Rapport met begrip voor
kritische jeugd in kerk
Holy
n
u
Vandaag i
Kardinaal Alfrink
gaat naar Zeist
Jongeren doen wat ouderen ook willen
Bisschoppen bieden stuk
ter discussie aan
LEIDINGGEVENDE
VERPLEEGKUNDIGE
M vl;
ziekenhuis
vlaardingen
VOORBIJGANGE
Rapport Christelijk
Instituut verboden
Evangelische zen(
in Paraguay
DONDERDAG 15 JANUARI 1976
KERK - BINNENLAND
TROUW/KWARTETpp
\<èB 5?
UTRECHT Kardinaal Alfrink
verhuist 27 januari naar zijn
voorlopige nieuwe behuizing.
Utrechtseweg 29 in Zeist, een
pand waarin enkele kantoren van
het aartsbisdom gevestigd zijn.
Dinsdag heeft de kardinaal bij
zijn afscheid van het Nederlandse
episcopaat een waardebon
ontvangen voor vloerbedekking
in zijn nieuwe woning.
De opvolger van kardinaal
Alfrink, kardinaal Willebands,
vestigt zich op 3 februari
metterwoon in het bisschopsbuis
aan de Maliebaan.
Bij zijn afscheid van de
bisschoppenconferentie zei
kardinaal Alfrink dinsdag: 'Het
was niet altijd gemakkelijk. Maar
ik heb weinig getreurd.
Daarentegen voel ik veel vreugde
over de medewerking en
en bereidwilligheid van de
bisschoppen. Als vice-voorzitter
van de bisschoppenconferentie
dankte bisschop Bluyssen de
kardinaal voor zijn verdiensten
jegens de kerkprovincie. Bij het
overhandigen van de waardebon
zei bisschop Bluyssen: "De grond
was wel eens warm onder uw
voeten. Dit dient om te voorkomen
dat de grond koud onder uw
voeten wordt'.
UTRECHT In een rapport dat de Nederlandse bisschoppen hebben laten samenstellen over de verhou
ding van de jeugd tot de kerk wordt gezegd dat in 1974 vijftig percent van de Nederlandse jongeren van
16 tot 20 jaar tot een kerk wil worden gerekend. Zes jaar eerder,- in 1968, was dat nog 65 percent.
Van de helft van de Nederlandse jongeren, die nog bij een kerk willen behoren, gaat ruim veertig per
cent geregeld naar de kerk, ruim twintig percent zo nu en dan en ruim dertig percent nooit. Deze cijfers
zijn ontleend aan een onderzoek door de Wageningse gezinssocioloog dr. A. H. Kooy. Het zijn de enige
cijfers in het rapport, dat de Nederlandse bischoppen hebben laten samenstellen voor het secretariaat
voor de niet-gelovigen in Rome.
Het rapport is Rome ter discussie
aangeboden, maar de bisschoppen
vragen ook aan Nederlandse organi
saties en personen, die met jongeren
te maken hebben, om hun reacties.
Het rapport is samengesteld door
dr. P. W J van der Hoof, een me
dewerker van het secretariaat van
de Nederlandse kerkprovincie en
jongerenpastor F. E. A M. de Bruyn.
Pessimisme
De samenstellers vinden dat de kerk
zich nogal pessimistisch opstelt ten
aanzien van de jongeren, maar dat
de jongeren op hun beurt pessimis
tisch zijn over de kerk Het rapport
waarschuwt er nadrukkelijk tegen
de jeugd apart te zetten. Er be
staat geen geïsoleerd jeugdland. Het
zijn de volwassenen die een aparte
jeugdwereld scheppen om daarop al
le mogelijke crises, spanningen, ver
nieuwingen en teleurstellingen te
kunnen projecteren, waaraan men in
de zogenaamde volwassenenwereld
geen plaats wenst te geven
Het rapport ziet de jongeren inzo-
verre als een aparte groep als zij
gevoeliger zijn voor verandering,
critiek, teleurstelling in de maat
schappij en de kerk van nu. voor
hoop op het nieuwe en voor eventuele
nieuwe vormen van geloven. De
jeugd is. aldus het rapport, de poort,
waardoor de maatschappelijke en
kerkelijke spanningen, ontwikkelin
gen en kon flikten zich uiten en aan
de dag treden Het ongeloof der
Jongeren en hun anti-institutionele
houding tegenover de kerk zijn in
feite een onderdeel van het onge
loof en de anti-institutionele hou
ding in de totale kerk De jongeren
zijn de alarmklok voor de kerk
Werkende jongeren
Heel veel jongeren halen volgens het
rapport de schouders op als het gaat
over de kerk als een gemeenschap
met eigen structuren van gezag en
ambt Kerkelijke vraagstukken vin
den zij niet interessant, omdat de
ze e.een antwoord geven op de we
zenlijke vragen, waarmee de jeugd
bezig is 'Wie ben ik? waar ga
ik heen?', 'wat geloof ik?' De struc
tuur van de r.k. kerk komt de mees
te jongeren dan ook als zeer uit de
tijd voor. als de meest verouderde
van alle gevestigde structuren. De
kerk is hun te belerend, te zeer van
boven af. te machtig en te zeer ver
bonden met de belangen van de
machtigen in de samenleving. Men
vindt de kerk te hiërarchisch en bu-
reacratisch. Men meent dat de
behoefte aan democratisering bin
nen de kerk te weinig wordt ver
vuld. Kort gezegd: velen vinden de
kerk volstrekt ongeloofwaardig.
Deze critiek leeft scherper, harder,
'meer vanuit het leven" bij de wer
kende jongeren, zo constateert het
rapport. Vooral voor de werkende
jongeren heeft de kerk een autori-
der vaderen' niet altijd tevens het
loslaten van alle religiositeit bete
kent, ook al zijn er talrijke jonge
ren, die met het verlaten van de
kerk ook alle geloof hebben laten
varen.
Het rapport spreekt over vier groe
nen jongeren. Het onderscheidt:
kerkelijk religieuze jongeren, post
christelijke religiositeit en tenslot
te post. religieus humanisme.
De kerkelijk religieuze jongeren
zijn terug te vinden in jeugdkoren
en gespreksgroepen. Werkende jon
geren vindt men hier nauwelijks.
Uit deze groep komen de theologie
studenten voort, die eens als gehuwd
pastor werkzaam willen zijn. Gezag
kent deze groep toe niet aan dege
nen die met gezag bekleed zijn.
lijk verdrukten en worden vanuit hun
geloof gedrongen tot analyse van de
samenleving.
Het rapport constateert in deze
groep 'een grote gelovige houding'.
Hier wil men de kerk maken tot
een kerk van en voor armen. Het
rapport waarschuwt uitdrukkelijk
voor het gevaar, dat de kerk binnen
niet al te lange tijd een groot po
tentieel aan goede critische krach
ten gaat verliezen, als zij niet dui
delijk de 'linkse christenen' accep
teert en serieus neemt. Zou de kerk
deze groep jongeren veroordelen.
dan dwingt zij ben ertoe, de kerk te
verlaten omwille van het evangelie.
De derde groep van post-christelij-
ken plaatst het rapport bij de jonge
ren. die in de ban zijn geraakt van
meditatie, mystiek en extase en die
zich inspireren op oosterse leer
meesters. De vierde en laatste groep
tenslotte bestaat uit diegenen, die
de kerken verlaten hebben en niet
meer gevonden hebben dan een
vaag soort humanisme. Het is de
grote groep zin-zoekers, die onver
schillig zijn tegenover iedere gelo
vige of religieuze interpretatie van
het leven.
Als veel jongeren de kerk verlaten,
dient de kerk niet stil te staan bij
die feit op zich, maar moet zij on
der ogen zien, dat in de jeugdige
kerkverlating zich het feit aftekent,
dat ook volwassen critische kerkle
den de kerk verlaten. Achter het zo
genaamde ongeloof der jongeren zou
wel eens de ongeloofwaardigheid van
de kerk zelf schuil kunnen gaan. Het
rapport beveelt aan, dat de kerk
leert luisteren naar hetgeen de jeugd
te zeggen heeft.
Buiten de muren van de kerk zijn
nieuwe vormen van zingeving ont
staan. Zodat de kerk op dit punt niet
langer het monopolie heeft. Ze zal
moeten luisteren naar die buiten
kerkelijke vormen om beter te kun
nen begrijpen hoe zij haar eigen on
vervreemdbare boodschap moet
brengen. Ook zal de kerk het dua
lisme tussen mystiek en politiek
moeten opheffen en die groepen sti
muleren, die ersnt maken met de
verbinding van mystiek en politiek.
Wil de kerk bij de jongeren geloof
waardig overkomen, aldus het rap
port, dan zal zij haar spreken over
de rechtvaardigheid in de wereld
vergezelf moeten laten gaan van da
den van rechtvaardigheid binnen haar
eigen gelederen. Het rapport besluit
met de opmerking, dat de kerk best
schuld mag bekennen.
tair karakter, dat voortdurend her
inneringen oproept aan de eigen si
tuatie van het 'ondergeschikt zijn
aan ondergeschikten'. Zelf machte
loos voelen de werkende jongeren
zich geconfronteerd met machten,
die men niet zelf heeft gekozen,
maar die er nu eenmaal zijn als een
noodlot, waarmee je leven moet.
Hi t rapport schrijft de onkerkelijk
heid van de werkende jeugd niet
zozeer toe aan ongeloof als wel aan
onmacht. Een tweede reden voor de
distantie is de taal. De werkende
jongeren ervaren de taal van de
kerk als puur geestelijk, als een an
dere werkelijkheid, die op geen en
kele wijze in relatie staat tot de
economische en sociale positie,
waarin zij verkeren. Het rapport
komt ten aanzien van de werkende
jongeren tot de conclusie: 'Men mag
zich zelfs afvragen of de kerk niet
reeds de arbeidende jeugd heeft ver
loren. omdat zij te weinig duidelijk
zichzelf heeft durven verliezen'
Hft rapport zegt dat het verlaten
van het op de kerk gerichte 'geloof
maar aan hem die wat 'te zeggen'
heeft.
De post kerkelijke religieuze jon
geren plaatst het rapport bij de
'childeren of God'. Jesus People
etc. Deze jongeren zijn meer uit op
persoonlijke bekering dan op maat
schappelijke verandering.
In deze tweede groep plaatst het
rapport ook de meer politiek be
trokken jongeren. Zij houden zich
op aan de rand van of buiten de mu
ren van de officiële kerk. Men vindt
ze vooral binnen de critische ge
meenten of basisgemeenschappen en
in de beweging van de 'christenen
voor het socialisme'. Hun distancië-
ring van de kerk betekent aldus
het rapport in geen geval een
noodzakelijk verlies van geloof. In-
tengendeel. veel van deze jongeren
menen een zekere afstand van de
kerk nodig te hebben om echt te
kunnen geloven. Zij zoeken naar een
heid van geloof en maatschappelijk
handelen. Zij verwijten de kerk haar
band met de gevestigde macht, ne
men het op voor de maatschappe-
Op onze afdeling verloskunde met 23 bedden en 16
wiegen vragen wij een leidinggevende verpleegkundi
ge die in de nabije toekomst belast zal worden met de
leiding van de afdeling. Tevens zal o.m. tot haar taak
gaan behoren het geven van lessen in de kraamverple-
ging.
Gegadigden dienen over een ruime ervaring te be
schikken op het gebied van de kraamzorg.
De aanstellingsrang is afhankelijk van ervaring en is
nader overeen te komen.
Sollicitaties en/of verzoeken om inlichtingen te rich
ten aan Zr. A. Baan, adjunct-directrice
Jnli/tinnal *5 i/iaarninnan
Hoiysingel 3 Viaaróinger,
Tel. 010-34 56 66.
FAMILIEBERICHTEN
kunnen van maandag tot en
met vrijdag telefonisch tot
16.30 uur opgegeven worden
op nummer 020-913456: en van
16 30-20 00 uur op nummer
020-220383. Dit laatste num
mer geldt ook voor ZONDAG
AVOND en dan van 18.00-20.00
uur.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Direktie - commerciële
afdelingen -
administratie:
Wibautstraat 131,
tel. 020-913456,
Postbus 859.
Redaktle:
Nieuwe Zifds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM 'DORDRECHT:
Westblaak 9. Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE GRONINGEN:
Melkmarkt 56. Zwolle.
Tel 05200-17030.
Postbus 3.
UIT
VAN LEZERS -
Adviseurs (1)
Mag lk hierbij ons dagblad Trouw
mijn hartelijke dank betuigen inza
ke de Oulf-affaire. Zelden heb ik in
zo n kort bestek een zo duidelijke
ontmaskering gelezen van huichel
achtige zelfrechtvaardiging van de
heer Roolvink. om bij hem maar te
blijven, want hij is toen één der on
zen. Ik heb daaraan geen woord toe
te voegen. Alleen vra~g ik me wel
verbijsterd af hoe iemand dit alles
ook nog durft verklaren, dat hij niet
voldoende werk heeft aan zijn ka-
merarbeid.
Westzaan A. de Bree
Adviseurs (2)
Roolvink. oud-minister en zeer be
zorgd voor de onderbetaalde mede
mens. thans part-time job by de Ka
mer iwel vol betaald», kan nog eni
ge 'schnabbels' gebruiken, niet voor
de centen, maar om bij te biyven en
tot heil voor het volk Zon figuur
in de Kamer is alleen geschikt om
de ARP afbreuk te doen.
M. Fischer
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Nee. hij ontpopt zich als een nor
male keiharde materialist.
Rotterdam J. E. v.d. Burg
Adviseurs (6)
toch tegen de revolutie vaar de li
berale denkwijze gehuldigd wordt?
Er is bij my schaamte omdat we zo
gezegd één Heer dienen. Nu hy
dient of ik. maar zo is het voor ons
samen niet mogehjk. EigenUjk is
het oordeel van de redactie onder
'Commentaar' veel te mild. En ook
is het voor my een vraag, 'Hoe
denkt zyn kerkeraad over deze vorm
van afgodendienst aan mammon en
wereldmachten'?
Amsterdam R. N. Keiler
Adviseurs (4)
Wat een 'heilige' verontwaardiging
om de 'zonde' van de drie van Gulf,
ook in Trouw. En wat heerlijk dat
het uitgerekend die 'rechtsen' zyn.
Nu kan de verontwaardiging nog
echter lijken, net als enkele maan
den geleden op het Domplein. Daar
staan dan alle heren politici, gnui
vend en verontwaardigd roepend:
Weg met hen! Zezus zei In een der
gelijke situatie: Wie van u zonder
'zonde' is, werpe de eerste steen.
Uw commentaar over het adviseur
schap van Gulf kan ik ten volle
onderschrijven, het is me zelfs uit
het hart gegrepen. Maar ik geloof
niet dat het veel uithaalt. Aantjes
wil alleen in zee gaan met mensen
die het Evangelie tenvolle beleven
en daar is hij nogal gelukkig mee.
want lk heb begrepen dat het Rool
vink niet ging om 'de twaalf zilver
lingen' maar ter ere Gods.
Vugbt J. Tholeo
Adviseurs (7)
zen te verstrekken na publikaties
en klachten over verontreiniging
en lawaaihinder door de raffinade
rij van Gulf in het Waterwegge
bied. Wat kan het karakter van die
adviezen zijn geweest? Zouden ze
ertoe bij hebben moeten dragen
dat de overlast zo snel mogelijk zou
verdwijnen? Daar had Gulf geen
ton voor uit hoeven te trekken: die
adviezen zou ze vermoedelijk gratis
hebben kunnen krijgen van dege
nen. die de overlast ondervonden.
Veel meer voor de hand ligt. dat de
drie heren Gulf geadviseerd heb
ben. welke weg het bedrij fdlende
te bewandelen om te zorgen dat de
kritiek op de overlast (en niet de
overlast zelf) zo snel mogelijk zou
verdwijnen.
Ik ben nu 84 Jaar en ln een bejaar
denhuis. Maar nadat mijn spaar
potje leeg was. moest ik de bij
standswet aanvragen, moet dus nu
alles afgeven en krijg maandelijks
177 gulden, waarvan telefoon. T.V.
en krant betaald moeten worden.
Dus blijft er niet veel over. Maar
door hun nevenfuncties hebben die
rijksregeerders geen gelegenheid
om aan zulke zaken van ons aan
dacht te schenken. Onbegrijpelijk.
Epe mevrouw W. E. van Dalen
Amstelveen
G. P. H. Linssen
Adviseurs (8)
Amsterdam
Adviseurs (3)
Di.'pe schaamte bekruipt me als ik
er aan denk dat Roolvink en ik sa
men op een foto staan tydens een
conferentie van de oude Chr. Metaal
bewerkers Bond Ook is er schaam
te omdat we beide A.R.-georicn-
teerd zyn. Van oudsher is ons Anti
Mijdrecht
A. E. Burggraaff
Adviseurs (5)
De heer Roolvink is op zijn kamer
lidmaatschap wat uitgekeken en
doet zo af en toe er wat tussendoor.
Dat ls mooi. dat Is heel mooi! De
indruk vestigt hij echter hiet, dat
hij zich erg veel aan het lot van de
arme Lazarus gelegen laat liggen.
Wat moet dat heerlijk zijn als je zo
wijs bent. dat Je goede raad 27.000
gulden per jaar waard Ls. Gaat na
tuurlijk wel de helft naar Duisen-
berg (dat is al een goed doel) en
wat kun je dan een hoop extra
girootjes uitschrijven van de ande
re helft: want er is veel geldelijke
steun nodig over de hele wereld.
'De noodlijdenden' rekenen op u
heren 'Gulf-adviseurs'.
Haren J. Luttnier-Bprgmeijer
Adviseurs (10)
Wat te zeggen van de redactie, die
zover verwijderd is geraakt van de
politieke werkelijkheid in dit land,
dat ze niet als rechtgeaard onaf
hankelijk voorlichter aanvoelt hoe
zeer zowel Amerikaanse als Neder
landse bedrijven met allerlei poli
tiek zodanig systematisch worden
benard dat ze wel politieke advi
seurs moeten aantrekken om niet
als lammeren door de vraatzuchtige
wolven worden verslonden? En dan
commentaar op zo n toon
Heemstede
ir. O. J. van Doeland
Adviseurs (9)
Drie Nederlanders hebben bij Gulf
op de loonlijst gestaan, om advie- Sliedrecht
Adviseurs (11)
De manier waarop in Trouw met B.
Roolvink wordt afgerekend roept bij
mij bezwaren op. Men (oppervlak
kige indruk is deze: Eindelyk heb
ben we iets concreets in handen om
Roolvink voorgoed onschadelijk te
maken en die kans laten we niet on
gebruikt voorbijgaan.
k
OP DE MANIER VAN DE PIJLEB
R
Als we het over gerustheid hel 0]
kunnen we natuurhjk niet om
woord uit de brief aan de Hebr
heen: Er büjft dus een (sabbi
rust over voor het volk van
(4, 9». Want iemand zou kunnenfk
gen: mogen we dan ook al geen m
meer hebben? zyn we niet aa l
grenzen van de vermoeidheid I
zelfs voor hem die zich aktief Sti
stelt en misschien wel juist v<
hem er niet de noodzaak om teéri
ten waar hij kan uitrusten? Ckd
dat is zo. Maar rusten en rush
twee. De pyier van een brugjt
door de een of andere betong)bi
gereed gemaakt is, zal op een D
paald ogenblik ergens klaar liét
Je kunt zeggen: hij rust. MaaJdf
die pijler niet verder komt e
blijft zo, dan komt er niets ui
beantwoordt de pyier niet aai >n
bedoeling. Hij rust wel, maafcia
rust nergens toe. Straks wor d.
ook anders. Ergens zyn nijvere ipz
nen een put aan 't graven en oo ge
put wordt volgestort met bete Jfc
met ander materiaal vast en s efc
gemaakt. Dat wordt om zo te en
gen het bed voor de pyier. Rus! o
eenmaal daarin dan is alles in a
Dan is hij zelf in staat om de frs<
of wat het ook zijn mag, te dn
Rustend draagt hy. Ik dacht da,
een goed beeld was. De rust éde
van in de bijbel sprake is heeft ri
de bedoeling 't een of ander ev
nietsdoen of zoets, maar de n os
er om te dragen. Om te beanti lo
den aan een bedoeling. Aan de g.7
zen der vermoeidheid kan een i
die rust niet missen en miss( i
kwam hij wel aan die grenzen 16
dat hij niet werkelijk rustte. O
manier van de pyier onder de bi an
Beroepingswerk
X
X
J. H. Bade
Flusser
Professor David Flusser heeft er
geen oog voor dat ten aanzien van
Jezus niet de voornaamste vraag is
wat Hij leerde, maar wie Hij is. Hij
vroeg aan zijn discipelen niet: 'Wat
zeggen de mensen van myn leer?'
maar: 'Wie zeggen de mensen dat
Ik ben?' Hij leerde niet slechts de
vergeving der zonden, maar Hij ver
gaf krachtens eigen macht en be
voegdheid de zonden, hetgeen door
schriftgeleerden en farizeeën werd
aangemerkt als godslastering. Hij
bewees echter deze macht te bezit
ten door de zondaar in kwestie van
diens verlamming te genezen. Hy
leerde niet slechts, evenals de fari
zeeën, de opstanding der doden, maar
Hy zei: 'Ik ben de opstanding', het
geen Hy bewees door even later La-
zerus uit het graf te roepen. Het
komt er ten aanzien van Jezus op
aan of we in Hem geloven ja of nee.
Tegenover de schriftgeleerden ver
houdt Hy zich zo ongeveer als
een drenkelingenredder tegenover
iemand die vanaf de wal een dren
keling zwemles wil geven.
Rijswijk P. Klein
KAAPSTAD Aan het Christelijk
Instituut van Zuid-Afrika is een pu-
blikatieverbod opgelegd voor zijn
overzicht van mensen, die zonder ge
rechtelijke procedure onder arrest
gehouden worden. Horst Klein-
schmidt. medewerker van directeur
dr. C. F. Beyers Naudé en zelf pas
vrij na een gevangenschap van 73
dagen, heeft meegedeeld, dat het in
stituut tegen het publicatieverbod
beroep wil aantekenen.
Hij wijst er op. dat het verslag een
zakeiyke vermelding is van geval
len, waarin mensen op grond van de
wet op de terreur gearresteerd zijn.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Leens-Homhuize
S. R. Lanser te Metslawier.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Oosterland: J. K
te Opheusden.
Bedankt voor Hoogeveen: H
tenberg te Terwolde.
GEREF. GEM. IN NED.
Bedankt voor Gouda: J. de GrofN
Rijssen.
OUD-GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Hendrik Ido Ambi
A. de Waard te Alblasserdam.
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen de benoeming tot eu
teiyk verzorger chr. geref. be m
dentehuis "De Koningshof' te Ropn
dam-Zuid: W. de Graaf. em. p00
te Ede.
ki
ipl
Dr. J. Visser
Het bestuur van de stichting
katholiek seminarie heeft me
gang van 1 januari benoemd to i
zonder hoogleraar in de oud-
lieke kerkstructuur aan de rijk^a
versiteit te Utrecht dr. J
sinds 1970 docent in de godgel 1j'
heid aan het oud-katholiek sei >1:
rie. Dr. Visser (45) is kanunnil
het metropolitaan kapittel vatee
trecht en priester in buitengek
dienst van de oud-katholieke
Hy zal de eerste hoogleraar zi i
de bijzondere leerstoel namei
oud-katholieke kerk aan de UtijCl
se universiteit. Sinds 1969 is de
katholieke seminarie-opleidinri b
integreerd binnen deze universif h
Prof. H. P. A. Cornelisfl
In Nymegen is overleden prol
H. P. A. Cornelissen (69), emer1
hoogleraar in de faculteit derl
geleerdheid van de katholieke!)/
versiteit. Van 1956 tot 1972 déry
de hy moraaltheologie en mystij
Ds. G. J. Tijsseling JJ.
Gistermorgen ls onverwacht ojl
den ds. G. J. Tysseling, herér
predikant te Sliedrecht.
Hij is 47 jaar geworden. Hy
1956 predikant en stond achtcj
volgens in Suawo"de, Oudemt
Uithuizermeeden en sinds 191
Sliedrecht.
V de
Aartsbisschop Pinci
U
zu
Twee gewapende jongelui hebt 2
Rome aartsbisschop Antonio
beroofd. De aartsbisschop, die
maat in dienst van het Vatica
moest aan de twee zyn gouden
zijn bisschopsring en zijn beuiioi;
honderdduizend lire (ongeveer ni<
honderd gulden) afstaan.
Pinci was lange jaren pauseiyi
tegenwoordlger ln Panama.
ö--
d
ASUëCION De regering^
Paraguay heeft toestemming P
ven voor de bouw van een eva j"
sche radiozender 'La Voz del
in het oerwoudgebied van de
Canadese christenen maken d
van deze zender mogeiyk.
ti.
*V
pc