Roomsen weer op een afstand SI Kerk in de wereld Vandaag 'Het Vredesberaad spreekt niet taal van de kerkmensen' Duitse tevredenheid over vijfde assemblee Kritiek op Vredesweek 1975: Kwart Amerikanen gelooft in astrologie FAMILIEBERICHTEN Protestantse school in Madrid erkend 'Samensmeden' congres Youth for Christ R.k. kerk 'kan weer praten met Mobutu' Het getuigenis en Nederland als gidsland Modern denken Structuren Van Niftrik VOORBUGANGEI Bejaarde Beierse dominees blijven in dienst DINSDAG 30 DECEMBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTE J door A. J. Klei Een aardige lezeres die mij af en toe schrijft om mijn mening te vragen over allerlei kerkelijke toe standen (ik kan het ook niet hel pen dat zij zich geen betere raad gever kiest» zette onder haar laat ste brief dit P.S.'Vindt u ook niet dat de oecumene gebaat is met de benoemde opvolger van Alfrink? Stel je voor dat die man uit Roer mond het geworden was!' Nu moet ik, geheel los van de ver diensten van de heer Willebrands, zeggen dat de avond waarop hoge gelovigen op het vaderlandse scherm kwamen vertellen wat ze van de nieuwe aartsbisschop von den, de roomsen voor mij op een flinke afstand stonden, In mijn da gelijkse doen zie ik voortdurend een paar roomsen om mij heen, ik treed hen vriendelijk en zonder eni ge vrees voor de brandstapel tege moet, ik sta er eigenlijk nooit bij stil dat 't welbeschouwd dwalende stakkers zijn, maar toen ik de 20- ste december naar de televisie keek, waren alle roomsen mijlenver van mij vandaan. Want wat nam een protestants oog waar? Een aantal alleszins volwas sen kerels, stellig niet van bestuur lijke en andere bekwaamheden ont bloot, zat enigszins beteuterd in de camera te kijken. De opvolging van Alfrink was eindelijk bekend, het v/as wel niet precies wat op hun verlanglijstje stond, maar dit viel toch wel mee, ze hadden het beroerder kunnen treffen en ze wa ren heus niet ondankbaar. Deze mensen vinden het kennelijk heel normaal dat iemand ver weg over en voor hen bedisselt en zich geen zier van hun keurig op papier gezette verlangens aantrekt. Ze zeggen zelfs nog dankjewel, 't had immers veel slechter kunnen uit pakken. Welnu, bij het aanschou wen van zo'n in kerkelijke hiërar chie gedrenkte houding worden roomsen weer het vreemde volkje uit de oude geschiedenisboekjes van de prot.chr. lagere school. Ik heb eens terloops opgemerkt dat een dergelijke gang van zaken net zoiets is als wanneer Billy Gra ham op z'n eentje zou uitmaken wie secretaris-generaal van - de her vormde kerk zal zijn. Stel je voor: dominee Van den Heuvel is 75 jaar. Een krasse baas, nooit te beroerd om vrolijk lachend voor de beeld buis zijn gedachten uit te dragen en nog altijd te vinden voor een de monstratie. Dit laatste wordt hem niet allerwege in dank afgenomen, maar voor 't overige geldt dat je weet wat je hebt en niet wat je krijgt. Dominee Van den Heuvel moet vol gens de regels zijn ontslag aanbie den. Dit wordt door Billy Graham aanvaard. Het moderamen van de synode maakt een geheime voor dracht en stuurt die naar Amerika. In de kerkbodes verschijnen opge wonden artikelen over de mogelij ke kandidaten voor de secretaris- generaalszetel in Den Haag. Link se vogels als Bert ter Schegget en Rochus Zuurmond vallen meteen af, die kant kijkt Billy niet uit en trouwens, wat zou je met deze lui opschieten? Zit de opvolger dan misschien in de hoek van de gere formeerde bond, zal drs. Exalto of ir. Van der Graaf in aanmerking komen? Ach welnee man, daar hoef je niet bang voor te wezen. Van der Graaf heeft nooit voor honderd procent achter Nixon ge staan en zoiets schijnt Billy Gra ham niet te vergeten. Nee, we moe ten eerder denken in de richting van iemand als dominee Spilt, die is wel bouder, maar heeft toch niet dat felle, begrijp je? En toen opeens, temidden van dit stichtelijk geredekavel, liet Billy Graham het stilzwijgen verbreken door het hervormd persbureau. Dit mocht melden dat dominee S. Kooi- stra de nieuwe secretaris-generaal geworden was. Dominee Kooistra die is toch niet zo jong meer? Hij is goed confessioneel en er valt best met hem te werken, luidden de eerste commentaren, 's Avonds zat voor de televisie een aantal nota bele hervormden enigszins beteu terd in de camera te kijken. De op volging van Van den Heuvel was eindelijk bekend. Het was wel niet precies wat op hun verlanglijstje stond, maar dit viel toch wel mee, ze hadden het beroerder kunnen treffen en ze waren heus niet on dankbaar DEN HAAG De kritiek op de Vredesweek 1975 is nog steeds niet verstomd. Het Interkerkelijk Vredesberaad (I.K.V.), dat namens negen kerkgenootschappen de week organiseert, zou volgens de cri tici niet de taal van de kerkmensen spreken. De vredeskrant is naar hun mening te agressief en te polariserend. De aktiemodellen, zoals de boycot van de Amrobank vanwege investeringen in Zuid-Afrika, zijn te hard. De krant is eerder bedreigend dan inspirerend, Van een onzer redacteuren HANNOVER 'Het rijke godsdienstige leven van de assemblee, de vastbesloten toewijding tot een verdiept geestelijk leven en tot de theologische arbeid hebben getoond dat er in het christendom in de wereld meer eenheid is dan vaak lijkt'. Deze positieve reactie over de assemblee in Nairobi is gegeven door de raad van de evangelische kerk in Duitsland. Dit constateert sekretaris dr. Mient Jan Faber in de decemberberichten van het I.K.V. Het beraad wil pro beren om opnieuw het vertrouwen te winnen van kerkelijke instanties en funktionarissen. Het I.K.V. wil de kerken overtuigen van de ernst waarmee het bezig is met de vraag stukken van vrede en ontwikkelings samenwerking en met de bijbelse in spiratiebronnen die daartoe aanzet ten. Genomen Dr. Faber schrijft: 'Wij voelen ons. eerlijk gezegd, nogal genomen, als we beschuldigd worden van het be drijven van hobbyisme. De vraag stukken zijn te ernstig om er je hob by van te maken, hoe zeer je ook met hart en ziel er bij betrokken bent. Het I.K.V. wil graag duidelijk maken dat het menens is. En wij ho pen van harte dat de kerken hun deuren zullen openhouden, ook voor de kritiek die het I.K.V. zal blijven geven op opvattingen en houdingen van kerken en kerkmensen. Maar dat is tegelijk ook een vorm van zelfkri tiek, omdat het I.K.V. zich rekent tot diezelfde kerken'. Nodig Uit een enquête hoopt het I.K.V. be leidsconclusies te trekken. 'Op een aantal punten is dat vast wel nodig,' Ki Dr. M. J. Faber aldus dr. Faber. 'Als ik mij de tal rijke telefoontjes voor de geest haal van mensen, ook bankemployées, die zeer geëmotioneerd te keer gingen tegen het verhaal van de Amro-boy- cot in de Vredeskrant, dan denk ik: hadden wij dat niet anders moeten doen, pastoraler misschien, dus met veel meer begeleidende tekst erom heen?' Volgens dr. Faber wordt de span ning tastbaar. 'Het is veel gemak kelijker solidair te zijn met de ver re naaste in de derde wereld, dan thuis de eigen samenleving onder kritiek te stellen en veranderingen te accepteren'. De raad, voorgezeten door bisschop D. Helmut Class, meent dat de vijf de assemblee nieuwe mogelijkheden heeft aangewezen voor een over winning van de politieke en theolo gische meningsverschillen. De Duit se kerkleiders vinden dat de assem blee met name de weg gewezen heeft die een einde kan maken aan het tegen elkaar uitspelen van po litieke betrokkenheid in de maat schappij en trouwe verkondiging- van het evangelie. De raad van de evangelische kerk heeft de leiding van de conferentie van kerken voor geheel Afrika uit genodigd voor een gesprek over de nucleaire samenwerking tussen West-Duitsland en Zuid-Afrika. De raad heeft hiertoe besloten, nadat in Nairobi reeds over dit onderwerp ge sprekken met de Afrikaanse kerken waren gevoerd. 'De burgeroorlog in Angola en de dreigende gewelddadi- geconfrontatie tussen de rassen in verschillende Afrikaanse landen, verplichten de kerken tot medewer king aan vreedzame oplossingen', zegt de raad in zijn kommentaar. 'Daar andere wegen met zekerheid tot onmetelijke rampen moeten voe ren, verdienen de in Nairobi gege ven aanwijzingen voor mogelijkhe den tot het verhinderen van deze ontwikkeling de grootste aandacht. De raad beschouwt de geschilpun ten, die in het begin van de assem blee in Nairobi aan het licht traden inzake een nucleaire samenwerking tussen de bondsrepubliek en Zuid- Afrika in dit licht.' De raad betoont zich tevreden over het besluit van de assemblee om bij zondere aandacht te geven aan de toepassing van de mensenrechten in de staten, die meegedaan hebben aan het akkoord van Helsinki. UIT VAN LEZERS Hooghartig Met instemming las ik het artikel van de heer Scheps in Trouw <23/12). Het trof mij ook dat minis ter Van Doorn 'met wat hooghar tigheid' (Scheps» sprak over de Molukkers. Het was een gesprek dat getuigde van weinig diplomatie. Wij hebben al eerder gemerkt dat deze zogenaamde progressieve mi nister weinig begrip kan opbrengen voor inspraak en democratisering. Het zou hem eer doen dit eens te erkennen. Dan zou hij ook deze min derheidsgroep gelegenheid geven zich uit te spreken en niet als een verloren groep op zij te schuiven. Of spelen hier bij de minister ande re motieven dan bij andere akties, zoals Chili, Angola etc. en komt de roep van de Molukkers hem niet ge legen in zijn politiek systeem. Ge lukkig, dat minister Van Doorn hier niet het laatste woord heeft. Amsterdam A. v. d. Bos Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één bant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaktie: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag Tel 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Hoger onderwijs In Trouw van 18 dec. '75 wordt de suggestie gewekt dat met name het hoger beroepsonderwijs wel een bij uitstek dure vorm van onderwijs is. Wat de technische hogescholen en de hogere technische scholen bétreft wijzen de cijfers anders uit. De stu diecommissie Schlösser becijferde, dat op basis van het prijspeil 1970 een TH-student jaarlijks 23.000 kostte, een HTS-student slechts 5.500 per jaar. Als men aanneemt dat ca. 50 procent van de kosten van de TH-student een gevolg zijn van de onderzoekstaak van de TH kost een TH-student jaarlijks nog 11.500, maar lieftst meer dan het dubbele van een HTS-student. Als men hét rendement van de opleiding meeneemt (HTS op ca. 90 procent, TH ca. 60 procent in 1970, thans in beide gevallen waarschijnlijk klei ner) dan kost een TH-student jaar lijks 3 x zoveel als een HTS-student! Als Van Kemenade bezuinigen wil dient hij het W.O. in te richten zoals het HBO onderwijs en niet omge keerd! Borne (Ov.) B. H. Kraaijenbrink Kerk en MPLA Het is bekend dat ondanks sommi ge goede pogingen in de westerse wereld de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt. Dat komt voor al door ons 'vrije spel der economi sche krachten'. Is het dan een won der dat landen als MPLA-Angola hulp uit communistische landen aan vaarden? De daaraan verbonden po litieke risico's ('sovj et-imperialis- me') worden verkleind door de ver schillen in de communistische we reld. Zo kunnen bijvoorbeeld de lan den van Indo-China een zelfstandi ge koers ten opzichte van Peking en van Moskou varen. Voor al deze landen biedt het één of andere com munisme een betere toekomst dan één of a.nder westers neo-kolonialis- me. Als men met behulp van het atheïstische Rusland, Hitier heeft kunnen verslaan behoeft men ook geen bewaar te hebben om met communistische hulp het neo-kolo nialisme te verslaan. Amsterdam Dirk Veenstra PRINCETON (RNS) Twee en twintig procent van de Amerikanen gelooft in astrologie, zo blijkt uit een Gallup-onderzoek, begin oktober gehouden. Vier en twintig procent leest elke dag de sterren-voorspel lingen in zijn krant en 77 procent weet het sterrenbeeld, waaronder hij of zij geboren is. Twee maal zoveel vrouwen als mannen hechten waarde aan de voorspellingen. Verder geldt: hoe jonger, hoe (bij)geloviger. Tus sen kerkelijk meelevenden en niet- kerkelijk meelevenden is geen be langrijk verschil. Van de 1500 kran ten in de Verenigde Staten hebben 1250 een dagelijkse astrologische ru briek. DRIEBERGEN Het 'Komitee kerken voor Angola' heeft aan de kerken in de Verenigde Staten een verklaring gestuurd, waarin ge vraagd wox-dt te protesteren tegen de buitenlandse inmenging in Ango la en waarin wordt opgeroepen tot politieke en materiële steun aan het Angolese volk en de MPLA Een dergelijke verklaring stuurde het Komitee vorige week naar de Ne derlandse kerken. MADRID Na lange onderhande lingen heeft de protestantse middel bare school El Porvenir te Madrid erkenning gekregen van het Spaan se ministerie van onderwijs Aan een jarenlange discriminatie is daar mee nu een einde gekomen. Deze school, waaraan ook een inter naat verbonden is, is de enige instel ling voor voortgezet protestapts on derwijs in Spanje. Zij telt thans 420 leerlingen. El Porvenir werd in 1898 gesticht door de Duitse zendeling Fritz Flied- ner. Onder het Franco-regime on dervond de school grote moeilijkhe den. In 1955 werd El Porvenir zelfs door de politie gesloten. Protesten Uit vüe landen bewerkten, dat de school weer heropend werd, maar de Spaanse autoriteiten bleven haar be schouwen als een illegaal instituut. Pas in 1973 kreeg de school een le gale status als 'niet-katholiek gods dienstig centrum'. (Van een onzer medewerkers) ZAANDAM Ruim driehonderd zestig jonge mensen maken tussen Kerst en Nieuwjaar in Zaandam 'Samensmeden' mee. Deze conferen tie is een jaarlijks gebeuren en het grote aantal plaatselijke Youth for Christ-medewerkers toe te rusten voor hun evangelisatiewerk onder leeftijdgenoten. Dé conferentie wordt gehouden in samenwerking met de classis Zaandam van de ge reformeerde kerken. Thema is, naar aanleiding van een woord van de apostel Paulus: Terwijl de werke lijkheid van Christus is'. Eén van de sprekers op 'Samensmeden' is ds. Pieter Boomsma, predikant te Mar ken. Ds. Boomsma: 'Als Paulus beweert dat het christelijk geloof om Chris tus draait, doet hij dat vechtend te gen afleidingsmanoeuvres. In onze tijd zou hij vechten tegen afleiders fris: voortdurende doop-discussies, sleurgeloof en krampachtig proberen toch vooral met je evangelisatie werk 'in' en 'bij de tijd' te zijn. Om dat Christus de zaak is waarom al les draait zullen 'alle machten' zich bundelen om Hem te vertroebelen met behulp van afleiders als ener gie- en tijdvretende zaken, die de eenheid en het wederzijdse vertrou wen aantasten. Daarom hebben christenen elkaar nodig ter correc tie, bemoediging en verheldering.' De avondprogramma's zijn tevens afgestemd op de leden van de Zaandamse kerken. De eerste avond maakten 200 mensen van deze gele genheid gebruik. Andex-e onderwer pen op 'Samensmeden' zijn: evan gelisatie in een na-christelijkp tijd, geestelijke gezondheid en occultis me. KINSJASA De r.k. kerk in Zaire 'kan weer praten met president Mo butu', aldus mgr. Yungu, voorzitter van de bisschoppenconferentie van Zaire in een gesprek met he.t Belgi sche weekblad Spectator. Begin dit jaar trad de overheid scherp op tegen de kerk. Christelij ke namen werden verboden, alsmede de christelijke jeugdbeweging, pu bliciteitsmedia, de godsdienstlessen. De theologische faculteit van Kin- sjasa moest verdwijnen. Er is echter een betere verstandhouding geko men. Via radio, tv en pers worden geen aanvallen meer gedaan op de kerk. Bij een bisschopswijding in september werd niet meer geëist, dat voor de wijding eerst de insig nes van de officiële beweging van Zaire, de MPR, werden opgelegd. Anderzijds heeft de kerk het recht van de staat erkend om scholen i.e beheren. De kerk in Zaire steunt nu veel meer op de inzet van leken. Dat ver eist een hele omscholing. Op dit ogenblik is er een vacuum in het bin nenland. 'Onze prioriteit is daarom de vorming van lekenleiders voor de dorpsgemeenschappen.' aldus mgr. Yungu. Er wordt een cursus gelan ceerd met afwisselend twee maan den in het vormingscentrum en twee maanden in het .eigen milieu. Deze mannen zullen door de gemeenschan gekozen zijn. Als tweede prioriteit is gesteld de omscholing van de vrou welijke religieuzen, die beter moe ten worden voorbereid voor nieuwe diensten, zoals het godsdienstonder richt buiten de schooltijd. door Aldert Schipper Angola In Trouw/Kwartet van 18 dec. trof ik een 'commentaar' aan, waarvan ik met enige verontrusting kennis heb genomen. U vindt het bemoedigend dat er in de VS mensen opstaan die de hulp aan bevrijdingsbewegingen in Angola willen opschorten. In de VS bestaat de vrijheid om dit te doen. Ik zou het bemoedigend vin den als deze vrijheid ook in Rus land bestond. U weet even goed als ik dat deze vrijheid in een dictato riaal geregeerde staat ten enenmale ontbreekt. Ik dacht dat het nu juist op het terrein van de pers In de vrije landen lag om aanhoudend er op aan te dringen dat ook de Rus sen hun hulp behoren op te schor ten. Het ligt m.i.z. op uw weg om ons er op attent te maken dat wij ons niet moeten laten manoeuvre ren in een situatie waarin wij to taal afhankelijk worden. Als uw commentaar ons daarop gewezen had had ik het bemoedigend gevon den. Er is een marxistische-socia- listische visie op de mens en sa menleving enerzijds en een Bijbelse anderszijds. Een visie die uitslui tend resulteert in de dictatuur en een visie waar Bijbelse normen aan ten grondslag liggen en wel. in het kader van dit onderwerp, die van gezag en vrijheid. Door daar aan voorbij te gaan bent u in uw voorlichtende taak schromelijk te kort geschoten. Voorburg Ook de Amerikaanse kerken heb ben hun Getuigenis. Wij hebben er eerder dit jaar over geschre ven. Het is opgesteld door acht tien theologen, onder wie enkele van wereldfaam, zoals Peter L. Berger, William Sloan Coffin en Randolph Nugent. Nugent is de meer dan boomgrote buitenland- secretaris van de Amerikaanse raad van kerken. Om de verwondering van de lezer, dat uit deze hoek een 'getuigenis' komt, nog wat te vergroten, laten wij hier nog een stuk volgen van hetgeen in Amerika genoemd wordt het Hartford Appeal. De 18 begin nen hun verklaring met de stelling dat de kerk op het moment verlamd wordt in haar taak in de wereld doordat zij het gevoel voor het bo venwereldse lijkt te hebben verloren. Dit verlies komt volgens de 18 tot uitdrukking in een aantal thema's die weinig weersproken worden door dat zij een schijnbare logica bezit ten. De achttien theologen noemen 13 punten die zij verwerpelijk achten. Het moderne denken zou superieur zijn aan de vroegere opvattingen van de werkelijkheid en daarom zou het moderne denken maatgevend zijn voor het christelijk geloof en leven. Een volgend punt: Religieuze taal slaat alleen op de menselijke erva ring en nergens anders op. omdat God de nobelste schepping van de mens zou zijn. De achttien zeggen hierop dat religie weliswaar ook Harvey Cox een menselijke projectie is, maar wij verwerpen de bewering dat het niets méér is. Hier staat niets an ders dan Gods werkelijkheid op het spel. Wij hebben God niet bedacht; God heeft ons uitgevonden'. De achttien leggen voorts de vinger bij de opvatting dat Jezus alleen begrepen kan worden in hedendaag se vormen van humaniteit. Dit zet de zaken volgens de theologen op hun kop. Zij verzetten zich tegen het idee dat alle godsdiensten gelijk waardig zijn. Ook maken zij be zwaar tegen het denkbeeld dat red ding opgaat in verwerkelijking van iemands eigen mogelijkheden en trouw aan zichzelf. 'Wij stellen dat er buiten God geen redding is', aldus de 18. Een opvatting die de theologen ver werpen is dat instituties en histori sche tradities onderdrukkend zijn en ons voluit mens-zijn in de weg zou den staan. Volgens deze opvatting moeten instituties, zoals de kerk, eerst opgeruimd worden, voordat we waarachtig godsdienstig kunnen le ven. De 18 geven toe dat instituties vaak onderdrukkend zijn, maar zon der vaste structuren zou het mensen leven een chaos worden en zou de mens het slachtoffer worden van een nieuwe slavernij. De achttien theo logen weren zich tegen de gedachte dat de nadruk op Gods transcenden tie (buiten- en bovenzinnenlijkheid) het maatschappelijk engagement van de gelovige in de weg zou staan. Een volgende onjuiste verondei'stel- ling vinden de achttien dat de strijd voor een betex-e mexisheid zal leiden tot het koninkrijk Gods. Zij geven toe dat het vechten voor menselijk heid een absolute voorwaarde is voor de christen en dat dit gevecht ge ïnspireerd wordt door het bijbelse uitzicht op Gods koninkrijk. 'Maar onvolmaakte mensexx kunnen geen volmaakte maatschappij bouwen. Het koninkrijk Gods gaat uit boven elk denkbaar Utopia. Het laatste punt waar de achttien verzet tegen aantekenen is de mening dat de vraag of er na de dood nog hoop is er niet toe zou doen bij het christe lijk geloof. Volgens de theologen is dit een capitulatie voor het moderne denken. 'Indien de dood het laatste woord is, heeft het christendom ook niets te zeggen over waar het in het leven uiteindelijk om gaat. Wij ge- loven dat God Jezus uit de doden deed opstaan en zijn er van verze kerd dat noch dood noch leven, noch engelen noch overheden, noch mach ten, noch tegenwoordige, noch toe komende dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods welke is in Christus Jezus on ze Heere. De lezer kan het zelf vaststellen. Het is een orthodox getuigenis, waar professor Van Niftrik vast en zeker zijn handtekening ook onder had willen zetten. Opmerkelijk is dat het debat in de Verenigde Staten toch heel wat meer niveau heeft dan in ons land op het Getuigenis volgde. Een stuk je van die Amerikaanse discussie staat in een van de laatste nummers van Christianity and Crisis, het blad dat nog is opgericht door de chris tensocialist Reinhold Niebuhr. In dat nummer van Chxistianity and Crisis reageert onder meer Har/ey Cox op het appeal. Hij gaat er niet tegen in. Hij zegt dat hij sommige stuk ken wat te absoluut vindt maar dat hij ze niet verwerpt. Hij voegt aan de dertien punten van de achttien er nog eens vijf toe. Die wil ik de le zer niet onthouden, omdat die weer spiegelen wat in de moderne Ame rikaanse theologie van het moment aan de orde is. Cox noemt als eer ste punt van verzwakking en verval sing dat God de Almachtige een spe ciaal zwak zou hebben voor Ameri ka en dat God aan Amerika een spe ciale taak zou hebben opgelegd, een bijzonder doel zou hebben gegeven of een uitzonderlijke relatie met dat land zou hebben. Cox noemt een vol gende actuele dwaalleer: het idee dat de blanke theologie en de kerk in het Westen als het wax-e de hoofd stroom zou zijn. Pxxnt drie van Cox' tegenwoordige ketterijen is de op vatting dat redding voornamelijk een persoonlijke zaak is tussen God en mens. Harvey Cox noemt alè vier de dwaling dat de kex-k de helft van haar leden, de vrouwen, uitsluit van een volwaardige rol. En het vijfde punt van Cox is dat de kerk zich overal laat opschepen met de rol van de bewaarster van orde, tradi tie en decorum. Het is een niet onbelangwekkende discussie. Het zou interessant zijn, de elementen van Cox eens nader in de Nederlaxxdse situatie te ovex-we- gen. Zouden racisme en sexisme hier even hoog op de lijst der ketterijen staan als in de VS? En ons natio nalisme wordt het langzamer hand niet eens tijd om kritisch te kijken naar termen als 'civiel Eux-o- pa' en 'Nederland gidsland', die som mige Hagenfiai's in de mond be storven liggen? Is het niet met een wat te gemakkelijke gerieflijkheid dat wij ons aandienen als een voor beeld voor hoe het in de wereld zou moeten? DE HERDER VAN DE WOOR Prediker trachtte te vinden aangename woorden, op te schrijven wat juist is, v/oorden van waarheid. De woorden van wijzen zijn als prikkels, als in de muur geslagen spijkers waaraan de voorraad hangt; door één herder gegeven. (Prediker 12,10,11) De xxitdrukking 'aangename den' kan ons hier even doen kenaangenaam? Dat kan de si wekken van iemand die er op n om zxxlke dingen neer te schri die de mensen van te voren al vinden. Zo vanuit de regelOm i genomen te worden moet men genaam zijn. Wat er volgt verdi lijkt echter zijn bedoeling. Het om de juisthèid van wat gt wordt, en vooral de waarheid, waarachtigheid. Dan zijn wooi als prikkels, die eexi mens wal en waakzaam maken, dan kunne iets dragen, de voorraad, de tocht, waarvan een mens leven Van woordexx alleen kan een n niet leven, maar wel van wooi die iets vasthoxxden, die iets drs I die draagkrachtig zijn om lijkheden te omschx-ijven. We lijkheden die samenhangen me J zin van het leven. En dan verscl daar ineens het beeld van de der. Onverwacht staat er iei achter al die woorden. Hij x aaxxgéduid met een funktie die aanspreekt. De goede herder, de schapen ter harte gaan, zo schrijft de Heer hem zelf. Exx n ten we xxiet zeggen: Zichzelf! Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Valkenswaax'dG. gel te Wax-ns; te Epe en te IJsD( muiden: J. Maasland te Middel! ;l nis: te Nunspeet: B. M. Meijnf111 te Lunteren. Aangenomen naar Oirschot: Roldanus laatstelijk zendingsp te Ndoungeué te Kameroen, woifö de te Laren N.H. Bedankt voor Eindhoven: H. P. nema te Blax-icum. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Lopik: J. B, v. d. Brink te Nieuwleusen; Rotterdam Z.: P. Reedijk te Vc schoten.- CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-Oost: Bijkerk te Enschede-Oost. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Kruiningen en te Wa uj ningen: J. van Haaren te Am foort; te Sioux Centre (USA) Venerna te Drachten. Bedankt voor Wolphaartsdijk: Ligtenberg te Terwolde. OUD GER. GEM. Bedankt voor Den Haag: M. Pa> hulppred. te Krimpen a d. IJssel, Ot cl- Hans Küng Tien Westduitse rooms-katholl theologen onder leiding van H Urs von Balthasar bereiden eexx bi voor, waarin zij huxx kritiek publl ren op 'Christ, sein', de in 1974 x schenen bestseller van Hans Kü Het boek van de tien theologen x schijnt in het voorjaar bij Gxii wald in Mainz en draagt tot 'Diskussion um Hans Küngs C sein'. Küngs aanbod om zelf een drage te leverexx, werd door de afgewezen. Het initiatief van H Urs von Balthasar komt de W< duitse bisschoppen niet ongeleg ie Reeds ixx hun voorj aai'svergadei van 1975 hadden zij bedenkingen uit tegen Küngs opvattingen over ar drieëenheid, de christologie, de k en de sacramenten. In hun herfstx gadering spraken zij uit, dat Küieil 'Christ sein' correcties beho fd Küng werkt zelf aan een vervi boek, dat zal handelen over het loof in God. J. H. A. Bücking De jongste deken in de r.k. kerk Nederland is thans de 34-jai oi jeugdpastor J. H. A. Bücking Stadskanaal. Via een profielscb is hij benoemd tot hoofd van het' kenaat Musselkanaal. Hij zal da i naast zijn jeugdpastoraat blij) xkf vex-vullén. Een dekenaat is een grrpoL parochies, te vergelijken met classis in de reformatorische ken. De deken (oorspronkelijk controlerende functie namens de schop) wordt thans vooral gezien de bindende en stimulerende fig' voor heel de zielszorg in zijn det naat. MUNCHEN <EPD» Vanwege tekort aan predikanten heeft de ding van de lutherse kerk van Bei rexi een bex-oep gedaan op de ou<" dominees. Hun is gevraagd om g gebruik te maken van hun recht, op hun 65e jaar emexltaat aan vragen, maar indien mogelijk tot hun 68e jaar aan te blijven. wacht wordt, dat het tekort in geval tot 1980 blijft bestaan. Ve so b!e g$ew i oe lel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2