Pax Christi trok minder jongeren Si Pausschap in discussie Vandaag A Prof. Runia rector van Kamper hogeschool I' Vooral geboeid door eigen vragen FAMILIEBERICHTEN Verklaring van hervormd Drachten tegen drugs Een vijfde van joden woont Missieraad tegen inmenging in Angola in Israël Kerken nogal brandgevaarlijk Gebrek aan belangstelling voor 't aardse in 'Appeal' VOORBIJGANGER* :e DINSDAG 13 JANUARI 1976 KERK - BINNENLAND DEN BOSCH De dalende lyn in het aantal deelnemers aan de Pax Christi Voettochten heeft zich ook vorig jaar voortgezet. Deze tocht, de 19e, telde 3.015 deelnemers. Volgens de aalmoezenier van de voet tochten, pater P. J. Verkoelen, bovendien een geflatteerd aantal, doordat het aantal oud-routiers (deel nemers) toegenomen was. TROUW-KWARTET jfN! Volgens pater Verkoelen gebruiken heel wat leerlingen in de laatste klassen van het Havo en VWO hun herfstvakantie om zich voor te be reiden op de schoolonderzoeken. Dit en een gebrek aan medewerking van sommige schooldirecties geeft de aal moezenier aan als oorzaak voor het dalende deelnemerscyfer. Sommige schooldirecteuren schijnen de voettochten te links te vinden, ofschoon aldus Verkoelen hier voor geen steekhoudende argumen ten te vinden zijn. De voettocht 1975 had als thema: 'Droom en Protest' met als ondertitel Voor een nieuwe levensstijl'. Onder de jongeren leven wel veel goede wil en idealisme om de wereld te verbeteren, maar voor de mees ten zijn maatschappelijke struc turen onbekend gebied. Er is dan ook weinig politiek engagement, ter wijl de 'nieuwe levensstijl' in de gesprekken slechts een uiterst ge ringe rol heeft gespeeld. De jongeren blijken voornamelijk belangstelling te hebben voor hun eigen levensvragen, hun plaats in het leven en de zin ervan, alsmede UIT VAN LEZERS Wanbegrip (2) Als katholiek abonné van Trouw moet ik ernstig bezwaar maken te gen Inhoud en toon van het ingezon den stuk van de heer Maas uit Leid- sendam in uw blad van 7 januari jl. Hij spreekt over een ketterse nieu we katechlsmus zonder aan te ge ven waarom. Hij zou eens moeten beginnen deze om goede redenen in vele talen verschenen geloofsbezln- ning rustig en met een evangelisch gelovig hart door te lezen en op zich te laten inwerken. Het is ook lief deloos om met betrekking tot een zo integer mens als kardinaal Alfrink van schismatiserend te spreken. Heel de kerk van Christus is met de derde wereld in beweging als in een oecumenische (d.i. wereldwijde) vaart, die als zodanig niet te stui ten is en die alle kerkgenootschap pen omvat, zowel de katholieke als de reformatorische. Dit proces loopt parallel met de veranderingspro cessen op alle andere gebieden van de samenleving. De jeugd, de Jonge ren, de Jonge kerk gaan ons, oude ren, hierin voor. Intussen is het wel tragisch dat ve len, gehecht aan eigen traditie en zekerheden, en vaak mede door op voeding. milieu, karakter en aanleg dit proces niet kunnen volgen en er door verbitterd raken. Deze mensen hebben het inderdaad moeilijk. Ik probeer daarin mee te leven, pogend in liefde en zonder polarisatie. We moeten durven vertrouwen op de Geest, die waalt waar HU wil. de Geest die levend maakt, die de nieu we hemel en de nieuwe aarde tot voltooiing zal brengen. Utrecht Th. M. van der Heyden Wanbegrip (slot) Inderdaad, heer Maas, ook ik was ge schrokken van het artikel van A. J. Klei... maar ook van uw brief in Trouw van 7 januari. U schildert me daar wel een mooi beeld van een rooms-katholiek at Dacht u nu werkelijk, dat de scherp zinnige jurist, paus Paulus VI, uw ongedifferentieerde voorstelling van een wezenskenmerk van het rooms- Korte. duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859, Amsterdam. Bij publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. katholicisme zou waarderen? Mag ik u eens herinneren aan die oude cate chismus, die u misschien nog wel zult kennen: wat is daarin het ant woord op de vraag: Wat moeten wij geloven? In hoeverre moeten wij dan gehoorzaam zijn aan de paus? Nu, SCnGDS wat het geloven betreft: de uitspra ken ex cathedra zijn uiterst zeldzaam en deze zijn dan nog altijd uitspra ken ex cathedra. Wat de morele nor men betreft, komen wij aan een moeilijk punt. Natuurlijk kunnen wij de woorden van onze kerkelijke lei ders hierover niet zo maar naast ons neerleggen. Het heeft er de schijn van dat dit maar al te vaak gebeurt, maar ik meen mij te'herinneren, dat uiteindelijk voor ieder mens, ook voor de katholiek, de uiteindelijke beslissing over goed of kwaad in zijn eigen geweten ligt Amsterdam J. Hnpkens Bewapening "LEERZAAM', zo mag de TV-ru- briekschrljver wat drs, Tromp ons over de 'krankzinnige' bewapening voorhield, zeker wel noemen, 't Klinkt alleen bijna als een gotspe. Want wat leren wij ervan? Gaan wij de heren aan hun jasje trekken, die de 'defensie-budgetten opstellen of goedkeuren, de ministers en ka merleden of hun onze stem niet meer geven? Worden wij ons bewust dat al dat moordtuig van ons geld betaald wordt tegen de wil van onze Heer en ondanks alle ellende in de derde wereld? Gaan we evenveel ge ven aan bv. Solidaridad, Betaald antwoord, Wilde Ganzen of waaraan dan ook? Krijgen de christen-anti militaristen en het Interkerkelijk Vredesberaad nu eens werkelijk ge hoor? H. I. Ambacht L. Vermaas Voorbeeld Denkt u, dat Willlbrord en Bonifa- cius, Carey en Livingstone zich druk gemaakt hebben over een theo loog, die de slang en de ezel enz. niet letterlijk neemt? Neen. Ze heb ben zich een naam gemaakt, door de wereld in de trekken. Als de kerk niet de wereld Intrekt, trekt de we reld de kerk in. Laat de gerefor meerde synode het moderamen naar Amin en naar Vorster toezenden om die te bekeren. En laten de andere synodeleden naar Afrika gaan. Dan zou heel Nederland hier een voor beeld aan kunnen nemen. Ik denk d?f de slang en de ezel "luid spre kend' zouden komen om hen uit te kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456: en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Dlrektie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456. Postbus 859. Redaktie: Nieuwe Zljds Voorburg wal 280. Amsterdam. Tel 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG LE'DEN: Parkstraat 22, Oen Haag Tel 070 469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. hun persoonlijke relatie met ande ren. Het Pax Christi-rapport meent de deelnemers aan de Bossche voet tocht te kunnen typeren als: 'De Pax Christi-trekkers zijn geen radi cale jongeren en evenmin 'children of God'. De marxisten, aktivisten, atheïsten en allesloochenaars vor men een uiterst klein groepje. Het zijn jongeren, die zichzelf verkennen en steeds minder behoefte eraan hebben 'boodschappen de wereld in te sturen'. Misschien toch een eli taire groep van jongeren, idealis tisch, gevoelig, die nog iets verwach ten'. Nog een andere typering uit het rapport: 'Er lopen weinig mis dienaars mee, maar des te meer religie-gevoelige mensen. De geest van zoekend geloven heeft hen in dringend bevlogen. Ik denk dat er op deze voettocht heel wat kerk en geloof gevierd is. Zeg het echter niet te hardze zullen je niet geloven'. Het Pax Christi-rapport bevat een verslag van Gerard van der Lee over het Belfast-project, dat betrekking heeft op activiteiten in acht gemeen schapscentra in Ierland, waar protes tantse en katholieke kinderen in zo merkampen worden bijeengebracht. Door het jaar heen hebben deze kin deren geen enkel contact met elkaar. Zij leven in een voortdurende situa tie van geweld en agressiviteit. Het is gebleken, dat buitenlandse vrij willigers nodig zijn om dit werk op gang te houden. Zonder hen zouden de zomerkampen niet meer gehou den worden. Het verslag bevat een reactie van een Noordiers katholiek kind op een dergelijk zomerkamp samen met protestantse kinderen: 'Wanneer de studenten hier zijn, lijkt de toestand zo anders. Het zomerkamp is de eni ge tijd, dat ik protestantse kinderen zie. Ik hoor altijd, dat protestantse kinderen heel slecht zijn, altijd wil len vechten en mij en mijn vrienden willen vermoorden. Maar in het kamp ontmoet ik ze en ze vermoor den ons niet, maar wij spelen met elkaar en ik zie, dat zij niet anders zijn dan ik. Zij zijn precies hetzelfde'. KAMPEN Prof. dr. J. T. Bakker heeft het rectoraat van de theo logische hogeschool van de gereformeerde kerken in Kampen over gedragen aan prof. dr. K. Runia. De overdracht vond maandagavond plaats tijdens de viering van de 121e jaardag van de hogeschool. Prof. dr. E. van der Velde, buiten gewoon hoogleraar (hij doceert ook aan de Twentse technische hoge school wijsbegeerte), sprak een re de uit over de taken van de wijsbe geerte in de theologische opleiding. De eerste taak is volgens hem het verhelderen van het wijsgerige ele ment van de theologie. Verder dient de wijsbegeerte mee te helpen om inzicht te krijgen in de mens nu. Urgent daarbij zijn de vragen van oorlog en vrede, recht en onrecht, goed en kwaad, lijden en geluk, rijk en arm, geradicaliseerd door de mo derne wetenschappen en de techno logie. Dergelijke vragen eisen aldus prof. Van der Velde een kritische bezinning op het wezen van de mens en In direkte samenhang daar mee een aangepaste uitleg van de kennis, het politieke streven en de ethiek. Over de gebodsethiek zei hij nog dat deze niet de moralistische bril is, die door zijn gewichtigheid van de neus kan glijden en daarbij eer der het gezicht belemmert dan be vordert. De geboden zijn niet zwaar maar de ogen zelf van de menselij- DRACHTEN De centrale kerke- raad van de hervormde gemeente te Drachten heeft uitgesproken, dat het iedereen duidelijk moet zijn, dat deze raad (om misverstand te voorkomen: daarbij inbegrepen al haar organen) heel duidelijk neen zegt tegen het gebruik van verdo vende middelen. De aanleiding tot deze verklaring is een onjuiste suggestie in de plaat selijke pers, dat de hervormde dia- konie minder moeite zou hebben met druggebruik en gekant zou zijn tegen de sluiting op last van b en w van het centrum voor open jeugdwerk Dxplo' wegens drugge bruik en -handel In dit centrum. Met andere instellingen was de hervormde diakonie bij dit jeugd werk betrokken. In het plaatselijk kerkblad heeft ds. S. Brandsma uiteengezet, waarom hij met nog enkele kerkeraadsleden tegen de verklaring stemde. Niet dat hij druggebruik zou willen sti muleren. Integendeel. Maar hij acht het eenzijdig om alleen naar deze vorm van verslaving 'de ver manende vinger uit te strekken'. Hij noemt in dit verband onder andere roken, niet in het minst op kerkelijke vergaderingen, alcohol gebruik en 'onze gehechtheid aan geld en bezit'. DEN BOSCH De Nederlandse Missieraad heeft in reactie op de oproep van het Komiitee Kerken voor Angola zich 'zeer beslist' aan gesloten MJ ale protesten tegen buitenlandse inmenging in Angola. In de missieraad werken de ver schillende organisaties op het ge bied van missie en ontwikkelings werk samen. Hoewel vele leden van de r.k. mis sieraad sympathie hebben voor de MPLA wü de raad zich ndet voor een partij in het bijzonder uitspre ken. De raad sluit zich aan bij het standpunt van de r.k. kerk in An gola, die een genuanceerd stand punt inneemt. 'Door deze houding', zo zegt de missieraad, "heeft de kerk rich het lot van alle onder drukten kunnen aantrekken'. Prof. dr. K. Runia ke geest'. De hogeschool te Kampen telt mo menteel 408 studenten van wie 45 eerstejaars. Vorig Jaar werden de examens van de theologische hoge school en van de Johannes Calvijn- academie gelijkgesteld met die van de rijksuniversiteiten. LOS ANGELOS Elke vijf uur moet de politie in de Ver enigde Staten uitrukken om een brand te blussen in een kerk of een gebouw van een andere godsdienstige gemeen schap. Kerken, moskeeën, sy nagogen en tempels schijnen bijzonder brandgevaarlijk te zijn, vooral als gevolg van brandstichting. Ongeyeer de helft van alle branden in dit soort gebouwen worden aan gestoken. Andere brandoorza ken zijn: gebrekkige verwar ming en defecte elektrische leidingen. Vorig jaar is voor ongeveer zeventig miljoen gulden brandschade in kerken in de VS ontstaan. NEW YORK In de afgelopen tien jaar is het aantal joden in de wereld met een miljoen gestegen tot 14,23 miljoen. Dit blijkt uit het Ameri kaanse joodse jaarboek 1976, dat zo juist verschenen ls. 5,7 miljoen joden wonen is de VS. Van hen wonen bijna twee miljoen in New York. In Europa wonen iets meer dan vier miljoen joden. Van hen wonen de meeste in de Sowj et-Unie (2,7 mil joen). In Azië, met inbegrip van Is raël wonen bijna drie miljoen joden. In Israël ls het aantal 2,9 miljoen. Als gevolg van de emigratie naar Israël is het aantal Joden in Azië in de afgelopen tien Jaar van 17,5 tot 21 percent gestegen. Het enige we relddeel waar bet aantal joden in deze tien jaar verminderd is, was Afrika, waar hun aantal van 264.000 tot 185.000 daalde. NEW YORK Een groep vaai een en twtotóg theologen uit de omge ving vatn Boston heeft een stuk gepubliceerd tegen het Hartford Appeal, een 'getuigenis' van theolo gen uit verschillende Amerikaanse kerken, dat begin vorig jaar ver scheen. De een en twintig, onder wie Harvey Cox, de bekende theo loog uit Harvard, waarschuwen te gen het gebrek aan belangstelling voor het aardse in het Hartford Appeal en roepen de christenen op tot erkenning van Gods actieve zorg voot de wereld. Het stuk van de een en twintig zegt dat vernieuwing van de kerk en het christendom slechts te ver wachten is in het lijden dat volgt op een partijkeuze voor de armen en verdrukten. Het stuk is ontstaan onder de han den van Norman Faramelli, de on derdirecteur van het industriepas toraat in Boston. Onder de een en twintig zijn zes episcopalen. vier presbyterianen, drie katholieken, drie leden van de verenigde kerk van Christus, twee baptisten, twee lutheranen en een methodist. Vijf van de een en twintig zijn vrou wen. Het Hartford Appeal riep de chris tenen op, valse en verslappende we reldse ideeën af te wijzen, die de kerk zouden zijn binnengeslopen. Het antwoord uit Boston verwerpt het idee van Hartford dat sociale betrokkenheid ondergeschikt be hoort te zijn aan meer 'geestelijke' zaken. wulven. En Kuitert zou misschien verbaasd staan en roepen: Ik kom jullie spoedig na. Vroomshoop J. Boessenkool Toch heerlijk over moeilijke dingen te kunnen schrijven zoals de heer Scheps dat doet. Alsof Nederland, Indonesië en de Molukkers elkaar ln 1945 elkaar voor het eerst ont moetten' Alsof Nederland bij bet gedwongen vertrek daar in die verre wereld nog wat te zeggen had. en de Indonesiërs na eeuwen overheer sing met een voorwaardelijke in vrij - heidsstelling konden worden ach tergelaten. In enkele opzichten geef lk hem gelijk de bewering dat een Republiek der Zuidmolukkers onhaalbaar Is. ls Irreëel. We hebben al zoveel zien gebeuren wat eerst onhaalbaar leek dit kan er nog bes* bU. Op één ding mogen we wel wijzen: met een grote mond tegen Indonesië bereiken we geen goeds ook niet als de Nederlanders daar volop aan zouden meedoen. Want er zal eerst van weerskanten veel wantrouwen moeten worden overwonnen. Hengelo Joh. Luimes Democratie In uw betoog over Lammers en de PvdA' bent u ontoelaatbaar ver ge gaan met het uitleggen van het be grip democratie. U constateert na melijk dat kiezers eigenlijk dom en onmondig zijn, ze zouden im mers pas met een vertraging van jaren in de gaten krijgen wat er aan de hand is. Wanneer U daarvan uitgaat opent u de weg naar een to- talitairdere interpretatie van demo cratie en treedt u plotseling ln de plaats van de kiezers, die u eerder in het betoog nog voor andere doel einden gebruikte. Toegegeven de mocratie ls moeilijk. In die weten schap zou u daarom enige waarde ring moeten hebben voor een partij die sierieus probeert vast te houden aan wat hij z^n kiezers beloofd heeft. Zo bezien hebben die kiezers niet een meneer Lammers hun ver trouwen gegeven, maar het pro gramma waarvoor hij zei te staan. Met het verdwijnen van de binding met dat programma ls zijn binding met zijn kiezers weg. door dr. C. Rijnsdorp Op 28 april 1967 heeft paus Paulus VI bij zijn bezoek aan het Secretariaat voor de eenheid der chris tenen gezegd heel goed te weten, dat 'de paus.ongetwijfeld de grootste hinderpaal is op de weg van de oecumenische beweging'. Een radicale protestant zou zeggen: hinderpalen zijn er om uit de weg te worden geruimd. Maar voor een gelovige roomse ligt de zaak niet zo eenvoudig. Delft A. A. J. Jacobs Hij gelooft aan de apostolische op volging, aan het primaat (de eerste plaats) van de kerk van Rome, res pectievelijk van haar bisschop; hij gelooft aan het leergezag en aan de hiërarchische kerkstructuur, die merkwaardige afdalende machtslad der van paus tot kapelaan, zoals een en ander in de loop van de eeuwen is ontstaan. Doet hij dat blindelings, dan is er niets aan de hand. Maar voor de zeer velen die dat niet kunnen, vooral de ontwikkelden, ook onder de geeste lijkheid, staan er maar twee wegen open: de kerk laten voor wat ze is, respectievelijk haar te verlaten, of zich kritisch opstellen tegenover het bestaande, de bronnen en de ge schiedenis van de kerk te onderzoe ken en het beeld te ontwerpen van een gerestaureerd en gezuiverd pausschap aan de hand van Schrift en traditie. Noodzakelijk Zij vinden zulk een arbeid noodza kelijk, wil de kerk geloofwaardig blijven en de tekenen van de tijden verstaan. Mogelijk en binnen-kerke- lijk gewettigd is volgens hen zulk een kritische studie, als uitwerking van de algemene gedachte van het Tweede Vaticaans Concilie. Het Con cilie heeft zijn voet gezet in de op een kier geopende kerkdeur en dat is niet meer ongedaan te maken. Be houdende elementen binnen het Va- ticaan proberen de kier te stoppen, of er een tochtscherm voor te plaat sen. Maar historische ontwikkelin gen gaan hun eigen gang. De tekenen van de tijden immers wijzen erop, ten eerste dat het Rome van 1950 sterk het stempel droeg van feodalisme en renaissance. Maar het zwaartepunt van de wereldgeschiedenis verplaatst zich van het blanke westen naar de derde wereld. De niet-westerse roomse kerken beginnen de westerse te overvleugelen. De problemen daar zijn zo groot en zo anders dan Rome ze ziet (of niet ziet), dat er een ster ke vervreemding groeit tussen het machtscentrum te Rome en vooral de derde wereld. Trouwe roomsen, in ternationaal georiënteerd, zien voor uit naar de onvermijdelijk komende pauswisseling en leven onder de sterke spanning van de vraag: wat dan? Vernieuwing Concilium is een rooms internatio naal tijdschrift voor theologie. Num mer 8 van zijn elfde jaargang, een speciale aflevering van 130 bladzij den, heeft tot titel Vernieuwing van de kerk en Petrusambt eind 20e eeuw. Het nummer werd voorbereid onder verantwoordelijkheid van de Italiaanse prof. Guiseppe Alberigo (geb. 1926) en de Duitse prof. dr. Walter Kasper (geb. 1933). Alberigo schreef het Ten Geleide en Kasper opent de rij van medewerkers met een onderzoek naar wat blijvend en wat veranderlijk is in het pausschap. Aan het geheel werkten mee een Duitser, twee Engelsen, drie Fran sen, drie Italianen, een Vlaming en een Zwitser. H. Legrand behandelt het probleem van de pauskeuze, en Yves Congar de aan de paus gegeven titels. Brian Tierney onderzoekt historische mo dellen van het pausschap, waarna Ramiero La Valle nagaat wat de paus als bisschop van Rome (niet) betekent. Emmanuel Lanne gaat na in hoeverre er dienst van gemeen schap is (moet zijn) tussen de room se kerken. J. von Allmen vraagt zich af hoe de paus dienaar kan zijn van de christelijke eenheid, wanneer mo menteel zijn ambt een hinderpaal is op de weg van de oecumenische be weging. John Coulson beschrijft de spanning tussen het leergezag van de 'ene' kerk en zijn relatie tot de sensus fidelium, d.w.z. het algemeen gevoelen van de gelovigen. Jan Kerk- hofs stelt te boek wat de niet-wes terse kerken van het pausschap in de jaren tachtig verwachten. Tenslotte analyseren en critiseren Giovanni Cereti en Luigi Sartori tezamen de romeinse curie en stellen de open heid van de Wereldraad ten voor beeld. De Nederlandse versie van Cincilium is een uitgave van De Horstink te Amersfoort. Het boekje kost 10,90 plus 2,portokosten en is te be stellen op postgiro 291025 van De Horstink, onder vermelding van de bestelling. 'Rode' citaten Uw recensent heeft in deze belang rijke aflevering veel met zwart on derstreept, maar wat hem bijzonder trof met rood. Ik volsta met enkele 'rode' citaten. Aanhalingstekens laat ik weg; ik vermeld de bladzijde zon der auteursnaam. Het valt te voor zien, dat het pausdom op korte ter mijn eigen doeleinden zal blijven nastreven die slechts verwijderd ver band houden met de doeleinden van de kerken (9). Uitdrukkelijker dan in het verleden is gebeurd, heeft Va- ticanum II verklaard, dat het hoog ste gezag in de kerk zowel collegiaal als persoonlijk kan worden uitge oefend (12). De curie is een probleem voor de hele universele kerk (14). De kerk is als bouwwerk van de H. Geest een open systeem (32). Wat is de intrinsieke aard van het gezag in de kerk is het een soort rege- Paus Paulus ringsmacht of is het een ambt van pastorale dienst? (57). De doctrine van de pauselijke onfeilbaarheid. werd pas na de reformatie wijd en zijd geaccepteerd (63). Tegenwoor dig bestaan de principes van monar chie en collegialiteit in het roomse denken naast elkaar. Het komt mij voor, dat ze niet op de juiste wijze met elkaar verzoend zijn (65). Zo lang de curie wordt verstaan als het centrale bestuursapparaat van de universele kerk, kan geen paus bis schop van Rome zijn (75). Het ec- clesiologisch en oecumenisch pro bleem is dus niet 'paus of geen paus', maar: 'welke paus voor welke kerk'? (91). De inspiratiebron van de kerk moet niet worden gezoch bü de paus, maar in de conspiratio (98), d.w.z. de gemeenschappelijke voorlichting van de H. Geest. De verscheidenheid aan theologische uitleg zal men be schouwen als een betere bescherming van de traditie dan de eenvormige systematische theologie van het re cente verleden (101). Of de kerk houdt op exclusief westers te zijn of zij moet haar aanspraak op universa liteit defenitief prijsgeven (107). Dit alles liegt er niet om, en ook de protestant kan hier zijn lesje leren. Er valt tegenwoordig heel wat te zien vanuit het kraaienest van het kerkeschip! TE GAUW GERUSTGESTELD? In het bekende toneelstuk Huis van Jean-Paul Sartre zegt een de gekwelde figuren in de geff geerde hotelkamer op een bepaï moment: wil je zo gauw gerusti steld worden? Waarom weet ik n precies, maar die vraag heeft I eigenlijk nooit meer losgelad Mensen geruststellen kan als teg«T hanger van het paniekzaaien «jki bijzonder goed werk zijn. Uit dr niek komt namelijk weinig go voort. Paniekzaaien. zoala somm hanteerders van publieke commuj T catiemedia dat menen te moei L_[ doen, kan ook de bedoeling hebbf om mensen murw te maken. Ie< voorval wordt net zolang opgety zen en van vette koppen voorzien bracht totdat de lezers of de kijk» A het wel geloven en er voortaan uitgaan dat de wereld en met nai de aan het bewind zijnde reger toch onverbeterlijk zijn. Somm 1 lieden zijn bij die laatste gedacl bijzonder gebaat. Even verwerj J lijk is het voortijdig, te gauw, f ruststellen. Valse profeten zijn da aan te herkennen. Zij roepen: vre vrede en geen gevaar. Het gi goed, er hoeft niets te gebeur God zorgt en zijn hemel wac voegt de religieuze flank van geruststellers eraan toe. En ook zijn blijkbaar gebaat bij orde n rust, bij een voortgaan van bestaa de toestanden en het voortduren vÈN bestaande verhoudingen. Men k verzot zijn op sensatie en men k te gauw gerustgesteld willen wi10 den en vaak gaat het samen omi het beide voorbijgaat aan die en< menswaardige houding die ons lie kend geworden is, namelijk die v F* de mens die antwoord geeft, in v 1®F- antwoordelijkheid tegenover van wie alle dingen zijn en daa d' tegelijk in verantwoordelij kh 1 1 voor de mensen. iet: leri gen rite Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Terneuzen: J. Geb: te Bleiswijk; Westbroek: C. Bart te Putten. Aangenomen de benoeming tot stand in het pastoraat te 't HanK[|Lj M. Heymans a.s. em. pred. te K .A wijk a. d. Rijn. Bedankt voor Stellendam: J. M. Raad te Stolwijk. GEREF. KERKEN Aangenomen te Schagen: J. S. Lanser te Metsalwier, die bedanlrs voor Leens-Hornhuizen. GEREF. KERKEN VRIJG. Bedankt voor Rijnsburg en Spaki burg N.: P. Schelling te Midd burg. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Emmeloord: drs. Kruis te Den Boschte Mitch (Canada): W. van Sorge te Sch dam; te Bunschoten: M. Vlietstra Werkendam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Apeldoorn: A. Bac Boskoop. Aangenomen naar Tholen: G. Mo te Genemuiden. Bedankt voor Kruiningen, Melisk ke en Wageningen: J. van Haaren Amersfoort; voor Den Haag C.: W. Verhoef te Chilliwack (Canad i| BAPT. GEMEENTEN Aangenomen naar Vroomshi Westerhaar: W. Kos te Delfzijl. GEREF. KERKEN Beroepen: te Beilen. A .E. N. IQ] Bruin te Paesens-Moddergat. Ds. D. van der Ent Bra el Op 73-jarige leeftijd is te Sch 1 C penzeel (Gld.) overleden de h N vormde emeritus-predikant D. v der Ent Braat. Hij heeft de h vormde gemeenten gediend te Ov langbroek, te Woubrugge, te Mo^ Z foort, te Elburg, te Opheusden Elspeet en te Monster, waar hi, 1967 met emeritaat ging. Nadl, was hij nog ruim twee jaar pretje kant-voorganger van de afdel inj Haarlem van de gereformeef bond. lek iidc Dr. J. Stellingwerff Dr. J. Stellingwerff, de bibliothe ris van de Vrije Universiteit te Afea; sterdam, verzorgde de uitgave Her meer dan honderd brieven van ah aan emigranten uit Amsterda -al: <k ïuv mensen die in de tijd van de afscb ding onder leiding van ds. H. Scholte zich in Amerika, in Io vestigden. Dit leverde een Hjvig j zeer royaal geïllustreerd boekwv op, dat de titel 'Amsterdamse eiilch granten' kreeg (ondertitel: on j. kende brieven uit de prairie v Iowa, 1840-1873). We hebben er Z\i\ onze kerstbtjlage uitvoerig o 0g geschreven en uit geciteerd, I boek ls nu uitgekomen bij BuiJ ge Schipperheijn te Amsterdam am het kost tot april 64 gulden; da ien< na wordt de prijs 76 gulden. Set Billy Graham Billy Graham komt van drie acht juni in Essen als spreker het dan te houden 'Christival dat georganiseerd wordt door lat groep conservatieve evangelic rondom de Essense predikant rich Parzany. va;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2