Elke week wordt naar deze kerkbode gegrepen ai GEREFORMEERDE bijbel terug,, KERKBODE Uit de kerkbladen Vandaag Russen verontrust over Nederlandse r.k. katechismus 'Maar voordat ik hier kwam, was God er al' 'Youth with a Mission' start trainingsschool Boeddhistische monniken in Z.-Korea afgetuigd VOORBUGANGEI Amerikaanse kerke moeten bezuinigen I MAANDAG 29 DECEMBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTE' Dominees maken kwaliteitsblad 56jaargang no.6 (ippf npi pofpp door Ton van der Hammen In en om Rotterdam werken dominees met singuliere gaven. Singulier dan vooral op het journalistieke vlak. Ze hebben in een jaar of vijf hun kerkbode opgewerkt tot een kwaliteitsblad, waar elke week, u kunt het geloven of niet, naar wordt gegrepen. En dat kan je helaas van de meeste kerkbodes niet zeggen. Wekelijks orgaan van de Gereformeerde kerken van Rotterdam en omgeving Naam: heel gewoon Gereformeerde Kerkbode van Rotterdam en omge ving. Aantal redacteuren: zes. Eind redactie: ds. S. van der Veen, Krim pen aan den IJsseL Redactiesecreta ris: ds. A. J. Janssens, Rotterdam. Deze twee vormen het 'management' van de zaak. Iedereen die geen vreemdeling is in het kerkelijke Jeruzalem weet, dat het met het gemiddelde kerk bodeniveau nogal droevig is gesteld. Je hebt er wel wat redelijk tot goede bij, maar onder de duizenden kerk bodes die periodiek van de persen, dan wel uit de stencilmachines rol len zijn dat toch echt wel witte raven. De dominees die ik net noemde zijn er heel dynamisch tegenaan gegaan. Ze werken met themanummers, schuwen het interview niet en weten gastschrijvers van naam te strikken. Ze vatten him taak in één woord professioneel op en allesbehalve als een soort sluitpost, zo van: o ja, ook de kerkbode nog. Schaar en lijmpot Eerst was er voor een aantal gere formeerde kerken in en om Rotter dam een kerkbode van het traditio nele soort. U weet wel: zo een die begint met een meditatie en ver volgt met een algemeen gedeelte, waarin dominees uit het ressort bij toerbeurt de een is daarin trou wer dan de ander hun zegje kun nen doen. Toch wel een beetje te hooi en te gras-werk, waarbij onder het motto: Teneinde raad, dan wel: Het gemak dient de mens, schaar en lijmpot nogal eens te hulp wor den geroepen. Het heet dan: 'In dat en dat blad lazen we een uitstekend artikel van die en die, dat we in zijn geheel overnemen'. Tenslotte dan de predikbeurten, de wijkbe- richten soms vele kolommen lang (oninteressant voor wie het niet aangaat, dus iedereen buiten die wijkgemeenten), wat advertenties en dat was dan weer dat. Enfin, u kent dat type kerkblad wel. Wie weet valt het in uw eigen bus. Niet alzo Rotterdam. Het keerpunt daar kwam vijf jaar geleden, toen de drukker failliet ging. Beraad volgde. Ook het oordeel van ge meenteleden werd gevraagd. Resul taat: een nieuw, klein en handig for maat kerkbode met 16 pagina's 'al gemeen', waar alle partners hun eigen gestencilde wijkberichten (8 pagina's) in nieten. Die partners zijn dan Rotterdam-centrum, Delfsha- ven, Zuid (Katendrecht), Capelle én Krimpen aan den IJssel. Bij elkaar dus 24 pagina's leesstof, die de moei te waard is. Open deuren Want het redactionele dominees- team, dat elke week een ander the manummer produceert, schrijft pret tig leesbaar en begrijpelijk. Daarvoor trekken ze er ook op uit voor vraaggesprekken. Met steeds meer plezier, mogen ze wel zeggen, ook al omdat ze overal deuren open krijgen. Zo waren ze bij bisschop Simonis om zijn visie te horen over oecumene, bij de (vorige) Rotter damse burgemeester over het gezag, bij dominee Lukito Handojo over tweerichtingsverkeer in de zending en ze zagen er zelfs geen been in bij prins Claus aan te kloppen om met hem over ontwikkelingssamen werking te praten. Voor de interviews hebben de kerk boderedacteuren zo hun eigen tech niek ontwikkeld. Ze gaan er door gaans met twee man op uit, waarbij de een hoofdzakelijk vraagt en de ander noteert. De man van de no tities schrijft ook het verhaal, in overleg met de vragensteller. Voor deel: je diept meer uit, doordat de een de ander aan kan vullen. En, vinden de dominees, in zo'n driege- sprek kom je ook vaak tot een gro tere openheid. Gastschrijvers Belangrijk zijn ook de bijdragen van gastschrijvers, die van tijd tot tijd worden geplaatst. Zoals bijvoorbeeld van ds. A. D. R. Brussaard over ho mofilie en van dr A. H. van den Heuvel over versobering. De gast schrijvers krijgen heel exact op over welke facetten hun bijdrage moet gaan, zodat het in de gebruikelijke serie van drie artikelen waarmee in een probleem wordt doorgedrongen ook precies past. Hun 'honorarium' is maar een jodenfooi, maar goed, het lukt tot nu toe altijd. Onderwerpen genoeg. Themanum mers ontstonden over vrede, zen ding, oecumene, nieuwe levensstijl, bijbel vertalen en verspreiden, ge zag, verontrusting, de derde wereld. Op stapel staan de redactie werkt ver vooruit nummers over ar beidsethos, geloofsoverdracht, het ge heim van de gemeente, Nairobi, de nieuwe theologie, de christelijke pers. Geen onderwerp wordt uit de weg gegaan. Positief Het kerkblad nieuwe stijl werkt po sitief in de gemeenten. Ook onder buitenkerkelijken, wat bleek toen in Krimpen bij wijze van proef, zo u wilt: als een evangelisatie-injectie, een aflevering van de kerkbode, eens huis aan huis werd bezorgd. Er wordt over gepraat, nader over ge preekt, kringen gaan er dieper op in, randkerkelijken voor wie het blad vaak nog de enige communicatielijn met de kerk is houd je misschien nog wat vast. Dat laatste geldt alweer al leen voor Krimpen, waar de kerke- raad het heilzame besluit heeft ge nomen alle ingeschreven leden de kerkbode te sturen en van het vrij willige abonnement af te stappen. Dit zou eigenlijk in alle gemeenten moeten gebeuren, al betekent het een heel bedrag. De tijd die in elk nummer gaat zitten valt mee. Ongeveer een halve dag per man per week, wat kan door een goede taakverdeling. Door behoorlijk vooruit te werken kan er bovendien geschoven worden. De dominees Janssens en Van der Veen doen het werk met plezier en noemen het hun lïieüwé levensstijl Hr is o/> de aarde genoeg voor ieders behoefte maar niet voor ieders begeerte nuttige hobby. De een: ik was altijd al een schrijvende dominee en de an der: ik heb vroeger voor de keus ge staan: predikant of journalist; werd in Groningen destijds door Bruins Slot voor Trouw gevraagd. Vijfduizend Uitbreiding van het aantal lezers blijft ook bij dit blad een zaak van de hoogste prioriteit. Ondanks veel lief dewerk eraan houd je vaste kosten die blijven stijgen. De kerkbode moet niet veel duurder meer worden dan 7,50 per jaar. Er zijn nu zo'n vijf duizend abonnees, maar de hele Rot terdamse agglomeratie zou er onge veer zeventienduizend kunnen ople veren. Dus ook: onderhandelingen hier en anderhandelingen daar. Werk van lange adem, waarbij heel wat problemen opdoemen. Hopelijk kunnen die hindernissen in de toekomst worden genomen. Want dit kerkblad is echt fijn, heeft een duidelijke functie in de gemeente en dus recht op een toekomst. Het ver dient ook navolging. Misschien in de vorm van samenwerking door uit wisseling? Voorwaarde blijft altijd dat het een regio bedient, of een grote stad in zijn geheel. Wie er meer van wil 'weten moet zich maar eens in detail laten voorlichten en een paar proefnummers aanvra gen bij redactiesecretaris ds. A. J. Janssens, Rochussenstraat 269b, Rot terdam. Het zullen dan wel nummers van de toekomst worden, want oude zijn bijna allemaal weg. En graag betalen: twee kwartjes per stuk. Want voor niets gaat de zon op. UIT VAN LEZERS Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Israël (2) De predikant Bosma wenst meer be grip voor Israël in de strijd 'tegen een overmacht van cynisme en god geklaagde vijandigheden'. De V.N.- resolutie, die zo revolutionair het zionisme veroordeelt als racisme, is niet uit de lucht komen vallen. De 'terreurdaden' tegen Israël worden immers verre overtroffen door de terreur van Israël zelf, die keer op keer ln de V.N. is besproken en aan de kaak gesteld. Ik begrijp werkelijk niet, hoe je als Jood het hart hebt, rustig te willen wonen op het gebied en bezit van een ander en dat je in alle ernst verwacht dat 'het geweten van de wereld' dan wel zal zorgen dat je daar veilige grenzen houdt. Zou God dat goedvinden? Lezend in Amos 5 dacht ik van niet. Renkum Jr. W. Tj. Binnerts Groot Zo, dat weten we dan al weer. Den Uyl is een van de grootste minister presidenten die Nederland heeft ge had. Staatssecretaris Van Dam zegt het. Je denkt dan aan het gezegde: Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. De minister-president is nog niet uitgediend. Daarom zal de praktijk uitwijzen of hij werke lijk groot was. Maar het kabinet- Den Uyl was niet groot toen het God uit de troonrede liet vallen. Wisten onze ministers dan niet dat God al leen groot is en Hij ook in 's lands zaken gekend wil worden? Of heb ben we Hem afgeschreven? de Bilt Van een onzer verslaggevers UTRECHT De 'Nieuwe Katechismus' van de r.k. kerk in Neder land is in het Russisch vertaald en circuleert ondergronds in de Sowjetunie. FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456. Postbus 859. Redaktie: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 Postbus 948. DEN HAAG LEIDEN: Parkstraat 22. Den Tel 070 469445 Postbus 101 ZWOLLE GTONiNGEN. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200 17030. Postbus 3 G. v. d. Hoeven Kerk en MPLA (6) Waaromniet een neutraal standpunt, en hulp aan de kerken in het gebied, bezet door de FN AL en UNITA, en ook bezet gebied der MPLA? Waarom niet een neutraal standpunt, maakt men niet dezelfde fout door zich te binden aan de MPLA als de Katholieke kerk door zich te binden aan het vroegere Portugees bewind? Merkwaardig vind ik ook dat in de oproep met geen woord gesproken wordt over de hulp van Rusland. Wordt hier niet een politiek doel nagestreefd (steun aan MPLA) en geen steun aan het arme Angolese volk? Amsterdam W. F. de Koning Kerkelijke jeugd Het aantal door de kerkelijke jeugd blijkens een enquête van het jonge renblad 'Weerwoord' op de WD uit gebrachte stemmen is 'ronduit opval lend' (Tr. van 18 dec.). Toch niet vanwege de voorkeur en het in extenso vermelde aantal voor treffelijke eigenschappen der open bare school volgens art. 11 var het partijprogram? Zou je bij een ver kiezing je stem uitbrengen op de WD-lijst, och dan zet je de doop belofte maar even op een zijspoor. Als minister-president komt Wiegel zelfs boven Den Uyl, maar zei de grote liberale voorman Thorbecke niet: Hij ls geen staatsman die mooie redevoeringen houdt maar die proeven van staatsmanbeleid geeft. Dus afwachten maar met de huidige WD-voorman. De partij van Roel van Duyn behaal de zelfs 12,1 °7r. Laten zij juist nu het getij weer mee hebben nu An gola in de markt ligt. Hooggeleerden uit Leiden, Amster dam, Kampen, enz. hebben het MPLA met bet woord steun toege- eg.t, de daad komt dan wel met de Russische leveranties van de beno digde 'proppenschieters'. De uitslag van de enquête is volgens de redactie van 'Weerwoord' tot le ring, minder ter vermaak. Ter le ring, voorheen spraken ze van 'be ginselstudie', maar dat is zulk een aftands weerwoord. Dit blijkt uit een artikel van Boris Filippow in 'Roeskaja Myslj', een Russisch emigrantenblad dat in Pa rijs verschijnt, dat geciteerd wordt in '121', het informatiebulletin van dè r.k. kerkprovincie in Nederland. Vol gens Filippow zijn de Russische auto riteiten bijzonder verontrust over de 'hollandse katechismus'. De Nederlandse katechismus ver scheen in 1966. Door de moderne aanpak trok hij grote belangstelling. Het boek werd aanleiding tot een reeks verwikkelingen met Rome, die uiteindelijk resulteerde in een offi ciële 'Aanvulling'. Boris Filippow constateert in het ge noemde artikel, dat de anti-religi euze tijdschriften en boeken van de laatste tijd in Rusland een pijnlijke bezorgdheid tonen over de nieuwe stromingen in het godsdienstig leven van het westen. Dat geldt met name ook de werken van Teilhard de Chardin, die eveneens ondergronds als samizdat-uitgaven zijn ver schenen. Filiprow gaat vooral in op een dit jaar bij de academie van de weten schappen in Moskou uitgekomen boekje 'Katholicisme in een verande rende wereld' van de hand van een zekere M. M. Sjejnman. Drie en twintig bladzijden in dit boek zijn gewijd aan de Nederlandse katechis mus. Sjejnman citeert, wat de katechismus over het humanisme en het marxis me zegt: 'Het is niet onze taak te oordelen over de elementen van zon de, het duivelse, het kwade, die ge noemde wereldbeschouwingen ook hebben. Wij willen allereerst de aan dacht richten op waarheid en genade, die zij de mensen brengen'. Volgens Sjejnman is deze benadering nieuw, vergeleken bij de van ouds bekende onverdraagzaamheid van de r.k. kerk. Filippow: 'Dat objectieve in het be schouwen van het marxisipe, het ont hullen daarin van positieve én nega tieve elementen en motieven, het rustige en wetenschappelijke zonder polemiek, het beschouwen en ook het onthullen van de religieuze psycho logische grondslag van het marxisme verontrust de communistische leiders in de USSR'. Overgangen van het communisme naar religie zijn in Rusland geen zeldzaamheid. Vandaar dat Sjejnman in zijn boekje Lenin waarschuwend citeert, dat christelijk socialisme de slechtste vorm van socialisme is, haar slechtste vervalsing. Burgemeestersbenoeming Per 16 januari is de heer J. J. G. Brummen uit Sint-Geertruid (Limburg) be noemd tot burgemeester van de Lim burgse gemeenten Bingelrade en Ja- beek. De heer Brummen is secretaris ontvanger van de gemeente Sint- Geertruid, 49 jaar, rooms-katholiek en lid van de KVP. 't harde B. de Boer Een dubbelnummer van De Bazuin bevat de teksten van een theologi sche leergang aan de Nijmeegse uni versiteit over de 'theologie van de bevrijding'. Hieruit dit fragment van drs. Hein Sch&effer: Op oudjaar, 31 december 1970, schreef Libanio Christo vanuit de gevangenis van Sao Paolo aan een Braziliaanse relegieuze: 'Toen ik hier aankwam, vol goede voornemens, dacht ik: 'Ik moet deze schepsels het evangelie brengen'. Ik leefde en leef hier in de gevangenis naast 200 ge wone gevangenen, dieven, moorde naars, bruten, lui die je op klaarlich te dag bang zijn om tegen te komen. Maar voordat ik hier kwam, was God er ai. Je kunt me geloven zij heb ben mij Christus leren kennen. Voor dat wij hier kwamen, was hij al naast hen bezig met de verlossing van de wereld. Zij blijven gekruisigd naast Jezus. Door wiens schuld? Door onze schuld, want wij hebben onze ogen gesloten voor de menselijke misère, we hebben onze ramen afgegrendeld tegen hun fa vel as, we zijn met een grote boog om de hoerenwijken heengelopen, we hebben ons eraan gewend om dezelfde burgerlijke le vensstijl te voeren als eigen is aan een kleine minderheid van ons volk. Door het samenleven met deze men sen heb ik geleerd wat 'slecht' is. d;it Deze afbeelding van Latijnsameri kaanse arbeiders maakt deel uit van een serie van vier kerst- en nieuw jaarskaarten, uitgegeven door CLAT- Nederland. De kaarten zijn ontwor pen door de Wageningse etser P. P. Bata. is onze voorzichtigheid die terug deinst, dat zijn onze gewoonten die het radicalisme van het evangelie niet weerspiegelen, dat zijn onze raadgevingen vol gezond verstand die geen mens bekeren, dat is onze ge voelloosheid vermomd als geduld tegenover de verdrukking, de sociale ongelijkheid. het geïnstitutionali seerde geweld. We hebben vertrou wen in deze nieuwe adem van de geest over ziin kerk. Misschien heeft hïi ons in de onderaardse gangen van de geschiedenis gegooid om ons te leren de geschiedenis anders te gaan zien. Dit lijden is op een heel diepe manier verlossend'. In dit ci taat ligt de fundamentele beweging uitgedrukt van de bevrijdingstheolo gie. De beweging van: 'Ik moet deze schepsels het evangelie brengen' maar: 'Zij hebben mij Christus leren kennen'. De bevrijdingstheologie is niet op de eerste plaats een nieuwe richting in de theologische weten schap. Maar zij is zoiets als het ver slag van de spirituele beleving van groepen Latijnsamerikaanse christe nen. Politiek De protestantse kerken in België spraken hun 'diepe verontwaardi ging' uit over de antizionisme-reso- lutie van de Verenigde Naties. Prof. dr. G. van Leeuwen in Brussel on derschrijft deze verklaring, maar toch moet hem iets van het hart (in het Belgisch kerkblad De Stem): Een uitspraak als die van de Belgi sche kerken blijkt gretig overgeno men te worden in bladen, die de spreekbuis zijn van groepen, die al tijd de mond vol hebben ervan, dat de kerk niet aan politiek moet doen, en die om hun jargon over te ne men van puur 'verticalisme' alle 'horizontale' uitspraken afwijzen. Maar als het om Israël gaat Van tweeën één: ze hebben eigenlijk geen bezwaar tegen politieke uitspraken, maar ze hebben alleen bezwaar te gen een hun niet welgevallige poli tiek. Als ze het er mee eens zijn mag het ineens wel. Of: als het om Israël gaat. ook om het moderne Israël, DEN HAAG Als de ontspan- ninigsovereenkomst van Helsinki ook maar een cent waard is, dan moet eera priester toch wel kunnen worden toegestaan te beschikken over het boek, waaruil hij leeft. Dit schrijft dr A. H. van den Heuvel in een brief namens de hervormde kerk aan de Russische ambassadeur ln Den Haag. In deze brief wordt aangedrongen op een betere behandeling voor de orthodoxe priester Vasily Roma- nyuk, die tien jaar gevangen moet ziitten en die al twee maal in hon gerstaking is gegaan om zijn bijbel terug te krijgen. In de hervormde brief wordt gevraagd aan dit een voudige verzoek te voldoen. Dr. Van den Heuvel verzekert, dat het niet gaat om strijd tegen de Sowjetunie. Maar wel gaan meer christenen over heel de wereld ho ren wat er gebeurt achter de muren en het prikkeldraad van de Russi sche interneringskampen, nu op de assemblee van de wereldraad van kerken in Nairobi ondanks verzet van de Russische orthodoxe kerk dc stilte ls verbroken over de behan deling van christenen ln de Sow jetunie. In het belang van de or thodoxe kerk en eigenlijk ook van heel het grote land Rusland wordt gevraagd om een nette en mens waardige behandeling van eenvou dige en nederige mensen als vader Romanyuk. HEERDE De jongeren-evangeli satiebeweging 'Youth with a Mis sion' heeft in Heerde het landgoed Heidebeek aangekocht en begint daar volgend jaar een internationale school voor evangelisatie. Om te beginnen zullen van 5 januari tot 29 maart en van 21 juni tot 28 augustus twee Engelstalige trai ningscursussen worden gegeven. Het programma bestaat uit een combi natie van studie en met elkaar sa menleven. Lesonderwerpen zijn: re ligies, geloofsverdediging, theologie, evangelisatie, discipelschap van de gehele mens, principes van liet sa menleven, jeugdproblemen. Het werk van Youth with a Mission (met tienduizend jonge part-time evangelisten) is gericht op jeugd, studenten, koffiebarwerk, training en het Hippy Trailwerk van Dilaram Houses. De laatste zijn een soort communes, die centra zijn van evan gelisatie. De eerste werd gesticht in 1971 in Kaboel, Afghanistan, waar gestrande hippies werden opgevan gen. Op meerdere plaatsen langs de hippie-route Izijn nu zulke huizen. In Nederland vindt men dit werk in Amsterdam, op de boten De Ark achter het Centraal station. gaat het niet om politiek, maar om heilsgeschiedenis. Ekklesia Wat is nou eigenlijk een studenten- ekklesia? Informatie, het blad van de Leidse studentenekklesia, geeft een kleine katechismus: 'Is de studentenekklesia een nieuwe kerkrichting geworden, naast de ka tholieke, de hervormde en de gere formeerde kerken?' Nee. Ondanks het feit dat veel deel nemers van de ekklesia nogal losge raakt zijn van hun 'moederkerk' en zich bij de ekklesia thuis voelen vanwege het feit dat bij de bijbelse verhalen en bij de maatschappelijk- politieke konsekwenties daarvan an dere aksenten gelegd worden, blijft d"e Leidse studentenekklesia LSE) een samenwerkingsverband van de verschillende bestaande kerken. Het is niet mogelijk van de LSE lid maat te zijn, je kunt wel 'meedoen'. 'Is de studentenekklesia alleen voor studenten?' Nee! De LSE bestaat slechts voor de helft uit studenten. In die andere helft zitten winkeliers, professoren, stafleden, huisvrouwen, scholieren, ambtenaren, en zo voort. 'Waarom blijft de naam dan onge wijzigd?' De pastores zijn ieder vanuit zijn eigen kerk aangesteld in de funk- tie van studentenpastor. Vandaar de naam. 'Wat betekent eigenlijk 'ekklesia'?' Het is van oorsprong een grieks woord dat betekent 'groep van uitge roepenen'. In het Frans is dat gewor den tot het gewone woord voor kerk (église). Er is voor deze naam geko zen omdat hij goed uitdrukking geeft aan het verlangen in beweging te blijven, en ook omdat hij wat minder 'kerks' klinkt. Nadeel is dat hij zeker in kombinatie met de woorden 'leids' en 'studenten' wat snobis tisch aandoet. IJDELHEID IJdelheid. allerijdelste ijdelheid. tei Prediker, alles is ijdelheid. (Prediker 12. 8). U heeft nog wat van me te met het oog op Prediker. De v den van vandaag zijn weinig wekkend als je ze daar zo staan. Absoluter kan een men het negatieve nauwelijks sprt Het nadert de walging waa Sartre schreef. Het leven is i een ballon die eenmaal doorgep niets dan lucht bevat, een dam om ln de sfeer te blijven een 1 knallend vuurwerk waarvan i een vieze rook overblijft. H< niet verheffend, maar het moe gezegd worden. Er is een tekort aan dit leven te constat Als je er één ding aftrekt blij niets over. Bij zo'n som ma Inderdaad van een absoluut punt spreken. De som van he ven afgezien van één ding is IJdelheia en het summum ijdelheid, ten onnutte, teverj Ja, en nu gaat het natuurlijk dat ene ding. Dat zal wel de be ling van de Prediker zijn ons daar dan mee bezig hoii want hij was waarachtig dwaas. Wat is dat ene ding waardoor we het leven toch willen houden en waardoor zelfs tussen de dagen nog heeft. Dat moeten we invullen mand zal zeggen: voor mij ls God. Een ander: voor mij mijn geloof. Daar ln die buurt het. Eén ding is nodig, zei J Het hangt van één ding af. bemoeienis met ons leven, één wlge beweging die ons meene één Heer. SEOEL In een tempel in de Zuidkoreaanse hoofdstad Seoel zijn tientallen monniken afgetuigd door een bende die zegt de corruptie ln deze boeddhistische secte te willen bestrijden. De bende staat onder leiding van Kim Dai-Sjim, die tot voor enkele jaren zelf een boddhis- tisch monnik was. De overvallers sneden de telefoonlijnen af toen ze de tempel binnen vielen, bonden de monniken vast en sloten hen op in de kelder. Vervolgens eisten ze van de monnikken dat zé uit de Cho- gyejong (celibataire) secte. de grootste boeddhistische groepering van Zuidkorea, zouden treden. Toen de monniken weigerden rukten de benedeleden hen de habijten af en sloegen en staken hen. Zeker 17 monniken liepen verwondingen op. Beroepingswerk GEREF. KERKEN Beroepen te Asperen: J. van Schaft te Wilsum (West-Duitsla NED. HERV. KERK Bedankt voor Capelle aan den sel wijk west: H. Jonger den te nendaal; voor Leiderdorp-Hoog de: S. Gerbrandy te Kethel-Spali GEREF. KERKEN Aangenomen naar Slootdorp: drs Dijkstra, kand. te Kampen, die dankte voor OudemirdumTzurrrn rum en voor Pesse. k J. van der Graaf Ir. J. van der Graaf 'Geest en leven' is de titel van bijbels dagboek dat tot stand men is onder redactie van Ir. J. 1 der Graaf, de algemeen secreUU van de Gereformeerde Bond in Hervormde Kerk. Het opmerkeliit van dit dagboek is dat het is opgei: vanuit een centraal thema: het w i van de Heilige Geest. Vandaar titel. Ds. W. L. Tukker, de voorzit ci van de Gereformeerde Bond, schi p een inleidend hoofdstuk over de H j lige Geest in het Oude Testament gt medewerkers aan dit dagboek n\ dr. H. Bout. drs. A. de Reuver, C. 1 Roer en A. van Brummelen (al rr hervormd predikant)prof. dr. van der Woude en ds. L. H. Kvj (beiden gereformeerd); de chri? lijke gereformeerde predikanten ti den Butter en J. Brons en de ca geref. hoogleraren dr. W. H. Velei h prof. C. Veenhof (vrijg. geref. bui - verb.) en de predikanten H. Paul D. Rietdijk van de gereformeerde meenten. De prijs van 'Geest en leven' is v en dertig gulden. NEW YORK (LWI) De kerken de Verenigde Staten moeten bez ::uinigen. Weliswaar overschred hun gezamenlijke inkomsten vol jaar voor het eerst de vijf milji dollar (veertien miljard guldei Maar de stijging vergeleken met li (negen procent) bleef twee proci achter bij de inflatie. De zoiuist verschenen statistiek v de nationale raad van kerken li zien dat de Amerikaan meer d tachtig procent van zijn kerkeg geeft voor het werk in de eig plaatselijke gemeente. De rest L voornamelijk voor de zending.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2