Zuid-Afrika moet je anders aanspreken dan de Sowjet-Unie Agatha Christie op de synode voorlopig li Vandaag a Bij mensenrechten geldt niet: gelijke moniniken, gelijke kappen ei ZATERDAG 17 JANUAR11976 door dr. A. H. van den Heuvel Van alles wat in Nairobi aan de orde is geweest, heeft het doorbreken van de stilte rond de mensenrechten in de Sowjet-Unie de meeste aandacht gekregen. Dat is begrijpelijk. Het is ook belangrijk genoeg. Maar het is een beetje verontrustend om te zien hoe gemakkelijk er in bepaalde kringen over die zaak wordt gespro ken. „Het werd tijd" zegt nien dan en bedoelt dat je niet over de USSR - het liefst wordt dan ook nog over heel Oost-Europa in één adem gesproken - kunt zwijgen als je al zolang de mond over Zuid-Afrika vol hebt. Ook in de Hervormde Kerk blijken veel mensen er van uit te gaan dat het spreekwoord: gelijke monniken - gelijke kappen de hoogste wijsheid in de oekumene uitmaakt. Daartegen wil ik in dit artikel bezwaar aantekenen en ik doe dat met te meer klem omdat ik in Nairobi tot de drie initiatief nemers behoorde van ..de nieuwe lijn" ten opzichte van de Sowjet-Unie. Ik geloof in de eerste plaats niet dat we met gelijke kappen voor gelijke monniken in de «tekumene erg ver komen. Wanneer wij kans zouden hebben gezien om bij voor beeld ook inzake armoede en honger, on derontwikkeling en racisme gelijke regels toe te passen, ware zo'n aanpak nog te overwegen. Daarbij gaat het immers even goed om mensenrechten? Maar om bij de individuele mensenrechten te vragen wat we bij collectieve rechten maar moeilijk vinden - getuige de zeer gedeeltelijke aan vaarding van de 2 S-gedachte - is nauwe lijks eerlijk te noemen. Neen. we zullen ook bij de mensenrechten geval voor geval moeten bezien, lloe we die gevallen ook bekijken, wél is het belangrijk de uitspraak van de vijfde Assemblee van de Wereldraad ernstig te nemen, waar ge zegd wordt dat kerken nooit mogen zwijgen wanneer mensenrechten worden geschon den. Het gaat er dus niet om óf we spreken, maar hoe we spreken. Zuid-Afrika Een verschillende aanpak met de/.elfde ba sis als uitgangspunt loopt al direct vast wanneer we het verschil tussen de U.S.S.R. en Zuid-Afrika serieus nemen. In het ene land heersteen regime dat zich aandient als verdediger van Schrift en belijdenis, in het andere een regime dat het christendom of ficieel afwijst en administratief bestrijdt. In het ene geval kunneh wij ons beroepen op een gezamenlijk aanvaard uitgangs punt. in het andere kunnen wij ons eigen lijk alleen maar beroepen op de wetten van het land voorzover die worden geschonden. Je zou kunnen zeggen dat met betrekking tot Zuid-Afrika eerder vanuit de censura morum (kerkelijke tucht) wordt gesproken, terwijl het in het andere geval gaat om profetisch apostolaat. Het zou ook niet van veel respect voor me demensen getuigen als we de Russische en Zuidafrikaanse monniken gelijke kappen zouden aanmeten. Een land dat er prat op gaat het Westeuropees erfgoed te verdedi gen. heeft recht op een ander gesprek dan wie op grond van verwerping van onze westerse samenleving het avontuur aan gaat om een socialistische staat op te bou wen. In beide gevallen zal het de kerk erom gaan zich in te leven m de argumenten van hen die menen dat hun mensenrechten worden aangetast en om hun spreekbuis te worden bij hun eigen regering. Dat alleen al maakt onze toon anders en onze muziek verschillend. De petities van de kerkelijke oppositie in Zuid-Afrika - die vrijwel het gehele christendom behalve de drie blanke min derheidskerken van gereformeerde signa tuur omvat - lezen geheel anders dan de vraag om recht van christenen en joden in de U S S R. Oost-Europa Ook is het over één kam scheren van de mensenrechtvraag in de U.S.S.R. en de an dere landen van Oost-Europa niet erg ver standig. De situatie in de U.S.S.R. is alleen maar slecht te noemen. De kerken leven er onder zo'n zware druk van de administratie dat het geen wonder is dat velen van vervolging spreken. Het overdrijven van de situatie - zoals Wurm- brand c.s. graag doen - helpt al evenmin als het goedpraten. De duizenden gesloten kerken, de verstrooide nonnen en monni ken. de ijzig bewaakte en klein gehouden theologische opleiding, de pesterijen op plaatselijk vlak, de onbarmhartige maat regelen tegen iedereen die probeert een minderjarige het evangelie te verkondigen, de wijze waarop priesters en predikanten worden getreiterd, het is allemaal een naargeestig verhaal, dat buiten het oost- blok de aantrekkingskracht van het staatscommunisme tot een minimum heeft gereduceerd. Het geloof heel t men ook in de Sovjet Unie niet kunnen doden, maar de kerken zijn er ondanks hun volhoudingsvermogen en hun moed, in een uiterst precaire situatie ge raakt. Zelfs diegenen van ons die er ge weest zijn en die de grote geloofskracht van de kerken hebben kunnen leren uit eigen aanschouwen, kunnen zich de zorg om deze broeders en zusters niet van het hart wen telen. Maar in andere landen - de DDR. Polen. Hongarije. Roemenie - is de situatie toch eigenlijk volstrekt anders. Zelfs in Tsjechoslowakije waar de kerk zware tij den doormaakt, is eigenlijk niet met de Sovjet Unie te vergelijken. „Eigenlijk niet" omdat er natuurlijk wel voor geldt dat ook hier de basis een atheïstische staat is, die althans met de volle zwaarte van zijn we tenschapsbeoefening en staatsapparaat erop loert om alle godsdienstigheid te ont zenuwen als onhoudbaar. DDR Maar juist die situatie maakt het de kerken in de laatstgenoemde landen zo moeilijk om ons antwoord op appels voor mensenrech ten te beantwoorden. Neem de DDR als voorbeeld: een land dat altijd „christelijk" is geweest en nu een volstrekte andere maatschappijvorm heeft gekozen. De ker ken zijn grofweg verdeeld tussen die christenen die menen dat hier een duivelse ontwikkeling plaatsvindt, die alleen maar door overwintering kan worden doorleefd en een andere - naar mijn mening groeiende - groep van christenen die deze nieuwe socialistische maatschappijvorm in wezen hebben aanvaard en leren waarde ren. Het is deze groep die het vooral moei lijk heeft. De broeders en zusters die ertoe behoren, beginnen altijd met ons in herin nering te roepen dat ook de DDR niet bui ten het rechtsgebied van de Here Christus ligt en dat zij daar geroepen zijn om te ge tuigen van het verlossend en bevrijdend werk van Christus. Dat wordt hen niet erg in dank afgenomen tenzij zij kans zien om zelf in het midden van die maatschappij mee te werken aan wat er goed aan is. Dus doen zij hun uiterste best in alle vormen van cultuur en onderwijs, in sociaal en maatschappelijk werk die voor hen open staan. Zij doen dat onder de opdracht van het evangelie en omdat hun land hun lief is. Daarbij zijn zij natuurlijk kerk onder het kruis. Voor ons. die op geen enkele wijze gediscrimineerd worden, is dat bijna on denkbaar: de dubbele inspanning om niet in de kantlijn van het leven te worden ge drukt is een taak. die ons eerst maar eens met eerbied zou moeten vervullen. Onze zusters en broeders in de DDR weten na tuurlijk beter dan wie ook dat de indivi duele mensenrechten in een socialistische staat - waar alles geconcentreerd is op collectieve voorzieningen en rechten - een zwakke schakel zijn. zoals in een kapita listische maatschappij de volle ontplooiing van arbeiders en laagst betaalden hoogst problematisch is. En nu komen uitgerekend de christenen uit een kapitalistische (of als u wilt een sociaal-democratische) maat schappij en vragen de kerken zich kritisch te werpen op de zwakste schakel van het socialistische systeem. Communisten kun nen zo'n eis dan ook alleen maar zien als een pleidooi voor het individualisme en het kapitalisme. En wij behoeven hen niet van kwade trouw te beschuldigen, omdat zij ons dat verwijten. Wanneer wij in het westen pleiten om de mensenrechten in het oosten aan te pakken, krijgen we alleen maar applaus. Wanneer de kerken daar hetzelfde doen. bedreigt hen opnieuw het volstrekte isolement. Zij moeten voor hun gevoel vaak de onmo gelijke keus maken tussen verdere ver zwakking van hun maatschappelijke rol en het opkomen voor de kleine groep mensen die inderdaad tussen schip en kade zijn ge vallen in het socialisme. Meehuilen Mijns inziens mogen wij deze belangrijke gegevens niet verwaarlozen wanneer wij pleiten voor het beschermen van de rechten van de mens in Oost-Europa. Wie zich in dezen laat leiden door een éénvoudig an- ti-communisme moet wel weten wat hij Ik heb van hen geleerd dat zij daartoe be reid zijn als wij van onze kant een aantal bewijzen van onze goede trouw op tafel leggen. Doen wij dat niet dan worden we, zeer begrijpelijk, als niets anders dan in het schapevel van de mensenrechten geklede koude oorlogswolven aangezien. De Oost- europese christenen vragen in de eerste plaats dat wij voorop lopen in het zoeken naar werkelijke vrede en veiligheid in Eu- ropa. Al diegenen die alleen maar kunnen den ken in termen van machtsevenwicht en bescherming tegen het communisme, in pleidooien voor meer bewapening en een sterke NAVO doen er goed aan het zoeken naar betere mensenrechten in Europa aan anderen over te laten. Uit lange ervaring weet ik dat hun motieven volstrekt ge wantrouwd worden. Neen, wat wij nodig hebben is het sport denken dat, zonder meteen met open armen bij alle grenzen ontwapening te roepen, voortdurend bezig is om de vrede en vei ligheid in Europa zo te bevorderen dat de andere partij onze vredesbereidheid ziet. Dat vraagt om meer verbeeldingskracht en meer risicobereidheid dan wij als kerken vaak opbrengen. Gelukkig dat wij in Ne derland het IKV hebben. daarmee de zusterkerken in het oosten oplegt. Toch heb ik ir» Nairobi zeer hard handig en langdurig gepleit dat wij de mensenrechten en in het bijzonder de godsdienstigheid in de USSR op de open bare oecumenische agenda zouden plaat sen. Ik heb dat gedaan uit twee overwe gingen: ik vermag niet in te zien wat de kerkpolitiek die met name de Russische kerken in de laatste vijftien jaren hebben gevoerd, heeft gedaan voor de kerk: het zwijgende lijden, het goed praten maar vooral ook het meehuilen met hun eigen administratieve wolven in het Russische bos is mij meer en meer gaan tegenstaan. Vijftien jaar lang heb ik geprobeerd de Russische kerkpolitiek van nabij te volgen en te begrijpen. Hoe meer ik te weten kwam, hoe meer ik overtuigd raakte dat alleen een eerlijk open kaart spelen met de huidige leiders van de Russische kerk zin heeft. Gedurende de laatste maanden hebben de Oosteuropese landen Helsinki nogal ge vierd. In hun kranten zijn die verdragen woordelijk afgedrukt. De kerken hechten er grote waarde aan. Pleitbezorgers van mensenrechten in Oost-Europa zullen in de komende tijd met kracht op Helsinki moe ten studeren en daarop hun pleidooien bouwen. Een tweede voorwaarde om actief bezig te zijn met mensenrechten in Oost-Europa is dat wij zeer goede betrekkingen onder houden met de officiële kerken. Wanneer onze initiatieven niet gebed zijn in harte lijke relaties met de kerkelijke leiders, kunnen wij terecht beticht worden van kerksplitsing. Men denke zich een grote actie in voor onze Kees Vellekoop van een aantal Amerikaanse - of Russische - ker ken zonder dat onze kerken er iets van zouden weten. In Nairobi werd gesproken over „beraad slagingen vooraf", maar op mijn vraag in de openbare vergadering zei het comité dat dit gelezen moest worden als „in overleg met de betrokken kerk". Ik geloof inder daad, dat dit een uiterst belangrijk onder deel van het werk voor mensenrechten is. Een derde voorwaarde is dat wij een ma nier vinden om de gemeente er geestelijk bij te betrekken. Daarom heeft Nairobi zo'n nadruk gelegd op de gewone voorbede. Met naam en toenaam en zo mogelijk informa tie over de broeder of zuster die het betreft in dezelfde dienst. Het sturen van kaarten en brieven en het protesteren bij regering en ambassade komt dan vanzelf wel. Een vierde voorwaarde is, dat wij respect tonen en begrip opbrengen om kerken die voor een socialistische maatschappij heb ben gekozen en die, onder het kruis, in een dergelijke maatschappij hun roeping bele ven. Wanneer wij direct afwijzen alles wat zweemt naar communisme als volstrekt onverenigbaar met het christelijk geloof dan moeten we wel beseffen dat we mil joenen christenen, die voor hun keuze forse offers brengen, zo maar afwijzen zonder hun lasten ook maar met een vinger te hebben .aangeraakt. Respect en begrip voor hun keuze betekent echter ook dat we dan hun advies en hun inzicht meer horen dan tot nu toe vaak het geval is. Bij ons Een vi jfde voorwaarde is, dat we ook naar onszelf kijken. Er is geen land ter wereld waar niet op de één of andere wijze men senrechten gevaar lopen of worden ver trapt. Bij ons zijn het de buitenlandse werknemers, de Surinamers, kinderen van NSB'ers, maar ook al die mensen die in eenzaamheid leven, die ondanks onze wel vaart, armoede lijden. Overal zijn groepen met ongelijke kansen en daarom recht vaardige klachten tegen onze maatschap pij. Het heeft geen zin om bij de ander een splinter aan te wijzen als we zelf nog met een balk rondlopen; het heeft zelfs geen zin om elders balken aan te wijzen als we zelf nog splinters in ons oog hebben. Wanneer aan deze vijf voorwaarden wordt voldaan en zolang wij ons realiseren welk een last we de kerken waarbinnen geleden wordt opleggen, geloof ik dat we niet alleen voor mensenrechten mogen opkomen, maar ook moeten opkomen. Met minder kunnen we echter niet toe. Dr. A. H. van den Heuvel is scriba van de hervormde synode en lid van het centrale comité van de wereldraad van kerken. Onze adressen: AMSTERDAM: Directie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel 020-913456. Postbus 859. Redactie: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280. Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DOR DRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel 070-469445 Postbus 101. ZWOLLE/GRONiNGEN Melkmarkt 56. Zwolle. Tel 05200-17030 Postbus 3. door A. J. Klei Toen ik door de radio vernam dat de schrijfster Agatha Christie was overleden, schoot het dankbaar door me heen dat zij mij tot grote steun is geweest tijdens vele gereformeerde synodevergaderingen. Ik haast me deze uitspraak toe te lichten voordat gereformeerde lezers zich kwaad gaan maken in de veronderstelling dat ik altijd met open mond zat te luisteren naar hervormde of lutherse beraadslagingen en bij gereformeerde overleggingen FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven wor den op nummer 020-913456: en van 16 30-20 00 uur op nummer 020-220383 Dit laatste nummer geldt ook voor ZONDAGAVOND en dan van 18 00-20 00 uur. afkerig d oren wendde en in een boek wegkroop. Ik heb het nu over de tijd dat de meeste kerkgenootschappen hun affaires achter gesloten deuren afdeden en alleen synoden van gereformeerde snit een perstafel klaarzetten. Bovendien werden in die periode de synodezittingen soms geruime tijd onderbroken voor bijeenkomsten van de adviescommissies. Je zat dan als berichtgever in een gat te kijken en omdat ik drommels goed wist dat ledigheid des duivels oorkussen is. nam ik om de tijd te doden een deeltje van Sijthoff's Accolade-reeks ter hand (want ik las Christie in het Nederlands; ik wenste bij mijn lectuur niet gehinderd te worden door de gevolgen van de torenbouw van Ba bel). Er komt nog bij dat de vraagstukken welke destijds aan de orde kwamen, meestal alle ruimte lieten voor een ontspannen houding. Zij lagen namelijk volledig binnen handbereik. De derde wereld was was nog niet bedacht en alle soorten koffiebonen waren geoorloofd. Als ik me goed herinner ontstond op de Apeldoornse synode van 1961 de grootste opwinding bij het samenstellen van een kleine bundel gezangen Driftig werd erover gediscussieerd welk versje wel en welk versje niet in dat bundeltje zou komen. Het hervormde gezangenboek van 1938 fungeerde hierbij als grabbelton. Dit tot misnoegen van de Kamper hoogleraar Bakker, die zich afvroeg of de broeders wel eens van hymnologie gehoord hadden. Nee, dat hadden ze niet. Ik wou met een en ander maar zeggen dat je als berichtgever met een gerust geweten naast je blocnoot ook een leesboek kon hanteren. In Apeldoorn kwam op zekere dag de dogmaticus professor Berkouwer op me af. Hij had me in de weer gezien met een deeltje van de al genoemde Accolade-serie en hij vermoedde dat ik Agatha Christie las. Hij had gelijk, ik liet hem het titelblad zien en daarop verklaarde hij een groot-liefhebber te zijn van de detectives van Christie. Ik legde vol vuur een soortgelijk getuigenis af en we waren het er ook over eens dat 'De moord op Roger Ackroyd' het minst geschikt is om te herlezen omdat je je de originele plot (de 'ik' is de dader) te snel compleet herinnert. Waar hadden jullie het over?, vroegen collega's die in de mening verkeerden dat ik de laatste kerkelijke nieuwtjes uit de eerste hand ontvangen had. Ik verhaalde van onze conversatie en daarop stortten wij ons op de vraag hoe het zou komen dat, blijkens onze ervaring, theologen erg graag het door Agatha Christie zo voortreffelijk vertegenwoordigde genre lezen. Want wat de zede hen (en ons) ook verbood, dat nooit. Het zal wel hierin zijn oorzaak vinden, zo besloten wij onze overleggingen, dat in detectives de gangbare moraal overeind blijft staan. Er gebeuren in deze verhalen zeer slechte dingen, maar die worden steevast gestraft, zij het niet terstond. Kort voor haar overlijden liet Agatha Christie het al vroeger door haar geschreven verhaal 'Het doek valt' (Accolade-reeks; uitg. Sijthoff; Leiden, 190 pag.. prijs 8,90) verschijnen, waarin het laatste optreden van Poirot beschreven wordt. Eerlijk gezegd is het niet haar beste boek. de zaak komt uiterst traag op gang. maar in de ditmaal geboden oplossing zit voor de h.h. moraaltheologen wel een aardig kluifje. Ik kan verder berichten dat inmiddels bij Sijthoff ook de elfde 'Vijfling' van Christie uit is: 475 forse pagina's met vijf uitstekende kortere en langere verhalen: Het wespennest, Moord EEN GRONDWOORD 0! em IQ kftei Zie, Ik zend een engel vooruv.it om u onderweg te beschermen en om u te brengen naar de plaats die Ik bepaald hebïi P Let goed op hem en hoor naar hen t Sta niet tegen hem op, want hij zou uw verzet wel eens niet kunnen nemen, want in hem is mijn naam. (Exodus 23,20-26) d tir). trol c bel ge Het stuk waaruit deze verzen gent rsti men zijn blijkt niet zo goed te pa sen op deze plaats. De verbond: sluiting moet nog plaatsvinden e lei? van een optrekken is nog gee gje< sprake. Terwijl elders sprake i g' van de ark die meegaat, of d 1 it wolkkolom en de vuurkolom, des hier sprake van een engel. Deze e gel wordt hoe langer hoe meer Jari we zelf. Zijn naam is in hem, h heet even verder „mijn engel" e tenslotte gaat het over op het I Uer van Jahwe (vers 23). Zoveel is hit cc duidelijk, Jahwe wil zeggen dat H ser onderweg bij hen is. Een gronc den woord van het gehele verha; springt hier naar voren: het gaa|nC om het horen en op hem letten. D g< Heer gaat mee en het antwoor tan moet zijn: luisteren en z'n route e vi gedrag onderweg laten bepale t door Hem die meegaat. Het met ©m gaan is geen automatische zaal7®1"' De aanwezigheid is niet zoiets een automatische piloot. Er moe geluisterd worden en gehandel I worden naar de aanwijzingei Maar dat moet men dan ook gloei Zo is Gods aanwezigheid bij zijl mensen. De Stem is duidelijk g«IT noeg. Ook b.v. voor vandaag af** morgen. 3l Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Wezep A. Boertje q Krimpen a/d Lek; te Elim J. L. F vesloot te Oostermeer; te Katw aan Zee J. Maasland te Middelhaie t nis; te Boven-Hardinxveld S. l&m van Assenbergh te Nijkerk. Aangenomen: de benoeming to w bijstand in het pastoraat te Bei geijk C. Fortijn a.s. em. pred. t li Emmeloord. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Lutten-SIaghaiC fll A. E. N. de Bruin te Paesens. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Scherpenisse J. Kc| rens te Opheusden; Bedankt: voor Nieuwdflïp A. te Boskoop. t ich Ds. K. J. Schaafsma Ds.K. J. Schaafsma, actuarius va de gereformeerde synode, won ie, woensdag 65 jaar en gaat in v& band daarmee binnenkort mt tr. emeritaat. Ds. Schaafsma was pra vn dikant te Gameren, Ruinerwold tij: Koekange, Ommen en Rotterdan c Delfshaven en werd in 1966 de eei ste fulltime actuarius van de geri 1(1 formeerde synode. Hij wordt i deze functie opgevolgd door dr. I B. Weijland. ta; ine (ADVERTENTIE) Prof. Kuitert werd eens gezegd: Waar blijf je als je alle dwang weglaat? Dan zitten de ker ken straks leeg." Maar volgens prof. K. bete kent dwang op den duur vertrossing van bet chr. geloof. U kunt het betoog lezen in het zo juist verschenen nieuwe nummer, Daarii j staat trouwens veel wat lezenswaard is, b.t van Dr. Dekker. Prof. Blok, S. Bosgra, Buskes. Ook de kroniek en de politiek ii prenten. Een prospectus geeft u alle verdol informatie. Verzoeke mij te noteren als abonnee op het maandblad VOORLOPIG, 26. p.j. (stud, 17.90). En stuur me het januari-, nummer gratis. Naam Agatha Christie in de martelstoel. Mysterie in Market Basing, De laagte, en Een handvol juwelen (prijs 17,-). Plaats Dc/e bon op te sturen aan: Antwoordno. IOIi Delft (geen postzegel). Uitgave: Kok Mcincma. «e I0r: Li TROUW/KWARTET 2

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2