Bisschop Scharf reageert op dwangadopties in DDR IS Wurmbrand en het satanisme I Uit de kerkbladen Vandaag Ton Bolland Oostduitse advocaat antwoordt Willebrands komt op 3 februari naar Nederland Ook dit studiejaar gewogen loting 'Christendom en jodendom één geloof VOORBUGANGERSpi DINSDAG 6 JANUARI 1976 BINNENLAND KERK TROUW/KWARTET 2 JINS Door een onzer redacteuren BERLIJN De Berlijnse evangelische bisschop Kurt Scharf heeft van de Óostberlijnse advocaat dr. Wolfgang Vogel bericht ontvan gen dat er uitzicht is op het ongedaan maken van de gedwongen adoptie van een minderjarig kind van een naar het Westen gevluch te vrouw. Deze vrouw, mevrouw Mubarak, vluchtte in 1972 naar West-Berlijn. Haar zoontje, André, werd onderge bracht bij pleegouders. Dezen hebben een verzoek ingediend, André te mo gen adopteren, hetgeen in het Oost duitse recht mogelijk is. Dit heeft op winding verwekt in de Bondsrepu bliek. Beroering In december schreef de Westberlijnse bisschop Scharf aan de Óostberlijnse advocaat Vogel een brief waarin hij zegt dat er onder de christenen in West-Duitsland nogal wat beroering is over de 'dwangadopties'. 'We me nen dat ouders en kinderen samen horen, ook wanneer in een enkel ge val de relatie gestoord is'. De bisschop zegt verder: Uit tal rijke precedenten, waarbij gedeelde gezinnen herenigd konden worden en ernstige nood verholpen kon worden, weet ik dat de DDR ondanks haar in talrijke opzichten afwijkende opvat tingen van de plichten tegenover de maatschappij beroepen op de men selijkheid niet in de wind slaat. Ik kan mij daarom moeilijk voorstellen dat, zoals men zegt kinderen op po litieke gronden van hun ouders moe ten worden gescheiden. kinderen aan hun ouders teruggege ven worden'. De advocaat Vogel, die de rechten van mevrouw Mubarak en haar zoontje verdedigt, schreef bisschop Scharf terug dat er op het moment dat mevrouw Mubarak het verzoek deed haar zoontje weer thuis te krij gen er zich een echte ouder-kind re latie had ontwikkeld tussen de jon gen en zijn pleegouders, die daarom een adoptie hadden gevraagd. Het gerecht in de DDR heeft hierin toe gestemd. 'Ik verwacht nu echter dat de pleeg ouders zich zullen bezinnen en het verzoek om André te mogen adopte ren intrekken. Dan zou er geen hin derpaal meer zijn om het gezin te herenigen, omdat ook in andere ge vallen talrijke kinderen uit de DDR mochten vertrekken.' De jurist wijst het woord 'dwang- adoptie' van de hand en zegt dat dit woord voorbijgaat aan de zorgvuldig heid, die in gevallen met zoveel men selijke tragiek op zijn plaats zou zijn. 'Met de vooraf vaststaande indruk dat men door het land rondreist om onschuldige kinderen te grijpen en met siaatsgoedkeuring door vreemde mensen te laten adopteren, wordt een atmosfeer opgeroepen, die niet bij draagt aan een zakelijke, doordachte correctie, die in het belang is van alle betrokkenen'. (ADVERTENTIES) Hereniging Indien dat in een enkel geval niet- Dr. Scharf temin gebeurd is of dreigt te gebeu ren, dan moet dit gevaar toch afge wend kunnen worden en zo'n oplos sing gevonden worden, waarbij de UIT VAN LEZERS Brachthuyzer (1) Daniël Brachthuyzer was vermaard om zijn irrtitaties op het orgel, schrijft de heer Klei in Trouw van zaterdag: stormen, slagregens, kanongebulder ja wat al niet. Hoe goed de oude Brachthuyzer dat alles kon of hoe beroemd hij was vanwege dat ge- snorrepijp bewijst de legende. Het verhaal ging, dat als Brachthuyser op het orgel van de Nieuwe Kerk in Amsterdam het hanegekraai imiteer de, de hanen in de omgeving (Am sterdam was toen ook een dorp) be gonnen te kraaien. Ja zelfs de melk in de keukens rondom de Nieuwe Kerk kon geen weerstand bieden aan het orgelspel van Daniel als deze het onweer imiteerde. De melk werd prompt zuur. Een Orpheus aan de Nieuwezijds dus. Utrecht J. L. Cuperus Angola (8) Grote kop 30 dec.: Amerikaanse hulp aan Angola gaat gewoon door! Wat verschrikkelijk hè! Amerikanen heb ben daar niks te maken net zo min als in Vietnam destijds. Er had na tuurlijk ook kunnen staan (of wist U dat niet?): Russen en Cubanen blij ven doorgaan met wapenhulp aan Angola! Maar dat vindt men heel niet verontrustend. Neen, alles wat nog anti-communistisch is, moet zo veel mogelijk ondermijnd en beklad worden. Hebt U er wel eens aan gedacht dat het communisme iets leuks heeft? 't Leuke van het communisme is, dat je voor mooie idealen kunt ijveren, precies tot op de dag dat die idealen Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20 00 uur op nummer 020-220383 Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Direktle - commerciële afdelingen - administrafle: Wibautslraat 131, tel 020-913456. Postbus 859. R&daktle: Nieuwe Zl|ds Voorburg wal 280. Amsterdam. Tel 020 220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG LEIDEN: Parkstraat 22. Oen Haag Tel 070 469445 Postbus 101. ZWOLLE GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. allemaal in vervulling zouden kun nen gaan, en wat gebeurt er dan? Dan gaat er uitgerekend niets van al die idealen in vervulling! Géén vrijheid, géén rechtstaat, géén welvaart gelijk voor allen, nèèn DIC TATUUR. Wilt u en willen de lezers van Trouw soms ruilen met Hongarije, Tsjecho- slowakije en andere landen achter het ijzeren gordijn? Hoe komt het dan dat we er niet doodsbang voor zijn? Mijdrecht G. den Hertog Kerk en MPLA (9) Het Angelose volk is diep en diep te beklagen, omdat er een belangen strijd om macht gestreden wordt met nu al meer dan 30.000 doden. Waarom protesteren de heren Bas de Gaay Fortman en Bakker nu niet? Het Angola-comité zwijgt, ook de christenen in socialistische en communistische kringen houden hun mond! Dit is wel te begrijpen, want een Russisch-Cubaans leger helpt de MPLA, die Nederlandse fi nanciële hulp ontvangt, evenals Cu ba. Het bedrag is voor dit laatste land nog verhoogd. Als het Neder landse leger, dat in wezen een poll- tieleger is, aanvulling van wapens nodig heeft, lopen bovengenoemde progressieven te hoop om dit te ke ren. Nu zwijgt men en in Angola stromen de wapens binnen! Meer dan 30.000 doden! Arm volk van Angola. Dokkam W. E. Torensma Israël (5) Dominee Bosma wijst op de benar de toestand waarin het volk Israël zich bevindt (geheel ingesloten door een overmacht van cynisme en vij anden die op algehele vernietiging uit ziJni en vraagt meer begrip voor Israël. Ik ben het daar van harte mee eens en gelukkig nog velen met mij. Helaas niet alzo dr. W. TJ. Bin- nerts (Trouw 29-12-*75) die zegt niet te begrijpen dat 'je als Jood het hart hebt rustig te willen wonen op het gebied en bezit van een ander en dat je dan ook nog verwacht dat het geweten van de wereld wel zal zorgen, dat je daar die grenzen vei lig houdt...!' Ik kan me niet voor stellen dat iemand zoiets kan zeg gen na legio terreurdaden en nu weer straffeloos vrijlaten van OPEC- gijzelaars tegen Israël enz. enz. Dr. B. beroept zich dan op de bijbel lAmos 5) en komt tot de conclusie dat God die veilige grenzen niet Soed zal vinden. Maar zo redeneren- e zou men met Mattheüs 6 vers 25 kunnen stellen dat de bijna ge lukte algehele vernietigingspoging van ruim zes miljoen vermoorde Jo den hun eigen wil zou zijn. Van een academicus mag men toch in ieder geval aannemen dat hij niet eenzij dig geïnformeerd is, en al ls hij het er niet in alles mee eens. op zijn minst mag dan toch een genuan ceerd oordeel verwacht worden. Badhoevedorp J. van der Velde UTRECHT Kardinaal Wille brands komt 3 februari naar Neder land. 21 februari wordt hij om 12 uur geïnstalleerd als aartsbisschop in de kathedraal van Utrecht. Voorlopig denkt hij geen hulpbis schop aan te stellen. Dit werd mee gedeeld door de vicarissen mgr. A. Vermeulen en dr. H. van Munster bij hun terugkomst van een twee daags bezoek aan de kardinaal te Rome. BOEKENVEILING TE AMSTERDAM Dinsdag 20 en woensdag 21 januari a.s. houden wij weer boekenveiling. Geveild worden enkele belangrijke bibliotheken w.o. de bibliotheken van Prof. dr. H. VAN OYEN, Bazel (Zwitserland) Ds A. VAN SCHERPENZEEL, Bunnik (U.) Ds JOH. DE WAL, Bruchterveld bestaande uit theologische, filosofische en historische werken, com mentaren. bijbelverklaringen, exegetische studies, theol.- en kerkhistori sche dissertaties (waaronder een grote verzameling werken over de Mid deleeuwen; beginperiode der Reformatie en de geschiedenis der Doops- gezinden) naslagwerken, woorden boeken etc. Daarnaast worden er ook zeer zeldzame 16e. 17e, en 18e eeuwse werken geveild, zoals de Verzamelde werken van Luther (1552), Calvijn, Me- lanchton, Beza, Reformatie, Nadere Reformatie. Reveil en Afscheiding (o.a. zeer vele werken van Hendrik de Cock). De rijk geïllustreerde cata logus (112 pag.) kunt u aanvragen door 2,50 te storten op giro 17.71.82 t.n.v. TON BOLLAND, v/h Van Bottenburg. Amsterdam. Kijkdagen: zaterdag 17 en maandag 19 januari. Inkoop van boeken - Taxaties Wij kopen gehele bibliotheken en kleine(re) partijen. Ook kunnen grote en kleine partijen aangenomen worden voor de boe kenveiling tegen zeer gunstige condities. Taxaties voor verzekering, erfenissen, boedelscheiding enz. worden door ons uitgevoerd tegen de vastgestelde tarieven van de Ned. Ver. van Antiquaren. BEËDIGD TAXATEUR Prinsengracht 493, Amsterdam, telefoon (020)-221921 ■A Lid Ned. Ver. van Antiquaren Intern, league of antiquarian booksellers Ned. Vereniging van Makelaars en Veilinghouders door Aldert Schipper 'Was Karl Marx een Satanist?' Deze vraag brandt reeds enige tijd in mijn hart, sinds ik een sierlijk boekje met deze titel op mijn schrijftafel heb liggen. De opmerkende lezer zal zich mo gelijk afvragen wat een satanist eigenlijk is. Welnu, er is de laatste tijd in het kader van de nostalgie een opleving van een soort anti godsdienst, het zogenaamde sata nisme, dat in de Middeleeuwen zijn bron schijnt te hebben. Dat zegt tenminste de voorman van de sa- tanisten. de Amerikaanse dr. An ton Szandor Lavey. Deze man doet alsof er een enorme beweging ach ter hem staat. In werkelijkheid bestaat zijn groep uit een handje vol mensen, die wel eens een ver zetje willen. Ze noemen zich sata- nisten, hetgeen schrik verwekt on der eenvoudige zielen. In het boekje, uitgegeven door de internationale raad van christelijke kerken en geschreven door Richard Wurmbrand wordt de vraag of ook Marl Marx satanist was met grote stelligheid bevestigend beantwoord. Wurmbrand voert een reeks argu menten aan. Bijvoorbeeld dat Marx dankbaar was voor de dood van een negentigjarige oom van zijn vrouw, omdat deze haar honderd oond naliet op een moment dat de familie Marx dat geld goed van pas kwam. Een ander bewijs dat Marx Satan aanbad is dat hij de Commune in Parijs verwelkomde in 1871. Een van de communards heeft eens ge zegd: 'God is onze vijand. Haat tegen God is het beginsel van de wijsheid'. Voorts droeg Marx zijn haar op een verdachte manier en verwerk te hij eens in een toneelstuk en kele ongelukkige zinnen. Zo zijn er nog wat 'bewijzen'. Richard Wurmbrand Het herinnert allemaal aan de pro- paganda-technieken die bekend zijn uit Oost-Europa (en andere dicta toriaal geregeerde landen). Het recept is simpel: je ondermijnt de goede naam van iemand en je denkt dat je daarmee ook zijn leer tegen- maakt. Dat na Christus ook Marx van dit foefje het slachtoffer wordt is eigenlijk een beetje te veel eer voor de communistische filosoof. Het blad Getrouw van de interna tionale raad van christelijke ker ken meldt gelukkig dat Wurm brand nog enkele aanvullende be wijzen heeft gevonden. Er staat een vergrote editie van het sierlij ke boekje op stapel, dat thans nog verkrijgbaar is bij de ICCC, Ant woordnummer 400, Bilthoven 2660. Van onze onderwijsredactle DEN HAAG Ook voor het studie jaar 1976-1977 zal het stelsel van gewogen loting worden toegepast voor de studierichtingen waarvoor men alleen door het lot toegang kan krijgen. Het stelsel komt erop neer, dat, evenals vorig jaar het geval was, de kans om ingeloot te worden groter is naarmate het elnd- examencijfer hoger is. Voor studenten, die vorig jaax zijn uitgeloot, en dit jaar weer mee Vandaag begint in Jeruzalem het tweede Israel-seminaar, een ont moeting van Nederlandse en Bel gische christelijke theologen en joodse theologen uit Israel. Ter Herkenning, tweemaandelijks tijdschrift voor christenen en joden onder redactie van ds. S. Gerssen en mgr. A. C. Ramselaar, biedt een uitgebreid verslag van het eerste seminaar. Prof. David Flusser uit Jeruzalem verdedigde daar 58 stelingen over het ontstaan van het christendom uit het jodendom, waarvan wij hier de eerste en de laatste citeren: 1 Jezus was een jood, leefde het joodse geloof en stierf ervoor. Hij was 'geboren onder de wet' (Gal. 4 4) en was niet van plan een hervormer van het jodendom te wor den. 2 Men kan Jezus' plaats in de jood se stromingen van zijn tijd nauw keurig bepalen. Hij heeft niets ge predikt of gedaan dat verzet of haat bij de farizeeën kon opwekken. Er is geen enkel verschil tussen zijn kri tiek op de farizeeën en hun eigen zelfkritiek. Indien hij zichzelf be schouwde als de Messias, dan was dat als de vervulling van de joodse verwachtingen en kon het geen re den worden voor spanning tussen hemzelf en het jodendom. 3 Jezus heeft geen nieuw Godsidee uitgevonden. Zijn God is de God van Israël. Gods genade tegenover zon daars en de naastenliefde zijn oud testamentische concepten en werden toendertijd voornamelijk door de farizeeën benadrukt. Zijn liefde voor de vijand is inderdaad een extreme eis, maar zijn godsdienstige begun stiging van hoeren en tollenaars en 'slecht gezelschap' schokte het jo dendom van zijn tijd minder dan het de christelijke maatschappij nu zou doen. Zijn onderwijs was persoonlij ke zedelijke verantwoordelijkheid is van betekenis en kon op revolutio naire wijze verstaan worden, maar werd toendertijd niet als subversief beleefd. Het viel nauwelijks op. noch bij joden, noch later bij christenen. Daardoor vinden wij van Jezus' per soonlijke boodschap nauwelijks enig spoor, reeds in het Nieuwe Testa ment, behalve in zijn eigen uitspra ken. 4 Jezus had een hoge dunk van zich zelf. maar uit de synoptische evan geliën kan niet afgeleid worden dat hij zichzelf als God beschouwde, en Illustratie uit het boek 'Antwoord'. daarom was zijn claim geen heilig schennis. 5 Jezus werd door de Romeinen als 'de Koning der Joden' gekruisigd. Degenen die hem aan Pilatus hebben uitgeleverd, waren Sadduceeën, le den van de priesteradel. In de sy noptische evangeliën worden de fa rizeeën nergens vermeld in het 'pro ces' van Jezus. De executie van de broeder van de Heer, Jakobus door de sadduceese hogepriester heeft de farizeeën zo razend gemaakt dat zij de afzetting van de hogepriester hebben bewerkstelligd. 6 Het feit dat Jezus als jood zich niet keerde tegen het jodendom, en dat joden hem niet ter dood hebben gebracht, was reeds voor die kringen in het vroege christendom, die een zelfbevestiging van het christendom nastreefden door zich af te zetten tegen het jodendom onverdragelijk: Een eerste symptoom daarvan her kennen wij reeds in de synoptische evangeliën, in kleine maar talrijke veranderingen waarin de tegenstel ling tussen Jezus en de joden en de joodse schuld aan Jezus' dood wordt aangedikt. 56 Christendom en jodendom zijn in feite één geloof. 57 Het christendom bergt in zich nieuwe mogelijkheden, indien het bereid is zichzelf te reinigen van anti-joodse tendensen. En niet alleen dat, maar ook zijn eigen tradities vanaf het begin kritisch te onder zoeken on daarbij zelfs niet terug te schrikken van een heronderzoek van het Nieuwe Testament. 58 Een gespannen verhouding met het jodendom was een historische noodzakelijkheid voor het christen dom om een wereldgodsdienst te worden voor voormalige heidenen. Die noodzaak bestaat niet langer. Het christendom kan zichzelf ver nieuwen vanuit de relatie met en geholpen door het jodendom. Dan kan het een 'menselijke' godsdienst worden. Antwoord 'Een prachtig en een verschrikkelijk boek' is de conclusie van dr. B. Riet veld in Centraal Weekblad, als hij 'Antwoord. Gestalten van geloof in de wereld van nu' bespreekt: Het lezen van dit boek werd voor mij een geloofsaanvechtingEr gaat een sterke suggestie van uit, dat de religie, ook de christelijke religie, of liever het christelijk ge loof, een menselijk verschijnsel is, dat uit de mens verklaarbaar is, en eigenlijk 'nergens op slaat'. Er is natuurlijk wel zo iets als visie op de werkelijkheid en een besef van gro te verbanden, maar zodra je dat na men gaat geven vervaagt het en is niets meer zeker. Er wordt algemeen geloofd. Dat lijkt zeker. Maar dat gene, waarin men gelooft, is vaag en allerminst zeker. Laat staan, dat men met enige zekerheid zou kunnen spreken van Hem, in wien men ge looft. In dit verband is het mij on- duidtelijk, waarom het boek 'Ant woord' heet. Waarop is het een ant woord? Een verschrikkelijk boek, het aller meest om de laatste kolom. Daarin geeft Sperna Weiland een wijsheid door van de Maori's op Nieuw- Zeeland: 'Goden sterven wanneer er geen katunga's (priesters) zijn om ze in leven te houden'. Sperna Wei land debiteert dan de enormiteit om dat te vergelijken met Ps. 22 4, waar sprake is van God, de Heilige, die troont op de lofzangen Israels. Is God er niet meer als de lofzangen zwijgen? Is God er niet meer als de kotunga zwijgt? Is God er niet meer als ik (dominee endus kotunga) niet meer in Hem geloof en daarom stop met preken? Is onze godsdienst dus een zuiver menselijk verschijn- willen doen. blijft het gemiddelde eindexamencijfer van vorig jaar van kracht. Een aantal door de regeringen van Suriname en de Antillen aangewe zen Surinamers en Antillianen hoe ven niet mee te loten en worden bij voorrang toegelaten. Rede dr. Beyers Naudé De rede van dr. C. F. Beyers Naudé, waarvan melding werd gemaakt in de rubriek Kerk in de Wereld van 2 januari, is thans volledig verkrijg baar. Hij is afgedrukt in het januari nummer van het BOA-Bulletin. Pasteurstraat 26. Leiden. PSALM een psalm, een lied op dinsdag, op de wijze van 'mijn God' ik doe mijn beklag over hen die voorgeven pas bevrijde volken te willen beschermen maar in feite willen ze niet anders dan opnieuw slavernij en een willige markt voor hun produkten overal stichten ze nieuwe Vietnams alsof één totaal geblakerde en ontbladerde getuige van onze berserikwoede niet voldoende was; experts van wereldwijde ruoordenaarsorganisaties melden zich naast huurlingen en wie vragen erom dan alleen altijd dezelfden, zwarthandelaren en drug-dealers, souteneurs en hoeren, nachttenthouders en chanteurs ik haat hun leugens hun kranten vol onbenul staan stijf van bedrog en ze geven zwart af ze leggen een gaswolk van leugen om ons heen en als ze die dan ook nog garneren met vrome bewoordingen en U erbij halen dan moet ik braken dagen van vrede mógen komen over de man die zijn naaste helpt over de man die opstaat tegen hu geweld gezegend de mens die U vertrouwt en nadat hij al him tronies gezieif heeff uw aangezicht zoekt gezegend de mens die opstaat en bekent een mens van te willeit zijij gezegend het kind dat tegen alle valse aanklacht in volhoudt het niet gedaan te hebben te Kampen. sel, dat tenslotte nergens op slaat? Een verschrikkelijk boek, dit prach tige boek! Taal 'Wie aan het eind van 1975 de situa tie van de verschillende kerken in ons land beziet, heeft weinig reden tot optimisme,' zo begint drs. N. Scheps de (als altijd zeer uitvoerige) kroniek in het oudej aarsnummer van het weekblad Kerknieuws. Wat hem het meest zorgen maakt, is dat de kerk steeds minder mensen met haar boodschap bereikt. Drs. Scheps: Daarvan mag ze zich nooit afmaken met het argument dat het evangelie nu eenmaal niet naar de mens is en dat wat zij verkondigt, dus maar bij een enkele weerklank zal vinden. Ze heeft bewogen te zijn met hen die ten dode wankelen en die bewogen heid zal haar ertoe moeten drijven om het evangelie verstaanbaar te maken. Ze zal de mens van 1976 in de taal van 1976 moeten uitnodigen om tot het heil te komen. Daaraan ontbreekt nog wel wat. Wie geregeld zowel kerkdiensten als kerkelijke vergaderingen bezoekt en dan eens probeert te luisteren met de oren van hen die nog nooit een kerk van binnen hebben gezien, kan er zich die 'buitenstaanders' niet aanwezig soms alleen maar over verheugen dat waren. Zouden ze dat wel geweest zijn, dan was dat waarschijnlijk voor het laatst geweest, want ze zouden er niets van begrepen hebben. De kerk mag de doorwerking van het evangelie niet belemmeren door het te brengen in een taal die bijna niemand meer verstaat. Een kerk die de mens van vandaag juist in zijn problematiek tegemoet komt op een wijze die hij begrijpt, zal tot de ontdekking komen dat velen het heil. dat hen eeuwig verblijdt, om niet willen ontvangen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK j Beroepen te Haaf ten (toez.)J. van' der Velden te Woerden; te 's-Gra^ vendeel: E. G. Boesenkool te lijnsplaat; te Opheusden (toez.): van der Post te Bergambacht. Aangenomen naar Zwolle: G. Vollebregt te Renkum. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Zufcphen: M. J^] Vos te Slikkerveer;naar Asperenh J. van der Schaft te Wilsum (W./t* Duitsland). 5Cl1 èer CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Lisse: J. J. de Jong^ol t>er GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor IJsselmondé en vooff Zeist: A. Hoogerland te Krabbendij-jJ, ke; voor Amsterdam-Centrum voor Utrecht: J. Karens te Opheus-JJ den; voor Poortvliet: J. Koster Barneveld. Lukas Vischer Dr. Lukas Vischer, directeur van 'Faith and Order', het theologischqUs departement van de wereldraad varepg kerken, komt op uitnodiging van deta- Berkelbach Fundatie naar Nederwe land, om in vier lezingen zijn in-gra drukken en zijn evaluatie te geveipei van de assemblee in Nairobi. Drie Vischer zal zijn lezingen (die grawa tis toegankelijk zijn) houden in depa; Duitse taal, donderdag 29 en vrijdafifs 30 januari, telkens om 16 en 19.3Qiuj uur, in het academiegebouw aan helper Domplein te Utrecht. Na de avond-hu: lezingen is er gelegenheid tot dis-lee cussie. £er Eva den Hartog Dankzij een actie van het dames- weekblad Margriet heeft majoor?» Eva den Hartog in Bangladesj d#° beschikking gekregen over een hall?1' miljoen gulden. Dit geld zal voor-?» namelijk worden besteed aan eer*35 huizenbouw- en 'resettlement'-pro-fei gramma in samenwerking met Ter-?31 re des Hommes Nederland. Het mi-*°< nisterie van hulpverlening in Ban-?111 gladesj heeft hiervoor reeds eenL stuk land beschikbaar gesteld. Ver-^: der zal het Leger des Heils met hec geld van 'Margriet' helpen bij de* bouw van een kleine kliniek in een afgelegen dorp in het Barisal-dis- trict, waar tot nu toe geen medische... hulp aanwezig is. De dorpsbewoners^ kunnen en willen zelf vijftig procent van de kosten van dit kliniek je dra-Pr gen. Majoor Den Hartog heeft haaEge adoptie-programma beëindigd. Hetde kostte te veel tijd en er waren tehe veel problemen. In totaal zijn dooro dit program ongeveer honderd kin-is deren naar Nederland gekomen. ine zit Byang Kato i« .SC De secretaris-generaal van de evanigi geUsche associatie van Afrika enni Madagascar, de Nigeriaan dr.ke Byang Kato (39) is verdronken bij be het zwemmen in zee. Hij was eenv< van de hoofdsprekers op het we-:st reldevangelisatiecongres, dat In g( 1974 in Lausanne werd gehoudenJm De organisatie, die hij sinds 1973 te diende als secretaris-generaal, is de b< evangelische tegenhanger van ies-lfca pan-Afrikaanse kerkenconferentle. I e<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2