leesterwerkjes n Ton Lutz Prokofjefs muziek is te overweldigend ibe's 'Droomspel' ilder en eenvoudig 'Niemandsland' van Pinter perfect, maar raadselachtig 'De andere wereld' erg teleurstellend BB&S3I lie vertolking Sartre en Genet Koor en orkest redden VARA-matinee hekoussy nog ds bekorend Mozart-concert smaakvol gebracht Winterse warmte Sneeuwberichten Ziekenauto botst op twee wagens iAG 12 JANUARI 1976 KUNST - WEER TROUW/KWARTET 7 er? werd vas. Heb ar ze os. U heer- tegen rrnige •uk te t. Hij f wel t zijn at hij :r uit tloos de t, hij vork drie- rERDAM Ton Lutz heeft, samen met prominente lden van ubliekstheater, op één avond twee meesterwerkjes afgeleverd, re voorstellingen van dertig jaar geleden geruchtmakende [en: Huis Clos' (Met gesloten deuren) uit 1944 van Jean Sartre en 'Les Bonnes' (De Meiden) uit 1947 van Jean Genet. André Rutten keer een (toen opzienbarende ijdse visie op de hel als een agelijke toestand, die mensen en zichzelf aandoen. 1? Sartre plaatst zijn figuren, tan en twee vrouwen, onder in een hiernamaals, in een jterde sailon van de betere ij, maar hij houdt zoch met üjke tegenstellingen bezig, analytische, objectieve filo- an het existentialisme, r Sartre zou je bij Genet niet zo gauw aan 'de hel' gedacht heb ben, want hiij houdt zich bezig met voor hem onverdrageliijfce klasse- tegenstellingen: twee dienstboden uit de onderste maatschappelijke laag, die hun meesteres, wier zinle dig luxe-leventje zij in stand hou den, naar het leven staan eonder vat op haar te brijgen, zodat zij er zelf aan ten onder gaan. Beide stukken werden indertijd het duurde even, eer zij in Neder land opgevoerd werden, 'Huis Clos' aanvankelijk slechts in besloten door Jac. Kort AMSTERDAM Op de VARA-matinee van zaterdag heeft de hoofdstad kunnen kennismaken met het in de jaren 194345 ontstane oratorium Iwan, de verschrikkelijke, van Sergei Pro- kofjef. Annet Nieuwenhuizen en Ann Hasekamp in 'Met gesloten deuren' van Sartre, dat wordt gespeeld doo het Amsterdamse Publiekstheater. voorstellingen als schokkend er varen. Nu worden zij gespeeld als interessante onderdelen van een reportoire van een gezelschap van klasse. Wel als 'harde' stukken, die onver bloemd onthullen hoe mensen zijn in hu nverhoudingen tot elkaar. Het wordt met groot talent en met een zekere wellust gespeeld, zeer reëel, zeer genuanceerd, door Ton Lutz zelf, hij alleen in Sartre, door Annet Nieuwenhuyzen en Ann Ha sekamp in beide stukken, in Genet ook door Sigrid Koetse. doe een open doekje kreeg voor de manier waarop zij de hersenloze, luxe meesteres speelde. stor- >rrel- te eens loeld ir, o| /oorl Mc-I e (de officier terug in de klas) uit 'Droomspel' van Strind- |bij Globe: Ans Greidanus, Theo Boermans, Hans Hoes, Henk André Rutten iOVEN Voor het zuidelijk toneel Globe heeft Ger Thijs irstelling gemaakt van 'Droomspel', dat August Strindberg -1912) in 1901 schreef. Ger Thijs noemt het, zoals anderen hem, voor de helft schitterend, voor de helft onverteerbaar. indeof meer In het voetspoor van genoot, heeft Thijs de onverteerba- :lenV Bergman, Strindbergs land- 'pre' bur- re helft geschrapt en een voorstel ling bereikt, die verrassender want eenvoudiger en helderder is dan die van Berman, an 1971 hier in het Holland Festival vertoond. ver-J e in-»— Ervaringen Jac. Kort Tijdens het ie concert in de Debussy- ium, weekend in de klei- ïtcaf11 van het Concertgebouw ƒ20. gegeven, kwamen werken ge4tvoering, die deze Franse vanter in de jaren 1904—1915 JJ*icht deed zien. blz^ mde L'isle joyeuse (pia- Le promenoir des deux (bariton en piano) stam- ^^eiden uit het jaar 1904, waar- lichJ componist zijn tweede vrouw kennen. Een buitengewoon .""jbare periode kent Debussy in Jge^en 1910-1915, hoewel hij in vantjd in toenemende mate te heeft met zijn ongeneeslij- denikte. varae jaren ontstonden de Trois- peries de Francois Villon en de it zo ballades de Stéphane Mallar- proJor bariton en piano, zowel als dajUdes voor piano, waarvan deze •kenl de laatste werden ge- j en ook En blanc et noir j^*twee piano's. d-3uitengew°on rijk deze schep- "^Twriode is geweest, kon men slo1 aan de voordracht van de zes ïzuris uit boek H waarmee Theo vans dit concert opende, gevolgd eestf/isle joyeuse en aan En blanc ëmJSr. dat hij tezamen met Ge- van Blerk als slot van de speelde. ik de vocalen 6terk in De- 'S belangstelling stonden, kon horen in de twee groepen op teksten van Villon en die Bernard Kruysen, be door Gerard van Blerk. ten bracht. Uit dit alles blijkt, ussy na meer dan een halve nog niets van zijn raadsel- bekoring heeft verloren, in muziek, hetzij vokaal, het- itrumentaal, nog steeds zowel (zangers) als luisteraars in ban houdt. Een bewijs van grote betekenis. [de vokale en instrumentale :ers deze betekenis op over- wijze op het publiek kon- rbrengen, is het beste be- in hun voortreffelijke inter ne. zowel in technisch als in ik opzicht. Strindberg bouwde zijn 'Droomspel' op volgens de schijnlogica vam de droom en verwerkte er een aantal persoonlijke ervaringen in, vooral die met zijn derde, veel jongere vrouw, met wie hij in 1901 trouwde en van wie hij in 1904 weer scheidde. Ervaringen die hij min of meer symbolisch uitbeeldde. Het begin speelt zich bijvoorbeeld af voor en in 'het groeiende kasteel', waarin een officier gevangen wordt gehouden die er voor een groot aantal paarden moet zorgen. Dat kasteel verwijst naar de kazerne der huzaren, waar Strindberg van zijn werkkamer op uit keek, en de officier heeft een rol gepeeld in zijn ervaringen. Strindberg heeft ingewikkelde de corwisselingen bedacht om de vreemde overgangen die zich in een droom voordoen ook zichtbaar te maken. Dat vereenvoudigt Ger Thijs Ingrijpend, en daar begint ook de suggestieve verheldering. Hij gebruikt in het geheel geen decor, laait spelen op een rond speelvlak met zwarte achterwanden en geheel omgeven met een ge spannen tulen gordijn, dat groten deels onzichtbaar wordt als het speelvlak belicht is. In Strindbergs tekst, door Ger Thijs en zijn verta ler Karat Woudstra zorgvuldig 'In gedikt', wordt voldoende over de overgangen aangeduid om in de verbeelding van de toeschouwer te laten zien, wat de schrijver in zijn decorwisselingen wilde duidelijk maken. Belichting Bovendien doen de wijze van spe len en bewegen en de manier van belichten overtuigend, en toch niet te nadrukkelijk, het droomeffect ontstaan. Die wijze van spelen en bewegen is eenvoudig-natuurlijk en toch voorzichtig, nauwkeurig ge- styleerd. De belichting ook het uit en aangloeien daarvan laat werkelijkheids-elementen zien in een ietwat onwerkelijke ruimte. Daardoor is er een verrassende, aangenaam fascinerende voorstel ling omstaan. door André Rutten DEN HAAG De Haagse Comedie speelt sinds zaterdag een nieuw stuk, -Niemandsland' van Ha rold Pinter, dat het vorig jaar in Londen in pre-mière is gegaan. Het is door Gerrit Kouwenaar ver taald en door Wim van Rooij geregisseerd. Het wordt gespeeld door vier man nen: een welvarende en een niet zo welvarende zestiger, een man van veertig en een vain dertig. Het speelt zich af in de zitkamer van de welvarende, waarin één clubfauteuil en twee minder gemakkelijke arm stoelen, een tafel vol met flessen drank, twee haf ronde wandtafet- jes, een jeugdportret van de eige naar en automatisch suitende en openende gordijnen voor een groot raam. In het begin ls de welvarende zesti ger (Joris Diels) binnengekomen met de rainder-welvarende (Eric van Ingen). Zij drinken samen, de laatste praat onophoudelijk, de eer ste luistert verbaasd en vooral ver veeld toe en wordt snel dronken, waarna hij op handen en voeten de kamer uitkruipt. Kort daarop ko men de man van dertig (Bas ten Batenburg), Ingetogen modieus ge kleed, en die van veertig (Kees Coolen), in stemmig donkerblauw, ruw in de mond maar butlerachtig n gedrag, binnen. De eerste uit voerig pratend, de tweede nogal zwijgzaam. "Langzamerhand komt er in het ver volg over de vier en hun onderlinge verhoudingen iets aan de dag. zon der dat te achterhalen ls wat zij fantaseren en wat reëel ls. omdat zij leder hun eigen meest gewenste voorstelling van zaken geven. Wat dat betreft ls het een reëel stuk. waarin de mensen zich ook reëel gedragen, al blijft er in dat reële iets raadselachtigs: mensen worden nooit helemaal gekend. Op het eind wordt de situatie van de vier, de volgende morgen weer bijeen in dezelfde kamer, bevroren. De welvarende zestiger zegt: 'Laten we van onderwerp veranderen. Voor de laatste keer.' De dertiger pint hem daarop vast: 'Als we voor de laatste keer van onderwerp ver anderen, verandert er nooit meer iets. Het is nu zomer, als we over de winter gaan praten blijft het winter, en wij zullen altijd bij el kaar blijven zoals wij nu zijn.' Het ls een stuk dat perfect gespeeld wordt in een stijlvol decor van Hans Christaan en waar Je geboeid of althans bevreemd naar blijft kij ken en luisteren: het intrigeert. Aan enige verklaring waag ik mij niet. Het ls een bewerking van A. Stas- Jewltfij naar de gelijknamige film van Eisensteln en vraagt, behalve koor en orkest, de medewerking van een declamator, een alt en een bas. Aanvankelijk had de VARA voor deze solo-partijen drie Russen gecontracteerd, maar aan het begin van de week vernam men uit Rus land, dat de solisten niet konden komen en dat de uitvoering maar enige weken moest worden uitge steld. Niemand gedupeerd Toen de VARA terugsetode, dat dit onmogelijk was. was men ln de Sowjet-Unie nog wed zo goed, Boris Morgoenof te laten gaan. maar de vocalisten niet. Gelukkig hebben we hier ook nog wel een aantal voortreffelijke zangers (essen) in huls. Dank zij dit feit cielen Eliza beth Cooymans en Lieu we Visser op korte termijn 20 uitstekend in (en nog wel in het Russisch) dat nie mand zich gedupeerd behoefde te achten. Wat de declamator betreft, een ac teur met het pathos anno 1910, daarvoor had men uit een oogpunt van verstaanbaarheid en begrip ook beter een Nederlands verteller kun nen aantrekken, naar mijn mening. Indrukwekkend bedoelde gebaren en gelaatsuitdrukkingen maakten het Russisch niet begrijpelijker. Of het veel geholpen had is ook dan nog de vraag, want historisch lagen de gebeurtenissen in dit ora torium ook nogal door elkaar. 'Kitsch' Was de muziek van Prokofjef dan misschien in staat om veel te doen vergeten? Tot mijn spijt niet. Het is een partituur door en voor 'volksmassa's, stampvol pathetische en overweldigende toestanden en afgewisseld door ontroerende om niet te zeggen sentimentele passa ges. Edel 'kitsch'. Hetgeen overbleef: een schitterend zingend Omroepkoor (ingestudeerd door Meindert Boekei), een prach tig spelend Radio Philharmonisch Orke6t (de alt en de bas heb ik reeds genoemd en geroemd! en een briljant dirigerende Italiaanse diri gent, Richard PutL door Piet Visser AMSTERDAM Omdat er, volgen» een gezaghebbende mededeling, vooraf te weinig repetitietijd ge weest was voor Strrawinsky's 'Jeu de cartes', werden we vrijdagavond voor de derde maal vergast op de 'Burger-en-Edelman-sulte' van Rich. Strauss, en zondagmiddag opende dit stuk waarover we ln ons blad van vrijdagmorgen duide lijk het onze hebben gezegd alweer het abonnementsconcert ln de Grote Zaal. Zo gaat dat met gastöirtgenten. La ten we er meteen bijvoegen, dat Ferdinand Leitner er ook dit keer weer van gemaakt heeft wat hij kon. En dot. was heel veel en vaak heel mooi. Maar dat lag hem niet aan Strauss! Intussen was het een nogal nar» inleiding op dat prachtige, door on ze eigen Piet Honingh zo dapper en smaakvol en sierlijk geblazen Mo zart-concert (KV622). een der laat ste en innigste voortbrengsels van de componeerkunst van het genie- Mozart. Er bleef een verstilde sfeer hangen ln de zaal vol luisteraar» van het Nederlands Theatercen trum. Een spelen met de dynamiek, zogoed door de solist als door het begeleidend orkest, dat door Llet- ner tot klein proporties was terug gebracht, zodat geen vanb eide de ander overspeelde. Na de pauze werd het concert het klonk bij wijze van een welge meend excuus! afgesloten met de verrukkelijke Symfonie nr. 98 in Bs uit 1792 van Josef Haydn. Compleet nu: met de paar maten piano die Haydn er ln Londen wel bijgeschreven en zelf gespeeld had. maar die men later heeft weggela ten. Een fraaie en aangename symfonie, lustig en goed voorgedra gen. DEN HAAG In het HOT-theater ging donderdag 'De andere we reld' van Ton Vorstenbosch in première. Het tweede stuk van deze Nederlandse toneelschrijver, door de Haagse Comedie op het re pertoire genomen. Zijn eerste stuk 'De Stok' was weinig succesvol, maar daar het toen een dramatische studie betrof, was hoop op beter gegrond. Met 'De andere wereld' heeft de schrijver niet aan deze verwachting beantwoord. Het resultaat is teleurstellend. Eric van Ingen en Joris Diels als de beide zestigers in 'Niemands land' van Pinter bij de Haagse Comedie. In een huis komen een aantal mensen bijeen, om in contact te komen met Charlotte de overleden vrouw des huizes uit 'de andere wereld'. Aan deze séance nemen deel dokter Van Eden, die een pla tonische verhouding met haar heeft gehad, de huiehoudster, een spiri- tiste met haar dochter en een hysterische weduwe. De séance wordt veratoord door Blaze, de dochter van de overleden vrouw, die na een tijd van afwezig heid thuds komt en verslaafd is aan verdovende middelen. Met een va der. die altijd pedagogische studies schreef en zich niet met haar be moeide. een moeder met een zwak zenuwgestel en tot overmaat van ramp een zwakzinnig broertje, dat vlak na de geboorte stierf, zijn alle ingrediënten aanwezig voor een on gelukkige jeugd en de gevolgen van dien. Van onze weerkundige medewerker Citaat 1. 'Rond het gebied van hoge druk, waarvan de kern zich naar de Golf van Biskaje had verplaatst, stroomde op 19 december warmere lucht naar ons land. Doordat het gebied zich op 22 december verder naar de Middellandse Zee verplaat ste. kwamen enkele dagen met maximumtemperaturen van circa 11 graden voor'. Citaat II. 'Aan de flank van een krachtig gebied van hoge druk boven Zuidoost Europa stroomde zachte lucht naar West- Europa. Op de 13de en 14de januari werden met krachtige zuidelijke winden temperaturen van record hoogte bereikt, maximum 15.4 gra den Celsius op 15 Januari te Maas tricht'. Dit zijn uittreksels uit twee KNMI- weeroverzichten vanvorige win ter. Er blijkt uit, dat de positie van hogedrukgetoieden in hoge mate be palend is voor het karakter van de winter. Dit seizoen zien wij het weer. De luchtdruk is de laatste dagen zeer hoog geweest (meer dan 1040 millibar) in het zeegebied ten zuidwesten van Ierland en dat mist zijn uitwerking op de thermometers niet. Bij aanvoer van lucht van subtro pische oorsprong door westelijke winden is het gisteren 10 tot 12 graden geworden tegen normaal 4% i 5 graden Celsius maximaal tn deze tijd van het jaar. Door die overheersende hogedruksfeer kan er van een kou-offensief uit het hoge noorden de eerstkomende dagen weinig of niets terecht komen. De Britse eilanden, die de warme oce- aanlucht uit de eerste hand krij gen, zien het kwik tot 12 a 14 graden stijgen, op een enkele plaats in Zuid-Engeland behoort 15 graden niet tot de onmogelijkhe den. Ook in de grond stijgt de tempera tuur! Op Marken werd met. 8 gra- den Celsius op 10 centimeter diepte de hoogste temperatuur gemeten Weerrapportcn van gisteravond 19 uur: Weer. max Lm urn-tem pcralu ren en neer slag van 719 uur. Amsterdam zwaar bewolkt 11 3 De Bilt geheel bewolkt 12 Deelen regen 11 4 Eelde zwaar bewolkt 10 0.4 Eindhoven regen 12 1 Den Helder onbewolkt 10 1 Luchth. R'dam zw. bewolkt 11 0 Twente regen 10 1 Vllsslngen licht bewolkt 10 0 Zuid Limburg motregen 11 1 Aberdeen Athene Barcelona Berlijn Bordeaux Brussel Frankfort Genève Helsinki Innsbrtlck Kopenhagen Lissabon Locarno Londen Luxemburg Madrid Malaga Mallorca München Nice Oslo Oslo Parijs Rome Split Stockholm Wenen Zürlch Caaa Blanca Tel Avtv half bewolkt onbewolkt onbewolkt half bewolkt motregen regen regen zwaar bewolkt sneeuw regen licht bewolkt onbewolkt onbewolkt geheel bewolkt regen licht bewolkt onbewolkt licht bewolkt regen zwaar bewolkt onbewolkt onbewolkt geheel bewolkt onbewolkt half bewolkt onbewolkt regenbul sinds november 1975. Een halve meter de grond in was het de laatste drie dagen 6,2 graden Celsi us tegen daarvoor 4.6 a 6.6 graden Celslus. Een naar Zuid-Scandinavië doorge stoomde stormdepressie (zaterdag tijdelijk 956 millibar in de kern) heeft aan de toestand met voor jaarsachtig winterweer meegehol pen door de zuidwestelijke circula tie extra aan te trekken. Doordat de depressiebaan vrij noordelijk bleef, ging het bij ons niet echt stormen, hoogstens waaide er een harde of stormachtige wind. Ook in Scandinavië ls het minder koud geworden, alleen in Lapland wezen de thermometers gistermorgen nog -12 graden. Op het eilandje Jan Mayen in de Noordelljkee IJszee werd -14 graden Celsius gemeten bij zware sneeuwverstuivingen uit het noorden. In de Alpen is alleen boven 1.000 meter hoogte wintersport nog mogelijk De sneeuwgrens blijft de komende dagen op 1.000 tot 1.200 meter. In het Zwarte Woud is ai- leen in de zuidelijke delen sklëen nog mogelijk boven 1.100 meter op een 15 tot 35 centimeter dik pap sneeuwdek. Bij Feldberg ligt de sneeuw 70 centimeter hoog. 6terk opgewaaid. Het beste uit de voeten komt men op de noordelijke en oostelijke hellingen en in de bosge bieden. In de Harz is nauwelijks wintersport meer mogelijk bij slechts restanten sneeuw en geen uitzicht op verbetering. Uit Zwitserland wordt nog gemeld: An- dermatt 51 centimeter sneeuw. Aro- sa 61, Engelberg 83. Montana 2, San kt Moritz 35 en Trübsee 83 cen timeter. vu»- Hoogwater dinsdag 13 Januari 1976: V S'.ngcn 10.-56-23.27, Haringvllotalu:. 11.03-23-39. Roterdam 0 29-12.45. Sche- velngtn 12.10IJmulden 024-12.19. Don HOI dor 3.19-15.54. Hari Ingen 5.54- 18.36, Delfzijl 8.08-20.57. Belachelijke vertoning Centrale figuur is dokter Van Eden, die uit verlangen naar contact met Charlotte, de huishoudster mee sleept in het bedrijven van spiritis me. Elize verdovende middelen toe dient omdat zij mediamieke gaven blijkt te hebben (of zijn het hallu cinaties?) en de heer des huizes onmondig probeert te houden, deze zelfs opsluit als de séances plaats vinden. wat vooral in het eerste bedrijf een belachelijke vertoning is. Dit stuk is na herschrijving van een eerste versie ln nauwe samen werking met de 6pelers tot stand gekomen, wat er mede de oorzaak van kan zijn dat het een kunstma tig en weinig samenhangend geheel ds geworden. De schrijver heeft zich duidelijk aan de veelheid van on derwerpen vertild. Het bejaarden- probleem met dat van de onbegre pen Jeugd tegen de achtergrond van een onbevredigende benadering van het spiritisme (Vorstenbosch stelt dit ten onrechte gelijk met een religie) is te veel om tot een grondige uitwerking van elk van deze zaken te komen, waarbij d» karaktertekening dan wel tot een minimum beperkt moet bh j ven. Ad Interim Van een verslaggever AMSTELVEEN Een ambulance van de Amsterdamse GG en GD is zaterdagmiddag op weg naar een ongeluk aangereden. De ambulance reed in Amstelveen met zwaailicht en werkende drietonige hoorn door een rood stoplicht. De ziekenauto werd van links aan gereden. smakte tegen een andere wagen aan en kwam liggend op de zijkant tot stilstand. Hoewel alle drie betrokken wagens onherstel baar beschadigd werden, raakte er niemand gewond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 7