ Icte i ben fail! Bta fin Ier s E t T gc |ki IK ?a;i tnin sta; NF ist< |t una p; '1r t z E n ste d gsl r I kei be eelt jar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 8