'Nieuw Ruimzicht' gaat dicht, zomercollecte gaat wel door Grootste antenne voor radio Vaticaan 1 Uit de kerkbladen h Vandaag F Actie voor verbannen bisschoppen Conferenties* Tonnen schade bij brand in Heemstede Dokkum lid van twee Inkomsten van kerken blijven achter kerken Bijbel behoedt voor kleurloos midden c R.k. kerk telt nu 695 miljoen leden VOORBIJGANGEF "a "li Ongeluk eist derde slachtoffer MAANDAG 12 JANUARI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers DOORN Het hervormde Internaat 'Nieuw Ruimzicht' in Doorn gaat dicht. Het was oorspronkelijk alleen bestemd voor de vorming en begeleiding van aanstaande hervormde dominees, maar later was er ook plaats voor jongens en meisjes die zich voorbereiden op een andere plaats in de maatschappij. Een en ander met steun van de jaarlijkse 'zomercollecte' in de hervormde kerk, welke col lecte echter blijft omdat achter het werk van "Nieuw Ruimzicht' geen punt wordt gezet. noena.ÉiniKiou Wou-ja,oer «asTt "JAAR NATVuaujk QftTlé lAAi MAAg iNJC UAMJrtUAS 3t fCMT UA,V0ÖR KANO'OAAT^ ItOMT CV M6£i wAT UJlCN AAH Aftg .vijf ue^ucuju oeq^r ot ^TuOrt 6cur'. s* NOU IS MATt/UfïtUK fQ.Cj UOftT.T€NN/NSTt OM fCWT UUMMfN lWoe oe v«.<ueruAo Ci** t>/\c, pfaw6E-< vtaiof, V&fcC|€N-. UAW Tl*HlN*T6 SXüDEt.H'J Alvorens door te geven wat het bestuur van "Nieuw Ruimzicht' ter toelichting op dit besluit opmerkt, citeren we hier het begin van het artikel dat ds. M. Groenen berg over deae zaak schrijft in het weekblad Hervormd Nederland. Ds Groenen - berg: "Er was eens. Zo beginnen sprook jes. Maar wat ik vertellen ga. klinkt ook ais een sprookje. Een oecumenisch sprookje. Er was eens een christeilJke-gereformeerde do minee. die eerst boer was geweest in zijn "heitelan" Friesland. Hij werd zo gegrepen door de geestelij ke nood waarin ons volk verkeerde en waarin ook de hervormde kerk zich bevond ,dat hij besloot iets te gaan doen aan de opleiding van predikanten voor die kerk. Als dat geen oecumenisch gebaar is. weet ik het niet. En dat leest u goed in 1867. Voor ons is de Afschei ding f1834) lang geleden. Als we nu over de mannen en vrouwen van de Afscheiding lezen, denken we: wat waren dat fijne mensen! We krijgen een kleur van schaamte als we ontdekken, wat ze hebben moeten lijden. Je zou verwachten dat mensen zo kort na al die vaak afschuwelijke gebeurtenissen van bitterheid vervuld zouden zijn. ook Jegens de hervormde. En als Je naar die afgescheiden dominee Jan van Dijk Melleszoon kijkt, zeg Je: Integendeel. HIJ denkt niet: ik ben uit die kerk gestapt en heb met die kerk niets meer te maken. Nee. de nood van die kerk gaat hem zo ter harte, dat hij er iets aan gaat doen. Hij behoort tot het soort van de 'dwazen' Ln deze wereld'. Tot zover ds Groenen berg. christen-academici. De weinige gymnasia, de slechte verbindingen, maakten daarvoor het grote inter naat 'Ruimzicht' In Doetinchem nodig. Reveilmensen hielpen met grote giften, de gymnasiasten en studen ten reisden het land af voor de bekende 'zomercollecte'. Meer dan negenhonderd namen zijn te noemen van mensen, die via 'Ruimzicht predikant zijn gewor den in de hervormde kerk en zij behoren tot allerlei modaliteit. In de later zo gewijzigde situatie werd het grote gebouw in Doetin chem vervangen door een veel klei ner dat "Nieuw Ruimzicht' ging he ten en gelegen is tussen Driebergen en Doorn. Dertig Jongens (later ook meisjes) wonen daar. De stijgende lasten van personeel en onderhoud schiepen een dusda nige onevenredigheid tussen de uit gaven voor de vorming en oplei ding van as. predikanten en ande ren. en de bijkomende kosten, dat het bestuur van het H.O.C. (Her vormd Opleidingscentrum) voort zetting van 'Nieuw Ruimzicht' niet verantwoord acht. Het gaat ln 1976-1977 sluiten. Maar dit dan wel vanwege de bedoeling dat het werk zelf efficiënter wordt voortgezet. Deze strip van Bert Kuipers kan duidelijk maken hoezeer begeleiding van aanstaande dominees noodzakelijk is. rtagsmaatregelen, aansluiting heb- ben aan de universitaire studie, neemt toe. Het werk gaat dus ge woon door en het doel blijft het zelfde: de opleiding en vorming van predikanten voor de hervormde kerk en ook die van andere christen academici. En de oude 'zomercol lecte' blijft doorgaan. Alleen de gelden worden besteed in een vorm die gegeven de situatie beter ver antwoord is. Tot zover de toelich ting van het bestuur. Nieuwe stijl Toelichting Het bestuur van "Nieuw Ruimzicht' geeft de volgende toelichting: In 1867 begon ds J. van Dijk Mzn. het werk dat hij als zijn roeping zag: de hervormde kerk voorzien van predikanten die de 'levende Heer verkondigden'. Later breidde hij dat uit tot de vorming van Voor de oorlog bestonden er 'stu dentenhuizen'. maar deze zijn na de oorlog niet voortgezet. Nu zal deze veel goedkopere vorm van werk weer. zij het in 'nieuwe stijl' worden hervat. Levende uit "het mandaat van Van Dijk', samenwo nende in een sterke gemeenschaps vorm rondom het lez^n van de Bijbel, in gebed, in dienst aan de nabije en verre wereld, zal zo'n huis (huizen) gaan funktloneren ln de studentenmaatschappij. Natuurlijk worden ook zij gesteund die voor een dergelijke vorm niet voelen of die op latere leeftijd vaak gehuwd, er toe komen predikant te worden. Het getal van hen die niet onmid dellijk, vanwege de nieuwe rege- Bijbels spraakgebruik en creatio nisme. Studiedag van de stichting tot bevordering van bijbelgetrouwe wetenschap, zaterdag 17 januari in de Kandelaarkerk, Heiligenberger- weg 60, Amersfoort. 0 Training samenwerking tussen bestnnrskader en vrijwilligers/be roepswerkers. De Drieburg, Drie bergen (tel. 03438 - 3193), 31 ja nuari - 1 februari. Levenskunst. Ontmoetingsdagen van predikantsvrouwen, 23 - 2f fe bruari, Den Alerdlnck, Laag Zu- them (tel. 05290 - 541). Van een verslaggever HEEMSTEDE Bij een brand in de openbare basisschool ln Heem stede werd het dak van die school verwoest en liepen de daaronder gelegen lokalen grote schade op. De brandweer schat de totale schade op enkele tonnen. De brand ontstond zaterdagavond door nog onbekende oorzaak en werd door ruim honderd man brandweerpersoneel bestreden. Voor Heemstede was dit de tweede grote brand in ruim een week. In de oudejaarsnacht werd grote schade aangericht in een loods met cara vans. ROME Radio-Vaticana gaat een iets grotere mond opzetten. Er is in het zenderpark Santa Maria di Geleria 's werelds grootste roterende antenne geplaatst, die moet voorkomen dat de zender door andere wordt weggedrukt. De chef van het zenderpark, de weleerwaarde Sabino Maffeo heeft tegenover de pers gezegd dat de zender een sterker signaal gaat uit zenden en dat aldus de storing kan worden beperkt. Oorzaak voor de storing is dat andere zenders ook sterker worden. De zender van radio Vaticana be hoort met haar 500 kilowatt tot de sterke zenders in de wereld. Het relaisstation van de Nederlandse wereldomroep op Madagascar heeft bijvoorbeeld twee zenders van 300 kilowatt, die evenwel parallel ge schakeld kunnen worden, zodat er een vermogen van 600 kw ontstaat. De 500-kw-zender zal de beschik king krijgen over de grootste draai ende antenne ter wereld, die be staat uit twee 79 meter hoge mas ten, verbonden door een 85 meter lange draaiende brug. Radio Vaticana verzorgt sinds 1957 directe uitzendingen naar alle lan den ter wereld. Er zijn geen uitzen dingen ln het Nederlands. UTRECHT .'De bijdragen aan de kerken zijn de afgelopen jaren niet onbevredigend gestegen, maar toch in onvoldoende mate'. Aldus prof. dr. F. de Roos, hoogleraar in de economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, op een persconfe rentie van de actie Kerkbalans. Prof. De Roos rekende voor, dat rooms-katholieken, hervormden en gereformeerden in 1974, resp. tien, twaalf en negen procent meer bij droegen dan in 1973. "Maar wan neer men bedenkt, dat ln datzelfde jaar de index van de regelingslo nen steeg met ruim veertien pro cent, dan blijkt hieruit, zo zed prof. De Roos, dat de kerkelijke inkom sten toch zijn achtergebleven bij de algemene ontwikkeling van in komsten in ons land'. Volgens prof. De Roos bestaan de kerkelijke onkosten voor tachtig procent uit personeelskosten, sala rissen van predikanten, pastores, kosters en parttimers. Omdat de kerkelijke Inkomsten tot nu toe allesbehalve waardevast bHjken te zijn, betekent dit volgens prof. De Roos, dat de inkomens van kerke lijke werkers voortdurend onder druk staan en dat het onderhoud van de gebouwen vaak een sluitpost Tijden UIT VAN LEZERS Beyers Naudé Ik betwijfel of de visie van dr. Beyers Naudé (uw blad van 2 janu ari) goed overkomt, want de volgen de vragen komen bij mü op: Zouden de zwarten werkelijk nog zo onontwikkeld zijn, dat ze automa tisch menen, de blanken zijn chris tenen? Worden ze werkelijk gedwongen hun heil van marxistische kant te verwachten of voelen zjj zich ge dwongen? Mag dr. Beyers Naudé de Nederduits Geref. Kerk in deze za ken zo radikaal afschrijven? Acht hjj verandering aldaar niet mogelijk? Mag dr. Bevers Naudé de indruk wekken alsof de Zuidafrikaanse re- Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Snipperdagen FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16 30-20 00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie; Wibautstraat 131, tel 020-913456. Postbus 859. Red a kt Ie: Nieuwe Zljds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM'DORDRFCHT: Westblask 9. Rotterdam. Tel 010-115588 Postbus 948. DEN HAAG LE'DEN: Parkstraat 22. Oen Haag Tel 070 469445. Postbus 101. ZWOLLE'GRONINGEN: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. gering alleen maar en voorgoed de apartheid wil? Zei prof. Oberman ten dezen niet eens: 'Als je steeds maar iemand ergens voor uitscheldt, dan wordt hij ook zó'? Wekt dr. Oegstgeest Beyers Naudé niet de indruk dat de blanken alleen maar minderwaardi ge motieven hebben en dat een gaaf verantwoordelijkheidsbesef bij hen ontbreekt? Wekt hij niet de indruk het onmogelijke te vragen (de schie lijke afschaffing van de apartheid)? Zou ook volgens hem overhaaste af schaffing van de apartheid niet tot een morele, economische en staat kundige chaos leiden, waarmee nie mand gediend is en de niet-blanken het allerminst? Heeft dr. Bevers Naudé in deze rede voldoende bedacht dat de (echte) waarheid alleen in liefde gezegd kan worden? Mag ik mijn verdriet betuigen dat ik in (Schipper's weergave van) de rede van dr. Beyers Naudé te weinig beleven kon wat psalm 141 vs. 5 zegt: slaat een rechtvaardige mij, het is liefde? Rotterdam dr. E. Masselink klinkt de opmerking van Den Uyl, dat hij zich razend kan maken over de mensen die zo moeilijk afstand kunnen doen van 'hun ongelooflijk kleine groepsbelangen' mij zo hy pocriet in de oren. Doet hij afstand van zijn groepsbelang? Hij scheldt op autobezitters, maar waar rijdt hij zelf in? Woont hij in een 'stulp je'? In het algemeen gun ik iemand best een goed inkomen, omdat daar in de regel een overeenkomstige prestatie tegenover staat, maar een moralist die anderen zegt hoe zij dienen te leven zonder daar zelf aan toe te komen gun ik dit niet. F. Kabboord Loes 8mit schrijft dat ongeveer 90 procent extra vakantiedagen krijgt, geen snipperdagen met Kerst en Nieuwjaar. Als Loes Smit de CAO's van de bouw en Heidemij eens op wil slaan, zal zij daarin vinden: vier verplichte snipperdagen bij de jaar wisseling en één na Hemelvaarts dag, dus die 90 procent ligt heel wat lager. Eek en Wiel A. C. Cornelisse Van een onzer verslaggevers DOKKUM Na 177 jaar is de verenigde christelijke gemeente van Dokkum eindelijk toegelaten tot de doopsgezinde broederschap. Daarmee is deze Friese gemeente nu lid van twee kerkgemeenschap pen want ze blijft tevens bij de remonstrantse broederschap aange sloten. Het ontstaan van deze gemeente was een stukje oecumenische sa menwerking aan het eind van de achttiende eeuw. In 1796 ontwik kelde de remonstrantse predikanten C. Rogge en B. van Rees een ambi tieus plan om alle protestantse ker ken in Nederland te verenigen. Dat plan maakte geen schijn van kans. Het enige resultaat was, dat in Dokkum de doopsgezinde en de re monstrantse gemeente zich vere nigden, op 20 mei 1798. Het was de bedoeling, dat de vere nigde christelijke gemeente van Dokkum zich zowel bij de remon strantse broederschap als bij de Friese doopsgezinde sociëteit (FDS) zou aansluiten. De FDS weigerde echter in 1800 Dokkum als een van haar gemeenten te erkennen, om dat er geen bepaling in het regle ment van de verenigde gemeente was, dat een doopsgezinde voorgan ger een eventuele kinderdoop zou kunnen weigeren te bedienen. In de praktijk heeft Dokkum altijd remonstrantse of hervormde voor gangers gehad. Vanaf 1971 Is de vraag opnieuw ln bespreking geweest. Er waren geen principiële bezwaren meer. maar praktische regelingen voor dit dub bele lidmaatschap hielden de zaak nog al op. Deze zijn nu opgelost. Dokkum zal aan elk van beide kerkgemeenschappen de helft van het quotum betalen. Nivellering Al geruime tijd erger ik mij aan het beleid van de regering, dat sterk is gericht op de nivellering van inkomens. Deze nivellering en met name de nieuwste plannen afschaffing van de kinderbijslag, afschaffing van de aftrekbaarheid van de premie AOW en de verho ging van de inkomstenbelasting teen procent per tariefschijf, de eer ste schijf d.w.z. de modale werkne mer uitgezonderd) treffen voorna melijk de zg. middengroepen. Ik vraag me af of behalve de netto inkomens ook de prestatieverschil- len tussen modale werknemers en de middengroepen worden genivelleerd. Juist de middengroep wordt gevoe lig getroffen, maar het is ook deze groep die voor het goed functione ren van het bedrijfsleven van belang is. het kader levert en die vaak bloot staat aan spanningen. Niet de lasten (verantwoordelijkheid, inven tiviteit en creativiteit, beleidsvoor- bereidende inbreng, stress enz.) maar het netto-inkomen wordt ge nivelleerd en wel naar het niveau van de modale werknemer. (Een werknemer met twee kinderen en een bruto-inkomen van 24.000,— per Jaar. red.). De middengroep is ook gemakkelijk te pakken. Immers, deze groep is te netjes om opstandig de straat op te gaan, terwijl de groep van de topinkomens relatief minder pijn zal hebben. Daar zorgen de heren re geerders zelf wel voor. Daarom In het Gereformeerd Tehologisch Tijdschrift noteert dr. Okke Jager de winst van het nieuwe bijbel onderzoek voor het beroep op de bijbel in de politiek. Hieruit dit citaat: In de derde plaats: om onze bond genoot te kunnen zijn. móet God wel bij onze ervaringen aanknopen, onze taal spreken, meegaan in de veranderingen van onze geschiede nis. De God van Jezus Christus is klein begonnen. HIJ voegde zich naar de denkvormen van de men sen die Hij wilde roepen, als God van de tent. de familie, de clan. de stam Hij bleek ruimschoots opge wassen tegen elke wending en ver ruiming. Hij is niet kleurloos. God is zwart: HIJ kiest partij, de situa tie van de zwarte is zijn situatie. Hij is niet de Vader van blank en zwart, als een aleemene God. als de directeur van het heelal, maar HIJ is de God van Mozes d'e concrete historische daden doet.. Vri'brid ls historisch van aard en niet een geestelijk Idee Dat alles heeft nogal wat te betekenen voor de politiek van christenen. Het wordt er niet eenvondieer op. als wij be seffen dat God niet in het bestaan de. niet in de revolutie en evenmin ln het evenwicht daartussen te vin den is. en dat Hij toch ook niet boven de partijen staat. Maar Juist Verouderde cartoon (zie: Geen defaitisme) dit Inzicht, gewonnen uit de moeite om een beroep op de bijbel te doen. bewaart ons voor het wegglij den naar een kleurloos midden. Geen defaitisme Drs. R. J. Bunnik maakt ln Ten minste een balans op van de ont wikkeling rond het ambt in de r.k. kerk: Wie. misschien wat dramatisch sprekend, zou zeggen dat er rondom dat ambt een afbraakproces aan de gang Is, mag niet vergeten dat er nr Bil it»1 idda Ktn rdei F 1 Wie de Vaticaanse radio wil beluis teren kan daarvoor in de middag en in de avond terecht. Om kwart over twaalf en half een 's middags zijn er uitzendingen in het Frans en Duits in de 41-meterband (fre quentie 7250 kiloherz), de 31 meter band (9645 kh) en de 25-meter- band (11740 kh). Om tien voor vier in de middag zijn er Engelstalige uitzendingen in de 49 meterband (6190 kiloherz), de 41-meterband (7160 kh), de 31-meterband (9625 kh) en de 25 meterband (11825 kh). 's Avonds ls er om half negen een Duits programma, om kwart voor negen gevolgd door de Rozenkrans en het nieuws. Om kwart over ne gen volgt een Franse en om half tien een Engelse uitzending. Deze zijn ook via de middengolf te be luisteren en wel in de frequentie 1529 kiloherz of 196 meter. Op de kortegolf zijn de avonduitzendingen op te vangen op de 49-meterband (frequentie: 6190 kiloherz), de 41- meterband 7250 kh) en de 31-me terband (9645 kh). Van een onzer redacteuren ROME Volgens het pauselijke Jaarboek 1976, dat zojuist is ver schenen, omvait de rooms katholie ke kerk op het moment 695 miljoen leden. Het karddnaalscollege telt 120 personen. De kerk heeft 2.231 residentiële en 1.983 titulaire bis schoppen. Het aantal kardinalen is ln 1975 met tien gedaald. Van de 120 kardi nalen zijn er 101, die nog geen tachtig Jaar oud zijn, die dus mo gen deelnemen aan een eventuele pauskeuze. De paus heeft vorig Jaar 165 nieuwe aartsbisschoppen en bisschoppen benoemd. Het Vaticaan heeft 103 diplomatie ke vertegenwoordigingen. Het laatst zijn er vertegenwoordigers in An gola, op de Antillen en ln Gulnee Bissao geïnstalleerd. De actie Kerkbalans start vandaag en duurt tot 25 januari. Zeven ker ken werken erin samen: de rooms - katholdeke kerk, de hervormde kerk, de gereformeerde kerken, de doops gezinde broederschap, de evange- lisch-lutherse kerk, de remon strantse broederschap en de oud- katholieke kerk. LONDEN Engelse bisschoppen zijn onder elkaar een actie begon nen om enige financiële zekerheid te verschaffen aan de twee uit Na mibië verbannen collega's Colin Winter en Richard Wood, die in Engeland verblijven. HET GEITJE Een geitje moet je niet koken in de melk van z'n moeder (Exodus 23,18-19) Deze verzen bevatten enkele cultische voorschriften (b voor de eredienst). Het laatste, het geitje, komt drie keer voor I de Tora (de vijf boeken 'van Met zes*). Vaak op zichzelf staande, een kort uitdrukkelijk bevel, bedoeling moet voo rde hoordei meteen duidelijk geweest zijn zou best kunnen samenhangen m% wat ons hierin ook meteen spreekt: er zit iets navrants in on het kind te koken in de moedeiput melk. Die moedermelk moest hg juist in leven houden. Een and uitleg is deze. dat het samenhang! met een heidense gewoonte. kookt in de moedermelk zou gerecht een vruchtbaarmakend werking hebben, niet zozeer wege de samenstelling van de ma dermelk als wel vanwege een toegeschreven magische kracht. 1 hoort ln Israëls eredienst thuis. Vruchtbaarheid is een schenk. Onze 'bemestingsproblsj'' men' en milieu-vragen onderstee1®* pen dit vandaag. Het leven en d dz overvloed komen van de grote Ho^ija- der van ons leven en zijn ni&K afhankelijk van onze kunstgrepef Onc bestaan kent z'n eigen afhatf10. kelijkheid. Wie dit ontkent words 1 de armzalige bezitter van niets, jt o Beroepingswerk GEREF. KERKEN Beroepen te Sprang - Vrijhoeve pelle: J. M. G. Sijtsma te Avere< Balkbrug. Bisschop Winter werd vier jaar ge- Q. 03 JOFICJ leden uit het diocees Damaraland verbannen Zijn hulpbisschop, Wood, moest Namibië vorig jaar juni verlaten. De Engelse kerk heeft zien financieel niets van him lot aangetrokken. Him eigen kerk zendt de twee mamen tachtig pond per maand elk (circa vijfhon derd gulden), hetgeen voor de arme kerk in Damaraland reeds het maximum ls dat zij kan geven. ha Verder zijn de twee bisschoppen aangewezen op giften en gaven van sympathisanten, veelal bulten En geland. Bisschop Winter zei tegen een verslaggeefster van de Church Times dat hij zichzelf zo'n beetje ziet als een 'arbeider-bisschop'. Winter is gehuwd, heeft een kind en een tweede kind ls onderweg. De Engelse bisschoppen willen nu proberen een bedrag van zo'n 10.000 pond bijeen te krijgen, zodat de twee bisschoppen de komende twee jaar salaris kunnen ontvan gen. Bisschop Wood woont met zijn vrouw ln een povere flat in Londen en zijn collega heeft samen met een groep studenten uit Namibië de beschikking over een vervallen bui tengoed ln de buurt van Londen. De twee Namiblsche bisschoppen zijn teleuigesteld over de reactie van de kerkelijke leiding ln Enge land op hun verbanning. Bisschop Winter klaagt er over dat de aarts bisschop van Canterbury weigert hem te ontvangen en aan te horen over de kerkvervolging in Namibië Het was en is ook een kwestie van overtuiging: wat gebeurde en ge beurt vindt haar rechtvaardiging ook in het vernieuwde besef door Vaticanum II bekrachtigd en theologisch onderbouwd van de verantwoordelijkheid van elk lid van de geloofsgemeenschap op ba sis van zijn gemeenschappelijk priesterschap. De heer Q. de Jong uit Loon Zand is benoemd tot directeur de stichting Hulpaktie Kerk Nood (voorheen Oostpriesterhujdio Nederland) te Vught. Hij ls 54 ja en afkomstig uit het bedrijfslev< De heer De Jong volgt de heer J. Franssen op, die bijna twintig Ji directeur van de stichting i3 weest en aan wie op diens vei op de meest eervolle wijze onl is verleend. 8 luli Vagevuur ook 6tukken weggebroken worden die langzamerhand echt wel moch ten verdwijnen. Het teruglopen van het aantal ambtsdragers en de the ologische onzekerheden rondom het ambt kunnen tot een houding van defaitisme leiden. Maar voor velen blijkt de situatie ook een uitdaging te betekenen. Wie het katholiek- kerkelijk leven anno 1975 overziet, merkt dat het aantal aktlef bij dat leven betrokken mensen aanmerke lijk ls toegenomen. Waar geen priesters meer voorhanden waren werden leken Ingeschakeld. Men mag niet zeggen dat dit alleen maar noodgedwongen gebeurde. Het r.k. maandblad Conto over de symboliek van de crematie: De begrafenis is het symbool van de graankorrel die in de aarde ont kiemt tot nieuw leven. De crematie kan het symbool van loutering zijn. Zoals edele metalen in het vuur niet ondergaan, maar er gelouterd en gezuiverd uit te voorschijn ko men, zo wordt de mens op symboli sche wijze gelouterd door het vuur. Roept dit geen zinvolle associaties op met de rijke traditie over de leer van het vagevuur? Verschil Ds. P. L. J. Wapenaar ln Rond de Cunerakerk (hervormd Rhenen): Wat is nu het. verschil tussen de wereldraad en de EO? Als de wereld raad uit het geloof ln Jezus Chris tus op wil komen voor mensen wier rdchten geschonden worden, dan ls dat horizontaal en marristwoh. Als de EO op wil komen voor de rech ten van de Zuidmolukkers. dan is dat christenplicht. Ik snap er niets van Indien iemand mij het ver schil uit kan leggen, dan houd ik mij aanbevolen. Ds. W. Harkema Ds. W. Harkema (62), voorgang d van de baptistengemeente te Mtfge selkanaal, wordt met ingang vanpe maart voorzitter van de verenigt 'Het Zoeklicht'. Voor deze fulltim functie zal hij zich vestigen h- Doorn. *Het Zoeklicht' werd ln 19 opgericht door de bekende evangj list Johannes de Heer. Na die g dood in 1961 kreeg zijn zoon 8. de Heer de leiding, die op zijn bei bij zijn overlijden in 1968 werd gevolgd door zijn zoon J. A. De benoeming van ds. HarkeifP houdt verband met uitbreiding vj het werk. Door de overname vi het conferentieoord 't Brandpunt P Doorn en de sterke toename van hkj aantal conferenties overal in n p land was uitbreiding van het bLg, stuur noodzakelijk. De heer J. A. (j^ Heer blijft wel bestuurslid. Prof. K. Strijd te,a Vandaag is het veertig Jaar gelfje den, dat prof. dr. K. Strijd predza kant werd. HIJ diende de hervond de gemeenten van Bllja, Oisterwljen Hengelo (Ov). en 's-Hertogenbosdr In 1961 werd hij studiesecretaPd; van "Kerk en Vrede'. Sinds 198ei doceert hij dogmatiek, ethiek fde kerkrecht aan de universiteit v^ Amsterdam. Ds. H. Talsma De hervormde predikant H. Talsny in Den Haag is bij zijn veertigjaA ambtsjubileum benoemd tot ridd^ in de orde van Oranje Nassau. llJ Talsma diende de hervormde g meenten van Kamperveen, Neö langbroek en Wierden en statti sinds 1943 in Den Haag. Johan Maasbach Nieuw Leven, het maandblad de Stichting Johan Maasbach 1 reldzending. gaat binnenkort ook I het Duits verschijnen. Het koèe reeds in het Engels en het Indonf stsch uit. Het blad wordt geheel j eigen drukkerij klaargemaakt, leen in Nederland is de oplaag li 100.000 exemplaren per maand, voorjaar heropent Maasbach (van de rooms-katholieken ovr nomen) Havenkerk in Maasbach: het wordt één van mooiste evangeliecentra in de reld. Van een verslaggever BREDA In een ziekenhuis ln da is in de nacht van donderdag vrijdag de achtjarige Judith Lu; overleden aan de gevolgen van ongeluk, dat woensdag ln Et1 Leur al aan twee andere mei van zes jaar het leven had gekost.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2