Miskotte's laatste preek in Amsterdam Waar het christendom faalt .UwVwk. Vfrtk Vandaag Barnard Onze adressen: VOORBIJGANGER! ZATERDAG 24 JANUAR11976 KERK TROUW/KWARTETrERDA' ande door drs N. A. Schuman Er is een vrij kleine groep theologen die de kunst verstaan om op eigen wijze helder door te geven wat „de traditie" op zi;!n beste momenten bedoelde, en om uit te werken hoe nu aan die bedoelingen het beste kan worden beantwoord. Er is maar een handjevol theologen die nog hoger reiken en op een bepaalde manier „origineel" genoemd kunnen worden. Tot hen behoort zonder twijfel prof. dr K. H. Miskotte. Op de vierde adventzondag van 1970 hield Miskotte zijn laatste preek in Amsterdam, over Jakob's ver zuchting tijdens het zegenen van zijn zonen: „Op uw heil wacht ik, o HE- RE" (Genesis 49 vers 18, zie ook He breeën 11 vers 21). Deze preek is nu uitgegeven in een boekje dat boven dien enkele opstellen bevat over de hoofdroutes van Miskotte's theolo gische bergbeklimmingen Geschreven door drs F. H. Breukel- man, drs R. Zuurmond en dr G. H. ter Schegget; zij werden eerder als refe raat uitgesproken op een symposion dat naar aanleiding van Miskotte's tachtigste verjaardag werd ge houden. Al met al wil het boekje, zegt de inleiding, de lezer helpen om het spoor van Miskotte's werk terug te volgen, om zodoende verder gehol pen te worden. Nu, omdat Miskotte's theologiseren, preken en katechise- ren altijd over de wezenlijke vragen van geloof en gemeente gaan, móet ieder die dat leest wel verder worden geholpen. Alleen die preek al! Maar ik ben een beetje bang dat de overige bijdragen niet aan iedere lezer de steun zullen bieden die nodig is voor die hulp. De kwaliteit is prima; het zijn boeiende, soms indringende ver halen. Maar daarin zijn sommige din gen moeilijk te verstaan. Een doorge winterde of voorverwarmde theoloog zal hier en daar al diep in zijn voor raad vakkennis moeten tasten en zijn laatste restjes latijn aanspreken. Dat maakt het voor „normale" mensen niet toegankelijker. Jammer, want er is m.i. gewoon behoefte aan goed materiaal voor „normale" discussie over de écht-beslissende vragen van geloof en gemeente, in plaats van de vruchteloze loopgravenoorlog die dik wijls wordt gevoerd. Inspanning Na deze kritische opmerking direct een gemeende opwekking tot lezing van het boekje. De zaak waar het om gaat is extra moeite waard. En eigen lijk mag het van christenen ook wel verwacht worden dat zij zich inspan ning getroosten om de vertroosting van het heilsgeheim in zijn lengte en breedte na te speuren. Miskotte's preek (pag. 13-23) nodigt al direct hiertoe uit. Hij biedt visie op het geloof dat nooit kan rusten in het bestaande, maar een weg gaat tussen verwachting en beschaming, vervul ling en teleurstelling, in een blijvende beweging. Een prachtige preek, waarin in een notedop de beslissende dingen gezegd worden. De overige bijdragen gaan daarop dan ook nader in. Geschreven door leerlingen van deze „herder en le raar, die zijn fabelachtige kennis van theologie en cultuur paart aan een Godskennis en aan zo'n mensenken nis, dat je je begrepen voelt en opge tild wordt in de adem van de Geest" (Deurloo, pag. 8). Maar goed, wat zijn Prof. dr K. H. Miskotte die beslissende dingen? Ik wil probe- ren in zeer kort bestek vier groepen boekje aan de orde komen, die Mis- van vragen te noemen die in dit kotte's theologie hebben bepaald, en DOOR dr C. Rijnsdorp De serie Theologie en Gemeente, verband houdende met het Confessioneel Beraad in de Gereformeerde Kerken, doet er goed aan zich niet te bepalen tot publikaties op specifiek kerkelijk en theologisch gebied. Binnenkerkelijke moeilijkheden kunnen nooit uitsluitend binnenkerkelijk worden opgelost en theologie kan nooit vruchtbaar zijn zonder contact met wat zich buiten het vak in de menselijke samenleving afspeelt. Dr G. de Ru heeft in de genoemde serie onder no. 8 al een boek geschre ven over De verleiding der revolutie. Drs H. G. Leih komt nu met een werk van 195 bladzijden, als 12e aflevering in de serie, over De droom der revo lutie. Dit boek is gegroeid uit een jarenlange bestudering van het ver schijnsel revolutie, met het oog op het onderwijs door de auteur aan jonge mensen op het Johannes Cal- vijn-lyceum te Kampen. De onderti tel luidt: „Over maatschappijkritiek en revolutie"; de uitgave is verzorgd FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven wor den op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste nummer geldt ook voor ZONDAGAVOND en dan van 18.00-20.00 uur. AMSTERDAM: Directie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131. tel. 020-913456, Postbus 859. Redactie: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DOR DRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN. Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. door Kok te Kampen en de prijs is 19.90. Drs Leih beperkt zich bewust tot de geschiedenis van maatschappijkri tiek en revolutie, met nadruk op de ideologische aspecten, dus op de vraag welke min of meer samenhan gende leer er achter zit Het voor naamste doel van het boek is infor matie verschaffen; het dient zich niet aan als een wetenschappelijke stu die, die er overigens wel achter zit en ook duidelijk blijkt uit de noten en literatuuropgaven. Het voordeel van dergelijke, uit lessen gegroeide boeken is dat het geen studeerkamer-monologen zijn, geen alleenspraken zonder te genspraak. maar dat de docent jaren lang oog in oog heeft gestaan met een jong en kritisch gehoor, waardoor een mogelijke doctrinaire aanpak zo daartoe al neiging bestond is voorkomen. HEIMWEE De revolutiegedachte, aldus onge veer de auteur, keek oorspronkelijk met heimwee terug naar vroeger, het zij naar een geïdealiseerd verleden of naar verloren gegane voorrechten die men terug wilde. Dit verandert gaandeweg in de 15e en 16e eeuw en veel radicaler in de 18e-eeuwse Ver lichting. Revolutie staat dan in het teken van toekomstverwachting. Sinds de Franse Revolutie van 1789 zijn omwentelingen de locomotieven van de geschiedenis, of met een an der beeld de vroedvrouwen van een nieuwe en gelukzalige toekomst. De mens weet zich niet meer onderwor pen aan de historie, maar voelt zich juist meester van de geschiedenis. Sedert het begin van onze eeuw achtte men revoluties mogelijk als de tijd er rijp voor was, maar zulk een revolutionaire situatie moest dan ook worden aangegrepen. Een revolutie behoorde in grote lijnen te worden ontworpen en voorbereid en ze moest met bijna wetenschappelijke precisie worden uitgevoerd. De spontane, ro mantische revolutieheld week voor de koele berekenaar zoals Lenin. In het hedendaagse jeugdverzet evenwel ziet de schrijver een stuk terugval in het romantisch-heroïsche van een vroegere periode en tevens bespeurt hij een heimwee naar verle den tijden of naar andere werelden. TYPEN Men kan de revolutie ook in typen indelen: rebellie (boerenopstanden b.v.), voorts chiliastische bewegingen van een religieus-utopisch karakter, dan het anarchisme, vervolgens mas sa-revoluties onder leiding van een elite. In beperkte zin kan ook de staatsgreep een revolutie heten. Tenslotte kan men als een afzonder lijke type zien de gemilitairiseerde massa-opstand (Algerije, Joegosla vië. China). Men kan deze laatstgenoemde revoluties, waarvoor de guerrillastrijd kenmerkend is, ook revolutionaire oorlogen noemen. Al deze onderscheidingen en typerin gen moeten niet te volstrekt worden opgevat; de onderzoeker wil wat orde scheppen in de verwarrende veelheid van verschijnselen. Het gaat vooral om de rechtelozen, die recht verlan gen en omhoog willen. „De ware re volutionair wordt bewogen door ge voelens van liefde", aldus Che Gue vara. Nu is het onmogelijk om over revoluties neutraal en vrijblijvend te denken en te schrijven. „Elke in terpretatie van de Revolutie moet uit de aard der zaak partijdig zijn, en elke partijdige kijk is een mythe" (Cobban). Het hangt ervan af waar men staat. En het is noodzakelijk een standpunt in te nemen. VRAAG De eerste vraag daarbij is die naar geweld of geen geweld. De auteur ziet de mogelijkheid van een geweldloze revolutie. Maar revoluties en maat schappelijk protest breken juist daér uit. waar van hogerhand of door soci aal bovenliggende groepen anderen eronder worden gehouden. Er be staat dan al onderdrukkend geweld van boven af. Men mag revolutionair geweld niet veroordelen, als men niet tevens het onderdrukkend geweld af wijst. „In dit verband is het tekenend dat wij bij verreweg de meeste 19e- eeuwse revolutiebestrijders niets be speuren van enig begrip voor de diepgaande veranderingen, die al leen al met de Industriële Revolutie en de opkomende industrialisatie zijn begonnen. ...Ook temidden van deze wenzelijke transformatie van maatschappij en van levenspatroon bleef menigeen de bestaande orde rechtvaardigen en de emancipatie van de gedupeerden en achtergeble venen tegenhouden, en dat met een beroep op de onveranderlijke godde lijke wet" (bl. 182). Is revolutie altijd onwettig verzet te gen het bestaande gezag? Stellig is revolutie illegaal naar de normen van de bestaande orde. Maar als die nor men en die orde nu eens niet deugen? Een gewetenloos bewind kan niet worden gerechtvaardigd met een verwijzing naar Romeinen 13. De au teur schrijft geen verdediging van de revolutie, maar toont aan dat die gevolg is van menselijk falen, een menselijke reactie op menselijk wan beleid. Ondertussen blijft het waar, dat revolutionaire onschuldigen ho pen te redden, terwijl Jezus stierf voor zondaren (185). Dit is geen dierbare kreet, maar een programma. Uw recensent herinnert zich uit zijn jeugd een woord van Herman Bavinck: „Juist omdat het christendom de zonde bestrijdt, be strijdt het die altijd en overal." Waar dit niet ten volle wordt gehonoreerd, faalt het christendom. waarvan m.i. geldt dat wij het daar mee hebben over dingen waarover we het nodig móeten hebben. Israël 1. Wat brengt de volgende uitspraak in de gepubliceerde preek mee: „En als je geestelijk geen zoon van Israël bent, dan begrijp je eigenlijk van de bijbel niet veel, wat we ook doen met onze catechismussen en cursussen, dan begrijp je er niet veel van"? In één zin staat hier waarmee Mis kotte zijn hele leven bezig is geweest. Tegenwoordig wordt de visie op „Is raël" regelrecht verbonden met die op de staat Israël. In sommige theo logische en liturgische kringen wordt dit doorslaggevend geacht voor het waarheidsgehalte van ge loof en gemeente. Zuurmond gaat er even op in, erkent dat hier beslissin gen vallen, maar wil juist rondom Miskotte hierover geen ruzie (pag. 25). Zo scherp ligt het dus wel! Dit nu maar eens uit te vechten op peil kan nare gevolgen hebben, maar het kan ook helpen om te leren onder scheiden waar het op aan komt. Oude Testament 2. Niet dezelfde, wel verwante vra gen gaan over betekenis en reikwijd te van het Oude Testament. In het boekje spreekt men steeds over „Te- nach", naar joodse gewoonte. Dat is niet zomaar een andere naam voor hetzelfde, er zit ook een stuk andere theologie achter. Ook op dit punt dreigen verschillen de theologen met grote vaart langs elkaar heen te schieten, een ieder achter zijn eigen „manie" aan. Dus is het goed om hierover zakelijk en helder een werkelijke dialoog te voe ren. Zuurmond (pag. 24-33) wijst te recht op de baanbrekende dingen die Miskotte hierover schreef in „Als de goden zwijgen." Hij spreekt daar over het „tekort" en het „tegoed" van het Oude Testament, het eigene er van, niet in tegenstelling tot, maar in verband met het Nieuwe Testament. Over de eenheid van beide heeft Miskotte altijd gezegd: die is gegeven in de zelfopenbaring van de ene Naam. „Het is een eenheid die aan een grote véélheid voorafgaat." (Zuurmond, p. 30). Dit zijn kwesties die niet eenvoudig zijn, wél van gewicht! Hoe kan de christelijke gemeente zich re kenschap geven van haar joodse wortels, zonder het typisch joodse te verchristelijken en het typisch chris telijke te verjoodsen?-. Die vraag krijgt concrete haakjes en oogjes bij discussies over bijbelvertalingen (Breukelman over „Groot nieuws voor u": „Dat niet heel Nederland fel, in woede en verontwaardiging protesteert!", pag. 38) en over'andere omzettingen van bijbelse getuigenis sen in taal, situaties, karakters en culturen van hier 'en daar, toen én nu. (Bijv. de zgn. zwarte theologie. Vergeet niet dat het voor de wijzen uit het Oosten niet in de Schriften, maar wèl in de sterren stond ge schreven, en dat ze inderdaad via Jerusalem de weg vonden, maar langs een andere weg terugkeerden!) Geloofsleer 3. Ook voor de dogmatische bezin ning heeft de beantwoording van deze vragen consequenties. Men leze de bijdrage van Breukelman hiero ver (pag. 34-50). Hij meent dat de christelijke geloofsleer tot aan Barth (dus inclusief Luther en Calvijn) niet radicaal heeft gebroken met het zoe ken naar een zeker aanknopings punt (in de mens en zijp wereld) voor Gods openbaring. En hij wijt dit aan het onvoldoende laten spreken van het Oude Testament. Ook dit is slechts een tipje van de sluier; er zit veel meer achter. De hier genoemde visie staat bijv. recht tegenover de poging van andere the ologen om de inzichtelijkheid van het geloven onder woorden te bren gen. Maar hoe dan ook, het gaat hier bepaald niet om randvragen; ze zou den goed en grondig en fatsoenlijk midden in de arena geworpen moeten worden. Zelf zou ik dan in dit verband toch vragen naar de betekenis van de wijsheidstraditie en -literatuur juist in het geheel van het Oude Testament (bijv. het boek Spreuken). Daarin zitten trekken van wat we in de dogmatiek aandui den met „rede", „natuur", „profani- teit" enz., die niet in conflict komen mét „openbaring", maar een eigen stem vertolken. Als contrapunt. Geschiedenis 4. Deze en dergelijke kwesties kun nen ook toegespitst worden op de confrontatie van Gods „heilsgeschie denis" met onze „natuurlijke histo rie" (in ruime zin dan). Over de complicaties hiervan, over de eigen lijn die Barth en Miskotte hierin trokken, én over de visie op politiek en geschiedenis die hieruit kan voortkomen, schrijft Ter Schegget zijn bijdragen (pag. 51-81 en 82-90). Het eerste stuk is tevens een discus sie met prof. H. Berkhof over diens visie inzake „de laatste dingen" en de vernieuwing van de wereld. Daar mee zit je alweer midden in centrale vragen. Over openbaring als ge schiedenis (en vooral niet: geschie denis als openbaring, zegt Ter Schegget) en wat dies meer zij. Moei lijk genoeg om uit te maken „wat dies meer zij": Maar het gaat over de openbaring (of: de kerk) die wél in gaat op de geschiedenis (of: de we reld), maar die er niet in opgaat. De aanduidingen hier gegeven zijn erg kort. Het boekje is ook tamelijk klein, zij het niettemin vol met sa mengebalde theologie. Ik herhaal het begin: wat zou het zinvol zijn om met deze dingen eens goed aan de gang te gaan. Misschien ook wel om daarmee andere, soms zich te veel opdringende kwesties tot hun juiste proporties terug te voeren en tot een zekere oplossing te brengen. Dan blijven er nog genoeg grote kluiven Drs N. A. Schuman, verbonden aan de theologische faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam, schrijft naar aanleiding van: „De weg der verwachting", met een in leiding van prof. dr K. A. Deurloo. Het boekje is uitgegeven bij Ten HaVe, Baarn, telt 92 pagina's en kost 9,75. door A. J. Klei Vroeg in de morgen belde een abonnee op. Hij was boos, ons hoofdartikel deugde niet. Jul lie moeten leiding geven!, riep hij me toe. Ik antwoordde dat we niets liever deden, maar uit zijn reactie begreep ik dat on ze misnoegde lezer slechts die commentaren als lei dinggevend wenste te be schouwen, waarin hij zijn ei gen mening compleet terug vond. Toen ik de telefoon op de haak gelegd had, ging ik zitten nadenken, want dat moet op z'n tijd ook gebeu ren. Mijn gedachten namen een ho ge vlucht en zodoende kwam ik terecht bij dominee Willem Bar nard, de dichter. Deze heeft jaren her eens een mooi verhaal geschre ven over de tijd dat je de mensen thuis kon brengen aan de hand van de (omroep)bladen die bij hen over de vloer kwamen. De jonge Bar nard had roomse buren, „goed ou derwets ivoorkleurig wasreukig geel en wit rooms" en daar vond je in de lectuurbak de Katholieke Il lustratie plus de KRO-gids. Hij had van moederskant een oom die Voorwaarts en het blad van de VA RA las en geen voet in de kerk zette. Bij een andere oom „waren ze bij de AVRO, destijds ook haast een soort geloof." Van vaderskant, zo verhaalt domi nee Barnard verder, was heel de familie „christelijk-historisch van .grondsoort', NCRV in de ether en ethisch-irenisch in de kerk, op een oom na die Bavinck en De Stan daard las en mij leerde sigaren ro ken". En, dat is waar ook, nóg een oom „die gehoor gaf aan de VPRO". Om nu op de boze lezer terug te komen, deze leefde nog geheel in de door Barnard zo treffend beschre ven periode. Zag je bij iemand De Standaard liggen, dan wist je: ik ben hier bij gereformeerden die an ti-revolutionair stemmen en niks van Buskes moeten hebben. Van abonnees op De Nederlander kon je met aan zekerheid grenzende waar schijnlijkheid aannemen datje met hervormde christelijk-historischen van doen had. De Omroepgids van de NCRV gooide in zoverre roet in het eten, dat degenen die hem raadpleegden net zo goed her vormd als gereformeerd konden zijn. Deze dingen zijn voorbijgegaan. PvdA-stemmers halen zonder blik ken of blozen de NCRV-gids in huis, VARA-leden hoeven niet met een grote boog om de kerk heen te lopen, afnemers van de VPRO kunnen zo wel progressieve gereformeerden als blinde heidenen zijn en er bestaat een hervormd gezin, waar Studio van de KRO door de bus glijdt, om dat daar ooit zo'n leuk stuk over een geliefde filmheld in stond. Vrijgemaakte gereformeerden zijn eigenlijk de enigen waar de boel nog behoorlijk aan kant is, maar voor het overige lopen de zaken raar door elkaar en valt er nergens staat op te maken. Neem nu- Trouw. Wat zegt het als je daarop geabonneerd bent? Je kunt die krant lezen uit gewoontè of bijgelovigheid (met excuses aan het oude doopformulier): weet je, thuis lazen ze hem ook altijd en om nou meteen op een niet-christelijke krant over te stappen... ach, dat doe je ook niet zo gemakkelijk. Of je bent katholiek en je hebt bij het afscheid van De Tijd besloten toch maar liever Trouw te nemen dan de Volkskrant, waar de ivoorkleur en de wasreuk sinds lang op de loop zijn. Je kunt een actiegroeper zijn die vindt dat Trouw best wat luid ruchtiger de MPLA mag omhelzen, of een verontruste broeder die elke dag zich voorneemt zijn abonnement op te zeggen vanwege dat gedram over Zuid-Afrika. Kortom, we zullen wel nooit lei dinggevend worden in de zin van onze verstoorde abonnee. Nu doen we daar, eerlijk gezegd, ook ons best niet voor. Want dan zou je steeds over elk onderwerp drie commenta ren moeten leveren: één met ja, één met nee en één met 't kan vriezen en 't kan dooien. Doorhalen wat niet gewenst wordt. Waar we wèl ons best voor doen is zo zorgvuldig mogelijk bij te dragen tot een verantwoorde meningsvorming. We timmeren er niet her of der op los, maar we gaan ook niet door de knieën voor gewijde etiketten of voor kassagerinkeL We mikken niet op applaus, maar we vinden het natuurlijk wel leuk als iemand na lezing van de krant zegt: hé, zo had ik het nog niet bekeken, dat wil ik toch eens in mijn overwe gingen betrekken. Afstand wrm Hij sprak tegen Mozer -i Ga op, naar Jahwe, DOT o jij met Aaron, Nadab en Ablhoe en zeventig oudsten van Israël .T en knielt op afstand neer. BEN Mozes alleen mag Jahwe naderef crim maar de anderen mogen niet naderbij komen, terwijl het volk niet eens mee naar boven mag En zij aanschouwden Jahwe, de God van Israël zij mochten God aanschouwen. Toen aten zij en dronken zij. Exodus 24, 1, 2, 9-11 Het verhaal komt nu toe aan verbondssluiting. Eerst gaat het ot het naderen. Een belangrijk woo in dit verhaal. Wie mag naderen? on ide ri reel id. r de F aan. afrot wil d« zware zaak het poli "las iiouaciii hoever? De situatie is niet gehi drie 1 ben g het t jbus duidelijk en toont iets van de heili verwarring die zich van Mozes en anderen meester zal hebben maakt. Mozes mag alleen naderen i even later: en zij aanschouwden Ja^mee we. Het eindigt met een maaltijd n gt.ma mèt Jahwe, maar in zijn aanwez rient heid, voor zijn aangezicht. Toen atfekter zij en dronken zij. Het staat er bij$ kwa: in tegenstelling met de huivering«eisen van het naderen en de afstand. Zo| d-e t het in de omgang met deze God. ijgens is de verborgene die alleen op zij vast wenken genaderd mag en kan wa( en ii den. Hij is de Andere, die ons ort-^f*' moeten wil. Hier zit de gedachte va-, het verbond al in. De genade van hr verbond. Deze God wil omgang mègeJ mensen die daarna weer het gewolkt e leven ingaan. het Beroepingswerlc NED. HERV. KERK Beroepen te Oude Pekela I. mevr. J. A. van Mierlo-van Kuiper-bom pred. e. buiteng. werkz.: arbeid ontitie der Nederlanders in Beiroet; te HuJcht zum: J. Folkertsma te Apeldoorn, >rige GEREF. KERKEN Beroepen te Siddeburen: B. H. Groo Enzerink kand. aldaar die dit b heeft aangenomen; te Aalten: J. 1 G. Sijtsma te Avereest-Balkbrug. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Oosterland en Schei nisse: J. Karens te Opheusden. Bedankt voor Hoofddorp: J. Kleppe te Woerden. Aartsbisschop De r.k. aartsbisschop van Wash! ington verhuist volgende maan<f naar zijn nieuwe residentie, die hef aartsbisdom voor hem gekocht heen voor 560.000 gulden. Hiermee is eed eind gekomen aan een jarenlang zoefl ken naar een geschikt huis, maar tevens aan een conflict in het aartsl bisdom over de aankoop van eed huis, dat veel te duur gevonded werd. Aanvankelijk had het aartsfl bisdom een groot huis gekocht vooif anderhalf miljoen. Het regende toen protesten. Een bijzonder scherp proj test kwam van de priester Edwarc^^ Guinan, die toen juist in hon^4^ gerstaking was gegaan om het aart bisdom te bewegen meer geld te st ken in hulpprogramma's voor de ar men. Het dure huis is nu gekocht door een groep fundamentalistisch® christenen, die het huis gebruikeq als „christelijke ambassade". Ds. J. Dijk Kerk en Israël samen onderweg I Een belangrijk boekje over de in verhouding van Kerk en Israël. Inzicht in re het godsdienstig leven van de Joden, de Wat de bijbel zegt over Israël en zijn a< toekomst. Het anti-semitisme. De staat Israël. De huidige dialoog tussen Israël en de kerk. Éen complete „Israël-cursus" in boekvorm. De auteur is secretaris van het ICI (Interkerkelijk Contact Israël) en zeer breed georiënteerd. Paperback f 10,90 Verkrijgbaar in de boekhandel ZOMER KEUNING BOEKEN WAGENINGE*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2